Lettereim in Kunst BIOSCOPEN. JONGENSBOEKEN Radiomuziek der week een voorbespreking Radio-Procramma i RADIO MOORS n.v. ATERD'A'G 15 JU Ni 1935 HAAREE M'S DAGBEAD 8 Magda Schneider REMBRANDT THEATER „Win ternachts traum'', met o.a. Magda Schneider en Wo3f AI- bach-Retty. Het is een uiter mate kluchtige ge schiedenis. die deze ■week in het Rembrandt, Theater te beleven valt Een geschiedenis, waar in verwikkelingen en misverstanden, ver dachtmakingen en verdenkingen, sport èn avontuur een voor naam bestanddeel vor men en waarin ten slotte ook de liefde haar traditioneele i woordj e meespreekt. De guitige Magda Schneider ontmoeten we hier als het lieve, eenvoudige kantoor meisje, dat met haar „beschermheer"', den plichtsgetrouwen hoofdkassier en een anderen employé het Oudejaarsfeest in het bergland gaat doorbrengen. Dat uitstapje is voor Magda en haar gezelschap een bron van veel plezier maar tevens van heel wat narigheid, want zij worden er in de eerste plaats voor de ver keerden aangezien, vallen verder in handen van oplichters en worden tot overmaat van ramp overvallen door den directeur en zijn assistent, die den kassier ten onrechte van fraude verdenken. Magda verliest bovendien haar hart aan een pseudo ski-leeraar, wat aanvankelijk ook al weinig aangename gevol gen heeft. Natuurlijk ontwart zich tenslotte het kluwen van verwikkelingen, worden de boosdoeners gestraft, de onschuldigen in eere hersteld, de misverstanden opgehelderd en eindigt de historie met een verloving, maar voordat het scherm over het „happy end" valt gebeuren er allerhande zaken, die wij om aan het verhaal geen afbreuk te doen, niet zullen verklappen. „Winternachtstraum" is een film, waarmee ge ongetwijfeld een genoeglijken avond zult doorbrengen. De dialoog is vlot en geestig. Magda Schneider en Wolf Albach-Retty zijn goed op dreef en zingen een paar pakkende melodietjes. Hans Moser. Theo Lïngen en Ri chard Romanowsky, die een paar prachtige creaties te zien geven, zorgen er voor, dat de lachsalvo's niet van de lucht zijn. Het voorprogramma bevat het binnen- en buitenlandsche journaal, waarin o.a. het on geluk op de Gouwe en de Derby te Epsom is opgenomen, voorts een kostelijk teeken filmpje „Rhythm on the bow" en een film in kleuren over de schoonheid van Rothen- burg. Het variété is in handen van de Mary-Erik- Comp., twee heeren en een dame, die, in kleurige kleedij gestoken, een paar sierlijke dansen op de rolschaats demonstreeren. Er komen ook een paar pony's aan te pas en deze aardige viervoeters voelen zich op de planken best thuis. Een werkelijk zeer ge slaagd intermezzo! James Cagney. CINEMA PALACE. Twee dagen in de nor. Cinema Palace biedt vrooiijkheid voor re genachtige dagen. Het is licht en zonder pre tentie, wat er geboden wordt, en ook zonder de gebruikelijke at tracties als sex-ap- peal en sensatie. De hoofdfilm is een werk van den humo rist Ray Enright, en. al is The St. Louis Kid (Twee dagen in de nor) niet zijn meesterstuk, toch be vat het tal van aar dige scènes, welke? aantrekkelij kheid voornamelijk ligt ii het spel van de acteurs James Cagney er Allen Jenkins, die voor twee vrachtrijders fun- geeren, goeie eenvoudige jongens, maar die door het noodlot nog al eens met de gevan genis in aanraking komen. Het is een prettige gevangenis, waarvan de directeur met de gevangenen in een gemeen schappelijk vertrek siaapt en bewakers en be waakten zich samen den tijd korten met bier- drinken en kaarten. „Hè, gaat u nou al weer weg!", klaagt de ge moedelijke directeur, als een der gevangenen wordt ontslagen. Behalve in deze genoeglijke gevangenissfeer vindt de op knokpartijen beluste bioscoop bezoeker iets van zijn gading in de talrijke bokstafereelen, waarbij op de uit komische twee-acters bekende wijze blauwe oogen en lijkgeslagen lichamen aan de orde van den dag zijn. De geschiedenis, waarom het hier handelt, heeft wel niet zoo heel veel te beteekenen, maar loopt uit op een geestig en verrassend slot. James Cagney met zijn onverstoorbare goedgehumeurdheid en Allen Jenkins als zijn lobbes-achtige, maar pootige kameraad, hou den er den gang in. Behalve deze hoofdper sonen zijn er een paar komische typeeringen, die de aandacht trekken. Vermakelijk is voor al Arthur Aylesworth als rechter Jones. Voor een echte boef met de daarbij passende tronie zorgt Harry Woods als Louis. Patricia .Ellis heeft de eenige en dan nog bescheiden meis- jesrol in dit ironische verhaal en zij brengt door haar lieve verschijning het element van charme aan. Een ook al op het vermaak om hardhandig heden speculeerende film, waarin de dubbele beteekenis van het woord „seal" (zeehond en zegel) de aanleiding verschaft tot de intrigue, houdt het bij-programma in denzelfden stijl. Hoofdpersoon is een goed gedresseerd exem plaar van het zeehondengeslacht. Ook de afwisselend Fransch en Hoüandsch sprekende jongleur Carman handhaaft tijdens de pauze het vroolijke. ietwat ironische karak ter der voorstelling. Met een gemoedelijke vlotheid werkt deze artist, schijnbaar spelend zijn toeren af. Een documentaire film. aan den groei van peulvruchten gewijd en de gebruikelijke jour naals voltooien het program. Jean Harlow. FRANS HALS THEATER. Tropenstormen. .Tropenstormen" speelt in Cochin-China op een rubberplantage, waar het moordende klimaat van den Europeaa. het uiterste vergt. De schier ondragelijke hitte, de soms plotse ling opkomende orkaan, de regentijden, de jungle, het is allemaal zoo enerveerend en kan zoo zenuwsloopend zijn, dat men er zich zelf verliest. Een krachtige persoonlijkheid als de opzichter Dennis Carson, prachtig uit gebeeld door Clark Gable, is er tegen opge wassen. d.w.z. tot op zekere hoogte, maar van het jonge mooie vrouwtje van den pas aan gekomen ingenieur Cary Willis. Gene Ray mond, vergt het te veel. Behalve de reeds ge noemde omstandighe den werken ook het vele alleen zijn, de ro mantische natuur en haar dankbaarheid tegenover Dennis Car son die het leven van haar man redde, er toe mee, dat Babs Willis (Mary Astor) zichzelve vergeet en verliefd wordt op Dennis. Door de geheele film heen duikt steeds weer op, de kleine wilde kat Vantine(Jean Harlow), die telkens zorgt voor voor de note gaie. Het is moeilijk te zeggen, wie van de drie voornaamste spelers, Jean Har low, Mary Astor en Clark Gable, in deze film de eerepalm zou moeten worden toegekend. Zij spelen zoo natuurlijk, zoo meesleepend, dat het ons is, of we het geheele gebeuren zelf meemaken, we worden er geheel in opgeno men en voelen bijv. de pijn met Dennis mee, wanneer Vantine den kogel uit zijn zij ver wijdert. evenals we de angst en de ontzetting van Vantine aanvoelen, als Dennis haar de aanwijzingen geeft hoe den kogel te verwijde ren. Bij dit tafereeltje zullen heel wat aan wezigen in hoogste spanning den adem heb ben ingehouden. De film boeit van af het eerste oogenblik, interesseert, amuseert, geeft spanning, en een voor de meesten van ons onbekende en waar schijnlijk nooit bekend wordende omgeving, en tot slot zoo'n alleraardigst tooneeltje. dat men niettegenstaande alle emoties, die de film u zal laten doormaken, u opgewekt en vdoolijk lachend het theater verlaat. Ik ge loof toch eigenlijk dat Jean Harlow den eere- prijs krijgt. Waarom .dat zult u zelf wel zien. Het Eclair wereldnieuws neemt ons mee de wereld door, de enkele bedenking, die ik er tegen heb is, dat de beelden niet altijd even scherp zijn en dikwijls te kort, zoodat, vóór men zich georiënteerd heeft, ze al weer ver dwenen zijn. Polygoon brengt, zooals de naam zegt, het nieuws var. eigen bodem. Verder is er een film met mooi? natuuropnamen en een fijne gekleurde Fleischer teekenfilm „Hoera we leven nog" maakt het voorprogramma af. meisje, Dirk heeft nog een avontuur met een zeeroover-kapitein en dan keert het viertal per stoomboot terug naar Rotterdam, waar de overige Maas-zeilers hen met vreugde de fuif aanbieden welke aan de weddenschap ver bonden was. De leuke omslagplaat van het boek De Lot gevallen van Jonker Hans van de Sparren- borgh trekt direct de aandacht, en is boven dien in overeenstemming met den inhoud. Want al is het gegeven niet nieuw, toch heeft de schrijver er een bijzonder aardige geschie denis van gemaakt. Hoe vaak is er al niet ver teld van een hooghartigen jonker die door schade en schande wijs moest worden en zoo te weten kwam dat hij door zijn stand alleen niet meer was dan de andere jongens? Zoo gaat het ook hier; jonker Hans loopt weg van het kasteel omdat hij naar een kostschool moet, en als hij na vele omzwervingen einde lijk verstandig is geworden, komt hij per on geluk toch op die school terecht, eerst als knecht en later als leerling Schrijver van dit boek is J. E. Hoving, teekenaar T. Leeser. Tenslotte is, evenals de beide voorgaande boeken, bij Gebr. Kluitman verschenen „De Club der Vliegende Hollanders", door Joh. C. Mulder, met foto's en teekeningen van T. Lee ser. Het is haast te mooi om waar te zijn dat een H. B. S.-club van toekomstige vliegers iede- ren Zaterdag een leermeester tot haar be schikking heeft, die de leden een boel wetens waardigheden vertelt en leert uit het vliegbe drijf. Maar in dit boek gebeurt het zoo. en de vlucht van Bob Verbeek uit het schoollokaal langs de dakgoot naar beneden was er eigen lijk de aanleiding toe. De clubleden wisten dan ook al heel wat van de vliegerij, toen ze aan hun werkelijke luchtvaartopleiding toe waren; en de lezers zullen er ook wel aardige dingen in vinden. NIEUWE JONGENSBOEKEN Dat een verhaal in den trant van „Robinson Crusoë" nog altijd boeiend kan zijn. bewijst Jac. van der Klei met zijn „Onder de Gulden ster", een vlot en spannend jongensboek voor lezers van 12 tot 16 jaar. Platen van Pol Dom. Voor een Hollandschen jongen heet het wa ter nog altijd aantrekkelijk en daarom is het begin al direct goed gevonden; een wedden schap van de Maas-zeilers, tengevolge waar van Kees Verborcli besluit om met zijn zeil- jachtje „De Gulden Ster" den Atlantischen Oceaan over te steken naar Curacao. Met een jongen Hollandschen schipbreukeling en diens hond wordt hij dan door een storm op een on bewoond eiland geworpen. Tenminste bijna onbewoond, want na eenigen tijd vinden zij er een Noor en zijn dochter, met wie zij vriend schap sluiten. En die de Hollanders vertellen van een geheimschrift en een verborgen schat Dan komt eerst recht de spanning en ik kan mij voorstellen dat onze jongens hier in één adem zullen doorlezen hoe het geheimschrift ontcijferd en de schat gevonden wordt die op het eiland door een Hollandsch kunstenaar was verborgen. Als de buit verdeeld is, gaan onze eilandbewoners met „De Gulden Ster" naar Willemstad, zoodat Kees de weddenschap gewonnen heeft. Hij trouwt met het Noorselie Jaap Engelberts Pijnenburg's Triomfen (uitgave H. Meulen- hoff, Amsterdam). Elk tijdperk heeft zijn helden voor de jeugd. In mijn jongensjaren was het Jaap Eden, twintig jaar geleden was het althans voor Haarlem Mannus Franken, nu zijn het Bakhuys en Jan Pijnenburg. Maar dat er in mijn tijd heele jongensboeken enkel en alleen aan deze sporthelden gewijd, ver schenen, herinner ik mij toch niet. Wij lazen over Tromp. Napoleon, Stadhouder Willem m en nog het liefst over Vlissinger Michiel en Jan Companie. Nu heeft Jan Pijnenburg deze helden uit mijn jeugd in de jongens- lectuur verdrongen en er zijn zelfs reeds twee boeken aan dezen Tilburgschen Jan gewijd, waarvan het eene vertelt, hoe Jan renner werd en het tweede over zijn triom fen op de baan. Aangezien Jan nog jong is. zou het mij niets verwonderen, als er ook nog een boek: „Jan Pijnenburg's verdere triomfen" verscheen. Dat ik een boek met enkel verslagen van „zesdaagschen" in den stijl, die daarbij hoort nu de meest geschikte lectuur voor de jeugd vind, kan ik moeilijk beweren en een jongen moet al een verwoed sport-fanatiekeling wezen om belang te stellen in al die wed strijden van den „Pijn", nu eens in Dort mund. dan in Berlijn. Dusseldorf. Breslau Keulen en Parijs met de uitslagen en n; men der winnende koppels, belfs met 't aan tal ronden en punten, waarmee zij dezen zes daagschen wonnen. Ik heb voor sport altijd veel gevoeld, maar kan die zesdaagschen er onmogelijk onder rekenen en nog minder in den ,Pijn", „Bras" en groote Piet en kleine Klaas en hoe ze verder heeten mogen, helden zien, al erkend ik graag dat het mannetjes putters zijn. Maar de zesdaagschen zijn een uitwas van de snort, welke ik enkel beschouw als een geldmakerij voor exploitanten, die speculeeren op laten wij het maar eerlijk bekennen niet bepaald de nobele harts tochten van den mensch. Ik wil daarom niet beweren dat er geen aardig jongensboek over te schrijven zou zijn. maar Jaap Engelberts doet het zonder eenige fantasie. Hij geeft enkel een opsom ming en beschrijving van de verschillende wedstrijden van de „Pijn" en of je nu bij hem van de eene zesdaagsche leest of van de an dere, het blijft aldoor gelijk en het eenige verschil is. dat vandaag Keizer Piet en Buschenhagen, een anderen dag Rausch en Hürtgen, en aan het slot in het R.A.I.-gebouw Piet en de Pijn op 685 punten nog wel winnen. Om wat afwisseling te brengen in deze wed strijd-verslagen, vertelt Jaap Engelberts wat zulke renners tijdens zoo'n zesdaagsche eten. Het is natuurlijk een Amerikaansche krant, die dat heeft uitgerekend Nu dat is niet voor de poes. 500 sappige runderlappen. 400 lekkere malsche kippetjes, 600 pond lamscoteletten, 10 gekookte hammen, 50 gerookte hammen. 3 mud aardappelen, 4 groote manden specie boontjes. 4 manden spinazie, 120 bossen asperges, 8 bussen doppertjes, 100 bos sellerie 2 manden uien. 200 kropjes sla. 50 liter toma ten, 25 kooien, 70 pond pruimen. 2 vaten ap pelmoes. 6 kisten appelen. 1000 sinaasappelen. 300 bananen, 144 citroenen. 3600 eieren, 700 liter melk, 50 pond boter, 75 pond koffieboo- r.en 20 pond thee, 5 pond cacao, 20 pond ha vermout, 100 pond rijst en 50 pond suiker. Dat is dus wel zeker, dat de renners bij zoo'n zesdaagsche niet van honger behoeven om te komen. Rein Valkhoff. Pension Timtonthea, (uitg. H. Meulenhoff, Amsterdam). Rein Valkhof f is wel de meest productieve schrijver van jongensboeken van dezen tijd. H;j is blijkbaar niet tevreden, wanneer er minder dan 3 boeken van hem per jaar verschijnen. Pension Timtonthea is het laatste exemplaar, dat ik ter beoordeeling van hem heb ontvangen. Valkhoff is althans een auteur die schrij ven kan. Zijn boeken onderscheiden zich door goeden stijl en de geest er van is hoewel nu en dan wat zoetelijk altijd van be schaafden huize. Hij probeert ook „karakters" aan zijn jongens te geven, maar het gegeven is en dat komt waarschijnlijk door dat hij zooveel schrijft nog wel eens gezocht- Dat bijvoorbeeld drie jongens, wanneer hun moeder ziek is, in een pension als kok, kellner endienstmeisje fungeeren, lijkt toch wel wat veel op een bedenksel. Ik zou ten minste niet graag in een pension gaan, waar een gymnasiumleerling voor de maaltijden met vier gangen nog wel! zorgt. En ik kan mij niet begrijpen, dat een vader zijn zoon ooit voor kamerhit zal laten dienst doen. Het lijkt mij vrij riskant èn voor de karakters van de jongens nu ook niet aanbevelenswaar dig, omdat zij aldoor moeten komediespelen en 'n school van leugen en bedrog moeten doormaken. Met al hun zoogenaamde flink heid is dat dan toch wel een nadeel, dat on de paedagogische debetzijde van dit boek komt. Overigens heeft Valkhoff dit gegeven wel aardig uitgewerkt, al gebeurt er dan ook veel in dit boek, dat nog al onwaarschijnlijk is. Dat een Indisch gast bijvoorbeeld twee boefjes, nadat zij zich aan allengemeenste praktijken hebben schuldig gemaakt, tot kellner en tot kok laat opleiden, is al even onaannemelijk als de dienstvervulling dei- drie hoofdpersonen. Rein Valfkhoff heeft blijkbaar een te nobel hart om ze aan de oolitie over te leveren, maar hij gaat wel wat heel ver, wanneer hij de gasten aan de zor gen van deze boeven toevertrouwt. Het ver wondert mij dan ook niet. dat in het Pension Timtonthea de eene gast na den ander weg loopt. wat misschien te voorkomen zou zijn geweest, wanneer de drie jongens niet ko medie hadden gespeeld. Maar dan had Valk hoff zijn boek niet kunnen schrijven en daar was het natuurlijk om begonnen. J. B SCHUIL. N .Z. H. T. M. De conferentie tusschen de Directie en de organisaties. Op Dinsdag 18 Juni zal er een conferentie plaats vinden tusschen de Directie der N.Z.H. tramwegmaatschappij en de vertegenwoordi gers der verschillende vakbonden. Op deze conferentie zal o.m. ter sprake ko men de tariefsverlaging in Waterland, af schaffing van den toeslag op plaatsbiljetten welke niet aan de loketten in Waterland ge kocht worden en voorts de doorgaande dien sten Haarlemden Haag, vice versa. VEREENIGING VAN VRIJZINNIG HERVORMDEN Op Zondag 7 Juli a.s. hoopt deze vereeniging een openlucht-samenkomst te houden op het schoone landgoed „Elswout", des middags 2 uur. Het woord zullen voeren de oud-voor gangers ds. A. Trouw, naar aanleiding van het woord „Het zij Geloof?" en ds. G. Westmijse, over het onderwerp: „De weg naar het ware N.S.B.". De zangkoren der vereeniging en van de afdeeling Haarlem-Noord zullen hun mede werking verleenen. Ds. Kastein zal de samen komst openen en sluiten. DEBATVERG ADERING A,-R. PARTIJ EN OHR.-DEM. UNIE. Op Vrijdag 21 Juni wordt in het gebouw van den Ned. Protestantenbond aan de Ja- cobstraat alhier een debatvergadering gehou den tusschen den heer Chr. van den Heuvel voor de A.-R. Kiesvereeniging „Nederland en Oranje" en den heer H. van Houten voor de Chr. Dem. Unie, over het onderwerp: begin sel en praktijk der A.-R. partij en der Chr.- Dem. Unie". STADSBIBLIOTHEEK EN LEESZAAL VAN HAARLEM. Voor het assistentsexamen A, gehouden van wege de Centrale Vereeniging voor Openbare Leeszalen en Bibliotheken, slaagde mej. Sigrid Boks. die aan de Stads Bibliotheek alhier is opgeleid. De drie candidaten dezer gemeente lijke instelling zijn hiermede allen geslaagd voor de assistent-examens A en B. DOOR KAREL DE JONG H. G. CANNEGLETER. Voorspellingen hebben de eigenschap, niet altijd uit te komen, en voorbesprekingen ook. Vorige week wijdde ik een bespreking aan Beethoven's op. 127, dat door München uit gezonden zou worden, in de hoop, dat we daar eens echt van zouden kunnen genie ten. Maar het was anders beschikt: toen de tijd der uitzending gekomen was, bleek het onmogelijk ook maar één toon van München op te vangen. Misschien was er een uitvoer verbod voor uitgevaardigd: 't zou niet de eerste maal zijn, dat het buitenland in zijn verwachtingen teleurgesteld werd. Dan maar een clearing-overeenkomst: als wij hun uit zendingen niet krijgen, krijgen ze de onze ook niet. Klaar is Kees! Een ander exempel van mislukte profetie leverde enkele weken ge leden de uitzending van Brahms' 2e Klavier- concert door Hilversum. De voorbespreking in een onzer radio-periodieken had een ver tolking van uitzonderlijke schoonheid voor speld. de werkelijkheid gaf er een vol tech nische- en geheugen-tekortkomingen. En nu zie ik weer in hetzelfde tijdschrift een ..minder bekend" werk van Liszt tegen Maan dagavond aangekondigd, en als men nu in aanmerking neemt, dat de met die kwalifi catie bedoelde Ungarische Fantasie weinig minder afgespeeld is dan Liszt's Es-dur Con cert. zal men geneigd zijn de onbekendheid bij den voorbespreker te zoeken. Ik ga nu eerst een paar werken noemen, aan één waarvan men zeker geen „mindere bekendheid" kan toeschrijven. Het betreft twee symphonieën van Jos. Haydn, die beide Zondag, de een 's ochtends, de andere 's na middags, door Hilversum worden uitgezon den. De „Militaire Symphonde" wordt vaak uitgevoerd; ik wil er echter even aan herin neren. dat de naam betrekking heeft op het Allegretto, dat op een oude Fransche ro- manche gebouwd is, en waarin Haydn bij zondere militaire effecten aangebracht heeft. Tegen het slot namelijk, als de melodie der romance langzamerhand weg sterft, doet de trompet plotseling een alarmsignaal klin ken, dat het heei orkestrale apparaat in rep en roer brengt. De samenstelling van dat apparaat is daarmee in overeenstem ming en voor Haydn zeer ongewoon: trian gel, bekkens en groote trom zijn bij de an ders alleen aangewende pauken gevoerd. Ook aan het tweede thema van het eerste Alle gro, een marschachtige melodie, zou men een militair karakter kunnen toekennen en bij het hoofdthema van datzelfde Allegro kan men zich zonder moeite een voorbij trekken der pijpers denken. De finale is een meesterstuk van muzikale bewerking. Het is verwonderlijk met welke eenvoudige mid delen Haydn afwisseling en spanning heeft weten aan te brengen. De symphonie is Es (no. 91) komt, in tegenstelling met de ..mi litaire S" zelden op de concertprogramma's voor en d'aarom mogen we haar uitzending als een welkome verschijning begroeten. De uitzending van orgelmuziek door Hui zen op Zondagochtend bevat verscheidene orgelwerken van Bach, die we aan een korte beschouwing willen onderwerpen. Het koraal voorspel ..Wer nur den lieben Gott lasst walten" begint met een door een derde stem begeleid tweestemmig fuga to in het manuaal. Het pedaal brengt daartegen broksgewijze de koraalmelod'ie. In het tweede deel treedt een nieuw thema fugatisch op; de constructie Ls overigens soortgelijk. Het koraal voorspel „Liebster Jesu" behoort tot de kleinere voor spelen. Er zijn twee bewerkingen van, die beide zonder eenige moeite verstaanbaar zijn, wijl de koraalmelodie in de bovenstem ligt en zonder onderbreking voortgezet wordt. Het Preludium in Es, dat in den kerkdienst gespeeld za! worden, leidt het derde deel der in 1739 verschenen „Klavier- übung" in. Dit derde deel bevat verder nog de groote drievoudige- (tripel-) fuga in Es, een zestal groote Preludia en Fugae bene vens de groote koraalvoorspelen. Zooals men uit deze opsomming kan zien. had de titel der verzameling niet de bedoeling, den in druk te wekken dat zij werken voor clavecin bevatte; in ruimen zin behoort immers ook het orgel tot de instrumenten met klavier (toetsenbordZelfs is het orgel in dit op zicht veel rijker bedacht dan het clavecin, want, terwijl ait laatste twee klavieren bezit en onze fegenwoordige piano, zooals iedereen weet slechts één heeft het orgel minstens twee klavieren voor handbespeling (manuaal) en minstens één voor voetbespe ling (pedaal). Groote kerkorgels hebben echter wel drie. vier of, zooals het orgel te Hamburg, vijf klavieren in het manuaal, en bij zulke reusachtige instrumenten vindt men ook wel twee pedaalklavieren. Bach heeft voor de uitvoering van zijn Preludium en Fuga uitdrukkelijk een groot orgel met meerdere klavieren verlangd want hij heeft bij den titel geschreven„pro organo pleno" („voor vol orgel"), hetgeen niet zeggen wil dat het een volledig uitgerust orgel moest zijn. Het grootsche karakter van het werk doet dezen eisch als volkomen gerechtvaar digd schijnen. Men veronderstelt dat Bach met dit geweldige openingsstuk de Godde lijke majesteit heeft willen symboliseeren. De tripelfuga, die er op volgt deze wordt dit maal niet gespeeld is als een zinnebeeld van de Drie-eenheid. Het kerkconcert van Donderdagavond (Huizen) brengt een Preludium en Fuga van Buxtehude (16371707), den grooten orgel meester, wiens kerkconcerten te Lübeck, waar hij aan de Mariënkirche als organist verbonden was, zulk een beroemdheid geno ten, dat de twintigjarige Bach in 1705 te voet van Arnstadt naar Lübeck ging om Buxtehude te hooren en van zijn spel te leeren. Merkwaardig is, dat juist de laatst geschreven werken van Bach, waartoe de bovengenoemde Preludia en Fugae behoo- ren, weer punten van overeenkomst met de kunst van Buxtehude vertoonen. De invloed van den ouden meester heeft dus wel lang bij Bach nagewerkt. Betreffende het Prelu dium en Fuga in e kl. t. blijkt niet uit het programma of het kleine of het groote be doeld is. De motet „Jesu meine Freude". is vóór eenigen tijd al eens in deze rubriek ter sprake gekomen, maar wijl ik niet kan veronderstellen dat de meeste lezers zich nog herinneren wat ik er toen over schreef of de voorbesprekingen bewaren, wil ik er nog iets in 't kort over schrijven. In de Tho- maskerk te Leipzig werden eiken Zondag twee motetten gezongen: een vóór den och tenddienst en een vóór den Vesper. Bach schijnt hoofdzakelijk motetten van vreemde herkomst te hebben laten zingen: er zijn er slechts 6 van zijn hand bekend. Daaronder is de motet „Jesu, meine Freude" wel een der meest beteekenendeDe uitvoering biedt aan het dubbelkoor groote moeilijkheden, die alleen door orgelbeleiding te beperken zijn. STADSBIBLIOTHEEK EN LEESZAAL PRINSENHOF. (Openbare leeszaal en bibliotheek). Nieuwe aanwinsten Nederl. en in het Nederl. vert. romans.: Corsari: Nummers; Flink: Mij hongert; Last: Partij remise; Philips: Bruiloft in Europa; Van Vriesland: Het afscheid van de wereld in drie dagen. Duitsche romans: Baum: Zwischenfall in Lohwinckel; Brod: Die Frau nach den man sich sehnt; Panl'erow: Die Genossenschaft der Habenichtse; Ulitz: Erobërer; Werfel: Verdi. Wiegler: Das Haus an der Moldau. Boek- en Bibliotheekwezen: Houwink: Rond om het boek; Stols: Het schoone boek. Rechtswetenschappen: De nieuwe maat schappij en de democratie; Lietaert Peerbolte: De woningwet;" Van Royen: Procedure-kwes ties in het volkenbondsrecht; Verdam: Ge schiedenis en inhoud der sociale wetgeving, 2 dln.; Van Warmelo: De vijand van den oor log. Toonkust: De Boer: De muziekles op gym nasium ,lyceum en H.B.S. ZONDAG 16 JUNI. HILVERSUM 301 M. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 6.00 VPRO. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gram.pl. 9.01 Postduivenberichten. 9.05 Tuinbouwhalfuur S. S. Lantinga. 9.30 Orgel spel J. Jong. 9.40 J. Paauw: Goedkoop toeris me. 10.00 Gram.pl. en Pianosoli C. Steyn. 10.30 Schaakpraatje S. Landau. 10.50 VAR A-orkest olv. P. Tiggers. 11.15 A. Pleysier: Van Staat en Maatschappij. 11.30 VARA-orkest olv. P. Tig gers. 12.00 Klokkenspel en uurslag v. h. Raad huis te Eindhoven. 12.05 Omroeporkest olv. N. Treep. 12.45 Disco-nieuws. 11.15 Kovacs Lajos en zijn orkest. 2.00 Boekbespreking Dr. P. H. Ritter Jr. 2.30 Boedapester Trio. 3.00 Uit het Kurhaus, Scheveningen: Residentie-orkest olv. I. Neumark mmv. Mevr. Atie Brederode Bettinlc (zang). 4.30 Gram.pl. (om 4.45 Vaz Dias). 5.00 Orvitropia olv. J. v. d. Horst. 5.30 Sportpraatje. 5.45 Vaz Dias. Gram.pl. 6.00 Boekbespreking mr. H. J. Wijtema. 6.45 Wij- dingsdienst uit de Studio. Spr.: Dr. A. v. Iter- son. Mmv. S. Ankersmit (zang) en Mevr. ParisKoene (piano). 8.00 Vaz Dias. 8.15 „Ra dio-Cavalcade 18351935", gevarieerd pro gramma olv. G. Czopp. 9.30 Omroeporkest olv. N. Treep, mmv. H. Temianka (viool). 10.00 The Humoresk Melodios. 10.30 AVRO-Decibels olv. Eddy Meenk (om 11.00 Vaz Dias). 11.3012.00 Gr am of oonmuziek HUIZEN 1875 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.) 10.15 Orgelspel H. F. Bos. 10.30 Kerk dienst uit de Ned. Herv. Kerk (Domkerk) te Utrecht. Spr.: Prof. Dr. G. van der Leeuw mmv. H. F. Bos (orgel). Hierna: Orgelspel. 12.15 Orkestconcert en lezing. 1.20 Schlager- muziek. 2.00 Causerie. 2.30 Koorconcert en gram.pl. 3.30 KRO-Phohi-programma. 4.30 Ziekenhalfuur. 5.00 Jeruzalemkerkkoor olv. W. v. Laar, mmv. G. Matter (sopraan) en J. H. G. Bley (orgel). 5.50 Kerkdienst uit de Zuid- wijkkapel, A'dam. Spr.: Ds. J. J. Buskes. Org.: J. H. G. Bley. Hierna: Gewijde muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie. 8.10 Vaz Dias. 8.15 Orkestconcert. 8.30 Concert, 9.00 Orkestcon cert mmv. solisten. 9.45 Reportage. 10.05 Or kestconcert. 10.35 Vaz Dias. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Causerie. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 17 JUNI 1935. HILVERSUM 301 M. Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonplaten; 9.00 Ensemble Ca- rel Alberts; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gra mofoonplaten; 10.30 Vervolg Ensemble Carel Alberts; 11.00 Orgelconcert P. v Egmond Jr., m.m.v. Nita van Os-Pool (zang); 12.00 De Minstreels en Gramofoonplaten; 2.00 Piano spel G. Bunk, Gramofoonplaten en zang door H Merx (a. d. vleugel: E. Veen); 3,00 Con cert door het Omroeporkest o.l.v. N. Treep; 4.15 Gramofoonplaten; 4.30 Max Tak: De City-Films; 5.30 Renova-kwintet; 6.20 Gra mofoonplaten; 6.35 AVRO-Decibels o.l.v. Eddy Meenk; 7.30 Kamermuziek door de Société Beige de Musique de Chambre; 8.00 Vaz Dias; 8.05 Omroeporkest o.l.v. A. van Raalte, m. m. van H. Bosmans (piano); 9 00 Koos Koen: Valschheid in klank; 9.35 Fransche chansons door Liesje v. d. Poll m.m.v, Kovacs Lajos; 10.00 Circuspraatje door Mr H, M. Merkel- bach; 10.20 Kovacs Lajos en zijn orkest; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Gramofoonmuziek HUIZEN. 1875 M. NCRV-uitzending. 8-00 Schriftlezing en meditatie; 8.15 Gra mofoonplaten; 10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. A. C. Diederiks; 11.00 Chr. Lectuur; 11.30 Gramofoonplaten; 12.30 Amslerdamsch Sa lonorkest o.l.v. Kiekens en Gramofoonplaten; 2 00 Orgelspel R. Parker; 2.45 Wenken voor de keuken: 3.15 Gramofoonplaten: 4.00 Bij bellezing Ds. W. Faber m.m.v. sopraan en or gel: 5.00 Gramofoonplaten; 5.30 N. Oortman- Haije (alt) en J. van Dijk (piano); 6.30 Vra- genhalfuur; 7.00 Ned. Chr Persbureau; 7.15 Causerie H. v. d. Tol: 7.30 Vragenhalfuur: 8.00 Vaz Dias: 8.05 Gramofoonplaten; 8.45 Causerie G. Keyzer; 9.15 muziekkorps 1ste Halfreg. Huzaren Amerksfoort o.l.v M. K!ey- nen Jr. (om 10.00 Vaz Dias); 10.30 Gramo foonmuziek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 14