VROUW WEEKNIEUWS ABR. MEIJER SPORT- BLOUSES DONDERDAG 31 MEI 1934 HAARLEM' S DAGBLAD 10 NAMIDDAG-TOILETJES. Voor haar namiddagtoiletten geeft de Pa- risienne nog altijd de voorkeur aan zwart of aan de altijd elegante combinatie zwart-wit. Zwaar vallende zijden, zooals satijn, enz. zijn favoriet. Heel vaak ziet men het namiddagcomplèt in de plaats treden van de enkele middagjurk. De jas is dan drie-kwartlang en óf zeer nauw aangesloten óf ruim vallend. De lengte der japonnen is iets korter dan we het dit winter seizoen gewend waren. De hoedjes die we hierbij dragen zijn óf kleine zwart satijnen kapjes of witte vilt- hoedjes, die met hun omgeslagen randjes lij ken op babyhoedjes. Legio zijn de boe ken die zijn ge schreven over man nen in den oorlog. Ook over hen die achterbleven, de vrouwen, de kinde ren, de gevangenen ook. We hebben boeken over slag velden en hospita len. ook over het werk van de Roode Kruis zusters. Boe ken van gruwel en ellende, van verwor ding vooral. Voor mij ligt nu een boek, dat het leven van vrouwen in den oorlog beschrijft. En het lijkt ontstel lend veel op de oorlogsboeken over mannen. Het gaar hier over de chauffeuses die bij nacht en ontij, temidden van fluitende kogels en vallende bommen hun gruwelijk transport, naar de ziekenhuizen brengen, een transport van stervende en afschuwelijk verminkte man nen. Deze vrouwen staan ook ieder oogenblik aan gevaar bloot, elk moment kan hun laat ste zijn. Ze maken dan oorlog in zijn vollen omvang mee, en die oorlog is waanzinnig en smerig. Wat ons het eerst en het sterkst treft in „Gij Vrouwen!'' van Helen Zenna Smith is de „onvrouwelijkheid" die in deze chauffeuses gevaren is. Het zijn alle meisjes van „stand", deze chauffeuses. Andere meisjes worden voor dit werk niet aangenomen. Het is haar voorrecht deze ellende mee te maken, mee te helpen „de oorlog te winnen". Ze hebben maar een paar uur slaap, het eten is onvoldoende en slecht; bovendien moeten ze in haar „vrijen tijd" de ziekenauto's schoonmaken. Wat dat beteekent kan ieder met eenige fantasie zich voor stellen Deze meisjes van „stand", uit voorname Engelsche families, die zoo zorgvuldig zijn op gevoed. verworden in minder dan geen tijd tot wezens, die alles missen wat we zooal in een vrouw veronderstellen. „We zitten vol kleine, roode bijtwondjes, waarvan we het roofje hebben afgebrabd", vertelt Helen. ..We moeten te hard werken, dan dat we tijd zouden kunnen vinden om schoon te blijven daar zit hem de moeilijk heid. Het is vier weken geleden, dat we een bad van top tot teen hebben gehad: negen dagen, sinds we ons behoorlijk" hebben ge- wasschen. We hebben er geen tijd voor." Ze schrikken eerst even van de taal. die zij dier-er al langer zijn, gebruiken. Maar weldra nemen ze er geen aanstoot meer aan. Waar om ook? In een dergelijke hel bekommer je je niet meer om zulke kleinigheden. En het meisje dat thuis niet zonder te kleuren over een bevalling kon spreken, trekt zich nu Viiets aan van de meest gewaagde toespelingen, heeft er zelfs plezier in. Je moet alles aan grijpen waar je nog pleizer in hebben kunt. Als deze meisjes eens een keer in de gelegen heid zijn uit de hel te ontsnappen komen ze tot dingen waar ze een jaar geleden zelf ver stomd Gver zouden gestaan hebben. Iets heb ben om te vergeten, en nietwaar? elke dag kan de laatste zijn. Neem dan nog van 't leven wat het je geven wil— als is het nog zoo'n schamel deel. Ontstellend is de overeenkomst van dit vrouwenkamp met de loopgraven. Dezelfde geest, dezelfde verwording. ..Gij vrouwen Och. wat voor vrouwen! „Gij, vrouwenNee. niet een aanklacht tegen deze arme. afgetobde wezens, die een leven hebben geleid dat wij ons in al zijn gru- weliikheid nauwelijks kunnen voorstellen. Maar tegen de moeders en tantes en zusters thuis. die zoo vol trots' hun zonen èn doch ters in den oorlog lieten gaan, die jubelden als zonen en dochters verminkt naar lichaam, maar vooral naar ziel terugkwamen met het Kruis op de borst. Een kruis op de borstEen teeken van den veel bezongen heldenmoed, een moed die niet bestaat. Die alleen bestaat in de verhitte verbeelding van domme vrouwen, die haar sexe-genooten wil overbluffen met „haar dap pere kinderen." BEP OTTEN. HET GEZONDE SLAAPVERTREK De kleuren voor een slaapkamer zijn een be langrijk deel van het inrichten van een huis: het gaat er niet in de eerste plaats om, mooie tinten bij elkaar te kiezen, zoodat de kamer een gezellig aanzien heeft, maar vooral kleu ren die een rustig en aangenaam- aspect geven want rust voor het lichaam beteekent even goed rust voor de oogen. Dat wil nu niet zeg gen, dat een slaapkamer er niet gezellig mag uitzien! De gezelligheid komt echter in de tweede plaats, eerst moet aan den eisch van rust worden voldaan. Daarom moet een slaap kamer met veel licht rustige kleuren hebben, en een andere die een enkel raam op het noor den heeft, licht van tint zijn. Wanneer de slaapkamer op het zuiden ligt. kies dan geen rood of oranje die het licht scheller maken dan noodig is, of een teere kleur paars, die snel verschiet, of een licht geel of licht grijs die den overvloed van licht nog weerkaatsen in plaats van hem te tem peren. Een warm donkerbruin, of een donker groen verminderen het teveel aan licht voor de oogen. en zij zijn best in staat om de kamer een gezellig aanzien te geven. Gordijnen die voor de ramen hangen in zoo'n zonnige kamer, moeten in de eerste plaats goed afsluiten, want men verdraagt in liggen de houding schel licht minder goed, dan staand, en er dient toch eenigszins rekening mee te worden gehouden, dat deze slaapkamer ook in geval van ongesteldheid goed dienst moet kunnen doen. Bij die goedsluitende gordijnen behoort dus een rustig behang liefst van een stil patroon, dat geen aanleiding geeft tot het tellen van bloempatronen of cirkeltjes, en dergelijke. Een warm getint vloerkleed, desnoods in een veel helderder tint geeft dan weer de vroolijke noot in al dat stille en gedekte, terwijl het niet zoo spoedig gevaar loopt zooals behang en gordijnen, om de rust te verstoren. De kamer op het noorden echter, die dus géén of tenminste zeer weinig zon ontvangt, heeft behoefte aan warme tinten als donker rood, goudbruin, oranje, rose en dergelijke, mits de patronen maar rustig zijn en de con trasten niet al te fel. Dikke gordijnen zijn in die kamer niet noodig want een overmaat van licht of warmte komt er toch nooit door de ramen naar binnen. Het ameublement wordt natuurlijk gekozen in een gladde uitvoering, hetzij dat het nieuwe zakelijkheidsmeubelen betreft, of gepolitoerde of in de was gezette houten meubelen. De eersten zijn voor een slaapkamer wel uiter mate practisch; in een kille noorderkamer zal het blanke metaal echter geen gezelligheid kunnen aanbrengen, zoodat hier houten meu belen beter tot hun recht zullen komen. Zoo zag ik een dergelijke slaapkamer zonder zon met helder oranje-rood gelakte, houten meubelen, en het effect was dat de kamer er frisch en hel door scheen, niettegenstaande de volstrekte afwezigheid van eenige zon. Wie op een frissche slaapkamer is gesteld, late echter ook veel licht en lucht toe: het doet er minder toe dat meubels en gordijnen verschieten, dan dat de kamer dompig en be nauwd is door de angst voor zon en frissche lucht. Bovendien heeft dit nog het practi sch e voordeel, dat motten een hekel aan zon en licht en frischheid hebben en dat is een overweging, die menige huisvrouw in de ko mende dagen, nu de mottenlarven in wol en bont dreigen te komen, wel zal ter harte nemen. E. E. J.—P. Inktvlekken Tegen inktvlekken in hout helpt inwrijven met een papje van sigarenasch en water, voor al in eikenhout K.£ukeT»t)ehe*meTt Aardappelomelette (4 personen): 4 aard appelen, 4 eieren, 4 lepels melk, 1 uitje, zout, boter om te bakken. Schil de aardappelen en snijd ze in stukjes; bak ze met wat boter gaar. maar voeg er als ze half gaar zijn ook het fijngesnipperde uitje bij en laat dat meebakken. Klop de eieren met wat zout, roer er de melk door, Voeg bij de gebakken aardappelen en uien nog een lepel boter, giet de geklopte eieren in de pan en bak de omelette aan één kant goudbruin, keer ze voorzichtig om en bak ze ook een oogenblik aan de andere kant. Laat de omelette uit de koekenpan vlug op een ver warmde schotel glijden en presenteer hem bij de koffiemaaltijd. Asperges in bruine saus (4 personen): 2 bossen asperges. 4 deciliter magere jus met water, 40 gr. bloem, 40 gr. boter, wat nootmus kaat en suiker. Breek de harde uiteinden van de asperges af, schrap de koppen en schil de rest dun af. Breek ze in stukjes van 5 centimeter lengte, wasch ze en kook ze in ruim kokend water met een weinig zout gaar (11/2 a 3/4 uur). Maak, als de asperges bijna gaar zijn, de saus Bak hiervoor de bloem met de boter bruin, voeg, steeds roerende, langzamerhand de vloeistof toe. laat de saus even doorkoken, maak ze af met wat zout, suiker en geraspte nootmuskaat. Laat hierin de asperges nog enkele minuten stoven alvorens ze op te dienen Geef deze gestoofde asperges als groentege recht bij ossenhaas. Rabarbervla (4 personen)1 bos rabarber- stelen, 3 eieren, 11/2 ons suiker, 20 gr. mai- zena. Schil de rabarber, wasch ze en snijd ze in blokjes. Laat deze af en toe roerende of schud dende, vlug met een weinig water gaarkoken en vermeng het moes met de suiker. Roer de maizena met de eidooiers, voeg er zooveel ra barber bij tot de dooiers flink verwarmd zijn. giet ze in de pan terug en laat de massa onder flink roeren 3 a 4 minuten doorkoken, zoodat ze gebonden is. Klop het eiwit zeer stijf en oerr de rabarber erdoor, ais ze geheel bekoeld is. Dien de rabar bervla in een glazen schaal en presenteer er zachte biskwies of wafeltjes bij. C. F. WEET U DAT.... sodavlekken uit linoleum verwijderd kunnen worden, door het zeil een extra wrijf- beurt met een mengsel van terpentijn en was te geven? melkvlekken uit stoffen gehaald kunnen worden door ze af te wrijven met een watje gedoopt in benzine of trea? Een doek of po reus papier er onder leggen. men lijmvlekken weg maakt, door ze af te wrijven met een doek, gedrenkt in lauw water of azijn? GROOTE HOUTSTRAAT lf< in groote verschei denheid, de één al aardiger dan de ander, verkoopen wij U van af f 1.60. Wasch en kleurecht. Met lange en korte mouwen. Wit-bleu- beige en geruit. (Adv. Ingez. Med.) (Adv. Ingez. Med.) vernisvlekken verwijderd worden door ze te wrijven met spiritus! er voor uitgebeten plekken niets anders te doen is, dan het kleedingstuk plaatselijk te laten bijverven' ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. No. 212: Keurige overgooier van zwarte of donkerblauwe soepele stof. De blouse is van witte waschzijde. Benoodigd materiaal voor de overgooier: 4 Meter van 100 c.M. breedte en voor de blouse: 1.75 Meter van 90 c.M. breed. Prijs van blouse of rok afzonderlijk: 38 ets. Beide patronen samen: 60 ets. No. 245: mooi namiddagjurkje van zwarte zijde met kraagje en jabot van crèmekleu rige georgette. Zeer elegant, afkleedend model Benoodigd materiaal: 5 Meter van 100 c.M. breedte en 50 c.M. georgette. Prijs van dit patroon: 50 ets. Beide partonen zijn in alle maten tegen den aangegeven prijs te verkrijgen bij de „Afdee- ling Knippatronen" van de Uitgeversmaat schappij: „De Mijlpaal", postbox 175 te Am sterdam. Toezending zal geschieden na ontvangst van het bedrag, dat kan worden voldaan per post wissel, in postzegels of wel per postgiro 41632. Den lezeressen wordt vriendelijk verzocht bij bestelling niet alleen het verlangde nummer; maar tevens de gewenschte maat, d.w.z. bo ven-, taille-, heupwijdte, enz. op te geven. Gelieve verder naam en adres duidelijk te vermelden; men voorkomt daardoor onnoo- dige vertraging in de opsturing. VOOR ONS HUIS. Practische meubels zijn het ideaal van iedere huisvrouw. Ze mogen niet te veel plaats innemen en moeten bovendien zoo veel mo gelijk kunnen bergen. In de moderne woning hebben we bovendien vaak meubelen noodig om iets te verbergen. Bijv. de buizen van de verwarming, die niet overal onder de ramen geplaatst zijn. De beste oplossing hiervoor is een kastje zooals onze illustratie laat zien, dat van voren met een gordijn afgesloten wordt. Dit gordijn moet van zeer dun materiaal zijn, daar het de warmte door moet laten. Deze kastjes hebben het voordeel, dat men er iets op kan plaatsen. Maar ook de onderruimte kan prachtig als bergplaats gebruikt worden. Twee koperen stangen op niet te groote afstand van elkaar vormen schoenenrekjes. Op deze wijze kan men meer schoenen ber gen, dan op de gebruikelijke manier onder in een kast. Op de planken kan men boeken plaatsen en tijdschriften, die men graag bij de hand heeft. Hebben we een zit-slaapkamer, dan kunnen deze kastjes prachtig dienst doen als berg plaats voor dingen, die we liever niet in het gezicht zetten. Onder deze dingen verstaan we de toilet- benoodigdheden, die in een zitkamer nooit zoo aardig staan; borstels, schoenenwas, enz. Het gordijntje blijft dan gesloten, terwijl we het voor de boekenplanken open kunnen schuiven. Er boven op komt tenslotte een mandje fruit, een plastiekje of iets dergelijke Zoo verricht ons kastje twee diensten: het verbergt de leelijke verwarmingsbuizen en het vormt een prachtige bergruimte. Bovendien, geschilderd in een mooi tintje, verhoogt het 't gezellige aanzien van onze kamer. KNOOPEN EN HUN ROL. In de mode. Alle dingen in de mode is slechts een tijde lijke belangstelling beschoren. Op het eene oogenblik staan ze hoog in de gunst, alle modekunstenaars houden zich met hen bezig; plotseling slaat de stemming om en niemand wil er meer iets van weten. Als we den ontwikkelingsgang der mode volgen, dan zien we dat deze regel altijd op gegaan is en dat het rhythme altijd dezelfde blijft. Zoo bijv. met den knoop. Vele jaren lang bestond de knoop slechts in zeer bescheiden vorm; het was alleen een voorwerp van prac tisch nut; niemand dacht er aan den knoop als garneeringsvoorwerp te gebruiken. Plotse ling veranderde dit: men herinnerde zich de decoratieve kwaliteiten van den knoop en met behulp er van begon men toiletten van aller lei bestemming er mee te garneeren. De be perkte geldmiddelen van tegenwoordig laten niet toe den knoop zoo kostbaar te maken als dat vroeger het geval was. In het jaar 1786 schreef het „Journal de luxe et des modes", dat een nieuwe knoop van zich deed spreken. Hij heette „het fir mament" en was een imitatie van den ster renhemel. Men droeg horloges en ringen van blauw emaille ingelegd met diamanten, zioo ook de knoopen. Het idee stamde uit Frankrijk: deze knoo pen werden in Parijs in den winkel ..Dun- kerkque" verkocht. Een der beroemdste knoopen was de ..bou- ton d'amour". Hij was van paarlmoer en in het midden stonden de letters L en M. Da oplossing van dit naieve raadseltje was: elle aime (zij bemint). Een andere knoop, geheel verguld, had in het midden letters ingegraveerd. Ze werden op heerenjassen gezet en gaven de beginletter aan van den naam der geliefde vrouw. Daar na kwamen de sierknoopen, die uit echte parels bestonden; men droeg ze op de zoo genaamde redingote a juste. Dit was een lange overjas van het fijnste laken met nauwe mouwen. Op de .borst werd deze jas met drie knoopen gesloten. Een andere origi- neele knoop was de Cagliosto-knoop, die in het midden een Egyptische pyramide droeg, door gouden loovertjes omringd. Men moet niet vergeten, dat in die tijden de heeren zich net zoo (zoo niet erger!) tooi den als de dames. In het jaar 1790 be stond het négligé van een heer uit rok en ronde hoed. De driekantige hoed behoorde bij het galacostuum, dat door officieren bij feestelijke gelegenheden gedragen werd. De rok werd in alle mogelijke kleuren vervaar digd; vooral donkerblauw, groen en donker bruin droeg men veel. Daarbij hoorden dan knoopen van staal, met figuren en briilanten bezet, eenvoudig zilveren knoopen of knoo pen van goud. Aan iederen kant had men twee rijen van zes knoopen. In Engeland gaf men in dien tijd de voorkeur aan knoopen van stof, gevat in een gouden ring. Bij een lichtgrijs costuum behoorden zilveren knoopen. Langzamerhand kwam men zoover, dat men niet alleen van voren langee rijen knoopen naaide; maar ook op de mouwen en wel zoo dicht, dat er van stof haast niets te meer te zien was. Een knoop van politieke beteekenis werd na de revolutie door de Parijsche fabrikanten vervaardigd van steenen der verwoeste Bastille. Ze werden geslepen, gevat als ju- weele- en gedragen als mantelknoopen. Maar niet alleen in Frankrijk en Engeland, ook in Duitschland liet men bij het vervaar digen van knoopen de fantasie den vrijen loop. Een bericht uit het jaar 1787 vermeldt, dat bij een hofbal in Berlijn, de dames uit de eerste kringen dwars over de borst in den vorm van een ordelint, briilanten knoopen droegen en dat dit als het laatste mode-snufje gold. Bij het huwelijk van Hertogin Elisabeth van Württemberg met aartshertog Frans werden knoopen gemaakt, die de initialen van het koninklijk echtpaar E. en F. van goud door elkaar geslingerd, droegen. De beroemde juwelier Neubert in Dresden maakte in zijn tijde mooie knoopen van Sak sische edelsteenen, vooral uit agaath, jaspis en melksteen, die prachtig bewerkt in goud of zilver gevat waren. Prachtige knoopen voor vrouwenkleeren waren met goudfiligran- arbeid versierd. De kelk van een bloem op een donkeren grond van emaille. In de kelk liet men dan een druppel rozenolie vallen, zoodat de knoopen een aangenamen geur verspreid den. Zoo waren er ook knoopen uit welrie kend hout, met in het midden een geestig inschrift je. Sentimenteele vrouwen garneerden haar kleeren met knoopen van goud. die onder glas haren van een geliefd persoon toonden. Haarlokken speelden toen een grooten rol. Een Berlijnsch journaal uit het jaar 1787 ver telt, dat bij verlovingen geen ringen van juweelen gewisseld werden; maar dat de ringen van gevlochten haar waren, dat met briilanten bij elkaar gehouden werd. Ook op elegante damesschoentjes was de knoop on ontbeerlijk en bestond dan meest uit goud of zilver. De industrie wierp zich met. ware hartstocht op den knoop en begon uit ge sponnen kameelhaar en zijde knoopen te ver vaardigen. Groot opzien wekte de zooge naamde miniatuurtjes, kleine portretjes op fluweel of zijde gevat in ringen van goud. Men begon knoopen van beschilderd porce- lein in den handel te brengen. Mannen en vrouwen deden even hard mee aan deze kostbare mode. Ieder wilde den an der overtreffen in kostbaarheid en original! teit. Ook toen huldigde men al exotische invloe den. De Oostindische gezant te Parijs gelukte het den smaak in Oostersche richting te stu ren. Hij bedacht een knoop met opalen, parels witte en bonte kristallen. Vooral opalen kwa men erg in de gunst. Men gebruikte ze vaak als achtergrond voor teere bouquetjes van haren; het geheel werd dan met een glas be dekt. Zoo luxueus als toen kunnen we nu niet meer zijn. Maar de vrouw van tegen woordig verstaat het om met dingen van weinig waarde haar kleeren smaakvol te gar neeren. Daar hebben we geen kostbare ju weelen meer voor noodig.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 14