WIE ZN HOED jemim Letteren Z'JN BIOSCOPEN. ZOU PAT, WEL Radio-Procramma Radiomuziek der week RADIO MOORS nv. ZA'TE«DS'G 28 SEPT EMBER" '1935 H "X A" E E E M'S D" A G B E A D '15 CINEMA PALACE Harold Lloyd in „Pas op, val niet!" Het is een eigenaardige gewaarwording weer eens een film te aanschouwen uit het stomme tijdperk, den tijd waarin films ge luidloos waren en het ge sprokene als tekst tus- schen de beelden door op het doek verscheen. „Pas op, val niet!" is nu wel niet stom geble ven, zooals vroeger, doch het geluid bestaat slechts uit begeleidende muziek, want Harold is en blijft stom, gelijk de andere spelers en de teksten blij ven de beelden afwisselen. Maar toch De naam Harold Lloyd is geklonken aan den ti tel „Pas op, val niet!" En aan dezen laatsten naam is lachsalvo op lachsalvo onverbreeklijk verbonden Er zijn weinig films ge maakt, die men als „Pas op, val niet!" welke jaren opgeborgen is geweest, nu, in dezen tijd, weer kan vertoonen, zondier een echec te hoeven vreezen. „Pas op, val niet!" mag oud wezen, mag desnoods hier en daar wat antiek wezen, de vroolijkheid spanning en bulderende lachfestijnen die met deze film het theater binnen komen, zijn eveneens uit den goeden ouden tijd. Zijn onvervalscht en whar. Zijn grondig. Kortom: „Gelukkig, „Pas op, val niet!" is er weer", zouden wij willen zeggen. Het voorprogramma heeft een teekenfilmpje waarin een circus het moet ontgelden, een twee-acter die soms wel wat flauw aandoet, maar toch ook wel aardige kanten heeft en de journaals, waarin ook reeds is opgenomen het bezoek van de Koningin aan Amsterdam. De artisten op het tooneel laten de bekende staaltjes van op en over elkaar-staan zien, waarvoor zij met een applaus worden beloond. vloed doet gelden. Verder is er een kluchtige historie, die zich om de dolle streken van een gedresseerden zeeleeuw afspeelt, en een fraaie natuurfilm. Het journaal geeft o.a. eenige frappante beelden van de militaire voorberei dingen, die in de beide kampen van het Oost- Afrikaansche conflict getroffen worden. Zelfs despiegel moet om Harold Lloyd lachen! Szoke Szakall. LUXOR SOUND THEATER Sequoia. Behalve Sequoia, de hoofdfilm, die wij reeds in ons blad bespraken, vertoont Luxor een gekleurde teekenfilm. een film over kege len, die dus ,Alle negen" heet. een muzikale twee-acter en de journaals, waarin de gebeur lijkheden van den dag zijn vastgelegd. FRANS HALS THEATER, Shirley Temple in „Juffertje Blauwbaard". Shirley Temple, de kleine actrice met de groote populariteit. „Juffertje Blauwbaard" is een geschiedenis, die ons voert achter de coulissen van een Ame- rikaansche renbaan. Het is allerminst de fraaiste kant van de sport, die ons hier uit gebeeld wordt, want de film brengt ons in kennis met de duistere practijken, die - zoo dikwijls aan de weddenschappen van de race baan annex zijn. In deze kringen kent men maar één doel, de geldwinst, die ten koste van alles, desnoods met behulp van het beruchte „deping" gemaakt moet worden. Zoo'n type is ook Sorrowful Jones, de misanthropische book maker. wiens gelaat hetzelfde beklagenswaar dige beeld vertoont als zijn kieeding. Maar ziet, in het leven van dezen man treedt een onverwachte wending in, doordat hij onder toevallige omstandigheden een klein meisje onder zijn hoede neemt, dat hem veel hoofd brekens kost, maar ailengs zijn oogappel wordt. Zoo vergaat het ook cabaret-zangeres Bangles Jones, verloofde van den gok-kam- pioen Big Steve. Ook zij trekt zich het lot van het kina in hooge mate aan. Als Steve buiten de stad vertoeft, wordt de verhouding tus- schen Bangles en Jones nauwer. Door hun beider liefde voor het ouderlooze kind voelen zij zich steeds sterker tot elkander aange trokken. Als Jones ter eere van de kleine Marky een groote maskerade op touw heeft gezet verschijnt Steve onverwacht ten tooneele. Zijn komst heeft een catastrofe tot gevolg, waarvan wij de finesses niet zullen navertel len, omdat juist in dit gedeelte de climax van de film bereikt wordt. Wij willen alleen ver raden. dat het slot van de film een alleszins „happy end" is. In „Juffertje Blauwbaard" treden verschei dene bekende figuren van het witte doek op. In de eerste plaats de kleine Shirley Temple, die met haar guitig spel weer aller harten verovert, daarnaast Adolphe Menjou met een prachtig beheerschte rol van den bookmaker, Charles Bickford, die een- goede vertolking van den overmoedigen gokker geeft en Dorothy Dell met een goede creatie van de cabaretster Bangles Carson. Ook de „kring" van Jones be vat een paar markante types. In het voorprogramma valt een kostelijk avontuur van Popey den zeeman te beleven, waarin de beroemde spinazie weer haar in- REMBRANDT-THEATER. 4Vz Musketiers. Rembrandt Theater komt deze week uit met een film, waarin niet minder dan zes ko mieken optreden. Gelukkig is in deze film het evenwicht goed bewaard, geen van de zes probeert den ander in grappigheid voorbij te streven, ieder blijft in zijn eigen genre, waardoor een prachtig geheel wordt gevormd, .waarin elk der zes volkomen tot zijn recht komt en de toeschouwer de volle maat van het amu sement krijgt. Daar is om te beginnen Szöke Szakall. Zou het mogelijk zijn, dat één filmkomiek hem in zijn genre zou kunnen bena deren? Is er één die zóó kan kijken, zoo dom, zoo goedmoedig en tegelijk zoo inne mend? Doet iemand hem zijn handbe wegingen of zijn lichte schouderophalen na? Nee toch immers' Door zijn onbeholpen domheid brengt hij zich zelf en zijn vrienden menigmaal in groote perikelen, maar bijwijlen heeft hij een helderheid van geest, die hem „au moment suprème" het éene juiste laat doen. In deze film doet hij weer prachtig zijn best. Dat Felix Bressart ook veel tot het succes van de film bijdraagt, spreekt vanzelf. Misschien heeft hij in de Privé-secreta- resse wel zijn beste creatie geleverd, maar het is toch altijd weer een genoegen hem te zien spelen, zoo ook in deze film. Otto Wallburg, Ernst Verebes, Karl HuszarPuffy, Tibor von Halmay, d-e overige vier komieken in deze film, Felix Bressart. dragen allen hun steen tje bij om 4!/2 Musketiers tot een waar lach succes te maken. Tibor von Halmay heeft te gen de gewoonte in, hierin een zeer mak rolletje, dat hij met groote ernst speelt,'iets, wat wij niet van hem gewoon zijn. We ken nen hem van de film niet anders, dan als de vroolijke uitbundige grapjas, die meestal het leeuwenaandeel van de grapjas heeft, zoodat hij feitelijk niet zijn genre vertegenwoordigt. De film heeft't geheele publiek uitermate ver maakt, herhaaldelijk werd er geschaterd, we hebben daar in Rembrandt een allergezel- iigsten avond gehad. Het bijprogramma is met zijn uitgebreide journaals zeer belang wekkend en de Fransche imitator Jean Lux heeft met zijn geestige imitaties groot, wel verdiend succes. ('t Wordt iets héél leuks! Let op advertentie van Maandagavond AdvIngez. Med.) „Nieuw Leven". MAATSCHAPPIJ TOT BEVORDERING DER TOONKUNST. Evenals vorige jaren zullen er in dezen win ter eenige muziekuitvoeringen gegeven wor den door leeraren (essen) der Toonkunst- Muziekschool. Het doel daarvan is de leerlingen in te lei den tot het doen hooren van belangrijke wer ken der muziek en daardoor den lust tot musi- ceeren te bevorderen. De eerste uitvoering, waaraan de heeren Jos. de Clerck, viool en Karei de Jong, piano, hun medewerking verleenen, zal plaats heb ben Dinsdag 1 October a.s. in het schoolge bouw. Het programma bevat werken van Beethoven en Saint Saëns. Het aanstaand seizoen. De Geheelonth. Tooneelvereen. „Nieuw Leven" opent het seizoen op 18 October a.s. met de opvoering van „De Butler", dètective- stuk door Jan Fabricius. Verdere tooneelvoor- stellingen zullen plaats vinden op 18 Decem ber, 11 Haart en 6 Mei. Voor de dan op te voe ren stukken is het bestuur nog in onderhan deling. Bovendien vermeldt het programma op 9 November balavond, 1 Februari bal-masque en op 4 April cabaretavond, welke laatste in verband met de herdenking van het 25-jarig bestaan een eenigszins feestelijk karakter zal dragen. Alle tooneelavonden worden dit jaar gege ven in den Stadsschouwburg; de balavonden in de Gemeentel. Concertzaal. HET JUBILE DER MARIASTICHTING. „Harmonie-Crescendo", directeur H. W. Hofmeester, zal een concert geven op Zondag 29 September des namiddags van 2V- tot 4>/ó uur in den tuin van de Mariastichting te Haarlem, aangeboden ter gelegenheid van het vijf tig-jarig bestaan dezer stichting. Vergadering Kunst aan het Volk. In het gebouw van den Nederlandschen Protestantenbond hield Vrijdagavond „Kunst aan het Volk" haar algemeene ledenvargade- ring. De heer Joh. E. Post, voorzitter-penning- meester, die deze vergadering presideerde, sprak zijn beste hoop voor het komende jaar uit. Met leedwezen constateerde hij, dat ook dit jaar met eenig tekort moest worden inge gaan, waaruit gebrek aan belangstelling bleek. Na de lezing van de verschillende verslagen werd dr. L-. C. W. Naessens, die door het be stuur candidaat was gesteld voor het voorzit terschap, bij acclamatie in die functie geko zen. De heeren Joh. E. Post en Maurits Plate werden eveneens bij acclamatie herkozen in hun bestuursfuncties. Bij de rondvraag kwamen eenige technische kwesties betrekking hebbendende op 't schouw burgbezoek der leden te sprake. LEDENVERGADERING HAARLEM'S KINDERKOOR. Dezer dagen hield Haarlem's Kinderkoor zijn 1ste jaarvergadering in het gebouw van de H. J. M. Vereeniging Lange Margaretha- straat 13. Her, bestuur voor het nieuwe vereenigings- jaar werd als volgt samengesteld: presidente mevr. J. Fortgens, 1ste secr., mevr. Brassem, 2e pres., mevr. A. v. d. Heijde, 1ste penningm,, mevr. J. A. Koster, 2e penningm. mevr v. d. Lugt. Na het afhandelen der agenda werd in overleg, met den dirigent, den heer Hamel, het plan besproken, bij voldoende deelneming bij het kinderkoor een meisjeskoor op te richten voor leeftijden van 1418 jaar. Dit plan vond algemeenen bijval. MOTORDIENST. CURSUS MOTORTECHNIEK VOOR MARECHAUSSEE. Aan de motortechnische cursus welke ge durende het tijdvak 30 September tot en met 9 November a.s. bij den Motordienst wordt ge houden zal worden deelgenomen door twaalf wachtmeesters marechaussee en één Rijksveld wachter. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Handschoenen en ceinturen: Politiebureau Smedestraat; Actetasch met inhoud, Laatsch Ternatestraat 21; Actetasch met inhoud, Schabbing, Schutterstraat 1-0; Armband. Bekema, Verspronckweg 35; Fransch leer boek, Kampmeener, Verspronckweg 155, Hoornen bril. Politiebureau, Smedestraat; Dop van auto, v. d. Brand, Staringstraat 2; Dyna mo van rijwiel, Boon. Brugstraat 9. Zand- voort: Hond, Kennel Fauna, Fr. Varkens- markt; Kinderjasje. Ruts, Leidschestraat 35: Katten, Kennel Fauna, Fr. Varkensmarkt; Kat. Bloemen, Schoterboschstraat 20, Kin derleidsel. Gruteke, Kleine Houtstraat 12; Muts, Bourgonje, Padangstraat 10; Overall Neuman, Westergracht 39 zwart; Portemon- naie, Opzeeland, Kamperstraat 68; Rijwiel plaatje, Kerkstra, Ged. Schalkburgergracht 75. Rijwielplaatje, Boogaard, Voortingstraat 22; Rijwielplaatje Langereis, Leidschevaart 256; Ring met sleutels, Heertjes, Havikstraa,' 43; Gouden ring, Peters, Bosch en Hoven- stvaat 16; Kinderschort, Teeuwen, Spoorweg straat 22 rood; Kinderschoentje, Vreenegoor, Kruistochtstraat 34; Kinderschoentje, Met- zelaar, Leidschestraat 270, Zakdoek, Rustiger, Schouwtjeslaan 55. Jecovïtol levertraan wetenschappelijk de beste levertraan voor U en Uw kind. Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten a f 0.75 per flacon. (Adv. Ingez. Med.) ZONDAG 29 SEPTEMBER. HILVERSUM 1875 M. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 8.00 AVRO. 8.55 Orgelspel J. Jong. 9.00 Voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje S. S. Lantinga. 930 Or gelspel J. Jong. 9.45 A. Pleysier: Van staat en maatschappij. 10.00 Zondagsschoolhalfuur. 10.30 Kerkö. u. d. Doopsgez. Kerk, den Burg (Texel). Voorg.: Ds. A. Vis. 12.00 Tijdsein en klokkenspel v. h. Rijksmuseum, A'dam. 12.01 Fümpraatje L. J. Jordaan. 12.30 AVRO-Herfst- Appèl op het Kasteel Nijenrode a. d. Vecht. Mmv. het Omroeporkest olv. N. Treep en G. de Clercq en W. Vogt (toespraak). 2.00 Dr. P. H. Ritter Jr.: Najaarsboeken II. 2,30 Kovacs Lajos en zijn orkest. 3.15 „Het mysterie van Hotel Royal", hoorspel van H. Rothe. 4.15 Lie dertafel „Zang en Vriendschap", olv. C. Böhne. 4.45 Gramofconpl. en sportnieuws. 5.05 Orgel spel J. Jong. 5.25 Sport v. d. dag. 5.40 C. Steyn's Accordeon-orkest. 6.00 Gram.pl. 6.20 Sport nieuws. 6.30 Zang door „Vier Wandervbgel". 6.40 „De veiligheidsspeld", spel van H. Zur Mühlen, vert. Nel Bakker. Mmv. het VARA- Tooneel olv. W. v. Cappellen. 7.00 De Fliere fluiters olv. E. Walis, mmv. Lisette Stevens, Bert van Dongen en I. Rossican. 8.00 Nieuws- en sportberichten. 8.15 Orgelspel Pierre Palla. 8 35 Gram.pl. 8.45 Concertgebouw-orkest olv. F.d. v. Beinum. mmv. Miguel Candela (viool). 9.15 Radio-Journaal. 9.30 Omroeporkest olv. N. Treep, mmv. Miliza Korjus (zang). 10.30 Chansons de Paris, van 1900 tot heden (Gr. EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONG Het spel van twee overleden grootmeesters, Lucien Capet en Ferruccio Busoni, zal Zondag en Maandag door de radio uitgezonden wor den en we mogen de vervolmaking van de gramofoon prijzen, wijl zij dat spel voor altijd levend heeft kunnen houden. Zoo zal men dan Zondag uit Hilversum II het Pianokwintet van Franck kunnen hooren, gespeeld door den pianist Ciarnoi met het Capetkwartet, zooals dit na den wereldoorlog samengesteld was. Die rampzalige wereldoorlog heeft het van een van de toenmalige leden, den cellist Marcel Casa- desus beroofd, en diens broer, de altist Henri Casadesus trad er uit om de „Société des In struments anciens" te vormen: C. Delobelle en H. Benoit kwamen in hun plaats. Met Ca pet zeiven en den tweeden violist M. Hewitt vormden die beiden voortaan het kwartet ensemble, dat oook velen in Haarlem uren van het hoogste kunstgenot geschonken heeft en dat pas door den te vroegen dood van den eminenten leider ontbonden kon worden. Voor menigeen zal de herinnering' aan den volledigen cyclus van Beethoven's strijkkwartetten, die het Capet-ensemble hier tweemaal ten ge- hoore bracht, onuitwischbaar blijven. In het Kwintet van Franck hoorde ik hen nooit, maar ik kan niet anders verwachten, dan dat de zeer buitengewone opvatting en vertolkings kunst van Capet ook in dat werk tal van mo menten gevonden heeft, die hem in staat stel den den toehoorder te ontroeren. De andere grootmeester, Ferruccio Bosoni, heeft nimmer zijn kracht in ontroerende mo menten gezocht. Zoo iets zou ook geheel in strijd geweest zijn met zijn aard, die bij allen genialen aanleg het geestige, ironische, para doxale en speculatieve steeds meer deed speu ren en waardeeren dan datgene, wat in de eerste plaats tot het hart moest spreken. Zijn eigen composities bewezen dat even goed als zijn geschriften en als de hoogst merkwaar dige. van zeldzaam doorzicht en combinatie vermogen getuigende commentaren, die hij bij de Preludiums en Fuga's van Bach's „Das Wohltemperierte Klavier geschreven heeft. En zijn phenomenaal klavierspel kon verbluffen, electriseeren, meeslepen, maar ontroeren deed het nimmer. Daarom voldeed het b.v. in werken van Beethoven niet steeds in die mate ais in werken van Liszt. Busoni was de grootste Liszt-speler van alle pianisten. Maar ook in zijn Liszt-vertolkingen kwam telkens zijn eigen persoonlijkheid voor den dag. Zijn im mer speurende geest liet hem zelden genoe gen nemen met het notenbeeld zooals hij het vóór zich vond. Telkens bracht hij naar eigen inzicht wijzigingen aan. Dat heeft hij ook ge daan in de „Campanella" en die zijn op een gramofoonplaat vastgelegd. Had hij een an der maal voor gramofoonopname moeten spelen, dan had hij waarschijnlijk weer andere wijzigingen aangebracht. Dat lag zoo in zijn aard, die geen verstarring in onveranderlijke vormen erkende. In zijn eigen werken veran- dex*de hij zoo lang tot het-in-druk-verschij- nen hem verdere wijzigingen onmogelijk maak te. Van dat oogenblik af, had een werk eigen lijk voor hem afgedaan, en het practische klavierspel interesseerde hem nauwelijks meer, toen het hem geen problemen meer stelde. Toch bleef het onnavolgbaar en zóó indivi dueel, dat men zelfs blindelings het van het eerste oogenblik af van dat van andere pia nisten kon onderscheiden. Wie het bewijs er voor hebben wil, luistere naar zijn Campa- nella-vertolking, die Maandag door den Deutschlandsender gaat. En wie een staaltje van zijn Bach-interpretatie wil hooren, vindt in de Dinsdagavond-uitzending van Droit- wich daartoe gelegenheid, en zal dan kunnen bemerken op welk een oorspronkelijke wijze Busoni de harpachtige gebroken accoorden in Bach's „Chromatische Fantasie" uitgewerkt heeft. Die uitzending van Droitwich bevat nog drie „Fantasieën" van andere componisten, n.l. van Mozart. Beethoven en Chopin. Wat die van Mozart betreft, is niet duidelijk welke bedoeld is, want Mozart heeft twee „Fanta sieën in c. kl. t. geschreven, resp. K. V. no. 396 en 475 en deze twee zijn zeer verschillende in bouw en karakter. De eerste der twee heeft de gesloten structuur, die aan den hoofdvorm der Sonate eigen is: tweedeeligheid en in elk der beide deelen twee contrastreerende the- magroepen. Voorts is het klavier er zeer vir tuoos in aangewend; zelfs de door Mozart hoogst zelden tertsentoonladders komen, er in voor. De Fantasie K. V. 475 is daarentegen on eindig veel vrijer, wat vorm en opvolging be treft; het terugkeeren van den aanvang, zij het ook in gewijzigden vorm, aan het slot is eigenlijk de eenige band die het werk omsluit. Daarentegen bevat het harmonische opvolgin gen. die voor Mozart's tijd zeer gedurfd waren en die zelfs in onze dagen nog tegenstrijdige verklaringen uitlokken. De „Fantasie" op. 77 van Beethoven klinkt als een echt spel van het oogenblik, zonder vooraf beraamd plan. Men kan bij het hooren er van zich voorstel len, hoe Beethoven na herhaalde uitnoodiging tot fantaseeren min of meer onwillig aan de piano ging zitten, in een booze bui een paar toonladders naar beneden stuurt, even zich tot kalmte dwingt, weer opvliegt en pas gaan deweg den geest over zich voelt vaardig wor den. Dan komen de thema's van zelf, maar er komen ook oogenblikken waarop het is alsof hij zit te peinzen in nabetrachting en zich af vraagt: wat nu? En dan groeit er uit de over peinzing een eenvoudige liedmelodie die hij varieert en varieert, tot hij er op eens genoeg van krijgt, met twee tegen elkaar in gaande toonladderioopen er een eind aan maakt en met een grimmig gezicht van de piano op staat. Veel minder improvisatorisch klinkt de „Fantasie" in f kl. t., op. 49 van Chopin: een treurmarschachtige inleiding, een stormach tig bewogen Allegro, hervatting daar van met wijziging der toonsoorten, een liefelijk Andan te-intermezzo, nogmaals hervatting van het begin en coda. Men vindt er aanknooping aan den rondovorm in. Het thema van het An dante komt aan het slot even terug, de inlei ding heelemaal niet meer. De Fuga van Mozart, K. V. 546, die Zondag door Droitwich uitgezonden wordt, is een be werking voor strijkkwartet van een oorspron kelijk voor twee klavieren geschreven stuk, dat echter door het onpianïstische van de schrijfwijze weinig klankeffect liet verwach ten. Streng en koen is de fuga opgebouwd, en Mozart heeft er voor het strijkensemble een langzame inleiding aan toegevoegd, diepzin nig en als versluierd van stemming. De bewerking van Bach's Vioolchaconne voor klavier door Busoni heeft veel tegen spraak verwekt: ten onrechte, want Busoni heeft er, met behoud van het grandioze ka rakter, een echt klavierstuk van gemaakt en we weten hoe gaarne Bach zelf zijn werken arrangeerde. Brussel Fr. zal Zondag deze be werking uitzenden. De reeks der toevallige samentreffingen is weer met één vermeerderd. Donderdagavond gaat Mozart's Concert voor 2 piano's en or kest tegelijkertijd uit Breslau en uit Londen zeg. Hoe is 't mogelijk, zou men vragen. Het Brahms-programma van Droitwich op Woens dagavond verdient onze volle aandacht, voor al omdat Myra Hess het 2de pianoconcert zal voordragen. Zij speelde dat niet lang geleden] op een Bachconcert alhier in allen deele voor treffelijk: een bijzondere prestatie voor een Vrouw, want dit werk vereischt een kracht, waarover slechts weinige vrouwen als b.v. P11V pl.) 11.00 Nieuws- en sportberichten. 11.10— 12.00 De AVRO-Decibels olv. Eddy Meenk. HILVERSUM 301 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV, 7.45 —11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding olv. Ds. J. Verkuyl, mmv. Mej. W. Endendijk (zang) en A. C. Vos (har- moniumbegel.). 9.30 Gram.pl. 16.30 Pontificale Hoogmis. 12.15 Gram.pl., lezingen en orkest concert. 3.15 Kamermuziek. 4.30 Ziekenhaif- uur. 5.00 Gewijde muziek (Gr.pl.). 5.30 Orgel spel C. Wijers. 6.00 Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk (Groote Kerk), te Apeldoorn. Voorg. Ds. H. Dekker. Orgel: C. Wijers. Hierna orgelspel. 7.45 Sportnieuws. Lezing. 8.10 Be richten. Schlagermuziek. 9.00 Causerie. 9.10 Orkestconcert en Gram.pl. 10.30 Berichten. Gram.pl. 10.40—11.00 Epiloog. DROITWICH, 1500 M. 12.50 BBC-Militair Orkest olv. B. W. O'Don- neil. 1.35 Het Serge Krish Septet mmv. C. O'Connor (zang). 2.35 BBC-Northern-orkest olv. Morrison. 3.35 Gram.pl. 4.05 Bridgewater Kwintet. 4.50 Kerkdienst v. d. kinderen. 5.20 Relig. causerie. 5.35 Virtuoso-Strijkkwartet mmv. solisten. 7.05 Voordracht. 7.25 Concert door K. Winter (sopraan» en W. Primrose (viola). 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids- oproep. 9.10 Berichten. 9.20 L. Jeffries en zijn orkest, mmv. Dale Smith (bariton). 10.50 Epi loog. RADIO-PARIS. 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl. 11.20 dito. 11.35 Orgel concert P. S. Hérara. 12.25 Gram.pl. 12.35 Ör- kestconcert olv. Andvé. 2.35 Zang door Ninon Guérald. 5.20 Pascalorkest. 8.20 Zang. 9.05 Ra- diotooneel. 11.10—12.35 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1261 M. 12.201.40 Reportage en concert. 3.505.50 Omroeporkest olv. Gröndahl. 8.20 Concert uit Stockholm, olv. A. Wiklund. 9.20 Hoorspel. 9.35 Marimba- en vibrafoonsoli. 10.50 Omroeporkest olv. Reesen. 11.2012.50 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 6.20 Havenconcert, 8.50 Keulsch Symphonie- orkest olv. H. Knapstein. 10.50 Vervolg con cert. 12.20 Gram.pl. 4.20 Werag-kamerorkest olv. Hagestedt. 6.30 Concert. 8.20 Omroep orkest en -koor olv. Kühn. 10.5012.20 Dans muziek. ROME, 421 M. 9.00 Symphonieconcert olv. Paoletti. 10.50 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 M. 10.20 Gram.pl. 11.20 Salonorkest. 12.20 en I.30—2.20 M. Alexys' orkest. 5.20 Dansmuziek. 6.20, 7.35 Gram.pl. 8.20 Omroeporkest olv. Ga- son. 10.3012.20 P. Godwin's orkest. BRUSSEL, 484 M. 10.20 Salonorkest en zang. 11.20 Gram.pl. II.40 Reportage en orgelconcert. 12.50 Salon orkest. 1.50—2.20 Gram.pl. 5.20 Omroeporkest olv. Gason. 6.20 Pianorecital. 6.50 en 735 Gram. pl. 8.20 Symphonieconcert, radiotooneel. 10.30 12 20 Zie 322 M. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.20 Gevar. programma mmv. solisten, koor en militair orkest. 10.20 Berichten. 10.50 Harp en klarinetrecital. 11.05 Weerbericht. 11.20 1.15 Dansmuziek. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 30 SEPTEMBER. HILVERSUM 1875 M. Algemeen Programma verzorgd door de VARA. 8.00 Gram.platen; 10.00 Morgenwijding; VPRO. 10.15 Declamatie A Bouwmeester: 10.35 Orvitropia o.l.v. J. v. d. Horst; 11.15 Vervolg declamatie; 11.30 De Notenkrakers o.l.v. De Zonnekloppers o.l.v. C. Steyn; 1.00 De Flierefluiters o.l.v. E. Walis; 2.00 Gram. platen; 3.00 Voor de Vrouw; 3.30 S. Sipos (cymbaal) en C. Steyn (orgel); 3.45 Trio Sam de Gorter; 4.30 Voor de kinderen; 5.05 De Bohemians o.l.v. J. v. d. Horst; 5.30 Gram. platen; 6.00 Vervolg concert; 6.30 Muzikale causerie P. Tiggers; 7.10 C. Veth: Het nieuwe tooneelseizoen; 7.30 Concert m.m.v. Hans Gruys (zang); J. de Clerck (viool) en F. de Nobel (piano); 8.C0 Herh. SOS-Berichten; 8.05 Nieuwsberichten, A.N.P.: 8.10 Viool- recital I. Hendel; 8.40 „Van het begin tot het einde", spel van Hildebrand. VARA-tooneel o.l.v. W. v. Cappellen; 9.30 F. v. d. Helde 'klarinet) en G. Smit (viola) a. d. vleugel: R. Schoute; 9.50 Orgelspel J. Jong en zang door Esther Philipse; 10.15 Fantasia o.l.v. E. Walis: 11.00 Gram.platen en pianospel door Joh. Jong. HILVERSUM, 301 M. N.R.C.V.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing en meditatie: 8.15 Gram. platen; 10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. A. C. Diederlks; 11.00 Chr. Lectuur; 11.30 en 12.15 Gram.platen; 12.30 Orgelconcert J. Zwart; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Causerie A. J. Herwig; 3.15 Knipcursus; 4.00 Bijbellezing Dr. J. Hoek m.m.v. sopraan en orgel; 5.00 Gram. platen; 5.30 Haarlem's Strijktrio; 6.30 Vra genuur; 7.00 Ned. Chr. Persbureau: 7.15 Re portage: 7.30 Vragenuur: 8.00 Berichten; 8.05 Het Rijswijksch Dameskoor o.l.v. W. Ravelli m.m.v. solisten en H. Hulshof f (piano»9.00 D. Noordam: Gestichtservaringen; 9.30 N. C. R. V.-orkest o.l.v. P. v. d. Hurk (om 10.00 berichten); 11.00 Gramofoonmuziek. DROITWICH, 1500 M. 10.35 Morgenwijding; 11.05 Causerie; 11.20 Gram.platen: 11.50 Voor de scholen; 12.05 Het Schotsche Studio-orkest; 1.05 Gram.pla- tenn 1.50 Orgelconcert G. Eldridge; 2.2£ Voor de scholen; 3è20 Gram.platen; 3.55 Voor de scholen; 4.20 L, Phillips (cello) en A. Mukle (piano); 4.50 Orkestconcert o.l.v. H, Bennett; 5.35 Het Wynford Reynolds CTö. 6.20 Berichten; 6.50 Haydn's strijkkwartetten 7.10 Lezingen; 8.20 De „Air-Do-Wells" in hun repertoire; 9.15 „Brumaire". hoorspel van A. L. Ellis: 10.00 Berichten; 10.30 Het Nelson- Trio; 11.35 Maurice Winnick en zijn orkest, RADIO PARIS. 1648 M. 7.20 Gram platen; 12.35 Orkestconcert o.l.v. Touche; 8.20 Concert: 9.05 Omroepkwartet, zang en piano; 11.10 Het Pascal-orkest. KALUNDBORG 1261 M. 12.20 Strijkorkest o.l.v. Magnussen; 3.50 Omroeporkest o.l.v. Reesen; 8.20 Discussie; 11.25 Gram.platen. KEULEN, 456 M. 6.50 Concert; 10.55 Guitaarrecital; 12.20 Symphonie-concert o.l.v. O. E. v. Sosen; 2.35 Het Fassbender-Trio; 4.30 Mozart-concert; 5.20 Populair orkestconcert o.l.v. J. Schro der; 7.20 Omroepkwintet; 8.30 Concert m.m. van het Omroeporkest, klein-orkest. koor en solisten o.l.v.'E. Kalthoff; 11.20 Vervolg con cert. ROME, 421 M. 9.00 „Die Blume von Hawaii", operette van Abraham. Leiding: Lombardo. BRUSSEL 322 en 484 M. 3.22 M.: 12.20 en 1.30 Salon-orkest o.l.v. Walpot; 5.20 Dansmuziek; 7.20 Viool-recital; 8.20 Symphonieconcert; 10.30 Dansmuziek. 484 M.: 12.20 Gram.platen5.20 Salon-or kest; 6.50 Kamermuziek; 7.35 Gram.platen; 8.20 Omroeporkest o.l.v. Gason; 8.50 Viool recital; .35 Vervolg Omroeporkest; 10.30 Gra mofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 ..Ueber die Heide", populair concert; 9.20 „Unser Hörspiel", radio-tooneel; 10.20 Berichten; 10.50 Piano-recital; 11.05 Weerbe- -'„1... „o r

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 17