LETTEREN iN KUN! BIOSCOPEN. NIEUWE STOFFEN BALLET TILLY SYLON, Radiomuziek der week ZATERDAG 4 MEI 1935 HAAR C E M'S D A G B C A 8 HET TOONEEL LUXOR THEATER. It happened one night. Claudette Colbert en Clark. Gable blijven dus nog een week in het Luxor Theater. De belangstelling voor deze aardige film, die de avonturen van een million airs dochter - zonder-geld tijdens een vlucht van huis weer geeft, is zoo groot ge bleken, dat de film ge prolongeerd moest worden, hetgeen de rolprent ook ten volle verdient. Er waait een frissche geest door, die aangenaam afsteekt lfij de vele clichépro- Clark Gable. ducten van Amerikaanschen bodem. Wij zul len het hierbij laten, daar we de vorige week de film reeds uitvoerig besproken hebben. In het voorprogramma valt een grappig teekenfilmpje op. Busy Bus geheeten, dat de wonderlijke reis van een autobus toont. De journaals geven beelden van de wereld tentoonstelling in Brussel, van Flora IV, uit den voetbalwedstrijd van Blauw-Wit, den singelloop in Utrecht, het planten van den Julianaboom in Haarlem, enz. De 1 Meidag wordt ook niet vergeten. Een programma, dat het deze week ook on getwijfeld weer zal doen. CINEMA PALACE. Geschichten aus dem Wienerwald. Het gegeven is niet nieuw: een rijke miss en een arme journalis te, ;die zich voor elkaar uitgeven, waaruit dan de moeilijkste situaties I voortspruitenzoo iets is in vele variaties I eerder vertoond. vaak beter dan in deze j film. Het voordeel van Geschichten aus I dem Wienerwald dat de beroemde wals 5 van Strauss van dien I naam. uitgevoerd door 1 het Weensche Philhar monisch orkest, in alle Magda Schneider, vormen in de film voorkomt, zelfs eens getransformeerd als een vrij zwakke foxtrot. En voorts is er Leo Slezak. die de lachers op zijn hand heeft (en terecht overigens'. Truus van Aalten vervult een groote rol in de film, welke rol (die van miss Limford) zeker niet haar slechtste is. Magda Schneider blijft lieftallig, maar het ongekun stelde van vroeger heeft ze verloren en haar kwajongensachtigheid blijft een flauwe imi tatie van Anny Onara. Wolf Albach Retty en Georg Alexander zijn, zooals ze ook elders zijn: clichétypen. Oskar Sabo nadert het kluchtige in zijn optreden. Voor het overige valt de fotografie te roemen, komen er opge wekte en vrÖólijke scènes in oud-Weensche omgevingen voor en is de begeleidende mu ziek van goed gehalte. Uit den aard der zaak zijn het vooral Weensche liederen, die ge speeld worden. De inhoud van de film betreft de rijke Ame- rikaansche Miss Limford, die in Weenen komt, doch onopgemerkt wil blijven. Magda Schneider wordt voor de millionaire aange zien en speelt die rol tot vrijwel het einde van de film en Wolf Albach-Retty vergist zich na tuurlijk in de persoon van de Amerikaansche hij verwisselt zijns ondanks beide meisjes, Georg Alexander doet dat ook, maar welbe wust, omdat hij in een tijdschrift de foto van miss Limford zag. Wolf komt er echter beter af dan Georg. want Wolf krijgt. Magda en Georgmoet zijn oude liefde trouw blijven! Op het tooneel treedt de Italiaansche tenor Carmelo Vesio op, die enkele Italiaansche lie deren zingt, met een verve en enthousiasme, die het publiek op hoogen prijs wist te stel len. Hij werd gedwongen tot het geven van een toegift. De teekenfilm Buddy's Theatre is verma kelijk. Buddy is bioscoopexploitant en tevens zijn t.gen operateur. Een volledig journaal en een hoofdfilm vertoont hij in zijn theater, maar ze loopen op de wonderlijkste en gees tigste) manieren af. De Amerikaansche songcomponist Harry von Tiizer. de man met de duizend liederen, verschijnt in een musical, waarin ettelijke van de songs, die hij in zijn 40 jarigen loop baan vervaardigde, worden vertolkt. Van de journaals noemen we het planten van den Julianaboom in Haarlem, de onthul ling van de Koningin Emmabank in Schie dam, de opening van het Ned. Paviljoen in Brussel door minister Steenberghe, en de bloeiende Betuwe. Mac, de mecanicien van Ken, de geheele film door. precies zooals hij zijn moet, nergens geeft hij te veel of te weinig, hij gaat heele- maal in zijn rol op; als aan een van de drie de eerste prijs zou moeten worden gegeven, zou Hobart daarop een pracht van een kans maken, ik zou dan ook van de bezoekers de speciale aandacht willen vestigen op dezen Mac. Myrna Loy is vooral in de scène, als ze in haar vliegtuig zit op haar non-stop vlucht van Moskou naar New-York, en ze in een dikken mist verdwaald is, terwijl ze nog maar voor korten tijd benzine heeft, van een aan grijpende ernst. Het vreeselijke van haar toe stand teekent zich in ontroerende bewustheid op haar gezichtje af, het is of zij plots veel ouder is. Ze weet en kent het gevaar, ziet het onder de oogen, maar blijft zich zelve vol komen meester, en ze beheerscht den toe stand. Het wilskrachtige weet Gary Grant ook prachtig naar voren te brengen, vooral, wan neer hij opgestegen is om Sheila te redden en hij contact met haar heeft. Het is een film, die ieder moet gaan zien, omdat de film interessant, boeiend en span nend is en gelukkig ook een dubbel happy end heeft. FRANS HALS THEATER. De blinde Vliegenier. Een zeer geslaagd bijprogramma vult de eerste helft van de voorstelling. Na het Para mount Wereldnieuws en Polygoon Holland- Nieuws. een sportfilm „Waterduivels", daarna een hoogst-amusante klucht „Persmuskieten" en tenslotte een Max Fleischer „Axe me Another". Elk nummer, naar zijn aard, boeit of vermaakt, geeft precies wat het geven moet. De hoofdfilm „De blinde Vliegenier" brengt ons in de wereld van de po- pulairsten onder alle stervelingen, in die der vliegers. De hoofdrollen werden vertolkt door Myrna Loy als vliegenierster. Sheila Mason, en Cary Grant als de blinde vliegenier, Ken Gordon, en vooral niet te ver geten Hobart Ca- vannaugh als Mac. de mecanicien van Grant. De film brengt ons de span nende uren in de gedachte terug van de Pelikaan en de Uiver en brengt ons weer eens in be wondering voor de stoere, wilskrachtige ke rels, die vliegers, willen zij aan de verwach tingen beantwoorden, nu eenmaal moeten zijn. In de drie hoofdrollen is Paramount zeer gelukkig geweest. Hobart Cavannaugh is, aXs «J Dolores del Rio. REMBRANDT THEATER Madame Dubarry. De hoofdfilm, wel ke deze week in het Rembrandt Theater loopt, behoort tot het genre van de historische of cos- tuumfilms, welke men ook als kon in gs drama's zou kunnen betitelen. Ook hier betreft het scenario weer de onofficieele liefde van een vor stelijk persoon. Thans is het een der om hun amoureuse avonturen befaam de Lodewijken van Frankrijk, die in den aardigen aanhef van het werk in een reeks portretlijsten de revue passeeren, totdat de Vijftiende uit zijn hermelijnen maskeradepak als levend mensch te voorschijn treedt. Dit is een der veelbelovende vondsten, waar mee William Dieterle zijn film opent Ook later nog weer stapt de mensch Lodewijk uit het boven den troon als een foudraal aange bracht koningspak. Al komt de regisseur de in het begin gewekte verwachtingen niet hee- lemaal na, toch is de wijze, waarop hij deze dankbare stof behandelt, zeer zeker de moeite waard. Lubitsch heeft indertijd ditzelfde onderwerp uitgewerkt in een gelijknamige film met Emil Jannings en Pola Negri in de hoofdrollen. Daar schrijver dezes destijds die film niet ge zien heeft, kan hij geen vergelijking maken, wat anders in dit geval wel zin zou hebben gehad. i Een der belangwekkende factoren van deze nieuwe bewerking van Dieterle is het optreden van Dolores del Rio, de mooie Mexicaansche met haar Spaansch temperament, dat in het tijd perk van de zwijgende film zooveel harten aan het kloppen heeft gebracht. Men weet, dat Dolores del Rio tot de actrices behoort, die evenals Charlie Chaplan aanvankelijk zich hebben teruggetrokken, toen de geluidsfilm de aandacht vroeg voor andere hoedanighe den, waarvan zij zich voorshands nog niet zeker achtten. Dolores del Rio heeft echter na haar terugkeer uit Europa bij Warner Bros in Wonder Bar bewezen, dat zij ook in de tweede fase der filmhistorie een niet te ver- waarloozen grootheid is. De spaarzaam haar in haar rol van Madame Dubarry toegemeten tekst komt haar vlot er, welluidend over de lippen en het liedje, dat ze meer neuriet dan zingt, ontroert door het gevoelige timbre. Toch achten wij de figuur van haar tegen speler Reginald Owen als de koning belang rijker en van sterker gehalte. Met zijn aan een populair minister herinnerend sprekend en scherp gemarkeerd masker dringt hij door tot in de gevoelsgebieden, welke beneden de op pervlakte liggen. Zijn royale en rechtschapen N V. G. A. v. d. STEUR'S KLEDERMAKERIJ KRUISSTRAAT 7 TEL. 10730 (Adv. ïngez. Med.) overgave aan de levensvreugde, welke de eti quette aan vorsten ontzegt; zijn erkentelijk heid jegens de jonge, volbloedige vrouw, die hem in tegenstelling met vroegere minnares sen niet als koning maar als man liefheeft, zijn onder een bijna cynisch flegma verstolen hartstocht en de ironisch aandoende, maar inerlijk diep gemeende angst om de hulpe loosheid van zijn kleinzoon worden door den acteur in een forschen, mannelijken vorm tot uitdrukking gebracht. Op het tooneel een tweetal komische dan sers, wier zotte entrée en origineele acrobatiek de belangstelling bezig houden. Een veerkrach tige kunstzuster wisselt deze komische effec ten met haar bevalligheid ah Bij het filmnieuws trekt net planten van den Julianaboom op het Kennemerplein de bijzondere aandacht. H. G. CANNEGIETER. NIEUW LEVEN. NACHTREPETITIE. Tilly Sylon heeft een mooi succes geboekt met haar gisteren in den Stadsschouwburg gegeven ballet-avond ten bate van de H.O.V. Een stapvolle zaal die groote waardeering toonde voor de door Tilly Sylon en haar danseressen geboden kunst en die ook het doel, waarvoor deze avond was georganiseerd, niet vergat. Er werden veel bloemen en loten gekocht en de Amerikaansche verkooping van een tuinameublement na de pauze bracht heel wat op, zoodat de financieele resultaten van dezen avond zeker gunstig zijn. En hier om was het gisteren toch in de eerste plaats te doen. Maar ook artistiek was deze avond van beteekenis omdat Tilly Sylon met haar ballet gisteren eenige van haar beste nummers heeft gegeven en daarvoor de waardeering vond. die zij zoo in alle opzichten verdient. Met genoegen hebben wij verschillende dan sen. die zij met haar medewerksters op haar laatsten ballet-avond heeft uitgevoerd ,terug-. zien. Daar waren allereerst de dansen in den ouden stijl op de muziek der H-moll suite van Bach die thans in een veel beter en passender decor werden gedanst dan de vorige maal en waarin mij ook nu weer het meest de gracieuze ..bourrée" trof: daar was het aardige nummer Cache-Cache, waarin het jeugdige talentvolle danseresje, dat ook later zoo fijn en expressief het Kuiken in de eierdop uitvoerde, de zaal veroverde met naar levendige actie en gracieuse bewegingen en dan als laatste nummer voor de pauze de Schilderijen Tentoonstelling van Mous- sorgski, waarin de zeer suggestieve en vision- naire Katacombe wel het artistieke hoogte punt vormde. Na de pauze kregen wij weer de Cortège et air de Danse van Debussy, die in de bewegin gen wat monotoon en gelijkvormig is, maar aan het slot zoo mooi wordt opgelost, de bur leske Caprice, op muziek van Reger, vol fan tasie en geestig van uitvoering, het' vermake lijke en met zoo'n blijkbaar plezier uitge voerde dansspel De School, op de muziek van Mar. Adam en tot slot de „Geschichten aus dem Wiener Wald" van Johann Strauss, waarin Tilly Sylon choreographisch zeer veel bereikt. Jammer was het alleen, dat hierin niet zooals toch het programma vermeldde het kamerorkest begeleidde. Deze wals vraagt als het ware om het orkest en de vleugel was vooral, als ondersteuning van den dans toch feitelijk slechts surrogaat. Tilly Sylon, die niet alleen alle dansen had ontworpen, maar ook in alle nummers als aanvoerster meedanste en in de Schilderijen- Tentoonstelling telkens in andere gedaante verscheen, werd aan het slot terecht door het enthousiaste publiek met bloemen en applaus ;ehuldigd. J. B. SCHUIL. De Geheel Onthouders Tooneel-Vereeniging Nieuw Leven verrast ons nu en dan met op voeringen van stukken, welke andere dilet- tantenvereenigingen niet plegen te geven. Zoo kregen wij verleden jaar de uitstekende ver tooning van De Heilige Vlam en gisteren de slotvoorstelling van dit seizoen een aardig ge slaagde opvoering van „Nachtrepetitie". Het was een daad van durf, dit blijspel van Mol nar, dat wij na de vertooningen, eerst door Het Schouwtooneel en later door De Haghe- spelers onder Verkade en Litteris Sacrum van Leiden, reeds uitvoerig in deze rubriek be sproken hebben, te spelen. Dit stuk, louter fantasie en tooneel, eischt vooral in de derde acte van de acteurs een groote mate van ver beelding. Al konden de spelers aan deze eischen niet geheel voldoen, zoo was het toch over het geheel een amusante opvoering, die het publiek blijkbaar met genoegen heeft ge volgd en ik breng Nieuw Leven dan ook gaarne hulde voor de keuze van dit hoogst vermake lijk en allergeestigst blijspel, dat ons Molnar op zijn best geeft. En wij doen dit te gretiger, nu Nieuw Leven gehandicapt werd. doordat een der beste werkende leden wegens droe vige familieomstandigheden niet kon mee spelen en dus door een ander moest worden vervangen Van het trio KorthManskyAdam was Korth verreweg de beste. Hage is altijd een prettig speler, die volkomen thuis is op de planken en de door hem gespeelde figui*en relief weet te geven. Hij speelde Korth met een droog-komische, rustige leukheid en zijn spel was vrij van eenige opzettelijkheid, wat aan den persoon van dezen librettist iets heel natuurlijks gaf. Toch meen ik, dat wat meer aplomb en kracht deze figuur en het geheel niet geschaad zouden hebben. Hage was voor een zoo handig librettist wat al te bescheiden, vooral ook door zijn over het algemeen te zacht spreken en te weinig articuleea-en. Ook de stemmen moeten in een ensemble op elkaar afgestemd zijn. Naast het klankrijke, volle geluid van mevrouw KerkhoffBlokker, mag de heer Hage zijn stem werkelijk wel wat meer uitzetten, wil hij de eenheid tenminste niet telkens verbreken. De heer Spierdijk was ingevallen als Mansky en'al gaf hij niet veel teekening aan deze fi guur, zoo sloot hij zich bij het spel van Hage toch voldoende aan. Nibbelink accentueerde vooral het jeugdige en onschuldige in Adam. Het trio bleef als geheel wat te discreet in zijn spel en zou bij wat meer aanzetten ongetwij feld meer effect hebben bereikt. Mevrouw KerkhoffBlokker vulde veel meer het tooneel en gaf ook meer relief aan haar rol. Zij had nog wat sterker de prima-donna in Annie naar voren kunnen brengen, maar zij zag er in beide bedrijven vooral in III allercharmantst uit en speelde de „sketch" in ni met flair. Ook de heer R. Kuiii was in deze sketch op zijn best, al had zijn spel best nog wat meer pathos kunnen verdragen en al zou Almady nog meer als de zelfbewuste, domme cabotin gespeeld hebben kunnen worden. Toch was het lang niet onverdienstelijk, wat de heer Kuin in deze rol deed. De heer Kerkhoff had niet veel moeite met den praatgragen lakei dien ik mij nog meer als een uitgestreken, deftig type denk en de heer Bolter had pleizier van den weinig snug- geren secretaris. Het tooneel zag er als altijd bij Nieuw Leven goedverzorgd uit en Molnar's stuk had bij het publiek, dat den Jansschouwburg geheel vulde, vooral in het derde en het best gespeelde bedrijf een daverend lachsucces. Dit succes zou waarschijnlijk nog grooter zijn geweest, wan neer het trio Korth, Mansky, Adam wat minder bescheiden had gespeeld en wat krachtiger had gesproken. Er bleef nu nog al eens iets achter het voetlicht hangen, wat bij meer stemuitzetting en betere articulatie niet het geval zou zijn geweest. Toch, als geheel, een flink succes voor Nieuw Leven en een aardig slot van het seizoen, deze voorstelling van Nachtrepetitie. J. B. SCHUIL. MARY SMITHUYSEN VERLAAT „HET MASKER". Naar wij vernemen zal Mary Smithuysen het volgend seizoen geen deel meer uitmaken van de Tooneelgroep „Het Masker". EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONG Cary Grant. Muziek en politiek hebben altijd nogal af zijdig van elkaar gestaan. Men sprak vroeger wel van „Het Europeesch Concert", maar dat bracht zelden wat anders dan dissonanten ten gehoore. In zooverre zou het in onzen te- genwoordigen tijd zeer muzikaal zijn geweest. Nu wil ik mij in deze muzikale rubriek ook gaarne van alle politieke toespelingen spe nen, maar wordt iemand er niet nolens volens de politieke figuur van wijlen dr. W. H. No- lens blijft hier geheel buiten! toe gedreven als hij het radioprogramma van Hamburg oor Dinsdagavond inziet? Daar zullen nota bene George Kulenkampff enWilhelm Kempff samen concerteeren. Zal de een dit verschijn sel als een bewijs van Duitschland's kamp vaardigheid opvatten, de ander zal onwille keurig terugde'nken aan de rampzalige dagen van 1914, toen de beide vorstelijke neyen, de koele George en de allesbehalve koele Wil helm elkaar den oorlog verklaarden en dus een concert ontketenden, dat vele millioenen menschenlevens vernietigde of onherstelbaar krenkte en voor milliarden materieele schade berokkende; een concert, waarvan we de treurige gevolgen nu nog ondervinden, maar dat natuurlijk niet op rekening van hun bei den alleen gesteld mag worden, want het was een heel ensemble met vele solisten. Zulke funeste gevolgen zullen van 't Ham burger Concert niet te duchten zijn. De kam pers George en Wilhelm zullen daar klank stukken (Sonates) ten gehoore brengen, waarin de stem van het kanon zwijgt en hoogstens door die van den canon vervangen wordt. En dat is dan nog maar een enkele keer het geval nl. in het eerste Allegro van de vioolsonate op. 78 van Brahms. Brahms hield nog wel eens van zoo'n geleerdheidje in zijn kamermuziekwerken, maar hij liet het toch niet dan sporadisch optreden. Het be doelde canonische element treft men aan on middellijk na de afsluiting van het zangthe ma, als overgang naar de slotgroep. Klavier en viool beantwoorden elkaar hier in de omkeering, maar het geval dringt zich zóó weinig op, dat men al heel goed toeluisteren moet om het te bemerken. Een soortgelijk ge val vindt men in het zangthema van het eer ste hoofddoel der 3de vioolsonate op. 108, die bij gelegenheid wel eens ter sprake zal komen. Zijn eerste vioolsonate is wel de meest intieme der drie. Aan uiterlijke werking is zij zeer arm en men heeft haar vroeger wel eens vergeleken met een mythisch beeld, dat ge heel omgeven was door sluiers, die alleen door de hand van een ingewijde losgemaakt kon den worden. De finale dezer sonate is een uit werking van Brahm's eigen „Regenlied". De eentonige begeleidingsfiguur wordt hier slechts weinige oogenblikken stopgezet; de weemoedige stemming wordt zelfs aan het slot niet geheel opgeheven. De hoorder zal den terugkeer van het Ada gio-thema in de finale gemakkelijk herken nen In tegenstelling met Brahm's sonate is in Beethoven's Kreutzersonate sterk naar uiterlijke werkingen gestreefd. Zij is diegene van Beethoven's vioolsonates, die de meeste virtuositeit vordert, maar Beethoven zou geen Beethoven geweest zijn als hij het muzikale en individueele van zijn werk daaraan opge offerd had. Dus kan men zijn Kreuzersonate _;erust als het meest volmaakte compromis tusschen die verschillende factoren beschou- wen.Dat de violist RudolpheKreutzer, wiens „40 Etudes ou Caprices" zijn talrijke vioolcon certen overleefd hebben en nu nog een on- misbaren schakel in de vioolopleiding vor men, het aan hem opgedragen en met zijn naam verbonden werk zelf niet lijden mocht, bewijst nog niets tegen de waarde en de be teekenis ervan. Ik zie voor Dinsdagavond door een ander Duitsch station Leipzig een Bachuitzending aangekondigd, die mijn aandacht trok, niet alleen omdat zij uitslui tend twee transscripties bevat, maar ook groote Preludium en de Tripelfuga in Es. gr. t. voor orgel is. Het is voor het eerst, dat ik deze transscriptie van Busoni aangekondigd zie, en toch is zij een geweldig stuk, dat het monumentale werk wel in een ander licht doet schijnen dan de weergave op het instru ment waarvoor het eigenlijk geschreven is, maar het toch zijn waarde niet ontneemt! Zelfs zou mon kunnen zeggen dat de gran dioze structuur der Fuga, vooral die van het laatste gedeelte daarvan, in de klavierzetting door de grootere rythmische en accentuec- rende kracht van het instrument beter te vol gen is. De technische en muzikale eischen, die voor een goede vertolking van dit arran gement gesteld worden, zijn echter zeer aanzienlijk. Over de waarden, die het Tweede Orkestconcert van het Nederlandsch muziek feest ons brengen zal, valt natuurlijk niets te voorspellen. Maar wel laat het zich aanzien, dat, evenals op het Eerste Orkestconcert, het slot de meest vroolijke feestelijke klanken zal doen hooren. Bij dat eerste concert is het gedeelte na de pauze niet uitgezonden, het tweede en derde concert zullen Dinsdag avond en Donderdagavond in zijn geheel uit gezonden worden en we kunnen dus zoodoen de ook dcor de radio eenig inzicht krijgen omtrent de Nederlandsche scheppende toon kunst. Een zeldzame verschijning in de concertzaal is zeker wel een symphonie van Bizet. De componist-van „Carmen" en van de ..Arlé sienne" muziek schreef ér drie, die door Pas- deloup en Colonne uitgevoerd werden, maar geen vaste plaats op 't repertoire der orkest instituten verwierven. Ook zeldzaam is de op voering van Rossini's opera „Mosé" in Egitto" (1818, omgewerkt voor de Opéra te Parijs in 1827 en aldaar gegeven onder den naam .Moïse"). Het werk is in zijn oorspronkelijke gedaante dezer dagen te Florence opge voerd en heeft een groote geestdrift verwekt. Zondagavond zal de herhaling uitgezonden worden. De muziek van den ouden grootmeester der Engelsche toonkunst Henry Purcell (1658— 1695) bij Abdelazor is in 1678 voor het eerst uitgevoerd. De uitzending (Huizen, Zondag), van dit werk van een 20-jarige, kan ons om1 MUZIEK. KONINKLIJKE LIEDEPJAFEL „ZANG EN VRIENDSCHAP". Onze Koninklijke Liedertafel heeft in de laatste jaren niet veel concerten gegeven, die zóó over de heele linie geslaagd mogen heeten als dat van Vrijdagavond. Voortreffelijk zong het koor, voortreffelijk waren de solistische verrichtingen, welke die van het koor afwis selden. Heterogeen zijn zulke concerten ge woonlijk wel. Het is nu eenmaal ondoenlijk een mannenkoor den heelen avond te idoeix vullen; vocale soli alleen brengen meestal ook niet de noodige variaties. Daarom ruimit men ook voor instrumentale nummers een plaats in, en nu komt het er maar op aan, dat die oordeelkundig gekozen worden. We hebben op dergelijke avonden meermalen heele kamer- muziekwerken te hooren gekregen, maar die zijn er niet op hun plaats. Het maakte een aangenamen indruk, dat Frits Schuurman een tweetal bewerkingen! van den vroegeren dirigent ider Kon. Lieder tafel, Lieven Duvosel op het programma gezet had. Over de zuiverheid van den stijl dezer bewerkingen zullen de oordeelvellingen wel uiteenloopen: goed.klinkend en knap gemaakt zijn ze echter zeker. Duvosel's voorliefde voor canonische imitaties verloochent zich er niet in: „O Heer. die daer" bevat een canon in de octaaf, „Wilt heden nu treden" een canon in de onderkwint. De coupletten vormen geen identieke herhalingen: steeds zijn muzikale varianten aangebracht, hetzij in de toonsoort, hetzij in de stemvoering, hetzij in het aantal vrije stemmen, hetzij in de harmoniseering. Zoo begint „Wilt heden nu treden" tweestem mig, het tweede couplet is in de dominant toonsoort gezet, het derde, in de oorspronke lijke toonsoort klinkt in grandioze veelstem migheid, die echter bijwijlen de klaarheid der melodie eenigszins maskeert. Het slot van „O Heer, die daer": de fortissimo gezongen laat ste regel van het diminuendo en de fermate van den voorlaatsten lijkt wat gekunsteld. Frits Schuurman's „Psalm 13" werd nu heel wat beter gezongen dan een vorige maal;, slechts enkele momenten klonken nog wat problematisch. Het werk schijnt idoor zijn vrije contrapuntiek ook wel groote moeilijk heden voor de uitvoering op te leveren. Ook „Bede" van Roeske bevat lastige overgangen, maar deze werden zeer goed genomen; koor- klank en zuiverheid bleven, evenals in het veel minder moeilijke „Nordisches Maienfest" van Max Bruch uitmuntend. Bij het „beven" in „Bede" moest ik onwillekeurig even aan de Maandag j.l. door H.G.K. uitgevoerde parodis tische „Ode aan de Vriendschap" van Wage naar denken: ook daarin werd het gebeef uit gebeeld. - De alt Mevr. Ans Stroink heeft zich ook als liederzangeres van uitstekende zijde doem kennen en daarmee de indrukken die haar medewerking bij het concert van het Doops gezind Zangkoor nog pas schonk, bevestigd. Bij een klankrijke en goed ontwikkelde stem bezit zij intelligentie en warm gevoel. Wij, hopen dat haar talent zich niet teveel naar sombere liederen aangetrokken zal voelen, want, hoe groot zij deze ook vertolkt, ook het lichtere valt binnen het bereik harer artis tieke vermogens. Dat bleek uit haar voor dracht van Röntgen's liederen. ..Der Pavilion aus Porzellan" klinkt in vergelijking met het gelijknamige stuk uit Mahler's „Das Lied von der Erde" nogal popperig, en „Van Dieuwer- tjes Vrijer" lijkt niet vrij van gezochtheid. Als toegift gat zij nog een liedeken van Röntgen ten beste. Cor de Groot speelde eerst Chopin: de eer ste Ballade meer als virtuozenstuk dan als verhaal, de Nocturne in Fis gr. t. zeer mooi, de Wals op. 42 uiterst brillant. Zijn buiten gewone pianistische kwaliteiten schitterden later nog in eenige werkjes van andere com ponisten. Een prachtige techniek en goed; stijlgevoel deden zich gelden. Èmmy van Eden begeleidde de liederen voor alt op de uitnemende wijze, die we van haar kennen. j K. DE JONG. i INGEZONDEN Voor den inhoud dezer rubriek stélt 'de Redactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, geplaatst of niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet teruggegeven. Dierenmishandeling', In aansluiting op het ingezonden stukje van 2 Mei over dierenmishandeling wenschce ik gaarne iets te zeggen aan moeders, die ge voel voor dieren bezitten. Laat zij toch niet meedoen aan de niilmethode die sommige op- koopers van vodden er op na houden, nl. tegen een handje vodden worden er soms in ruil gegeven levende eendekuikentjes. Het zou nu niet hinderen als deze diertjes in een daar voor bestemde ruimte konden opgroeien, maar zooals dit in de Indische buurt voor kwam was dit toch wel een verre van paeda- gogisch standpunt. Daar liepen 6 kinderen om een jong eendje, dat maar niet wist hoe zich te redden en zooals dit meer gaat, als het be gint te vervelen dan wordt het speelgoed ver geten. Ik hoop dat bevoegde autoriteiten zullen in grijpen in dezen. Hoogachtend, Abonné P. VOOGD. omdat één daarvan de klavierzetting van hetlmeer dan één reden interesseeren. Denk aan de papiermanden op Flora Flora, de tentoonstelling van bloemen en Planten te Heemstede is een genot 'om te be zoeken. Als wij daar zoo loopen en de wonde ren der kweekkunst aanschouwen dan leven we een oogenblik in een andere wereld dan in de gewone, dagelijksche prozaische. Want de bloem is het poëtische element in ons le ven, vooral in het leven van nu met z'n down's. Velen waardeeren dit dan ook en worden bloemenliefhebbers, móéten dit worden Maar leelijk is het. als we op zoo'n tentoon stelling loopen en we zien in de met-zorg- aangelegde perken en prieelen bananen- en sinaasappelenschillen liggen alsmede stukjes van sigarettendoosjes, papier van chocolade- reepen enz. enz. Want dan krijgt men een indruk alsof men deze schat der natuur niet waardeert en nu ja deze tentoonstelling meer als een dagje plezier, een „uit-je", een feestje voor den mond, beschouwt! Dan gaat men denken, dat we het poëtische element van de bloem, willen besmeuren. Op Flora staan talrijke papiermanden en als men eens een eindje daar vandaan is, dan houde men de schillen of het afval bij zich en deponeere het later in de manden. Want we willen Nederland hoog houden bij ons zelf en bij anderen omdat wij, Nederlanders een "aam hebben, dat we zindelijk en netjes zijn! Laten we dien naam dan ook houden! M. S. GAARKEUKEN.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 14