1
HELP MEE!
Sigaren, Sigaretten, Tabak.
ECHTE WALES-ANTHRACIET
WOENSDAG 17 OCTOBER 1934
HAARLEM'S DAGBLAD
9
HET TOONEEL
De Amsterdamsche Tooneelvereeniging
DE DRAAIKOLK.
Het is niet bepaald een verheffend milieu,
waar Noël Coward, de schrijver van Gevallen
Engeland en Intimiteiten, ons met zijn too-
neelspel De Draaikolk binnenleidt. Een moe
der, die haar jeugd al meer dan 20 jaar ge
passeerd is maar niets erger vreest dan oud te
worden en daarom alles doet om nog maar
jong te schijnen, een zoon, die morphinist is,
vrienden, voor wie geen hoogere genoegens be
staan dan dansen, flirten en kwaadspreken.
Het is een zedenspel, dat ons de Engelsche
society in de na-oorlogsche dagen wel heel
pessimistisch schildert.
Hoofdpersonen zijn de moeder en de
zoon. Florence Lancaster is een onbedui
dende vrouw, leeg van hart en hoofd, maar
niet zonder uiterlijke charmes. Het is haar
een levensbehoefte geadoreerd en gevleid te
•worden en omdat haar 10 jaar oudere man
daarvoor te nuchter en te gewoon is, zoekt zij
haar geluk in een wereld van louter schijn.
Totdat de ontgoocheling voor haar komt.
Haar zoon Nicky, een jong musicus, komt
na een verblijf van een jaar uit Parijs terug
en brengt zijn verloofde Bunty Mainwaring
mee. In dat jonge meisje ziet de moeder dade
lijk een gevaar, omdat zij naast de verloofde
van haar zoon onherroepelijk de oudere
vrouw is. Maar het wordt erger, wanneer Bunty
in koele berekening haar verloving verbreekt
en het Florence duidelijk wordt, dat de affec
ties van het jonge meisje gaan naar den man,
die tot voor kort nog onder de bekoring van
haai" eigen charmes was. En bij die ontdekking
ziet ook de zoon zijn moeder in haar ware
gedaante en vallen hem de schallen van de
oogen.
In een groote scène a faire stelt Noël Coward
in het laatste bedrijf moeder en zoon tegen
over elkander. Het is de zoon, die haar de
waarheid in -het gezicht slingert en Florence
doet zien, hoe en wiat zij in werkelijkheid is.
Het is de groote afrekening, waarin de zoon
Florence verwijt nooit een goede moeder en
echtgenoote te zijn geweest. Maar nu is het
moment gekomen, dat zij in de eerste plaats
moeder moet zijn, omdat Nicky in Parijs aan
cocaïne verslaafd is geraakt en haar hulp
nocdig heeft. Zij beiden moeten uit de „draai
kolk", waarin dit leven hen heeft gebracht.
Of Florence de geschikte vrouw is om den
zwakken jongen man te helpen, ook al belooft
zij het hem, betwijfelen wij en de slotindruk
van dit wel heel sombere, wrange stuk is
als na de slotscène van Ibsen's Spoken, waar
het even aan herrinnert er één van trooste-
Icoze ellende, omdat wij in die twee bij elkaïir.
der steun zoekende menschen slechts twee
levenswrakken kunnen zien.
Verheffend ik schreef het reeds Is dit
milieu niet, maar in de karakter-ontleding
van Florence Lanaaster, de vrouw, die tot het
■wanhopige toe strijdt om zoo lang mogelijk
jong te blijven en de waarheid niet wil zien,
toont Noël Coward zich een zeer knap schrij
ver. En deze wouw is in de eerste twee bedrij
ven ook brillant gespeeld door Wilheimina
Duymaer van Twist. Mevrouw Duymaer van
Twist gaf vooral het vooze en ijdele van deze
vrouw van 45 die alles doet om nog te beko
ren en au fond niets is dan enkel leegheid,
met prachtige schakeering. levendag en pétil-
lant weer. In de hartstochtelilke tooneelen,
vooral in de groote scène a faire in Hl werd
haar spel echter soms wiat te hevig en te on
gebreideld. Haar stem schoot door te weinig
beheersching nu en dan te veel uit, zoodat zij
dan iets ongewild ruws kreeg, waardoor de
indruk van dit tóch ai pijnlijke tooneel on-
noodig nog pijnlijker en wranger werd.
Ben Royaards heeft een prachtige rol ge
speeld als Nicky, de zoon. Ben Royaards
groeit als acteur hoe langer hoe meer en er is
een stijgende lijn in zijn laatste rollen. Hij
soeelde den zoon hartelijk en jong in het be
gin, onstuimig en hartstochtelijk, met volle
overgave in de afrekeningsscène. Prachtig
was hij ook aan het slot van II, "wanneer hij
in steeds wilder wordend pianospel zijn
schaamte en verdriet tracht weg te spelen.
De handeling in dit stuk loopt in het begin
wel wat erg traag, daar de schrijver anderhalf
bedrijf noodig heeft voor zijn expositie en
milieuteekening. Pas in de tweede helft komt
er vaart in en dan is Noël Coward ook op zijn
sterkst en geeft hij in voortdurende stijging
krachtig en pakkend tooneel. Defresne houdt
als regisseur niet van halftinten en hij liet ook
aan de kleine rollen de volle maat geven, zoo
zelfs, dat de opvoering wel eens wat te veel
nadruk kreeg.
Georgette Hagedoorn speelde strak en scherp
en met groote intelligentie het berekenende,
koele jonge meisje. Deze Bunty Mainwaring
was ook in haar uiterlijk een zeer markante
figuur en Georgette Hagedoorn gaf weer eens
een bewijs van haar zeer bijzonder talent, dat
zich voortreffelijk voor karakterrollen leent.
"Willy Haak was als Helene Savil eigenlijk de
eenige sympathieke persoon in dit verdorven
Engelsche society- wereldje en wist in een
korte scène met Ben Royaards toen zij
Nicky smeekte geen opium meer te nemen
een warm vrouwelijk en ontroerend accent te
treffen. Oscar Tourniaire ging door dit stuk
als de door een mooie, kokette vrouw verwaar
loosde man en telkens als hij in korte toonee
len even optrad, trof hij ons door fijnheid van
typeering en spel.
Bij Nell Knoop behoefden wij er niet aan te
twijfelen, of Clara Hobbert meer een aanstel
ster dan een zangeres was en Carpentier Al-
ting speelde een dandy-achtigen Engelschman
met niet minder nadrukkelijkheid.
Laat ik nog mogen zeggen, dat de dames
van exquisen smaak getuigende toiletten droe
gen, alsof het een mode-show gold en dat ook
van de aankleeding van het tooneel en de
decors de laatste van L. Richter zeer veel
werk was gemaakt. Het publiek toonde groote
waardeer in g voor de opvoering, vooral na het
laatste bedrijf, toen het mevrouw Duymaer
van Twist en Ben Royaards warm huldigde.
Ten slotte nog een opmerking. De regie zal
de klank van de gramophoon en den vleugel
in het tweede bedrijf dienen te dempen. Van
den gesproken tekst was bij deze al te luide
muziek letterlijk niets te verstaan, zelfs niet
als men zooals ik vóór in de stalles zat.
J. B. SCHUIL.
MUZIEK.
Eerste Concert der
Haarlemsche Bachvereeniging
Een „Bac*1 concert" met Fr. von Suppé en
Johan Strauss op het programma ziedaar
een tegenstelling die verder reikt dan de na
men alleen. Het is dan ook lang niet ondenk
baar dat sommige Bachleden bij de ontvangst
van dit programma zich afgevraagd hebben
of de inhoud strookte met de voorstelling die
zij zich van de bedoelingen der Bachvereeni
ging gemaakt hebben. Zonder nog het artis
tieke peil van dien Inhoud in het geding te bren
gen Schubert's „Unvollendete" behoeft
heusch voor geen ander werk naar het tweede
plan te wijken zou deze of gene van mee
ning kunnen zyn, dat men op een Bachcon-
cex-t vooral die werken moet geven, die door
bezetting of technische moeilijkheid buiten het
bereik van kleinere orkesten vallen. Voor dit
standpunt zou zeker iets te zeggen zijn. Maar
daartegenover zou men, ook met recht, kunnen
aanvoeren, dat ook bekende werken, zelfs die
waarin een lichtere muze gediend wordt, een
uitzonderlijke voldoening kunnen verschaffen,
wanneer ze in een zóó perfecte vertolking ge
geven worden als die van het Concertgebouw
orkest onder Bruno Walter's eminente leiding
Uit een zóó voortreffelijke muzikale keuken
wordt een Suppé zelfs voor den meest verwen
den fijnproever een exquis genot en de melo-
dieën-Strauss prikkelde door haar geuren
niet alleen den geest, maar ook de motorische
zenuwen der beenen, zoodat men haast de
aanwezigheid der ruim negenhonderd stoelen
in de concertzaal ging verwenschen. Ik ver
onderstel het althans. Want als welopgevoede
Hollanders lieten we geen van allen iets van
wensch of verwensching blijken, en toen Bruno
Walter, tegen alle gewoonte in, het orkest een
extranummer liet geven, en dit extranummer
de wals der walsen An der Schonen blauen
Donau bleek te zijn, stonden de velen die zich
reeds in de stoelenlooze vestibule bevonden
met den ernst van wachtenden in een postkan
toor. Dat brengt het decorum nu eenmaal mee.
Dat Schubert's Symphonie en Rosamunde-
balletmuziek in de hoogste perfectie en verfij
ning gegeven werden; dat van Mozart's D dur-
Symphonie de uitvoering schitterde van licht
heid en sierlijkheid, spreekt wel van zelf. Bru
no Walter hield zich streng aan het voorschrift
„moderato" dat het Allegro-karakter van het
eerste hoofddeel der „Unvollendete" intoomt;
hij liet zich niet verleiden tot een afjakkering,
die de vertolking van sommige hedendaagsche
leiders kenmerkt. Het tragische in deze muziek
sprak er te levendiger door. Het „con moto"
van het Andante had misschien iets meer tot
uitdrukking gebracht kunnen worden dan
Walter deed. Maar de heerlijke wisselzangen
der blaasinstrumenten bekoorden er niet min
der om Schubert's hemelsche muziek voer
de ons voor een wijle boven aardsche zorgen
uit. En dat Walter's artistieke overtuiging geen
zwaarwichtigheid nastreeft, bleek wel uit de
wijze waarop hij de beide Allegro's van Mo
zart's symphonie liet spelen. De beroemde
coup d'arehet, waarmee het eerste Allegro be
gint was de inleiding van een rank en luchtig
figurenspel, dat hooge, doch volkomen bevre
digde eischen aan de techniek der strijkers
stelde. Zelfs de contrabassen schenen van ge
vleugelde voeten voorzien. En in het finale-
Rondo was het evenzoo.
Suppé's Ouverture „Die schone Galathea"
voerde ons naar het gebied der operette, maar
welk een muzikale bekwaamheid en distinctie
kenmerkt deze muziek in vergelijking van het
meeste wat ons in de hedendaagsche operette
geboden wordt? Wagner's invloed speciaal
die van het „Lohengrin"-voorspel doet er
zich in gelden; het Weensche element komt in
de markante, lang niet gewone of banale Wals
tot uiting. In zekeren zin is zoowel deze ouver
ture als die van „Die Fledermaus" een pot
pourri, een Strauss" van melodieën. Sympho-
nische ontwikkeling en bewerking zijn er niet
in te vinden, maar ze doen het, en van hoe
veel werken van dezen tijd zal men dat na een
halve eeuw of meer nog kunnen zeggen?
Walter's meestal sober gebaar ging bij Suppé
en Strauss tot grooter zichtbare levendigheid
over. Hij liet zich mede electriseeren door de
muziek, maar verloor zijn beheersching geen
oogenblik, vermeed zoowel groote opzettelijk
heid als vlakke sleur en ging nooit over de
grens waar trivialiteit aanvangt. Zoodat dit
Bachconcert er ondanks de in den aanvang
van dit verslag genoemde contradictie er toch
mocht zijn.
K. DE JONG.
Sigarenfabrikanten tegen een
nieuwe machine.
Werkloosheid zal erdoor vergrooten.
Eén groot aantal sigarenfabrikanten heeft
aan de Ministers van Koloniën, van Sociale
Zaken, van Economische Zaken, en van Fi
nanciën een adres gericht, waarbij zij wijzen
op het gevaar van den machinalen arbeid in
de sigarenindustrie, in verband met de steeds
toenemende werkloosheid.
De laatste typen „compleet-machines"
welke door drie jeugdige arbeidskrachten
bediend kunnen worden rollen per week 30.000
sigaren op, terwijl een volslagen sigaren
maker per week slechts 3000 rolt. Het behoeft
h.i. geen betoog, dat dit de werkloosheid zeei
in de hand werkt.
De werkloos geworden arbeiders trachten
nu plaats te vinden in het z.g. randbedrijf,
waarin tegen ieder loon werk wordt verricht.
Het gevolg hiervan is, dat in dit randbedrijf
sigaren worden gemaakt, waarvan de ver
koopsprijs zóó laag is, dat het geregelde be
drijf niet meer kan concurreeren.
De eenige weg om nog concurrentie moge
lijk te maken is de aanschaffing van nieuwe
machines, waarvan echter weer nieuwe werk
loosheid het gevolg is. Dat dit voor 's Rijks
Schatkist ook zeer nadeelige gevolgen zal heb
ben. ten eerste door de verminderde opbrengst
van den tabaksaccijns en verder door den
steun, die aan de werkloozen zal worden uit
gekeerd, behoeft geen betoog.
Om uit dezen vicieuzen cirkel te geraken,
stellen de sigarenfabrikanten voor om als
crisismaatregel de oprolmachines in de siga
renindustrie te verbieden.
Velen van hen zullen door dezen maat
regel gedupeerd worden, omdat zij juist deze
machines aangeschaft of besteld hebben,
maar zij zijn bereid in het algemeen belang
ter wille van het behoud der werkgelegenheid
met de regeering samen te werken, om de
driegende ramp voor het land en speciaal
voor de sigarenindustrie te voorkomen."
Uw CfisisrCoitiité zorg» voor.brandstoffen,
vóo>-JJw' winder bevoordeelde londge)
nooten>,Vyil'-U>yoor de middelen zorgen?
(Adv. Ingez. Med.)
Bedrijfsraad voor de
sigarenindustrie.
Namens den minister van Sociale Zaken
geïnstalleerd.
In het departement van Sociale Zaken is
heden de bedrijfsraad voor de sigarenindustrie
geïnstalleerd. Wegens verhindering van den
minister van Sociale Zaken geschiedde de in
stallatie door den secretaris-generaal, den heex
mr. dr. A. L. Scholtens.
De rede van den secretaris-generaal werd,
namens de leden van den bedrijfsraad beant
woord door den heer K. L. II. van der Putt.
Tot voorzitters zijn benoemd van werkge
verszijde de heeren K. L. H. van der Putt en
M. Smith en van werknemerszijde de heeren
J. Gemen en J. van der Weyden, met bepa
ling, dat elk van hen voor den tijd van één
jaar als voorzitter zal ptreden. Voor het eerste
jaar treedt de heer Van der Putt als zooda
nig op.
FRANSCH INVOERCONTINGENT VOOR
BLOEMBOLLEN.
Wij lezen in het Weekblad voor Bloembollen
cultuur:
Uit een mededeeling van den Rijksland.
bouwconsulent te Parijs in „Handelsberich
ten" blijkt, dat het invoercontingent voor
bloembollen in Frankrijk voor de maanden
October, November en December bepaald is
op 1000 ton. In hetzelfde tijdvak van het.
.vorig jaar werd 844.131 K.Ö. naar Frank
rijk verscheept.
HET „PLANKEN WAMBUIS" IS VERKOCHT.
Dinsdag is het bekende Veluwsche land
goed het „Planken Wambuis" verkocht. In
generale massa werd kooper voor f 240.340
olus f 66.150 voor het hout of in totaal voor
f 306.490 de heer G. J. P. Versteeg, wethouder
en rentmeester te Amerongen.
Het verbod van de film
journaal vertooning.
Ook een derde poging tot goedkeuring
mislukt.
Naar aanleiding van het verbod van open
bare vertooning van de filmjournaal-opna
men van den moordaanslag op den Koning
van Joego-Slavië en den Franschen minister
van buitenlandsche zaken, Barthou te Mar
seille door de Centrale Commissie voor de
Filmkeuring te De Haag, welk verbod ook
na herkeuring gehandhaafd bleef, hadden de
vertegenwoordigers der filmverhuur-onderne-
mingen die de Nederlandsche bioscopen van
filmjournalen voorzien, Dinsdagmiddag de
vertegenwoordigers van de pers en de leden
van het hoofdbestuur van den Nederland-
schen Bioscoopbond uitgenoodigd, om door
eigen aanschouwing een oordeel te vellen
over de beslissing van de filmkeuring. In be
sloten kring werden de films Dinsdagmiddag
in de showroom van het theater Tuschinsk:
vertoond.
Alvorens de journaals te draalen, gaf de
heer Ochse van de N.V. Polygoon te Haarlem
tevens lid van het hoofdbestuur van de Ne
derlandsche Bioscoopbond een korte toelich
ting, waarin hij verklaarde, dat het bioscoop
bedrijf zich in het algemeen met de keuring
van films op hun geschikheid voor openbare
vertooning of toelaatbaarheid voor kinderen
beneden een bepaalde leeftijdsgrens, kan ver
eenigen. doch van meening is. dat de keuring
in Nederland in het algemeen veel te scherp
is.
Nadat de eerste keuring een negatief re
sultaat had opgeleverd met de motiveering
dat de film in strijd was met de goede zeden,
werd bij herkeuring de weigering tevens ge
motiveerd met het in strijd zijn van de ver
een regeerend vorst met de openbare orde.
tooning van een geslaagden moordaanslag op
een regeerend vorst met de openbare orde.
De Nederlandsche journaal-exploitanten heb
ben toen ter keuring aangeboden een film
van de aankomst van den Koning en de ont
vangst door Barthou, zonder eenig beeld van
den moordaanslag en de daarop volgende
verwarring. Ook deze film werd afgekeurd
Tenslottei is een film van de overbrenging
van het stoffelijk overschot van den koning
aan boord van den kruiser „Dubrovnik" in
de haven van Marseille en het vertrek van
den kruiser voor openbare vertooning toege
laten, nadat er een coupure in was aange
bracht.
Achtereenvolgens draaiden voor de ge
noodigden het Fox Movietone-journaal, het
Paramount-journaal en het Eclair-journaal,
waarin de vrijwillig aangebrachte coupure,
waarmee de film niettemin geweigerd was,
was aangegeven, terwijl tenslotte de film van
het vertrek van de „Dubrovnik" werd ver
toond. met de door de Keuringscommissie ge-
eischte coupure
WILDE STAKING BIJ CONFECTIEFABRIEK
TE AMSTERDAM.
Eenige dagen geleden is een wilde staking
uitgebroken bij de Koninklijke Manufactu-
ren-Industrie van M. J. van de Waal en Co.,
aan de Keizersgracht te Amsterdam. Van
liet verscheidene honderden werknemers
groote'pérsoneel hebben tusschen de 60 en 100
meisjes, voornamelijk van de corsetten-afdee-
ling, het werk neergelegd, geheel buiten de
vakorganisaties om. die dan ook buiten dit
conflict staan. Niettemin hebben de samen
werkende bonden in de kledingindustrie een
vergadering met het personeel der fa. Van
de Waal belegd, ter bespreking van de ver
schillende grieven en klachten, waarmee de
bonden zich thans tot de directie zullen wen
den.
Het goedkoopere product zegeviert.
In 1933 werdem in ons land 1.409.333 sigaren
verrookt, die een waarde vertegenwoordigden
van ruim 74 millioen gulden. Voorts consu
meerden onze landgenooten in het vorige jaar
nog 3.914.473 sigaretten met een waarde van
ruim 44,6 millioen gulden en 12.743 K.G. tabak
met een waarde van 24,7 millioen gulden.
Het verbruik van sigaren, sigaretten en ta
bak in ons land tusschen 1924 en 1933 verliep
als volgt.
Sigaren
Sigaren
Sigaretten
Sigaretten
Tabak
Tabak
Jaar
1000 stuks
1000 gulden
100 stuks 1000 gulden
1000 K.G. 1000 gulden
1924
1.636.846
75.699
2.506.865
42.487
14.596
33.870
1925
1.062.972
77.424
1.981.680
34.716
10.622
26.134
1926
1.145.089
81.060
2.369.075
40.546
12..540
30.181
1927
1.197.612
82.987
2.590973
43328
11.845
27.840
1928
1.266.889
87.539
2.790.091
46 677
11.751
27.699
1929
1.346.089
92.703
3.179.577
53.651
11.299
26.671
1930
1.369.650
94.068
3.589.552
61.673
11.577
27.296
1931
1.369.415
89.637
3.554.017
58.485
12.312
28.338
1932
1.354.693
79.974
3.655.425
49.088
12.914
27.188
1933
1.409.333
74.071
3.914.473
44.616
12.743
24.765
Er zijn uit deze cijfers een tweetal conclu
sies te trekken. Wij hebben onze rookerslus-
ten niet kunnen temperen, maar de positie
onzer portemonnaie heeft ons blijkbaar ge
noodzaakt een gos-dkooper product te doen
wegblazen. Het gemiddelde verbruik per per
soon ls toegenomen van 143 sigaren over 1924
tot 174 sigaren over 1930, waarna een daling
volgde tot 171 sigaren over het vorige jaar.
Het sigarettenverbruik is zeer toegenomen.
Tegenover een gemiddelde consumptie van
269 stuks in 1925. wijst 1933 een gemiddelde
aan van 475 stuks. De laagste cijfers worden
voor sigaren en sigaretten niet in dezelfde
jaren aangetroffen. De waarde van het ver
bruik van tabak, sigaren en sigaretten bedroeg
in 1933 in ons land ruim 143 millioen gulden,
waarvan ruim 50 procent wordt opgebracht
door het verbruik van sigaren, ongeveer 31
procent door sigaretten en 17 procent door
tabak. Hoogst merkwaardig is het overzicht
van de verbruikte sigaren. Uit bovenstaande
gegevens blijkt n.m.l., dat het aantal sigaren,
hetwelk gerookt wordt, nog steeds stijgende
is. Die stijging is vrijwel uitsluitend een ge
volg van het feit, dat goedkoopere soorten
meer aftrek vinden en daarnaast kleinere mo
dellen, de zg. cigarillos. De consumptie aan
sigaretten steeg tusschen 1924 en 1933 met
oir ca 56 procent, de gemiddelde prijs van het
artikel daalde in dien tijd met ongeveer 30
procent. Het tabaksverbruk daalt geleidelijk.
De gemiddelde winkelprijs van sigaren be
droeg in 1933 circa 5,25 cent, tegenover 6,89
cent in 1929 en 7.53 cent in 1923. Bijna de helft
van het sigaren verbruik bestaat uit de klei
nere modellen en de goedkoopere soorten. Het
gebruik per hoofd der bevolking is, wat de
sigaren betreft, het hoogste, hetwelk bekend
ls. Voor 1933 bedroeg dit: 176 sigaren, 472 si
garetten en 1,53 K.G. tabak. Het grootere ver
bruik van de kleine sigaren hangt samen met
de in dit jaar gewijzigde accijnsregeling. De
sigaren waren er tot voor korten tijd nog al
goed afgekomen en bleven onderworpen aan
een accijns van 10 procent. Maar thans is die
accijns voor de gewone modellen sigaren 12,5
procent en voor de cigarillo's 17.5 procent. De
sigaretten werden belast met 50 procent, de
verschillende tabakssoorten met 22.5 procent.
Onze sigarenindustrie. grootendeels in Noord
Brabant gevestigd, is een typisch voorbeeld
van een industrie, welke voor de binnenland-
sche markt werkt; Het voornaamste export-
gebied is Ned, Oost Indië. De uitvoer van si
garen heeft sterkt te lijden gehad van de
steeds hooger wordende accijns, welke het
product belastte, het vestigen van eigen in
dustrieën in onze vroeger afzetgebieden, de
sterk gedaalde koopkracht en de verdrin
ging van de sigaar door de sigaret.
De totale waarde der gebanderolleerde siga
ren, sigaretten en tabak daalde tusschen 1924
en 1925 zeer beduidend, om tot 1930 weer te
stijgen en daarna, tot verleden jaar, weder te
dalen. In deze waardecijfers zijn tevens begre
pen de z.g. assor timen ts ver pakking ende aan
gebrachte verhoogde waarde der tabaksfabri
katen met behulp der toeslagzegeLs en de door
middel van aanvullingszegels betaalde opcen
ten op de sigarettenaccijns.
De sigarenwinkels zijn grootendeels een-
mansondernemingen. De cijfers der bedrijfs-
telling van 31 December 1930 doen zulks zien.
Hot aantal bedraagt 11.834. In dit opzicht
wordt deze groep alleen geslagen door de
brood-, kruideniers- en manufacturenwinkels.
Voorloopig behoeft men dan ook nog niet de
vrees te koesteren, dat men tevergeefs op.
stap zou gaan om een sigaartje te koopen!
MOLLERUS.
VITTORIA EGYPTIAN CIGARETTES
COMPANY LIQUIDEERT.
Ten kantore van bovengenoemde vennoot
schap is Dinsdag een vergadering van aan
deelhouders gehouden, waarin ruim 2800 aan-
deelen vertegenwoordigd waren. De president
gaf een overzicht van den toestand en deelde
mede, dat de vennootschap zou moeten liqui-
deeren. Commissarissen hebben een gegadig
de weten te vinden om het bedrijf met inbe
grip van handels- en fabrieksmerken over te
nemen. Deze gegadigde is de Westminster
Tobacco Company. Besloten werd de vennoot
schap te liquideeren en bet bedrijf over te
doen aan de Westminster.
KERK EN VREDE BELEGT WEEK-EINDE
CONFERENTIE.
De federatie Noordholland ten Zuiden van
het Noordzeekanaal van de Vereeniging Kerk
en Vrede belegt op Zaterdag 20 en Zondag
21 October een week-einde conferentie, waar
in Zaterdagavond Ds. J. J. Buskes zal spreken
over over: „Kerk en Vrede als geloofsgemeen
schap" en op Zondagmiddag Prof. Dr. D. van
Embden over: „In hoeverre kan de aanwen
ding van militair geweld aanvaardbaar zijn?"
(politie, grenswacht, Volkenbondsaktie).
In de wydingsbijeenkomst op Zondagmor
gen hoopt voor te gaan Dr. A. K. Kuiper te
Amsterdam.
De conferentie wordt gehouden in het Odd-
Fellowhuis, Keizersgracht 430, Amsterdam.
o. a f 2.15
WITTOP KONING - HAARLEM
HARMENJANSWEG 67A. - TELEFOON 16100
(Adv. Ingez. Med.)
SCHEEPVAART BERICHT EN
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Volendam 16 van New-York te Rotterdam.
Damsterdijk, Rotterdam n. Vancouver 15 te
San Francisco.
Drechtdijk, Vancouver n. Rotterdam 13
(n.m.) van Los Angeles.
Lochkatrine. Rotterdam n. Vancouver 15 te
Cristobal.
Breedijk 15 Oct. van Rotterdam te New-York.
Nebraska, Vancouver naar Rotterdam 15 te
Liverpool.
Beemsterdjjk New-Orleans n. Rotterdam via
Londen 15 (1.24 v.m.) 460 mijl W. v. Land's
End.
HALCYON LIJN.
Stad Amsterdam 16 v. Lulea te Vlaardingen.
Stad Zaltbommel 15 v. Sfax n. Oran en
Tonnay Charente.
Vredenburg 16 van Narvik te Vlaardingen.
HOLLAND—AFRIKA LIJN.
Klipfontein 16 van Beira te Rotterdam, ver
trekt 17 naar Bremen.
Randfontein 15 van Hamburg te Amster
dam, vertrekt 17 naar Beira.
HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN.
Maaskerk (thuisreis) 16 te Havre verwacht.
HOLLAND—OOST-AZIë LIJN.
Meerkerk (thuisreis) 14 van Shanghai.
HOLLAND—BRITSCH-INDIë LIJN.
Giekerk (uitreis) 14 (4.43 n.m.) 200 mijl ZZO.
v. Land's End.
JAVA—NEW-YORK LIJN-
Palembang, Batavia n. N.-York 16 v. Singap.
City of Derby Java n. N.-York 14 té Aleppy.
JAVACHINAJAPAN LIJN.
Tjisalak 14 te Manilla.
Tjisadane 14 van Shanghai te Hongkong.
JAVA—MAURITIUS—AFRIKA LIJN.
Sawahloento 14 van Lorenzo Marques naar
Port Natal.
Le Maire 13 van Mombassa naar Batavia.
Tasman 15 van Kaapstad naar Mosselbaai.
KON. NEDERL. STOOMBOOT MIJ.
Alkmaar Chili naar A'dam 16 te Antwerpen.
Aurora 15 van Lissabon te Malaga.
Berenice 14 van Carthagena te Malaga.
Astrea 15 van West-Indië te New-York.
Barneveld A'dam naar Chili 14 te Cristobal.
Ganymedes 16 van Hamburg te Amsterdam.
Stella Piraeus n. A'dam p. 15 (5 n.m.) Ouess.
Stuyvesant 15 van West-Indië te New-York.
Titus 15 van Pt. au Prince naar Fort Liberté.
Venus 15 van Setubal naar Olhao.
Telamon 16 van Rotterdam naar Alexandrië
Ulysses 16 October van Saloniki naar Izmir.
Trajanus 15 Oct. van Licata naar Palerma.
Euterpe 16 v. Amsterdam te Bordeaux.
Perseus 15 van Bilbao te Santander.
Mars Venetië n. Amsterdam p. 16 (13.25)
Wight.
Orestes 16 v. Amsterdam naar Hamburg.
Deucalion Rott. n. Gibraltar p. 15 Wight.
KON. HOLLANDSCHE LLOYD.
Salland, B.-Ayres n. Amsterdam 16 te Bahia.
Zeelandia (uitreis) 15 (3 v.m.) van Lissabon.
Flandria 15 v. Buenos-Ayres n. Amsterdam.
Kennemerland (uitreis) 15 te Santos.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Garoet, Rotterdam n. New-Orleans p. 16 (9
v.m.) Bermuda.
Kota Nopan (uitreis) 16 (6 v.m.) te Sabang.
Modjokerto (thuisreis) 16 (5 vm.i te Suez.
Tapanoeli (uitreis) p 15 (6. n.m.) Finisterre.
Kota Tjandi (thuisreis) p. 14 October Perim.
ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN.
Alwaki (uitreis) 15 October te Montevideo.
SILVERJAVAPACIFIC LIJN.
Tosari Vancr. n. Calcutta 13 v, S. Francisco.
Bengalen Calcutta n. Vancr 13 v. Penang.
Silveray N.-Orleans n. Calcutta 14 te Cola-
chel.
Bintang Vancr. n. Calcutta 15 v. Macassar.
Silverhazel Calcutta n. Vancr. 14 v. Legaspi
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Mapia (thuisreis) 15 van Marseille.
Chr. Huygens (thuisreis) 16 te Genua.
Tanimbar (thuisreis) 15 van Sabang.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Laertes 15 van Amsterdam te Batavia.
Stentor Batavia n. A'dam 15 v. Port Said.
City of Bagdad 15 van Rotterdam te Kobe.
Bellerophon 13 van Batavia naar Liverpool.
Polyphemus 13 van Batavia naar Amsterdam
City of Khartoum Otaru n. Ldn. 13 v. Cebu.
Ajax Kobe n. Rott. via Londen 15 (1.1 n.m.)
282 mijl Z. v. Land's End.
Hector Japan n. Rotterdam 16 van Aden, j