M m ms 355Ï iftïïrs ■55 IfgsK i'-sas 4 4^ '•S5S pïï ÜH DE VROUW IN DE XXe EEUW. VOOR ONZE MEISJES. DONDERDAG T5 'AUGUSTUS T935 H A ARTE M'S D A G BEAU IÖ AARDIG JUMPERTJE. Het jumpertje, waarvan hier een afbeelding volgt, wordt vervaardigd van 2 draads- en naalden van 3 m.M. middellijn. Grove ribbel, twee recht, twee averecht, enz. Fijne ribbel: een recht, een averecht, enz. Het patroontje wordt op de volgende manier gebreid: le toer: 7 steken averecht, 1 steek recht, 1 steek afhalen, 7 steken averecht, 1 steek recht, 1 steek afhalen, enz. 2de toer: 7 steken recht, 2 steken averecht (een boven de afgehaalde steek en de ander boven de rechte steek van den vorigen toer). 7 steken recht, 2 steken averecht, enz. 3de toer: 7 steken averecht, 2 steken recht samen breien, 7 steken averecht, 2 steken samenbreien, enz. 4de toer: geheel averecht. ode toer: geheel recht. Daarna tot en met de 12e toer de eene toer recht de volgende averecht breiden. De 13de toer breit men ae eersteenz. Voor de rug zet men 40 centimeter steken op en breit het patroontje 20 centimeter hoog. Daarna maakt men aan beide zijden het armsgat, door eerst 4 steken af te kan ten en daarna aan -het begin en einde van ieder toer twee steken samen te breien" tot men ongeveer 3 cM. aan iedere kant gemin derd heeft. Doorbreien tot men een hoogte heeft van 26 cM. daarna de halsopening maken. Het schema geeft precies de maten aan. Voor het linkervoorpand zet men 23 cM. steken op. Men breit dan in patroon; maar aan de linkerzijde breit men een breedte van 3 cM. in een fijne ribbel. Na 20 cM. maakt men het armsgat op dezelfde wijz-e als aan de rug. Men breit nog 5 centimeter en maakt dan de halsopening. Het boordje laat men echter staan. Dat kant men af na 9 centimeter. Het rechtervoorpand breit men als het linker; men maakt in het randje echter nog 7 knoopsgaten. a iïfifisa KMM Voor de mouw zetten we 26 centimeter steken op. Dan breien we 4 cM. grove ribbel. Dan meerdert men tot men 30 cM. breedte heeft' en breit in het patroontje verder. Dan mindert men aan beide zijden tot men een totale hoogte van 15 centimeter heeft. De steken, die overblijven afkanten. We beginnen dan aan het in elkaar maken van het~ jumpertje. De naadjes stikt men aan elkaar. Dan nemen we langs de hals opening ongeveer 160 steken op en breien in de grove ribbel 6 centimeter hoog. Min deren om de pas mooi glad te krijgen en wei telkens in de averechte steken, zoodat er niets van te zien komt. Daarna neemt men aan de onderkant steken op en breit een rand in grove rib bels van 5 a 6 centimeter hoog. Daarna af kanten, zonder trekken. De mouwen dicht naaien en hi de blouse zetten; daarna knoopen naaien, zoodat de blouse dichtge maakt' kan worden. Onze meisjes moeten natuurlijk wel mo dern, doch niet ..ouwelijk" gekleed gaan. Met dat „ouwelijk" bedoelen we, dat ze kleeding dragen, die ook voor haar moeders geschikt zou zijn. Met de kleeding voor onze aankomende meisjes moeten we ons houden aan ver schillende geboden: 1. ze mag nooit te nauw aangesloten zijn; daar leent het meisjesfiguurtje zich nog niet voor. 2. de gulden middenweg houden: dus, geen te lage décolletés, geen te lange of te korte rokken, enz. enz. Ook moeten we nooit te zware materialen kiezen. Een luchtig katoenen jurkje staat in de meeste gevallen veel aardiger dan een japon van zware zijde. Een bijzonder aardige dracht voor onze meisjes zijn de „swaggers", de ruime, driekwart lange mantels van tweed of linnen, die over de zomerjurkjes gedragen worden. Goed is ook de meisjes geen schoenen met hooge hakken aan te laten doen. Een sportieve schoen met platte hak staat de meisjes veel en veel aardiger!! EEN GOEDE LICHAAMSHOUDING. Als men zoo door de stad loopt, is het opval lend hoe veel vrouwen een uitgesproken lee- lijken gang en een leelijke houding hebben. En dat is jammer! Want juist door een elastische gang en een mooie lichaamshouding zouden velen in staat zijn hun uiterlijk veel aantrekkelijker te ma ken. Wat is het niet leelijk een meisje of vrouw met een aardig gezichtje, met naar vo ren hangende' schouders, de handen in de zakken, te zien sjouwen. We zullen openhartig zijn: het is zelfs een zeer onverkwikkelijk schouwspel en iedereen, die even nadenkt, zal begrijpen, waarom. Trek dus flink de schouders naar achteren; behalve uit aesthetisch oogpunt is het ook uit gezondheidsoverwegingen aan te bevelen. En nu het loopen. Een goede gang kan men het beste bevorderen, door er een paar dagen lang eens op te letten. Kijk een zijdelings in de vensters, waar u langs komt. Dant zult u dadelijk weten, of uw passen te groot of te klein zijn. of dat ge uw voeten misschien ver keerd plaatst. Uw stappen moeten niet te groot, maar ook in geen geval te klem zijn; anders lijkt het net „of ge op eieren loopt", zooals de volksmond dat zoo karakteristiek uitdrukt. Zet de voet niet zoo plomp, plat neer; veer een weinig in het voorgedeelte, dat helpt, om uw pas iets luchtigs te doen krijgen. En dan nog een fout, die de meeste vrou wen begaan: draag nooit te hooge hakken; maar draag ze in geen geval, wanneer ge veel loop- of staanwerk hebt. Want daar heb ben heel wat dames zich voor goed de voeten mee bedorven. COR KRIJGSMAN bericht haar geachte cliëntèle dat haar INSTITUUT van 19 TOT 26 AUGUSTUS GESLOTEN IS. WAGENWEG 2 a rd. TELEFOON 15694 (Adv. Ingez. Med.) BLOEMEN EN PLANTEN. In bijna alle moderne woningen zien we op de breede vensterbanken bloemen en planten. En, dat moet gezegd worden, het groen „doet" het meestal heel goed in de moderne inte rieurs. Wat ik echter niet kan begrijpen is, dat zooveel vrouwen de voorkeur geven aan kunst bloemen en planten boven het prachtige na tuurproduct. Waarom toch? Want wat is er mooier dan levende planten en bloemen in uw huis? Zijn er bezwaren aan verbonden? Zegt u, dat het aanschaffen van levende bloemen en planten duurder is, dan het koopen van kunst producten? Ach kom! "Voor een dubbeltje reeds koopt ge de aardigste varens en plantjes. De verzorging kost meer tijd? Ook niet Vijf minuten per dag kan iedere vrouw, zelfs al heeft ze het nog zoo druk, wel over houden voor het nakijken en water geven van haar planten. .En dan nog iets, breng uw kin deren liefde voor de natuur bij! Geef ze, indien ge een tuin hebt de beschikking over een perk of anders een bloemenbak. Het kind, dat reeds vroeg leert het wonder der natuur te aan schouwen, wordt een bruikbaar mensch in de maatschappij; want het heeft geleerd eerbied en liefde te hebben voor de hulpelooze schep selen uit die natuur. ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. Onderstaande patronen zijn in één maat (bovenwijdte 102 c.m.; taillewijdte: 87 c.m. en heupwijdte 107 c.m.) tegen den prijs van 38 ets per stuk te verkrijgen. Nr. 580, snoezige japon van gebloemde voile, gegarneerd met strooken plissée. Benoodigd materiaal: 4.50 meter van 90 centimeter breed. Nr. 581: aardige jurk van geruite taft, ge garneerd met wit glasbatist. Benoodigd ma teriaal; 4 meter taftzijde van 90 centimeter breedte en 50 c m. batist. Deze patronen zijn dus tegen den bovenver melden prijs in de vastgestelde maat te ver krijgen bij het bureau van dit blad. Bij dit bedrag wordt 6 ets. extra voor porto kosten berekend. HET MENU VOOR DE HEELE WEEK Zondag: tomatensoep; roastbeef, snijboonen, gekookte aardap pelen; appelmoes van onrijpe appelen. Maandag: biefstuk, andijvie, gekookte aardappelen; fruit. Dinsdag: osselapjes, spersieboonen, gekookte aard appelen; chocoladepudding met vanillesaus. Woensdag: kalfslappen, worteltjes en doppers, gekook te aardappelen; gries met rozijnen. Donderdag; gehakt, postelein, gekookte aardappelen; caramelpudding. V r ij da g: gebakken geep, rijst; komkommersla, gebakken aardappelen; karnemelkpap. Zaterdag: spek, capucijners; wentelteefjes. In de arbeidersklasse is menigmaal de in vloed van de moeder voor de opvoeding der kinderen een nog veel belangrijker factor ten goede of ten kwade dan in andere kringen, omdat daar de vrouw, vóór haar huwelijk meestal reeds voor zichzelf moest zorgen, zich door moeilijkheden heenslaan, welke haar maakten tot een mensch met een zelfstandig- oordeel. Over het algemeen kan men zeggen dat hoe geringer de levenservaring der moe der is, des te geringer de beteekenis is van haar aandeel in de leiding van haar gezin. Slechts weinigen kunnen theoretisch ooraee- len over de quaesties, welke haar verre staan. We bedoelen natuurlijk niet, dat de avon turierster, die van de eene romantische ge schiedenis in de andere is gevlogen zonder dat zij haar ervaringen innerlijk heeft verwerkt en daardoor wijzer is geworden, de beste moeder of leidster der jeugd zou zijn. Levenservaring alleen is niet voldoende om*in staat te zijn anderen te begrijpen en te steunen, de in drukken moeten den menschelijken geest hebben verdiept en verruimd, den mensch milder en ernstiger hebben gestemd, zijn al- gemeene belangstelling in medemenschen en vraagstukken hebben vermeerderd, zijn in zicht hebben verhelderd, zijn energie versterkt. Zeker is het, dat meestal wie het volle con tact met het leven hebben gekend, wie veel leed hebben gezien, tegen allerlei moeilijkhe den hebben gekampt en de mogelijkheden te struikelen hebben leeren kennen, veel meer kunnen begrijpen en vergeten bij anderen, dan wie uit de hoogte van eigen volmaaktheid en ongereptheid neerzien op hen, wier deug den wél zijn beproefd en die niet krachtig ge noeg waren om de verzoeking te weerstaan. Wie veel heeft ondervonden, zal zich niet spoedig verwonderen over al wat menschelijk is, niet onmiddellijk veroordeelen, over veel de spons laten glijden, zooals de Duitschers het noemen. De vrouw, die niet bekrompen opgesloten zit in eigen gedachtenwereld, zal ook kunnen waardeeren wat anders is dan de wereld De levenservaring der Moeder. waarin zij leeft, kunnen tegemoetkomen aan de behoeften van anderen, hun haar welda den niet opdringend, welke voor hen niet het geluk beteekenen. Wie zelf den strijd om het bestaan heeft gestreden, zal zich beter kunnen verplaatsen in de bezwaren van hen, die er midden in staan, dan wie altijd verwend en gekoesterd werd; zij zal een slecht humeur van man of kinderen verontschuldigen, tegenwerking of extradrukte in zaken vermoedend en haar tijd om te helpen afwachtend; zij zal eerder het vertrouwen winnen van de dochter, die een verkeerde neiging heeft voor den man van een vriendin dan de moeder, die onmiddellijk gereed staat met haar afkeuring, gegrond op een conventioneele levensbeschouwing, en die daardoor afstoot inplaats van haar kind te kunnen beschermen. De moeder, die gerijpt is door levenserva ring is in één woord geschikter om de wereld te bemoederen dan de vrouw, wier horizon beperkt is tot de huiskamer, die niet leerde onderscheiden tusschen de vele nuanceeringen in wit en zwart op zedelijk gebied. Zij zal met tact uit haar kindéren weten te halen wat er in zit, hun teere plekken ontdekken en ermede rekening houden, als zij tenminste een gebo ren moeder is. Natuurlijk is er altijd de klove, welke de leeftijd schept, maar deze is eerder te over bruggen als de moeder door algemeene be langstelling jong blijft, dan als zij buiten het leven staat, vol vooroordeelen en kleine ijdel- heden schijn en wezen met elkaar verwart. De moeder, die zelf in den strijd om het be staan haar karakter vormde, weet in welke ge vallen zijn mag toegeven, en wanneer zij streng moet vasthouden aan haar overtuiging. Zij zal in het nieuwe het goede aanvaarden en het verkeerde verwerpen en ervoor waken het „daarvan heeft u <of heb jij) geen ver stand" niet uit te lokken. Zij zal weten te zwijgen, wanneer het noodig is, de vermoeide sparen, de ontmoedigde nieuwe wegen wijzen, op zijn tijd troosten met eigen herinnering aan wonden, die onheelbaar schenen en toch litteekens achterlieten. De vrouw heeft het misschien in haar aard en haar aanleg, meer aandacht te schenken aan het kleine en daardoor zich daarin te veel te verdiepen, het groote te verwaarloozen, terwille van het minder belangrijke, dat haar hart won. Juist in den omgang met manneiij - ke collega's en chefs, in geregelden, doelbe- wusten arbeid, verliest zij deze zwakheid, waarmede zij vaak haar gezin en de maat schappij schaadt, zonder dat daardoor haar echte vrouwelijkheid behoeft te lijden. Daarom is het zoo goed dat iedere vrouw, voordat zij in het huwelijk treedt, den strijd om het bestaan heeft gekend, gewerkt heeft in een beroep, moeilijkheden heeft overwon nen in „de koude, kille" zooals de studenten zeggen. En om haar eenzijdigheid te verliezen moet zij niet enkel werken in de zoogenaamd vrou welijke beroepen, waar de vrouwen weer met elkaar haar klein vrouwenmaatschappijtje kunstmatig in stand houden, maar er moeten er ook gaan naar de beroepen, die niet uit sluitend voor vrouwen geschikt worden geacht, er moeten ook vrouwen geregeld samenwerken met mannen, iets van haar vrouwelijken geest mededeelend aan de te eenzijdige mannen maatschappij en iets overnemend van den ruimen manneiij ken blik en dit overplantend in haar vrouwenmaatschappij. De economische nood heeft gemaakt, dat velen alles beschouwen uit den zuiver mate- rieelen hoek, zoodat men om dergelijke over wegingen de vrouw wil weren van het ar beidsveld. De hierboven geschetste motieven wijzen erop, dat dit uit algemeen menschelijk oogpunt jammer is, dat het niet waar is, wat sommigen beweren, dat het geld. besteed voor vrouwenstudie en vrouwenontwikkeling toch verloren is, als zij huwt, maar integendeel juist voor de vrouw en moeder deze vorming in het volle leven onmisbaar is, om haar te maken tot de begrijpende, die het nieuwe geslacht kan blijven volgen in zijn ontplooiing, ermede kan medeleven in zijn nood. Omdat de moeilijke tijd, waarin we leven en dien we tegemoet gaan, sterke en wijze moe ders behoeft, moet de vrouw vóór haar huwe lijk meer dan ooit gevormd worden in de schooi van het leven. - EMMY J. B. WAT DEDEN WIJ IN ONZE VACANTIE. Over enkele weken zijn de vacanties achter den rug; en komt iedereen weer terug in het maatschappelijk „vakje", waarin hij behoort, waaruit hij tijdens zijn vacantietijd met een zucht van verlichting is ontsnapt, maar waarin hij na afloop in de meeste gevallen met genoegen terugkomt. Want de vacantie tijd is heerlijk, maar ze moet niet te lapg duren, dan gaat het aantrekkelijke van het nieuwtje eraf, en het leven blijkt een tekort aan activiteit te hebben. Zoo zal dan in September voor de meesten onder ons de balans opgemaakt worden van de genoten vacantiedagen; sommigen zullen zeggen: het volgend jaar doe ik het ongeveer op dezelfde manier, anderen weten zeker, dat de eerstvolgende vacantie heel anders zal wor den besteed, dan dit nu het geval is geweest. Weer anderen overleggen dat zij nu de eerst volgende keer maar eens fijn thuisblijven, en wellicht vinden de thuisblijvers het meer dan aanlokkelijk om het huis te sluiten en geheel nieuwe indrukken op te doen. Toch gaat dat uitzoeken van het vacantie- verblijf niet zoo willekeurig als het wel lijkt, de mensch zoekt zijn vacantiedagen door te brengen op een wijze die een tegenhanger vormt van zijn dagelijksche omgeving en van zijn werk, want juist die tegenhanger heeft het aantrekkelijke van het nieuwe. De bewoners uit de boschrijke streken trek ken naar de zee, die zij slechts zelden zien, terwijl degenen die bij de kust wonen, en de zee dus vaak genoeg kunnen genieten, aange trokken worden door de bosch-omgeving. Maar niet alleen de omgeving oefent veel invloed uit op het vacantieverblijf, want dan zouden de Zwitsers in massa's naar ons land optrekken, en de Hollanders zouden Zwitser land in dien tijd in beslag nemen; onze werk zaamheden vormen ook een belangrijk onder deel van de keuze voor een vacantieverblijf. Zoo zoekt iemand, die een drukke en jach- terige werkkring heeft, een rustige omgeving met wat afleiding en ontspanning, zoodat hij toch doende blijft maar zich niet druk be hoeft te maken. Een ander die een afgeba kend. zittend leven leidt zal bekoord zijn van een vacantie waarin hij veel nieuwe indruk ken opdoet, in korten tijd een heel eind weg komt en voldoende stof heeft om een jaar lang van na te genieten. Dat zijn de menschen die met een autobus enkele dagen op reis gaan, en in dat korte tijdsbestek een groot deel van Europa doorrijden. Voor anderen is een „vliegende" vacantie het eenige waarop zij zich het heele jaar ver heugd hebben, en of zij nu een kwartiertje boven Amsterdam vliegen, of een tochtje naar Twente maken, of dat zij Parijs per vliegtuig gaan bezoeken, dat doet er niets anders toe dan de vraag hoe dikgespekt hun beurs is. Er zijn menschen die zich alleen volmaakt gelukkig kunnen voelen in een groote stad, en die zich daarop onnoemelijk verheugen, ter wijl hun tegenhangers juist de rust van de bosschèn opzoeken en een steedsche vacantie geen „vacantie" noemen. ,,i Er zijn menschen met een moeilijk beroep, die zich niets heerlijkers kunnen indenken dan een vacantie op zee, een zeereis die des noods hun heele Vacantie duurt. Zij voelen zich los van alle beslommeringen, het kleine maatschappij-tje op zich zelf, dat een boot vormt, heeft met hun werk en hun zorgen niets uitstaande, en de vreemde havens die zij aandoen, verhoogen nog de bekoring van het ongewone. Anderen daarentegen voelen zich beklemd door de afgepaste ruimte, zelfs van de groot ste Oceaanstoomer; zij zijn vaak wel geneigd hun werk in een anderen vorm in een ander land weer op te zoeken en verbazingwekkende vergelijkingen te maken. Ook met leeftijd heeft de keuze van het va- cantie-oord te maken: oude menschen zoeken een vast verblijf in een rustige omgeving, hetzelfde wat trouwens families met kinde ren doen, omdat deze laatsten behoefte heb ben aan vaste regels, regelmatige slaap- en maaltijden en een omgeving die al spoedig ge wend is. Daarom zijn de meeste kinderen on geschikt voor reizen van de eene plaats naar de andere, waarbij van regelmaat natuurlijk allerminst sprake kan zijn. Voor de opgroeiende jeugd is een periode van vrijheid het meest aanlokkelijke in de vacantie. Zij meenen immers dat de regelmaat van thuis hun vrije ontplooiing in den weg staat, en dat alleen volledig vrij-zijn het heerlijkste is wat er bestaat. Wie zijn kinderen in die vrijheid volkomen vertrouwen kan, doet verstandig door die in de vacantie eens een tijdje aan ze te geven; dat is voor hen de eerste stap op het pad der ondervinding dat de volle vrijheid in ons eigen innerlijk woont, en niet in de omstandigheden van buitenaf. Bovendien heeft kampeeren het voordeel dat het de zelfstandigheid in de hand werkt, en doet inzien dat het goedloopende raderwerk van het huishouden thuis meer energie vor dert dan de jongelui dikwijls beseffen. Menschen in de kracht van hun leven zoe ken een vacantie met afwisseling; zij willen nieuwe indrukken opdoen buiten hun eigen sfeer, om die straks op die bekende omgeving over te planten, waardoor nieuwe denkbeelden in hun geest tot uiting komen. Tenslotte zijn er nog de thuisblijvers, die dit óf noodgedwongen doen omdat hun finan ciën niets anders toelaten óf uit eigen verkie zing omdat een heel jaar van werken buitens huis hun de bekoring van een aaneengescha kelde rij werkdagen-alsof-het-Zondagen-wa- ren heeft doen voelen. Straks in September maken wij onze va- cantie-balans op: wie een batig saldo kan boeken, weet waar zijn neigingen hem in de vacantie heenvoei'en; maar voor hen die ver lies als resultaat zien, zijn de wintermaanden goed om zich voor het volgend jaar op geheel andere vacantieplannen te bezinnen. E. E. J.—P. VROUWEN IN DE MAATSCHAPPIJ. In Chili hebben de vrouwen in April voor •de eerste maal hun kiesrecht uitgeoefend. Alle candidates hadden groot succes. Interes sant is het, dat door het kiesrecht van de vrouwen de rechtsche partijen gewonnen i hebben, terwijl de linksche partijen geen i voordeel hadden van de vrouwelijke stem- I rechtigen. De vrouwen van Quebec hebben bij het zilveren regeerings jubileum den koning van Engeland een smeekschrift, onderteekend door 9000 vrouwen, toegezonden, waarin zij om politieke rechten verzoeken. Inderdaad is het vroegere Fransche Quebec de eenige staat in Canada waar de vrouwen geen kiesrecht hebben.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 8