HAAS BIOSCOOP. HONIG'S BOUILLONBLOKJES tha ns 6 voor IOcL Radiomaziek der week ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1934 HAARLEM'S DAGBLAD 6 HENRI MATISSE. Een zoo juist verschenen nieuw werkje over den thans 65-jardgen .jongere" onder ce Fransche schilders van importantie, mag aanleiding zijn tot enkele aanteekeningen over hem zelf, zijn werk. zijn invloed. In de serie Maitres de 1' art moderne ver scheen dit aan Matisse gewijde deeltje en Pierre Courthion leverde den tekst bij de zestig goede reproducties waaruit die boek jes zijn samengesteld. Dit tekst ook is ditmaal een beetje anders dan anders. Gewoonlijk geeft zulk een bijschrift een min of meer geestig geschreven histoire-anecdotique over een schilder en zijn werk. Courthion gaf een twaalftal korte hoofdstukjes waarin hij, klaarblijkelijk enthousiast voor zijn model, Matisse van telkens verschillend standpunt beschouwt. Laten wij nu even de quaestie ter zijde of de schrijver misschien de beteekenis van Ma tisse te eenzijdig beschouwt en diens onge twijfeld machtigen invloed overschat, dan blijft toch het feit dat Courthion op die wijs een zeer treffenden indruk geeft van de fi guur Matisse, zcoals die in de verdere om wikkeling der schilderkunst gezien moet worden. Nu is het jammer dat wij in Holland wei nig werk van den kunstenaar in origineel te aanschouwen hebben gekregen. Een paar doeken, op reizende Fransche tentoonstellin gen geëxposeerd en vluchtig bekeken, heeft voor hen die niet nu en dan in Parijs rond zagen, die leemte moeten aanvullen. Toch heeft een Jan Sluyters bijvoorbeeld aan Ma tisse's kunst wel iets te danken, al moge de aanraking van voorbijgaanden aard geweest zijn. En kort voor den oorlog was het vooral Matisse tot wien vele jongere Duitsche schil ders zich aangetrokken voelden. Courthion spreekt daar niet van, doch als men aan Duïtschea\s als Purmann en Levy denkt, heeft men al een paar interessante Matisse-adep- ten genoemd. De kunst van Matisse zal in haar wezen in de eerste plaats door schilders gewaardeerd worden. Het visueel genieten van een kleur- toets, van een kleur-arrangement, daartoe biedt ze volop gelegenheid. Zulk een arran gement heeft bij hem niets toevalligs; is in tegendeel zuiver verstandelijk tevoren over wogen en daarna opgebouwd. Hij is van be gin af aan in bewuste reactie tegen het im pressionisme en het neo-impressionisme van een Claude Monet of Signac en zegt dat in 1908 heel zuiver in een artikel over zich zelf in de Grande Reveu: ,,een vlot beeld van een landschap geeft daarvan slechts één moment van zijn ganschen duur. Ik geef er de voor keur aan op zijn voortdurend karakter den nadruk te leggen al riskeer ik dan misschien ook er de charme van kwijt te raken door het streven naar stabiliteit". Courthion trekt een voor musici interessante vergelijking door de kunst van Matisse met die van Igor Stra- winsky te vergelijken, terwijl men naast die van Claude Monet de muziek van Debussy kan stellen. Tegenover Picasso, den zich steeds wente lenden toovenaar. is Matisse één melodieuse rust; bij den eerste is het voortdurend Pi casso waarvoor men zich interesseert, bij Ma tisse biyf de peinture de hoofdzaak. Men vindt bij den laatste verwantschap met De lacroix, maar dan met den Delacroix der eerste aanzetten en ideeën, niet met dien der groote machine's waarin hij te veel aan de voorstelling, den historischen inhoud dei- schilderijen opoffert. In de samenstelling van beider palet is inderdaad overeenkomst. Matisse is op zijn 25e jaar gaan schilderen. Hij studeerde aan de Parijsche universiteit in de rechten maar liet die in den steek om naar de Academie des Beaux-Arts te gaan. Kwam daar terechtop het atelier van Gustave Moreau, die gelukkig aan zijn wanhopigen vader vertelt dat hij voor Henri als schilder, een toekomst ziet. Matisse stu deert en copieert veel in den Louvre, onder andere veel naar den 17e eeuwschen Hol- landschen stillevenschilder David de Heem, dien Courthion hardnekkig De Heim blijft noemen. Curieus is een vrije transpositie uie Matisse later van zulk een stilleven, op zijn manier, maken gaat. In het werkje waarover wij spreken zijn de De Heem en de transpo sitie onder elkaar afgebeeld. Alleraardigst en leerzaam. Men ziet hieruit hoe wel onderlegd die Fauves. die wildemannen waartoe Ma tisse van '95 tot 1905 behoorde, eigenlijk waren. Trouwens Braque en Derain waren dat niet minder. Alleen bij de nalooper; vindt men die dilettantische onbekwaam heid, die iedere nieuwe richting zooveel kwaad berokkenen. Wil men Matisse's werk juist waardeeren en er het uitzonderlijke van begrijpen en lief hebben dan moet men zegt Courthion ze onder een anderen hemel dan dien van Frankrijk gezien hebben. Dan pas bemerkt men hoe er in kleur en licht de Midi. het Zui den, ja het Oosten van de Middellandsche Zee zelfs zich doen gelden. Zijn korte werk periode in Bretagne is niet zoo geheel een cultus van het gezeefde zonlicht als het werk uit Nice en de Riviera vertoont: daar vindt men de talrijke interieurs met of zon der figuren waar het licht door half geopen de houten gordijnen binnen zweeft, waar met enkele arabesken een kamerinventaris wordt aangeduid, met een enkele contour een figuur wordt neergezet. Op het eerste gezicht lijkt dit werk noncha lant en oppervlakkig. Wanneer ge een Ma tisse echter rustig en critisch bekijkt wordt het al dra duidelijk hoe wei-overwogen de kleurkracht van iedere toets, de buiging en loop van een lijn is. Hoeo in één woord met een minimum van middelen een maximum van expressie bereikt wordt. Matisse, tenslotte, en voor het laatst citeer ik Courthion. behoort tot hen wier werk altijd bestreden zal blijven en van af wisselende commentaren voorzien. Strijdend artist, man van strijd, zal hij blijven ont snappen aan de geétiquetteerde glorie der officïeele kunstbonzen. Hij zal blijven de poëet van het zuiderlijk licht, do boodschap per van het Oosten, de vriend der Japan- neezen, door alles heen Fransch colorist, door wien onze oogen de sensatie krijgen van een kleur, die even precieus is, als die van groote kasbloemen, waaruit een geur van frisch geluk opstijgt, als ware een stun van het paradijs los geraakt en op aarde gevallen. Wij zien dat met een commentator als Paul Courthion zelfs een Henri Matisse het doen kan. Doch voor ons zijn toch ook de zestig reproducties in dit deeltje van groot gewicht omdat ze werkelijk van dit vooraangaand talent een helder idee helpen vormen. REMBRANDT THEATER. Tarzan, de ontembare. Tarzan, de ontembare is in Rembrandt. Veel fantasie en geen werkelijkheid. Dat ligt in den aard van de film, die ondanks alles wel spannend is. Buster Crabbe is de ontembare en hij slingert van boom tot boom aan touwen, zwemt met krokodillen, vecht met leeuwen en menschen, speelt met apen, door welke liij werd opgevoed, wordt verliefd op een blank meisje dat met schurken en ook andere menschen het oerwoud betreedt, spreekt geen woord EngeLseh, behalve als het erop aan komt, verlost bannelingen uit de gevangen- chap van een inlandsche bende, welks op perhoofd vloeiend Engelsch kent en die diep verborgen in het ongenaakbare binnenland leeft. Hij komt steeds ter rechter tijd en ter rechter plaats. Het aapje ontlokt uitroepen als „eenig", de slang kreten als „brrx", de leeuwen bezorgen kippevel en de muziek van de verschrikke- lijk-godsdienstige bende wordt afgewisseld met jazz op de plaat, die in het oerbosch verzeilde bij een geleerde, die de vader is van het blanke meisje. Het aapje danst als een echt mensch. De opnemingen zijn heel mooi, het verhaal is. zocais gezegd, fantasie. Spannend is het ook, evenals komisch en onlogisch. Tarzan is ontembaar en koppig, wil een olifant -r olifant noemen maar trouwt waarschijnliji het blanke meisje. En als zij niet zijn ge sterven, leven ze nog lang en gelukkig. Grappenmakerij en griezeling belooft het variété. Op het programma staat „comedy and sensation". Vier broeders Bennos raken in den knoop, springen van en op de wip en slagen in de grappenmakerij. In de grieze ling gelukkig niet en dat is een verdienste. Betty Boop laat haar „boop-boopee-boo" of hoe het moge zijn, hooren, rolt met on schuldige oogjes en klapt verleidelijk oogdek seltjes dicht, imiteert Chevalier en werkt dus veel met de strooien hoed. De man van de bergen achtervolgt haar weer en zij kruipt schielijk onder een rijtje boeken. Dat klinkt allemaal een beetje verward, maar Betty is immers een teekenfilm-Bet en van haar kunnen we veel hebben. Het nieuws heeft als bijzonders een auto race, een zwemdemonstratde, bezoek aan een minument met veel militairen en vlag gen. Wij verlangen naar het winterprogramma. dat goed zal zijn. Spoedig komt „Goud". Tar zan is een zomersche film; men mag nu nog geen hooge eischen stellen. LUXOR SOUND THEATER. „Kale Rijkdom". Onder regie van Edward Sedgwick treden Edward Everett Horton. Edna May Oliver. Andy Devir.e. Leila Hyams en anderen in ..Kale Rijkdom" op. Volgens de berichten zijn Edward Horton en Edna May Oliver een nieuw gevormd komiekenpaar. In de vroo- lijke film heeft Horton zijn sporen reeds ver diend. als tegenspeler van Chevalier in bijv. een „Bedtime story" evenaart hij, ja overtreft hij zelfs soms Chevalier. In ..Kale Rijkdom' is hij weer prachtig! Het. geheele geval speelt zich af in een vervallen familielandgoed, waar Albert Stuyvesant Spottiswood (Horton) en Harriet Wmthrop Spottiswood (Edna May Oliver) neef en nicht van elikaar bijna ge lijktijdig aankomen om eenigen tijd goedkoop te leven. Beiden hebben namelijk, onafhan kelijk van elkaar, hun erfenis er door gelapt en zijn zeer en zeer court d'argent! Om hun gehavende financiën weer een beetje op peil te brengen, tracht Harriet haar neef er van te overtuigen, dat hij moet trouwen met Gwendolyn, de dochter van den schatry- ken lord Featherstone. Volgens Harriet is het meisje verliefd op Albert. Terwille van het AZIJN MOSTERD TAFELZUREN (Adv. lngez. Med.) geld belooft Albert het meisie te zullen trou wen. Als de Featherstones zullen komen lo- gecren zün Albert en Harriet zoo gelukkig zich te kunnen verzekeren van de gratis hulp van Tom Hopkins, die twintig jaar geleden op Harriet verliefd is geworden en het nog is. die zal fungeeren als butler, van Andy in net gewone leven Andy Devine. een kostelijk type. die niet weinig tot het succes bydraagt) als kok en van Grace Hunter (Leila Hyams) die als reizigerster in aluminium-artikelen in huis is gekomen en zich nu om der wille van Albert vrijwillig aanbiedt om gedurende den tyd van de logé's kamermeisje te spelen. Grace Hunter is onder valsche vlag het huis binnengekomen, zij is niet reizigerster in alu minium-artikelen, maar ze wilde de antiqui teiten daar in huis voor een prikje zien te koopen, haar plotselinge liefde voor Albert weerhield haar er van de familie af te zet ten. Gwendolyn doet alle moeite Albert voor zich te winnen, maar Albert is niets op haar attenties gesteld, zijn hart trekt naar Grace. Tenslotte is het voor allen een groote op luchting als blijkt-, dat de Featherstones al even straatarm zijn als de Spottiswoods. Een huwelijk tusschen beide families is dan ook absoluut overbodig, als het zou zyn om de financiën te herstellen. Hét slot geeft twee gelukkige paartjes. Albert met zyn Grace en Harriet met haar getrouwen geduldigen pseu do-butler. Het is een allergezelligste film. waarin uitstekend spel wordt gegeven. Het verdere programma is ook heel goed in orde o.a. een grappige teekenfilm. De bezoekers Vrydag hebben zich dol ge amuseerd. CINEMA PALACE. Watt en Half Watt. Watt en half Watt. Er hangt een sfeer van mysterie rondom de twee vroolyke snaken, die wy deze week voor het eerst in een sprekende film kunnen zien, en ditmaal dus ook kunnen hooren optreden. De kranten hebben nu reeds weer geruimen tijd geleden verteld, dat Watt. de lange van het tweetal, aan het malen was geraakt en in een gesticht voor geesteszieken was geïnter neerd. Hy zou aan de film niet meer meedoen en Half Watt. de kleine dikkert. zat nu tevens in verlegenheid, want wat zou hy zonder Watt? Derhalve verliet ook Half Watt de film en nam zyn oude beroep van circusclown we der op. De combinatie Watt en Half Watt was hiermee van het doek verdwenen en de film zou het gemis van een oorspronkelyk en niet te vervangen komiek genre betreuren. En daar duikt hec tweetal ineens weder op. al die nare berichten ten spyt! De vraag is nu: dateert de thans vertoonde film nog uit den tyd vóór Watt's geestelyke ineenstorting of hebben we hier te doen met een nieuwen Watt. die op bedriegelijke wijze zyn voorganger na bootst? Dat iets dergelijks niet onmogelijk is, bewijzen de betrekkelijk geslaagde imitaties van Charlie Chaplin. En nu is een geniaal vernuft als Charlie met zyn fyne gevoelscha- keeringen en zijn bijzondere en bizarre gees tigheid veel en veel moeilyker na te maken dan de eenvoudige, ongecompliceerde Watt! Het mysterie wordt nog ingewikkelder, nu de laatste berichten luiden, dat Watt nooit een zenuwcrisis heeft gehad, maar doorloopend ge zond en wel geweest is. De patiënt zou niet Watt, maar zyn kleine compagnon zyn. Toevallig had ik het voorrrecht, iemand te ontmoeten, die een paar weken geleden op een Deensch badplaatsje Half Watt in levenden lyve aanschouwd heeft. En in zoover bleek het gerucht waar, dat Half Watt niet meer by de film is, doch gelijk vóór zyn film-periode weer als clown optreedt. Hij is met zyn halfbroer directeur van een reizend circus, dat hy heeft gekocht van het geid, dat hy als filmheld ver diend heeft. Het is een zeer bescheiden cir- cusje, dat de toeloop voornamelijk moet heb ben van de omstandigheid, dat de directeur Miehe Madsen, die tevens als clown fungeert, niemand anders is dan de vroegere Half Watt. Half Watt nu is het, die de filmcarrière niet langer kon volhouden, omdat hy last van zyn zenuwen kreeg Maar zyn lange, magere mak ker Carl Schenström is zoo gezond als een visch; alleen lydt hy onder het gemis van zijn mede-speler. Nu beweert men in Denemarken, dat Schenström reeds een vervanger van Mad sen gevonden heeft, en dat Watt en Half Watt dus voortspelen, al wordt laastgenoemde nu door een nieuwen acteur verpersoonlijkt. Wanneer het Congres der Vagebonden, dat deze week in Cinema Palace draait, al een proeve is met den nieuwen Half Watt, kan men van een succes spreken. Want dan zou het onderscheid niet zyn te merken. Wij hou den het er echter voor, dat deze film nog uit den tijd van de oude combinatie dateert. Het is de eerste en eenige, en vermoedelyk dus tevens de laatste sprekende film van het beminde komiekenpaar. Dat „spreken" moet men niet te ernstig opnemen, maar meer be schouwen als een bewijs van goeden wil jegens den tijdgeest, die geen zwygende film meer aanvaardt. Dergeiyke succesnummers uit het „stomme" tijdperk gedragen zich in de ge luidssfeer als een visch op het droge. De pan tomime is grondslag en wezen van hun eigen aardige kunst. Een geniaal artist als Charlie Chaplin bewyst door zyn werkeloosheid der laatste jaren, dat hy de grenzen van zijn genre kent. Hij waagt zich niet aan een wijzi ging in het karakter van zyn kust, want hy weet, dat hy met het laten varen van de pan tomime de betoovering van optreden zou ver breken. Alleen een sporadische en simpele toe passing van het geluid, zooals wij die in City Lights hebben leeren kennen, accentueert het pantomimisch effect en kan tevens als een compromis jegens den tydgeest gelden. Meer dan een dei-gelijke accentueering is het „spreken" van Watt en Half Watt in het Con gres der Vagebonden ook niet. En wat ze spre ken. is een woordje Deensch en een woordje Duitsch, en ze gebruiken deze talenkennis ook uitsluitend als ingredient voor hun komische zetten. Vermakelyk is het lesuur bij de dragonder achtige leerares. die Half Watt de stuipen van angst op het lyf jaagt met haar liefkozingen en raar opgestopte levende diergaarde. Kod dig is ook de scène in het kapsalon, waar de beide heeren, als gewoonlyk op hetzelfde meis je verliefd en te haren behoeve gentlemanlike uitgedost, hun geliefde het hof maken met behulp van het woordenboek en waarby Half Watt in zyn verbouwereerdheid inplaats van de „Honderd woorden liefde" de „Honderd woorden by den dokter" reciteert. Maar de malligheid culmineert, als het tweetal ten slotte onder het publiek bij een voetbalmatch terecht komt en dan. om zich aan een dubbele vervolging te onttrekken, in voetbal-trui ver momd, zich onder de spelers mengt- Zonder dat ze het zich bewust zyn, maken zij tot verba zing van de enthousiaste menigte in een om mezien een doelpunt en beslissen daarmee den wedstrijd! Het kader is ietwat primitief opgezet, maar dit hindert niet. by deze komieken, in wier kinderlijkheid juist hun bekoring ligt. Zij ver schaffen oud en jong weer een vroolyk uurtje! De „vallende" komieken op het tooneel slui ten zich goed by dit program aan, dat behalve een koddige teekenfilm en een zwemdemon- stratie van Weismüller en Krüger de gewone nieuwsrubrieken bevat. H. G. CANNEGIETER. MUZIEK IN DEN HOUT. Programma van het concert te geven door de Haarlemsche Orkestvereeniging op Zondag 26 Augustus 1934 ten 2.30 uur in Den Hout onder leiding van Marinus Adam. 1. Huldigingsmarsch Edv. Grieg 2. Hongaarsche Rhapsodic n Fr. Liszt 3. Humoreske Dvorak 4. Les Cloches de Corneville Planquette 5. Nakiris Hochzeit p. Lincke 6. a. Menuet Valensin b. La Danza (Tarantella Napolitana) G. Rossini 7. Coppelia Ballet L. Delibes (Adv. lngez. Med.) EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONG Aug. '34. J. H. DE BOIS. De titels van de Ouverture „Maximilian Robespierre" van Henry Litolff (1818'91), die op het Zondagprogramma van Hilversum voor komt en van de ook in de aanstaande week tot uitzending komende „Ouverture 1812" van Tchaikowsky (1840'93) klinken wel erg naar revolutie en oorlog in een tyd waarin het Vre despaleis nog steeds op zijn grondvesten staat, de zooveelste ontwapeningsconferentie nog niet beëindigd is en revoluties legaal heeten. We zullen echter maar niet aannemen, dat de aankondiging de voorbereiding op aanstaan de onzalige gebeurtenissen behelst en de zaak van een nuchter muzikaal standpunt beschou wen. Omtrent het geweldige gelegenheidsstuk, op. 49 van Tchaikowsky. dat voor de inwyding der Verlosserskerk te Moskou in 1881 gecom poneerd werd heb ik vroeger al een en ander geschreven. Men weet, dat het eigenlyk voor uitvoering in de open lucht, op een groot plein, bestemd was. De instrumentatie is geheel daarop berekend en het is dus jammer, dat men de bedoelingen van den componist zelden of nooit verwezenlijkt, want in de concertzaal komt het werk niet goed tot zijn recht. Dit zou nu eens een prachtwerk zijn om op een Stadion- of ander open-luchtconcert uit te voeren Litolff heeft behalve zyn ..Robespierre" nog een door gebeurtenissen der Fransche revo lutie geïnspireerde ouverture geschreven, n.l. .Les Girondists". zyn geheele leven schijnt trouwens nog al eens door revoluties in enge- ren kring geteisterd te zyn. Geboren te Lon den als zoon van een uit den Elzas afkom- stigen violist, werd'hy reeds op jeugdigen leef tyd leerling van Ignaz Moscheles (1794 1870) wiens Etudes voor piano nog met recht beroemdheid geniete' en trad op zijn twaalf de jaar als pianist "ovent Garden op. Ze ventien jaar oudCvde hy tegen den zin zyner ouders en verbet deswege Engeland: eerste revolutie! Eerst ging hy naar Frankryk, daarna scheidde hy van zyn vrouw (2de re volutie) en was hij van 1841 af drie jaren ka pelmeester te Warschau. Allerlei concertreizen in verschillende landen volgden: toen kwam, terwyl hy in Weenen verblyf hield, de echte revolutie van 1848, waarvoor hy zich natuur- lyk levendig interesseerde, doch welker ge volgen hy ontweek door zich te rechter tyd naar Brunswyk te begeven. Daar stichtte hij de uitgeversfirma onder zyn naam, die snel tot bloei kwam en die in de ..Collection Litolff" een der eerste omvangrijke verzamelingen goedkoope uitgaven van voornamelijk klas sieke muziekwerken omvatte. Paedagogen en revisoren van naam waren er aan verbonden. In latere jaren is zy door andere uitgevers firma's als Peters en Universal, en ook door de reeds in 1719 gevestigde firma Breitkopf min of meer voorbij gestreefd. In Brunswyk huw de L. voor de 2de maal; in 1860 trad hij uit de zaak, ging naar Parijs en liet zich alweer scheiden (vierde revolutie) om spoedig daar op alweer in 't huwelyk te treden, nu met een gravin. Als componist was L. tamelijk vrucht baar: twee groote opera's, verescheidene ope- retten, een oratorium, ouvertures, liederen, ka- mermuziekwerken, een vioolconcert, brillante solostukken voor piano en vooral zyn vyf „Symphonische Concerten" voor piano en or kest. waarvan het derde, het z.g. „National hollandais" nog wel eens gespeeld wordt. Ove rigens zijn de meeste zyner composities in vergetelheid geraakt. Zondag zendt Boedapest Tchaikowsky's Derde Symphonie uit, een werk dat wel zel den op de programma's voorkomt. Het is be kend. dat Tch.'s roem als symphoniecomponist een kreeftengang vertoonde: hij begon met de zesde of S. pathétique op. 74, toen kwam de Vijfde, op. 64 aan de beurt; pas veel later de Vierde, op. 36. Misschien gaat nu te eeniger tyd de Derde, op. 29 de opmerkzaamheid trek ken. Zy werd in 1875 geschreven, één jaar dus na het tot algemeene bekendheid geraakte eerste pianoconcert, op 23. en bestaat uit vyf doelen: Treurmarsch. Wals, Andante, Scher zo en Polonaise. Deze opvolging doet meer denken aan een Suite dan aan een Sympho nie. De première er van schijnt weinig geest drift verwekt te hebben en buiten R'island bleef het werk onbekend, evena's de twee symphonische voorgangsters op. 13 en np. 17. die resp. in. 1866 en 1872 gecomponeerd wer den. Viering Koninginnedag. Nationaal Zwemfeest. Buitengewoon groot is de belangstelling voor het zwemfeest; uit Haarlem en uit de omlig gende gemeenten komen aanvragen om plaat sen te reserveeren. waaraan evenwel niet kan worden voldaan. Besloten is aan de drie zwem inrichtingen een voorverkoop van kaarten te houden. Er is reeds een keur van prijzen, geschonken waaronder 4 gouden medailles. Binnen enkele dagen zullen de pryzen worden tentoongesteld by Opticien Vink. Spekstraat 1. Aangezien dit seizoen nog geen zwemfeest werd gegeven, zullen deze wedstrijden het evenement van het seizoen vormen, temeer waar alle recordhouders(sters) en kampioe nen zyn uitgenoodigd. Het programma luidt: 1. 50 M. vry slag Jongens-adspiranten. 2. 200 M. schoolslag dames. 3. 100 M. vrije slag heeren. 4. 100 M. vrije slag dames. 5. 100 M. rugslag heeren. 6. 5x50 M. vrye slag estafette jongens» adsplranten. 7. 100 M. rugslag dames. 8. Demonstratie schoonspringen. 9. 3 x 50 M. wisselslag estafette heeren. 10. 3 x 50 M. wisselslag dames. 11. 10x50 M. vrye slag estafette heeren. 12. Waterpolo: HaarlemAmsterdam. De wedstrijden worden gehouden onder de auspiciën van den Kring Haarlem van den Kon. Ned. Zwembond. G. E. B. Het jaar 1933. Aan het Jaarverslag van het Gemeentelijk Electriciteisbedryf te Haarlem ontleenen wij: Het opgesteld turbine-vermogen in de Cen trale bedroeg 34.000 K.W. De maximale belasting bedroeg op 13 De cember 1933, 13.750 K.W. fv. j. 13.100 K.W De grootste hoeveelheid electriciteit, die in een etmaal werd opgewekt, bedroeg op 14 December 1933 148.304 K.W.U. (v.j. 143.000 K.W.U.) In de Centrale werden opgewekt in totaal 36.947.086 K.W.U. (v. j. 36.430.007 K.W.U.) Op 31 December 1933 waren 11.853 abon nementen voor het huishoud tarief (v. J. 12.334) en 1.481 abonnementen voor het win keltarief (v. j. 1.577) afgesloten. In het jaar 1933 bedroegen de ontvangsten: a. voor gelever den electrischen stroom f 2.529.935.48, b. aan meterhuur f 117.848.13; c. aan installatiehuur f 27.798.54; d. aan di verse ontvangsten f 67.979.94. Totaal f 2.743.56209. Aan de gemeente werd een winst van f 818.405.40 afgedragen. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Heesemans, Potgieterstraat 62, autodop. Theel, Berkenrodesteeg 17, kaasboor. Th. Zuydam, Vergierdeweg 52, horloge en ketting. C. Ha- biecht, Djambistraat 12, halsketting. M. v. Laarschot, Voorzorgstraat 49, muts. Dinkla, Ursulastraat 12, manteltje. C. Koopman. Dr. Leijdsstraat 127, medaillon. A. Pliester, Bad huisstraat 15, portemonnaie m i. C. Bor, Ver gierdeweg 125, portemonnaie. R. Koopman, Dr. Leydsstraat 127, portemonnaie. De Ridder, Jelgersmastraat 20. rywielbelastingplaatje. Kreiming, Zylvest 13, ring. Arts, v. Keulen straat 8, rozekrans. M. Burger, Doelstraat 21, rywielbelastingplaatje. De Coole, Saenredam- straat 45rd„ schoenen. Bermig Bötcher, Gr. Houtstraat 170, sleutels aan ring. Vroom Dreesmann, Gr. Houtstraat, speldje. P. J. Zandweg, Bavostraat 13, zeil. Op het gebied der Symphonie trekt de aan dacht de uitzending der fis min. Symphonie van onzen landgenoot Leo Ruygrok. Ik heb eens een uitvoering van dat werk door het Residentie-orkest onder leiding van den com ponist gehoord en er de degelijke, gezonde muzikale hoedanigheden en het goede vak manschap van Ruygrok, die zelf tweede diri gent van het Res.-orkest is, door leeren ken nen. Zeer moderne wegen slaat de componist niet in, maar het is zeer de vraag of dit'een nadeel te achten is. In elk geval schijnt het my de moeite waard de Huizer uitzending van Dinsdag met belangstelling te beluisteren. Mozart's klaviervariaties over „Wilhelmus van Nassauen" behooren tot de vroegste zijner composities. In Köchels Catalogus dragen zij het nummer 25. Zy dateeren uit den tyd zyner eerste groote reizen naar Engeland en Hol land. Zijn variatiewerken uit dien tyd bieden nog geen groote merkwaardigheden: maar toch is er in de Wilhelmus-variaties een stre ven te bespeuren om boven zuiver ornamen- tale veranderingen van het thema uit te ko men en iedere variatie een afzonderlijk karak ter te verleenen. In dit opzicht onderscheidt zich dan in 't byzonder de langzame variatie. Het schynt me echter dat dit jeugdwerkje van een begenadigd genie bij de Hilversum- sche uitzending van Vrydagmiddag een eenigs- zins vreemden indruk zal maken na de Sona tine van Pijper, want de „sonatines" van dezen componist zyn ondanks haar kinderlijk-on schuldige betiteling allesbehalve naief. Op de sonatines van Clementi lyken ze al heel weinig. Een sonate van Clementi wordt Vrijdag door Keulen (Langenberg) uitgezonden. Clementi (175218321 schreef er een goede honderd, maar groote kunstwaarde hebben ze niet. Als instructieve muziek worden er nog wel eens enkele gebruikt, maar ook in dat opzicht wint zijn beroemde etudenverzameling „Gradus ad Parnassum" het verre. Het Promenade concert in Queens Hall van Donderdag brengt o.a. het vioolconcert van Prokofieff. Ik heb het een paar malen ge hoord, o.a. van Joseph Szigeti, maar behalve in de veelbelovende Inleiding er nooit iets moois in kunnen ontdekken. De normale vioolklank schijnt er zooveel mogelyk in ont weken. Misschien zyn anderen gelukkiger bij een speurtocht naar schoone momenten in dit niet zelden gespeelde werk van den in 1891 geboren Rus ACENDA Heden: ZATERDAG 25 AUGUSTUS Luxor Sound Theater: „Kale Rijkdom". 2.30 uur en doorloopende avondvoorstelling van 7 uur af. Rembrandt Theater: „Tarzan, de ontem bare". Op het tooneel: Bennos Brothers. 2.30 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Congres der Vagebonden". Op het tooneel: Schiller en Herome, „vallende menschen". 2.30, 7 en 9.15 uur. Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op werkdagen van 113 uur, behalve 's Maan dags. Toegang vry. Zandvoort: Carnaval met Kermesse d'été en gecostumeerd bal in het Casino. 9 uur. Noorderbad, 2e Intern. Schermwedstryd: 10 uur. Populair concert 2.306 uur. Indisch nachtfeest: „Een nacht op Java", 83 uur. ZONDAG 26 AUGUSTUS. Gem. Concertgebouw. Bouwmeester's Revue: „Vooruit maar weer!", 8 uur. Bioscoopvoorstellingen 's middags en den avonds Rozekruisers Genootschap. Tempeldienst ritus met openbare voordracht. 10.30 uur. H.O.V. Concert in Den Hout. 2.30 uur. Zandvoort: Carnaval met Kermesse d'été in het Casino. Noorderbad, 2e Intern. Schermwedstryd: 10 uur. Heemstede: Heemsteedsche Wielerbaan. Kampioenswedstryden. 2.30 uu. MAANDAG 27 AUGUSTUS Gem. Concertgebouw. Bouwmeester's Revue: „Vooruit maar weer!", 8 uur. Bioscoopvoorstellingen. Zandvoort: Carnaval met Kermesse d'été in het Casino. ROOSTER VAN APOTHEKEN (Samengesteld door den Inspecteur der Volksgezondheid.) Voor de apotheken die toestemming ge vraagd hebben om 's avonds, 's nachts en Zondags te sluiten, ls door den Inspecteur der Volksgezondheid een sluitingsrooster op gemaakt Van Zaterdag 25 Aug. des avonds 8 uur tot en met Vrydag 31 Aug. zyn de volgende apo theken op Zondag 's avonds na acht uur en des nachts geopend. J. M. A. Hegland, Firma Th A. Klinkha mer Koninrtonpwee 69. Tel 11596. Mej. C. J. Fischer, Firma Grijszeels en Van Hees. L. Veerstraat 14. Tel. 11000. Mej. J. M. Meisner, Marnix-apotheek, Mar- nixstraat 65, Tel. 23525. W. P. Woutersen, Apotheker, Koninginne weg 3 Tel. 12038 J. W Florijn, Ontraal Apotheek Gr Hout straat 78, tel. 10500 is wegens verbouwing Zondag alleen van 8 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds geopend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 12