iiterum TAPIJTEN A. J. DE VRIES MAANDAG 5 NOVEMBER 1934 HAARLEM'S DAGBLAD 11 MUZIEK. Revue-Operette „Marie Louise" Als „Groote revue-operette" werd ons Za terdagavond „Marie Louise' gepresenteerd. Men zou mogen betwijfelen of de inhoud van het stuk de omschrijving rechtvaardigt, tenzij men het telkens optreden van een aroep „girls" in zeer gevarieerde fantastische klee- dij als voldoende motiveering- van den naam „revue" oordeelt. Van een schouw over ac- tueele of nog versch in 't geheugen liggende gebeurtenissen bemerkt-en we alleen wat toen Willy Walden als „Professor Slimfoot" de nieuwe spelling er bij haalde, echter op een wij&, die aan de voorstanders weinig zorg zal berokkenen. En hij zal misschien zelf niet eens vermoed hebben dat .sting" in plaats van „stond" heel oud en plat Zeeuwsch is. mits men het woord als .stieng" uitspreekt. We hebben eerst de negatieve hoedanighe den van „Marie Louise" opgenoemd; de po sitieve mogen nu de revue passeeren. Laten we dan beginnen met te zeggen dat de verzorging, zoowel van het scenische als van het muzikale gedeelte, zeer goed was. Er waren aardige decors, er was een groote ver scheidenheid van costumes, die vooral bij revuegirls terecht de aandacht trokken en bezighielden, er werd verdienstelijk gezon gen. er was een uiterst beschaafd spelend en slagvaardig orkest. Goede zangstemmen bleken in de eerste plaats de sopraan Elly de Roo en de tenor Henk Didama te bezitten. Hun zang was veel beter dan die welken we hier gewoonlijk in de operette te hooren krijgen. Lizzy Valesco, de vertolkster der titelrol, bezit een merkwaar dig lage contra-alt, zóó laag, dat ze in een duet met tenor grootendeels unsino met dezen zong, maar de stem klonk niet vrij en had weinig kracht. Ook het stemgeluid van Jean Janssens'klonk, althans in het hooge register, niet sterk, doch had overigens behoorlijke kwaliteiten. De slagvaardigheid van het naar jazz-tra- dities samengestelde orkest noemde ik reeds. En die werd vereischt om uit de bewegingen van den dirigent diens bedoelingen te begrij pen en in klank om te zetten! Ik heb in den loop der jaren al heel wat dirigenten in functie gezien, maar nimmer tevoren een zóó bewegelijken als dr. Martin Friedman bleek te zijn. Hij wipte en danste, kromp ineen en schoot uit, deed soms aan een knotszwaaier denken wekte andgre malen het vermoeden dat Primo Camera het onderspit tegen hem zou moeten delven en bij dat alles sloeg hij eigenlijk zoo goed als nooit de maat. Zonder dirigeerstok gaf hij alles aan in ampele slin geringen en nerveuze spasmen, alles even anti-metrisch, maar alles raak! En het or kest reageerde er op als een radio-ontvang toestel op aethertrillingen. Niet de geringste stoornis kwam bij die grillige rubatie vcor, zoomin in 't orkest als op het tooneel. Alles sloot als de bekende bus. Het was zeer merk waardig en verwonderlijk en de eenige scha duwzijde van zijn optreden was, dat hij. door dat het orkest in de gemeentelijke concert zaal niet beneden de toeschouwersruimte kon zitten, steeds boven het voetlicht uitstak en daardoor soms de hoofdpersoon eclipseer de. Een nagenoeg volle zaal heeft van deze op voering genoten en men heeft het aan bijval niet laten ontbreken. K. DE JONG. Wat vóór de pauze ging, de Anacreon-Ouver- ture van Cherubini en Beethoven's Achtste is vaak te voren gehoord en bovendien miste de uitvoering der symphonie geacheveerdheid. Het geestige werk klonk niet fijn genoeg. De Anacreon-Ouverture werd daarentegen zeer bevredigend gespeeld. K. DE JONG. CONCERT DER H.O.V. Solist: Cor de Groot Jr. Het eerste Zondagavondconcert der H.O.V. had de medewerking van een pianist, die n:et alleen onder de meest begaafde onzer jonge ren een allereerste plaats inneemt, maar die met goed gevolg in het krijt zou kunnen treden met de uitheemsche beroemdheden, die op onze groote concerten toegejuicht worden. Bovendien deed deze twintigjarige zich hooren in een eigen werk dat ik onlangs naar aan leiding van het feestconcert van het Amster- damsche Conservatorium besprak, een werk, dat Zondagavond het eerst te Haarlem ge speeld werd. Maar wie nu gemeend zou heb ben dat de belangstellenden uit alle kringen in drommen zouden opkomen, zou zich deer lijk vergist hebben en getoond hebben ons Haarlemsch publiek slecht te kennen. Mis schien was de toegangsprijs van f 0.40 voor velen een bezwaar. En zoo was dus het audi torium niet talrijk. Maar daaronder waren toch een heer en dame, die van een op meer dan 100 K.M. afstand gelegen plaats gekomen waren, eerst naar Amsterdam om het na middagconcert in het Concertgebouw bij te wonen, vervolgens naar hier om Cor de Groot in zijn werk te hooren; die niet thuis bij de radio blijven zitten, maar het genot van een directe auditie niet willen missen. Na afloop van het concert gingen zij terug: drie uur rijden per auto. Ziedaar ware muzieklief hebbers. Voor de meeste Haarlemmers is blijkbaar de afstand van hun woning naar de concertzaal, te groot. Het frissche, door en door gezonde werk van Cor de Groot bleek bij een tweede auditie slechts te winnen. Zeer vooruitstrevenden mogen het niet modieus, niet van de nieuwste dissonantensnufjes voorzien vinden: er klinkt ten minste muziek in, al doet het Vivo eenigs- aan de schrijfwijze van Ravel, het Poco Lento aan die van Chopin denken... Een jong kunstenaar zou slechter voorbeel den kunnen kiezen dan deze. En Cor de Groot Jr. heeft nog vele jaren voor den boeg, eer hij Sr. wordt, dus nog ruimschoots tijd om zich zelfstandig te maken. Als pianist heeft hij al een enorme hoogte bereikt, Zijn octaven spel is verbluffend, zijn passagespel virtuoos en vol gratie, zijn dynamisch nuanceerings- vermogen wordt zelfs door den hardsten vleugel niet benadeeld. In één woord: we kregen een prachtige vertolking, waarbij we, de uitmuntende medewerking van MarLnus Adam en het orkest bij de uitvoering der kleurrijke partituur niet mogen vergeten. Volkomen terecht betrok de solist den dirigent in de gebrachte hulde. Eveneens kleurrijk was de weergave van De- bussy's Suite .Printemps". Het is een werk uit 's componisten eerste periode, tijdens zijn verblijf te Rcme in 1886 geschreven. Zijn palet toont reeds eigen verven, daarnevens ook den invloed van voorgangers. Het eerste deel is mij rijkelijk uitgesponnen, in het tweede is meer levendigheid en rythme. Pianoconcert en Suite vormden eigenlijk het belangrijkste gedeelte van dezen avond. Het Solisten-Concours te Bloemendaal. („Jubileum van Sursum"). De middagwedstrijd. ..Sursum". dat heden den dag gedenkt waarop het 12 12 jaar geleden werd opge richt. heeft dit feit gevierd door een wed strijd uit te schrijven voor solisten, die zon der uitzondering lid moeten zijn eener be staande muziekvereeniging. Uit Haarlem had den velen aan de oproeping gehoor gegeven, maar de meesten kwamen toch van benoorden het Noordzeekanaal, waar, zooals bekend is. de goede muzikanten wonen. Bijzonder hebben zich dezen middag, die om twee uur begon in de muziekzaal van Hotel Vreeburg, de mannen onderscheiden uit Broek op Langendijk, en onder hen W. Strij- bis, die een goed verzorgde techniek heeft, en wiens toon prachtig continu is. Natuurlijk is hij in 't bezit van een paar goede ooren, die hij uitstekend gebruikte. Zijn confrater Van Zuydam, trombone, deed weinig voor hem on der, en ook C. Bak. bugle, zat hem dicht op de hielen, evenals P. Bak, piston. Zij hebben hun korps „Advendo" alle eer aangedaan. Uit Haarlem was dezen middag C. Bouman, tenorhoorn (..Harmonie Johez"). Zijn voor dracht was zuiver en muzikaal, daarbij rvth- misch goed verzorgd. Zijn stadgenoot J. Wild schut, piston, van het korps „Voorwaarts", bleek wat haastig in zijn tempo, en de stem ming was aan den hoogen kant. Overigens was zijn werk technisch goed behandeld. Het was jammer, dat de jury. die dezen mid dag bestond uit de heeren A. L. Hazehroek en J. A. Meng, geen rubriek in den .puntenstaat had ingelascht voor de keuze der uit te voe ren stukken. Die keuze bleek dezen middag niet zoo bijster gelukkig. Het ..Air Varié" kraaide weer koning, dat futiele onding, welks éénige waarde bestaat in de gelegenheid die 't biedt om de technische vaardigheid, de no tenvaardigheid van den speler gemakkelijk te kunnen beoordeelen. Geen violist krijgt het meer in zijn hoofd, op een concert nog een Air varié. (denk eens aan De Bériot) te spe len. Trouw pendant hiervan was weer het „Morceau de Salon", terwijl ook de opera „fan tasie" zich weer deed gelden en daarnaast het „Lied ohne Worte" een kans waagde. Natuur lijk moet men ook niet het Largo uit de twee de symphonie van Beethoven gaan zetten voor blazerskwartet. Het melodietje doet het 'm. maar daarmee Is 't ook uit. Hier moge een deel der uitslagen volgen. Het geheel zou te veel plaatsruimte vergen. 8e afd. sofisten: C. Bouman, tenorhoorn, Haarlem, le prijs 113 punten. P. Bak. piston, Broek op Langendijk le prijs 119 punten. C. Bak, bugle, idem le pr. 114 punten. W. Strijbis, tuba, idem le pr. 122 punten. M. v. Zuydam, trombine, idem le pr. 117 p. J. Ooyevaar. bugle, idem 2e pr. 103 punten, le afd. solisten: J. Wildschut, piston. Haarlem, le prijs 116 p. De avondwedstrijd. Na een uurtje pauseeren begon het tweede gedeelte van dit concours, dat met dezen éénen ,dag is geëindigd. Het getal van 44 deelnemers is door dit concentreeren tot één dag ver klaard, en door 't vlugge afwerken van jury en uitvoerend comité liep toch alles keurig in 't gareel, zoodat' er nog veraf won enden waren, die de einduitspraak kenden bijwonen. Onder die ..buitenlanders" hebben zich de mannen uit Krommenie wel zeer bijzonder onderschei den. Een pracht sax-bariton ontmoeten we in B. Joosen, die zeer muzikaal het ..Chant reli- gieuse" van Demersseman voordroeg. Met hem kwam de es-klarinet A. J. Helderman die door technische vaardigheid en beheerschte voor dracht verraste. Ook de bariton H. Pruim, en de bes-klarinet P. de Wit vooral, gaven buiten gewoon goed werk. De hobo <H. Zwart) stem de te laag, zoodat zijn werk moeilijk bevre diging kon schenken. M. Plant uit Haarlem en^ mej. M. Davelaar uit Heemstede waren niet gedisponeerd, hoewel zij beiden de Lente be zongen; wat volgens het programma aanvan kelijk niet in hun voornemen lag. Want mej. Davelaar weifelde tusschen „Het verloren Pa radijs" en „Lente's ontwaken", maar het ge lukte haar niet, door de keuze van 't laatste lied de jury gunstig voor zich te stemmen. Ook het kwintet uit 't Haarlemsche korps „Utile dulci" was niet fortuinlijk. De onder linge stemming der vijf instrumenten liet alles te wenschen, zoodat geen goede kwaliteiten van voordracht, techniek enz. naar voren kon den komen. Zuiver afstemmen zij vóór alles noodzakelijk. Men zag dit weer aan 't kwartet uit IJmuiden, dat niet alleen zeer muzikaal voordroeg, maar waarvan de onderlinge stem ming feilloos was. Het andere kwartet uit IJmuiden had ook veel goeds, de stemming was ook naar behooren, maar technisch stonden beide ensembles iJM; het korps „Juliana" niet op gelijke hoogte. Nog restte een groep Haarlemmers, die een goed figuur sloegen, en waaronder een twee tal zelfs top-prestaties vrerichtte. Het waren de heeren A. Wenstedt, die beschaafd en zeer beheerscht zijn pistonsolo voordroeg; L. Th. Zedel, die knappe klarinet-techniek deed hoo ren en H. J. Zedel, wiens alt-saxophoon ook een fraaien toon ontwikkelde. De klarinet van P. Houtgraaf stond iets te hoog, zoodat zijn stuk, dat zich voortdurend tusschen de uiter ste omvangsgrenzen bewoog, niet zoo goed kon voldoen. De piston T. van Hoeven forceerde te veel in 't hooge register, dat moeizaam werd beheerscht. Aan 't slot van dit concours ver raste A. Boorsma uit Amsterdam met een prachtig sonore bariton-solo. die alle goede eigenschappen van den solist in zich vereenig- de. Hier volgt een gedeelte van den uitslag. 2e afd. solisten: H. Zwart, hobo. Krommenie 2e prijs 103 punten. M. Plant, piston. Haarlem 2e prijs 108 punten. Mej. M. Davelaar, bugle, Heemstede 2e prijs 96 punten. le afd. solisten: B. Joosen. baritonsax., Krommenie, le pr. 125 p. J. Heldeman. es- klarinet, Krommenie le pr. 126 p. H. Pruim, bariton, le pr. 117 p. P. de Wit, bes-klarinet, le pr. 129 p. Eere-afd. solisten: P. Houtgraaf, bes-klari net. Haarlem le prijs 115 p. T. v. Hoeven, piston, Haarlem 2e pr. 107 p. A. Wenstedt. piston Haarlem le prijs 133 p. H. j. Zedel, altsax. Haarlem le pr. 131 p. L. Th. Zedel, bes klarinet Haarlem le pr. 135 p. A. E. Boorsma bariton A'dam le pr. 138 p. Ensembles; Kwintet uit „Utile duld", Haar lem. (3de afd.» 2e pr. 95 p. Kwartet uit „Ju liana", IJmuiden-Oost (2 bugles, carno. tuba 2e afd.) le pr. 116 p. Kwartet uit „Juliana", IJmuiden-O. (piston, carnet, carno, bariton, 2e afd.) 2e pr. 103 p. De heer Jan Rosekrans begeleidde weer prima vista een groot aantal der solisten, die zich met zijn arbeid zeer ingenomen betoon den. Ook over de organisatie van dit solisten concours, het eerste dat Sursum uitschreef, was het oordeel alleszins gunstig, zoodat de feestgevende vereeniging een breed opgezet werk prachtig heeft mogen eindigen. G, J. KALT. N.B. De lezer gelieve in mijn vorig verslag over „Sursum", waar „forto" te lezen staat, dit als „forte" te denken. Forto is geen Italiaansch. K. STADSSCHOUWBURG. Vereenigd Rotterd.-Hofstadtooneel. STRIJDERS IN 'T WIT. Het was jammer dat het Vereenigd Rotter- damsch-Hofstadtooneel zijn belangrijke voor stelling van SidneyKingsleye's Men in White Za terdagavond inden Stadsschouwburg voor zoo*n weinig talrijk publiek, heeft moeten geven. Dit gebrek aan belangstelling zal wel te verkla- zijn uit de omstandigheid, dat de meeste too- neelliefhebbers 'dit stuk reeds gezien hebben, toen het Centraal Theater het hier ter stede vertoond heeft en dat het daarna ook nog in de bioscoop is geweest. Dergelijk risico blijft nu eenmaal verbonden aan de gelijktijdige vertooning van éénzelfde stuk door verschil lende gezelschappen. Het tooneel kan blijkbaar thans de proef niet meer doorstaan, welke eenige jaren geleden, toen geen twee, maar zelfs drie gezelschappen in hetzelfde seizoen De strafzaak van Mary Dugan op hun reper toire hadden genomen, het publiek naar den schouwburg lokte om van deze tooneelwed- strijd getuige te zijn. Wij zullen thans ons dan ook maar ont houden van een vergelijking tusschen de beide vertooningen, welke aan Mannen oftewel Strij ders in t Wit zijn gewijd geweest. Een verge lijking-tusschen de behandeling op het too neel en die in de bioscoop waren in dit geval, ondanks de principieele bezwaren tegen het in onderling verband beoordeelen van twee on gelijksoortige kunsten, misschien op haar plaats, omdat men er in de besprekingen van Kingsley's stuk telkens op heeft gewezen, dat de dramaturg heeft gewerkt met de metho den van de film. Laten we echter ook ten opzichte van dit laatste met één opmerking mogen volstaan. Als men bij het tooneel dan tóch van de film wil leeren, waarom brengt men dan dit eene middel niet in praktijk, dat in de concurren tie tusschen schouwburg en bioscoop als het doeltreffendste wapen ten gunste van laatst genoemde instelling mag gelden? Wij bedoe len de onafgebrokenheid van de voorstelling. De grootste vijand van het tooneel is de pauze. Waarom geraakt men, zelfs wanneer men het voorrecht, geniet, een stuk in de voor treffelijkste vertolking fce zien vertoonen. in den schouwburg niet zoo onder den indruk als in de bioscoop? En dat nog wel ondanks de suggestieve kracht van het levende woord en de levende persoonlijkheid, welke het tooneel op de film vóór heeft? Het antwoord op deze vraag is eenvoudig. De film laat den toeschouwer niet los, houdt zijn aandacht onverpoosd gericht op den gang van het drama en doet hem, als in een roes, ongestoord heel hot psychische en tragisch proces mee doorleven. Maar in den schouw burgzóó is men er „heelmaal in", en zóó is men er weer „uit". Het doek sluit zich en men zit een kwartier lang verwezen de zaal rond te staren. Nadenken over het gebeurde? Zijn indrukken verwerken? Maar het primi tieve gekraak en getimmer bij het veranderen van het decor daar achter het doek ontnuch tert daartoe te zeer. Men zit en verveelt zich; kijkt hoe een eenzaam oud heertje met zijn vingers marsch na marsch trommelt, beurte lings op zijn linker en op zijn rechterknie; men verkreukelt zijn program tot allerlei vormen om toch wat te doen te hebben; men telt voor de zooveeLste maal de cirkels en bloemen op het plafond; men tuurt droomend naar een lief gezichtje, dat echter plotseling gaat geeu wen als een oud paard. En dangaat de historie in 't ziekenhuis verder. Negen tafreelen, acht pauzes! Negen maal vijf minuten spel en acht maal tien minuten verveling. Hier ligt de fout bij het tooneel. Dat deze kan worden vermeden, bewijst de revue, die ondanks de velerlei decorverandering toch „non stop" is, bewijst een vertooning als die van Maya, bewijzen de pogingen van Verkade destijds. Dat wij bij dit punt naar het oordeel van den lezer misschien wat onevenredig lang stil hebben gestaan, komt wijl het hier een onzes inziens cardinaal probleem betreft, dat zich juist bij zoon schitterende voorstelling aan het nadenken opdringt. Want schitterend is ook weer deze voorstel ling geweest. Het décor van Karei Brückman gaf, zonder de aandacht af te leiden, een ar tistiek zoowel als technisch verantwoord ef fect. De sfeer van het ziekenhuis werd erdoor gewekt evenals door de regie van Adriaan van der Horst, die van de betrekkelijk bescheiden middelen alle profijt had getrokken om de fan tasie van de massaliteit en de intensiteit van het leven in zoo'n groot stadsziekhuis te verwezenlijken. Onder de spelers trokken alleerst Anton Roe mer doctor Hochberg en Theo Frenkel als de assistent doctor Ferguson de aandacht. Eerst genoemde legde doör zijn persoonlijk type meer den nadruk op het milde, innemende, men- schelijke van den grooten chirurg dan op het hoekige en onverbiddelijke waarom hij bij zijn personeel wordt gevreesd. En Frenkel muntte inzonderheid uit door de ingetogenheid van zijn spel, dat ook in de tragische scènes iets weeks en zachts behield, dat bij het tegenspel van Roemer volkomen aansloot. Minder op dit samenspel gestemd was Annie van Duyn als Ferguson's verloofde Laura, waarvan zij een wel wat heel vlak en onbe duidend figuurtje had gemaakt. Wij kunnen ons voorstellen, dat Vera Bondam, van wie deze actrice de rol heeft overgenomen, maar karakter in deze vrouw heeft gelegd en vooral in de scène bij de operatie meer bezieling van de situatie zal hebben doen uitgaan. Beter was Enny Meunier als de leerling-ver pleegster, wier troebele en halfbewuste gevoe lens zy in pretentieloos spel vrij zuiver tot uiting bracht. De interieurs van het ziekenhuis waren door regie en spel met boeiend leven gevuld. Daar entegen maakte de bestuursvergadering door de weifeling tusschen het caricaturale (vooral in de grime) en het essentieele een zwakken indruk. H. G. CANNEGIETER. Nederlandsche Reis- vereeniging. Opvoering van „Hans Hopper maakt Carrière". Wie meent, dat de leden van de Nederland sche Reisvereeniging in clubverband nooit iets anders doen dan reizen, vergist zich. Het be stuur der afd. Haarlêm althans bereidt zijn leden eiken winter ettelijke gezellige avonden, waar lezingen worden gehouden en tooneel- of cabaret-voorstellingen worden gegeven, welke laatste dan altijd worden besloten met wat je noemt; „een gezellig N.R.V.-bal". Deze avonden mogen zich altijd in veel be langstelling van de leden verheugen. Dit was ook Zaterdag het geval, toen de Tooneelver- eeniging ..Phoenix", uit Zandvoort, het blijspel van Jan Fabricius: „Hans Hopper maakt carrière" voor de Reisvereeniging opvoerde in den Schouwburg aan den Jansweg. Het moet voor de werkende leden van Phoenix" een groote voldoening zijn geweest, toen zij, nadat zij den geheelen avond door hun goed spel een prettig contact met de zaal hadden gehad, bovendien ook nog door den voorzitter der afd. Haarlem van de Reisveree niging, den heer J. G. Kraan hartelijk werden gehuldigd en gedankt en hun bloemen en souvenirs werden aangeboden, waarbij de voorzitter den wensch uitsprak, dat zij nog meermalen de leden der Reisvereeniging van hun kunst zouden doen genieten. Hulde en dank waren welverdiend, want Phoenix" heeft met deze voorstelling bewe zen. dat het zich mag scharen onder de goede dilettanten-tooneelgezelschappen. Deden enkele scènes wel wat „stijf" aan, zoo als in het laatste bedrijf in het Savoy Hotel, veel afbreuk deed dit niet aan het geheel. En Hans Hopper, (de heer du Mée), de fortuin lijke klerk van het Ministerie van Oorlog, die het binnen zeer korten tijd tot referendaris brengt, bewoog zich op het tooneel met een gemakkelijkheid en losheid, die maar aan weinig dilettanten gegeven is. Voor hem was dan ook het leeuwendeel van het succes. Al leen: deze Hans maakte niet den indruk van een „Hans die door zijn domheid voortkomt". Veeleer leek hij een vlotte, pientere, gewiekste jongeman, die niet op zijn mondje gevallen was. Maar dit eenmaal aanvaard, was er in zijn uitbeelding zeer veel te prijzen. De heer Roukens gaf een wat „vlakken" maar overigens zeer aannemelijken referen daris en ook de heer Polder had als minister goede oogenblikken. Beide heeren waren met hun .haartooi" niet erg gelukkig geweest. De heer Weber maakte van den portier Blom een goed type en de firmant van de firma Tiche laar vond een bevredigenden vertolker in den heer Hendriks. Hans Hopper werd dapper terzijde gestaan niet alleen als zijn ..beschermster" in het stuk maar ook als actrice door mej. A. Vis ser, die ons beter voldeed in de eenvoudige, dagelijksche kleeding der ambtenaresse aan het ministerie dan later in avondtoilet. Ook mej. Roukens' spel was niet zonder verdienste in de tooneeltjes met Hans Hopper, op zijn kamer. Natuurlijk werd ook deze geslaagde avond met een dansje beslotéfr. i revue „die goeie ouwe tijd!" De revue .Die goeie ouwe tijd!", welke eenige weken geleden met succes ls opge voerd. zal Donderdag 8 November in den Schouwburg Jansweg opgevoerd worden voor de werkloozen. De voorstelling wordt georga niseerd door het Centraal Comité voor de Werkloozen. De schouwburg is belangloos afgestaan. De opvoering geschiedt door de Haarlem sche Cabaret- en Revueclub in samenwerking met de Ontspanningsvereniging „Ons Ge noegen". een eerste prijs. Het Dames Sextet „Sine Nomine", alhier, onder leiding van mej. Rie Bergisch, heeft te Rotterdam, op een door de Muziekvereeniging „Caecilia" te Overschie uitgeschreven con cours, een eersten prijs behaald met 309 punten. baptisten - gemeente. In zijn vergadering heeft het bestuur dezer gemeente als scriba aangewezen den heer G. H. ter Braak, die deze benoeming aanvaardde. bond van barmhartigheid zet de collecte voort. De Zaterdag gehouden Inzameling van den Bond van Barmhartigheid heeft aan de verwachtingen voldaan. Het bleek evenwel niet mogelijk de geheele stad in één dag te bewerken. Daarom ligt het 'in de bedoeling de Inzameling nog eenigen tyd voort te zet ten. wijdingsdienst. Op den Wapenstilstandsdag, Zondag 11 No vember, zal Ds. J. J. Buskes, lid van het hoofd bestuur van Kerk en Vrede, in de zaal van het Blauwe Kruis alhier, voor de Gerefor meerde gemeente in Hersteld Verband, een Wiidingsdienst leiden. Het thema van den dienst zal zijn de tegen stelling „Oorlog en Christendom". een protest. Een 23-tal tewerkgestelden in den Waarder- polder hebben bij B. en W. geprotesteerd tegen het niet aan hen toekennen van f 1 brand stofbijslag en hebben gevraagd, gelijkberech tigd te worden met de werkloozen van Haar lem. lager onderw ijs. Op de voordracht ter benoeming van een leerkracht aan de Centrale school no. I "Wel tevredenplein) te Haarlem worden door B. en W. voorgedragen: 1 Mej. J M. E. van Baer, 2 de heer J. Ph. Peper en 3 de heer D. H. Ouerner, allen wachtgelders en wonende te Haarlem. Voordracht ter benoeming van een onder wijzer aan school no. 38 (Rijksstraatweg 374) te Haarlem: 1. de heer W. j. de'Konink, 2 de heer J. Ph. Peper en 3 de heer D. H. Querner, allen wachtgelders en wonende te Haarlem. nijverheidsonderwijs. Voor een herbenoeming voor den cursus 1934—1935 als tijdelijken leeraar aan de Ge meentelijke avondschool voor nijverheidson derwijs. wordt door B. en w. voorgedragen Ir. H!*J. Struijk, te Haarlem Verloofd: A. VAN" RIRMSDI.ÏK Haarlem P. 31. ÜOSA Amsterdam Haarlem. 4 November 1934 Heden overleed, na een langdurig, geduldig lijden, mijn innig geliefde Vrouw, Zuster en Tante, Mevrouw Theodora Fehn Adolf In den ouderdom van 44 jaar. Uit aller naam: CONRAD FEHN Haarlem. 4 Nov. 19 34 Barteljorisstraat 33 Verzoeke van rouwbeklag verschoond te blijven De teraardebestelling zal plaats hebben op Woensdag 7 November a.s. te 12 uur op de Algemeene Begraaf plaats te Haarlem, Ingang Kleverlaan. Heden .overleed na kort stondig lijden onze geliefde Vader, Behuwd-, Groot- en Overgrootvader, de He*r E. F. Hartmann in den ouderdom van SS jaar. Uit aller naam: E. J. HARTMANN Haarlem, 3 November 1934 De begrafenis zal plaats hebben op Woensdag 7 No vember a.s. te 11.45 uur op de Algemeene Begraaf plaats (Kleverlaan). Ver trek van Welgelegenstraat 5 om 11.15 uur. STOOMEN - VERVEN Mach. stofvrij maken Blijvend motecht maken LAGE PRIJZEN Centrale Tandheelkundige Kliniek KI V Ml' MIK 26 A Haarlem tel. 12644 SPREEKUREN lederen werk dag 9-11 en 1-2; Dinsdags- avonds 6.30-S.30 uur. Zater dagsmiddags geen spreekuur. Heden overleed tot onze diepe droefheid onze lieve Vrouw, Dochter, Zuster, Behuwdzuster en Tante Trijntje Bonman - Nijman in den oude/dom van 64 jaar. Uit aller naam: P. G. BOUMAN Haarlem, 4 November 1934 Stuyvesantstraat 6 Geen bezoek De crematie zal plaats hebben te Drlehuis-Wes- terveld op Woensdag 7 No vember a.s., na aankomst van trein 15.14 uur. Ver trek 14 uur van 2e Hasse- laersstraat 2. Voor de vele bewijzen van deel neming, ontvangen bij bet over lijden van mijn innig geliefde Moeder Alida Maria de Zwart geb. Scliocvaart betuig ik mijn hartelijken dank, A. H. DE ZWART Haarlem, November 1934 Kinderhuissingel 50 LEARN ENGLISH FROM R. A. G. DAVIDSON M.O. (Englishman) Conv.opl., M.O., L.O., alle Handelscorresp. examens Clublcs 4.per mnnnd hoogstens 3 personen 69 KONINGINNEWEG Tel. 11596 Ondergeteekende, Curator in het faillissement van H. P. RUY- SENAARS. bloembollenkweeker. Binnenweg 67, Heemstede, be richt: 1. dat door hom op heden de lijst der vooriooplg erkende schuldvorderingen ter Griffie dei- Rechtbank te Haarlem is gedepo neerd, teneinde aldaar gedurende de zeven aan de verificatieverga dering voorafgaande dagen ter kostelooze inzage van de schuld- eiscliers te liggen. 2. dat de verificatievergadering zal worden gehouden op Maan dag 12 November a.s., des namid dags 3 uur in 't Paleis van Justi tie te Haarlem. 3. dat door den gefailleerde ter voormelde Griffie geen ont werp accoord is gedeponeerd. De Curator: Mr. J. VAN DER VEGT Spaarnzichtlaan 10 Heemstede Oogarts Van Eedenstraat 5 AFWEZIG 6 cn 7 November Bij vonnis der Arrondlssements- Rcchtbank te Haarlem d.d. 19 Juni 1934 werd J. G. RUPPERT, wonende te Haarlem aan de Nachtegaalstraat 98, in staat van FAILLISSEMENT verklaard met benoeming van Mr. E. H. F. W. van Schacck Mathon tot Rechter commissaris en ondergeteekende tot curatrice. Door den Rechter-Commlssarls is bepaald, dat de schuldvorde ringen moeten worden Ingeleverd vóör 20 November a.s. en dat de verificatievergadering zal worden gehouden op Vrijdag 14 Decem ber 1934 des voormiddags ora 9.80 uur. De Curatrice: Mr. MARIA J. KLUITMAN Zijlstr. 47 rood, Haarlem verkoop bij executie op DINSDAG den 6 NOVEMBER 1934 des voormiddags te tien ure, ten laste van G. WISKER. wo nende te HAARLEM, Kleine Houtstraat' no. 26. van eenige ROERENDE GOEDEREN. be staande in: Meubilaire Goederen, Keukengereedschappen Glas- en Aardewerk en Avftt verder te voorschijn zal worden gebracht. Do verkoop geschiedt om con tant gelrl zonder opgeld. De goederen zijn een half uur vöór den verkoop te bezichtigen. De deurwaarder, belast met de executie, DAS Do curator in het faillissement van J. N. BROEKHUIZEN, melkalljter, wonende te Llsse, heeft heden ter Griffie van de Arrondlssements-Rechtbank te Haarlem nedergelegd de eenige uitdcclingslijst, welke lijst aldaar gedurende tien dagen ter koste looze inzage van crediteuren ligt. Haarlem. 3 November 1934 Gr. Houtstr. 71 rd. De curator: Mr. F. A. DAVIDSON De griffier der Rechtbank te Haarlem roept op JANTJE WES TERHOF, echtgenoote van B. MEYER, vroeger te Haarlem en te Beverwijk, thans zonder be kende woonplaats hier te lande, om te verschijnen ter terecht zitting dier Rechtbank va-n Maan dag 12 November '934 nam. 3.45 uur. gehouden wordende in het Gerechtsgebouw aar de Jans straat 81, om gehoord te worden op oen verzoekschrift van den Voogdijraad to Haarlem tot haar ontzetting uit de ouderlijke macht over haar 3 minderjarige kin deren. BOEKHOUDEN H. JONKERS. Leeraar M. O. 7 Ripperdastraat, Haarlem Telefoon 12498

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 3