Modeshow Gerzon René Clair in Londen. R. RUITENBEEK Jr. HERVAT noodhulp Costuum strijksters BEHANGERIJ KNIP-PUZZLE DINSDAG 2 APRIL 1935 HAARLEM'S DAGBLAD II Op de eerste verdieping van haar gebouw aan de Groote Houtstraat hield de Fa. Gerzon Maandagmiddag een modeshow waarvoor zeer veel belangstelling bestond. Een tiental mannequins toonde daar wat er alzoo in de komende maanden gedragen zal worden, bij guur of bij warm weer, in de stad of buiten, op het strand en in de hotel- en restauratiezalen. Uit deze groote verscheidenheid van toilet ten waren de hoofdlijnen in de zomermode duidelijk op te merken; de rokken zijn wat kor ter dan het vorige seizoen, en zeer nauw; van de mouwen van mantels zoowel als van ja ponnen wordt zeer veel werk gemaakt; als garneering wordt veel tafzijde gebruikt, en voor de lichtere toiletjes witte organdie. Ge bloemde japonnen zullen veel gedragen wor den, terwijl het bijna als regel kan worden aan genomen: geen japon zonder bijpassend man teltje, meestal driekwart van lengte, maar ook wel kort en jeugdig. In de zomermantels van wollen stof, die zon der kraag zijn en vóór tot de voet van de hals sluiten, worden vroolijk gekleurde shawls ge dragen, zooals de donkerblauwe mantel met een geblokte blauwwitte shawl erin, en een beige tweed mantel met een ceintuur en een bruine shawl. Bij het tiental mannequins was er ook een, die een zwaarder figuur had en daardoor de grootere maten uitstekend tot hun recht deed komen, wat voor een modeshow een voordeel kan worden genoemd omdat onder de belang stellenden ook oudere dames zijn voor wie het jeugdige genre niet zoo goed meer past. Overwegend- blauw was de kleur die deze modeshow kenmerkte, en wel donkerblauw en het veel lichtere, zachte blauw, welke beide kleuren gecombineerd met elkaar het soms ook heel goed deden zooals de donkerblauwe cloqué-japon waarbij een lichtblauw jasje hoorde en een licht hoedje, dat weer gegar neerd was met de donkere tint. De hoeden zijn öf heel groot, öf heel klein, meerendeeels plat, waarvan de eerste dan bij het middagtoilet en de gebloemde japon ge dragen worden, de kleintjes bij mantel en mantelcostuum. Een opvallend groot model met opgeslagen rand van vuurrood cellophane deed in deze omgeving wat vreemd aan, maar zal het op het strand bij warm zomerweer ze ker doen. De enkele strandtoiletjes die getoond wer den waren meest van linnen, bijvoorbeeld een in naturel-kleur, gegarneerd -met rood en be staand uit een kort jakje, een afknoopbare rok en daaronder een „short", toiletjes ook zeer geschikt voor kanoën omdat de omge knoopte rok het geheel dadelijk weer voor land-dracht geschikt maakt. Enkele eigenaar dge toilet-bijzonderheden noemen wij: een zwarte mantel met ver- afstaande kraag en zeer wijde mouwen; een donkerblauw mantelpak met een witte, stijve shawl en groote strik van voren; een complet bestaande uit een zwart rokje, een witte blouse en daartussehen een breede reep vuur rood, verder een wit jasje en een wit hoedje met zwarte garneering; een zwart-wit geruite avondjapon,. bedoeld als bridgetoilet, te oor- deelen naar de garneering van een klaverfi guur; en verder de eigenaardige stijljurken waarmee de middag besloten werd, en die voor zomer-avondfeesten zeer geschikt zijn, mits zij met de noodige elegance en zeer ty pisch vrouwelijke waardigheid die bij hun stijl past, gedragen worden. Cloqué wordt veel gedragen, zoowel voor jasjes als voor japonnen beide, terwijl ook ge bloemd buitengewoon in trek is. Bij het kie zen hiervan is uitkijken echter wel aan te be velen deze bloempatronen zijn niet te be- oordeelen op kleur alleen, het patroon is de hoofdzaak, en zoo maakte het donkere toi letje met horizontale streepjes van kleine bloempjes en de halve ballonmouwen de zeer slanke mannequin verrassend veel breeder, terwijl de zwarte avondjapon met groote bloe men. die, uitgeknipt, ook het tullen cape-je versierden de mannequin langer en slanker deden schijnen. Maar er is veel aan deze mode te beleven, en wie met het eene niet slaagt, kan het zeker wel in iets anders vinden, omdat de verschei- denheid zoo groot is. LETTEREN EN KUNST MUZIEK. Kinderkoor „De kleine stem' Operette-Avond. Twee kinderoperettes werden Maandag avond in den Jansschouwburg door het onder leiding van den heer J. Post staande kinder koor „De Kleine Stem" uitgevoerd. Klein zijn de meeste nog niet tot de jaren des onder scheids gekomen stemmetjes, maar in enkele kan men toch al een belofte voor de toekomst bespeuren. In de éénacter „Een visite in het Poppen huis" kwamen ook de allerkleinsten voor het voetlicht en het waren juist deze kleine hum mels, die door de nauwgezetheid waarmee ze hun zangetjes en dansjes uitvoerden menig ouderlijk of niet ouderlijk, maar dan toch ouder oog bekoorden. Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat de ouderen hun taak niet behoorlijk vervulden. De negerpop, die zóó uit de binnenlanden van Afrika gehaald scheen en de bekoorlijke Japansche pop mogen in 't bijzonder genoemd worden; de vier oude dametjes in haar zwart zijden japonnen met strookjes en bandjes vormden een alleraar digst intermezzo. De spreekkoren misten de noodige gelijkheid. De tekst dezer operette openbaarde allerlei wetenswaardigs omtrent de poppenmaat- schappij. Zoo hoorden we dat de poppenadel alleen bestaat, uit poppen, wier voorvaderen al van was waren en dat de negerpop zoo zwart was, omdat de ooievaar haar bij vergissing bij de negers gebracht had. Geneaologie en erfe lijkheidsleer zijn dus in de poppenwereld an ders dan bij ons menschen en dat ook hun speciale pathologie veel verschilt van de onze. bleek uit het bericht omtrent de pop die door verlies van zemelen bijna overleden was. De muziek van Clementine Ward is even onoorspronkelijk als pretentieloos; zij ligt ge makkelijk in het kindergehoor en dus was de zang over de geheele linie voldoende. Heel wat pretentieuzer is de muziek, die Johan Brands bij den tekst „Himp, hamp, hou vast!van D. L. Daalder schreef. De com ponist scheen nu en dan hooge bedoelingen te hebben; er kwamen tenminste momenten in zijn muziek, die aan een zwakken naklank van Wagner's „Lohengrin" doen denken. Voor 't overige wijkt de muziek melodisch als har monisch telkens van norm en regel af. maar die afwijkingen schijnen minder aan geniali teit dan aan onvoldoende kennis en ervaring toe te schrijven. De onbeholpenheid van vele wendingen is werkelijk verbazend; harmonie- werk van de soort als deze partituur zou op een muziekexamen l.o. geen „voldoende" kun nen verwerven. De tekst is zeer fantastisch. Er komen elfen mitsgaders een „hoedster" derzelven ik had tot dusver dit woord alleen in verbinding met janzen of varkens ontmoet kabouters, een heks, een houthakkers jongen, een houten snip in een houten kist, een hof. een harem, een Haroen al 'k weet niet wat, twee raadselopge- vende Hoog-Haarlemsche heeren, een prinses, een toovenaar, een donker bosch en een licht paleis in, maar de samenhang tusschen alles wat er op het tooneel gebeurde is me niet erg duidelijk geworden. Van de uitvoerenden toonde Droomeling een aardig stemmetje. Rosemarijntje had dat ook, maar intoneerde vaak te hoog. Aan de uit spraak dient nog veel zorg besteed te worden. „Naimt mai" past niet uit een koninklijken mond, zelfs niet als de bezitter alleen over kabouters heerscht. „Bosj" is zeker door de nieuws spelling beïnvloed. Daarentegen was de geaffecteerde uitspraak van Pimpernikkel zeer goed en volkomen in stijl. Het uit de H.H. Tames, Stoffer en v. d. Ven bestaande „Haarlem's Trio" zorgde voor de begeleiding; de pianist bovendien voor be hoorlijke aansluiting met het bovenplanksche ensemble. En het speelde intermezzi en in- lasschen, die beter van gehalte waren dan de muziek wan Brands. Een propvolle zaal heeft de verdienstelijke resultaten van den arbeid van den heer J. Post gevolgd en men heeft getoond die te waar- deeren. K. DE JONG. FILMNIE UWS Een film met Charles Laaghton. René Clair, de Fransche filmregisseur, die met zijn fijne humor, oneindig veel men schen heeft ven-ast, is thans in Londen, wer kend aan zijn eerste Engelsche film. Hij stelt er zich blijkens mededeelingen erg veel van voor: „Het zal werk zijn in een voor mij geheel nieuwen stijl", heeft hij verklaard. .Mijn beide laatste films waren verschrikke lijk. Ik weet het. Ik heb alles wat ik te vertel len had. gezegd in „A nous la Liberté" („Leve de Vrijheid"). Sindsdien was ik op een dood loopend pad. „Leve de Vrijheid", de rijke parodie op de mechanisatie van deze eeuw. was inderdaad een hoogtepunt in het film werk van René Clair. Dat hij thans met zijn knappe camera en zijn beweeglijke Fransche visie in de Engelsche filmindustrie gaat wer ken, is een gebeurtenis vol beloften voor bei den. De Engelsche film lijdt over het alge meen nog teveel aan lange dialogen en een gebrek aan actie, maar beschikt over een reeks van uitstekende acteurs en actrices. Clair heeft het speciaal - getroffen, want in zijn nieuwe film: ..Sir Tristan Goes West", zal Charles Laughlon de hoofdrol vervullen, die ook in Holland bekend is. speciaal door de titelrol in „Het leven van Henry de Acht ste". Laughton zelf viert op het oogenblik zijn grootste succes in de in Amerika gemaakte film „Ruegles of Red Gap", de geschiedenis van een Engelsch kamerdienaar uit het jaar 1908, die zich plotseling overgeplaatst vindt in het plaatsje Red Gap in Washington, en in Amerikaansche leven zonder vooroordee- len en afstompende traditie tot onafhanke- Uikheid groeit. Een gegeven, dat ruimte laat voor zeer uiteenloopende uitwerkingen. Laughton maakt er een prachtige psycho logische studie van. zóó vol humor, dat het Chanlin evenaart, en hem in zekeren zin overtreft in de dialogen, die Chaplin nooit heeft aangedurfd. „Ik heb in deze film al mijn liefde voor Amerika gelegd", zegt de Engelsche acteur Laughton. „Ik hoop dat de film het toont". Dat is waarom dit onpreter- tieuse filingegeven zoo ontroerend wordt, ondanks de vele momenten van stormachtig gelach Het laat ons Ruggles zien als de meest volmaakte kamerdienaar, vriendelijk ■n onpersoonlijk. Ineens neergezet in eer land zonder voordoordeelen. met een ..mees ter" die hem voortdurend als „kolonel" aan spreekt, die hem op zijn zwerftochten mee neemt en met wien hij 'bier drinkt. Eerst is hij uit het lood geslagen, dan begint hij te ontwaken. Hij leest de woorden van „een ze keren Abraham Lincoln', begrijpt de waar heid er van, en wordt met zijn hardnekkige Engelsche rec'nt-door-zee-karakter meer echt Amerikaansch, dan de Amerikanen zelf, om tenslotte verbaasd van zichzelf, de zoon, en kleinzoon van kamerdienaars te zeggen, dat „uit al deze generaties van dienstbaarheid een man te voorschijn is gekomen". De film is een prachtige zielkundige stu die en een epos van Amerika, „het land waar ieder als gelijke wordt geboren". Laughton vertolkt dit met liefde. Een liefde, die ge deeltelijk bewondering is voor den onderne mingsgeest en het groot opgezette werk van Hollywood. René Clair verafschuwt Holly wood's commercieelen geest en heeft juist een uitnoodiging om daar te gaan werken afgeslagen. „Frankrijk is erg genoeg, wat smaak voor litteratuur en kunst betreft, op het oogenblik!" meent hij. „Maar Holly wood. Amerika mag hen scheiden; het staat ds samenwerking in Engeland van een groot regisseur en een groot acteur niet in den weg. Samen hebben ze nu het probleem on der het oog te zien, hoe de groote acteur, die volgens zijn eigen zeggen meer van een pud ding heeft, in een „geest" te veranderen, want dat is o.a. de taak die „Sir Tristam Goes West" hen stelt. Vr. S. La Argentina. La Argentina, de wereldberoemde Spaan- sche danseres, is van haar groote tournee dooi de Nieuwe Wereld in Europa teruggekeerd en vierde op 24 Maart dezen terugkeer in Europa met een gala-voorstelling in de Grand-Opera te Parijs. Het is wel een bijzonder groot voorrecht voor Haarlem, dat de groote danseres op haar tour nee door Holland ook in onze stad zal optreden en wel op Vrijdag 5 April in den Stadsschouw burg op het Wilsonsplein. Het is al weer eenige jaren geleden, dat La Argentina in onze stad voor het laatst heeft gedanst en zelden hebben wij het Haarlemsche publiek zoo enthousiast gezien als op dien avond. LjM^eot-Roi'Jseayx De naam Argentina is een .wereldnaam en behoeft geen nadere toelichting. Argentina: dat wil zeggen DE incorporatie van den Spaanschen gestyleerden volksdans.Argentina bracht deze tot de hoogste perfectie. Zooals Anna Pavlova de belichaming is van de Rus sische Danskunst en de Russische Ziel, zoo vertegenwoordigt La Argentina: Spanje. Zij brengt ons het opwindende tempo van de Spaansche muziek en het Spaansche volks temperament met de warme glimlach van het zonnige Zuiden. La Argentina werd geboren te Buenos Airos in Argentinië. Daarom noemde zij zich Argentina. Haar ouders, Spanjaarden van geboorte, waren beide artisten. De dans kunst zat haar dus om zoo te zeggen in het bloed. Van kindsbeen af beoefende zij dit zoo moeilijke beroep waarin alleen maar de wer kelijk groote talenten kunnen slagen. Haar weg voerde haar spoedig terug naar Europa: Spanje, Italië, Parijs. Daar in de lichtstad, in het grootste Kunstcentrum van de geheele wereld bracht zij het al spoedig tot een onge kende roem. Haar Gala-avonden in het Thea tre des Champs Elysées, in de Grand Opera en de Opera Comique werden de hoogtepunten van het Parijsche seizoen. Het Fransche Gou vernement vereerde haar met La Croix de Chevalier de la Legion d'Honneur. De Spaan sche regeering schonk haar La Croix de 1' orde d'Isabelle le Catholique. Hoezeer Parijs haar vereert moge blijken uit een artikel van Georges Ricou die zich aldus over haar uitlaat in „La Rampe": Argentina is een wonder van den dans in menschelijken en niet materieelen zin. Zü realiseert de ver heven harmonie van gebaar-beweging-mu- ziek in de meest gevoelige en meest uiteenloo pende nuances. Zij is een personificatie van den dans en doet die voor ons leven, zonder dat zij zich daarvan zelve bewust schijnt te zijn met de levendigheid van een instinct dat straalt van levensvreugde. En nog grooter dan het wonder van haar dansen schijnt ons het wonder van haar lief de voor haar kunst zelve. Argentina houdt van haar kunst met een passie die eenig in zijn soort is, een wonderbaarlijke geëxalteerde ver afgoding die zich uit in actie en bewegingen welke een taal op zichzelf spreken, een taal die ons stil en onbewegelijk maakt. Zoo diep menschelijk is haar intensiviteit van gevoelsuiting en expressie dat. zij ons bo- venmenschelijk voorkomt. INGEZONDEN Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, geplaatst oj niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet teruggegeven. Over luchtbescherming gesproken Er bestaat gifgas dat onze huid aantast; asmaskers zijn dan overbodig. Die bezitten we ook niet, en meestal hebben we ook geen geld er een te koopen. We moeten de gasmaskers ook weer af zetten als het „den vijand" belieft van mos terdgas gebruik te maken, en tegelijkertijd weer opzetten, als „men" tevens weer wat anders laat dalen! We zullen direct een stofzuiger aanschaf fen, ofschoon we die apparaten niet kunnen gebruiken als „men" onze centrale eerst in brand steekt. Ook zullen we ons tijdig op de hoogte stellen, hoe we onze huizen zorgvuldig moeten dichtmaken als een explosie de rui ten van de huizen heeft vernield. Onopgelost is nog „bescherming" tegen ziekteverspreidende materialen. Die zijn toch ook radicaal, nietwaar! Het gemeentebestuur zou er goed aan doen tien brandspuiten aan te schaffen, voor het geval dat er met brandbommen wordt ge werkt. Goede raad aan de brandblusschers: „Wilt u niet direct ter plaatse zijn, want zoolang de bom nog brandt, mag men geen water gebruiken", 't Is trouwens ook lastig blusschen met maskers voor. Lichten dooven gaat niet op. De vijand kent de truc reeds en heeft 's nachts 't licht niet meer noodig als herkenning, zooals in 1914 tot '18. Bovendien...wie dooft de maan? De vlieginstrumenten wijzen vrij goed den weg. Ik denk niet, dat alles zoo snel gaat als „luchtbescherming" denkt omdat om alles te organiseeren zeker een uur noodig is. Intus- schen hebben b.v. de Duitschers slechts 30 minuten noodig van rie grens tot naar Haar lem. Wie garandeert dat men ons vooraf zal waarschuwen: „reken er maar op dat we over enkele uren zullen komen!" Ik herinner eraan dat Japan het oorlog verklaren officieel heeft afgeschaftZe komen zoo maar! Intusschen raadt de stofzuigerfabrikant u een stofzuiger aan en de maskerfabrikant na tuurlijk een masker, enz. ,,'t Helpt", zeggen ze J. EICHENBERGER. Luchtbescherming oorlogsgevaar. Aan den heer J. H. van Swinden Koopmans, adviseur van lucht bescherming. Naar aanleiding van een door Ir. Dros ge houden lezing over „Chemische oorlogsvoe ring", stelt dé heer J. H. v. Swinden koop- mans adviseur van luchtbescherming, eenige vragen aan ons bestuur. Wij grijpen deze ge legenheid aan om ons standpunt over lucht bescherming nader toe te lichten. Uit de lezing van den heer Dros bleek inder daad, dat er weinig of geen waarde te hech ten is aan luchtbescherming. Deskundigen hebben nl. op overtuigende wijze aangetoond dat tegen de verschrikkingen van den moder nen gas- en brandqorlog geen enkele bescher ming mogelijk is. Het rapport van de com missie van deskundigen van het Roode Kruis (verkrijgbaar bij het Internationaal Bureau van het Roode Kruis, Avenu des Piris, te Ge neve) stelt dit feit uitdrukkelijk vast. In „Be hind the Smokescreen" komt generaal Gro ves tot de conclusie, dat passieve luchtbescher ming een illusie is. De luchtmanoeuvres te Parijs en Londen wezen dit uit. (Zie Prof. Dr. Gertrud Woker „Moderne Oorlogstechniek en bescherming der Burgerbevolking" uitgegeven als brocure „Gas, gas" bij „De Lantaarn" Apel doorn. De heer van Swinden Koopmans vindt het „vreemd" en van geen „nut" lezingen te la ten houden over deze kwesties „waarover in het buitenland niemand in twijfel verkeert", terwijl men daar „millioenen besteedt voor afweermiddelen." Zonder „verzet te prediken" houden wij het juist voor onze plicht, de publieke opinie voor te lichten over het nuttelooze van dergelijke maatregelen, die millioenen verslinden in een tijd, waarin door geldgebrek de nuttigste instellingen worden afgebroken. Onze bezwa ren tegen de luchtbescherming zijn ten eerste van materieelen, ten tweede van moreelen aard. Materieel, wegens de enorme kosten en als gevolg daarvan het scheppen van een ..gas- beschermingsmdustrie", nauw verwant aan de wapenindustrie, die de luchtbescherming uit eigen belang gaat propageeren. Moreel, doordat de bevolking, in de waan gebracht dat bescherming mogelijk is. met het denkbee'-d van een oorlog vertrouwd raakt en de strijd opgeeft tegen den oorlog zelf. Dat men in het buitenland, volgens de gedachtengang van den heer van Swinden Koopmans „verstandiger" is dan wij, is geen wonder. De oorlogspsychose is .daar in een verder gevorderd stadium dan hier. Dat er echter geen verzet zou bestaan, is onjuist. De Fransche afdeeling van de Internationale Vrouwenbond van Vrede en Vrijheid o.a. voer de een uitgebreide campagne tegen de lucht manoeuvres en luchtbescherming. Te Mar seille werd door groote volksmassa's gepro testeerd. De heer v. Swinden Koopmans vraagt ons verder, of wij hulp zouden aannemen of ver- leenen, als wij gewond of vergast werden in een komenden oorlog. I-Iiorop antwoorden wij; het is onmogelijk, nu te weten, wat men doen zou, als door de verblindheid der volkeren op nieuw een oorlogshei zou zijn losgebroken. Wat wij echter wel weten is: Dat de eenige af doende bescherming tegen gasaanvallen is: door onverzettelijken vredeswil den oorlog voorkomen. Hierop alleen is en blijft ons streven ge richt. Namens het bestuur der afd. Haarlem van den Internationalen Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid M. A. THIEL. presidente. C. BAL, secretaresse. Steno-typiste bij gemeentelijke instellingen. Geachte redactie. Naar aanleiding van de oproeping van 27 Maart voor sollicitanten naar de betrekking van steno-typiste bij gemeentelijke instellin gen, zou ik het volgende willen opmerken: Ziet de gemeente Haarlem nog niet in. dat als er een betrekking vacant is daarvoor die nen te worden opgeroepen jonge manne lijke krachten? Hoevele jongelieden, die toch zeker de capa citeit voor een dergelijke functie bezitten, loopen doelloos rond en hunkeren naar een dusdanige betrekking, en zouden alsdan zeer zeker zichzelf en hun ouders van veel groote zorgen bevrijden. Waarom wordt een vrouwelijke kracht ge prefereerd? Laat men toch inzien dat in deze tijd van werkloosheid, ook onder kantoorpersoneel, toch in de eerste plaats zij dienen geplaatst te worden, die o zoo gaarne, al is het tesen een niet bijzonder hoog salaris een dergelijke functie zouden willen vervullen. Laat de ge meente toch het voorbeeld volgen van vele particuliere instellingen, die vrouwelijk, per soneel ontslaan of zeker niet aannemen. Bij voorbaat dank voor de plaatsing. EEN ABONNé VAN UW BLAD. De Heer en Mevrouw J.,.SMIT-NEGRIJN geven met blijdschap kennis de geboorte van hun Zoon PA UI/ Haarlem. 1 April 1035 Smedestraat 45 rd. Heden overleed onze beste Moeder, Grootmoeder en Vriendin, Mevr. A. J. de Graaf-v. d. Eist in den ouderdom van SI M. DE GRAAF Ir. D. DEKKER W. DEKKER— NUMAN VAX SOX Ir. P. DEKKER Haarlem: A. H. J. STELTE Geen bezoek Haarlem, 1 April 1935 Schagchelstvaat 2 3 De teraardebestelling zal plaats hebben op Vrijdag 5 April a.s. te 14.14 uur op de Begraafplaats Westerveld, halte Driehuis-tVesterveld. Met diepe droefheid ge ven wij kennis, dat onver wachts van ons is heenge gaan onze geliefde Man. Vader, Behuwd- en Groot vader Willem Bernard Jansen Rijksbelasting den ouderdom r b. d. van 62 Uit aller naam: C. JAN SEN- VAX LEEUWEN Haarlem. 1 April 19 35 Iepenstraat 17 De teraardebestelling zal plaats hebben op Vrijdag 5 April a.s. te 11,45 uur op do Algemeene Begraafplaats ingang Kleverlaan. GESTOFFEERDE MEUBELEN Kunstreinigen Kunstverven MotVRIJ maken MotECHT maken Gevraagd beslist NET MEISJE voor d. en n„ flink k. werken. Zonder goede gei. onn. zich aan te melden. Aanb, tusschen 89 uur Spaarnzlchtlaan 9, Heemstede M. v. HEEMSKERK STRAAT 10 CHIROPODIST - PEDICURE Praktijk THANS DE ECHTE vv ri|wiellamp voor 5.90 en 7.75 Waarom zoudt U nu nog 'n onbekend merk koopen voor gelijke prijzen Waarde voor Uw geld! Imp. Heerengr. 308 - A'dam. Gevraagd voor direct flinke Naaisters Afwerksters Strijksters en leerlingen. Aanmelden Confec tiebedrijf „COBé" N.V. Bloemhof straat 14, 9—5 uur. GEVRAAGD hulp in de huish., kennis van verpl. str. tot aanbeveling, Inl.: Spaarnelaan 21 Voor direct gevraagd tot 1 Mei in doktershulsh., zonder kinderen, v. g. g. v. Vlnkenbaan 23, Sant poort Station. NET MEISJE gevr., P.G.. v. d. en n.. netjes k. werken en bek.'m. koken, meer hulp aanw Aanm. 's av. na 8 u. Mevr. GOL.DSCHM ED 1XOLaan van Rozenburg 15, Heemstede BEMIDDELINGSBUREAU VOOR VAST HUISPERSONEEL Dir.: Mevr G. v. d. Poll-Sanders. Marnixstr. 14. Huarl.. Tel. 16070 plaatst en vraagt Nette Dienstboden. BAN K ETBAKKERIJ FLINK MEISJE gevr.. voor winkel en huishouding Wagenweg S2, P. FABER Nette dienstbode gevr., v. d. en n. Schotersingcl 151 hij Verspronckweg GEVRAAGD voor direct flinKe di-nstbode v. d. en n., zelfst. kunn. k. en w. Aanm. na 7 uur Kleverlaan 150. Haarlem 'Stoomververij en Chem. Was» sch'erij te A'dam vrfiagt voor di rect benige bekwame Br. onder P S Adv.Bur. Reuma en Co., A'dam. Gevraagd 2 nette Jongens pl.m. 15 jaar, om in het vak opgeleid to worden. Aanm. 3 April tusschen 10 en 11 uur Vroom en Dreesmann Spaarne. Een Angora kater ter dekking gevr. Br. no. 2221 bu reau van dit blad ooo- aan prijzen. Houd Uw schaar 'n avond vrijer valt geld rpee te verdie nen! Er staat deze week in alle Radiobladen een groote knip- puzzle van de Kon. Ned. Zoutindustrie te Boekelo Koop 'n pondspak JOZO, het gezonde keukenzout, dat tegen krop (struma) beschermt en vraag een afdruk van de puzzle aan Uw winkelier. Er ligt er een voor U klaar! KON. NED. ZOUTINDUSTRIE - BOEKELO

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 3