KERSTTAFEL. De Heilige Nacht in beeld. woord en toon. VRIJDAG 20 DECEMBER 1935 HAARDE M'S D 'A' G BEAD 7 Hoe het Kerstfeest door alle eeuwen heen de kunstenaarsziel ontroerde. werd, dat hy een harden strijd om het be staan te voeren had. de grootmeester der Neder'.andsche dicnterkunst Joost van den Vondel, heeft op ontroerend schoone wijze den Kemstnacht bezongen in die overbeken de Rey, welke aanvangt met de woorden: „O Kerstnacht, schooner dan de dagen, Hoe kan Herodes 't licht verdragen. Dat in Uw duistermsse blinkt. En als wij denken aan Charles Dickens' „Christmas Carol", dan mogen wij veilig de gevolgtrekking maken, dat het niet alleen de dichters waren, die door de geboorte van den Heiland geïnspireerd werden. Maar de vruchten dier inspiraties verkrij gen toch eerst haar hoogtepunt in de muziek en talloos vele zijn de Kerstliederen, welke ons in den loop der tijden geschonken wer den. Wij gelooven weinig tegenspraak te zul len ontmoeten, als wij bovenaan de lijst der meest bezongen Kerstliederen het prachtige lied van Adoiphe Adam: „Cantique de Noël" plaatsen, hetwelk de componist opdroeg aan Madame Alexandre Bernardini. Geen gezin, waar op Kerstmis gewijde liederen gezongen worden, of Cantique de Noel wordt er ook vertolkt, en plechtig en ontroerend klinken de oude woorden door de kamers: „Minuit. Chrètiens, c'est l'heure solemnelle. Ou l'Homme Dieu descendit jusqu'a nous". Wij weten wel. dat er een ander lied is, dat wellicht van nog algemeener bekendheid is, maar uit muzikaal oogpunt staat voorzeker Adam's Cantique toch hooger. Niettemin zou den wij niets willen afdingen op de schoon heid en den eenvoud van het. in alle wereld- deelen gezongen lied: ..Stille Nacht. Heilige Nacht", dat in 1818 door Franz Xaver Gru- ber gecomponeerd werd. Groot en klein, arm en rijk, kennen het, zingen het en bij het warme schijnsel van de Kerstboomkaarsjes, spreken de bekende k'.anken altijd weer op nieuw tot ons gemoed. Dat. dit lied, zoo een voudig en zoo rein. dat nu reeds 117 jaren oud is, nog niets van zijn frischheid verlo ren heeft, getuigt wel het best voor de waar de. welke het heeft als Kerstlied voor den huiselijken kring. Het werd ook in huise- lijken kring voor de eerste maal gezongen en onder eigenaardige omstandigheden vervaar digd. De straks genoemde componist Gruber had een vriend te Oberndorf, Jozef Mohr ge- heeten. die hulpprediker was. Gruber woonde in Arndorf en was organist in de parochie kerk van den H. Nicolaus te Oberndorf. Nu had Mohr destijds zijn vriend beloofd een Kerstlied te zullen dichten, waarbij Gruber de muziek zou schrijven. Mohr was echter nog niet gelukt, de juiste woorden te vinden, woorden, welke hem bevredigen konden. Maar ziet, hij gaat in het avonduur zijn vriend bezoeken en vervolgt den dicht-be- sneeuwden weg. De fonkelende sterren, de heerlijke stiltehet past alles zoo bij de Kerststemming en ook Mohr ondergaat weer de heilige inspiratie en. zonder zelfs de woorden op papier te behoeven brengen, ontspruiten zij als het ware aan zijn brein, en het later wereldbekende lied wordt in dat uur geboren. In de eenvoudige woning van Gruber gekomen, laat hij zijn schepping hooren en allen zijn onder den indruk, van de woorden, waarin de gebeurtenis, welke het groote Licht ontstak, dat aan het menschdom de redding zou brengen, ver haald werd. Onmiddellijk nadat de dichter weer de thuisreis had ondernomen, schreef Gruber de muziek bij de zooeven vernomen dichter woorden en op het onmiddellijk volgende Kerstfeest werd het lied in de St. Nicolaus- kerk te Oberndorf voor de eerste maal ge zongen Wij zeiden hierboven reeds, dat er talloos vele Kerstcomposities zijn. maar met de zoo even genoemde zijn inderdaad de meest al gemeen verspreide gememoreerd. Wij ken nen de Weihnachtslieder van Peter Cornelius en het mooie bundeltje oud-Fransche Kerst liederen van Catharina van Rennes. wij we ten. dat Bach ook eenmaal „Ein Weihnachts- Oratorium" gecomponeerd heeft, hetwelk echter om zijn omvang zoo goed als niet ten gehoore wordt gebracht, en wij zouden nog tal van andere Kerstbundels kunnen opnoe men. maar het zou ons alweer tot een on bescheiden gebruikmaken van de ruimte in dit blad moeten nopen. Kerstmis zonder Kerstgezangen is niet denkbaar. En zelfs in deze donkere dagen, nu zoo velen, hetzij luidruchtig, hetzij in stilte, in opstand komen tegen hetgeen hun op de schouders wordt gelegd, zelfs thans, nu het licht zoo verre schijnt en het al don kerder om ons heen dreigt te worden ook thans zal van het Kerstlied troost kunnen uitgaan, omdat juist in de ure der beproe ving. twee eeuwen geleden ook het groote licht ontstoken werd. Licht moet en Licht zal er ook ontstoken worden voor hen. die het kruis in gelatenheid weten te dragen en die dat kruis weten te aanvaarden, omdat het hun opgelegd werd te dragen. Licht zal er stralen van den kerstboom, en als de troostvolle liederen klinken, zal er vrede komen in de ziel. omdat de lichtende Kerstboom ons terugvoert naar den Heiligen Nacht, toen de lichtende sterre den herders den weg wees. Licht zal en Licht moet het worden in de ziele, die gelooft aan de heer lijke woorden: „Daar is uit 's werelds duist're wolken Een Licht der Lichten opgegaan. Komt tot zijn schijnsel, alle volken! En gij, mijn ziele! bid het aan". JOH CHR. WIJNAND. Kerstavond, in het berg-dorp, In de wondere stilte van het wintersche bosch. „Waf zang, wat klang, van d'engelsche scharen komen de herderkens heden verklaren (Oud Vlaamsch lied). Geef een schilder palet en penseelen, laat een dichter in 't stille werk vertrek voor zijn onbeschreven blad pa;, ier gaan zitten, plaats den componist voor het klavier, gereed om op de nog ledige notenbalken van het vel muziek- papier de, voor den leek zoo wonderlijke tee- kens aan te brengen, welke wellicht eenmaal de massa tot geestdrift zullen voerenwat baat dat alles, indien bij dien schilder, dien dichter, dien componist, het ééne noodige ontbreekt, om hem to scheppende kracht te brengen, nlde inspiratie. Kasten vol boekengeleerdheid kunnen het gemis aan inspiratie niet aanvullen, en de meest ontwikkelde doctor in de letteren, de gene die grondig compositieleer bestudeerd heeft, zij zullen geen gedicht op papier kun nen schrijven, geen muzikale gedachte in notenbeeld vermogen om te zetten, indien niet de inspiratie aanwezig is. Allen, wien het gegeven is in de rijen der scheppende kunstenaars te mogen plaats nemen, weten maar al te goed, hoe inspiratie niet afhankelijk is van tijd of plaats, van maatschappelijken welstand of wat ook. De goede fee, welke den naam van „inspiratie" draagt, komt tot ons op oogenblikken, wan neer wij het ons zeiven nauwelijks bewust zijn. Zij koestert ons, weet de juiste snaren in onze ziel te doen trillen, en zóó ontstaat de scheppende kracht. Wien zou het dan kunnen verbazen, dat door alle eeuwen heen het heerlijk gebeuren te Bethlehem den mensch tot scheppenden kunstenaar heeft gemaakt? Op allerlei ge bied in die inspiratie, die bezieling, welke van den Heiligen Nacht uitging, merkbaar geweest. Hoe hebben de kunstenaars van het penseel ons op wonderschoone wijze Moeder en Kind op het doek weten te tooveren. Wel zeer verschillend is de wijze van uitbeelden geweest, maar vóór alles sprak er te allen tijde uit de devote aanbidding voor den Heiland. ..Hoe uiteenloopend van opvatting en uitdrukking de schildering ook wezen mocht, steeds was de bezieling voelbaar, welke den kunstenaar doortinteld had. toen hij zich nederzette, om op het doek te brengen, wat hem uit de Heilige Schrift ge leerd was. Uiteraard leent de beperkte ruimte van een nieuwsblad zich niet voor een diepgaan de beschrijving der voorname kunstwerken, welke tal van grootmeesters in den loop der eeuv/en aan de menschheid geschonken heb ben. Maar laten wij in ieder geval hier en daar een enkelen greep mogen doen, om te herinneren aan dat goede en schoone, wat 's kunstenaars hand voortbracht. Denken wij b.v. aan de wijze, waarop Fi- lippo Lippi, een Florentijnsche kloosterbroe der omstreeks 1460 penseelde. Hoogst een voudig was de opvatting van dezen kunste naar. Hij liet ons een open plek in het woud zien, waarop de Moeder is neergezeten met het aangebeden kind, dat voor haar ligt. Er is in de blikken van haar. een innige ver eering te lezen voor het teedere wezentje, dat eenmaal aan het menschdom de afgebeden genade brengen zou. Terzijde is de jonge Jo hannes zichtbaar, die blijkbaar aarzelend naderbij komt. Vanuit den hoogen aan schouwt God de Vader zegenend het tafereel. Van dit doek. dit kunstwerk, zeide H. J. Cal- koen Jr. o.a.: ..De groote gracieuse Maria- figuur is gehuld in een prachtig strak ge plooid gewaad, in opvatting herinnerend aan de voorafgaande gothiek. Wij voelen onmid dellijk. dat de schilder hier meer gegeven heeft, dan de godsdienstige gedachte alleen, en wel vooral ook de stille innigheid tusschen Moeder en Kind. Filippo Lippi was een der eersten, die af week van het geijkte klassiek-schoone Ma donna-type". Iets geheel anders gaf de Vlaamsche mees ter Jan Gossaert van Mahuse ruim een halve eeuw later. Hij was de eerste Vlaamsche schilder, die naar Rome trok, om daar de groote Italianen te bestudeeren. Nadat hij in Henegouwen was teruggekeerd, schilderde hij de ..Aanbidding der Koningen", welk werk hoezeer ook de Italiaansche invloed merk baar was, toch duidelijk het Vlaamsche ka rakter verried. Onder de grootmeesters, die de Christusge boorte op het doek deden leven, behoort ook genoemd te worden Antonio Allegri. die Cor- reggio genaamd werd, naar zijn geboorte plaats. Zijn kunstwerk ontstond in 1530 en was te beschouwen als een uiting van Ita liaansche hoog-renaissance. Correggio gaf in zijne figuren niet zoozeer de kerkelijke tra ditie weer, als wel den mensch als zoodanig. Dan moge ook niet vergeten worden Cas- pard de Craver's sublieme „Aanbidding der Herders" (einde 16e en begin 17e eeuw), en zeker ook niet hetzelfde onderwerp, op won derschoone wijze door Giorgione op het ein der der 15e eeuw geschilderd. Indien wij ons weer meer bepalen bij de Maria-figuur met het Kindeke Jezus, dan denken wij in de eerste plaats aan het mees terwerk van A. Dürer. dat altijd weer den toeschouwer in ontroering brengt, Maar wij zouden ondankbaar zijn. als wij na het noe men van zoo vele buitenlandsche groot meesters Dürer bracht wel eenige jaren in ons land door, maar was Neurenberger van geboorte onze Nederlandsche kunstenaars vergaten. Wij weten, hoe Ferdinand Bol de „Overnachting te Bethlehem" op het doek bracht en hoe ook Gerrit Honthorst in 1621 te Rome. in opdracht van den Groothertog van Toscane, den Heiligen Nacht in beeld bracht, op een wijze, welke meesterlijk van lichteffect genoemd werd Wij hebben met opzet men meene niet, dat hier gering schatting van het meesterljjk talent ons er toe gebracht zou kunnen hebbenbij het memoreeren van eenige kunstdoeken, betrek king hebbende op het Heilig Kerstgebeuren, tot het laatst gewacht met de vermelding van Rembrandt's wonderschoone ets, welke hij in 1634 vervaardigde en waaraan hij den naam schonk van „De Verkondiging aan de Herders". De wijze, waarop Rembrandt hier de Mariafiguur gegeven heeft, is uiterst so ber, maar juist daardoor té treffender. Heer lijk van uitbeelding zijn de. uit het donker van den achtergrond komende wijzen, die in het hemelsche licht treden. Rembrandt is geheel getrouw gebleven aan het Evangelie van Lucas: „Daar waren her in stillen eerbied ter kerke. ders in die landstreek, vertoevende in het veld. en hielden de nachtwacht over hun kudde". Later. nl. in 1652, heeft Rembrandt, maar op andere wijze, de Jezus-geboorte opnieuw geëtst. Indien wij onze aandacht nu verder wijden aan andere schoone kunsten, dan is het niet, omdat niet door andere kunstenaars van het penseel of van den etsnaald. de Heilige Nacht is uitgebeeld o, er vragen nog zoo vele namen om vermelding maar omdat de beperkte ruimte van een nieuwsblad ons tot zelfbeperking noodzaakt. Naast de schilders, zijn ook de dichters te allen tijde geïnspireerd geworden door de lichtende sterre, welke den herders den weg wees. De Psalmdichter is ons daarin voor gegaan en talloozen hebben zijne voetsporen gevolgd en hebben zich. alweer geinspireerd door de Blijde Boodschap, laten gaan op de vleugelen der rte'thmiek. In alle talen is het heilig gebeurenroezongen. en bijna altijd hebben de dichterwoorden op hunne beurt weer den musicus bezield, die zorg droeg, dat het gedicht tot lied werd. Over dien liederen- rijkdom straks nog een enkel woord. Maar eerst willen wij even aandacht wijden aan dat kenschetsend oud-Vlaamsche gedicht, waarvan wij hieronder de eerste strophe la ten volgen en dat wij eens, zoo juist van pas, zagen afgedrukt naast een reproductie van Pieter Breughel's kunstwerk „De Aanbid ding"- „Wat zang. wat klang van d'engelsphe scharen komen de herderkens heden verklaren van dezen nacht zoo lang verwacht, dat van een maget nu is voortgebragt een teeder Kind uyt duyzend verkooren; dat van Maria nu is gebooren in eenen stal den God van al, die ons komt zoeken in arme doeken, tot boeten Adams ellendigen val". Ook hij. die door het nageslacht bewon derd werd, eeuwen lang, maar die door zijn tijdgenooten zóó weinig in eere gehouden Kerstmis nadert en overal in de stad zien we weer de étalages in rood. wit en zilver We zien model-geschenken tafels. waar altijd wel iets bij is. wat we kunnen gebruiken en model-gedekte tafels. Want natuurlijk wordt de disch, waarop het Kerstmaal verschijnt, extra gezellig gemaakt, zoodat dit meehelpt den intiemen familieband, dien wij juist met Kerstmis zoo sterk voelen, nog meer aan te halen. Niet waar. de stemming wordt aanmerkelijk verhoogd, wanneer we rondom een feestelijk gedekte tafel zitten. Het smetteloos wit van het tafellaken, het vroolijke rood en zilver der versiering, de blijde, tevreden gezichten en op den achtergrond de stralende boom, alles be schenen door het gouden licht der vele kaar sen. alles helpt mee. Hoe kunnen we nu. zonder dat het kost baar wordt zoo'n tafel versieren, opdat er direct een prettige sfeer opgewekt wordt? Want wat stemt prettiger op zoo een oogenblik. dan wanneer men aan een aanlokkelijk ge dekte tafel plaats neemt? Daar is dan ten eerste de tafel voor het Kerstdiner. We beginnen met een glanzend damast tafelkleed te leggen, waarover heen een gehandwerkt wit sierkleedje komt (niet te klein'. In het midden plaatsen we een bloem- stukje van hulst (met veel besjes), of van roode tulpen, tamelijk plat opgemaakt; hier vanaf leggen we naar de vier hoeken van de tafei en naar het midden van iederen tafel rand een rood lint van ongeveer 4 cM. breedte (dus acht linten in het geheel), aan het eind maken we een strikje. Om het middenstuk heen. tusschen de linten zetten we vier of zes. liefst lange kaarsen (wit), waarvoor we stan daardjes maken van aardappelen. Dit doen we als volgt: We nemen een aardappel en snij den er aan een kant een plakje af om hem te kunnen laten staan; de andere kant hollen we uit. We wikkelen er rood crêpe-papier om heen en zetten de kaars er in, dit maakt een aardig effect. De servetten worden in een een voudig model gevouwen (zie afbeelding) en hierop komt een klein hulsttakje; ook op de hoeken van de tafel een klein bosje hulst. Deze tafel nu ziet er niet te druk uit. Maar niet alleen wij grooten vieren het Kerstfeest, nee. ook de kinderen doen mee- Uw III dochtertje zou zoo heel graag een paar klasse- genootjes bij zich vragen, u hebt het steeds uitgesteld, waarom het nu niet op een van de Kerstdagen te doen? Dus u vervult de groote wensch van kleine zus en arrangeert een par tijtje. U doet spelletjes met dt> kleuters, laat ze stoelen dansen en aardappelen rapen, en dan worden ze onthaald. U hebt voor dit doel in een andere kamer een tafel in orde ge maakt. waar ze juichend op afvliegen. U dekt met een wit of licht theckleed en daaroverheen legt u, deels van wege de ge zelligheid, maar deels ook om practlsehe rede nen (n.l. met het oog op evcntueele knoei- partijen) een leuke papieren looper uit. be drukt met hulsttakjes, kerstmannetjes, enz. Deze zijn in alle mogelijke soorten en kleuren bij boekhandelaren, in bazars e.d. te koop. In het midden hebt u een mandje roode tulpjes gezet en daaromheen een kring van takjes hulst. Voor ieder kind staat een bordje met een wit-met-rood papieren servetje en daar op ook een klein hulsttakje. Een kopje voor de cho cola ernaast en dan heeft u voor ieder kind een surprise neergezet bij het bordje, in den vorm van een leuk poppetje (liefst verschil lende) een kerstmannetje bijvoorbeeld, dat gevuld is met roode dragee's. Deze poppetjes zijn in banketbakkerswinkels en in waren huizen te verkrijgen, gevuld en leeg. Verder staat op tafel een bak met pistaches, ook in den vorm van poppen of iets dergelijks, ter verhooging der feestvreugde. En dan Ls het de moeite waard, die in spanning over hun pistache gebogen gezichtjes te zicir wat voor een muts er uit te voorschijn zal komen- En dan het hoogtepunt: de knal!! Op tafel staan vervolgens in kleine bakjes roode boontjes en gekleurde kerstkransjes. Nu worden de koppen gevuld met dampende cho colade en de taart, die u zelf gebakken hebt, verschijnt. Denkt u er vooral om. de kleine magen met al uw heerlijkheden niet te overla den. want de kinderen krijgen binnen eenige uren thuis ook weer hun snoeperijtjes. En zoo kunt u nog met een kleine variatie op de dinertafel een Kerst-theetafel in orde maken In plaats van de groote borden zet u nu voor ieder persoon een bonbonbakje neer. dat op een gevouwen papieren servetje staat, met een theekopje ernaast. U kunt de roode lint versiering desnoods vervangen door een Kerst- tafellooper en het witte tafelkleed door een licht theekleed. A. S. Chronische verkoudheid verdwenen. ..Drie jaar lang leed ik aan zware verkoud heid". schrijft ons de Heer F. T ..en geen middel kon mij helpen. Toen ik Kar- sote geadverteerd zag. besloot ik dat eens te probeeren. Ik leed aan hoofdpijn, pijn in de keel. mijn oogen traanden en ik kon niet door mijn neus ademen. Nadat ik twee flacons Karso- te gebruikt had. was er geen spoor meer van verkoudheid Karsote is een prachtmiddel. ik heb het nu altijd bij me". Hoewel de damp van Karsote- Inhalatie middel zulk een sterk bacteriedoodcnde kracht heeft, is het erg prettig om in tc ademen, en heeft 't een verzachtende invloed op de pijn lijke slijmvliezen. Sprenkel enkele druppels Karsote op uw zakdoek, snuif dit goed op en de damp, die nu doordringt tot in alle hoek jes van uw ademhalings-organen, doet de rest. Laboratoriumproeven hebben uitge maakt, dat de bacteriën van verkoudheid, griep etc.. door Karsote-damp in minder dan 10 minuten volkomen vernietigd werden Karsote is verkrijgbaar bij alle anothekers en drogisten a f 0.90 per flacon (zakformaat) cn f 1.35 per flacon (2 maal de kleine maat), omzetbelasting inbegrepen. (Adv. Ingez. Med.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 13