WEEK-ABONNEMENTEN
OPRUIMING
ëoekh. H. COEBERGH
I
1-10 Febr.
Ged. Oude Gracht 74
VRIJDAG
A G B L A D
De goedkoope groente voor
werkloozen.
Een toeneming.
Aan de gesteunde werkloozen te Haarlc:
werden in de afgeloopen weken de volgende
hoeveelheden goedkoope groente verkocht.
Ie weelc 4135 K.G., 2e week 2099 K.G.,
week 2470 en 4e week 2625 K.G.
De eerste week was het een nieuwtje en werd
er veel verkocht. De tweede week was er een
belangrijke daling, maar nu loopt de verkoch
te hoeveelheid geregeld op.
Er doet zich evenwel een moeilijkheid voor
bij de kleine gezinnen. Men weet dat de aan
vrager recht heeft op 1/2 pond per persoon
per dag. Gezinnen van 2 personen zouden dus
recht hebben op 1 pond kool per dag. Dit
evenwel moeilijk te verkoopen en te bereiden.
Kooien van 1 pond zijn er immers niet. Er
moet dus een kool in stukken gesneden
worden.
De leider van den verkoop wees er ons
evenwel op. dat de kleine gezinnen goed zou
den doen om bijvoorbeeld voor twee dagen
kool te koopen. Zij zouden dan die kool een
keer in het begin en een keer in het einde van
de week kunnen eten. Daardoor zou de moei
lijkheid opgelost worden, want er zijn wel
kooien van 1 K.G.
Het goedkoope vleesch voor
gesteunden.
Binnenkort gehakt.
Naar wij vernemen zal over ongeveer 2 we
ken te Haarlem begonnen worden met den
verkoop van gehakt voor de gesteunden.
HET EEUWIGE KIND.
Op Zaterdag 2 Februari geeft de N.V. Ver.
Rot-terdamsch Hofstad Tooneel (directeur Cor
van der Lugt Melsert) in den Stadsschouw
burg een tweede vertooning alhier van het
amusante blijspel: „Het eeuwige kind", van
Robert Neuner: dit jubileumstuk van Anton
Roemer had bij de eerste voorstelling alhier
voor de leden der Ver. Geloof en Wetenschap
'n buitengewoon succes.
De hoofdrollen worden vervuld door Anton
Roemer. Johan Elsensohn, Theo Frenkel, Fie
Carelsen, Dirk Verbeek, Annie v. Duyn e.a.
Het sneeuwdécor voor het 3e bedrijf is van
Karei Brückman, de regie van Adriaan v. d.
Horst.
GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN.
Réticule. Vintgëhs. Eikenstraat 43; streng
wol en gedeeltelijk afgewerkt kleedje. Eshuis,
Berkenstraat 34; duimstok, Maas. Krit'zinger
straat 45; kinderhandschoen. Heyboer, Elzen
plein 24: damesdas. Riepen. Jan Haringstr.
1: autoslinger, bur. v. politie. Smedestraat;
bril: v. Aken. Diepenbrockstraat 25: bril, bu
reau van politie. Smedestraat; étui met
schrijfbehoeften, bur .v. poli.. Smedestraat.
gordijn, bur. v. politie, Smedestraat; dames
handschoen. v. Egmond. B. Huetstraat 36:
linker handschoen. Bosveld. Zuiderstraat 11
halsketting, Schuylenburg. Kleverparkweg
15; handschoen, v. Roode, Midden Tuindorp
laan 9; paar damesliandschoenen, Asten,
Hagestraat 39; honden, katten. Kennel Fau
na; knipmes, Blom, Thorbeckestraat 60; oor-
hangertje, Meyer, Nagtzaamplein 4; porte-
monnaie. bur. van politie, Smedestraat; pa-
rapluie, ten Cate, Coornhertstraat 26: porte-
monnaie met inh.. ten Cate, Coornhertstr.
26: portemonnaie. bur. van politie. Smede
straat: ring. Peetoom. O. Indische straat 86:
ri.iwielbelastingmerk, Waleveld. v Zompel-
straat 3 rd.. kinderwantje. Kamer. Arnulf-
straat 2: zeildoek. Duif, Feithstraat 6: zak
kammetje. v. Dijke, Allanstraat 76: abonne
ment spoorwegen, de Nijs, L. Wijr.gaardstr.
27: winkelboekje. Zonderhuis. 2e Z." Polder
straat 45: flesch parfum, v. Bergen. Scher
merstraat 25 rood; koperen gewicht, v. d.
Horst. Gasthuisstraat 3 rd., kinderhand
schoen, Heyboer, Elzenplein 24; handbescher
mer, v, Poorten. Oranjestraat 176; dames-
handschoen, v. Tongeren, Kleverparkweg 36,
hond, Tonnissen, Voorzórgstraat 6; linker
kinderhandschoen. Theunisse. Allardstraat
80: dameshandschoen, Jacobs. Buitenrust
laan 26: paar handschoenen. Neeven. B. Otto
straat 14: honden, asyl Ridderstraat 11;
handschoen. Spoelstra, Vrouwehekstraat 3:
handbeschermer. Roest. Sterreboschstraat
79: halsketting, v. Lemel. Nassaulaan 68 b,
katten, kennel Fauna. Friesche Varkens-
markt; katten, asyl. Ridderstr. 11: knipmes
Blom, Thorbeckestraat 60: damesportemon-
naie met inhoud:Schultz. Rijksstraatweg
45: jongenspet. Borst, Midden Tuindorplaan
36: r ij w i el b el a s ti ng.m ërkSteen, Ben Viljoen-
straat 13: idem. Offeringa. Arnoldystraat 26;
idem, Eeken, Eikenstraat 30'; schroeven
draaier, bur. van pojitie, Smedestraat; bos
sleutels. Prins, Rozênprieelstraat 25; dames-
handschoen. Adelaar, Spaanschevaartstraat
59; alpinomuts, Verbruggen, Ged. Schalkbur-
gergracht 89: jongensjasje, Siebeling, Co-
lensostraat 64 rd.
dienen uiterlijk Dinsdagsavonds betaald te
zijn. daar de bezorgers op Woensdag afre
kenen.
DE ADMINISTRATIE.
Vergadering Ned. Onder
wijzers Genootschap.
De afdeeling Haarlem van het N. O.
hield in hotel „Lion d'Or' haar eerste vergade
ring in het nieuwe jaar.
Ingekomen "was o.a. een verzoek van de
afdeeling Haarlem van den Bond van Ned.
Onderwijzers om, met de Vereeniging van
Hoofden van Scholen, de Ver. van Leeraren
in Lich. Opvoeding en net N, O. G. doo;
samenwerking te geraken tot het formeeren
van driedaagsche schoolreisjes voor de hooi
ste klasse der lagere scholen.
Besloten werd deze samenwerking te aan
vaarden. Een uitvoerige gedachtenwisseling
had plaats naar aanleiding van den brief
van eenige wachtgeldsters over de beslis
sing van de Kroon inzake de Utrechtsehe ont-
siagkwestie. In Utrecht had men een systeem
bedacht waarbij het onderwijzend personeel
in leeftijdsgroepen was ingedeeld en de
meente derhalve als één geheel werd be
schouwd. Uit elk dezer groepen werd een
aantal leerkrachten ontslagen. De Kroon
besliste, dat de afvloeiing schoolsgewijze
moet geschieden, zoodat dit systeem dus in
strijd met de wet was. Daar ook in Haar
lem niet schoolsgewijze is afgevloeid, doch
ontslag plaats had na overplaatsing, voelde
men deze ontslagen eveneens als onwettig
aan.
De heer W. Gehrels, directeur van de
Volksmuziekschool te Amsterdam, hield een
causeiïe over het onderwerp; „Muziek
opvoeding en onderwijs". Hij schetste de
ontwikkeling van het muziekleven sinds de
Middeleeuwen. Door splitsing, specialisatie
opdrijving van de techniek kon het volk de
hooge vlucht niet meer volgen en wendde
zich af van de muziek. Nu wordt het weer
anders. De jeugdbewegingen hebben de mu
ziek in haar sfeer betrokken: ook gramofoon
en radio doen hun invloed gelden. Ons volk is
niet onmuzikaal. Er is slechts gebrek aan mu
zikale opvoeding. Men heeft in onze jeugd het
kunstgevoel laten verschrompelen. Spreker
gaat uit van de gedachte: Opvoeden door
muziek is opvoeden tot muziek. De sluimeren
de muzikale kracht moet gewekt en ontwik-
geld worden. Ook besprak de heer Gehrels de
tegenwoordige kinderkoren en het zangonder
wijs op de lagere school! Er moet voor ieder
gelegenheid zijn om zijn muzikale talenten
te ontwikkelen. Daarom Volksmuziekscholen.
Vervolgens gaf de heer Gehrels voorbeel
den van de wijze waarop men aan zijn school
te werk gaat, waarbij bleek, dat er veel ver
schil bestaat in de manier waarop men in de
lagere school zangonderwijs geeft.
Na afloop van deze causerie werden vragen
_esteld. De belangstelling voor het werk van
den heer Gehrels kwam tot uiting in het ver
:oek, om binnenkort een excursie naar de
Volksmuziekschool te mogen maken.
De heer Gehrels ging hier gaarne mee ac-
eooi-d, waarna de voorzitter hsm voor zijn
leerzame causerie dank bracht, waarmede de
'ergadering door een warm applaus instemde.
CHRISTELIJK FILMCOMITé.
Woensdagavond 6 Februari hoopt dit Co
mité in gebouw St. Bavo zijn derden film
avond van dit seizoen te geven, welke onder
leiding zal staan van Ds. J. W. Siertsema.
Als hoofdfilm wordt gedraaid „Kamerad-
schaft" van den bekenden regisseur Pabst,
een aangrijpende film uit het mijnwerkers
leven, welke film zeer gunstig werd beoor
deeld.
Dit is de eerste geluidsfilm, die het Comité
brengt.
Wegens het aangrijpend karakter van de
film is er alleen toegang boven 18 jaar. De
Rijkskeuring bepaalde: 14 jaar, maar het
Comité meent echter, dat 18 jaar beter is.
FAILLISSEMENT.
Op 30 Januari 1935 werd door de Arrondis-
sements-Rechtbank te Haarlem In staat van
faillissement verklaard:
G. Rijnders. uitgever, wonende te Zand-
voort, Kostverlorenstraat 103.
Rechter-Commissaris: Mr. M. A. van Rijn
van Alkemade.
Curator: Mr. T. A. M. A. van Löben Seis,
advocaat en procureur te Haarlem.
MARKTNIEUWS
Haarlem, 30 Januari 1935.
Veldsla per kilo 816 ct.
Lof per kilo 712 ct.
Knakpeen per kilo 48 ct.
Boerekool per kist 2035 ct.
Andijvie per kist f 0.70f 1.
Geiekool per kist 3060 ct.
Groenekool per kist 2545 ct,
Roodekool per stuk 38 ct.
Knolselderie per stuk 3—5 ct.
Spruiten per zak f 0.60—f 1.60
Pr*i rier bos 312 ct.
P c'Jo per bos 310 ct.
Selderie per bos 3—10 ct.
ARROND. RECHTBANK.
Diefstal van kippen, een rijwiel
en een lantaarn.
Voor de Haarlemsche rechtbank stonden
twee arbeiders van 28 en 30 jaar terecht ter
zake van diefstal van kippen ter waarde van
ongeveer f 40. Ze hebben ze uit het hok ge
haald en'gedood. Een gedeelte van het aantal
hebben ze achter moeten laten in de Haar
lemmermeer. Een hunner heeft op 18 Decem
ber in Amstelveen een fiets gestolen, waarop
ze gezamenlijk weggereden zijn, om beurten
op den bagadrager zittend. De ander heeft de
'antaarn van dat rijwiel afgehaald en ver
kocht.
Beide mannen zijn reeds eerder veroor
deeld. Zij bekenden het tenlastegelegde. De
een was in den kost bij den ander, die geen
kostgeld ontvangen had in een bepaalde week
en ook geen steun. Vier kippen wilden ze
nemen om op te eten.
De Officier eischte tegen elk hunner een
gevangenisstraf van 10 maanden met aftrek.
Mr. B. W. Stomps en mr. W. Brïët traden
als verdedigers op en pleitten clementie.
Uitspraak over 14 dagen
Verduistering.
Een jongeman aan Wijk aan Zee en Duin had
zich voor de Haarlemsche rechtbank te ver
antwoorden ter zake van verduistering. Hij
zou smeerolie in consignatie genomen heb
ben van een firma, waarbij de afspraak was,
dat de jongeman na verkoop der blikken olie
zou afrekenen. Zoo verklaarde althans de
firmant die de olie in consignatie gaf en de
eerste maal slechts f 1.55 heeft ontvangen. De
jongeman, als verdachte terechtstaande, ont
kende een en ander. Hij zou de blikjes ge
kocht en er eenige malen iets voor betaald
hebben.
Officier: „U moet nog f 47.96 betalen?"
Verd.r „Ja".
De officier achtte de tenlastegelegde ver
duistering niet bewezen en vroeg vrijspraak
Mr. B. W .Stomps pleitte eveneens vrij
spraak.
JJitspraak over 14 dagen.
(Adv. Ingez. Med.)
Bevestiging en intrede van
Ds. D. Drijver.
Op Zondag 3 Maart in Den Haag.
Op Zondag 3 Maart e.k. zal dominee D.
Drijver, predikant bij de Evangelisch Luther-
sche Gemeente te Haarlem, welke het beroep
heeft aangenomen naar dezelfde kerkformatie
te den Haag, in de residentie bevestigd wor
den en daarna, in dezelfde godsdienstoefe
ning. zijn intree doen. Ds. Drijver zal beves
tigd worden door ds. H. C. Znahler.
EEREMAALTIJD VOOR LODEWIJK VAN
DEYSSEL.
Wij hebben reeds gemeld, dat de Vlaamsche
P.E.N.-club aan Lodewijk van Deyssel een
eeremaaltijd zal aanbieden.
Naar wij thans vernemen zal deze maaltijd
plaats hebben op 24 of 31 Maart a.s.
MUZIEK
FEESTMIDDAG ARBEIDERS SPORTBOND.
De afdeeling Haariem van den Ned. Arbei
ders Sportbond organiseert voor haar Jonge
Pieter Jelle Groep een feestmiddag op Zondag
10 Februari in het gebouw „St. Bavo".
LETTEREN EN KUNST
Chr. Fanfarecorps
„Arti et religioni"
Er was voor deze zesde jaarlij ksche uit
voering een overgroote belangstelling, want
de groote zaal van „St. Bavo" was tot de
uiterste hoeken gevuld.
Vreemd is dit niet. nu onder de bekwame
leiding van directeur F. A. Dekker Jr. het
korps 't vorige jaar weer een trap hooger
is komen te staan. Met Hemelvaartsdag toog
men naar Krommenie, waar in 1934 het con
cours plaats had van den Bond van Chr.
corpsen. Men weet den uitslag: twee eerste
prijzen en daarbij het hoogst aantal punten,
zoodat dit jaar de zilveren wisselbeker over
ging naar „Arti".
't Was jammer dat wij de toespraak mis-
,en van den eere-voorzitter Dr. K. H. Mis-
kotfe. Hem verving op populaire wijze de heer
Hofmann, die 'in de. meening 'verkeerde, dat
na elk muziekstuk iéts ïiioest gezegd worden,
zoodat de avond noodeloos werd gerekt. Men
had moeten beseffen, dat er ook nog een
zestal zangkoren zou worden uitgevoerd ('door
Schoten's Chr. Gemengd Koor) en Arti dus al
den tijd noodig had voor zijn tamelijk uit-
ebreid programma.
Dit laatste was dubbel belangrijk om de
vele „eerste uitvoeringen" die daarop voor
kwamen. We telden er niet minder dan vijf.
Dat is wel een unicum, vooral in de fanfare
wereld, -die ons nu juist niet verrast met novi
teiten, Ik zeg „verrast". En dat woord was
ook van toepassing op 't schoone kleed waar
onder die noviteiten aa nons werden voorge
steld. Want al moge 't bekend zijn. dat „Arti"
een mooie, zuivere toonqualiteit bezit, dan is
bovendien zeer te prijzen, dat het die goede
hoedanigheid ook wist te behouden tijdens
de uitvoering van deze nieuwe werken. De
marsch van Hall klonk alsof 't een lijfstuk
as en de (ietwat breedsprakige) fantasie
..Patrie et Liberté" werd gegeven met een
verve, die bewondering afdwong. Ook Popy's
veeleischende ..Suite oriëntale" had al dade
lijk veel goeds, al was hier de partij der
bugles de mindere van die -der pistons. Dat was
heel jammer, omdat tusschen de beide par
tijen de componist veel werkt met kleur en
nog eens kleur en nu door 't minder goede
evenwicht de contrasten iets te sterk wer
den aangedikt. Ook intoneerden hier bij
Popy de bugles af en toe iets te hoog en
kwam bijwijlen die verraderlijke „zevende
harmonische" zich ongevraagd aandienen.
Maar dit zijn kleinigheden die ons niets kun
nen ontnemen van de achting, die een eerste
uitvoering van een zoo veeleischend werk ons
inboezemde. Nog twee noviteiten kwamen dien
joeden dunk versterken. En het mooie werk
van Gréty ,.Le tableau parlant", dat den wis-
elbeker binnenbracht, zette de kroon op dit
alles. Ik stel me voor, hoe goed al die stuk
ken zullen klinken, wanneer zij door nog
meer openlijke uitvoeringen zullen zijn ge
worden tot gemeengoed van de mannen van
Arti", en welk een genot zij hen nog zullen
geven op de repetities, waar zoo mogelijk
hier nog weer de dynamiek, daar weer de
klankkleur een correctie ten goede zullen
ondergaan. Het is nu zaak bovendien, om het
eenmaal behaalde eeremetaal zoo lang moge-
ijk te behouden. En alle teekenen wijzen er
op. dat ..Arti" et religioni" den wisselbeker
niet gemakkelijk uit handen geeft.
Leende het podium zich bij uitstek voor
dezen koperklank, het zangkoor verkeerde
niet in zoo gunstige conditie, ofschoon het
zeer tevreden mag zijn, toch nog een zoo goed
resultaat te hebben verkregen. Wat den zanger
zoo'n geval 't meest handicapt. is het feit,
dat hij de andere partijen onvoldoende hoort
en dus weinig kan meewerken om de reine
ntonatie te bewaren. Dit is alleen mogelijk,
wanneer de partijen er huisvast inzitten en
elk der partijen menschen telt met goede
ooren en een flinke dosis durf. Dat ditmaal
de partij der tenor-en iets te open klonk, ik
had niet anders verwacht. Bij Bach komt dit
het allermeest uit. als zuivere polyfonie. Veel
milder van klank was Bortniansky, waar de
lage d der basen perfect was
Eigenlijk was het een ondankbare taak voor
den heer P. Halsema, zoo onverwacht Jac.
Zwaan te moeten vervangen op een podium
dat zich voor koorzang niet bijster leent. Maai
bij goeden uitslag is de erkentelijkheid des
te grooter. En die zij hem ook langs dezen weg
gebracht.
De Bond van Chr. Corpsen betoonde zijn
belangstelling door zijn voorzitter af te vaar
digen naar dezen feestavond. De aardige toe
spraak van dien voorzitter viel in den
smaak
G. J. KALT.
Centraal Comité voor Werkloozen.
CONCERT.
Over krappe muziekrantsoeneering hebben
de velen die Donderdagavond in de Gemeen
telijke Concertzaal aanwezig waren, niet te
klagen gehad. Van even na achten tot elven
de pauze natuurlijk buiten rekening gela
ten. heeft het concert geduurd en men heeft
alles niet alleen uitgezeten, maar na elk
nummer luiden bijval doen hooren Toch was
't bijwijlen een geduldproef. Schubert's Wan-
dererfantasie verlangt correcter, meer ge
schakeerde en meer brillante vertolking om
van begin tot eind te blijven boeien, dan de
oianist Fred. Luyken er van gaf en de uiterst
langdradige ..Hommage a Rameau" van De
bussy zou zelfs door een Arthur Rubinstein
niet voor een gekuchbegeleiding te vrijwa
ren geweest zi.in. Hier lag de indruk van
langdradigheid zeker niet aan den pianist,
die zich bij zijn Debussy-voordrachten na de
pauze van veel betere zijde deed kennen dan
tevoren. De noodige kleur en schittering ont
braken toen niet meer, maar de keuze van
de ..Hommage" was niet juist. Waf er voor
aardigs aan al die weinig melodieuze paral
lelreeksen is, is me bij dat stuk net zoo min
duidelijk geworden als bij de religieuze stuk
ken van André Caplet, die Haarlem's Vrou
wenkoor onder leiding van Lieven Duvosel
zong. Neem zoo'n Agnus Dei": eerst komt
het eenstemmig, dan schuift het in tertsen
op en neer, dan in octaven, eindelijk in drie
stemmige dubbelsexten, net zoo iets als tele
graafdraden uit de treincoupé gezien. Die
kruisen elkaar ook wel eens, als er een wa'
slapper dan de andere gespannen is. Of zulke
pogingen tot het doen herleven van den
meest primitieven vorm van contrapunt nog
tot Iets kunnen leiden. Is twijfelachtig. Mis
schien gaat het er mee als met de dames
modes: wat het eene jaar verfoeid werd.
wordt het andere jaar weer aangeprezen en
nagevolgd.
Hoe het zij, „Vite un Chanson", al was
dan maar van Ad. Samuel, beteekende een
verademing: men hoorde weer wat melodie,
rvthme en vivacit-eit. en rustte niet vóór een
deel herhaald was. En ook „Le sourïre" van
St. Saëns gaf welkome afleiding.
Onwillekeurig ben ik met mijn verslag ge
heel in de tweede programma-helft terecht
gekomen. In het eerste deel werden door
..Die Spaernesang-hers" en het Vrouwenkoor
herhalingen van op .een vroeger concert ten
gehoore gebrachte werken gegeven. Met den
klank van het mannenkoor wou het aan
vankelijk niet recht. In Landré's triestig
.Het hazegrauwt" kwamen de barytons niet
heel mooi uit den hoek: het Kerstlied van
Diamant leed onder onzuiverheid in de twee
de strophe en de smeuigheid van den koor
klank misten we over het geheel. Ook het
vrouwenkoor klonk tamelijk scherp in de
drie niet overmatig geestige canons van Joh.
Wagenaar. maar bij het „Lied" van denzelf
den componist namen de saamgevoegde ko
ren revanche en het mannenkoor gaf in
Riga's „Germinal" een hoogst effectvolle af
sluiting van den avond.
Mevrouw Helène Ludolph zong met zuiver
heid van intonatie twee tritsen van liederen,
Vóór de pauze een vrij gezwollen lied van
Peter Benoit, een eenvoudig en pretentieloos
Wiegelied van Jos. de Klerk en het sterk
doorgecomponeerde ..Meiclans" van Duvosel:
na de pauze een van Dimarc's mooie liede
ren en twee van Gabriel Fauré. De Fransche
teksten waren moeiliik verstaanbaar: de be
geleiding was bij W. Rettig in goede handen.
Diens spel was nu veel bescheidener, cor
recter en volgzamer dan onlangs, toen hij
den violist Jos. Wulff accompagneerde.
K. DE JONG.
HET TOONEEL.
NIEUW LEVEN.
Z. B. B. H. H.
Z.B.B.H.H,. het blijspel van Archibald Laafs
Adr. J. Zoetmulder dat de Geheel Ont
houders Tooneelvereeniging Nieuw Leven
voor haar derde opvoering in dit seizoen had
uitgekozen, heeft eerst een lange en mooie
carrière gehad bij Plet Schouwtooneel en wordt
nu nog dikwijls door dilettanten met succes
gespeeld. Deze voorliefde der amateurs voor
dit stuk is alleszins verklaarbaar. De schrijver
zoekt zijn succes nooit in goedkoope, kluchtige
effecten, zijn dialoog is vlot, dikwijls zelfs
geestig en steeds van goeden, beschaafden
Hollandschen huize en hij heeft zijn blijspel
aldoor in den toon van de comedie weten te
houden.
In dezen zuiveren toon der comedie heeft
Nieuw Leven Z.B.B.H.H. ook gespeeld en als
geheel was het weer een van die goede ver
tooningen, waarnaar ook de criticus heel den
avond met genoegen kan zitten kijken. Ik ben
er zeker van, dat de schrijver, had hij tegen
woordig kunnen zijn, in alle opzichten tevre
den over deze vertooning zou zijn geweest.
Als altijd had Nieuw Leven veel werk van
de aankleeding van het tooneel gemaakt. Het
interieur bij Mr. van Vroonhoven zag er cosy
en smaakvol uit en dat is in dit blijspel, waar
in Houwing van Vroonhoven en zijn vrouw
ervan wil overtuigen, dat zij de gezelligheid
meer in hun huis dan buiten moeten zoeken,
van veel belang.
Wat ik in deze opvoering vooral heb ge
waardeerd, was de intieme stemming van
sommige tooneelen, zooals in die door Voss-
hard en mevrouw Kerkhof voortreffelijk ge
speelde scène in II en in dat aardige slottoo-
neel van hetzelfde bedrijf met de kinderen.
Er was sfeer in deze vertooning en wij waren
aldoor in een beschaafd Hollandsch milieu,
wat behalve aan de spelers ook aan de goede
en serieuse regie van de nog steeds kranige
mevrouw SmitTermei-e die zoo lang
zamerhand reeds de 80 nadert was te
danken.
Van de spelers noem ik dit keer allereerst
nu werkelijk eens een jongen en een
meisje en wij weten hoe moeilijk het is kin
deren op het tooneel te zijn. Het was char
meerend jong en natuurlijk en geen oogenblik
dacht je bij die twee aan „spel". Mej. Bilder-
beek en H. Kuin de laatste vooral over
troffen in deze rollen dan ook ver Mies Ver
steeg en Carel Rijken, die deze rollen bij Het
Schouwtooneel hebben gecreëerd. Alles ging
hun even natuurlijk af en de tekst kwam
bij hen volkomen tot zijn recht. Dat het pu
bliek in deze twee bijzonder veel pleizier had,
bleek wel telkens, als zij maar op het tooneel
verschenen en zij hebben dan ook niet weinig
bijgedragen tot het succes van den avond.
Mevrouw Kerkhof noem ik onmiddellijk
daarna. Deze dillettante bewees ook giste.ren
weer, dat zij een der beste krachten van
het Haarlemsche liefhebberij-tooneel is. Haar
spel kwam aldoor van binnen uit en zij
speelde Willy Bex, de verpleegster, met echt-
vrouwelijke charme, eenvoudig, sympathiek
en warm. Zij heeft deze rol volkomen be
grepen en heel zuiver uitgebeeld.
Mevrouw Vosshard heeft niet dat over
tuigend-natuurlijke in haar spel als mevrouw
Kerkhof en zij speelt altijd min of meer „too
neel". Ook gisteren als Margot, maar in deze
rol hinderde het niet zoo zeer, omdat Margot
door haar uithuizigheid veel van het gewoon-
natuurlijke verloren heeft. Toch heeft ook
mevrouw Vosshard gisteren zeer veel goede
dingen gedaan. Uitstekend was zij bijvoor
beeld in haar woede over de behandeling op
de fancy-fair. Als een wervelwind kwam zij
binnenstuiven en zij bleef in haar veront
waardiging toch aldoor dame. Heel goed was
ook haar scènetje met Houwing in II, wan
neer deze bekent, wat zij vroeger voor hem
geweest is. Dit werd door den heer en me
vrouw Vosshard teer en zuiver gespeeld.
De rol van Houwing is niet bepaald de
dankbaarste in dit blijspel.
Deze vriend, die ons onze feilen toont, is
wat al te erg overtuigd van zijn superioriteit
en laat dat op een wel eens wat irriteerende
wijze voelen. Vosshard accentueerde dit zelf
bewuste in Houwing gelukkig niet al te
veel. Hij speelde met een prettige rust en
zekerheid en wist in zijn moeilijkste tooneelen
die met Willy en Margot in II sfeer te
brengen door zijn intiem en gevoelig spel.
De heer Hage is een speler, op wien men
altijd vertrouwen kan. Misschien had hij Mr.
van Vroonhoven in het begin nog wat meer
als een geaffaireerd streber kunnen spelen,
maar hij had in zijn spel die losse natuur
lijkheid, waardoor hij zich altijd onderscheidt.
En hij was bijzonder goed in zijn geïrriteerd
heid en zijn jalousie in UI.
Mej. Faber was het dienstmeisje en had
een heele zwijgende solo-scène te spelen,
toen zij de tafel moest afruimen. Het was niet
haar schuld, dat dit dramatisch nu niet erg be
langrijk tooneel zóó lang duurd. dat het pu
bliek wat rumoerig werd. De tafel was bij dé
Vroonhoven's ook wel wat al te overvloedig
gedekt. De heer Kerkhof was als Theo van
Engelen de zwakste onder de broederen en
zusteren, maar ik geef toe, dat dit heer
half niais, half veroveraar niet gemakke
lijk te spelen is.
Op een regiefout, die herhaaldelijk door
dilettanten gemaakt wordt, wil ik hier nog
wijzen. In de gesprekken, die Houwing ach
tereenvolgens met Margot en Willy voert,
plaatste de regie de dames geheel op den voor
grond, zoodat zij telkens, om met Houwing
te spreken, haar gezicht van 't publiek moesten
afwenden. Niet alleen, dat de tekst daardoor
moeilijker te verstaan was, maar de. regisseur
had ook vergeten, dat het achterhoofd en
daarop zagen wij, als de actrice zich van ons
afwendde minder expressief is dan het ge
laat. En de fout was niet noodig geweest, want
vlak naast Houwing stond een ledige fauteuil.
Maar overigens, alle hulde aan de /regie!
Het publiek toonde zijn groote waardeering
voor stuk en spel door een zeer hartelijk en
langdurig applaus na elk bedrijf.
J. B. SCHUIL.
Verkoudheid
belette mij
te slapen.
„Ik voelde mij ellendig, de pijnen in mijn
keel werden steeds erger, en maakten slapen
onmogelijk. Toen raadde een vriend mij
Karsote aan. Ik sprenkelde het 's nachts op
mijn kussen en voelde onmiddellijk verlich
ting. Het ademhalen gaat nu weer normaal
en de pijnen zijn zoo goed als verdwenen."
F. T. S. te L,
Karsote bevat 12 verschillende ingrediënten,
die verkoudheids-bacteriën onmiddellijk
dooden. Het is verkrijgbaar bij alle apothe
kers en drogisten a ƒ0.90 per flacon (zak
formaat) en 1.35 per flacon (2 x de kleine
maat), omzetbelasting inbegrepen.
(Adv. Ingez. Med.)
AGENDA
VRIJDAG 1 FEBRUARI
Gem. Concertzaal: H. O. V. Solist Cor Kint
(viola d'amore).
Schouwburg Jansweg: 250ste opvoering van
De Vier Müllers. 8.15 uur.
Palace: „De Zesdaagsche". Op het tooneel:
Lyon en Lindy, acrobatische dansen. 7 en 9.15
uur.
Rembrandt Theater: „Het meisje met den
blauwen hoed", geprolongeerd. Op het too
neel: Bert Wright en partner, Engelsche jong
leurs. 7 en 9.15 uur.
Luxor Sound Theater: „Helden der golven".
Doorloopende voorstelling van 7 uur tot half
twaalf.
Frans Hals Theater: „Bolero", 2.30, 7 en
15 uur.
Waaggebouw: Tentoonstelling van schilde
rijen, teekeningen en houtsneden van Cor
"Isser. 10—5 uur.
Teyler's Museum, Spaarne 16 Geopend op
werkdagen van 113 uur, behalve 's Maan
dags. Toegang vrij.
ZATERDAG 2 FEBRUARI
Stadsschouwburg, Wilsonsplein„Avontu
ren van Bruintje Beer en Wim Das". 2 uur.
Stadsschouwburg, Wilsonsplein: „Het
Eeuwige Kind", door Ver. Rotterd. Rofstad-
Tooneel. 8 uur.
Gebouw Olympia: Bal Masqué W. Fortgens.
uur.
Gebouw Sint Bavo: Bal Dansinstituut Mie-
gielse en Van Ake. 8.30 uur.
Waaggebouw: Tentoonstelling van schilde-
rijen, teekeningen en houtsneden van Cor
"issev. 10—5 uur
Bioscoopvoorstellingen des middags en des
Suus en Fred, de twee kinderen. Dat waren avonds.