Littireim im ÊCuü BIOSCOPEN. Nieuwe Uitgaven .VELO' Radiomuziek der week ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1935 HAAR'EE M'S DAGBEAD 9 REMBRANDT THEATER. Abessynië. Charley Cliaplin, oude bekende. De film over Abessynië, die wij kort geleden in ons blad bespraken, wordt in Rembrandt Theater vertoond, en zal wel de belangstelling trekken, ware het reeds door zijn actualiteit. Wegens de uitgebreid heid van het program ma is er dit keer geen tooneel. Charley Chap lin maakt echter alles goed, want in zijn twee acten tellende komische film: De Bank van Lee ning, brengt hij ons weer even in de goede oude lachsfeer. Charley Chaplin heeft toch nog altijd iets bijzonder; De journaals geven de laatste nieuwigheden van overal te aanschou wen. bekocht moet voelen, want er gebeurt, be> halve het dansen, niets bijzonders; geen re volvers worden getrokken, geen bloed vloeit, geen gillende of in zwijm vallende vrouwen, niets van dat al, alleen maar een danspaar dat met zijn dansen een reusachtig succes heeft. That is all! CINEMA PALACE. LUXOR SOUND THEATER. Myrna Loy en William Powell en „Het geheim van Evelyn Prentice. Het geheim van Evelyn Prentice dit is de beklemmende geschiedenis, die zich om een opzienbarenden moord in een der groote ste den van de Nieuwe Wereld afspeelt. Het is een film,-die ons op aangrijpende wijze de voor geschiedenis van een misdaad schildert, ons in spanning doet mee leven met de tragi sche figuur van Eve lyn Prentice en haar ontzettend geheim en ons tenslotte voert binnen de muren van het sombere gerechts bouw, waar het klu wen van feiten, be schuldigingen en ver onderstellingen ten slotte ontward wordt. William Powell en Myrna Loy zijn de centrale figuren in dezen filmroman en :om- Myrna Loy. - zich geen betere kan wenschen. Hier is geen sprake van weeke sentimentaliteit of waartoe een film als deze gemakkelijk aanleiding zo-u kunnen geven overdreven gevoelsspeculatie; hier staan twee menschen naast en tegenover elkander, die zuiver menschelijk denken en handelen. De climax bereikt hun spel onge twijfeld in de rechtszaalscène, waar Powell als de advocaat Prentice na een scherp woorden duel met den openbaren aanklager voor de jury, zich plotseling voor de noodzaak gesteld ziet zijn eigen vrouw te moeten verdedigen. In dit roerende tafereel toonen deze twee zich kunstenaars van de hoogste orde. Tusschen beide hoofdpersonen staat het aardige figuur tje van Evelyn's dochtertje, een van die won derbaarlijke jeugdige talenten, waar Holly wood het monopolie van schijnt te bezitten. De film, die door William K. Howard geregisseerd werd is de moeite van een bezoek ten volle waard. Het begin moge voor sommige bezoe kers wat verward lijken, de groote lijnen wor den geleidelijk zichtbaar en men volgt het verloop van de handeling in steeds grootere spanning. Het voorprogramma geeft deze week heel wat te zien en te hooren. In het binnenland- sche journaal zijn we getuige van het vertrek der Dragon-Rapide vliegtuigen naar Nieuw Guinea en maken we een wandeling met Wal lace Beery in het beroemde vreemdelingenoord aan de Zuiderzeekust. De buitenlandsche re vue geeft kijkjes in het Volkenbondspaleis tijdens de jongste besprekingen en toont ons eenige wetenswaardigheden uit het Zwarte Keizerrijk. Verder is er een interessant filmpje over natuur en folklore in Schotland en een kluchtige historie met de Radioramblers, die weer een paar meesterlijke imitaties ten beste te hooren geven. Dan bevat het programma nog een amusant teekenfilmpje „Insulting the Sultan", een greep uit de onbegrensde fan tasie van een schooljongen. FRANS HALS THEATER. Rumba. Het Paramount Wereldnieuws, Rhythmische impressies van New York, een dwaze klucht waarom uitbundig gelachen wordt, getiteld ,.d-'e Kampioen" en een gekleurde talkartoon van Max Fleischer „Dancing on the Moon': zijn de aanloop tot de hoofdfilm „Rumba", waarin George Raft, Carole Lombard en en Margo de hoofd rollen spelen. Zoo als de titel doet be grijpen, is deze film voornamelijk aan den dans en in de eerste plaats aan de Rumba gewijd. De Rumba is de oorspronkelijk Cu. baansche liefdesdans George Raft toont zich een danseur van groot formaat in deze film, voor lief- él f hebbers van den f dans is het een ar tistiek genoegen hem en Carole Lombard en Margo te zien dansen. De film speelt zich in Havanna en in N.-York. in de dan cing „El Elefante" die er zich door heen weeft, maakt George Raft (in Rumba de danseur Joe Martin), in de oogen van de vrouwelijke jeugd misschien nog wat interessanter, maar hoofdzaak is het dansen en dat is prachtig. Het grappige is, dat er ook een zekere span ning is die èn het bioscooppubliek in het Frans Hals Theater èn het publiek in de luxueuze dancing „El Elefante" in New York wat zenuwachtig maakt. Het voordeel, dat wij in Haarlem boven het New Yorksche publiek hebben is, dat wij aan het eind van de film achter de waarheid komen en lachen, terwijl het New Yorksche publiek, dat behalve om te genieten van de dansen, ook gekomen is voor de verwachte sensatie, zich lichtelijk Shirley Temple in Hartedief. Cinema Palace zet de vertooningen van Shirley Temple in Har tedief voort. Ook in het voorprogramma tref fen we een oude be kende aan. die eerst in Rembrandt is geweest: De gevaren van den cameraman, de wilde capriolen van onstui mige paarden. Van de Stille Zuidzee worden beelden ge-, toond met aardige Ha- wai-muziek, vooral voor enthousiasten van dit soort muziek een bijzonder aardige film. De journaals zijn actueel als altijd. Twee Weensche ko mieken. die op het too neel optreden, zorgen voor een grap en een lach en oogsten derhalve ook wel succes. Over Shirley Temple hoeven we niet meer uit te weiden.... Shirley Tem-ple voor de derde week in Haarlem. „Strategie en Tactiek in het schaak spel",, door Dr. M. Euwe; met vele diagrammen; Den Haag, W. P. van Stockum Zoon, N.V., 1935. Dit nieuwe werk van den Nederlandschen grootmeester i»s bedoeld als vervolg op het in 1931 door hem geschreven boek: „De funda menten van het schaakspel en hun beteeke- nis voor de praktijk". Beide werken hebben hun ontstaan te danken aan de door Dr. Euwe in 1931 en 1934, voor de Volksuniversiteiten te Amsterdam en den Haag gehouden voor drachten. Terwijl in laatstgenoemd boek de strategie bijzonder op den voorgrond trad, is in het zooeven verschenen werk de meeste aandacht gewijd aan de tactiek, aan het com- binatoire gedeelte van het schaakspel. Dat scheen den schrijver, blijkens zijn voor woord des te meer doelmatig daar er tot he den nog weinig geschrevan is over het com binatiespel. De auteur heeft in dit werk „een poging" gedaan, de meest voorkomende com binaties in hun elementen te ontleden en op grond daarvan een indeeling te maken van het combinatiespel. Het boek omvat 8 hoofdstukken (239 blad zijden). In het eerste hoofdstuk worden door den schrijver aan de hand van een door hem (met zwart) tegen M. Botwinnik ge speelde partij in het tournooi te Leningrad (1934), de begrippen strategie en tactiek na der toegelicht. In de twee volgende hoofd stukken behandelt dr. Euwe, de algemeene en speciale richtlijnen van de strategie, terwijl in de overige hoofdstukken het hoogepunt van de tactiek, de combinatie, in den breede wordt uiteengezet, d.w.z. de combinatie in het algemeen, toevallige en planmatige, waar van in finesses worden verklaard de Ko- nings-, veld, keten- en eindspelcombinaties. Het geheel is toegelicht aan de hand van tal rijke partijen en partijstellingen van oude ren en recenten datum. Het werk is als het ware geïllustreerd met vele duidelijke dia grammen (67)een uitgave, welke ook overi gens keurig is verzorgd, zooals wij het van bovenvermelde uitgeefster gewend zijn. Wie dit werk met aandacht bestudeert, komt op nieuw onder de machtige bekoring van het edele schaakspel. Zulks heeft hij te danken aan de buitengewoon heldere en met groote liefde voor de schaakkunst gegeven colleges van den grootmeester dr. M. Euwe. Wel zel den kwam een werk op zoo'n juist tijdstip uit als het besprokene. Immers vangt straks de 'n „VELO" TAFELBILJART brengt gezelligheid in huis, is van hoogste kwaliteit, belastingvrij en ongelooflijk goedkoop! Verkrijgbaar In onze 100 filialen In Nederland Contante betalin (Adv. Ingez. Med.) groote strijd om het wereldkampioenschap aan tusschen dr. A. Aljechln (titelhouder) en ar. M. Euwe. De schaakwereld is er ongetwijfeld dank baar voor, dat de literatuur met dit interes sante werk is verrijkt. Concert van Russischen Kerkzang. Koor van het Russisch Theologisch Seminarium te Parijs. Op Donderdag 26 September a.s. geeft het Koor van het Russische Theologisch Semina rie te Parijs in de Groote of St.-Bavokerk een concert van Russischen Kerkzang. Onder leiding van een beroepszanger, M. Iwan Denissov, Professor in Kerkzang aan bovengenoemd Seminarie, is een klein koor van zes goede zangers uit de studenten ge vormd, dat verschillende tournees door Euro pa gemaakt heeft. De opbrengst der concerten komt ten goede aan de leden der Russische Kerk, hoofdaf- deeiïng van de Oostersch Orth. Kerk die uit hun vaderland verdreven zijn en thans een zwerversbestaan leiden in verschillende lan den van West-Europa. De leden van het koor zingen de oude Russische kerkelijke muziek. Deze zang is uitsluitend vocaal en gaat terug op de oud-christelijke zangwijzen, die de Rus sische kerk van de Byzantijnsche heeft over genomen en in aansluiting daaraan op eigen gebied verder ontwikkeld. In de 17e eeuw is dit door het opkomen van den invloed van de Italiaansche en Duitsche muziek in de kloosters teruggedrongen. Aan het einde der vorige eeuw had in dit opzicht een renaissance plaats, die de oude melodieën weer in eere hersheld. O^der leiding van M. Denissov wer den deze ingestudeerd. Deze zangen slui ten aan bij de liturgie van de Oostersche kerk. In het programma is een keuze gedaan, zoodat men een duidelijk overzicht van den aard van deze liederen en hun beteekenis voor het geloofsleven der kerk ontvangt. Zoo be vat het Psalm 141 uit de Vespers, een Hymne ontleend aan Jes. 89. gezongen aan den vooravond van de groote Feesten, Liederen uit den Lijdenstijd. die leiden naar het hoog tepunt van het leven der Oostersche kerk Paschen, waar alles gedragen wordt door de blijde zekerheid, dat Christus is opgestaan en de machten van Zonde en Verderf heeft over wonnen. Voorzoover zij niet aan den Bijbe1 ontleend zijn, zijn het gezangen van groote theologen der Byzantijnsche kerk, als Joh Damascenus, Andreas van Creta op Bijbel- sche motieven. De accenten zijn anders dan hier in het Westen gelegd worden, de toon die de muziek maakt, verschilt van den onze. en toch hoort men hier denzelfden „onnaspeurlijken rijkdom van Christus" verkondigen. Het koor is klein, maar bleek in staat, in eroote kathedralen, als van Canterbury. York en Gloucester te zingen, zoodat hun stem tot in de verste hoeken duidelijk hoorbaar was. De indruk van hun zang was in Engeland en Zwitsei-land overweldigend. Overal waar het koor in de kerken optrad- waren deze vol en meer dan dat. De dienst in Gloucester Cathedral werd door meer dan drieduizend menschen bijgewoond en velen moesten teleurgesteld worden. Zoo ging het overal; lang voordat de diensten aanvingen stonden de menschen en queue. Toen bekend werd, dat ook dit jaar het koor weer zou ko men kwamen al weken van te voren aanvra gen binnen. In Zwitserland, waar het koor tweemaal (1933 en 1934) concerten gaf, was de indruk dien het koor maakte, overweldigend. De „Neue Züricher Zeitung" sprak van een „tieies seeliches Erlebnis". Het blad vestigt er de aandacht op, hoe hoe groot het verschil is met wat men hier als Russische kerkmuziek der Donkozakken te hooren krijgt. Het koor zal tusschen 20 September en 20 October een tournée door ons land maken. VOOR EEN KERKORGEL. De Gereformeerde kerk te Haarlem heeft een belangrijke gift ontvangen die het moge lijk maakt een orgel te plaatsen in de onlangs geopende nieuwe kerk in Haarlem-Noord. TUINBOUW EN PLANTKUNDE. De Afaeeüng Haarlem en Omstreken der Kon. Neaerl. Maatsch. voor Tuinbouw en Plantkunde houdt een vergadering op Dinsdag 17 September in Hotel Lion d'Or. De agenda vermeldt o.rn.: Candidaatstelling 2 Hoofdbestuursleden, Bespreking en demon stratie van de nieuwste Dahlia's, door den heer H. Carlee en Onderlinge Tentoonstelling. GEREFORMEERDE KERK. Dr. Cremer, emeritus-predikant der Gere formeerde kerk te Haarlem, is benoemd tot bibliothecaris der Theologische school te Kampen. PROVINCIALE STATEN VAN NOORD HOLLAND. De tweede gewone zitting der Staten van Noordholland zal worden geopend op Dinsdag 15 October e.k., des voormiddags te half twaalf. ^niiiiiiiiiii|Illlll""fl|i!iiiiiiiiiiiiiiiillJl"ll""l|iiiiinniiiiiiii|,lllllll|"1|iiii!iiiiininiiiiii1,1"Ufll ZONDAG 15 SEPTEMBER HILVERSUM, 1875 31. 8.55 VARA. 10 VPRO. 12.— AVRO 5.— VARA. 8.— AVRO. 8.55 Orgelspel J. Jong, 9.Postd. en voetbal nieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje S. S. Lantinga. 9.45 Pleysier: Van staat en maatschappij. 10.— Mevr. L. Spelberg-Stokmans: Een woord tot de ouders. 10.15 Inl. orgelspel. 10 30 Kerkd, u. d. Woudkapel, Bilthoven, Voorg. Ds J. J. Thomson 12.Uursl, en klokkenspel v. d, Waag te Alkmaar. 12.01 Filmpraatje L. J. Jor- daan. 12 30 Kovacs Jajos en zijn orkest. 1.15 Lyra-trio. 2.Boekbespr. Dr. P. H. Ritter Jr. 2.30 Zang door de Liedertafel „Zang en Vriend schap" olv. K. Böhne. 3.U. h. Kurhaus: Re sidentie-orkest olv. I. Neumark, mmv. C. Lankhout (piano). 4.30 Gram.pl. en sport nieuws. 5Zenderwiss. 5.05 Orvitropia olv. J. v. d. Horst. 5.40 S. Sipos (cymbaali en I. Ros- sican (piano). 5.50 Sportpraatje. 6.05 H Wig- gelaar (viool) en D. Wins 'piano) 6.23 Sport nieuws. 6.30 Gram.pl, 6 45 J. v. Zutphen: Hel pende handen bij nijpende zorg. 6.55 Gram.- platen. 7.De Flierefluiters olv. E. Walis, mmv. Lisette Stevens, B. v. Dongen en I. Ros- sican. 8— Berichten. 8.15 Concertgebouw strijkorkest en Vrouwenkoor olv. Mr. J. den Hertog, mmv. B. v. d. Bosch-Schmidt (so praan) en R. Hahn (alt). 9.Radio-Journaal 9.20 „Wij beoefenen de gezelligheid", gevar, progr. mmv. het Omroeporkest olv. N. Treep. de „Song-Singers", A. de Haas (liedjes) en tooneelensemble. 11.Berichten. 11.10 Gram. platen. 11.15—12.AVRO-Decibels olv. Eddy Meenk. HILVERSUM 301 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5— NCRV. 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding olv. Ds. C. J. Hoekendijk mmv. Mej. C. de Jager (zang) en B. v. Doorn (orgelbegel.) 10Hoogmis. 11.45 Gram.pl. 12.15 Orkestconcert, lezing. 2.Causerie. 2.30 Orkestconcert. 3.Lezing. 3.30 Gram.pl. 4 30 voor de zieken. 5.Kerkd. u. d. Geref. Kerk. Heerenveen, Voorg. Ds. A. J. Bouma. Org.: R Teule. Hierna zang door Chr. Orat. Vereen. Heerenveen, olv. Broekstra. 7.15 Gram.pl. 7.45 Berichten, causerie. 8.10 Berichten, Schlager- muziek. 8.45 Zang en piano. 9.Lezing. 9.10 EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONG George Rafl af, de roman. Het programma van Koningsbergen ver meldt voor Dinsdag o.a. een fragment uit het Trio op. no. 3 van Beethoven. Dat is niets bij zonders. maar de nadere aanduiding, dat ge noemd trio in cis kl. t. staat, is wel zeer bij zonder. Ik heb nooit anders geweten, dan dat het in c kl. t. stond. In 't algemeen komt de toonsoort cis kl. t. in werken van Beethoven zelden voor: naar ik meen alleen in de piano sonate op. 27 no. 2 en in het strijkkwartet op. 131. In het geval van het trio op. 1 no. 3 brengt de verkeerde aanduiding ons niet op een dwaalspoor, we begrijpen toch wel wat bedoeld is. Maar wat te zeggen van het Maandagpro gramma van Oslo. waarop een Preludium en een Fuga in fes kl. t.(ü) van Bach prijken. Fes kl. t. als toonsoort moge theoretisch denk baar zijn, practisch is ze een onmogelijkheid, want ze zou niet minder dan elf mollen aan den sleutel vereischen! En aangezien een ge wone toonladder maar zeven tonen telt, moe ten er dus in fes kl. t. vier dubbelmollen voor komen. Zoo'n toonladder zou er dan als volgt uitzien: fes, ges. ases, beses. ces. deses, eses. In klank zou ze natuurlijk met die van e kl. t., met één kruis aan den sleutel, overeenkomen. Nu is het gekste van een fout als die van Oslo, dat ze ons in 't onzekere laat omtrent de wer kelijke bedoeling. Het meest waarschijnlijk is, dat fis in plaats van fes bedoeld is. maar zelfs als we dit aannemen, moeten we nog afwach ten welk van de beide in die toonsoort geschre ven preludiums en fuga's van Bach gemeend is. Bach schreef, zooals men weet, twee volle dige series preludiums en fuga's in alle groote en kleine- tertstoonsoorten, die als Deel I en Deel II samengevat zijn; Deel I werd in 1722, Deel II in 1744 voltooid. Elk van beide bestaat dus uit 24 preludiums en 24 fuga's, en het is duidelijk dat in programma's het noemen van het Deel niet gemist kan worden. De Fransche titel van „Das Wohltemperierte Klavier" luidt oorspronkelijk „Le Clavecin bien tempéré" en wijst ook den in historisch opzicht onkundige er op. dat het werk voor uitvoering op een clavecin geschreven is. Het kon ook niet anders, want het clavichord kwam wegens zijn uiterst geringe klanksterkte alleen voor het musiceeren in den engsten kring in aanmerking, en het hamerklavier, dat wij onder den naam „plano" of „vleugel" ken nen bestond in Bach's tijd nog niet. In hoe verre de uitvoering van Bach's klavierwerken op een moderne piano een winst of een verlies beteekent, is een kwestie, waarover de mee ningen nog steeds verdeeld zijn. Waarschijnlijk zal men den juisten middenweg bewandelen, als men onderscheid maakt tusschen die wer ken, die krachtens hun schrijfwijze en ook door nadere aanduidingen van Bach's hand speciaal voor het clavecin met zijn beide toet- senrijen en zijn als registers werkende pedalen bedoeld zijn, en diegene, voor welker repro ductie ons oor de mogelijkheid tot nuancee ring van elke afzonderlijke toon noodig acht. Die mogelijkheid bestaat op het clavecin niet, en daarom zullen velen met mij voor de weer gave van langzame, zangerige of van veelstem mige stukken van Bach aan een goede piano de voorkeur geven. Werken als de „Goldberg- Variaties" en het „Italiaansche Concert" kan men daarentegen alleen op clavecin volkomen naar den eisch weergeven. Wanaa Landowska heeft ons dat herhaaldelijk bewezen. Van het „Italiaansche Concert" zal men Zondagavond uit Hamburg een vertolking op clavecin kun nen hooren. voorafgegaan door een van de ..Chromatische Fantasie en Fuga". Of voor ciit laatste werk het clavecin de voorkeur verdient zou ik nog niet durven uitmaken. De „Rhapsodie over een thema van Paga- nini" die we onlangs met den componist Rach maninoff zelf als vertolker der pianopartij hebben kunnen hooren, zal Zaterdag op een Promenadeconcert ten gehoore worden ge bracht met Benno Moisciwitch als solist. Het thema is dat der 24ste Vioolcaprice van Pa- ganini, die uit een reeks variaties op dat thema bestaat. Daarmee was zijn variabiliteit nog lang niet ten einde, want Brahms voelde er zich ook toe' aangetrokken en schreef er twee series, elk van 15 variaties, over en de .Rhapsodie van Rachmaninoff bestaat ten deele ook uit vrije variaties. Is dat thema dan zóó interessant? zal men misschien vragen. Eigenlijk niet; eigenlijk is het op zich zelf ge nomen zeer oninteressant en zeer karakter loos, maar juist door zijn weinig uitgesproken karakter en eenvoudige structuur leent het zich bij uitstek voor veelzijdige ontwikkeling, veel meer dan een gecompliceerd en reeds uit eigen kracht sterk sprekend thema zou doen. Men vergelijke in dit opzicht maar eens het thema waarop Beethoven zijn Prometheus- en Eroïca-variatïes gebouwd heeft, en dat waar uit hij de geweldige Diabelli-variaties deed groeien; verder het thema van Brahms' Han- del-variaties; het zijn alle korte, eenvoudige, op zich zelf weinig zeggende liedekens. Bach's Vioolchaconne, Orgclpassacaglia en Goldberg- variaties zijn in hoofdzaak uit een gegeven bas ontwikkeld: ook al de groei van een een voudige kiem tot een geweldig organisme. Daarmee in tegenstelling staan de thema's van Reger's Bach-variaties voor één klavier en Beethoven-variaties voor twee klavieren: in beide gevallen hebben we een lang en scherp gekarakteriseerd gegeven vóór ons, maar we kunnen ook waarnemen dat Regei de strenge variatie er van, dus met behoud van het aan tal maten en de hoofdzaken van de harmoni sche opvolgingen, reeds na één of twee varia ties heeft opgegeven en de verdere eigenlijk meer een soort van vrije improvisaties zijn, waarin fragmenten van het thema van tijd tot tijd opduiken en een rol van wisselende be teekenis spelen. Om nu op de Fantasie van Rachmaninoff terug te komen: het mag den componist tot lof strekken, dat hij nog zoo veel nieuws en eigens uit het simpele en reeds vóór hem schijnbaar uitgeputte thema heeft weten te ontwikkelen, en zijn werk is veel kleurig en brillant; men zou alleen de vraag willen stellen of de componist zich niet tot te groote uitvoerigheid heeft laten verleiden. Donderdagavond is César Franck bij ons aan 't woord. Zijn vioolsonate wordt van half zeven tot zeven uur door Huizen en van zeven uur tot half acht door Hilversum uitgezonden. Voor zoover ik weet is er geen Franck-jubileum in zicht en hebben we dus weer te doen met een dier merkwaardige samenvallingen. waar aan de radiowereld zoo rijk is. Wie zich de moeite mocht willen geven zonder vergelij- kend-critische oogmerken beide uitzendingen te beluisteren, zal gelegenheid hebben allerlei bijzonderheden in de constructie van dit' schoone werk op te merken. De cyclische bouw zal wel geen oplettenden toehoorder ontgaan. Orkesiconcert, gram.pl. 10.15 Report. 10.30 Be richten. Gram pl. 10.4011.Epiloog. DROITWICH. 1500 M. 12.50 Orkestconcert olv. Jones, mmv. W. Bernard (tenor). 1.50 Pianorecital. 2.20 BBC- Northern-Ireland-Orkest olv. Browr.. 3.20 Gram.pl. 4.05 A. Campoli's orkest. 4.50 Voor de kinderen. 5.10 Lezing. 5,25 Koorconcert olv. Woodgatea 5.50 M. Jarred (alt) en het Grlnke- Trio. 7.05 Voordracht. T.35 S. Wyss (sopraan) en P. Hermann .cello). 8.20 R.K. Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep, 9.10 Berichten. 9.20 New Georgian Trio 9.50 BBC-Theater-orkest olv. S. Robinson, mmv. mannenkoor en D. Oldham (zang). 10.40 Epiloog. RADIO PARIS, 1G4S M. 7.20 en 8.20 Gramofoonplaten. 11.20 Con cert. 12.25 Gram.pl. 12.35 Orkestconcert. 2.35 Zang 320 Concert 5.20 Radiotooneel. 6.20 Pas- ca!-orkest. 8.20 Zang. 9.05 ..La fille du vice-roi des Indes. spel, 1110—12.35 Dansmuziek. KALUNDBORG. 1261 31. 12.501.20 Trioconcert. 2.20—2.50 Gram.pl. 3.20 Omroeporkest olv. Gröndahl. 8.20 Speel- mansmuziek 9.20 Hoorspel 9 35 Zang en piano 10.30 Balletmuziek olv. Reesen. 11.2012.50 Dansmuziek. KEULEN. 456 31. 6.20 Havenconcert. 10.50 Viool, viola en cello 1.25 Uit Berlijn: Omroepkleinorkest, schram- nvelkwartet en solisten. 2.20 Leipz. Symphonie- orkest olv. Weber. 4.20 Omroepkleinorkest olv. Eysoldt. 8 20 Omroeporkest olv. Buschkötter mmv. Klare Hansen (sopraan) 10.5012.20 Dansmuziek. ROME 421 M. 9.Volksliederenconcert, symphonie-con- cert oiv. Rossi 10.20 Radiotooneel. 10.50 Dans muziek. BRUSSEL, 322 en 484 31. 322 M.: 10.20 Gram.pl. 1120 Salonorkest olv. Walpot 12.20 M. Alexys' orkest. 1.302.20 Gram.pl. 5.29 Dansm. 6.20 Zang en Gram.pl. 8.20 Omroeporkest olv. Douliez. 10.3012.20 P. Godwins orkest. 484 M.: 10.20 Salonorkest olv. Walpot 11.20 Gram.pl. 12.20 Omroeporkest olv. Douliez. 1 30 12.20 M. Alexys' orkest. 5.20 Concert. 6.20 Sa lonorkest olv. Walpot. 7 35 Zang. 8.20 3de acte v. „Die Walkure", Wagner. 9.30 Gram.pl. 9.35 Symphonieconcert olv. Kumps. 1)0.30—12.20 Zie 322 M. BEÜTSCHLANDSENDER, 1571 M. 9.20 Populair concert uit München. 10.20 Be richten. 10.50 Pianorecital. 11.05 Scheepsweer- bericht. 11.20 Weerbericht. 11.25—1.15 Barna bas van Geczy en zijn dansorkest. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 16 SEPTEMBER. HILVERSU3I 1875 31. Algemeen programma verzorgd door de VARA. 8.00 Gram.pl. 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 Declamatie Janny van Oogen. 10.30 Strijkorkest olv. E. Walis. 11.00 Vervolg decla matie. 11.15 XX-ensemble olv. C. Steyn, mmv. B. v. Dongen (zang). 11.45 Schalmei olv. P. Renes. 12.00 Gram.pl. 12.30 De Notenkrakers olv. D. Wins. 1.00 E. Walis en zijn orkest. 1.30 I.45 J. Huy (saxofoon) en R. Schoute (piano). 2.00 Orgelspel J. Jong. 2.30 N. de Klijn (viool) en J. Vogei (piano). 3.00 Voor de vrouw. 3.30 S. Sipos (cimbaal) en C. Steyn (orgel i. 3.45 Gram.pl. 4.15 B. Blez (hobo), en R. Schoute 'piano). 4.30 Voor de kinderen. 5.05 Orvitro pia olv. J. v. d. Horst. 5.30 De Zonnekloppers olv. C. Steyn. 6.00 De Flierefluiters olv. E. Walis. 6.30 Muzikale causerie P. Tiggers. 7.10 Dr. H. Polak: Diamanten, historisch en ac tueel. 7.30 Zang door Berthe Seroen, mmv. M. v. Gooi tpiano). 8.00 SOS-berichten. 8.05 Nieuwsberichten. 8.10 R. Bresser (cello) en R. Schoute (piano). 8.30 Z. Exc. Mr. M. Slingenberg; Zomerpostzegels. 8.45 C. Steyn (orgel), S. Sipos (cimbaal en marimba), E. Walis (viool) en I. Rossican (piano). 9.35 „Zoo'n ongelikte beer", spel van Tsjechow, bew. Numan. Mmv. het VARA-tooneel olv. W. v. Cappellen, 10.00 De Bohemians olv. J. v. d. Horst. 10.50 Fantasie olv. E. Walis, mmv. B. v. Dongen (zang). 11.2012.00 Gram.pl. en Pianorecital J. Jong. HILVERSU3I 301 M. N. C. R. V.-uitzending. 8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.159.30 Gram.pl. 10.30 Morgendienst olv. Ds. W. v. Limburgh. 11.00 Chr. Lectuur. 11.30—12.00 en 12.15 Gram.pl. 12,30 Orgelspel Jan Zwart. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Causerie A. J. Herwig. 3.153.45 Kniples. 4.00 Bijbellezing Ds. H. Steen, mmv. sopraan en orgel. 5.00 Gram.pl. 5.15 H. Borkent (tenor) en Chr. Veelo (piano). 6.15 Gram.pl. 6.30 Vragenhalfuur. 7.00 Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Gram.pl. 7.30 Vragen halfuur. 8.00 Berichten. 8.05 Arnhemsche Or- kestvereen. olv. O. Glastra van Loon. 8.30 Zie Hilversum 1875 M. 8.45 Vervolg concert. 9.00 Causerie A. Weiss. 9.30 Vervolg concert mmv. F. Zepparoni (viool). Om 9.50: Berichten. 10.40—11.30 Gramofoonmuziek. DROITWICH, 1500 M. 10.35—10.50 Morgenwijding. 11.05 Lezing. II.20 Gram.pl. 11.50 Orgelconcert R. Head. 12.20 Western Studio-orkest olv. Fr. Thomas. I.05 Gram.pi. 1.35 BBC-Midland-orkest olv. H. F. Clark. 2.35 Gram.pl. 3.20 Orkestconcert olv. W. Helliwell mmv. A. Butler (bariton). 4.05 J. Shadwick (viool) en W. Parry (piano). 4.35 BBC-Northem Orkest olv. Cr. Mac Nair. 5.35 BBC-dansorkcst olv. H. Hal!. 6.20 Berichten. 6.50 Werken van D. Scarlatti door E. Lush (cembalo). 7.10, 7.30 en 7.50 Lezingen. 8.20 Wagnerconcert, mmv. het BBC-Symphonie- orkest olv. Sir Henry J. Wood en solisten. 10.00 Berichten. 10.20 Lezing. 10.30 BBC-Theater- orkest olv. M. H. Lubbock, mmv. J, v. d. Gucht (tenor). 11.35—12,20 Sydney Kyte en zijn Band. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl, 12.35 Orkestconcert olv. Touche. 7.55 Gram.pl. 8.20 Amerikaansche muziek. 9.05 Concert uit Vichy. 11.1012.35 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1261 M. 12.20—2.20 Concert uit rest. „Wivex". 2.20 Concert a b van het Poolsche m.s. „Pilsoedski". 3.505.50 Omroeporkest o!v. Reesen. 8.50 Cau serie mmv. het Omroeporkest olv. Gröndahl. 10.35 Kamermuziek. 11.10—12.50 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 6.50 Orkestconcert. 11.05 Schrammelmuziek. 12.20 Uit Hamburg: Neder-saksLsch Svmpho- nieorkest olv. O. E. v. Sosen. 2.35 Gram.pl. 5.05 Concert. 830 Militaire muziek 950 Taptoe. 11-1012.20 Uit Breslau: Omroeporkest olv. Rischka. ROME, 412 M. 9.00 ..I Granatieri", operette van Valente. Orkestleiding: Lombardo. BRUSSEL, 322 M. 12.20 en 1.30'2.20 Gram.pl. 5,20 Dansmuziek, 7.20 Cellorecital. 8.20 Salonorkest olv. Walpot. 9.20 Symphonieconcert olv. Jongen. Hierna tot II.20 Gram.pl. BRUSSEL, 484 M. 12.20 Gram.pl. 12.50 Omroeporkest olv. Ga- son. 1.50—2,20, 5.20, 6.50 en 735 Gram.pl. 8.20 Omroeporkest olv. Gason. 10.30—11.20 Gramo foonmuziek. BEÜTSCHLANDSENDER. 1571 M. 8.50 Militaire muziek uit Nürnberg. In de pauze: Reportage. 9.50 Taptoe. 10.50 Berichten. 11.2512.20 B. v. Geczy en zijn orkest.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 15