Kersttijd in Engeland. Yam Kerstmis» De Mistletoe. Het schoone van het Kerstfeest. Beroemde Kerstgeschenken. Als 't met feestdagen slecht weer is...: ZATERDAG 21 DECEMBER 1935 HA'AEEEM'S DS'GBE'AD 1*4 Kerstboom en Kerstpudding weer in het middenpunt. Londen, December. (Van onzen correspondent). De voorbereiding voor bet Kerstfeest is bi Engeland druk. en levendig, genoegelijk en ont spannend, maar ook zorgelijk en inspannend. Men beeft hier nooit bevredigend de vraag kunnen beantwoorden wat prettiger is, de vie ring van den Kerstdag of de drukte van weken, welke er aan voorafgaat. Kersttijd met zijn voorboden en zijn uitloopers is een lange pe riode. De kalender vertelt ons, wanneer liet „Xmas Day'' en „Boxing Day" zal zijn. Maai bij vertelt ons niet, wanneer de kersttijd feite lijk begint. Dat vertellen ons de mist en de gekleurde lampjes in de winkelramen. Die ko men in November. Er zal wel geen stad in de wereld zijn, die denkerder dagen voor Kerst mis heeft dan Lenden. Op vele dagen in No vember en December blijven de lampen over dag aan. De mist met zijn mengsel van roet en stof heeft een gordijn getrokken over het uitspansel en dit gordijn iaat geen licht door. Deze verdrietende atmosferische omstandig heid zal wel wat te maken hebben met de bijna heldhaftige manier, waarop de Londenaars zich storten in hun Kersttijd. De duisternis, de nattigheid en de viezigheid zijn een ern stige handicap voor een opgewekte stemming. De menschen, voorbeeldig geholpen door de winkeliers, zetten zich moedig en doelbewust aan de taak deze handicap te overwinnen. En zij slagen er in boven de hoogste verwachting. Een vreemdeling, die in het vertier van de West End-straten en winkels om dezen tijd van het jaar een zekere koortsigheid meent te bespeuren moet wel bedenken dat de Londen- sche dampkring in zijn onvriendelijkste ge daante extra geestkracht eischt van de men schen om de feeststemming te handhaven. Zooals gezegd helpen de winkels voorbeeldig, overdreven, zouct ge willen zeggen. Maar dan zoudt ge weer vergeten dat de natuur licht en kleur onthoudt. En wat is een feest zonder licht en zonder kleur? Reeds is gezegd, dat de voorbereiding voor hec feest evenzeer als feest wordt beschouwd als het feest zelf. De winkels kunnen er zich niet mee vergenoegen hun toonbanken vol te leggen met- de duizenden „meest passende Kerstgeschenken'welke hun koopers uit alle ceelen van de wereld hebben vergaard. De winkels worden sprookjeslanden of vreemde, romantische en schilderachtige landen. Hol land en doet het u goed het te hooren? is voor de Engelschén zulk een land. De Hollanders hebben, zoo vinden de Britten, ta lent voor het schilderachtige als voor de schil derkunst. Daarom is Holland gekozen in een van de groote magazijnen in Kensington om er extra luister te geven aan het Kerstwinkel- seizoen. Men kan er in een vaderlandschen molen stappen, die op een vliegtoestel lijkt of men kan oók zeggen in een vliegtuig stappen, dat op een molen lijkt. Een Volendammer sluit de deur van de cabine met een air, dat een steward van de K L.M. hem niet zou kunnen verbeteren. Men stijgt op, het lijkt tenminste zoo, en door de ramen ziet men een panorama van Nederlandsche landschappen.. De reis heeft u gebracht naar een Nederiandsch musical comedy-dorp, waar een lieflijk boerinnetje u langs wassen Nederlanders, Nederlandsche tuinen en Nederlandsche keukens leidt. Zelfs de vaderlandsch-e wijsjes ontbreken niet. U zult me vergeven, dat ik bij deze show wat langer stil heb gestaan dan journalistieke beperking raadzaam maakt. Alle groote winkels hebben hun shows, in de gedaante van luxe stoom schepen, die u vervoeren naar de Goudkust van Afrika of naar Groenland (waar Vader Kerstmis woont) of naar de eilanden in het warme deel van de Stille Zuidzee waar de meisjes biezen jurken dragen. Er zijn Carna vals der Charme en Christmas Cabarets. Er is een Kasteel van Humpty Durnpty, die een van de goedmoedige monsters is van het sprookjesverhaal van Alice through the Loo king-glass. Dit alles ter wille en voor het vermaak van grooten en kleinen, die met ver langlijstjes in de handen komen zoeken naar Kerstgeschenken voor de naaste en verre verwanten en vrienden. Want dat is Kerst mis oa., een geven, over en weer. van ca- öeaux door alle bewoners van het land. de zui gelingen wellicht uitgezonderd. En om de zware taak te vergemakkelijken verghaffen de winkels luisterrijke ontspanning., zoodat men zich aan het einde van een dag niet goed axepr herinnert of men naar winkelland of aaar theaterland is geweest. Winkelen voor cadeaux is allerminst de eenige taak. Kerstmis is voor het grootste deel eer bevolking nog altijd het feest bij uitstek van het gezin, van het huis. Dat feest vraagt zorg lang voor den grooten dag. De hulst en fte maretakken, de guirlandes gekleurd papier, Kerstboom en de smullerij geven besognes, die moeten worden "hfgedaan in de mistige Broadway of High Street van de voorstad, waar de' kleurige lichtjes wenken. Christmas dinner is liet hoogtepunt van het feest. Hier is het traditioneel menu: Oestersoep. kalkoen geboeid in een ketting van worstjes, ham, groenten en aardappelen, roast beef, de Kerst pudding, mince pies, noten en vruchten- De drank is gewoonlijk port, donkere port voor Engelsche consumptie met een noten- smaak. De kalkoen heeft een vulsel van kas tanjes of gehakt en komt op tafel met franjes van kleurig papier om de beenen. De Kerst pudding is bedekt met een smeuige saus van room en cognac. Een takje hulst is in den top gestoken en voor het opdienen krijgt hij een stortbad van cognac of whisky die wordt aan gestoken en hem in blauwe vlammen hult. Mince pies zijn een gebak van feuilletee-deeg in den vorm van twee schoteltjes, het eene het andere dekkend en vulsel van krenten en ro zijnen, appelen en amandelen, alles in sterken drank gedrenkt, er tusschen. „Snap dragon" is een deel van het dessert en zijn vertier. Het is een schaal met in cognac gedrenkte rozij nen. Ze worden aangestoken en de leden van het gezelschap beproeven zooveel mogelijk ro zijnen te bemachtigen zonder zich de vingers te branden. Een aldus bemachtigde rozijn heeft een bijzonder lekkeren smaak. Of het ligt aan de verhitting welke ze ondergaat of aan suggestie (het zoetst smaakt wat men door pijn heeft verkregen) kan ik niet zeggen; wellicht helpen beide factoren mee. Men zet papieren mutsen op de hoofden voor verhoo ging van de feeststemming. De mutsen ko men uit klappers van kleurig papier, in den vorm van knal bon bons, de opgerolde mutsen in de plaats van de bonbons; maar de rijmp jes zijn er ook en zinspelen op de liefde in haar bestendigheid of wisselvalligheid. Een goed ingericht huiselijk Kerstfeest, op den Eersten Kerstdag beginnend met de sche mering, kan tot de hoogste hoogten van pret en gezelligheid rijzen. Kalkoenen worden weken tevoren besteld en de Kerstpudding het beslag geroerd door alle leden van het gezin „for luck" staat vaak maanden tevoren in de provisie kast gereed voor gebruik. Een goed bereide Kerstpudding is ambrosia. Zijn bereiding eischt bijzondere zorg. Hij wordt op stoom ge kookt van zes tot acht uur lang, in eerste in stantie. En o wee wanneer het water van de kook gaat. Naar Kerstmis toe wordt hij nog wel eens herkookt en geen ware Engelsche tong kan Kerstpudding koud verdragen. Vele huis moeders worden door bijgeloof geplaagd. Er mag niets falen aan de pudding en aan andere gerechten van den Kerstdïsch en een Kerst pudding die gebroken uit den vorm een kom komt kan voor echte bijgeloovige menschen het pleizier van het feest totaal bederven. De lezer kan me verwijten, dat ik alleen aan dacht heb geschonken aan den materieelen kant van het Engelsche Kerstfeest. Wel, de viering heeft vele kanten maar de materieele kant doet zich het sterkst gelden. Zeker, het is een tijd van „good cheer" en algemeene warmhartigheid. Iedereen wil, dat iedereen het warm en goed zal hebben met Kerstmis. En iedereen wil, dat iedereen verblijd zal wor den met prettige verrassingen. Letterlijk mil- lioenen ponden worden om dezen tijd geofferd op de altaren der liefdadigheid. Maar toch, de fijnere traditie van het Kerstfeest is althans uit de groote steden verdwenen. Ze wordt er sporadisch gediend door kerk- en temporeel? koren die zich in den avond doen hooren mei- Kerstliederen, in luister en lieflijkheid weer gegeven, op de bordessen van groote gebouwen m het centrum van de stad of op een plein van een rustige voorstad. Ongetwijfeld zijn de fijne tradities van het feest zuiverder bewaard gebleven in afgelegen dorpen en kleine steden waar ook typische oude gebruiken in verba met het feest worden gehandhaafd. He der.' b.v. aan de „mummers", komedianten in gro teske kleedijdie op Kerstavond door hun c trekken en korte mysteriespelen vertoonen. e1* aan de „yule logs", de blokken hout voor het Kerstvuur, die plechtig worden binnengedra gen en op den haard worden gelegd als deel van den eeredlenst voor Kerstmis. A. K. van R. Een der geliefde Kerstgebruiken in Engeland is het ophangen van mistle- toetakken. Lezers van Virgilius zullen zich deze tak herinneren als de gouden tak, die door Aeneas werd geplukt, waardoor hij in staat was veilig naar de onderwereld af te dalen en weer daarvan terug te keeren. De druïden hielden de mistletoe voor heilig, noemden die „al-genezend" en schreven er allerlei deugden aan toe. Het was niet alleen een middel tegen elke ziekte, doch ook een tegenmiddel voor iedere vergifsoort. De gewoonte om onder de mistletoe te kus sen schijnt speciaal Engelsch te zijn. Een be trouwbare uitlegging van haar ontstaan is er tot dusver niet. Het is echter niet onwaar schijnlijk, dat het een overblijfsel is van een Scandinaafsche gewoonte uit den tijd van vóór Christus. De mistletoe werd beschouwd als zóó heilig, dat, indien vijanden haar toevallig in een bosch opmerkten, zij hun wapens neer legden en de vijandelijkheden staakten tot den volgenden dag. Hoe men een Kersttafel met weinig middelen kan inrichten. (Men zie het artikel in het nummer van Vrijdag.) En al sneeuwt het op Kerstmis misschien niet, en al Is het zoo zacht, dat we met onze winterjas open kunnen loo- pen, en al is de kerstboom kleiner dan vorig jaar, en al zijn de geschenken minder groot dan anders, kerst blijft het feest der innigheid, der overpeinzing, van het zich ver diepen in het wezen 'der dingen. Zeer zeker oefenen de uiterlijke factoren een grooten in vloed op ons uit en de sfeer die in de huis kamers heerscht. waai- de kerstboom in zijn kaarsjespracht prijkt, met zijn geschenken, is wel bizonder geschikt ons gemoed, dat door de harde en onbarmhartige gebeurtenissen dezer jaren vaak wreed geschokt is, te verteederen en rust te geven. Maar tenslotte ligt het we zenlijke niet in deze sfeer, die immers een uiting is. een manifestatie van de behoefte naar Vrede en Liefde. In de tijden, waarin het ons goed gaat, waarin wij zelf zonder zorgen zijn en in onze naasten kring geen zorgen zien, is het kerst feest maar al te vaak slechts uiterlijk vertoon, slechts traditie en het verlangen naar een beetje gezelligheid. Het duidelijkst komt dit wei aan den dag bij hen, die In restaurant op kerstavond gaan dineeren en naar „knalfui ven" gaan. Maar thans, nu de meesten van ons te strijden hebben met moeilijkheden en nu niemand meer blind kan blijven voor de ontwrichting van onze wereld, heeft deze dag grootere beteekenis voor ons gekregen. Nu zien wij hoe de verdeeldheid, de haat, de be geerte waartegen Hij twintig eeuwen geleden gestreden heeft nog steeds hun giftigen in vloed uitoefenen. Wij beseffen nu hoe beter en schooner het zou zijn, wanneer wij de door Hem gepredikte naastenliefde zouden opvol gen, wanneer wij met den vollen inzet van onze persoonlijkheid zouden streven naar vrede en goedheid. En daarbij behoeft men niet te den ken aan het werken voor de massa, voor de groote wereld. Daarbij behoeft men slechts te denken aan zijn eigen kleinen kring, zijn eigen omgeving. De menschen zijn slecht en hard en dom en wreedmisschien. Maar het is niet juist daartegenover hetzelfde te stellen, ook wanneer dit werkelijk het geval zou zijn. Wij zelf hebben maar al te vaak de schuld van de bejegening, die wij ontmoeten, wij zelf zijn maar al te vaak slaven van de gedachte: men moet ons maar nemen zooals we zijn! Maar aanvaarden wij dit ook bij an deren? Wanneer wij op den avond, dat wij de geboorte van den Prediker der alles omvatten de Liefde gedenken, duidelijk en diep besef fen, dat het leven slechts goed kan zijn, wan neer wij discipelen der verdraagzaamheid zijn, wanneer wij het goede weten te geven en het slechte der anderen weten te aanvaarden hetgeen niet beteekent: dit ook goed te keuren en ertegen niet te strijden zonder wrok, dan heeft het kerstfeest ons iets gegeven, dat schooner is, dan welk geschenk ook. KERST-EENDEN. Ongeveer tegen het einde van de Middel eeuwen stond ae Duitsche handarbeid op een hooge trap van ontwikkeling. Te Neurenberg was een speelgoed industrie ontstaan, die eenig in de geheele wereld was. Geen wonder dus, dat alle vorsten ter wereld het speelgoed voor hun kinderen uit. deze stad lieten komen. In het midden van de zestiende eeuw be stelde een rijk koopman uit Amsterdam voor zijn dochter, ter gelegenheid van Kerstmis, een poppenhuis, dat tienduizend gulden kostte. De koopman had geëischt, dat het poppenhuis een getrouwe nabootsing moest zijn van zijn eigen woning in Amsterdam. Ook het huisraad, waarmede het poppenhuis gemeubileerd zou worden, moest tot in alle details een imitatie van de werkelijkheid zijn. Daar toenmaals de fotografie nog niet uitgevonden was, moesten eenige teekenaars naar Amsterdam komen, om alles precies op te nemen. Nog interessanter is het kerstgeschenk, dat de keurvorst August van Saksen in 1572 voor zijn toenmaals twaalfjarig zoontje Christiaan en zijn beide dochtertjes bestelde. De iongen kreeg voor Kerstmis een complete jachtver- tooning, met herten, vossen, wolven en valken, twee dozijn honden, tien paarden en een aan tal muilezels. Alles van hout, doch ieder stuk was een proeve van snijkunst. De meisjes kre gen een poppenkeuken, die heden ten dage nog te zien is in het museum te Dresden. Deze keuken bevat 106 platte en diepe borden, veertig pannen en potten, een fornuis, dat echt branden kan, de noodige lepels en vorken, als mede de in iedere keuken onontbeerlijke em mers en teilen. Een in eenvoudig model go „u..on str.oi, «.«.t een takje hulst, kan aardig dienst doen ter versiering van de Kersttafel. Men zie het artikel in ons nummer van yrijdag. Een witte Kerstmis in het dorp. Wanneer de eerste kerstboom Eenige Legenden. Het wordt niet ontkend, dat het „Kerstfeest" het feest van Christus' geboorte, is ontstaan uit het Joel feest der Germanen, dat van 22 tot 25 December werd gevierd. Vandaar, dat bijv. in Zweden het Kerstfeest nog altijd Joel feest genoemd wordt en dat men spreekt van den Joelklap, als men in Zweden een geschenk tijdens het Kerstfeest in huis werpt. Ook het Zonnefeest der Romeinen, het „Dies na tal is Solis invici", werd door Julius Caesar vastgesteld op 25 December. Tal van gebruiken op ons Kerstfeest, her inneren nog aan het oude Zonnefeest. Het rood in onze etalages, herinnert aan het rood der zon, de kerstkrans aan het rad van den zonnewagen van Apollo. Het kerst brood is, we volgen hier de onderzoekers van oude gebruiken, voortgekomen uit de „heiden- wegge" of offerkoek. In Engeland en Duitsch- land kende men vroeger het Yulever, het kerstmiszwijn, dat herinnerde aan het goud- borstige varken „Gullinburstil" waarop Freya of Fro, god van zonneschijn en vruchtbaar heid, reed, Het was Paus Leo de Groote, die opperhoofd der kerk was van 440461, die beval, dat op den 25sten December, het geboortefeest van Christus zou gevierd worden, om zooveel mogelijk de heidensche gebruiken den kop in te drukken en tegen te gaan. Ook Paus Gregorius de Groote, die van 530—604 zetelde op den Heiligen Stoel, drong er sterk op aan, om de heidensche gebruiken te doen overgaan in de gebruiken van het kerstfeest. Men heeft langen tijd getwijfeld, of Chris tus wel in December is geboren, want het Nieuwe Testament spreekt er niet van, doch Oostersche en Westersche theologen hebben na onderzoekingen der lijsten der Romeinsche censoren in Palestina- kunnen vaststellen, dat de geboorte van Christus heeft plaats gehad op den 25sten December. Het feest duurde eerst vier dagen, later werd het in gekort tot tweeè De eerste dag was gewijd aan Christus' geboorte, de tweede aan den heiligen Stephanus, den eersten Christelijken martelaar. Wanneer het eerst de kerstboom in gebruik werd genomen, is niet met zekerheid te zeg gen. Dat hieraan tal van legenden zijn verbon den, spreekt vanzelf. Een van deze is wel, dat het Luther zou zijn geweest, die voor het eerst voor zijn kinderen een kerstboom heeft geplaatst. Men vertelt, dat hij, op een avond door een licht woud van denneboomen ging. De maan scheen en tooverde een heerlijke stemming over het woud en over de boomen, die met sneeuw waren bedekt. Om zijn kin deren te kunnen vertellen van zijn tocht, en om iets van de schoonheid van het woud te laten zien, nam hij een kiemen denneboom mee naar huis. Wie de geschriften van Luther raadpleegt, zal niets vinden over den kerstboom. Een andere legende betreffende den kerst boom, is vol poëzie: Er leefde eens, dicht bij een woud, een dag- looner, met zijn vrouw en twee kinderen, Christiaan en Marie, ze waren arm en scha mel was hun hut. Op een avond, dat het stormde en de sneeuw tegen het kleine venster werd gejaagd, werd aan de deur getikt en een kinderstem vroeg om toegelaten te wor den. Vol medelijden werd het kind, dat beef de van de koude, toegelaten, gespijzigd en verwarmd en Christiaan bood aan, zijn bed met het kind .te deelen. Doch nauwelijks had men zich ter ruste begeven, of men hoorde een koor van lieflijke stemmen. In de hut kwam een ongekende glans en terwijl de daglooner en zijn vrouw en kinderen de deur openden, zagen ze een rij van engelen en aan de denneboom voor hun huis hingen kostbare geschenken. De daglooner had het Kindeke Jezus onderdak verleend. Elke keer, op Christus' geboortedag, was de boom, die steeds groen bleef, vol geschenken. Door een legende is verklaard, waarom juist de denneboom als Kerstboom is uitverkoren. Winfried. we mennen hem beter als Boni- facius, predikte in 735 onder de Saksers. Doch hij had weinig succes. Op een goeden dag ging hij door het bosch, waarin de eik stond, de heilige eik, aan god Donar of Thor ge wijd, aan wiens voet werd geofferd. De Saksers stonden op het punt een kind aan dien god te offeren. Hij nam het kind onder zijn hoede greep een bijl en velde den grooten eik. De Saksers stonden verbaasd. Ze ver wachtten dat Donar den vermetele zou straffen, doch er gebeurde natuurlijk niets. Toen wees Bonifacius den denneboom aan en hij zeide: „Uw heilige boom zij van nu af de denneboom. Het is de boom, die van den vrede spreekt, want van zijn hout zijn uw woningen gemaakt. Hij is het teeken der onsterfelijkheid, want hij is altijd groen. En hij is de boom van het Christuskind, want hij wijst met zijn takken ten hemel. Populair was de kerstboom in Nederland Spanje, Duitschland en Italië. Volgens som migen zou in Frankrijk het gebruik van den kerstboom bekend zijn geworden in den Fransch-Duitschen oorlog, toen de Duitschers het Kerstfeest vierden. Doch dat kan niet juist zijn, want reeds in 1840 had de herto gin Helena van Orleans, ze was een prinses van Mecklenburg, in de Tuilleriën een grooten kerstboom opgericht, welke dadelijk veel na volging vond.' Ook keizerin Eugenie richtte, natuurlijk voor den oorlog van zeventig, een kerstboom op. Men zou kunnen zeggen, dat de Duitschers den kerstboom in Frankrijk populair hebben gemaakt. koningin Victoria liet in 1840 een kerst boom met geschenken opstellen, welke niet minder dan 10.800 gulden kostte, terwijl in 1847 de hertog van Norfolk een kerstboom deed oprichten voor de families vain zijn per soneel, welke boom met geschenken een bedrag van f 60.000 eischte. Volgens sommigen heeft men het ont staan van den kerstboom aan het volgende te danken: Het was de gewoonte van de geloovigen in den Kerstnacht kaarsen naar de kerk mede te nemen ter eere van het Christuskind. Ze werden ontstoken door de kerkdienaren op ijzeren luchters bevestigd, welke den vorm van een pyramide hadden. De hoofdzaak werd dus niet de kerstboom, doch de kaarsen en de kerstboom moest de luchters voorstel len. Het staat vrijwel vast, dat in Straatsburg de eerste kerstboom van Duitschland werd op gericht, tusschen de jaren 1582 tot 1604. Tijdverdrijfeen tooverschijf. Als 't met Kerstmis slecht weer is, werpt U zich dan eens op dit probleem. Het is een aardig tijdverdrijf. De getallen 1 tot 21 moeten zoodanig in de 21 cirkeltjes geplaatst worden, dat elk van de 4 ringen en elke straal (telkens dus 5 cirkel tjes tezamen), bij optelling 55 te zien geeft. Als aanwijzing diene, dat in het midden het cijfer 11 komt. Hoe plaatst U de cijfers, opdat aan deze voor waarden voldaan worde? (De oplossingen behoeven natuurlijk niet aan ons opgezonden te worden. Redactie.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 16