HET HAARLEMSCHE STADSBEELD. 'Het comfort van verkeersvliegtuigen. LITTERAIRE KANTTEEKENINGEN. ZATERDAG 22 JUNI 1935 HAARDE M'S DAGBLAD Hoe het eens was. Hoe het geworden is. De Groote Houtstraat ongeveer een eeuw geleden. Wat is comfort? Een belangwekkende studie. ZONE. Hét comfort van de passagiers in moderne verkeersvliegtuigen is niet een vraagstuk, dat, door het aanbrengen van fraaie en ge makkelijke fauteuils, noch ook door aan de bemanning een evenzeer fraaie stewardess toe te voegen,tot oplossing wordt gebracht. Hoezeer èn de gemakkelijke fauteuil èn het aanzicht van een bekoorlijke stewardess de reis zullen veraangenamen, het ingewikkelde probleem van volmaakte veraangenaming van de luchtreis vraagt meer. Wij gaven reeds eerder een exposé van het nuttige onderzoekingswerk van den Ameri- kaanschen ingenieur Stephen Zand, dat ge richt was op de bescherming van de passa giers tegen het lawaai. Langs experimentee- len weg kwam Zand tot een ideale plaats en inrichting van de passagiersruimte. Deze be scherming is nog slechts een deel van het comfort-vraagstuk. En door de verhooging van den actieradius, van de snelheid van het moderne vliegtuig en de gesteldheid van de route etc., verblijven de passagiers langer aaneen in de lucht en dit verblijf zal vaak op grootere hoogten moeten zijn. M.a.w. de zorg voor het comfort wordt een eisch van den eersten rang; de vooruitgang in techni- schen zin, heeft alleen dan waarde wanneer de passagiersverzorging „bij blijft". Mr. P. R. Basett van ..The Sperry Gyroscope Co.", het groote Amerikaansche instrumen tenconcern, heeft van dit vraagstuk een nauw gezette studie gemaakt, welke hij heeft be handeld in een van de samenkomsten van het „Institute for Aeronautical Sciences". Comfort, om er een definitie van te geven, is een sensatie van welbehagen, dat door ab normale prikkelingen aanstonds wordt ver stoord. Nu kan de aard der orikkelingen zeer uiteenloopend zijn, ook zullen zij voor elk individu weder verschillend werken. Het aan tal gegevens dat men hiervoor zou kunnen opstellen is legio; evenwel het is mogelijk hier uit gemiddelden af te leiden, geldende voor normale individuen. Het luchttransport oefent op den menseh een reeks prikkelingen uit, welke het gevoel van welbehagen kunnen verstoren. Zoo wordt dan een soort transportziekte opgewekt welke van gelijke soort is als „zeeziek", „auto- ziek" of „treinziek" worden. Bij de bestudeering van het vraagstuk heeft men zones vastgesteld voor comfort, ongerief en onbehaaglijkheid en alle voorkomende prikkelingen aan die groepen van „zich voe len" getoetst. N utreden de prikkelingen op door: de variatie in de ligging van het vlieg tuig; versnellingen van het toestel: geluids trillingen en de frequentie ervan: trillingen: aard der ventilatie: geur (d.w.z. de onaange name zijde ervan); warmte, koude; hoogte en daalsnelheid. Mr. Bassett is nu op grond van recente stu dies in staat gesteld benaderde waarden te bepalen voor de grenzen van de hiervoren- bedoelde zones. De grens tusschen de zones van comfort en ongerief noemt men de psy chologische grens, en wel omdat het onaan gename gevoel voor een goed deel voortkomt uit de mentaliteit van den passagier en niet zoozeer met zijn physiek te maken heeft. Wan neer het ongemak in waarde toeneemt, zal het physieke ongerief in verhouding toe nemen, totdat een tweede grens wordt be reikt, gelegen tusschen de zone van ongerief en onbehaaglijkheid. Deze tweede grens heeft men de physiologische grens genoemd, om dat daarboven het menschelijk lichaam niet meer normaal kan functioneeren. Op deze grondslagen zijn de voor de verschillende prikkelingen gevonden benaderde waarden in gevuld en uitgedrukt in bijgaand diagram, welks inrichting voor zichzelf spreekt. De verschillende oorzaken. Wij zullen nu de sectoren afzonderlijk na gaan. Slingeren beneden 5 graden, doen de pas sagiers niets. Van 5 graden af ontstaat een (toenemend) onaangenaam gevoel om bij 20 graden inderdaad onbehaaglijk te worden; zij die aanleg hebben, voor ziek-worden, zijn het dan reeds. Versnellingen zijn bij een onrustige lucht het onaangenaamst gebleken: de zone van comfort moet zijn tusschen 0 en 0.1 gr.; de volgende zóne tusschen 0.1 en 1 g. Bij de studies is gebleken, dat deze zóne dezelfde is als bij schepen en zulks ondanks 't feit dat bij een schip de grootste prikkel voortkomt uit een versnelling door verandering van de hoeksnelheid, terwijl bij vliegtuigen verticale versnellingen optreden. Voor het lawaai zijn waarden in decibels aangegeven. Trillingen zijn daarom zoo van belang, om dat de passagier wel steeds in aanraking i: met een deel van het vliegtuig; de stoelleu ning. de voetsteun, de vloer etc. Het is dus niet alleen voldoende de trillingen op te heffen door het aanbrengen van kussens. Trillingen boven 0.2 m.M. veroorzaken een gespannen blijven van de spieren, waardoor een algemeen gevoel van ongerief wordt veroorzaakt en dit maakt de passagier vatbaar voor de derde zóne, immers de zoo opgewekte nerveuze span ning zal elke prikkelende werking verhoogen. Ventilatie is in een vliegtuig nog meer noodig dan in andere middelen van vervoer. Men acht 0.84 kub. meter per minuut en per passagier wel een minimum. Dit houdt ten nauwste verband met de aanwezigheid van „luchtjes". Het is niet mogelijk deze prikkel in getallen vast te leggen. De ervaring heeft geleerd, dat elke zweem van een luchtje on aangenaam is. De eerste pogingen, om de cabines te verwarmen door gebruikmaking van de uitlaatbuizen. hebben geleerde dat elke zweem van oliedamp vervelende gevolgen voor de passagiers met zich bracht. De invloed van warmte en koude is in de figuur afzonderlijk aangeduid: het zal er op neerkomen, dat de cabine op een temperatuur van 20 a 22 gr. C. moet worden gehouden. Dat de hoogte door de gewijzigde samen stelling van de atmosfeer, van invloed is, ïs een algemeen bekend verschijnsel. Met zuur stof is dit euvel te verhelpen, nog beter zal het zijn den druk in de cabine constant te houden. De daalsnelheid mag die van 60 M. per mi nuut niet te boven gaan. Bij snellere daling zal evenzeer te snel toenemende luchtdruk GROOTE HOUTSTRAAT. Veel is in de Groote Houtstraat veranderd. Deze teekeningen illustreeren het opnieuw. Een eeuw geleden waren er nog weinig win kels in onze hoofdstraat. Het doet ook vreemd aan, dat er nog geen tramrails liggen. voor de trommelvliezen van de passagiers on aangename gevolgen hebben De waarde van de studie. En de studie van Mr. Zand èn die van Mr. Bassett zijn daarom van groote waarde, om dat zij concrete gegevens en waarden verschaf fen. Bassett geeft aanduidingen voor het ge bruik van vliegtuigen, d.w.z. de maatschappij vindt hierin richtlijnen voor een reeks aan wijzingen voor harer vliegers. Ontegenzegge lijk zullen ervaren piloten geen hinder hebben, wanneer de grenzen van de zones worden overschreden maar de passagiers, daaraan moet worden gedacht. Beide studies geven voorts richtlijnen voor afnemer en construc teur. waaruit scherp geformuleerde eischen kunnen worden afgeleid. De eischen voor het comfort te stellen zijn even belangrijk als die van de vliegeigenschappen, want alleen dan verkrijgt men harmonisch gebouwde vlieg tuigen. Vliegeigenschappen zijn reeds wette lijk als normen vastgesteld; de eischen van comfort zijn nog individueel, incidenteel ge steld. En zoo zal het niet langer kunnen gaan. De kosten van den bouw en als gevolg daarvan die van de exploitatie kunnen nog slechts worden verlaagd door een bouw in groote series en daarbij is het onmogelijk met indi- vidueele of incidenteele wenschen rekening te houden. Wanneer afnemer en constructeur zich ook houden aan de normen van comfort, dan zal het aangeboden product een goed verkeersvliegtuig zijn, dat niet slechts voor één enkelen afnemer ideaal is, doch dat dan duur zal moeten zijn. VAN DEN ABEELEN. STUDIO-SNUFJES. Voor de nieuwe Ufa-film „Königswalzer", die in de productiegroep van Karl Ritter ge draaid zal worden, zijn Senate Muller en Willy Forst voor de hoofdrollen geëngageerd. Het draaiboek van deze film is van Emil Burri en Walter Forster, met medewerking van Fritz Peter Buch. Regie voert Herbert Maisch; de architectuur is van Herlth en Röhrig, terwijl Konstantin Tschet aan de camera staat. Iii deze film zal dus Willy Forst, na langen tijd als regisseur werkzaam te zijn geweest, weer als hoofdrolspeler optreden. Top Hat, de nieuwe Remaco Radio film met Fred. Astaire en Ginger Rogers in de hoofd- •ollen zal binnenkort haar Hollywood première beleven. In deze film komen o.a. de volgende songs voor, gecomponeerd door Irving Berlin: „No Strings". „Isn 't This a Lovely Day to be Caugt in the Rain", „Cheek to Cheek", „Top Hat", „White Tie and Tails". „Piccolo" en „Get behind me Satan". Minifred Shaw maakt deel uit van de be zetting in ..Front Page Woman", de nieuwe Bette Davis' film voor Warner Bros, welke thans in productie is gekomen. Miss Shaw krijgt de rol te spelen van Inez Gordoza. George Brent is Bette Davis' tegenspeler en Michael Curtiz voert de regie van deze sen satie-film. welke gebaseerd is op Richard Macaulay's novelle „Women are Bum News papermen". De twee onaf scheidelij ken uit „Kom je ook bij de marine" en „Duivels der lucht" (Devil dogs of the air), James Cagney en Pat O'Brien, die het in de films nooit met elkaar eens kun nen worden, doch die in werkelijkheid de beste vrienden zijn, zullen wederom te zamen spelen in een nieuwe film van Warner Bros. „Slim" heet deze film, naar een novelle van William Haines. De schrijver verzorgde tevens het scenario. Vier Warner Bros films beleven haar we reld-première in Juni. Deze zijn „The Girl from 10th Avenue" met Bette Davis en Ian Hunter in de hoofdrollen; ..Oil for the Lamps of China" een Cosmopolitan-Warner pro duct met Pat O'Brien en Josephine Hutchin son; „Alibi Ike" met Joe E. Brown en „Stran ded" met Kay Francis en George Brent. Voor de Remaco Radio film ,De Laatste dagen van Pompeji" (de Merian C. Cooper productie) onder regine van Ernst B. Schoed- sack zijn tot nog toe geëngageerd Helen Mack, Preston Foster, Louis Calhern en Wyrley Birch. Dick Powell, Ruby Keeler en Ross Alexan der, die in „Een Liefdes parade" (Flirtation Walk) hoofdrollen vervullen, zullen wederom samenspelen in „Anchors Aweigh" een War ner Bros film, waarvan de handeling zich afspeelt in Annapolis en welke onder regie Tegenwoordige toestand. E. du Perron. Het Land van Her komst. A'dam. Querido. Dat wij vijfhonderd pagina's levensherin neringen van een nog betrekkelijk jong schrij ver zonder wrevel kunnen doorlezen, pleit zonder twijfel vóór dien auteur. Het gevaar van een teveel heeft hij waarschijnlijk zelf bevroed. Op pag. 111 vonden we een paar re gels die bijna een zelfcritiek zouden kunnen beduiden: en lijkt dit zo misschien opgeschre ven met een kaart van Hebt U niets vergeten? boven de schrijftafel. In werkelijkheid is het dan het nadeel van een te goed geheugen; ik heb honderd bizonderheden verzwegen die ik gemakkelijk terug had kunnen vinden. Deze manier is voor mij de natuurlijkste, en alles wel beschouwd vind ik geen beter argument." Awel, zulle, vooruit dan maar. De heer Du scenario is van David Belasco en Richard Walton Tully. De muziek wordt geschreven door Richard Whiting, Ralph Rainger en Leo Robin. De groote mode- en dans-show van Para mount uit het komende seizoen Fashions of 1936 zal geheel in Technicolor worden opge nomen. Paramount treft voorbereidingen voor de verfilming van Kipling's grootste succesboek „The Light that Failed" Gary Cooper zal de hoofdrol vervullen. Sydney Howard schrijft het scenario. Howard maakte grooten naam door zijn dramatiseering van Sinclair Lewis' roman „Dodsworth". In de stomme periode is in The Light that Failed,, de hoofdrol vervuld door Percy Mar- mont.. Paramount heeft, als elk jaar, ook thans weer zes van zijn jonge actrices aangewezen die in de komende productie in het bijzonder geprotegeerd zullen worden, omdat men in hen de mogelijkhei van toekomstige groote populairiteit ziet. De gelukkige jongedames zijn Katherine de Mille, Grace Bradley, Ann Sheridan, Gail Patrick, Gertrude Michael en Wendy Barrie, Katherine de Mille is een dochter van den regisseur Cecil B. de Mille. Wendy Barrie een dochtertje van den En- gelschen auteur Sir James Barrie. In de ateliers in Neubabelsberg wordt ge werkt aan de Ostermayer-film der Ufa De Heilige en haar Nar. Regie voert Hans Deppe het muzikale gedeelte berust bij Franz R. Friedl. O.a. spelen mee Hansi Knoteck. Hans Stüwe. Petra Unkel, Hanni Weisse, Friedrich Ulmer, Lola Chlud e.a. Na de „The G-men" voltooid te hebben, zal James Cagney thans de hoofdrol te ver tolken krijgen in „The Irish in us". Tevens zullen Pat O'Brien en Frank McHugh, die Cagney's tegenspelers waren in „Kom je ook bij de marine" hun medewerking verleenen aan „The Irish in us". De film komt onder regie van Lloyd Bacon. Hoe komen we aan den naam „speldegeld"? Toen de spelden nog maar pas uitgevon den waren, dat was in de 14e eeuw, waren ze nog zoo kostbaar, dat alleen zeer voorname personen ze konden koopen. Het was toen de gewoonte om de dames als huwelijksgift een van Frank Borzage zal worden geproduceerd som gelds te geven, waar ze spelden voor naar het origineele film-verhaal van Delmar Davis. John Boles zal de partner zijn van de Metropolitan-Opera star Gladys Swarthout in haar eerste film voor Paramount Rose of the Rancho":. Alexander Hall zal de regie voeren; het konden koopen. Wanneer de makers der spel den hun waren te koop aanboden en dat mochten ze alleen op 1 en 2 Januari doen, dan togen dus de dames op weg naar den spelden- maker om hun huwelijksgift te besteden. Dit geld noemde men „speldegeld". Tegenwoordig bedoelt men er mee het geld, dat voor per soonlijk gebruik van de vrouw bestemd is. Een foto uit de Engelsche film, die een stuk uit de levens van den Deenschen staatsman Struense'e en koningin Caroline Mathilde van Denemarken behandelt. Perron is de eerste de beste niet. Hij heeft gedichten geschreven en essays, was één der voormannen van een litteraire groep wier antipode in den heer Dirk Coster was gehuis vest, polemiseerde ook buitendien vaak gees tig en jeugdig overmoedig.het ligt voor de hand dat deze litteraire turf niet zonder gees telijke brandstof zoude zijn. Hij droeg haar op aan zijn vrouw, Elisabeth de Roos, publicist als hij, met wie hij een paar jaar geleden in het huwelijk trad. Heeft de nu 36-jarige schrijver haar zijn jeugd wil len vertellen, zijn moeilijkheden willen biech ten, zijn groei en ontwikkeling schetsen, zijn voor- en zijn tegenspoed beschrijven? Men zou het vermoeden: het autobiographische ligt er open en bloot in uitgestald en waar hij het over vrienden en kennissen heeft, meent men nu en dan een bekend gezicht, slechts lichtelijk gegrimeerd, te herkennen. Zijn land van herkomst, van Charles Edgar du Perron is Nederlandsch-Indië, waar hij in 1899 geboren is. Zijn jeugdherinneringen dringen dus terug in het eerste decennium van onze eeuw. En daar hij inderdaad een buitengewoon goed geheugen schijnt te bezitten zullen deze herinneringen voor de velen die Indië gekend hebben, onderhoudende lectuur zijn. Maar ook het leven van den schrijver te Parijs en te Brussel wordt door Du Perron's stijl en schrijftrant belangwekkend gemaakt. Beide schijnen geboren uit den vroeg-wijzen jongen die, ouder wordend, in een attaquee- rende ironie behagen schept om nog later meer bezonken sceptisch de wereld en het eigen zelf te bekijken. Zonder dat Du Perron ons in zijn Land van Herkomst diepere emo ties bezorgt, weet hij ons voortdurend voor zijn verhaal geboeid t-s houden en dwingt hij telkens, fragmentarisch, respect af voor zijn scherpe analyse van droomen en daden. Daarmee bewijzend dat- een overigens niet uitzonderlijk belangrijk leven aan kleur en bewogenheid wint. wanneer een ongewone geest het beziet. Een ongewone geest nu is de heer Du Perron voorzeker. Wilt gij lezer, emoties, dan stellen wij u een anderen Nederlandschen auteur voor: Karei Wasch, wiens „Visschers der menschen" bij de Wereldblibliotheek dit voorjaar verscheen. Een philosophische roman van een filmonderneming, die geleid wordt door een super-mensch Targent met een reeks andere super-lieden die hem die nen, en waarvan Andreas Larkin de super-mo tor is. De heer Targent is al zoo ver heen dat hij de woorden van een veel grooteren tot de zijne maakt: „Volgt mij na, en ik zal u vis schers der menschen maken." Hetgeen van den zonderlingen heer Targent op zijn minst arrogant, maar van den heer Karei Wasch eenigszins smakeloos lijkt. Het is niet recht- auidelijk wat deze auteur met zijn idealisti sche Targent-filmonderneming bqioelt, of la ten we liever zeggen: of al de gezwollen non sens die hij zijn super-menschen in den mond legt, hem ernst is of niet. In beide gevallen zou het aangenamer geweest zijn zoo hij zijn motto elders gezocht had. Er heerscht in de omgeving van Targent een enthousiasme dat dringend om een emmer koud water vraagt en de idealistisch geleide onderneming lijkt meer op een instituut voor ongevaarlijke zwamneuzen dan op een ideeënfabriek die den- strijd met het grootste filmconcern moet aanbinden Maar boeiend dat het is! Het moet v/orden toegegeven dat wij langzamerhand geconfeit worden in litteratuur die op den keper beschouwd van nonsens aan elkaar hangt en toch ons in een zekere spanning brengt. Zooals veel films die afgedraaid wor den, slechts onderhoudende nonsens zijn. Als wij het boek van den heer Wasch zoo willen bezien is het te loven om de voortvarende handigheid waarmee dit filmdrama wordt ontwikkeld en vertoond. Soms krijgt ge echter den indruk dat de schrijver een dieperen zin aan de boutades die zijn hoofdfiguren uit te spreken hebben, wil geven, dat er meer wijs heid bedoeld wordt, dan vermaak. Het is op zichzelf al een aanbeveling voor dit boek dat men zich dat afvraagt. Maarals men er méér dan vermakelijkheid in wil zien, zal men per slot uitvinden dat de wijsheid verward en fantastisch, ofschoon kleurig en afwisselend wordt opgedragen en ook dat kan boeien.„Vis- schers der menschen" is boeiende nonsens, juist wat men graag wil tegenwoordig en er zit meer geest in dan in het gelijksoortige. Binnen drie Dagen, door Willy Corsary. Den Haag. Leopold's U.M. Een Haagsche detective-roman te schrijven is voor Willy Corsari, met de handigheid waar over deze auteur beschikt, slechts een peule schilletje. Een kioskjuffrouw en een bekende actrice worden binnen drie kwartier in Den Haag vermoord, omdat iemand binnen drie dagen een paar tientjes gewisseld moet heb ben. Daar zijn wel om minder gewichtige re denen moorden bedreven Wij blijven natuur lijk langen tijd in het duister naar den moor denaar zoeken en het recept voor deze spijzen brengt mede. dat we afwisselend een ander, maar juist niet den „goeien" verdenken. An ders zou er aan zulk een verhaal geen ont knooping vast zitten. Willy Corsari heeft voor de knoop en de ontknooping behoorlijk zorg gedragen, haar onwaarschijnlijke draden be hoorlijk gespannen en er een aardig confectie pakje van gemaakt. Om er mee aan het strand te gaan wandelen. Want ge behoeft er u niet, zooals bij Karei Wasch, het hcofd mee te bre ken of er misschien nog wat serieus' mee be doeld is. „Binnen drie dagen" is volslagen on schuldige Spielerei om u even te prikkelen en bezig te houden. Strandlectuur, die niet op het litteraire peil staat van sommig ander •werk van Corsari. doch ook die pretentie niet zal hebben, vermoedelijk. J. H- DE B|OIS«

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 15