BIOSCOPEN.
PALM BEACH
Radio-Programma
Radiomuziek der week
een voorbespreking
RADIO MOORS nv.
ZATERDAG 27 JUtI 1935
HAARDE M'S DAGBEAD
9
FRANS HALS THEATER.
Een lot uit de loterij.
Och, och, wat kan een heel klein leugentje
Je toch in perikelen en zorgen brengen, voor
al als door een aan de deur luisterenden
jongsten bediende dat leugentje als waarheid
aan de pers wordt gegeven. Als Gretel niet den
vorigen dag was jarig geweest en niet van haar
com een lot had gekregen en vooral, als ze
door de verjaarsfuif zich den volgenden mor
gen niet verslapen had, zoodat ze een uur te
laat op kantoor kwam, dan was er niets ge
beurd, maar dan had ze ook haar geluk niet
gevonden en dat zou jammer geweest zijn!
De hoofdrollen in deze film zijn uitstekend
bezet, daar is om te beginnen Lucie Englisch,
die als Gretel onverbeterlijk is. De enorme
emoties, die het arme Gretelchen heeft door
te maken, weet ze zoo schitterend weer te
geven, dat ze voor ons een levend schepseltje
is en toch blijven we vroolijk bij, en schateren
we soms óm haar verdriet, omdat wij, toe
schouwers, al meer van de zaak weten, dan
zij op dat moment. O, het lieve kind heeft het
zoo te kwaad, zoo nu en dan! Haar ingehou
den verdriet, haar geforceerde vroolijlcheid,
haar angst voor 't gevang, het is alles mees
terlijk. Hans Brausewetter is een sympathieke
tegenspeler, die soms sterk aan Gustav
Fröhlich doet denken, Jacob Tiedke, als
oompje, is de gezellige gemoedelijke oom, dien
iedereen zich zou wenschen te bezitten. Mar-
garete Kupfer weet van haar rollen ook altijd
juist te maken, wat de rol eischt, en het film-
lot van Hilde Hildebrandt schijnt wel te wil
len, dat zij nogal eens de versmade overbodige
vrouw is.
De regisseur Carl Boese heeft een alleramu
santste, vroolijke film gemaakt, waar ieder
een, zonder uitzondering zich kostelijk bij zal
vermaken en waar Lucie Englisch een glorie-
rol in speelt.
Het bijprogramma geeft het gebruikelijke
Eclair Nieuws, en het Paramount Nieuws dan
een paar zienswaardige filmpjes en een Flei-
scherfilm.
Een programma, dat we gaarne aanbevelen.
LUXOR THEATER.
Koning tegen wil en dank.
Lichte kost, een onschuldig grapje voor el-
ken leeftijd, een program, waarheen men als
vacantie-vermaak het geheele gezin mee
nemen kan, levert het Luxor Theater, waar
een Engelsche film: It 's a King, geregisseerd
door Jack Raymond, het hoofdnummer vormt.
Het is een geschiedenis, welke doet denken
aan het indertijd door Bart Kreeft zoo ver
makelijk gespeelde kluchtspel Nummer Zeven
tien, waarin een kruier met een koning van
functie verwisselt. Hier is het een verzeke
ringsagent, wiens sprekende gelijkenis met den
landsvader van het koninkrijk Helgia tot een
dergelijke gedaanteverwisseling aanleiding-
geeft, en die bovendien door zijn naam, Albert
King, de vergissing nog meer in de hand werkt.
De dubbelrol van King Albert en Albert
Kling wordt vervuld door den komiek Sydney
Howard, die met een onweerstaanbare koddig
heid zich van zijn dankbare opdracht kwijt.
De wijze waarop hij den voor hem onbegrijpe-
lijken eerbied aanvaardt en zich in het ko
ninklijk paleis, dat hij voor een hotel houdt,
gratis laat verwennen, is uiterst komisch. Hij
handhaaft zijn laconieke goedmoedigheid ook,
wanneer hij argeloos in een revolutionnair
complot wordt betrokken. En als hij, door het
zelfde noodlot, dat hem afwisselend goed en
kwaad zendt, als redder van den heuschen
koning geridderd wordt, neemt hij nog gauw
de gelegenheid waar om den hooggeplaatsten
vriend als cliënt voor zijn levensverzekering
te winnen.
De film is een aaneenschakeling van droog
komische momenten. Wanneer de zeven sa
luutschoten donderen, beeft de pseudo-koning
op zijn beenen, maar als er dan nog een
achtste schot weerklinkt door het springen
van een autoband, verklaart het slachtoffer
deze kwistigheid uit de verminderde koers
waarde! Een bizonder kluchtig effect maakt
het, wanneer de pseudo-koning door de eer
bewijzen van het volk buiten zichzelf van
geestdrift geraakt, in zijn uitbundigheid door
den vloer van de statiekaros zakt en nu verder
den blijden intocht te voet vervolgt tusschen
de wielen van het rijtuig. Ook de verlegenheid,
waarin het groote aantal vorken en lepels bij
het gala-diner den pseudo-koning brengt,
geeft aanleiding tot tafereelen vol dwaasheid.
Behalve de hoofdfilm biedt het program
ma nog een paar musicale films en een her
haling van de aardige teekenfilm in kleuren:
De goede feeën.
Bij het nieuws van de week o.a. de aankomst
van de Kwikstraat op Schiphol, de overstroo
ming in New York en het gebruikelijk aantal
sportfilms, waaronder een actueele reeks op
namen omtrent de Vierdaagsche.
H. G. CANNEGIETER.
CINEMA PALACE.
Kom je ook bij de Marine?
James Cagney is een echt ..boefje", een van
die heerlijk-lnvevschillige straatjongens, van
die leffies, die een grenzelooze brutaliteit be
zitten, steeds met den mond vooraan staan
en onmiddellijk een antwoord gereed hebben,
meest gevat, soms onhebbelijk en grof. Maar
die een hart van goud hebben en een enorme
moed. ook en vooral als het er op aan komt
een ander te helpen, zelfs al is het hun
grootsten vijand. Zóó is James Cagney op ds
film, in Lady Killer, in Twee dagen in de
nor en in Kom je ook bij de marine.
Deze. door Lloyd Bacon met vaart en humor
geregisseerde film, behandelt de avonturen
van een jongmensch, dat in voortdurende
ruzie leeft met Biff, een onderofficier van
de Arizona. Om den laatste eens flink op
zijn nummer te kunnen zetten, neemt hij
dienst bij de marine en ondervindt aan boord
van de Arizona, dat het niet prettig is als
gewoon zeeman een meerdere dwars te willen
zitten. Biff heeft een snoes van een zuster
waarmee Chesty (Cagney) het al spoedig
uitstekend kan vinden. Biff werkt hen echter
voortdurend tegen en als Chesty dan eens in
plaats va li wacht te kloppen er tusschen uit
gaat om Dorothy op te zoeken, wordt hij
streng gestraft. Nijdige uitlatingen van hem
maken dan dat zijn kameraden hem den rug
toekeeren. Hij weet bij manoeuvres met ge
vaar voor eigen leven een ramp te voorkomen
en komt dan weer in de gratie, doch word
overgeplaatst bij de luchtvaart op het lucht
schip Macon. Bij een landing in een storm
blijft Biff onder aan het luchtschip hangen
Chesthy redt hem mte 'n parachute. Daarmee
verwerft hij de hand van Dorothy, waarmee
hij in een dolle bui gebroken had.
Zooals gezegd heeft deze film tempo en
humor. Frank MoHugh geeft een kostelijk-
droge vertolking van Droopy, den kameraad
van Chesty, Gloria Stuart is de lieftallige zus
ter, Pat O'Brien vervult de niet steeds sym
pathieke rol van Biff. Een aardig bijrolletje
is dat van Maud Eburne als moeder van
Droopy.
Men krijgt door deze film een goed beeld
van het leven der Amerikaansche marine
soldaten. zoowel bij de voorbereidende oefe
ningen aan wal, als aan boord van een oor
logsschip en de opnemingen van de Macon
vallen te loven. De montage had hier en daar
beter verzorgd kunnen zijn.
In het voorprogramma treft men binnen-
en buitenlandsche journaals aan, die o.a. den
triomf van Willy den Ouden in Bergen op
Zoom geven, de jubileumzeilwedstrijden op
de Kaag en kijkjes om Nijmegen tijdens de
Vierdaagsche afstandmarschen. Een Ub
Iwerks' teekenfilmpje vult het filmische ge
deelte aan. Het is de geschiedenis van een
Aladin en een wonderlamp en het bezit in
ieder geval de verdienste dat de kleuren ook
in sprookjesstijl gehouden zijn.
Op het tooneel verschijnt Mr. Max, een
Nederlandsch snelteekenaar van niet gering
talent.
REMBRANDT THEATER
Het Rembrandt Theater geeft ditmaal als
hoofdfilm „De piccolo van Dalmas Hotel
waarin Dolly Haas en Harry Liedtke de hoofd
rollen vervullen.
Deze film behoort tot het gemakkelijk te
verwerken genre, doch is daarom niet min
der de moeite van het zien waard. De intrigue
van dit verhaal is eenvoudig en niet nieuw,
doch de uitwerking van de vele toevallighe
den met hun onwaarschijnlijke gevolgen
maakt de film amusant en aantrekkelijk.
Dolly Haas treedt in deze rolprent op als
piccolo in een groot Berlijnsch hotel. Als een
der vele slachtoffers van de crisis is zij ge-
ruimen tijd werkloos geweest en heeft daar
van de financieel-onaangename gevolgen on
dervonden. Dies besluit zij elke werkgelegen
heid aan te pakken, die zich voordoet en wan
neer zij bij een vriendin in een uniform van
den broer van deze, Friedrich Petersen, een
getuigschrift vindt, bedenkt zij zich niet lang.
doch stapt als kwieke jongeling vermomd
naar een hotel, het Dalmas hotel, waar zij in
derdaad als piccolo wordt aangesteld.
Wanneer „Friedel"-Dolly zijn debuut maakt
is het heele hotel in rep en roer. „Lady"' is
weg. Dit beteekent een ramp voor Dalmas-
hotel, want Lady is het troetelhondje van de
rijke mevr. Wellington, een farmbezitster uit
Mexico, die met haar dochter in eenige weel
derige appartementen verblijf houdt. Ook pic
colo Friedel is op zoek naar het dier en vindt
dit in de armen van den landedelman Von
Dahlen-Liedtke, op wien de piccolo op slag-
smoorlijk verliefd raakt.
In het hotel ontmoet Von Dahlen een
ouden kennis, zekeren baron Potten, die hem
voorstelt aan Mrs. Wellington en haar be
koorlijke dochter, welke laatste, tot groot
verdriet van Friedel, er al spoedig in slaagt
von Dahlen volkomen in te palmen.
De geheimzinninge verschijning van een
Italiaanschen graaf, die een kennis van de
dames Wellington blijkt te zijn, doet een
complot tegen Von Dahlen vermoeden.
Hoe het snoode plan tenslotte door Friedel
wordt verhinderd en welke gebeurtenissen
zich nog afspelen zullen wij niet verraden.
Ieder oordeele of het eind van de film juist
Het voorprogramma geeft behalve de ac
tueele journalen een geestige gekleui-de tee
kenfilm, getiteld ..Into your dance'". Op het
tooneel voeren de acrobaten Fresco and Ca-
millo sprongen uit, die zeer verdienstelijk
zijn. Een werkelijk amusant programma.
PERSONALIA.
Te Amsterdam slaagde voor 't examen nut
tige handwerken de dames M. T. King, Heem
stede en K. A. Slotboom, Haarlem.
N. V. G. A. v. d. STEUR 'S
KIEDERMAKERIJ
KRUISSTRAAT 7 TEl. 10730
(Adv. Ingez. Med.)
Zestig jaar kaasdrager.
Op het plein voor het Waaggebouw in Alk
maar, afgesloten door rijen onregelmatige, pit-
toresque geveltjes en een dier kanalen, waar
Holland zoo beroemd om is, liggen duizenden
kaasjes, die daar Donderdag al neergelegd
zijn, bedekt met grijze zeilen, zooals dat door
eeuwen heen reeds geschiedde. Kleine stapels
groene, gele, blauwe en roode berries vormen
kleurige plekken tegen de verweerde Waag-
muren, zooals ze dat al zoo lang gedaan heb
ben, wachtend tot ze Vrijdagsmorgens om half
tien voor het kaasvervoer opgenomen wor
den. Door de menigte loopen vele kaasdrageis
in hun frissche witte kleeding met gekleurde
hoeden, aanduidend tot welk van de vier kaas-
dragersvemen de bezitters behooren, óók. zoo
als dat jaren voor dezen geweest is. Hopenlijk
zal dit stukje folklore ondanks alles blijven
bestaan, omdat zooiets de helaas uitstervende
poëzie vormt in de steeds groeiende nuchter
heid van de wereld. Hopenlijk zal het later
ook nog zoo zijn als het nu is en als het vroe
ger was. Het geheel bleef hetzelfde, al maak
ten de onderdeelen daarvan ook immer weder
plaats voor andere.
Zestig jaar kaasdrager. Het is niet lang in
vergelijking tot het 313 jarig bestaan van het
kaasdragersgilde in Alkmaar, maar het betee
kent desalniettemin een menschenleeftijd.
Zestig jaren lang heeft J. Dijkman de gemeen
te nu gediend als kaasdrager, eerst als nood
hulp, toen als drager, daarna (nu dertig jaar
achtereen) als taschmah.
Zestig jaar achtereen, zonder veel te ver
zuimen, vertelde hij vol trots, is hij Vrijdags
morgens in zijn witte pak met witte sokken
bij de Waag gekomen om de verkochte kazen
te laten wegen en weg te brengen naar de
booten. Er zijn 28 gemeente-kaasdragers, d.w.z.
vier maal zes dragers van elk veem geel
rood-groen- en blauwhoedenveem met vier
bij elk veem behoorende taschmannen, we
gers met een tasch, waarin het ontvangen
geld geborgen wordt, en elk hunner draagt
een hoed in de kleur van zijn veem. De nood
hulp echter heeft een witten hoed met een
wit lint. Ook de vier weegschalen, die in de
hal onder het Waaggebouw hangen, bezitten
gewichten met die kleuren.
De kaasdragers loopen steeds op een drafje,
want
„ziet U, hoe meer kaas ze wegdragen, hoe
meer komt er in de tasch en hoe meer cr
later te verdeelen is!"
Dijkman heeft heel wat sukkeldrafjes ge
maakt, daar op het typisch Hollandsche plein
voor de Waag in Alkmaar! Hij was ijverig en
werkzaam en ook als taschman hield hij van
opschieten. Als hij zei:
„Ik heb een leege schaal",
nou, dan was het geraden voor de dragers,
maar heel gauw te zorgen dat er weer te we
gen viel!
Dijkman is thans 84 jaar oud, en nog steeds
is hij op de marktdagen present. De krasse
man, een nog stevige, korte oude baas. heeft
échter gemeend tegen 1 October ontslag uit
gemeentedienst te moeten vragen: zestig jaar
en vier-en-tachtig jaar z ij n tenslotte men-
schenleeftijden.
Een groot moment heeft hij Vrijdagavond
gehad. Toen was de Waag feestelijk versierd
met groen en vlaggen en ook van andere ge
bouwen woei de driekleur. Op den vloer van
de Waaghall lag frisch zand gestrooid en een
muziekcorps blies vroolijke marschen. Want
Dijkman werd gehuldigd. Met zijn vrouw en
kinderen een zoon is nu reeds dertig jaar
kaasdrager werd hij van huis gehaald en
daarna toegesproken in de Waaghall. Eerst
door den burgemeester van Alkmaar, jhr. mr,
van Kinschot, die namens de Koningin de
eeremedaille verbonden aan de Oranje-Nassau
orde overhandigde. Toen door den wethouder
van het Marktwezen, den heer Bonsema, die
de gouden medaille van Alkmaar aanbood in
een geestig speechje. Nog meer hartelijke
woorden werden gesproken en daarna is een
rondgang op de markt gemaakt, muziek voor
op en dan Dijkman met de medaille op zijn
borst gespeld, en zijn familie en de andere
kaasdragers en nog zeer vele anderen, die
in drommen buiten de Waag hadden gestaan
om de huldiging bij te wonen van iemand die.
zooals de burgemeester in zijn toespraak ge
zegd had, zoo veel voor de goede reputatie
van het kaasdragersgilde gedaan heeft.
Buiten, op het schilderachtige bruggetje
bij de Mient. stonden veel vreemdelingen te
wachten tot de ruitertjes verschijnen zouden
na het heel-uur-carillonspel. De zon scheen
over het Waaggebouw en deed de vergulde let
ters schitteren.
Op het plein en in de Waaghal liepen de
kaasdragers op een drafje met hun berries,
die telkens ongeveer 160 kilo kaasjes torsen,
zooals dat jaar in jaar uit gedaan is en ho
penlijk zoo zal blijven.
Die korte, krasse man daar, met dien rooden
hoed, is Dijkman, die zestig jaar kaasdrager
is geweest.
^niiiiiiiiiii'|ll''ll|''''iiiiiiiiiHiiiiiiiii'llllll'''''iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'l|lll''''iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii""'""'
ZONDAG 28 JULI 1935.
HILVERSUM 1875 M.
8,55 VARA, 12.— AVRO. 5— VARA. 6.—
VPRO. 8—12.— AVRO.
z8.55 Gram. platen, 9.Postduivenber., 9.05
Tuinbouwhalfuur. S-S. Lantinga, 9.30 Orgel
spel J. Jong, 10.Scandinavische Volksmu
ziek (gr. platen». 10.25 Schaakcauserie S.
Landau. 10.45 VARA-orkest oJ.v. H. de Groot
en Gram.platen. 12.— Klokkenspel en uurslag
van het Stadhuis te Heusden. 12.01 Omroep
orkest o.l.vA. van Raalte. 12.55 Voordracht
Ank v. d. Moer. 1,10 Het Renova-kwintet, 2.
Boekbespreking dr. P. H. Ritter Jr., 2.30
Gram. platen. 3.Uit het Kurhaus. Scheve-
ningen. Residentieorkest o.l.v. I. Neumark
m.m.v, M. Rodriguez (cello). 4.30 Gram. pl,
5.Dubbel X o.l.v. C. Steyn m.m.v. Jenney
Lee (zang). 5.30 Sport van den Dag. 5.45
Sportnieuws en Gram. platen. 6.— Causerie
Mr. M. Moltzer. 6.30 Het Wognumsch Zang
koor o.l.v. D. Saai Wzn,, 7.Wijdingsdienst.
Spreekster: Mej. dr. N. A. Bruining. M.m.v.
het Wognumsche Zangkoor o.l.v. D. Saai Wzn.
8.Berichten. 8.10 Gron. orkestvereeniging
O.I.V. K. Kuiler, m.m.v. Ch. Panzera (zang).
9.10 Radio-Journaal. 9.30 Orgelspel P. Palla.
9.50 Vervolg orkestconcert. 10.15 Kovacs La-
jos' orkest. 11.Berichten. 11,1012.De
AVRO-Decibels o.l.v. Eddy Meenk.
HUIZEN. 301 M.
8.30 KRO- 9.30 NCRV. 12,15 KRO, 5.—
NCRV., 7.45 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gram. platen. 9.50
Kerkdienst uit de Geref. Kerk te Spijk
Voorg.: Ds. J. Visscher. Orgel: E. van Dijk.
Hierna Gewijde muziek. 12.15 Gram.platen en
lezing. 1.30 Orkestconcert. 1.40 Gram. platen,
en lezing. 1.30 Orkestconcert. 1.40 Gram.-pla
ten, 2.Cursus. 2.30 Orkestconcert. Gr. pla
ten en lezing. 4.30 Ziekenhalfuur. 5.Gewijde
muziea 5.50 Kerkdienst uit de Ned. Herv.
Kerk te Hansweert. Voorg.: Dr. A. v. Selms.
orgel: Mej. J. Oom. Hierna Gewijde muziek.
DOOR KAREL DE JONG
De merkwaardigste uitzending van alle, die
ik in de programma's der a.s. week zag, is wel
die van Hamburg op Dinsdagavond 7 u. 50.
niet alleen merkwaardig om den titel „Der
Mensch ist frei geschaffen". maar ook om den
naam van den componist van al het moois dat
ten gehoore gebracht zal worden. Ik ken maar
één Duitschen componist, die denzelfden naam
draagt en die heeft twee jaar geleden zijn be
trekking moeten neerleggen en zijn vaderland
moeten verlaten. Van dien Simon der neue-
Weise weet ik niets, maar het is goed gezien,
dat hij zijn gedachten uitbazuinen laat. En
„Arbeiter, Bauern und Soldaten" doet dat
niet aan een termieten maatschappij denken?
Er zijn menschen dit tot andere menschen
staan, als vlooien tot andere dieren; aan de
termieten of witte mieren heeft de uitvindei
der vergelijking niet gedacht, of misschien er
niet aan willen denken omdat die zoölogische
en oeconomisch geen goede reputatie hebben.
Muzikale reputatie hebben ze in 't geheel niet,
dus stap ik van ze af.
De gramofoonplaat brengt ons Zondag
Etudes van Chopin: eerst 'snamiddags 6 uit
op. 10 uit Hilversum, dan 's avonds 12 uit
Brussel Fr. De opvolging der 6 is bevreem
dend. Waarom niet de nos. 14 in de gewone
volgorde? De toonsoorten sluiten dan goed
aan; tusschen 4 en 7 krijgt men dan echter
wel een harden overgang. De Etudes van
Chopin nog vrij algemeen als de meest betee-
kende der literatuur, al zijn ze b.v. door de „12
Etudes d' execution transcendante" van Liszt
in virtuoos opzicht, door de „12 Etudes" van
Debussy in harmonische en technische geraf
fineerdheid overtroffen. Geen andere compo
nist heeft echter zulk een verscheidenheid
van karakter en zooveel dichterlijks in zijn
etudes weten te openbaren als Chopin. Dit
neemt niet weg dat in enkele ervan het pia
nistisch-technische op den voorgrond staat,
maar ook dan is dit in harmonisch schoone ge
daante gegeven. Zoo b.v. in de nos. 1 en 2 van
op. 10, waarom de eerste accoord figuren in
wijde ligging, de tweede chromatische passa
ges in de drie buitenvingers der rechterhand
met daarbij gevoegde accoord noten voor de
beide andere vingers biedt. No. 3 staat in bijna
alle uitgaven tweemaal te snel gemetrono-
miseerd en wordt desondanks gewoonlijk te
langzaam begonnen. De metronoom aangifte
kan alleen ten opzichte van de chromatische
opvolgingen in het midden als tennaaste bij
juist beschouwd worden. Intusschen worden
den piano spelenden aanbevolen eens te
trachten deze etude met een minimum pe
daal gebruik zooveel mogelijk trouw naar den
notentekst weer - te gevenniet slechts het
technisch, maar ook het artistiek resultaat
wint daardoor.
De stormachtige figuraties van no. 4 en de
brillante passages boven de markante bassen
van no. 8 vereischen geen commentaar. In no.
7 zijn dubbeigrepen met repeteerende noten
gegeven, die een glad legato niet gemakkelijk
bereikbaar maken. Van de Brusselsche uit
zending is niet aangegeven of op. 10 dan wel
op. 25 bedoeld is.
Een programma van Tsjechische pianomu
ziek wordt Maandagnam. door Hilversum uit
gezonden. Van de daarin genoemde compo
nisten behooren Janaceh en Alvis Haba meer
tot de moderne richting dan Novak en Stuk
(den onlangs overleden tweeden violist van
het oude Boheemsche strijkkwartet en schoon
zoon van Dvorak). Haba is vooral bekend ge
worden door zijn poging om een toonstelsel
ingang te doen vinden, dat het octaaf niet
zooals gewoonlijk in 12 halve toonsafstanden
maar in 24 kwarttoonsafstanden verdeelt.
Veel succes heeft hij er tot dusver niet mee
gehad; de ooren der meeste menschen zijn
blijkbaar niet op die kleine verschillen inge
steld en nemen ze dus waar als valschheden.
Haba heeft ook een kwarttoon-klavier laten
maken, maar ik benijd de pianisten, die daar
op spelen moeten, volstrekt niet!
„Meister ihres Fachs" bevat in den titel
reeds een beoordeeling, die men wat het
meerendeel van het programma betreft, ge
rust onderschrijven kan. Ten opzichte van
Grieg als kamermuziekcomponist zullen de
oordeelvellingen wel niet zoo eenstemmig
zijn. De kracht van den Noorschen componist
lag eer in de kleine vormen dan in de groote.
Hiervoor ontbrak het hem aan zin voor groote
structuur, vooral voor ontwikkeling der muzi
kale gedachten. Zijn thema's zijn meestal
pakkend, maar in stee van logische ontwikke
lingen vinden we gewoonlijk herhalingen.
Ook is echte polyphonie schaars in zijn wer
ken aan te treffen, en waar we een poging
daartoe aanwezig zien als bijv. in de
finale zijner eerste sonate voor viool en piano
op. 8 schijnt die weer uit het karakter van
de rest te vallen. In harmonisch opzicht is
zijn muziek doorgaans rijk aan pikante vin
dingen. In de Keulsche uitzending wordt de
derde sonate op. 45 gespeeld; de tweede op. 13
zal men Donderdag uit Hilversum kunnen
hooren. Deze tweede is misschien nog meer
specifiek-Noorsch dan de derde; zij lijdt
echter m.i. aan een gebrek aan contrast. Alle
drie deelen zijn in driekwart maat geschreven
Het middendeel heeft thematisch een frap
pante overeenkomst met het Scherzo uit
Brahms' tweede vioolsonate op. 100. Brahm's
derde Sonate op. 108 waarmee Keulen Dins
dag begint, is van heel andere makelij dan
die van Grieg. De aan Bach geschoolde com
ponist verloochent zich in geen, zijner kamer
muziekwerken; men lette bijv.' op de ca-
nonische imitatie in tegenbeweging, die dc
voortzetting vormt van het zangthema in
het eerste hoofddeel en op de dorowerking.
die geheel op eenzelfde bastoon (orgelpunt'
gebouwd is en toch een onafgebroken stijging
vertoont, niet in dynamischen'-fcin of in toon
hoogte, maar wel in ideëele spanning. Zes en
veertig maten duurt die orgelpunt: later, aan
het slot van dat hoofddeel, herhaalt zich de
zaak gewijzigd boven de toon D gedurende
twintig maten. Men heeft het vergeleken
met den donkeren bodem van een meer, die
even onbeweeglijk rust als die lange bastoon.
Maar verder doet zich de langademige melo
dische structuur kennen als het lang zicht
bare kielzog van een schip dat op de golven
vaart. Diep gevoelde zang stroomt uit het
Adagio.' het Un poco Presto con sentimento
neemt de plaats in van een Scherzo, maar
is meer fantastisch dan schertsend. Hoog laait
de hartstocht op in het Presto agitato dei-
Finale, een rondo van een heftigheid en mee
slepende stuwkracht als we overigens slechts
van Beethoven en Schubert (finale van het
d min.-kwartet!) kennen. In vormgeving en
beperking was Brahms de meerdere van
Schubert. Toch is Schubert's finale mij nog
liever ondanks zijn lengte. Maar die lengte
doet zich in dc finale der C-dur Symphonic
veel uitdrukkelijker gevoelen. Men luistere
Vrijdagavond naar het Kurhaus. Toch god
delijke muziek!
7.45 Gram. platen. Causerie. 8.10 Berichten.
Gram. platen. S.30 Schlagermuziek en Gram.
platen.. 9.15 Piano- en Zang-recital. 9.55
Reportage. 10.30 Berichten. 10.35 Gram.platen
-10.40 Epiloog. 11.— Esperanto.
DROITWICH. 1500 M.
12.50 Het Serge Krish Septet, 1.35 Orkest
concert o.l.v. Yates m.m.v. H. Metcalfe (zang)
2.35 Viool-recital B. Pecker. 3.05 BBC-Nor
thern Ireland orkest oJ.v. Montgomery. 4.05
Gram. platen. 4.50 Kerkdienst voor dc jeugd.
5,20 Lezing. 5.40 Het Lyra-kwartet m.m.v. J.
Armstrong (tenor). 7.05 P. Leyssac spreekt
over Andersen. 7.35 Concert door M. Fos
ter (sopraan) en Gè Mason (harp). 8.15
Schotsche Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsom-
roep. 9.10 Berichten. 9.20 Alb. Sandler's or
kest m.m.v. O. Kavann (alt). 10.50 Epiloog.
RADIO-PARIS. 1618 M.
7.20 en 8.20 Gram. platen. 11.35 Orgelcon
cert. 12.35 Gram. platen.. 12.35 Orkest o.l.v.
Letombe m.m.v. solisten. 2.35 Solistenconcert,
piaten. 8.20 Zang. 9.05 Radio-tooneel. 11.10—
5.20 Orkestconcert o.l.v. Pascal. 7.50 Gram.
12,35 Dansmuziek.
KALUNDBORG. 1261 M.
12.202.20 Omroeporkest o.l.v. Mahler. 3.50
Harmonicamuziek. 4.20 Harmonieconcert.
6.50—7.10 Gram. platen. 8.20 Dialoog. 8.30
Zang en piano. 8.50 Reportage. 9.50 Decla
matie. 10 25 Omroeporkest oJ.v. Grondahl.
11,2012.50 Dansmuziek.
KEULEN, 456 M.
6.20 Havenconcert. 8.50 Omroepkleinorkest
oJ.v. Eysoldt. 10.50 Koorconcert. 11.20 Re
portage. 12.35 Concert uit Berlijn 2.50 Con
cert uit Frankfort en reportage. 4.50 Kamer
muziek m.m.v. solisten. 7.10 Wagner-concert
o.l.v. Elmendorff. 8.35 Strauss-concert o.l.v.
Eysoldt. 11.3012,20 Dansmuziek.
ROME 421 M.
9.Symphonieconcert. 10.20 Hoorspel. 10.50
Dansmuziek.
BRUSSEL. 322 M. en 484 M.
322 M.: 10.20 en 11,20 Gram. platen. 12.20
Max Alexys' orkest. 1.302.20 Omroep orkest.
5.20 Populair concert. 6.20 Omroeporkest.
7.35 Gram. platen.. 8.20 „Ihre Hoheit tanzt
Walzer", operette van Ascher. 10.3012,20
Populair concert en Gram. platen.
484 M-: 10.20 Gram. platen 11.20 Max
Alexys' orkest. 12.20 Omroeporkest. 1.30
2.20 Gram. platen. 5.20 Populair concert. 6.20
Cello-recital. 6.50 en 7.35 Gram. platen. 8.20
Symphonieconcert o.l.v. L. de Vocht. 10.30
Dansmuziek. 11.2012,20 Gram. pl.
DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M.
8.35 Zie Keulen. 10.20 Berichten. 10.50 So
listenconcert. 11.05 Weerbericht. 11,201.15
Dansmuziek o.l.v. Rob. Gaden.
KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14G09
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. Med.)
MAANDAG 29 JULI 1935.
HILVERSUM 1875 M.
Algemeen programma, verzorgd door de
A. V. R. O.
8.Gram.pl. 9.Ensemble Francis Keth.
10.Morgenwijding. 10.15 Gram.pl. 10.30
Vervolg ensemble Francis Keth. 11.— Voor
dracht Mr. Ph. V. la Chapelle. 11.30 Orgel
concert Fr. Hasselaar m.m.v. Annie van Rede
(zang) 12.30 Kovacs Lajos en zijn orkest en
Gram.pl. 2.15 Residentie-Strijkkwartet. 3.
Concert door de Palladians. 3.304 Piano
recital Dr. K. Reiner. 4.15 Gram.pl. 4.30 Max
Tak: Fox films. 5.30 Gram.pl. 6 Het Lyra-
Trio. 6.45 Stafmuziek 5de Regiment Inf. o.l.v.
J. R. v. d. Glas. 7.30 Zenderoverschakeling
7.33 Iersche gramofoonplaten (zang door
John Mac Cormack, tenor), samengesteld en
ingeleid door Mr. H. M. Merkelbach. 8.Be
richten. 8.05 Vervolg Stafmuziek 5de Reg. Inf.
8.30 Gram.pl. 9.30 Uit het Kurhaus te Sche-
veningen: Residentieorkest o.l.v. C. Scliuricht
m.m.v. P. Frenkel (piano). 10.20 Gram.pl..
10.30 De Avro-Decibeis. 11.30—12 Gram.pl.
HUIZEN, 301 M.
N.C.R.V.- UITZENDING.
8.Schriftlezing en meditatie. 8.15—9.30
Gram.pl. 10.30 Morgendienst o.l.v. "ds. J. A.
Hoekzema. 11.Chr. Lectuur. Ila3012 en
12.15 Gram.pl. 12.30 Amsterd. Salonorkest o.l.v
Kiekens. 2.Gram.pl. 2.453.45 Het Hen
driks Trio. 4.— Bijbellezing Ds. K. W. Derck-
sen m.m.v. sopraan en orgel. 5.Concert. G.
de Knegtter Haar sopraan. L. Oostdam
fluit en R. Beute (piano). 6.30 Vragenuur. 7.
Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Reportage. 7.30
Vragenuur. 8.Berichten. 805 Gram.pl. 8.15
Herdenking 200-jarig bestaan v. d. Evang.
Luth. Gemeente te Vlissingen: Ds. C. F. Nolte
spreker, L. v. d. Graaf orgel, en kor o.l.v.
A. Bosdijk. 10.15 Berichten 10.20—11.30 Gram-
platen.
DROITWICH, 1500 M.
10.3510.50 Morgenwijding. 11.05 Gram.pl.
11.50 Orgelconcert R. C. Howells. 12.20 Het
Schotsche Studio-orkest. 1.05 Gram.pl. 1.35
B.B.C.-Midland-orkest oJ.v. L. Heward m.m.v.
H. Porter (tenor) 2.50 Gram.pl. 3.20 Verslag
Davis Cup Tennis-wedstrijden. 4.35 E. Co
lombo's orkest. 5.35 BBC-Dansorkest o.l.v.
H. Hall, 6,20 Berichten. 6.45 Cricketnieuws. 6.55
BBC-Northern-Ireland orkest o. 1. v. E. G.
Brown. 7.40 Theatemieuws. 8.— Koorconcert
o.l.v. C. T. Lee. 8.20 Medvedeff's Balalaika-
orkest m.m.v. zangsolisten. 8.50 Hughie Green
en zijn ensemble. 8.20 The Rockey Moun
taineers. 9.50 Berichten. 10.10 Lezing 10.25
BBC-Orkest o.l.v. Clifford m.m.v. A. Pini cello
11.3512.20 Lou Preager's Band.
RADIO PARIS, 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram.pl. 12.35 Concert O. 1. v.
Touche. 4.35 Solistenconcert. 6.C5 Gram.pl.
8.20 Zang. 9.05 Concert uit Vichy m.m.v. A.
Cortot piano. 11.1012.35 Dansmuziek.
KALUNDBORG, 1261 M.
12.20—2.20 Strijkorkest o.l.v. H. Andersen.
3.50—5.50 Omroeporkest o.l.v. Gröndahl.
6.357.05 Gram.pl. 8.20 KalmanLehar-
concert o.l.v. Mahler. 9.45 Vocale duetten. 10.20
Kamermuziek. 10.50 Zang en declamatie.
11.2012.50 Dansmuziek.
KEULEN, 456 M.
6.50 Concert. 10.50 Schrammelmuziek m.m.v.
solisten. 12.50 Concert uit Hamburg o.l.v. O.
E. v. Sosen. 4.20 Kamermuziek. 5.20 Orkest-
concert o. 1. v. Schroder. 7.20 Soiistenconcert
8.30 Gevar. programma. 10.5011.35 Back s
..Kunst der Fuge" o.l.v. H. Weisbach.
ROME, 421 M.
u.„Das Hollandweibchen", operette van
Kalman. Leiding: Brunetti.
BRUSSEL, 322 M.
12.20 Gram.pl. 12.50 Salonorkest. 1.50, 2.20
5.20, 6.35 en 7.35 Gram.pl. 8.20 Symphonie
concert o.l.v. And ré 10.30—11.29 Gram.pl.
BRUSSEL 484 M.
12.20 Orgelconcert. 12.50 Omroeporkest oJ.v
Gason 1.50, 2.20, 5.20 Gram.pl. 5.50 Piano
recital. 6.50 en 7.35 omroeporkest o.l.v. Gason.
8.20 Cabaret. 9.20 Symphonieconcert m.m.v.
solisten. Leiding: L. Jongen. Hierna tot 11.20
Gram.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.30 Noorsche muziek door het Omroepox*-
kest o.l.v. Kirsten en solisten. 9.30 Vroolijk
programme.. 10.20 Berichten. 10.50 Neo-
Bechstein-recital door H. Jager. 11.05 Weerbe
richt. 11.2012.20 R. Gaden cn zijn orkest.