I A&w\)y\ve pijnstillende Instantine VERTELLING llilSlliilllllIIIBilllilllliii DONDERDAG 30 JANUARI 1936 HA ARE EM'S DAG BEAD Tl LETTEREN EN KUNST MUZIEK. PAEDACOCISCH CONCERT. Het Comité, dat de Paedagogische Concer ten organiseert, kan reeds in het tweede jaar van zijn werkzaamheid de teekenen waarne men, dat zijn kunstzinnig streven gewaardeerd wordt en succes heeft. Immers, verleden jaar was de ruimte van den Jansschouwburg vol doende om de jeugdige bezoekers te bevatten, dit jaar bleek daarvoor de groote gemeente lijke concertzaal noodig. Hun aantal naderde Woensdagavond, toen het eerste der beide voor dit seizoen vastgestelde Paedagogische Concerten gegeven werd, de duizend, en er is nog vermeerdering te verwachten. Dank zij de uitstekende regeling hadden al len op den voor den aanvang bestemden tijd hun plaatsen ingenomen, zoodat Frits Schuur man even over zevenen beginnen kon. En hij ving ditmaal aan met het doen hooren, niet van afzonderlijke instrumenten, maar van groepen: eerst het koper, daarna het hout. Kleine fragmenten uit Schubert's Unvollendebe leverden daarvoor geschikt materiaal. De toelichtende besprekingen over de uit te voe ren werken waren reeds daags te voren in verschillende Onderwijsinrichtingen gehou den, maar daarbij hadden natuurlijk geen demonstraties van den klank der instrumen ten kunnen plaats hebben. Na de groepen hoorden de bezoekers nog het achtereenvol gens intreden van clarinet, hobo en fluit in een fragment van het Andante derzelfde Symphonie, waarbij Schuurman op het ver schil van timbre wees. Ook de hoorns kregen nog een kleine beurt. Toen werd de geheele Symphonie uitgevoerd Schuurman deed in zijn vertolking vooral het zwaarmoedige en romantische karakter van het werk uitkomen. Hij wendde daartoe tal van fijn gevoelde dynamische- en tempo- nuanceeringen aan. Het hoofdtempo van het Allegro moderato hield hij zeer rustig, zoo dat alle détails ook voor mindere geoefende ooren goed te volgen waren. Misschien werd de to taalbouw daardoor wat minder overzichtelijk, maar Schuurman zal niet ten om-echte van oordeel zijn, dat de structuur een factor vormt, die pas na veel meer voorbereiding van gewicht wordt. Voor- loopig zal het naieve hooren, de. door schoo- ne melodische wendingen en schoone klank combinaties gewekte indruk, wel overwegen En daartoe levert Schubert volop stof! Ravel's „Ma mère 1'Oye", het tweede num mer van het programma, gaf opnieuw aan leiding tot eenige toelichtende klankdemon straties. Het waren nu de kleine fluit (pic colo), de celesta, de xylophoon en de harp. die in de eerste plaats de aandacht vroegen en vervolgens de spreektrompet van den ar men in een monsterachtig beest omgetoo- verden prins: de bombardon of bastuba, die in samenwerking met een gewone fagot de in ons orkest helaas nog steeds ontbrekende contrafagot vervangt. Toen de koperen bul lebak boven de hoofden der orkestleden werd •opgeheven ontstond natuurlijk eenige vroo- lijkheid, en eveneens toen de verschillende vogeltjes piepten, kwinkeleerden en koe koekten. zooals dat in de geschiedenis van Klein Duimpje gebeurt. De geniale wijze waarop Ravel het oor spronkelijk voor piano a quatre mains ge schreven werkje georkestreerd heeft, kan men pas ten volle waardeeren als men ge legenheid heeft, de partituur te bestudeèren Verbluffend in aantal en in aard zijn de klankvondsten. Ik kan er hier slechts een paar voorbeelden van noemen: het begin der Pavane (fluit, gestopte hoorn en pizz -der gedempte alten), de kleine vogelt]ès- scène, waar de soloviool glissandi in flageo letten maakt, twee andere violen trillers maken met een interval van een seconde, de overigen op de toets op en afglijden; het ge bruik der tokkelinstrumenten in „Laideron- nette", de canon tusschen clarinet en celesta, beide in diepe ligging, in hetzelfde stukje, het slot van „Bella en het Beest" met zijn ge- nï^'e bitonale constructie: waar zou ik ein- als ik wilde beproeven alle op te noe- m-n? Het werkje heeft indruk gemaakt: allen hebben staande de vertolkers toegejuicht. En zoo zijn de auspiciën niet ongunstig dat het diepste punt der door de economische omstandigheden, de radio en de jazz veroor zaakte crisis in de muzikale belangstelling der jeugd al weer voorbij is. Haar belangstelling voor echte kunst groeit weer: zij moge met zorg verder aangekweekt worden, tot heil voor allen. En daartoe dragen de Paedagogische concerten zeker enorm veel bij. K. DE JONG. HET TOONEEL Rotferdamsch-Hofstad Tooneel MARGUERITE CAUTHIER. Reeds vijftig jaar geleden hebben de „tach tigers" bij monde van Frank van der Goes in De Nieuwe Gids, La Dame aux Camélia's mors dood geslagen en zie, nog altijd leeft zij ondanks haar precairen gezondheids toestand en ik ben er van overtuigd, dat zijr over een halve eeuw nog duizenden en dui zenden zal doen weenen. Natuurlijk hadden de tachtigers gelijk, toen zij Alexander Dumas van valsch gevoel beschuldigden en het offer van Marguerite voor de „reine" zuster van Armand krankzin nig vonden, maar zij zagen de sterke drama tische kracht van dit stuk over het hoofd en de mogelijkheden, welke de rol een groote actrice biedt. Het zijn die eigenschappen, welke La Dame aux Camelia's zoo niet het eeuwige, dan toch een zeer lang leven waar borgen. Ik zag Eleonora Duse, Theo MannBouw meester. Alida Tartaud—Klein en Elsa Mauhs de laatste in een gemoderniseerde bewer king van Simon Kister in deze rol en thans is het Annie van der Lugt Melsertvan Ees, die zich aan Marguerite heeft gewaagd. Het is begrijpelijk dat Annie van Ees haar „boefje" serie wil afwisselen met rollen, welke haar artistiek meer voldoening schenken. Vandaar het Onbekende Meisje van Molnar waarin wij haar ook nog eens in Haarlem hopen te zien en Marguerite Gauthier. Grande tragedienne is Annie van Ees niet en het was daarom te verwachten, dat zij de rol anders zou spelen dan velen van haar illustere voorgangsters. En ook, dat Cor van der Lugt Melsert als regisseur zoo veel mogelijk het melodrama tische zou wegwerken. Dit kwam wel het sterkste uit in de scène tusschen den ouden (Duval en Marguerite, die door yan der Lugt en Annie van Ees zoo eenvoudig en be- heerscht mogelijk werd gespeeld. Hierdoor werd deze scène ondanks het wel zeer ver ouderde standpunt van papa Duval eenigs- zins modern getint en kon men haar gemak kelijker aanvaarden dan wanneer zij sterk dramatisch gegeven was geworden. Ook verder heeft Annie van Ees de rol zon der virtuose tierelantijntjes gespeeld. Wan neer wij niet wisten, dat Marguerite Gauthier een courtisane was, zouden wij het nauwe lijks hebben gemerkt. Annie van Ees speelde Marguerite niet als een schitter-rol, maar gaf voornamelijk de liefhebbende, jonge vrouw, wat trouwens Eleonora Duse ook deed. En in deze moderne opvatting was zij dikwijls ont roerend mooi. Ik denk hier bijvoorbeeld aan het met groote innigheid gespeelde tooneel, als de oude Duval vertrokken is en zij af scheid neemt van Armand en haar liefde. Dat was prachtig doorvoeld spel. En zeer heb ik haar ook bewonderd in de beroemde scène van de bankbiljetten in IV, waarin het telkens herhaald en zoo treffend gevarieerd „Ar mand!" als uit haar ziel opwelde en diepen indruk maakte. In de wel heel erg gerekte sterfscène hield zij zich ver van virtuoos ge doe en het moment van Marguerite's sterven gaf zij heel sober en daai*door gevoelig. Toch zou het mij nog liever zijn geweeest en ik meen, dat de regie Alexander Dumas daar mee niets te kort had gedaan wanneer men zooals Eleonora Duse dit deed de sterf scène aanmerkelijk had ingekort. Ik zie nog altijd Duse In deze scène en her inner mij, hoe zij 't spel eindigde kort na de te rugkomst van Armand; zij stierf staande in zijn armen, teer als 'n vlinder, als 't ware nog grijpend naar het leven, dat haar ontvlood en onthield ons de zoo lange en me lodramatische sterfscène. Maar wij geven Annie van Ees gaarne de eer. dat zij dit too neel teer en gevoelig en om eens een muzi kale uitdrukking te gebruiken zonder over dreven vibrato of wat nog erger is zonder realistische nabootsing van het phy- sieke lijden van de teiinglijderes gaf. Theo Frenkel vond ik in het begin als Ar mand wat mat, maar hij haalde zijn schade In in III, dat hij sterk gepassioneerd en toch met distinctie speelde. En in IV „de acte van Armand gaf hij krachtig sterk emotie vol spel. Cor van der Lugt Melsert, dien wij 25 jaar geleden als Armand hebben gezien, zagen wij nu terug in de rol van den vader. Hij speelde hem eenvoudig en sober en toch niet zonder gevoel, zoodat hij zoowaar de rol nog eenigs- zins sympathiek wist te maken. Van de vele bijrollen wil ik alleen de geestige Prudenie van mevrouw HeymansSnijders noemen. Van der Lugt heeft ook als regisseur voor treffelijk werk geleverd. Vooral de scène om de speeltafel kreeg dank zij zijn regie kleur en mouvemen en ook verder was de voorstelling tot in de kleinste finesses uitstekend verzorgd. De aankleeding en de décors van K. Bruckman lieten niets te wenschen over en de exquise toiletten welke door de dames vooral door Annie van Ees en Mimi Boesnach met zoo'n gratie werden gedragen, schonken een vreugde voor het oog. De Nieuwe Haarlemsche Kunstkring heeft met Marguerite Gauthier een zeer gelukkige keuze gedaan. Er werd veel en hoorbaar ge snikt, alsof Marguerite voor het eerst op de planken verscheen en aan het slot, toen aan Annie van Ees bloemen werden aangeboden, bracht het publiek de geliefde actrice staande een langdurige en warme ovatie. Voor den aanvang der voorstelling had de voorzitter, de heer Rauwerda. meegedeeld, dat het ledental van den Nieuwen Haarlemschen Kunstkring in één jaar van 600 tot 1200 ge stegen is. Voorwaar een succes, om trofcsch op te zijn. J. B. SCHUIL. (tfetmodme, middet moei niei alleen de pijn verzachten, maar onmiddellijk hef geprikkelde pijncentrum kalmeeren Hef werkt daardoor niet alleen op een bepaalde soort pijnen, maar het kan dus fegen alle pijnen op dezelfde wijze aangewend worden Deze voordeelen vereenigt op uit stekende wijze in zich het moderne, pijnstillende middel: INSTANTINE Prijs per doosje slechts 50 cis. stilt en voorkomt pijnen! Instantine draagt h«t Bayerltruis, hel garantie bewijs Voor werkzaam heid en onschadelijkheid (Adv. Ingez. Med.) Uitspraken van de Rechtbank. Twee dagvaai-dingen voor het zelfde feit. Eeii motorrijder moest terecht staan om dat hij de vrijheid en veiligheid van het ver keer heeft belemmerd en in gevaar gebracht. Er was namelijk een botsing met een auto geweest op het kruispunt VelserwegVondel laan. Eerder heeft de verdachte terecht moe ten staan wegens het geen voorrang verleenen aan het verkeer van rechts, (voor dezelfde botsing), waarvoor de kantonrechter hem van rechtsvervolging heeft ontslagen. De officier vroeg vrijspraak, omdat de schuld van verdachte niet vaststaat. De ver verdediger, Mr. F. v. d. Goot meende boven dien dat de verdachte niet twee keer voor het zelfde feit kon worden vervolgd, met een andere dagvaarding. De rechtbank bevestigde het vrijsprekende vonnis van den kantonrechter. Aardappelhandelaar ontdook crisiswet. Een Beverwijker heeft aardappelen vervoerd zonder vergunning, hetgeen vroeger verboden is geweest. Hij heeft bovendien een ambte naar, die belast is met de zakken te plombee ren omgekocht, hetgeen meermalen het ge val moet zijn geweest. De crisistuchtrechtspraak heeft den ver dachte veroordeeld tot 1000 boete welk von nis door bijzondere omstandigheden niet ten uitvoer kan worden gelegd. Voor een gelijke zaak heeft de kantonrech ter den mait echter veroordeeld tot een boete van 75 na een eisch van 100. De eisch voor de rechtbank luidde twee dui zend gulden boete of een maand hechtenis. De verdediger, Mr. Ali Cohen pleitte ontslag van rechtsvervolging op juridische gronden, be streed de dagvaarding en vond de eisch on redelijk hoog, gezien de uitspraak in een ana loge zaak van den kantonrechter. De rechtbank veroordeelde den Beverwijker tot 1000 of 3 maanden. Auteurswet geschonden. Zestig gulden of dertig dagen werd geëischt tegen een Bever wij kschen drukker die een ar tikel, dat hij had gezet voor een weekblad dat AANRIJDING OP DEN HEERENWEG. Woensdagmorgen elf uur werd op den Hee- renweg te Heemstede de heer C. H. uit Bloe- mendaal aangeredep door een auto, bestuurd door J. v. O. uit Delft, rijdende richting Ben- nebroekHaarlem, doordat de voetganger plotseling den weg overstak, blijkbaar zonder op het verkeer te letten. Een geneesheer achtte overbrenging van het slachtoffer naar een ziekeninrichting noodzakelijk. Hij werd per ziekenauto naar het St. Elisabeths Gast huis te Haarlem vervoerd. ONZE BALANS OPRUIMING eindigt 31 Januari Er zijn echter nog vele elegante en solide ARTIKELEN OVERGE BLEVEN, welke wij tegen de vast gestelde LAGE PRIJZEN blijven verkoopen. AH3EfiDAHiUAADl£Mi UTRECHT.BREDA JÖMEGEN.TILBUfi) bij hem werd gedrukt, ook had geplaatst in een blaadje dat door hem zelf werd uitge geven, waarmee hij naar het oordeel van den officier van justitie de auteurswet had over treden. De uitspraak was 50 boete of 30 dagen hechtenis. Als 't orgel speelt op 't pleintje Twee weken geleden heeft de Haarlemsche rechtbank eenige muzikale zaken behandeld, waarbij het Burau voor Muziekauteursrechten. het-B.U.M.A. benadeeld zou zijn. Tijdens feesten in den Zaanstreek is in een dancing een muziekstuk op het. orgel gespeeld, getiteld „Als het orgel speelt op het pleintje. De zetbaas van deze dancing heeft een waar schuwing gehad dat het stuk niet gespeeld mocht worden, tenzij er auteursrechten zou den worden betaald, waaraan geen gevolg is gegeven. De verdachte zei zich niet schuldig te voe len omdat men voor betaling bij den eigenaar moest wezen, meende hij en niet bij hem. De eisch was 25 of 10 dagen omdat het orgel onder toezicht van den verdachte heeft gespeeld, die ook overigens de zeggenschap in de dancing heeft. De rechtbank veroordeelde verdachte tot 25 of 30 dagen hechtenis. „Zeilen in een botter op de zee". Een band te Wormerveer heeft gespeeld: „Zeilen in een botter op de "zee", welk stuk onder dezelfde vooi*waarden viel als het orgel op het pleintje. De man die als leider werd aangemerkt moest terecht staan. Hij zei dat de caféhouder hem gezegd had dat hij moest doorspelen en dat hij, tde caféhouder) voor de betaling zou zorgen. Daarom was de eisch tegen dezen verdachte 3 of 1 dag. De rechtbank legde l boete op, subs. 2 da gen hechtenis. Nogmaals het orgel GROOTE HOUTSTRAAT 10 (Adv. Ingez. Med.) Vijf en twintig gulden of tien dagen was de eisch tegen een caféhouder, die ook de band had gedwongen door te spelen met de mededeeling dat hij voor de betaling zou zor gen. De rechtbank veroordeelde den caféhouder tot 25 of 30 dagen met toewijzing van de civiele vordering. Tramongeluk te Lisse. Tegen den bestuurder van een electrische tram, die te Lisse tegen een andere tram is gebotst, was 50 boete of 30 dagen hechtenis geëischt, nadat de officier eei-st bovendien een maand voorwaardelijke gevangenisstraf had gerequireerd. De verdachte had zich beroepen op het feit dat de rem slecht gewerkt zou hebben, welk verweer hij echter pas veel later heeft ge voerd. Wel is gebleken dat de rem van den zelfden wagen later wel eens minder goed heeft gefunctionneerd. Verdachte is uit den dienst van de N.Z.H.T.M. ontslagen als gevolg van dit ongeluk. De verdediger, Mr. Gerrits pleitte vrijspraak, subsidiair clementie, omdat verdachte niet roekeloos zou hebben gereden. De uitspraak van de rechtbank luidde: 25 of 30 dagen hechtenis. Vrijplaatsen. Ik heb een vriend die tooneelspeler is. Ik bedoel: hij probeert tooneelspeler te worden. Tot nu toe bepaalt zich zijn activiteit op de planken tot het opdragen van schalen met kartonnen gevogelte, als de hoofdrol hon ger heeft; tot het aanbrengen van hoeden, en jassen, als de hoofdrol uit wil gaan; tot het binnentreden met de post op een zilveren blad als de hoofdrol snakt naar een brief; tot het aandienen der beeldschoone heldin als de hoofdrol verliefd wil worden. Bovendien creëert hij in detective-stukken den derden-zwijgenden-agent, dien hij, als het stuk bij de première niet valt, den eenen avond uitmonstert met eexx hangsnor en den anderen met een verhoogde bloeddruk. Dan fungeex-t hij in hetzelfde stuk als het lijk dat bij den aanvang vaxi het eerste bedrijf op het. tooneel ligt. Tenslotte geniet hij een zekere reputatie als volksmenigte. Dan juicht hij achter de schermen den held te of jouwt hem uit. Als je henx uit de zaal hoort, zou je zweren dat hèt er minstens drie waren. Maar zijn groote liefde gaat toch uit naar rollen, waarin hij acteurs van naam mag naloopen met voor werpen van huiselijken aard, omdat hij dan thuis beter kaxx droom en van den tijd, waar in hij door veelbelovende jongeren nageloo- pen zal worden. Aandriften van economischen aard. dorst naar vuig gewin kunnen geen mensch ooit verleiden tooneelspeler te worden.. Aan zijn vak is maar één emolument ver bonden: hij mag alle voorstellingen van alle theaters altijd gratis bijwonen en nog iemand meevragen ook voor de gezelligheid en om een kopje koffie van hem te krijgen in de pauze. Zoo kwam ik ook aan de beux-t. Het feest zou plaats hebben in den Sbadsschouwburg exx ik had me keurig afgeborsteld, want in een HoUandsch theater kom je alleen verkleed als er geen Hollanders spelen of Hollandsche dilettanten, 't Is waarachtig of u naar de bios coop gaat, zoo doft u u eigen op, zei mijn hospita. Om kwart over zeven werd. er luid en met nadruk gebeld: het was een expresse brief met twee toegangsbewijzen en een krabbel tje: Ik moet vanavond een rol opnemen voor een zieken collega. Zoek maar gezelschap. Ik kende drie meisjes in Amsterdam die telefoon hadden. Een was aardig exx. niet knap, een was knap en xxiet aardig, een was knap noch aardig. Ik belde eerst de knappe niet aardige op. want tenslotte is een schouw burg een openbare gelegenheid van vex-maak, waar je xxiet alleen komt om te zien, maar ook onx gezien te worden. Ze was besproken. Toen belde ik het aardige meisje op dat van uiterlijk schooxx was verstoken. Ze had griep. Het niet-aardige niet-knapppe meisje was jarig. Ze zei dat ze me verwacht had exx het ze kwalijk zou nemen, als ik niet kwam. De klok sloeg zeven toen ik de winkel van den kruidenier, die grijnzend naar mijn telefo xxische blauwtjes had geluisterd, verliet. Ik had de biljettexx in mijn zak, de wanhoop in het hart, en de bereidwilligheid alles te aan vaarden wat het Noodlot mij in de schoot zou wex-pen. Het is vreemd, maar de menschen willen niet tegoed gedaan worden. Zij verzetten er zich zelfs tegexx, wanneer je het probeert. Ze wor den kwaad of beleedigd of nog erger. Ze ver denken je vaxx alles, behalve van het simpele feit, dat je ze een plaats in dexx Stadsschouw burg wilt aanbieden. Ze zien eerder een zak kenroller, eexx flesschentrekker, eexx kwartjes vinder of eexx meisjeslastigvaller in je dan een vriendelijk mensch die eexx toegangsbewijs voor een tooneelstuk over heeft en daarmee zijxx evexxxxaaste eexx plezier wil doen. Mis- schien was ik ook te kieskeurig. Het duurde tenminste een heelen tijd. voor ik een meisje tegeixkwam dat ixx de termen viel. Ik nam diep mijn hoed af. hield die in mijn hand en zei toen op hoffelijken toon: Juffrouw. Wil je gauw weg wezen, zei ze, of ik roep de politie. Dat is xxiet prettig om te hooren als je van onbesproken gedrag bent. Ik zette mijn hoed op en ging heen. Ik zag een oude dame. Nu heb ik een zwak voor oude dames en ik mag wel zonder zelf verheerlijking zeggen, dat oude dames ook een klein zwakje voor mij hebben. Bovendien: welk een aardige gedachte naar een schouw burg te gaan met een vrouw want ook oude dames zijn vrouwen waarvan iedereen met geslotexx oogexx kon zien, dat ik het om ha rentwille deed en niet Voor mijn plezier. Mevrouw, zei ik op ondex-danigen toon. zou ik u om een gunst mogen verzoeken? Ik heb Lieve jongen, zei ze, daar ben ik wer kelijk te oud voor. Meteen stapte ze een win kel kinnen Bij een kiosk stond eexx meisje. Meisjes bij een kiosk wachten altijd op iemand, dus waarom zou dit meisje niet op mij wachten? Ik zette haar het geval uiteen en ze liet me rustig uitspreken, terwijl ze me voortdurend aankeek met iets aai'digs in haar oogen. 't Is een leuk smoesje, zei ze toen; ik had 't nog nooit gehoord. Morgenavond graag, voor vanavond heb ik eexx afspraak, Maar nxox-gen heb ik geen kaarten. Nou des te beter. Daix gaan we fijxx eexx bioscoopje pakken. Da's ook veel lolliger. En ga nou asjeblieft gauw weg, want m'n ver loofde is reuze-jaioersch. Ik vond dit meisje eexx wuft meisje en dus wendde ik mij zonder één verder woord af. Boven mij sloeg de Munttoren half.Het was of die klank een wilde drift iix mij wakker roep. Ik moest slagen, op korten termijn. Ik wierp mij op de Kalverstraat. voor zulke aan gelegenheden een terrein met wijde perspec tieven. Ik klampte aaxx wat ik kon; ik was ijverig en doortastend, toegewijd en hardnek kig, maar toen ik bij het Spui aankwam had ik slechts grove taal, hoongelach en een vxxist in nxijn oog geïxxeasseerd. De ïxxenschen zijn ergdenkend en argwanend, schuw exx scherp, grof en grimmig. Het kon me nu allemaal niets meer sche len. Ik was door het dolle heen.. In de Leid- schestraat zwaaide ik wild met mijn biljet ten, duwde ze iederen argeloozen voox-bijgan ger onder den neus, deed de weigerachtige, onverschillige of hatelijke menigte tal van verwijten, kwam in conflict met de politie. U valt de menschen lastig meneer, zei eexx zwaargebouwd agent. Dat mag niet. Ik val niet lastig agent; hoogstens val ik op. Onxdat ze me zoo tegenvallen. Voor mijn part kunnen ze omvallen. Hij liet me gaan. Voor den schouwburg stond een stelletje stijf gearmd naar de foto's te kijken. Ik wist wat mij als Chi*istexx te doen stoxxd. Ik bood ze twee plaatsen aan, die ze zonder veel praatjes en gretig accepteerden. Met een gevoel van groote innerlijke rust keek ik ze na. Ik had eeix goed wei"k verricht. Toen kwam Het. Met Meisje uit mijn droo- mexx. Het was in alle opzichten onbeschrijf- lijk.Het stond naast mij, keek naar de affiches; haar oog bleef hangexx aan de Prijzen der Plaatsen. Het zuchtte dieD. keek weemoedig de ver- 'johte ha" in en lien droevig door. Toeix heb ik onchristelijk gevloekt over mijn Christelijke daad. f. H. S. Vereen, voor Vreemdelingen verkeer te Heemstede. Plannen voor 1936. De Heemsteedsche Vereeniging voor Vreem delingexxverkeer heeft haar plannen voor het komende seizoen uiteraard op wat beschei dener schaal ontworpen dan die voor 1935, het jaar waarin de Internationale Bloemen tentoonstelling Flora de aandacht van heel het land op Heemstede vestigde exx waarin het aandeel, dat „Vreemdelingenverkeer" had in de propaganda voor blijvexxde vestiging in Heemstede daarmede in overeenstemming moest zijn. Intussohen is het allerminst de bedoeling van „Vreemdelingenverkeer1'' oixx ook niet dit jaar de grootste mogelijke activiteit te ont plooien. Eexx nieuwe, geheel bijgewerkte Gids voor Heemstede is in bewerking. In dit boekje zal op oveinzichtelijke wijze alles bijeen ge bracht worden wat den toekomstigexx bewoner kan interesseeren. Bovendien ligt het in het voornemen, in verschillende bladen en pe riodieken eexx serie advertenties te plaatsen, waarin met korte, pakkende slagzinnen de aantrekkelijkheid' van Heemstede als woon plaats zal wox-den belicht. 470ste STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 8ste lijst Trekking van Donderdag 30 Januari 193$ Hooge Prijzen 100.000.— 7208 1.000.— 7458 18748 400.— 2013 2517 3781 6270 6666 200.— 214 17018 17219 18901 100 3528 4791 4809 4816 6819 7785 99CIS 9957 11672 12202 14054 14350 18959 19323 19458 Prijzen van 70. T 60 92 129 207 246 292 305 516 532 625 667 834 858 965 1047 1160 1356 1443 1454 1510 1604 1639 1650 1734 1760 1854 1881 2051 2112 2180 2332 2375 2409 2450 2452 2462 2497 2595 2646 2805 2952 2960 3141 3224 3299 3408 3592 3605 3626 3839 3918 3948 4098 4118 4150 42471 4279 4305 4359 4750 4799 4881 5085 5261 5502 5565 5575 5625 5647 5666 5845 5944 5948 5959 5986 6022 6029 6075 6120 6135 6242 6244 6378 6595 6622 6707 6748 7012 7042 7143 7248 7267 7278 7416 7429 7636 7642 7700 7919 7928 7952 8609 8691 8735 8941 8969 9101 9431 9443 9494 9558 9675 9786 9912 9956 10134 10247 10345 10352 10479 10683 10685 10716 10776 10967 11105 11163 11220 11225 11336 11654 11749 11793 11804 11831 11888 11976 12077 12317 12339 12340 12350 12464 12507 12524 12565 12595 12675 12877 12882 13060 13102 13144 13210 13281 13567 13609 13697 13710 13757 13806 13909 13923 14225 14334 14349 14503 14510 14567 14697 14774 14790 14966 15378 15534 35622 15648 15651 15671 15836 15846 158G3 15996 16023 16279 16422 16544 16630 16633 16657 16695 16718 16751 16773 16858 16922 16994 16997 17026 17080 17108 17141 17296 17311 17336 17564 17580 17599 17628 17646 17661 18142 18148 18170 18319 18383 18417 18652 18695 18852 18898 18905 18918 18985 19105 19143 19151 19165 19299 19352 19365 19520 19657 19720 20069 20151 20206 20285 20292 20393 20400 20645 20657 20733 Nieten 34 42 73 75 120 128 137 143 198 212 340 344 371 373 392 399 461 486 510 570 587 610 738 777 780 801 815 838 847 885 942 966 1021 1115 1122 1185 1215 1259 1293 1310 1325 1330 1374 1378 1409 1450 1493 1502 1523 1550 1576 1623 1643 1652 1653 1759 1941 1944 1993 2023 2026 2030 2065 2082 2094 2134 2170 2245 2283 2330 2363 2383 2388 2392 2396 2435 2437 2440 2500 2596 2603 2604 2675 2714 2738 2741 2765 2810 2816 2818 2895 2942 3008 3046 3049 3061 3108 3112 3256 3202 3209 3218 3221 3311 3372 3393 3440 3450 3504 3566 3591 3604 3667 3692 3709 3715 3794 3822 3840 3847 3854 3883 3892 3899 3902 3910 3936 3944 3990 3994 3995 4081 4172 4340 4366 4398 4401 4423 4428 4429 4459 4476 4497 4499 4507 4524 4544 4559 4655 4758 4778 4825 4853 4918 4950 4982 5045 5078 5098 5099 5131 5140 5143 5170 5209 5239 5248 5300 5371 5443 5450 5452 5476 5499 5545 5582 5589 5637 5652 5676 5696 5709 5757 5766 5779 5797 5835 5846 5930 5996 6040 6131 6152 6171 6223 6238 6344 6508 6524 6526 6571 6573 6600 6644 6664 6682 6698 6755 6795 6855 6880 6946 6949 6953 7006 7020 7031 7034 7076 7231 7235 7236 7262 7330 7373 7374 7449 7459 7472 7473 7531 7576 7593 7631 7640 7651 7654 7671 7729 7744 7747 7759 7873 7893 7894 7909 7920 7960 8073 8098 8141 8143 8147 8231 8238 8254 8261 8290 8314 8319 8355 8368 8377 8387 8394 8408 8435 8494 8499 8520 8533 8562 8565 8572 8621 8846 8883 8958 9043 9053 9060 9089 9102 9123 9124 9145 9146 9168 9193 9201 9212 9244 0293 9319 9333 9451 9520 9606 9628 9630 9670 9674 9710 9731 9847 9854 9866 9867 9875 9927 9964 10000 10008 10056 10065 10117 10153 10159 10162 10173 10192 10200 10233 10243 10244 10269 10297 10351 10444 10480 10508 10582 10610 10613 10630 10632 10674 10832 10835 10851 10860 10940 10947 10950 10971 10976 11003 11066 11102 11110 11143 11161 11172 11187 11233 11234 11254 11387 11484 11490 11493 11494 11501 11518 11610 11675 11693 11712 11717 11782 11790 11791 11792 11819 11865 11882 11886 11926 11971 11972 12007 12029 12051 12076 12174 12208 12209 12262 12268 12286 12315 12319 12374 12403 12455 12466 12575 12601 12734 12739 12755 12759 12771 12784 12823 12834 12865 12895 12900 12910 12912 12913 12919 12929 12938 12972 12986 13027 13057 13103 13118 13128 13148 13204 13231 13260 13311 13381 13414 13437 13457 13458 13474 13475 13504 13507 13552 13557 13578 13624 13626 13728 13761 13798 13852 13898 13928 13967 14004 14010 14016 14042 14047 14051 14111 14135 14148 14156 14198 14204 14219 14245 14264 14279 14348 14398 14482 14512 14524 14527 14556 14559 14597 14607 14648 14677 14696 14720 14740 14756 14764 14769 14772 14802 14881 14982 15022 15093 15103 15132 15169 15186 15251 15271 15297 15328 15373 15376 15379 15403 15479 15523 15524 15576 15579 15603 15637 15656 15769 15775 15320 15829 15903 15939 15963 16041 16211 16227 16234 26305 16354 16379 16382 16399 16429 16466 16471 16498 16507 16522 16536 16594 16602 16634 16640 16646 16692 16786 16787 16812 16828 16904 16926 16950 16957 17002 17008 17014 17069 17101 17110 17130 17168 17189 17233 17249 17325 17339 17396 17397 17398 17443 17611 17617 17701 17741 17759 17769 17816 17896 17910 17960 17989 18030 18055 18069 18084 18096 18123 18136 18141 18143 18184 18234 18235 18261 18263 18289 18381 18400 18430 1853* 18629 18647 18657 18754 18763 18771 18799 18856 1889 X 18912 18920 18946 18958 19040 19107 19172 19180 19223 19293 19376 19407 19418 19420 19434 19435 19470 19509 19545 19548 19553 19587 19606 19608 19632 19634 19649 19675 19702 19707 19712 19724 19823 19837 19838 19884 19928 19969 19970 19974 is; j 19989 20003 20080 20085 20130 20143 20184 20234 20259 20283 20319 20361 20375 20373 20390 20404 20487 20507 20527 20539 20603 20642 20685 20705 20706 20734 20776 20785 20841 20S43 20869 20912 20924 20958 20973 Verbeteringen 5de klas, 7de lijst: 3226 m. z. 3238; 3327 m. z. 13327; 4408 m. Z. 14408; 19923 m. z- 19923 l 70; 20255 m. z. 20255 f 70.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 7