24 Hoe voer ik mijn spelpeil op? y- IS De bloem van den dag. aaribïGcUnq 39°° S900 00 De Zomerdracht Bauer linnen sgiS STT Éi urU 3915 fUOENSEL VRIJDAG 17 MEI 1935 H A A REE M'S D' A 'GBEAD V* SPORT EN SPEL Tennis-wenken van den wereldkampioen Fred Perry. De Volle Volleys zijn de levendige slagen, waarvan de „ground strokes", als een speler over de noodige aanvalskracht beschikt, slechts de «noodzakelijke voorbereiding vormen. Ik kan er niet genoeg den nadruk op leggen, dat men eerst een voldoende vaardigheid bij het „van den grond" spelen dient te hebben, voordat men de volley probeert te leeren. Allereerst de lage volleys, als tegenstelling tot den boven het hoofd geslagen smash. Mijn greep voor het racket is bij forehand en back hand dezelfde en net zooals bij de ground strokes. Precies als bij laatstgenoemde slagen en hier is de kwestie zelfs nog belangrijker dient de top van het racket boven pols hoogte gehouden te worden. Buig uw knieën, en niet uw pols, bij het nemén van een lagen bal. Laat den bal nooit, bij een poging tot volley-en, uitsluitend tegen het racket opvlie gen, hoe snel zijn vaart ook moge wezen. Leer iets meer positiefs te doen. U hebt noch be hoefte noch tijd voor een langen zwaai, zoo als bij de drives. De slag heeft meer weg van een steek dan van een zwaai. De richting wordt verkregen door een vluggen draai van den pols op het oogenblik van den slag, snel heid door het gebruik van de polsspieren en door tegelijkertijd met het racket een uitval naar den bal te doen. Het geheim van de goede volley hangt voor de helft af van den ijver, waarmede de speler zijn taak opvat. De drang tot aanvallen zal kracht aan de slagen bijzet ten en den tegenstander die fractie van een seconde ontnemen, welke hij noodig heeft om te antwoorden. De volley, die in een lauwe ge moedsstemming wordt gespeeld, is altijd slap en langzaam. Neem al uw energie te baat. Er zijn bij de volley steeds twee belangrij ke principes. Dé eene is hem voor te bereiden door de lijn van uw vorigen slag te volgen bij het oploopen naar het net. U bereikt op die manier een dubbel voordeel; uw oog is langs de vlucht van den bal gericht en kan dezen dus gemakkelijk volgen tot op het racket van den tegenstander; en u bent waar schijnlijk aldus in de goede positie op den re turn met een volley ,.af te maken". Het andere punt is zoo dicht mogelijk bij het net te komen. Een paar voet meer naar voren beteekent het verschil tusschen het neerslaan en het opslaan van den bal. Het voordeel van een dergelijke tactiek ligt te zeer voor de hand om er nog verder op in te gaan. De kans om'de volley over het net te krijgen is het grootst als u er dicht op staat. Het is mogelijk, dat u op een voet afstand van het net den bal over de lijnen zendt, maar het is bijna onmogelijk hem in het net te werken. Nu dat bravourstukje, de smash. Iemand op deze wijze overrompelen geeft de zelfde vol doening als de geperfectionneerde backhand- langs de lijnen en de lob, die de tegenpartij eveneens machteloos doen staat. Het beschrij ven op papier van den smash is vermoedelijk nog moeilijker dan de andere slagen, omdat het geheim van het succes in het kiezen van het juiste tijdstip gelegen is. Geen enkele be schrijving, hoe lang en nauwkeurig ook, kan u het geheim van deze „tennisdeugd" onthul len. U moet week in week uit aan de ontwikke ling van den volley werken, temidden van eindeloos lijkende teleurstellingen, totdat u op een goeden dag plotseling ontdekt, dat ge uw smash ..onder den knie" hebt. Zelfs dan zou ik u niet kunnen garandeeren, dat het altijd zoo zal blijven gaan, want de smash is net zoo moeilijk te bepalen als de slagen van het golfspel: ik heb zelf golf gespeeld en kan er dus over meepraten. U moet een zoo prac- tisch mogelijken stand zien in te nemen en dan slaan. Behalve het kiezen van het juiste tijdstip zijn er nog twee andere vereischten con centratie, voornamelijk door het oog (en de aandacht) voortdurend op den bal te houden en correcte stand van de voeten, hetgeen het juiste evenwicht tot gevolg heeft. Ik merk hierbij op, dat men volgens W. T. Tilden ten minste één voet, en, indien moge lijk, beide voeten bij den smash op den grond dient te houden, als een goede hulp bij het evenwicht bewaren. Die opvatting verdient, zooals alle andere tennisprincipes van Tilden, gerespecteerd te worden; toch geloof ik, dat de meesten van 's werelds beste smashers den bal op het hoogtepunt van een sprong nemen. Men mag den vasten grond dan onder zich verliezen, aan hoogte wordt op deze manier veel gewonnen en hoogte telt buitengewoon mee. In het normale geval is er meer tijd een smash voor te bereiden dan een korten volley. Daardoor bent u in staat de juiste positie te prepareeren (zijdelings naar het net gericht) met het racket gereed voor de ..opwindings"- beweging, die noodzakeliik is voor 't ontwik kelen van groote kracht bij de forehand smash. Het racket komt met vollen zwaai op. gaat achter het hoofd, over den rechterschouder en met den arm bijna geheel gestrekt. Het racket moet op het oogenblik van den slag absoluut den bovenkant van den bal raken. Het is dit belangrijke punt, dat de tijdsverdeeling zoo moeilijk maakt, omdat een snel in vaart toe nemende bal precies op het juiste moment geslagen moet worden. Ik heb gezegd, dat vele smashes genomen worden met het lichaam volledig in de lucht. Het is juist om bij den sm-ong naar den bal het lichaam iets naar achteren te laten hel len; het evenwicht wordt op deze wijze beter behouden. Het achterover hellen beteekent, dat de bal noodzakelijkerwijs iets achter het hoofd geslagen moet worden; u behoeft slechts den goeden en den slechten „smasher" in ac tie te zien, om te beseffen, dat een van de voornaamste fouten van laatstgenoemde het te vroeg nemen van den bal in de vlucht is. De smash wordt het best genomen ergens achter (ofschoon ver boven) het rechter oor. Bedenk ook, dat de smash de neiging heeft den bal in het net te drijven en niet zoozeer over de base-line; richt uw slag daar op in. Ik kan er nog aan toe voegen, dat deze fout dikwijls het directe resultaat is van een te veel voorwaarts gerichten slag. Het uitzwaaien moet royaal geschieden. Dit alles is.op de forehand smash van toe passing. De backhand smash is heel wat moei lijker en gewoonlijk minder positief men hoort dikwijls zeggen dat het de lastigste slag van het spel is om meester te worden. Kracht en accuratesse bereikt men niet zoo gemakke lijk als bij ground stroke-backhand. Het rechterbeen en de rechterschouder moeten, evenals bij den correspondeerenden ground stroke, voldoende om en naar voren gezwaaid worden. De opwaartsche zwaai, langs het front van het lichaam, kan niet zoo lang zijn als bij de forehand, maar wel even rhythmisch en vrij. Ook hier komt het racketblad over den top van den bal heen. itpSSIp Waar bij dezen slag in niet zoo sterke mate als bij de forehand kracht kan worden ont wikkeld, dient meer aandacht te worden be steed aan de plaatsing. Een draai van den pols op het allerlaatste moment kan verras sende hoeken tot resultaat hebben, maar de backhand smash-langs-de-lijn, zooals het overeenkomstige schot bij de ground stroke, bereikt riïen slechts door ver genoeg met het rechterbeen om te zwaaien. Ik vraag excuus voor het vele te pas brengen van den rechter voet. maar zijn juiste plaatsing is werkelijk zoo buitengewoon belangrijk bij iedere soort backhandslag. De drive-volley, een nuttige slag, wordt on der het loopen genomen met den bal op schouderhoogte. In plaats van de steekbewe- ging bij de lage volleys wordt hij met langen „swing" en diep uitzwaaien geslagen, precies ais bij de andere drives, en met het lichaams gewicht er achter. Deze slag is vooral belang rijk als snel aanvalswapen. Er zijn drie methoden om te oefenen. De eerste wordt uitgevoerd voor een spiegel; het is zoowel voor u als voor den spiegel beter, dat deze oefening zonder bal wordt uitgevoerd. Zij is van belang voor de kwestie van den voe tenstand en den zwaai bij de verschillende slagen. Ik hoorde eens van een beroemd „slow bowler", die in den winter een cricketbal in zijn zak placht te dragen en dien zoo nu en dan stevig omklemde, teneinde zijn vingers krachtig en „fit" te houden,; dat is de soort ijver, die we ook noodig hebben bij onze spie- geloefening. De tweede methode is wat interessanter. Als u met een vriend een enkelspel gaat spelen, wijdt dan een half uur aan gezamenlijke oefe ning in de verschillende slagen. Plaats bijvoor beeld backhandschoten naar elkaar met va- rieerende snelheid en hoeken, totdat u eiken slag meester bent. Doe het regelmatig, concen treer u in het bijzonder op de zwakke pun ten en ge zult uw inspanning ruimschoots be loond zien. Wanneer eenmaal een set begon nen is zelfs al is het maar een vriend schappelijk partijtje zonder toeschouwers dan is men als vanzelf geneigd ..op winst" te gaan spelen en dat beteekent bijna altijd het paradeeren met de sterke en het verwaar- loozen van de zwakke slagen. Bij oefening nummer drie heb ik het oog op iedere club, die een oefeningsmuur of schut ting bezit deze zijn van het grootste be lang! en ieder, die over den een of anderen muur, met een vlak, zacht terrein ervoor, kan beschikken. Voor den beginner is de „muur"- oefening van het grootste gewicht; ook mij heeft het buitengewoon geholpen. Overigens is met dit middel de smash niet te leeren. (Nadruk verboden) De berberis. De standen voor de half-volley. Boven: de forehand; onder: de backhand. Op de tentoonstelling zagen we hier en daar bij de exposities in de zaal enkele berberis struiken ter afwisseling, maar ook in de ver schillende tuintjes en bepotingen staan ze nu in vollen bloei. De wilde berberis uit onze duinen is nog niet zoover, want die bloeit eerst over een paar weken met geelgroene, zeer sterk ruikende bloemtrossen, die overvloeien van honing. Ook van de berberis bestaan er zeer veel soorten en variëteiten; zeer vaak zien we in de stadstuinen de hierboven afge beelde Berberis empetrifolia, met haar klein, groenblijvend blad en de sierlijk gebogen, rijk bloeiende takken. De gele, vaak zestallige bloemen hebben een bijzonder kenmerk bij de bestuiving. Wanneer we in de bloemen kij ken, zien we in het midden de stamper als de dikke stok van een paraplu in het klein. Daar omheen staan als een zestal baleinen de meel draden, die tegen de bloembfaderen of de paraplubekl'eeding uit ons beeld zijn aan geduwd. Raken we even aan de binnenzijde van die helmdraden, dan treft het ons, hoe prikkel baar of gevoelig ze zijn. Want terstond bewe gen ze zich naar het centrum toe, dus de ba leinen gaan opeens dicht. De beteekenis is duidelijk. Wanneer een insect naar den honing wil, raakt hij de helmdragen aan en terstond duwen deze de stuifmeelrijke helmknoppen tegen hun lichaam aan, zoodat ze in gepoeierd worden. Bij een volgende bloem komt dit stuifmeel weer op den stempel. Vaak zien we op de bladeren der wilde ber beris vuurroode en oranjekleurige plekjes. Deze worden veroorzaakt door een soort schimmel, die daar zijn sporen vormt. Nu kunnen die sporen zich alleen ontwikkelen als ze op een korenplant, liefst op tarwe, terecht komen. Ze maken die plant ziek. waarbij bladeren en halmen roestkleurig worden, vandaar de naam graanroest. Van de tarwe verhuist de roestzwam weer naar de berberis, enz. We noemen dit een hospeswisseling, denk ook maar aan de blaasworm bij het rund, die lint worm kan worden bij den mensch. Men be weert, dat in Zuid-Zweden vroeger een boer natuurlijk een „domme" boer veroordeeld werd, omdat hij de berberis in den tuin van de pastorie had vernield. Hij was zoo bijgeloo- vig te beweren, dat die heester zijn graan ziek maakte. Zweedsche geleerden toonden later aan, dat dit geloof geheel gemotiveerd was. Laten we dus niet al te gauw lachen om de opvattingen der zoo verstandige buitenmen- schen. A. MELLINK. WILTON KARPETTEN, geheel nieuwe sorte-* ring in pracht dessins en kleurstellingen. Kwal. „SULTANA", 190 x 280 225 X 325 2400 3250 VENDEX, wettig geregistreerd, een prima Axminster Karpet, vervaardigd uit de allerbeste grondstoffen, in de nieuwste ontwerpen en kleur stellingen. Kwal. „UNIVERSAL", 200 x 300 225 X 325 250 x 350 49 00 140 X 190 170 x 240 1890 2^00 200 x 300 225 x 325 39°° 4900 250 x 350 59°° WILTON KARPET, exceptionele aanbieding, 190 x 280 14 90 HAARVELOURS KARPETTEN „UNICUM", bijzonder fraaie kleur stellingen en dessins, zeer solide 170 x 235 200 X 300 2250 2975 230 x 315 250 x 350 375° 4900 EXCEPTIONELE AANBIEDING. Haarvelours Karpetten, 200 x 300 c.M., zeer zware kwaliteit en mooie dessins HOLTAP KARPETTEN, solied Huiskamer Karpet, aan 2 zijden te gebruiken, zeer fraaie dessins en kleuren. SERIE I. 3 x 4 el 3'A x 4)i el 499-S9G 1O90-1550 pracht sortering. SERIE II. 3x4 el 3 yz x 4 el I390 1980 wol serie. SERIE III. 3 x 4 el Zyi x 4A el 1790 26°° zeer zware wol. VERTO TAPI3T, 100 c.M. breed, in alle Q moderne kleuren RECLAME AANBIEDING COCOS-LOPER, frisse dessins, >g fv 45 c.M. breed 65 c.M. breed 27 LINOLEUM, 200 c.M. breed, zeer zware kwaliteit «7 O HOUTNERF, 200 c.M. breed1 45 VELVET LOPERS, 50 c.M. breed, in mooie streepdessins 44 BOUCLé LOPERS, 50 c.M. breed, grote ver scheidenheid 65 SPECIALE MEI-AANBIE DING MOQUETTE Een kamer 350 x 475 c.M., (andere maten naar ver houding) geheel belegd met prima wollen spikmoquette compleet ge- ya <350 naald en gelegd PRIMA BOUCLé COCOS, vele nieuwe dessins, 50 c.M. breed 70 c.M. breed 4 100 c.M. breed 6 VLOERBEDEKKING, 183 c.M. breed, grote sortering dessins 0.33, Flanellen Pantalons 2.25 Tweed Polohemden 0.85 Zijden Polohemden 1.40 Sporthemden 1.50 Sportvesten 5. Plusfours 5.50 Stoffen Sport- colberts 7.25 Lüster Colberts 6.75 Flanel Costuum 12.50 Interlock Shirt0.60 Interlock Broekje 0.60 In pump-, band- en veterschoentje met diverse hakhoogte Het is een hele verandering int Uw kleding wanneer U zulke zomerschoentjes draagt. Ze. maken U jonger en flateren en., zijn voor Uw voeten ideaal. Zij) hebben dezelfde goede eigen* schappen van gewone schoeners alleen zijn ze veel luchtiger en. lichter aan Uw voeten en maken, ook voor U het wandelen een genot. Meer waarde voor uvr geld GROOTE HOUTSTRAAT 41

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 16