Letteren im Kun: >t BIOSCOPEN. Radiomuziek der week Hotel „DE LEEUWERIK" ZATERDAG 31 AUGUSTUS 193S H A A REEM'g'D AGBDXD 9 Op den vooravond van Koninginnedag. Wijdingsure in de Groote Kerk. LUXOR SOUND THEATER. „De geheimzinnige" met Herbert Marshall. Marion Davies en Bing Crosby in „De filmster". Misdadigers hebben zich altijd in de bij zondere belangstelling van schrijvers en regis seurs mogen verheugen, wat niet te verwon deren is, want de practijken van deze duis tere heeren leveren stof in overvloed. Amerika, het land, waar het gangster-bedrijf zoo sterk bloeit, heeft al heel wat „criminal" films af geleverd, waarin ons het doen en laten van trein- en andere bandieten wordt geschilderd. Ook „De geheimzinnige" speelt zich af op het „arbeidsterrein" der bandieten en de regis seur Jack Conway is er in geslaagd hiervan een werkelijk boeien de geschiedenis sa men te stellen. De handeling geschiedt ditmaal niet in Ame rika maar in Europa, voor een groot deel in de lucht boven het Kanaal. De scènes in het vliegtuig, waarin zich opwindende too- neelen voordoen, vor men ook het hoogte punt van de film en daar is het vooral, dat men het prach tige, beheerschte spel van Herbert Marshall kan bewonderen. Van den inhoud zullen wij niets verraden, want juist in den verrassenden loop der gebeurte nissen ligt de attractie van deze rolprent. „De geheimzinnige" biedt wat men pleegt te noemen een flinke dosis gezonde sensatie. Ook de humor is het volle pond toebedeeld en menig tafereeltje wekt dan ook de onverdeel de lachlust van het publiek op. De tweede hoofdfilm „De filmster" is een revue-achtig romannetje, waarin veel gedanst en gezongen wordt. De koning der Amerikaan- sche „crooners" Bing Crosby vervult de hoofd rol en hij krijgt ruimschoots gelegenheid zijn smeltende love-songs ten beste te geven. Bing heeft uitstekende assistentie van Marion Da- vies, die hier weer eens toont, welk een veel zijdig artiste zij is. In haar dansen toont zij zich een waar virtuoze. De film verplaatst ons temidden van de repetities van een revuege zelschap en wij zijn er getuige van hoe de ge vierde zanger Bill Williams (Bing Crosby) in de netten van een geraffineerde vrouwelijke collega verstrikt raakt. Gelukkig is Marion Davies er ook nog en zij slaagt er niet alleen in Bing's hart voor altijd te veroveren, maar bovendien het succes der revue te bewerken door te rechter tijd de rol van deze onsympa thieke dame over te nemen. Er zit een bijzonder vlot tempo in deze film en er komen allerlei opgewekte-melodietjes in voor, die door Bing Crosby, Marion Davies en anderen zeer goed worden voorgedragen. Lief hebbers van musical-come dies kunnen hun hart ophalen. Aan de hoofdfilms gaat het gebruikelijke journaal vooraf, waarin een voorname plaats aan de nagedachtenis van koningin Astrid is ingeruimd. Verder noemen wij eenige geslaag de fragmenten van het drakenspel te Beesel in Limburg. REMBRANDT-THEATER. Hartedief. Shirley Temple weet in Hartedief dat aller oogen op haar zijn gevestigd. Hartedief heet de film waarin Shirley Temple de hoofdrol vervult, ook werkelijk al ler harten steelt en het middelpunt is van al les. De naam is goed gekozen, Shirley is lief, speelt over het algemeen echt natuurlijk met een élan dat uit haar zelf komt en is een ge boren actricetje. Zij speelt, lacht, zingt en huilt temidden van een verhaal dat vol narig heid is. Men mag dat jammer vinden, 't is nu eenmaal zoo en het lachend gezichtje van Shirley maakt veel goed. Toch zouden haar blonde krullen prettiger uitkomen als er niet met betrekkelijk goedkoope effecten werd gewerkt als de dood van vader en moeder, het gluiperige egoïsme van de rijke familie die Shirley alleen in huis wil nemen om de erfenis van den rijken, invaliden oom te be machtigen en de ziekelijke moordlust-op- poppen van het drens-drijvende dochtertje Joy. Shirley moet zon hebben, die haar in Harte dief te veel wordt onthouden. Niettegen staande dit alles staat deze film boven het genre dat wij den laatsten tijd maar al te vaak krijgen te zien. Geen oogenbilk verve ling. veel wisseling van gebeurtenissen en steeds weer: Shirley, Shirley. Hartedief is een prachtfilm voor moeders. Die kunnen meelachen als het kind een pop krijgt, meehuilen als moeder sterft en dank baar wezen als Loop, de vlieger voor het heil var. het kind alles over heeft. 't Is onmogelijk een kind van zes jaar te leeren spelen zooals Shirley speelt. Met op maak en trucs kan men zoo noodig een lief gezichtje maken, misschien zelfs lachkuiltjes tcoveren. met geduld kan men kleine kinde ren veel laten nadoen, maar altijd zal het houterig blijven en verstoken van de charme der persoonlijkheid. Shirley Temple echter acteert met de volleerdheid eener volwassene, doelbewust en flink, maar tevens met kinder lijke bescheidenheid, verlegenheid, onschuld. Juist deze mengeling rangschikt Hartedief, wanneer men ten minste de film personi fieert met Shirley, met wegcijfering van alle anderen, onder de goede producties van den laatsten tijd. Shirley is de hartedief, maar Hartedief is Shirley. Het voorprogramma bevat, reeds van Don derdagavond af, een In Memoriam, van Poly goon, gewijd aan Koningin Astrid. Groote momenten uit haar leven, destijds vastgelegd, worden nu weer getoond. De tegenstelling met de werkelijkheid is wel erg schrijnend. Wilde paarden gooien wilde berijders tegen den grond in een ander nummer van het voorprogram en de slappekoord-dansers op tooneel veroorzaken angstige staar-oogen bij het publiek, hetgeen juist de bedoeling is, zoodat ook dit onderdeel aan de eischen vol doet. CINEMA PALACE. Anny Ondra in de „Groote Schoonmaak". Hebt u ooit geweten dat een onnoozele zeil- boender en een dito plumeau nog voor iets anders kon dienen, dan als attribuut voor de nijvere huisvrouw of dienstbode? Anny Ondra maakt met een halve plumeau van een een voudig hoedje een chique Parijsche creatie en ze versiert haar wat simpele jurkje met een afgewikkelde zeilwrijver. waardoor dat japon netje een zeer eigen cachet krijgt. In „Groote Schoonmaak" is Anny Ondra eenvoudig in dit genre niet te overtreffen. Als filmactrice wordt ze steeds beter, was ze vroeger in haar uit beelding voor alles de, een beetje dwaze, grap- Anny Ondra. penmaakster, tegenwoordig verdiept haar spel zich meer en meer, het wordt ook veel beschaafder. Haar kracht zit daarin, dat ze met en door haar heerlijke eerlijke ernst de grappigste situaties schept. Ze maakt vergis singen, maar dan is ze in haar dwaling zoo aanbiddelijk, dat men het niet licht zou wagen haar uit haar droom te halen. In „Groote, Schoonmaak" is ze een schat, die ten volle ver- dient, dat ze gelukkig wordt met haar Robert, dien ze een erfelijk belasten dief dacht, ter wijl hij een zeer gefortuneerd charmant jong- mensch is. Wolf AlbachRetty is Robert en het is best te begrijpen, dat hij Bessie's (Anny Ondra) hart in vlam zet. „Groote Schoon maak" is een van de besten zoo niet de beste Anny Ondra film, waar men zich van het be gin tot het eind kostelijk mee vermaakt. Er wordt door allen uitstekend in gespeeld, de schoonmaakploeg no. 8 telt uitstekende ko mische krachten. Door de geheele film heen wordt met animo en plezier gespeeld, het lijkt of Anny allen in haar tempo meeneemt. We kunnen volkomen onderschrijven, wat Cinema Palace er o.a. zelf van zegt: „een kostelijke filmklucht van begin tot einde vol oerkomische momenten". Een aanbeveling ten volle waard. Een mooi voorprogramma completeert den avond. Interessante journaals, waarin o.a. ook herinneringen aan belangrijke gebeurtenissen in het leven van koningin Astrid van België een mooie gekleurde film ,,'t Is Spring" (het is lente) en last not least de bijzonder geestige internationale Variété-Parodist Herbert Zer- nik, die met zijn imitaties groot succes had. EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONG Men gaat nu reeds op sommige plaatsen den honderdsten geboortedag van Charles Camille Saint-Saëns herdenken, hoewel die dag eigen lijk op den 9den October valt. In de geschie denis der Fransche muziek van de vorige en van het begin van deze eeuw neemt de naam van St. Saëns een eigenaardige plaats in. Te midden van alle woelingen en wisselingen in den stijl der muziek heeft hij zijn eigen stijl onwrikbaar gehandhaafd, als een hechte rots te midden der wilde golven. Zijn groote, ja geniale begaafdheid oriënteerde zich meer naar het verleden dan naar de toekomst. Zijn kunst is veeleer aristocratisch-conservatief dan revolutionnair. Nieuwe perspectieven, zoo als die van Hector Beriioz (18031867 en latei- die van Claude Debussy (1862—1918), heeft zij niet geopend. Zij heeft voortgebouwd op over geleverde principes, zonder echter daarbij een passend gebruik van nieuwe aanwinsten stel selmatig te versmaden. Maar zij vormt ook niet de afsluiting en het hoogtepunt eener periode, zooals b.v. die van Bach, die daarbij nog tevens naar de toekomst wees. Neen, de verschijning van St. Saëns is meer een zelfstandige episode, en zijn kunst is te zelfstandig dan dat ze met het woord „epigoon" naar billijkheid gekwali ficeerd zou zijn. Zij is trouwens in haar beste uitingen nog springlevend, en dat zou ze niet zijn als haar producten alleen maar uit wel gevormde epiphyten bestonden. Vergelijk er b.v. eens mede de muziek van zijn tijdgenoot Max Bruch (18381920), een componist, die ook over een willige pen beschikte en inder tijd zeer gevierd is en ook geen revolutionnair. Maar hoe weinige van diens werken heb ben standgehouden; hoe verouderd klinkt het meerendeel er van in onzen tijd! Met meer recht zou men misschien een parallel kunnen trekken tusschen Saint-Saëns en Joh. Brahms (1833—1897). hoe verschillend hun karakters en hun kunst ook waren. Ook Brahms heeft de groote tradities, van Bach, Beethoven en FRANS HALS THEATER. „Gruss und Kuss, V< Franziska Gaal; een guitige Veronika. Het Frans Hals Theater behoort deze ge heele bioscoopweek bij alle voorstellingen stampvol te zijn. Dat zal ieder, die Vrijdag avond „Gruss und Kuss, Veronika" gezien heeft, met ons eens zijn. Zóó'n aardige, vroo- lijke amusementsfilm zagen wij in lang niet. Franziska Gaal, de kleine, bekoorlijke en gees tige actrice gaat door deze film, lachend en pruilend, soms „zum Toae betrübt" maar aan het eind toch „himmelhoch jauchzend". als zij den eenigszins schutterigen, maar braven man, dien zij heeft uitverkoren, om den hals valt. Maar vóór dien tijd is er heel wat gebeurd en Otto Wallburg, de populaire dikkerd, heeft daar veel schuld aan. Zet hij niet een vernuf tig plan in elkaar, alléén om de gelegenheid te krijgen, een paar maal per maand Breslau te verlaten en een snoepreisje naar Berlijn te kunnen makenvoor zaken? Dit gegeven is niet nieuw, maar het is in deze rolprent op buitengewoon aardige en pakkende wijze uit gewerkt. Paul Hörbiger stelt den braven kerel voor, die tenslotte aan de lieftalligheid, gepaard aan een flinke mate van ondeugendheid, van het leuke verkoopstertje uit den bloemenwinkel geen weerstand kan bieden en hij doet het op onnavolgbare wijze. Ook Hilde Hildebrand is zeer verdienstelijk als de echtgenoot van den pretgragen Breslauer. De grappige verwikkelingen die in dit film blijspel voorkomen, wekken telkens een scha terlach in de zaal. En het bijprogramma kan er ook zijn: ac- tueele gebeurtenissen in de journalen, een leuke teekenfilm, nabootsingen van allerlei sportgeluiden, gepresenteerd door een gezellig causeur. Wie dezer dagen naar het Frans Hals Thea ter gaat komt er vast en zeker met een glim lach om de lippen uit! ITALIë—ABESSYNIë-NUMMER VAN „KERK EN VREDE". Een der nummers van „Kerk en Vrede", orgaan van de Vereeniging van Christen- anti-militairisten „Kerk en Vrede", is een ItaliëAbessynië-nummer geworden. Op de voorpagina de reproductie van een teekening van Rik, die de aandacht vestigt op de kans, dat de dood in Abessynië weer „nieu we oogst" zal binnenhalen. Dom Modest us van Assche heeft een artikel afgestaan: „Tegen den oorlog en voor den vrede" en Dr. Harry Emerson Fosdick's arti kel „De onbekende soldaat" is voor dit num mer vertaald door S. Otten. Ook Henriëtte Mooy heeft ee anti-oor logs artikel afgestaan. VIJF FIETSEN VERDWENEN. Deze week maakt, de balans melding van een resultaat vaai vijf verdwenen fietsen in Haarlem. SPEELTUIN „MEERLEBOSCH". De trekking der verloting zal plaats hebben a.s. Maandagavond in 't gebouw in de Nach tegaalstraat. De bazar zal 7 September des middags 4 uur geopend worden. Vele winkeliers hebben hun medewerking verleend om dezen bazar te doen slagen. KRUISSTRAAT. GROOTE en KLEINE ZALEN voor DINERS, PARTIJEN, VERGADERINGEN enz. (Adv. Ingez. MedJ Schumann tot hem gekomen, bewust in eere gehouden en hij heeft temidden der in Wagner en Liszt gecentraliseerde stroomingen even onwrikbaar gestaan als de Fransche componist in die der im- en expressionisten. En ook Brahms' werk is blijven leven, hoe erg het ook tijdens zijn leven van sommige zijden ver guisd is. St. Saëns heeft slechts tot zijn 45ste levens jaar een openbare betrekking bekleed. Tot dat jaar was hij (van 1858 af) organist van de Madeleine te Parijs. Na 1870 leefde hij uitslui tend voor zijn composities en voor zijn reizen. Als orgel- en klaviervirtuoos en als dirigent is hij in geheel Europa gevierd. Maar zijn rei zen waren lang niet alle kunstreizen. Hij heeft ook veel rondgezworven voor zijn pure plezier, hoewel ook deze soort van reizen toch meermalen artistieke vruchten hebben gele verd, doordat 'hij zijn geest bevruchten liet door de muziek die in verre landen inheemsch was. Een duidelijk voorbeeld daarvan vindt men in het middelste hoofddeel van zijn vijfde pianoconcert, dat tijdens een zijner lang durige reizen in Egypte geconcipieerd is. Het is meermalen gebeurd dat hij langenrtijd ach tereen afwezig en zelfs onvindbaar was. zoo dat af en toe tijdens zijn leven geruchten op doken dat hij ergens in Afrika vermoord of verongelukt of althans overleden zou zijn. Maar ineens kwam hij dan weer te voorschijn. Hij is ook niet in zijn vaderland gestorven: de dood heeft hem eindelijk achterhaald tijdens een verblijf in Algiers, waar hij met zijn trou wen bediende Jean Laurendeau in het Hotel de l'Oasis intrek genomen had. Na een kalmen en prettigen dag, gedurende welken hij ge werkt, gelezen en een beetje gezongen had was hij op z'n gewonen tijd naar bed gegaan, toen hij door een borstbeklemming overvallen werd, een herhaling van vroeger met succes doorstane benauwdheden, maar heviger. En aan deze kon de 86-jarige niet meer weerstand bieden. Om half elf ontsliep hij. den 4 De cember 1921. Zijn stoffelijke resten werden naar Frankrijk overgebracht en na een pom- peuzen lijkdienst in de Madeleine op het kerkhof Montparnasse te Parijs in het familie graf bijgezet. Het getal zijner werken is vrij aanzienlijk: dat der genummerde overschrijdt de 150, waarbij dan nog een aantal niet ge nummerde gevoegd moeten worden. En met die werken heeft hij allerlei gebied betreden. Op vocaal gebied vallen 2 Missen, een Kerst oratorium, de Bijbelsche Legende „Le Déluge" Op den vooravond van Koninginnedag werd in de Groote Kerk een wijdingsure gehouden op initiatief van de Chr. Oranje Vereeniging. Als eerste spreker trad op Ds. P. W. F o e- ken. Ned. Hervormd predikant. De ramp die België heeft getroffen, stemt ons ertoe dezen avond met dankbaarheid te gedenken, dat onze Koningin dank zij God's goedheid voor ons is gespaard gebleven en dat zij steeds zoo veel geesteskracht heeft getoond en zich im mer een landsmoeder heeft getoond. Spr. roemde haar oprechte, eenvoudige vroomheid, haar bereidheid tot het brengen van offers en de gave. gezonde degelijkheid, die den Oranjes eigen is. Tenslotte sprak hij de hoop uit. dat onze vorstin nog lang moge gesnaard blijven. Vervolgens sprak ds. L. Hoorweg. Gere formeerd predikant, die aandacht wijdde aan het Wilhelmus, waarvan hij de geschiedenis verhaalde. Uit dit oude Geuzenlied, zeide ds. Hoorweg, ademt ae geest van Prins Willem den Eer sten, wiens eigen woorden het bevat. Aan de hand van verschillende aanhalingen uit het oude volkslied schetste spreker de figuur van den Vader des Vaderlands. Speciaal wijdde hij de aandacht aan de reformatorische houding van den Prins, niet alleen aangenomen uit een humanistisch oogpunt, doch vooral ter ver breiding van het Evangelie. Bij de viering van den verjaardag past al lereerst een bekeering tot God's Woord en een wering om des geloofswille van iedere tyrannie Laatste spreker was dr. W. Bij leve ld. Christelijk Gereformeerd predikant. Ds. Bijleveld sprak over de symbolische waarde van de kleuren van onze vlag en van het Wilhelmus. Eeuwen en eeuwen is de kreet in Nederland geweest: „Oranje boven", zij het dan, dat somtijds qeze kreet verstomde, wan neer andere politieke stroomingen in den lande heerschten. Spr. schetste uitvoerig de geschiedenis van het Nederlandsche vorsten huis en loofde God voor de behoeding van de Oranjes, waardoor wij thans nog Koningin Wilhelmina bezitten en Prinses Juliana. De toekomst is donker, besloot ds. Bijle veld, doch wanneer het vorstenhuis beschermd wordt tegen de aanvallen van velen, die zich vaderlanders noemen, wordt zij lichter. De heer P. Halsema begeleidde op het or gel de verschillende psalmen en liederen, die werden gezongen. RADIOPROGRAMMA. ZONDAG 1 SEPTEMBER. HILVERSUM, 1875 M. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 8.00—12,00 AVRO. 8.55 Orgelspel J. Jong. 9.00 Postduivenber. 9.05 Tuinbouwpraatje S. S. Lantinga. 9.30 Ver volg orgelspel. 9.45 A. Pleysier: Van staat en maatschappij. 10.00 Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk te Koog a. d. Zaan. Voorg.: Ds. G. Hornstra. 11.40 Gram.pl. 12.00 Klokkenspel en uurslag v. d. Ned. Herv. Kerk te Hattem. 12.10 Filmpraatje L. J. Jordaan. 12.30 Omroeporkest olvN. Treep. 2.00 Boekbespreking Dr. P. H. Ritt'er Jr. 2.30 Gem. Zangvereen. „Amsterdam" olv. H. Duinker. 3.00 Residentie-orkest olv. I. Neumark mmv. M. Meder (cello) en L. Korter (zang). 4.30 De AVRO-Decibels olv. E. Meenk. 5.00 Kinderkoor .Apollo" olv. H. v. d. Heide Wijma. 5.35 Reportage v. e. ballonvaart. 5.50 Gram.pl. 6.00 VARA-orkest olv. De Groot. 6.50 Sportnieuws. 7.00 Gram.pl. 7.30 Vervolg repor tage. 8.00 Berichten. 8.10 dito. 8.15 Residentie orkest olv. Schuricht mmv. S. Askenase (piano). 9.10 Radio-Journaal. 9.25 B. Lensky (viool) en P. Palla (piano). 9.40 „De Patiente" schets van Bekeffi. Leiding: K. Kleyn. 9.50 Herinnering a. d. Boswell Sisters. 10.05 „Annie leert het vak" spel van Kadar. Leiding: K. Kleyn. 10.15 Omroeporkest olv. N. Treep. 11.00 Berichten. Gram.pl. 11.15—12.00 Kovacs Lajos en zijn orkest. HUIZEN. 301 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV. 7.45— 11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding olv. Ds. J. Groeneweg mmv. sopraan en orgel. 9.30 Gram.pl. 10.00 Hoogmis. 11.45 Grampl. en lezing. 2.30 Orkest concert. 3.20 Gram.pl. 4.00 Ziekenlof. 5.00 Ge wijde muziek. 5.50 Kerkdienst u. d. Geref. Kerk te Nederhorst den Berg. Voorg.: Ds. I. Groenenberg. Orgel: J. Snel. 7.45 Gram.pl. 7.50 Causerie. 8.10 Berichten. 8.15 Schlagermuziek en zang. 9.25 Gram.pl. 9.40 Orkestconcert en („De Zondvloed"), een Requiem, verscheidene Cantates en Motetten, de 18de Psalm etc. Van zijn talrijke opera's is „Samson et Dalila" vaak ook in concertvorm uitgevoerd we reldberoemd geworden; de beide zangen van Dalila „Printemps qui commence" en „Mon coeur s' ouvre" behooren tot het repertoire van elke altzangeres. Voor orkest schreef hij 3 Symphonieën de tweede in a kl. t. en de derde met orgel in c kl. t. zijn ook hier ter stede vaak ten gehoore gebracht twee Suites en eenige kleinere werken. Voor een solo-instrument met orkest: vijf Pianoconcer ten, drie vioolconcerten, het beroemde cello concert, twee kleinere stukken voor viool en orkest en een paar voor andere solo-instru menten. Voor kamermuziek: Pianokwintetten en -kwartetten, een Septet (met strijkinstru menten en trompet), Trios, Sonates met viool en met cello. Verder een aantal werken voor klavier of voor 2 klavieren en voor orgel. Ook als schrijver van Essais en zelfs als dichter is hij werkzaam geweest. De merkwaardige toevallige samenvallingen in ae i-adiowereld, waarop ik al eens meer wees, kunnen weer met een vermeerderd wor den: het klavierconcert in C gr. t„ K.V. 467, dat heusch niet tot de meestgespeelde van Mozart behoort, komt in de aanstaande week plotseling tweemaal voor de microfoon: Don derdag in Huizen, Vrijdag in Kalundborg. Ik heb dat concert wel eens ergens door het epitheton ..geweldig" gekenmerkt gezien, maar er dat karakter nooit in gevoeld. De melodische ader heeft er m.i. minder rijkelijk in gevloeid dan in vele andere van Mozart's concerten. Het is hier in Haarlem destijds door Ed. van Beinum met het H.O.V.-orkest zonder di rigent gespeeld. De Cantate no. 46 van Bach, die Zondag door Leipzig uitgezonden wordt, geeft weer gelegen heid enkele voorbeelden van Bach's lapidaire schildering van bepaalde stemmingen te con- stateeren. Het beginkoor doet aan het „Qui tollis" der Mis in b kl. t. denken; daarbij laten de alten een zuchtende figuur hooren. Bij de aria „Dein Wetter zog auf" tremoleeren de bassen en het onheilspellende wordt nog ver sterkt door de succesievelijke chromatische verhoogingen. Bij de laatste in deze Cantate voorkomende aria illustreeren de fluiten het pastorale karakter dat in de woorden „(Jezus) sammelt sie (die Frommen) als seine Schafe", Schweitzer noemt deze Cantate een monumen taal muziekdrama c zang. 10.30 Berichten. Gram.pl. 10.4011.00 Epiloog. DROmVICH, 1500 M. 12.50 Orkestconcert olv. Kitto mmv. H. Shuttleworth (bas). 1.50 Pianorecital V. Langrish. 2.20 Het Londensch Zigeuner-orkest olv. Leggett. Mmv. R. Mackay (zang). 3.20 Trio concert. 3.50 BBC-Northern-orkest olv. Mor rison. 4.50 Voor de jeugd. 5 10 Lezing. 5.25 Or gelconcert Marcel Dupré. 6.05 BBC-orkest olv. Clifford. 7.05 Lezing. 7.35 I. C~ut-z, t&vpraun) en B. Harrison (cello). 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefóadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.20 L. Jeffries en zijn orkest mmv. G. Hall (sopraan). 10.20 Gram.pl. 10.50 Epiloog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20, 8.20 en 11.20 Gram.pl. 11.35 Orgelcon cert. 12.25 Grampl. 12.35 Orkestconcert olv. André. 2.35 Accordeonspel. 2.50 Zang. 5.20 Gol- dy-orkest, 8.20 Zang. 9.05 Gringoire, spel van De Banville en Crainquebille, spel van France. KALUNDBORG 1261 M. 12.20—1.20 Rydahl's orkest. 4.20 Harmonie orkest. 6.206.40 Gram.pl. 8.20 Omroeporkest olv. Reesen. 9.05 Piano-recital. 9.50 Duitsche volksliedjes. 10.30 Opera-muziek. 11.20—12.50 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.55 Radio-kwintet. 10.50 Koorzang. 11.50 Bach-Cantate. 12.20 Concert uit Berlijn. 4.20 Kamer-orkest olv. Hagestedt. 6.50 piano-recital. 8.20 Concert uit Berlijn olv. Steiner 9.50 Zie Deutschlandsender. 10.50— 12.20 Dansmuziek. ROME, 421 M. 9.00 Koor- en orkestconcert. 10.20 Hoorspel. 10.50 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 M. 10.20 Gram.pl. 11.20 Salon-orkest. 12.20 M. Alcxys' orkest. 1.302.20 Gram.pl. 5.20 Piano muziek. 5.55 Populair concert. 620 Salon orkest. 7.35 Gram.pl. 8.20 Omroeporkest. 10.30 12.20 Paul Godwin's orkest. BRUSSEL. 484 M. 10.20 Saion-orkest. 11.20 Gram.pl. 12.20 Om roeporkest. 1.30—2.20 M. Alexys' orkest. 5.20 Dansmuziek. 5.35 Reportage. 6.20 Zang. 6.50 Grampl. 7.35 Zang. 8.20 Symphonieconcert olv. Vereist. 10.30—12.20 Zie 322 M. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.20 Wagner-Verdi-concert olv. Bongartz mmv. K. Koether (bariton). 9.50 Oude Duit sche Volksliederen. 10.20, 10.40 en 11.05 Be richten. 11.201.15 Dansmuziek olv. Oskar Joost. 9 RADIO MOORS N.v. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. MedJ MAANDAG 2 SEPTEMBER JJ35. HILVERSUM ,1875 M. Algemeen programma verzorgd door de VARA. 8.Gram.pl. 10.Morgenwijding VPRO. 10.15 Declamatie C. Rijken. 10.35 De Noten krakers o.l.v, D. Wins. 11.Vervolg decla matie. 11.15 H. Wiggelaar (viool) en R. iSchoute (piano). 11.3.0 E. Walis en zijn orkest 12.Grain.pl. 12.30 De Zonnekloppers o.l.v C. Steijn. 1.00—1.45 De Flierefluiters o.l.v. E. Walis. 2.Orvitropia oJ.v. J. v. d. Horst. 3. Voor de Vrouwen. 3.30 Gram.pl. 4.30 Kinder- uurtje, 5.Strijkorkest o.l.v. E. Walis. 5.30 Gram.pl. 5.45 Schalmei o.l.v. P. Renes. 6. Dubbel X, o.l.v. C. Steyn. 6.30 Muzikale lezing R. Schoute. 7.F. Hessel: Het vogeltrek probleem 7.20 Orgelspel C. Steyn. 7.40 W. Graadt van Roggen: de 33ste Kon. Ned. Jaar beurs. 8.Herh. S.O.S.-berichten. 8.03 Nieuws berichten. 8.15 Uitz. van de herdenkings avond v. h. 500-jarig bestaan van Leeuwar den: Mr. M. E. Hepkema (toespraak), Colle gium musicum, Doe Haasdijk (zang), mevr. KompterKuipers (piano) en Mr. J. W. Tijsma (toespraak). 9.45 Fantasie oJ.v. E. Walls. 10.25 Gram.pl. 10.40 De Bohemians o.l.v. J. v. d. Horst. 11.2012.00 Gramofoon- platen. HILVERSUM 301 M. N. C. R. V.-uitzending, 8.Schriftlezing en meditatie. 8.15 Gram. platen. 8.309.30 Harmonie „Crescendo" te Baarn o.l.v. J. H. v. Dapperen. 10.30 Morgen dienst o.l.v. Ds. L. J. S. Crousaz. 11.Chr. Lectuur. 11.3012.Gramofoonplaten. 12.15 Kinderkoor ,3e! Canto" o.l.v. C. v. Rennes. 12.30. Orgelconcert J. Zwart. 2.Gram.pl. 2.35 Causerie A. J. Zwahler M. m v. sopraan en orgel. 5.Concert door G. Beths en L. de Graaff (viool) en P. Halsema (piano). 6.30 Gram.pl. 7.15 Reportage: Wat we op Konin ginnedag hoorden. 8.Berichten. 8.05 Gram. platen 9.Declamatie door N. Roelofswaard 9.30 NCRV-Orkest o.l.v. P. v. d. Hurk (Om 10.15 Berichten.) 11.0011.30 Gramofoonmu- ziek. DROITWICH, 1500 M. 10.3510.50 Morgenwijding. 11.05 Lezing 11.20 Gram.pl. 11,50 Orgelconcert R. H. Clif ford Smith. 12.20 Western Studio-Orkest o.l.v. Fr. Thomas. 1.05 Gram.pl. 1.35 Commodore Grand Orkest o.l.v. Davidson. 2.35 Gram.pl. 3.20 Orkestconcert o.l.v. G. J. Grant m.m.v. A. Ballatine (alt) 4.05 E. Owen (viool) en H. Isaacs (piano) 4.35 BBC-Northern Orkest o.l.v. Morrison. 5.35 Maurice Winninck en zijn Band 6.20 Berichten. 6.50 Orgelspel Reg. Dixon. 7.20 BBC-Orkest o.l.v. Lewis m.m.v. S. Pope (bariton). 8.20 „A. marriage has been arranged", spel met muziek. 9.05 M. Rostal (viool) en J. Friskin (piano). 10.Berich ten. 10.20 Lezing. 10.35 G. Parkington's Kwintet m.m.v. F. Roselli (sopraan). 11.35— 12.20 Casani Club Orkest o.l.v. Ch. Kunz. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl. 12.35 Orkestconcert o.l.v. Touche. 7.50 Gram.pl. 8.20 Radiotooneel 11.1012.35 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1261 M. 12.20—2.20 Strijkorkest o.l.v. H. Andersen. 3.505.50 L. Preii's orkest 8.20 Omroeporkest o.l.v. Gröndahl. 9.Vocaal concert. 9.30 Balalaikamuziek. 10.40 Omroeporkest oJ.v. Gröndahl. 11.2012.50 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 6.50 Orkestconcert. 10.50 Vocaal sextet. 12.20 Uit Hamburg: Nedersaks. Symphonie-orkest 2.35 Gram.pl. 4.20 Kinderconcert. 5.20 Omroep kleinorkest o.l.v. Eysoldt. 7.20 Schrammelcon- cert. 8.30 Omroepkwintet. 11.2012.20 Om roeporkest en solisten o.l.v. Breuer. ROME, 412 M. 9.— „Die Herzogin von Chicago", opmrtco van Kalman. Orkestl. R. Josi. BRUSSEL. 322 cn 484 M. 3.22 M.: 12.20 Gram pl. 1.30—2.20 Salon orkest 5.20 dito. 7.20 Cembalorecital. 8.20 Blaasconcert. 9.20 Koorconcert o.l.v. Alpaerts m.m.v. J. du Chastain piano. Hierna tot 11.20 Gram.pl. 484 M.: 12.20 Salonorkest. 1.30—2.20 5.20 Gram.pl. 7.05 Accordeonmuzieb. 7.35 dito. 8.20 Omroeporkest o.l.v. Gason. 10.30—11.20 Gram.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Werken van Jos. Reiter, voor solisten koor en orkest (Gr.Ip.) 9.20 „Nordfahrt" spel van SchneiderEdenkoben 10.30 en 11.05 Be richten. 11.20—12.20 Dansmuziek o'v, \v, Xrüger. Herbert Marshall.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 11