1 BIOSCOPEN. Radiomüziek der week ZATERDAG 19 OCTOBER '1935 H A" A R E E M'S D A G B E A D 8 LETTEREN EN KUNST HET TOONEEL Mien van KerckhovenKling Elias van Praag en Mien van Kerckhoven i Het Proces van Vivian Vare. In mijn kritiek over de voorstelling van De Demi-Monde, waarvan hier in den Jans schouwburg verleden week de première is ge gaan, heb ik mijn bezwaren tegen deze wel zeer verouderde comedie uiteengezet, maar toch kan ik mij verklaren, hoe mevrouw Van KerckhovenKling er toe gekomen is Suzanne d'Ange voor haar 25-jarig jubileum te kiezen. Hoe knap actrice ook. meestal staat zij op het tooneel op het tweede plan en slechts zelden kreeg zij de gelegenheid in een groote rol een stuk te mogen dragen, doordat die doorgaans aan de eerste dramatische actrice werd toe vertrouwd. Zoo was het reeds in den tijd van Comoedia. bij welk gezelschap zij doorgaans in de schaduw moest staan van Greta Lobo, zoo is het ook gebleven bij Het Centraal Too neel, waar Tüly Lus de aangewezen actrice is voor ae dramatische hoofdrollen. Slechts zel den kwam zij in ae groote stukken tot de hoofdrollen toe en het moet voor de ambi- tieuse, ernstige kunstenares, die Mien van Kerckhoven is, wel eens pijnlijk zijn geweest zich zoo dikwijls voor de eerste partijen al thans in de belangrijke stukken te zien pas seer en- Had zij zich aan een zwakker gezelschap verbonden, dan zou zij waarschijnlijk wel de plaats van eerste actrice hebben ingenomen, maar zij prefereerde in een sterk ensemble te staan en daarin in de haar toegewezen rollen te excelleeren. En dat is heel verstandig van haar geweest, want zij heeft zich vooral in de laatste jaren op het plan. waarop zij staat, ontwikkeld tot een van onze beste ac trices. Zij heeft creaties geleverd, die troffen door innigheid, sterk beleven en zeer knappe en conscientieuse uitbeelding. Maar het is heel begrijpelijk, dat een actrice van haar talent er naar verlangt om eindelijk ook eens in een beroemde virtuozen- rol te toonen, wat zij kan en vandaar waar schijnlijk de keuze van Suzanne d'Ange, die door de zeer grooten van een vroegere gene ratie bij voorkeur werd gespeeld, omdat zij zoo veel speelmogelijkheden biedt. En een tweede motief zal wel zijn geweest, dat haar man Constant van Kerckhoven op haar feestavond in een bijna even beroemde rol, die van den raisonneur Olivier de Jalin. zou komen te staan. Wij hebben mevrouw Van Kerckhoven in heel haar carrière kunnen volgen, al van den tijd af, toen zij nog Mientje Kling was en in den Frascati-schouwburg met Louis Chrls- pijn o.a. in Het Cafétje optrad. Zij bracht voor de planken reeds dadelijk heel veel van nature mee: een knappe tooneel- verschijning, een mooi figuur, een welluidende stem en een aangeboren speeltalent. En daar bijeen zeer grooten ernst. Voor een ensemble was zij daarom altijd een kracht van niet genoeg te schatten waarde. Ik herinner mij niet. dat Mien van Kerck hoven ooit iets heeft bedorven; nooit was zij „slecht", altijd voldeed zij in het ensemble en ik heb rollen van haar gezien, die ik mij ook na zoo vele jaren, met dankbaarheid hen blijven herinneren, omdat zij zoo voor treffelijk gespeeld werden. Wie. die bijvoorbeeld indertijd Vlam in die prachtige opvoering van Comoedia heeft ge zien, zal ooit die scène tusschen Greet Lcbo en Mien van Kerckhoven vergeten, waarin, Honka aan Anna over haar leven ver telt. Welk een fel levend en tegelijk ont roerend figuurtje was Honka, dat meisje van de vlakte, zooals zij door Mien van Kerkhoven werd gegeven. Vooral in de laatste jaren onder regie van Cees Laseur is Mien van Kerkhoven artisMek zeer gegroeid. Haar spel heeft zich steeds weer verdiept en verinnerlijkt, bijna elke nieuwe rol werd een creatie van beteekenis en wij zouden het dan ook betreuren als zij door haar jubileum het milieu van het Centraal Tooneel, waarin zij zoo volkomen paste, voor goed zou hebben verlaten. Op welk een voornaam niveau bracht zij bijv. de figuur van Aimée Barge in Bernard en Jeanne, hoe vrouwelijk teer, ingetogen en diep doorvoeld was in dit stuk van Henri Duvernois haar spel. Met welk een overrompelend aplomb, breed, rond sappig en gul speelde zij de burgerlijke madame Bourjeon wel een heel ander soort vrouw in Les Vignes du Seigneur, zóó dat deze rol de groote verheu genis van den avond werd. Diepe weemoed was er in haar bedrogen Vrouw in Voor be wezen Diensten en zij speelde die rol met zulk een hartstochtelijke overgave, dat zij in het groote tooneel der afrekening een rilling door het publiek deed gaan. Gaf zij ook niet een markante, schrijnende uitbeelding van Anna Crossan, de in haar liefde herhaaldelijk ontgoochelde vrouw in „Afkloppen"? Ook in den tijd van Comoedia en De Speel doos herinner ik mij vele door Mien van Kerckhoven uitnemend gespeelde rollen. Voor al in de door Constant van Kerckhoven hier geïmporteerde Amerikaansche blijspelen, wist zij door haar elan en entrain dikwijls vaart en spirit aan de voorstellingen, te geven. MiejS van Kerckhoven is ook met veel suc ces voor de film opgetreden. Het was nog in den begintijd van haar loopbaan en zij heette nog Mientje Kling, toen zij hier te Haarlem bij de Holland ia-Film onder regie van L. H. Chrispijn en Maurits Binger vele knappe din gen heeft gedaan en het heeft mij dan ook verwonderd, dat men in de laatste jaren, nu de Hollandsche film weer een tijd van op bloei beleeft, niet meer van het filmisch ta lent van Mien van Kerckhoven beeft gepro fiteerd. Mien van Kerckhoven heeft vooral in de laatste jaren getoond, dat ons tooneel haar nog veel mag verwachten. In De Hooge- school der Liefde, het allergeestigste blijspel van Marcel Gerbidon en Paul Armont bewees zij nog onlangs, welk een voortreffelijke comedienne van distinctie wij in haar be zitten en zij mag dan ook verwachten, dat Amsterdam haar op haar jubileum-avond de eer zal geven, die haar krachtens haar talent toekomt. J. B. SCHUIL. Het de Boerv. Rijk-Ensemble. 'N CEWAACD EXPERIMENT. Verleden jaar heeft de dilettanten-vereeni- ging Tonevo hier 'n klucht gespeeld, die ge titeld was De Reserve-Vrouw, en door 'n zekeren mijnheer Joh. van Doorn naar het Amerikaansch was bewerkt. Het lijkt mij wel zeker, dat de heer Van Doorn en de bewerker van 'n Gewaagd Experiment, het stuk, dat het ensemble van mevrouw de Boervan Rijk hier gisteren op de eerste abonnements voorstelling in den Jansschouwburg heeft ge speeld. uit precies dezelfde bron geput hebben want de 2 stukken gelijken op elkaar als het eene ei op het andere. Het is Amerikaansche import, die wij nu niet bepaald kunnen be wonderen en het is eigenlijk wel heel jam mer, dat een actrice van de kwaliteit van mevrouw de BoerVan Rijk aan een on mogelijke rol in een dergelijk product haar talent moet geven. Is er nu voor een tooneel- speelster van haar kracht een actrice, op wie Nederland terecht trotsch is geen betere rol te vinden dan van 'n oude gar?onne, die den heelen avond in 'n soort harem-broek rondloopt, sigaren rookt en 'n tekst krijgt te zeggen, waarin wij met den besten wil van de wereld geen enkel geestig woord konden opdiepen. Nu ja, het publiek lachte omdat mevrouw de Boer tenslotte van elke rol zelfs van de meest onmogelijke nog wel iets grappigs weet te maken, maar het was 'n lach, die ons soms pijn deed, om dat wij deze actrice te hoog achten voor dat soort werk, dat wij het best kunnen kwali- ficeeren met Zondag-avond-amusement. Daarom vonden wij de keuze van deze zou- telooze klucht voor een abonnementsvoor stelling dan ook zeer ongelukkig.' Men kan van mij moeilijk eischen. dat ik den onmo- gelijken inhoud hier weergeef. Waarom 'n mop over te vertellen, die je zelf hopeloos mislukt vindt. Ook over de opvoering kon ik nu niet be paald verrukt zijn. Zij was wel in den geest van het stuk, maar die geest, ziet u, die was het nu juist, die het hem deed en mij heel den avond zoo hinderde. En in de wijze, waar op Willem van der Veer in in zijn dronken schap speelde al was het dan ook een ge fingeerde dronkenschap ging hij werkelijk de grenzen van den goeden smaak te buiten. De heer Pollé, die de rol indertijd bij Tonevo speelde, wist meer maat te houden en gaf hierin den beroepsacteur feitelijk een lesje. Het de Boer-van Rijk-Ensemble heeft betere stukken op zijn repertoire dan deze Amerikaansche klucht. Voor 'n Zondagavond, a la bonne heure, maar in de week op 'n abon- nementsvoorstellmg lijkt mij dit „Gewaagd Experiment".... 'n gewaagd experiment. J. B. SCHUIL. lijk een verrassende oplossing); wat tooneel- tjes van humorist ischen aard; een paarlen- collier, dat verdwijnt en weer voor den dag komt en beurtelings echt en valsch heet te zijn: aan het eind weer duisternis, geknip met electrisch licht, een revolverschot, vechten in 't donker; boeien; 'n beetje sentimentali teit; ontmaskering van den gentleman-dief en een dame in 't rood, die alleen achterblijft. Maar zij zal wachten. Op wien? Op den gentleman-dief natuurlijk. Want over drie of vier jaar komt hij wel vrij, heeft de detective gezegd. En nu houdt ze van hem, wat ze eerst niet deed. De leden van den werkenden kring van „Nieuw Leven" hebben hun uiterste best ge daan, Om dit stuk op bevredigende wijze ten tooneele te voeren en zijn daarin wel ge- De butler Worgan, in schijn een misdadiger, in wezen een politieman, die bovendien in vroeger tijd de liefde had weten te wekken van de kolonelsdochter met wie de gentle man-dief later getrouwd is en terwille van wie de kolonelsdochter, Nancy Macdonald, verkeerde dingen heeft gedaan, met het parelsnoer, wist waar dit noodig was zeer goed de geheimzinnige spheer te scheppen, die het publiek moet brengen in de spanning waar het tenslotte om te doen is. George Fairfax was een goede gentleman en een goede öiei (maar dii laatste merk je pas in het derde bedrijf) vooral in het tooneel van de ontmaskering voldeed hij wel in zijn schampere hooghartigheid tegenover den detective. Dat de verlangens van dezen man ook nog wel uitgaan naar andere, minder concrete dingen dan paarlencolliers en derge lijke, kan hij ons niet zoo gemakkelijk doen gelooven; daarvoor had zijn spel te weinig diepte. Nancy Macdonald was ook wat vlak in haar uitbeelding en voor een kolonelsdochter was haar uitspraak ook te weinig verzorgd. Nu is George een moeilijke naam om goed uit te spreken. De detective, die aan het eind alles uit brengt, voldeed beter als politie- dan als societyman, wat hij in dit stuk toch ook behoort te zijn. Maar over 't algemeen was hij toch wel een aannemelijke figuur. Bessie was goed als het aardige zenuwach tige dienstmeisje, dat gemakkelijk bang ge maakt kan worden en de minder beteeke- nende figuur van den kolonel.' James Reed, vond een bevredigende vertolking. Het stuk. dat behalve de spannende scènes ook gedeelten heeft, die de aandacht niet blijven vasthouden, omdat er te veel in ge praat wordt, had bij de stampvolle zaal een groot succes. E. gezorgd. Na een begin dat treffend is, rustig en behoorlijk logisch van opzet, al mag men bezwaar maken tegen het plotselinge vertrek van de moeder, zonder haar kind zelfs een oogenblikje te hebben willen zien, beleven we een middenstuk dat op vele plaatsen verras send is. Soms nadert het de ontroering van een groote tragedie, dan weer de humor van een uiterst beschaafd-geestige film. En dan het eind. Een eind dat zoo op effect berekend is, dat slechts een Amerikaan 't ooit heeft kunnen maken. Ongetwijfeld: „men" wil deze film. En waarom ook niet? Zij is span nend, er is van alles in, er is zeer veel goeds in en het einde is gelukkig. Dat dit wel wat uit den toon valt,enfin. Laten we liever onze aandacht bepalen tot het middenstuk, dat gelukkig verreweg het grootste deel is. Zeer juist doorzien is de wijze waarop Lukas de teleurstelling van het ver trek van zijn vrouw opneemt, verwerkt en er in berust, om geleidelijk te komen tot interesse voor zijn secretaresse, welke interesse pas aan het einde in liefde overgaat. Herwonnen geluk. Een film, die bezighoudt, voldoening van het gelukkig einde schenkt en in het midden meer waardeering verdient. Hoe de Abessynische oorlog eruit ziet, wordt in het voorprogram gelukkig (of helaas?) niet getoond, maar wel hoe de Italianen eenerzijds en de Abessyniers anderzijds oprukken, evenals de immense vreugde in Rome, na den val van Adoea. Een korte schets van circa vijf en dertig jaar geleden, toont de film in haar beginjaren, een aardige grap in bliksemsnelheid opgeno men. Een echte film van het genre „tweeaeter" heeft menigeen gezonde lachkrampen bezorgd en een eveneens geestige teekenfilm besluiten de opsomming van dit program. TO OXEELVEREEXIGING „NIEUW LEVEN". De Butler. De 25-jarige Geheelonthouderstooneelver- eeniging ..Nieuw Leven", heeft het seizoen in den Stadsschouwburg Vrijdagavond geopend nfèt „De Butler" detective-stuk in drie be drijven door Jan Fabricius. Een detective-stuk, niet Fabricius' meester stuk. Alles zoo'n beetje door elkaar: veel spanning; het begin van het eerste bedrijf in 't donker met aan_ en uitgeknip van elec trisch licht; een geheimzinnige butler die iedereen voor een gentleman-dief houdt, maar die een geheimen politieman is met een pruikje op; een soort wereldreiziger, die ook al detective is; een society-gastheer, die ten slotte de gentleman-dief blijkt te zijn (waar- LUXOR THEATER. Herwonnen geluk. Haarlem kent den laatsten tijd veel Nederlandsche pre mières. Het Luxor Theater heeft er deze week weer een: Herwonnen geluk. Wat dit voor een film is? Amerikaansch. Amerikaansche ro mantiek, een ro mantiek dus. die ons wel eens wat vreemd zal aandoenman en vrouw scheiden, de moeder van den nieuwen man van de vrouw wil het zoontje uit het eer ste huwelijk hebben, intrigue, schandaal Paul Lukas in „Her wonnen geluk". met de waarlijk keurige secretaresse van den eersten man. bekentenissen van de egoïstische schoonmoeder, huwelijk van den eersten man en de secretaresse, het zoontje blijft waar het was. Romantiek in een notedop. Uitstekend spel van Lukas, den eersten man. Vlot, zakelijk, lief, ontroerd, kortom steeds wat het zijn moet. Ook de anderen vertoonen goed spel behalve de overdreven schrijfster, die gelukkig maar kort op het doek blijft. Herwonnen geluk. Dit duidt op een gelukkig einde, niet waar? Daarvoor is voortreffelijk FRANS HALS THEATER. Lente in Parijs. In een der befaamde Parijsche nachtclubs treedt een zangeres op. die door haar charme en haar groot talent een breede schare van bewonderaars trekt. Daaronder is ook graaf Paul d'Orlando; hij koestert een zeer serieuze liefde voor de temperamentvolle Simone en die liefde is wederkeerig. Maar Simone voelt zich blijkbaar meer tot de Bühnen dan tot een vreedzaam huiselijk leven aangetrokken en daarom weigert zij aanvankelijk haar leven aan dat van haar adellijken aanbidder te ver binden. Paul laat het zoover komen, dat hij voor de oogen van zijn zwaar beminde van den Eiffeltoren dreigt te springen, een geste of liever een komedie die echter de gewenschte uitwerking mist. Maar wel levert dat avontuur een ander resultaat op, want op den toren ontmoet Paul een jong meisje, Mignon ge naamd, dat ook met zelfmoordplannen rond loopt en ook al wegens zoo'n netelige harte- kwestie. De beide teleurgesteiden besluiten daar in de hoogte hun respectievelijke amou reuze problemen op te lossen door de twee andere betrokkenen jaloersch te maken en zoo opvallend mogelijk aan den boemel te gaan. Echter hebben inmiddels ook Simone en Mignon's driekwart echtgenoot want het huwelijk zou dieiizelfden dag voltrokken wor den elkander gevonden en die twee beslui ten hun toevlucht tot een soortgelijk wapen te nemen. Van dat oogenblik af beginnen de narigheden en misverstanden los te komen. Het viertal komt tenslotte terecht op het kasteel van Mignon's verstandige, overigens liardhoorende grootmoeder, waai' wij van de zonderlingste situaties getuige zijn. Gelukkig weet de wijze burchtvrouwe ten langen leste de oorspronkelijke gelieven door een geslaagde interventie tot elkaar te brengen. Dit is, heel in 't kort, de kern der gebeur tenissen uit „Lente in Parijs". De attractie van de film is ongetwijfeld Mary Ellis, die over een fraai stemgeluid beschikt en als Simone in ruime mate gelegenheid krijgt haar vocale prestaties ten beste te geven. Ook als vertolk ster van een .sketch" toont zij haar kunnen. De andere vrouwelijke hoofdpersoon wordt ge speeld door de jeugdige Brïtsche actrice Ida Lupino. die van het jonge bruidje een frissche uitbeelding geeft. Tullio Carminatie, bekend uit „One night of love" speelt de rol van Paul d'Orlando. Het voorprogramma bevat in de eerste plaats het binnenlandsche en buitenlandsche jour naal, waarin episoden zijn opgenomen van den Italiaanschen opmarsch naar Adoea. „Jungle waters" is een interessant cultuur filmpje, dat o.m. iets van de vangst van kro kodillen. schildpadden en slangen laat zien. En Popeye, onze geteekende vriend met de wonderbaarlijke spinazie, beleeft weer opwin dend en vermakelijk avontuur. EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONG Het was te verwachten, dat Bruno Walter, die ons kort geleden een vertolking van Bruckner's Vierde Symphonie gaf, zijn perio dieke werkzaamheid als dirigent, van het Concertgebouworkest niet zou afbreken zon der tenminste ééne van Mahler's Sympho- nieën op zijn programma geplaatst te heb ben. En zoo zien we nu de Eerste van Mahler voor Zondag aangekondigd. In het verslag van het laatste Bachcon- cert, waarop de Vierde van Brückner werd uitgevoerd, is juist Mahler's Eerste even ter sprake gekomen. Het was naar aanleiding van de klanken, die de omringende natuur in het gemoed van den toondichter wekt. Niet in de eerste plaats imitatie van natuurgeluiden dus. Eigenlijke, beschrijvende muziek wilde Mahler net zoo min als Brückner. De aandui dingen. de programma-achtige verklaringen, die Mahler zelf omtrent zijn eerste sympho- nieën gegeven heeft, zijn alle ontstaan nadat de werken zelf reeds voltooid waren en ze grijpen alle er naast. „Titan" heeft hij zijn Eerste Symphonie genoemd: wat is er voor onze verbeelding titanisch in de morgenwan deling over het door de zon beschenen veld. in den dorpsdans. in de half weemoedige, half sarcastische uitbeelding van des jagers be grafenis, die de eerste drie hoofddeelen ons achtereenvolgens laten hooren. Daarna, in het vierde hoofddeel, ja, dan vlamt het op met een schrijnende dissonant, dan volgt een wor steling, maar een worsteling van een gekwet ste menschenziel. En ook de poging om die in tonen uit te beelden is een worsteling geble ven, onevenwichtig, on-overzichteliik voor de meeste hoorders. Een kenmerkend voorbeeld van wat men den „wilden" Mahler noemde. Dat vierde hoofddeel neemt, ongeveer de helft der partituur in. Den titel „Titan" heeft Mahler zelf achteraf maar laten vervallen: zij bracht de verbeelding eer in de sloot dan op den wal. De inleiding van het eerste hoofddeel schil dert mm of nmer de stemming van den vroe gen ochtend, vóór zonsopgang. „Alsof de stilte •ct klinken geraakte, spant zich de hooge a in de fluittonen der violen, alten en celli boven de lage A der bassen en boven een langzaam slepend kwarteninterval der houtblazers, dat den lateren koekoeksroep voorbereidt en dat, zooals liet bij Mahler meestal is, hier nog als in den diepste n slaap en als verstijfd, de the matische kiemcel beduidt, waaruit het geheele hoofddeel opgroeit. Dit klinkt door die lig gende stemmen als van verre gelijk een wek kende roep, eerst in de clarinetten, dan in de veraf opgestelde trompetten; hoe langer des te levendiger en sneller vermaant het tot ontwaken;'t kwarteninterval wordt tot den koekoeksroep, die lustig als een morgengroet in het diepe zwijgen binnendringtWeder stilte; alleen die geheimzinnige a trilt zacht jes, geheel onstoffelijk, als de stem van den ochtendnevel verder en in de hoorns verheft het zich als een rustig, ernstig lied van den wachterDan wordt het weer stilal leen in de diepte klinkt het nog voort en het is alsof weer de duisternis intrad. Den on heilspellend, schemerachtig, sluipend motief van celli en bassen n.b. zeer nauw verwant met het hoofdthema van Brahms' Tweede Pianoconcert! „door een bevende, nauwe lijks hoorbare paukenroffel, maakt zich ken baar; zijn beteekenis wordt in het laatste hoofddeel verklaard. Daarbij, in den oor- spronkelijken vorm en in de verkleining, de kwartenschreden van het begin, als een zich uitrekken voor het ontwaken, en dan maakt zich het hoofdthema los. dat geheel gelijk is aan het tweede van de „Lieder eines fahren- den Gesellen"; de canonische nabootsing volgt er terstond op. Verder gaat het in vroolijke beweging, steeds lustiger en lichter de triangel klinkt, de leege kwinten van de bassen worden voor den dans gestemd: maakt plaats voor de jeugd!" Zoo ongeveer be schrijft Richard het begin dezer sympho nie, die Mahler op zijn 29ste jaar schreef. „Wordt het niet een mooie wereld? zegt de vink in het aangehaalde liedje. Toen was de jonge componist nog vol idealen; zijn Ne gende Symphonie. zijn „Lied von der Erde", zijn „Icli bin der Welt abhanden gekommen", die in zijn laatste levensjaren ontstonden, be wijzen hoe weinig van zijn illusies verwezen lijkt werd. Toen hij in 1911 als 51-jarige overleed ging een eenzame, teleurgestelde, voor altijd heen. In de elk geval heeft men hem na zijn dood niet vergeten; zijn werken, zélfs die welke door de ongehoord groote be zetting die zij eischen slechts in bijzondere gevallen in aanmerking komen, worden uitge voerd en door velen bewonderd. Tot de aüer- grootsten zal men Mahler toch op den duur niet kunnen teilen, wijl hem, bij alle groot heid van zijn bedoelingen, de macht en de zelfcritiek ontbrak om dat allergrootste in volmaakte gedaante te modelleeren. Alvorens van zijn Eerste Symphonuie af te stappen wil ik er nog even aan herinneren, dat het derde hoofddeel begint met een groteske be werking van het bekende „Broeder Jacob, slaapt ge nog?", waarvan het thema n.b. door de contrabassen ingezet wordt. Mahler's voor liefde voor populaire wijsjes komt ook nog op andere plaatsen in dit hoofddeel tot uiting. We willen nu eens in de andere program ma's voor de komende week rondkijken. Lalo's „Symphonie espagnole" heb ik er niet min der dan driemaal in gevonden: Zondagavond uit Parijs radio en Weenen, Woensdagavond uit Hilversum II, waar onze jonge landge noot Constant Moerman de solopartij zal voordragen. Het nieuwtje is van dit werk al lang af, maar men hoort de frissche melo dieën nog altijd gaarne, trots de vele herha lingen, die Lalo er naar het voorbeeld der echt-Spaansche componisten in aange bracht heeft. Het was aan den beroemden Spaanschen violist Pablo de Sarasate opge dragen. Henk Badings' Derde Symphonie wordt tweemaal gegeven: Donderdag door het Concertgebouw. Vrijdag door het Utr. Sted. Orkest. Tweemaal in één week door twee verschillende orkesten: dat is voor een mo dern Nederlandsch werk wel een ongekend succes en getuigt van een waardeering als aan den grootmeester der moderne Nederlandsche componisten tot nog toe niet te beurt viel. Eenige korte aanteekeningen bij deze sym phonie heb ik onlangs in deze rubriek gege ven: ik kan dus nu volstaan met daarnaar te verwijzen. De pianomuziek voor vier handen, die Vrij dagavond door Hilversum II uitgezonden wordt, is hier verleden jaar door het En- gelsche duo Bartlett-Robertson gespeeld. Ik voor mij geef aan die van Bizet de voor keur boven die van Debussy, in de eerste vind ik veel meer geest en afwisseling dan in de laatste. Echter is de schrijfwijze van Bizet hier en daar nogal onhmdig en voor de goed? uitvoering van „Jeux d'Enfants" worden twee ervarene en fijnzinnige spelers vereischt, die er echter veel artistiek genoegen aan kunnen beleven en er aan anderen mee kunnen be reiden. De hooge prijs van het werk zal jam mer genoeg voor velen een bezwaar zijn. De „Rhapsodie espagnole" van Liszt (Hil versum n. Dinsdag) is een bewerking van de Fr'ies d'Ecoa«T>e" en d-» Jota jn de laatste komt een melodie voor, die Mahler in de posthoornsolo zijner Derde Symphonie te pas gebracht heeft. REMBRANDT-THEATER Josef Schmidt in „Een ster valt van den hemel". Voor de liefhebbers van den zang van Josef Schmidt draait deze week in het Rembrandt- theater een uitgezochte film. De Lumina-film „Een ster valt van den hemel" wordt namelijk geheel beheerscht door dezen beroemden tenor. De handeling, die opgebouwd is rond de vocale prestaties van Schmidt, heeft niet veel om het lijf. Een aar dige liefdeshistorie, waarin de lieftallige jongedame, die drie bewonderaars heeft, tenslotte natuurlijk bij den goeden, Josef Schmidt, terecht komt. Het heeft nog wel wat voeten in de aarde voor het zoover is, maar nadat een pijn lijk misverstand is opgehelderd is alles Josef Schmidt. jn orde. De jonge, talentvolle, maar onbekende zan ger Josef Rainer, die Schmidt voorstelt, heeft nogal wat pech, daar steeds op het kritieke moment, waarop hij zijn levenskans zal krijgen, iemand een citroen gaat eten, waardoor hij gaat watertanden en niet verder kan zingen. Maar tenslotte krijgt hij toch zijn verdiende succes. En daar hij ook het meisje zijner keuze krijgt, eindigt de historie zeer gelukkig. De rolprent, die voor een groot gedeelte in filmstudio's speelt, biedt den hoofdvertolker gelegenheid te over zijn zangkunst ten toon te spreiden. Hij doet dit dan ook op de van hem bekende aangename wijze en de twee schlagers van deze film: „Ein Stern fait vom Himmel" en „Ich singe dir ein Liebeslied" op de meesleepende muziek van May zullen onge twijfeld succes hebben. „Een ster valt van den hemel" is een film met een luchtigen inhoud, maar zal velen, vooral den vereerders en vereerdsters van Jo sef Schmidt en zijn zang, een genoegelijken avond verschaffen. Een amusementsfilm van de goede soort. In het voorprogramma draait, behalve de gebruikelijke journaals, waarin ditmaal uit voerig het bezoek van den grijzen „vader van de film" Lumière aan ons land wordt ver toond, een grappig teekenfilmpje van Leon Schlesinger. De lotgevallen van de voorwer pen, die zoodra het huis verlaten is, levende wezens worden en zich gedurende enkele uren amuseeren, doen een oogenblik denken aan de sprookjes van Hans Andersen. Op het tooneel vertoonen de vier Bragaars levende beeldengroepen en verrichten hun acrobatische toeren op voortreffelijke wijze. PALACE CINEMA VARIéTé. De Kribbebijter. „De Kribbebijter" zet zijn triomftocht in Haarlem voort, nu in Palace Cinema. Toen de film de vorige week in Rembrandt Theater jing, is zij reeds op de meest waardeerende wijze besproken. De voortdurend groote op komst van het publiek bewijst, dat „men" het met de gunstige beoordeeling volkomen eens is. Het stemt tot groote vreugde, dat ook ónze filmindustrie tot een zoo goed product in staat is. Er is ook Vrijdag weer verbazend genoten van „de Kribbebijter"; de twee koppen in de advertentie van Donderdag, die van Cor Ruys en die van Louis de Bree, geven zoo prachtig de twee zoo uiteenloopende karakters weer van deze twee; zaagt U ooit sterker antipoden? Tusschen die twee karakteruitersten speelt zich het geheele scenario af, zij vormen elk voor zich, de grenzen waarbinnen het gebeu ren vervat is. Men verzuime niet deze film te gaan zien. De journaals geven o.a. tafereelen uit den oorlog ItaliëAbessynië. Op het tooneel heeft Koos Speenhoff Jr. en zijn vrouw ons best geamuseerd. Koos Junior is een allergezelligste causeur, die met zijn geestige liedjes en zijn vlotte optreden, mèt zijn vrouw een daverend succes had. Hij kon tot zijn spijt aan het nadrukkelijk verlangen van het publiek, om nog een toegiftje te geven, niet voldoen; een volgenden keer zouden hij en z'n vrouw hopelijk het we! kunnen doen. Als Koos Jr. wéér komt, ga ik zeker weer naar hem luisteren. AGENDA Heden: ZATERDAG 19 OCTOBER Stadsschouwburg: Fritz Hirsch operette „Die Czardas Fürstin." 8 uur. Kantoor N.V. Wed. Oosten en Zoon's Tapij ten- en Bedden-handel. Buitengew. Aand.h. vergadering. 8 uur. Gebouw Olympia: Bal, 82 uur. Luxor Sound Theater: „Herwonnen geluk" (Age of indiscretion). 2.30 uur. Daarna aoor- loopende voorstelling van 7 uur tot 11.30 uur. Palace Cinema Variété: De Kribbebijter met Cor Ruys en Louis de Bree. Op het tooneel: Koos en Polly Speenhoff Jr. 2.30, 7 en 9.15 u. Frans Hals Theater: „Lente in Parijs', 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt Theater: „Een ster valt van den hemel" met Josef Schmidt. Op het tooneel 4 Bragaars. 2.30, 7 en 9 15 uur. Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op werkdagen van 11—3 uur, behalve 's Maan dags. Toegang vrij. ZONDAG 20 OCTOBER Stadsschouwburg. Wilsonsplein: „Bibi" door de Tooneelgroep „Het Masker". 8.15 uur. Gemeentelijk Concertgebouw: Reductie- voorstelling voor de lezers van Haarlem's Dag blad van .kamertjeszonden" door het Gezel schap Jan Nooyl 8.15 uur. Gebouw H K. B.: Dansen van 8 u. tot 11.30 u. Frans Hals Theater: Cultuur-wetenschap pelijke filmcyclus ,X?e Truc-film". 11.30 uur. Bioscoopvoorstellingen des middags en des avonds. MAANDAG 21 OCTOBER Stadsschouwburg. Wilsonsplein: Mij. tot bev. der Toonkunst: Concert Zino Frances catti (viool). Aan den vleugel: Theo van der Pas. 8 uur. Bioscoopvoorstellingen des middags en des avonds. ROOSTER VAN APOTHEKEN (Samengesteld door den Inspecteur der Volksgezondheid), Voor de apotheken, die toestemming ge vraagd hebben om 's avonds, 's nachts en Zondags te sluiten, is door den Inspecteur der Volksgezondheid een sluitingsrooster op gemaakt. Van Zaterdag 19 Oct. des avonds 8 uur tot en met Vrijdag 25 Oct. zijn de volgende apo theken op Zondag 's avonds na acht uur en des nachts geopend.: H. J. M Bartels, Apotheek Loomeyer, Bar- 'liori'straat 11. Tel. 10175. B W F-*"un-on. 15 •"k-a.'>othe°k. Klever- paikweg 13. Tel. 11793. W. P. Woutersen, Apotheker, Koninginne weg, 3, TeL 12038.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 14