REMBRANDT Vrachtrijder Te huur tva Bonheur Dr. EUWE RADIO J.J. CORNELISSEN 750 GORDIJNEN H%»cnHJÊK TE HUUR SONATE EEN VRIJDAGSKIND BOEFJE De Filmstar.... (H.O.V.) Adolf Steiner, cello Q)e KLEINE KOLONEL" Boekhandel \B> USÉ DE LAAI WITTE OVERHEMDEN BOBSLEDEN Schoenklompen l&NDA'G 16 DECEMBER 1935 H A A R L E M'S DAGBÏAD TT HET TOONEEL. CYSBERT JAPICX. FRISO. it „Friso", het tooneelspel. dat Gijsbert x Zaterdagavond in den Jansschouwburg het eerst opvoerde, heeft de schrijver E. Sfcra symbolische bedoelingen gehad. In hoofdpersoon, den krachtigen, sterken die bij alle tegenslag recht op blijft staan odanks alles als mensch triomfeert, heeft Set Friesche volk zooals hij zelf in het jroord van zijn stuk schrijft gesymbo- rd. Ook wel eenigszins geïdealiseerd, want seft deze boer ongetwijfeld sterk-Friesche eigenschappen, hij is in zijn grootheid toch uitzond er ingsmensch en wij zouden hem ook meer een voorbeeld willen noemen de verpersoonlijking van het Friesche Wanneer alle Friezen als deze Friso wa- dan, ja, dan zou het een volk van helden Maar er zijn ook zwakkeren onder hen schrijver geeft er zelf in zijn stuk eenige ende voorbeelden van en het slot, het van enkele verzen uit het Boek Job. be- wel, dat de schrijver ook in dezen Friso wel bijzondere figuur heeft gezien. Hoog lijven staan onder alle tegenslagen zooals Job, het is slechts heel enkelen ook on- de Friezen gegeven en daarom is deze niet te beschouwen als een „norm"' maar «en soort „Uebermensch". ch doet het goed in dezen tijd eens een ïterk persoon op het tooneel te zieh, en het iet te ontkennen, dat deze boer, die zijn alleen durft voeren, zonder hulp van ren een Fries in hart en nieren is. •k de sfeer van het stuk is zuiver Friesch. orden geen groote woorden gesproken, er ooit een oogenblik sprake van pathetiek, niet van rhetoriek; deze Friso doet zijn it. omdat hij niet anders kan. ij blijft onder alle omstandigheden zich de eenvoudige man, die evenals Job tiet jeremieert, maar zijn lot zonder kla- draagt. Een sterke kerel onder alle te- slagen. schrijver heeft hem wel heel zwaar be- Dat Friso zijn land en boerderij, waar bij heel zijn leven gewerkt heeft, moet toopen, is in dezen crisis-tijd helaas! »een uitzondering, dat hij daarenboven 1 groote zorgen heeft met zijn zoons, die heel anders zijn dan hij, ook dat aan- •den wij onmiddellijk, maar wanneer hij mdien nog het leed alleen moet dragen, lat zijn vrouw jaren lang als zware ze- patiente in een inrichting is. dan zien wel wat heel duidelijk de bedoeling van schrijver om van dezen boer een twee- Job te maken En de strijd wordt voor in Friso dubbel zwaar, wanneer op het inblik, als alles ook zijn liefste kind dreigt te ontvallen, de vrouw in zijn n verschijnt, die alle zorgen met hem deelen, omdat zij hem en hij haar heeft. Maar Friso wijst haar af. omdat - vooral tegenover zijn kinderen geen louding wil, die het licht niet ten volle zien. Hij wil een voorbeeld blijven ook het ongeluk. En hierin is deze boer wel omen een Fries. Huwelijksontrouw komt Friesland veel minder voor dan ergens ers en van dezen Friso was het te ver- hten, dat hij zelfs onder deze voor zoo zware omstandigheden, zijn weg recht-op, alleen zou gaan. dit tooneel bereikt het stuk van Zand- zijn hoogtepunt, vooral omdat de strijd zoo zuiver-menschelijk is. En ook, om- wij met dezen strijd midden in het dra- staan. In deze scène is dramatische han- ng. Ja eigenlijk, pas voor het eerst Want rvóór heeft de schrijver zulks bijna stel- aatig vermeden. Als Fries was hij waar- jnlijk huiverig voor sterke dramatische eten. Friezen zijn wel de antipoden van iar.en. Mannen als Friso voeren hun d voornamelijk innerlijk, maar voor het «el blijkt dat toch altijd min of meer gevaar. Daarom leent zoo'n figuur als o zich eigenlijk ook meer voor een roman voor het tooneel. idanks de hevige slagen welke Friso !en. gebeurt er op het tooneel feite- heel weinig. Wij hooren van het trieste van Friso's vrouw, die zenuwpatiënte is, de moeilijkheden met den zoon, den stu- het huwelijksleven van den zwakken maar het blijft bij vertellen. Wij ken- al die personen zelfs niet en het kan ons moeilijk erg interesseeren. Maar de ijver meende dit noodig te hebben om de ur van Friso te belichten, heer Zandstra weet nog niet genoeg wat :entratie voor het tooneel waard is. Als hij vel geweten had, zou hij bijvoorbeeld ook dat heele gesprek met boer Agema en met den politieman Goslinga. die beiden andelingi onnoodig ophielden, in zijn stuk «n gebracht. :t stuk geeft voornamelijk en in dit op is het typisch Friesch milieuteeke- Bijna alles wordt verteld onder het ken van een kop koffie of thee ik heb nooit een stuk gezien, waarin zooveel ie en thee gedronken wordt als in dit eelspel en van dramatische actie is ook weinig of geen sprake. Maar qua ikterteekening en mileuschildering is o voortreffelijk. En door de krachtige, ke figuur van den hoofdpersoon gaat dit eel spel ver uit boven de meeste Friesche ken, die wij gewoonlijk op het tooneel te krijgen. Aan deze gave, mooie figuur, die rijpelijk de sympathie had van het pu le van Gijsbert Japicx, had Friso dan ook namelijk zijn succes Zaterdagavond te ken. ze rechtschapen „opjruchte" Fries kwam e opvoering ook volkomen tot zijn recht, werd voortreffelijk uitgebeeld, sober, een- iig, geheel van binnen uit, in zijn uitingen van alle pathos en dramatisch steeds in- mden, wat waarachtig gevoel zooals in nooi gespeelde groote scène met Ike in volstrekt niet uitsloot. Een boer. die tegen niemand, „komedie" speelt, altijd zelf blijft, van sterke, innerlijke kracht, sloof niet, dat een ander dan een Fries rol zoo zuiver, vrij van elk theatraal ge en daardoor volkomen overtuigend, zou len weergeven. ouwens, heel de voorstelling van Gysbert :x stond Zaterdag op respectabel peil en veer door groote natuurlijkheid van spel dictie. Er werd in een voor Friezen op- kelijk levendig, vlot tempo gespeeld ral door Durk, Harke en Hil en de zin- werden bijvoorbeeld in het groote too- tusschen Durk en Friso uitstekend in en accent van elkaar overgenomen, waar de dialoog kleur kreeg. oude Beppe was vooral in I een mooie, Ike figuur. Haar loopen bleef nog wat te veel tooneel. Een alleraardigst span vormden Hil en Harke, die hun groote tooneel in III bijzonder goed en levendig speelden. Durk roemde ik reeds. Agema was een starre, tem peramentvolle „fjuchter", werkelijk een kracht figuur, Goslinga een plattelandsveldwachter, die zoo van het land naar binnen scheen te zijn gestapt; Jowersma trof in zijn kleine scène door natuurlijkheid. Klaske was een lieve, hartelijke dochter, maar deze dilettnte wil nog wel eens wat „te veel" doen, wat aan haar spel nu en dan iets gemaakts geeft, het geen men juist van de andere Friesche dames en heeren bijna nooit kan zeggen. Ike Hal- bertsma is wel de moeilijkst te spelen figuur in dit stuk, ook doordat de schrijver haar in tegenstelling van de anderen nog al eens boekachtige taal in den mond legt. Met haar treedt de literatuur meer dan het leven op het tooneel. Men vraagt zich bij Ike ook even af, waarom zij en Friso niet als jonge men- schen samen getrouwd zijn, wanneer zij toch zoo veel van elkaar hielden. Hierop geeft de auteur het antwoord niet. Ike was merkbaar de vrouw uit het andere milieu, maar bleef toch Friezin. Dat zij ons niet geheel vermocht te overtuigen, lag voornamelijk aan den schrijver. Een mooie avond voor Gysbert Japicx, die met het introduceeren van dit stuk van Zandstra een goed werk deed. Terecht heeft de voorzitter, de heer Metz, in zijn slotwoord hulde gebracht aan den regisseur, den heer S. de Jong, die het geheel zoo uitstekend heeft geleid. J. B. SCHUIL. MUZIEK. CONCERT DER H. O. V. Li de eerste helft van het Zondagnamid dagconcert was alleen het orkest aan het woord. Twee orkestwerken vol schittering en zoete melodij: Weber's Euryanthe-Ouverture en Mendelssohn's Italiaansche Symphonie. De Ouverture komt meermalen op de program ma's der H. O. V. voor, en dat is begrijpelijk, want men hoort dit prachtige werk telkens weer met genoegen en bewondering. Het werd onder Marinus Adam's doelbewuste lei ding met gloed gespeeld en 't was alleen jam mer dat de werking van het Largo gedurende eenige maten verstoord werd door de onoplet tendheid van een der instrumentalisten. Ook in 't begin der Symphonie vertroebel de een dergelijke stoornis de helderheid, maar die stoornis was gelukkig niet van langen duur en we hebben verder volop de virtuosi teit van ons orkest kunnen waardeeren. De snelle hoofddoelen dezer Symphonie stellen aan de vertolkers, speciaal aan de blazers, zware eischen; in het middendeel van het Con moto moderato hebben de hoorns een belangrijke partij. Het tempo van dit hoofd deel werd aanvankelijk sneller genomen dan m.i. door den componist bedoeld is; overi gens konden we Adam's keuze der tempi ge heel onderschrijven. In tegenstelling met de Euryanthe-Ouverture hooren we de "italiaan sche Symphonie slechts zelden op een H.O.V.- concert. En toch: welk een hoeveelheid mooie muziek zit er in dat werk, welk een geniale grepen blinken door de gladde vormen heen. hoe afwisselend is de instrumentale kleur! Ik wil enkele momenten als voorbeelden noe men: de voorbereiding der reprise in het Alle gro vivace; het gebruik van de fluit bij het zangthema in die reprise en in het Andante con moto; het zooeven genoemde middendeel, waarin de violen en de fluit beurtelings zich over de ernstige vragen der hoorns vroolijk maken. Het Andante doet als een ballade aan; het begin er van-gelijkt veel op dat van „Grieg's „Nachtwachtlied" (uit den lsten bun del der „Lyrische Stücke")Hier heeft de niet- Arische Mendelssohn dus .een uitgesproken „nordische" inspiratie gehad; misschien zal men in een zeker land beweren, dat hij zich die wederrechtelijk toegeëigend heeft, en dat hij die aan de na hem komenden had moeten overlaten. De Saltarello is wel min of meer het model geweest voor de finale van St. Saëns 2de Pianoconcert, maar heeft ook een wending, die aan een episode uit de finale van Beethoven's 8ste Symphonie herinnert. Aan St. Saëns doet weer het Voorspel van Pierné's ,.Le Croisade des Enfants" denken, lieflijke fijne muziek, waarmee het tweede deel van het programma geopend werd. Daar na kwamen vijf liederen met orkestbegelei ding, alle bewerkingen van oude Kerst-melo dieën: 3 Fransche door Willem Pijper, 2 oud- Nederlandsche door Hans Schouwman ge toonzet. De eerste drie wonnen het: zij laten ons een Pijper hooren, die niet alleen knap, maar ook welluidend schrijven kon. Schouw- man's bewerkingen geven ook blijk van veel talent, maar schijnen wat druk. Loes Flipse was de soliste; zij was als sopraan vermeld, maar haar stem had meer het timbre eener mezzo en soms eenigszins van een alt. Grooten omvang en groote kracht heeft die stem niet, maar er werd met zuivere intonatie gezongen, zij het ook zonder veel zeggingskracht. Een vreemdsoortige „Pavane" van Leo Ruygrok volgde; vreemdsoortig omdat ze in driedeelige maat geschreven was, terwijl de Pavane altijd een tweedeelige heeft. Somber klonk dat stuk, maar we leerden onmiddellijk daarna Ruygrok van een vroolijker zijde ken nen uit zijn Midas-Ouverture. die waarschijn lijk vroeger dan zijn Pavane gecomponeerd is. en waarin meester Johan Wagenaar nog fungeert als wagenmenner, die de leidsels houdt. Een j>otpourri-achtig, nogal bonte Ouverture. niet aardige populaire, soms eenigszins triviale thema's, genoegelijk als be sluit. maar niet bijzonder belangrijk. Trots de sneeuw was er een tamelijk goede opkomst. K. DE JONG TRUDI SCHOOP. Het Zwitsersche dansensemble van Trudi Schoop, dat vóór zijn vertrek naar Amerika, een tournee door ons land maakt, is Zaterdag avond in onzen Stadsschouwburg opgetreden. Het zal ongeveer een jaar geleden zijn, dat het daar ter plaatse optrad. Het programma was hetzelfde als toen: de balletten „In de Advertentie-afdeeling" en „Fridolin". alleen had men in het eerste ballet een paar nieuwe nummers gevoegd. Deze nummers waren ech ter niet van zóó groote beteekenis, dat daar door nieuwe indrukken gemeld werden. Wel werden de oude bevestigd en we hebben deze merkwaardige kunst dan ook weer met be langstelling van begin tot einde gevolgd. Weer hebben we ons verbaasd over de acroba tische ontwikkeling, die de lastigste standen en bewegingen gemakkelijk doet schijnen; over de beheersching van alle spieren en spier groepen, die de mimiek der optredenden even zeker en expressief maakt als hun gebaren spel; over de volkomen sluitende samenwer king, zoowel op het tooneel als daarvóór, waar de twee vleugels geplaatst waren. Ik maakte de vorige maal de opmerking, dat de door Trudi Schoop ontworpen balletten bij de uitvoering onder haar regie dikwijls eenige overeenkomst met teekenfilms hebben. Ik kan dat nu slechts herhalen. Andere oogen- blikken zou men weer zeggen met marionet ten te doen te hebben. Maar steeds is de uit drukking der bedoelingen zóó volkomen, dat de toeschouwer nimmer in het onzekere blijft en dus met de korte verklaringen in het pro gramma kan volstaan. Vooral het spel der oogen is dikwijls merkwaardig. In dit opzicht en ook wat de expressiviteit der handbewe gingen aangaat is de leidster wel de meest uitmuntende; in acrobatiek excelleert de eerste danser Otto Ulbricht. Het moge geen achteruitzetting schijnen, wanneer we de tal rijke andere leden van het ensemble niet af zonderlijk noemen: elk was voortreffelijk in zijn of haar rol. Wel afzonderlijk noemen we de beide pia nisten Maa Fickel en Huldrelch Früh, die den geheelen avond de muzikale illustraties op de twee zeer ontstemde vleugels gaven. Die door Paul Schoop gecomponeerde muziek be weegt zich grootendeels in gesyncopeerde rythmen en vaak in bitonale combinaties. Aan welluidendheid is zij niet rijk, aan karakte ristiek echter wèl. Zij sluit zich ten nauwste bij de handeling op het tooneel aan en illustreert daarvan elk détail, elke stemming. Ik herin ner in dat verband nog even aan de bruiloft en aan de kegelpartij. Ook van een soort leid motieven is gebruik gemaakt, vooral bij het eerste ballet, waar de kleine pauzen tusschen de verschillende nummers aangevuld worden door verbindende muziek, eenigszins op de wijze van de „promenades" in Monssorgski's Tableaux d' une Exposition". De zekerheid en virtuositeit der pianisten bleek niet minder groot dan die der dansenden en zij werden dan ook terecht aan het einde tegelijk met de hoofdfiguren, in 't midden natuurlijk Trudi Schoop, gehuldigd. Intusschen hopen we dat dit ensemble, als het weer eens Haarlem mocht bezoeken, dan met een nieuw programma zal komen. Dat za) ongetwijfeld een toeneming van het aantal bezoekers ten gevolge hebben. Dit aantal was nu betrekkelijk niet groot; vooral de duurdere rangen waren zeer slecht bezet K. DE JONG. De opheffing van den Schoterveenpolder. De Gemeente krijgt 34.050. De gemeente Haarlem heeft na de opheffing van den Schoterveenpolder de bezittingen overgenomen. Daaronder is een inschrijving in de Grootboeken der Z'Ü Nationale Schuld. B. en W. stellen aan den raad voor deze inschrijving te zijner tijd te verkoopen. Geen wachtgeld. Aan een huwende ambtenares. Art. 94 van het Ambtenarenreglement 1934 bepaalt, dat de vrouwelijke ambtenaar, die in het huwelijk treedt, eervol wordt ontslagen. De consequentie van deze bepaling brengt, naar de meening van B. en W. mede, dat het wachtgeld, toegekend aan een ongehuwde vrouwelijke ambtenaar, die na haar op wacht geldstelling in het huwelijk treedt, voor den duur van dat huwelijk behoort te vervallen. Een dergelijke bepaling komt reeds voor in de wachtgeldregeling voor het onderwijzend- alsmede voor het bedienend personeel, ver bonden aan het gymnasium en de dagscholen voor middelbaar onderwijs, alhier, benevens o.a. in de lager-onderwijswet en in de rijks wachtgeldregeling. B. en W. stellen den raad voor, een bepaling van gelijke strekking op te nemen in het Ambtenarenreglement 1934 en in de verorde ning betreffende het verleenen van wachtgeld aan ambtenaren in vasten dienst der gemeente Haarlem, en aan hen, die op proef zijn aan gesteld. De Heer en Mevrouw J. VEEWEY-BURGBR geven met blijdschap kennis van de geboorte van hun Dochter JA XX A Bloemendaal, 15 Dec. 1935 Kastanjelaan 33 Heden overleed tot onze diepe droefheid mijn innig geliefde Man en der kinde ren zorgzame Vader, Broe der. Behuwdbroeder. Zwa ger en Oom Jan Bosch in den ouderdom van 54 iaar. Zijn diepbedroefde Vrouw en Kinderen W. E. BOSCH—EGG ERS DIRKJE JAN Haarlem, 14 Dec. 1935 Pijlslaan 57 De teraardebestelling zal piaats hebben op D.V. Dins dag 17 December a.s. des middags 12 uur. op de AJ- gemeene Begraafplaats aan ie Kleverlaan. De gedenk- dienst zal gehouden wor den des avonds 8 uur, in het gebouw Leger des Heils, Sohaschelstraat 26 Heden overleed tot onze liepe droefheid in den c-uderdom van 84 jaar mijn iieve Vrouw, onze beste Zuster, Schoonzuster en Tante Cornelia Geertruida v. Thiel Uit aller naam: C. T. POORT Santpoort, 14 Dec. 1935 Rijksstraatweg 250 De teraardebestelling zal plaats hebben Dinsdag 17 December a.s. te 11 uur op de Algemeene Begraafplaats te Haarlem. Eenige en algemeene kennisgeving Gevraagd tegen 23 Dec. xet meisje voor den dag, voor noodhulp. Aanmelden Kleverlaan 91, Bloe mendaal. Apotheekhoudend arts in omg. Haarlem vraagt externe Apothekers-Assistente Br. met inl. omtr. leeft., geloof en ervaring no, 3798 bur, v.d. blad Na langdurig doch moe dig gedragen lijden overleed in de Boerhave Kliniek te Amsterdam, tot onze on uitsprekelijke droefheid on ze beste, trouwe Man en Vader Gerard Smits Oud-leeraar aan de H.B.S.A Accountant te Haarlem In den ouderdom van bijna 67 jaar. Haarlem. 14 Dec. 1935 floraplein 6 M. C. SMITS— FURBER M. C. SMITS G. F. M. SMITS M. P. SMITS Geen bezoek De teraardebestelling zal plaats hebben op Woens dag 18 December a.s. op de Algemeene Begraafplaats te Heemstede des n.m. 2 uur. Schouwburg Jansweg! Ensemble Esther de Boer-v. Rijk Woensdag 18 December 8.15 slechts één voorstelling van Herman Heljornuuu» Eva Esther de Boer-v. Rijk Jasper Willem v. d. Veer Gewone prijzen Plaatsbespreking aanbevolen ook per telefoon 11430 Hierdoor geef .k met .groot leedwezen kennis van het overlijden van mijn hooggeachten mede-ven- .noot, den Heer G. Smits De herinnering aan zijn hoogstaande persoonlijk heid zal bij mij steeds ln .hooge eere blijven. J. VAN BEEK Accountantskantoor Hiermede geef ik met groot leedwezen kennis van het overlijden van mijn hooggeachten vriend, den Heer G. Smits aan wien ik met eerbied en sympathie zal blijven den ken. C. J. BRUYN Haarlem, 16 Dec. 19 35 Groote Houtstraat 9 3 STOOMEN EN VERVEN Vlugge Aflevering Tevens 20% Korfing op ALLE stoom- en verfprijzen. Nette Huishoudster oekwaam in koken en werken, bij wed. met 2 meisjes, 13 en 15 Jaar. Hulp van dagdienstbode aanwe zig. Br. no. 3799 bur. v.d. blad Mevr. VEENENBOS, Bloemen- daalsehe Apotheek. Bid., vraagt voor begin Jan. een net flink meisje voor den geheelen dag Gevraagd een prima Dameskapper(ster) Jan v. Goyenstraat 23 Haarlem Eenige bekwame LA MPEK AP WERKSTERS gevr. Atelier Leeflang, Lange Veèrstraat KELLXER gevraagd, ongehuwd, voor 1 das in de week. Hotel Zomerzorg. Bloemendaal In de onm. omg. van Kenaupark en Stationsplein wordt aan voor aanstaande familie het bovenhuis te huur aangeboden. Telef. aanw. Br. no. 3801 bur. van dit blad Wegens vertrek over te geheele inventaris van moderne WOLZAAK Br. no. 3806 bur. van dit blad ÊEM LOETCBARNSTUN-FILM wiesjE vanTuincn LOUIS 0E BREC ANNIE VERITULST LOUIS 5AALBORN CNNY MCUNIER EGON KARTER ANK vD MOER Kerstprogramma in CINEMA- PALACE Dinsdag 17 Dec, 8.15 uur: Jubileum-voorstelling; AXXIE v.d. LI GT MELSERT- v. EES In Brusee's Pr. alles lnb. v. 3.32—1.19. Donierd. 19 Deo. S.la uur Het Blijspelgezelschap o. 1. v. E. v. PKAAO cn C. v. KERK HO VEX vóór het doek Populaire prijzen van 1.- tot 0.30 pl. r. Bcspr. v. Dinsdag. Haarlemsche Orkestvereniging Dirigent: Frits Sehuurmnu Dinsdagavond: Toegangsprijs 1.00 Vanaf heden verkrijgbaar: HALVE A BOX X KM l.NTEN geldig na 1 Januari 11 conc. Dinsdag en Vrijdag 6.75 Met dame 10.75 7 conc. op Dinsdag 5.00 Met dame S.00 PASSEPARTOUT voor 11 le- S Zondagmidda Veilige Geldbelegging TE HEEMSTEDE billijk TE KOOP aangeboden soiled gebouw de, goed verhuurde en keurig be woonde HEERENHUIZEN (ook Sn blokjes van 2. 3 of meer) met vóór en achtertuin, garage, centrale verwarming en alle mo derne comfort. Inlichtingen bij: Makelaar v. Waalwijk van Doorn Zandv.laan 150, Tel. 26202 'sWERELDS TROETELKIND SPREEKT TOT IEDERS HART! f Een flits uit het familie- leven van den „houw degen" kolonel Llnyd en zijn lieftallig klein dochtertje. :;>s Shirley TEMPIE Lionel BARRYMORE •wk.G Da Sylvo Productie EVELYN VEN ABLE JOHN LODGE en BILL ROBINSON Regie: DAVÏD BUTLER \Toegang eiken leeftijd/' REEDS HEDEN POLYGOON-OPNAME Wereldkampioen. Tegen eind Februari Juffrouw ge vraagd. V. g. g. v. Vakkennis ver- elschte. Br. met opg. v. leeftijd en verlangd salaris onder no. 3803 van dit blad TAFELTENNIS? TENNISTAFELS! KLOM PKXCEN TH A LE Op het pleintje Tol. 117K4 Rcilzstraat i. Dr. IiCjds^traat 10 fijne sterke kwaliteiten. Prijzen 2 65 1 38 en Kerstprogramma in REMBRANDT- THEATER De veiling van meubilaire goe deren in perceel Nieuwe Gracht 28 wordt gehouden Dinsdag 17 December voormiddags 10 uur. BRIDGETAFELS (OPVOUWBAAR) KLOMPEX CENTRALE Op liet pleintje Tel. 11784 Kelt/straat 1. Dr. Leydsstraat 10 biedt zich aan om tegen zeer bil lijken prijs afval en vuilnis weg te komen halen bij H.H. winkeliers en fabrikanten, aannemers enz. Vraag s.v.p. prijs. Het Is Uw voordeel. TELEFOON 143K2 KLOMPEXCENTR\LE Op het pleintje Tel. 11784 Reitzstraat 1, Dr. I.» traat 10 KLOM PEN C EXTRA I.E Op liet pleintje Tel. 11784 Reitzstraat 1, Dr. Leydsstraat 10 gevraagd Hoerenhuis met groote kamers en ruime keuken, omgeving Koning lnucweg or Kleverpark. Huurprijs pijn. 750.—. Br. no. 3804 bur. van dit blad philips erres KAMPERVEST 1 Telef. 11389 Inrulling toestel Desgewenscht ƒ1.per week

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 3