IBIS SHAG Dobbelmcmn lekker... man? Een dag in de „keuken" van de A.V.R.O. ECHTE WALES-ANTHRACIET DONDERDAG 6 FEBRUARI 1936 H A A R E E M'S DAGBES D' 6 Gezellig radio-huishouden in het oude landhuis. Van een „Carnaval des Animaux", dat al te echt werd Hoe het nu toegaat in de A.V.R.O. -studio door Jan van Zijst. (Hij, die een bezoek brengt aan het AVRO- hoofdkantoor aan de Amsterdamsche Kei zersgracht, komt stellig onder den indruk, maar degene, die hetzelfde doet ten aanzien van de AVRO-studio in 't gemoedelijke land huis aan den ouden Enghweg in Hilversum, wel. zoo iemand staat tien tegen één min of meer beteuterd te kijken van verbazing en teleurstelling, want hoe groot de AVRO- ook moge zijn, het huidige geval aan den Enghweg in Radio-stad, dat toch nog den weidschen naam van „studio" draagt, is. wat imposantheid betreft, omgekeerd evenredig aan AVRO's belangrijkheid als omroep-orga- nisatie. Een ieder in Nederland weet,, dat dit niet lang meer duren zal. omdat in Juni van dit jaar de nieuwe groote AVRO-studio's welke een wonder van techniek en schoonheid be loven te worden, in gebruik worden geno men. En nu ben ik, waar ik wezen wilde: het was, om te ervaren, hoe het nu nog is en straks worden zal. dat wij eenige dagen in het oude èn in het nieuwe, wordende ge- ***uw hebben doorgebracht. In een paar artikelen wil ik u daarvan het een en ander verhalen. Zoo stond ik dan dezer dagen voor de deur van het oude Hilversumsche landhuis, van waaruit nu nog de Avro-cocktall 0111 den anderen dag wordt bereid en via den zender en den aether rondgediend, en belde aan. Op zich zelf is dit niets bijzonders, want er wordt dagelijks tientallen keeren gebeld aan even zoovele huisdeuren, tot groot verdriet van elk bellenmeisje en iedere huismoeder. Maar bij de AVRO is dit schei-geval het ver melden de moeite waard, omdat bellen er gansch en al onnoodig is. De leden van het genoegelijke Hilversumsche radio-huishou dentje weten dat: zij behoeven slechts aan een gemoedelijk touwtje te trekken en de voordeur gat vanzelf open. Want een indruk- wekkenden gegalonneerden portier is de AVRO in Hilversum nog niet rijk dat komt straks pas in het nieuwe gebouw De argelooze bezoeker, die niets van het zoo juist vermelde koordje afweet en plecht statig aanschelt, wordt dan ook „open ge daan", binnen gelaten en hartelijk verwel komd door Guus Weitzel. die werkelijk geen nadere introductie behoeft, óf door diens secondant Frits Thors, de altijd glimlachen de. Een vriendelijke lach verhelderde ook nu het gelaat van Guus' trouwen helper, en hierdoor bestraald, betrad ik het gebouw: een aangenaam aandoende vestibule waarin één bank, een lantaarn, een trap. vele deuren en wat er zoo al meer aan huiselijks aan wezig is in een normale woning. Alleen twee roode lichtjes boven twee deuren, duidden er bij mijn entree op, dat er in deze oude be huizing ook nog andere dingen gebeuren dan de normale zaken des huiselijken levens. Na de wachtkamer te zijn gepasseerd, die herinneringen oproept aan gelijke vertrekken in de woningen van plattelandsdokters, werd Ik tegen alle regelen der etiquette in, onmid dellijk naarde keuken geleid! Want, ja, waarde lezer, ik zal ook in dit opzicht maar meteen met de deur in huis vallen: de keuken met bij-keuken is in het oude AVRO-huis verreweg het belangrijkste vertrek. Ik wil niet zeggen, dat zulks in ge wone huishoudens ook niet het geval kan zijn. integendeel: ook daar speelt de opper machtige keukenprinses of huisvrouw vanuit haar keuken-domein dikwijls de hoofdrol en beheerscht een geheel gezin met wat er in haar kombuis aan prettige zaken op culina- risch gebied wordt toebereid. Bij een radio-omroep zou men zoo iets minder verwachten, maar toch is het zoo. In het perceel Ouden Enghweg 4 te Hilver- 'sum is de keuken in de meset letterlijke be- teekenis van het woord de cuisine van het radio-huishoudbedrijf. De keuken-prinsessen zijn hier weliswaar vervangen door de dito prinsen Weitzel, Thors en den „operator"', maar dat doet aan het feit op zichzelf niets af. Om de waarheid niet te kort te doen. moet ik erkennen, dat de bijkeuken, waarin Guus en Frits om beurten heerschen. bij een eer ste vluchtige kennismaking niet als zoodanig te herkennen is. Het geval is namelijk listig gecamoufleerd met gordijnen en andere draperieën, maar wanneer men deze oplicht, dan komen daarachter de keukenkasten cum annexis te voorschijn.... Ook bevat dit vertrek zaken, welke kenne lijk niet in een bijkeuken thuis behooren, zooals daar zijn: een microfoon, een brand kast. waarop een koffer-gramofoon. een te lefoon. mitsgaders een tweetal schrijfmachi nes. waarop geen recepten, maar omroep- rapporten worden getikt. Deze merkwaardige bijkeuken dan heet in dit huishouden: omroepcel. Hiernaast ligt de eigenlijke keuken, met de cel verbonden door een deur, die zeker vijf-honderd maal op een dag open en dicht gaat. Want hier is de controle-kamer gevestigd, waar de chef-kok Guus of zijn assistent na iedere aankondiging als een duveltje uit het befaamde doosje te voorschijnt springt, om met den „operator" te overleggen, hoe het radio-menu verder zal worden opgediend. In de keuken-controle-kamer heeft men minder werk van de camouflage gemaakt, met het verbijsterende resultaat, dat deze bij den eersten aanblik den indruk wekt van een ietwat koddige kruising van een kombuis met een telefoon-centrale, waar de moderne ver- sterkingsapparatuur. de telefoontoestellen en ander technisch toebehooren op een kwaden dag tijdens een aardbeving uit de lucht, zijn komen vallen en zich overigens op vrij regel matige wijze op deze vreemde plek hebben gevestigd. De keukenschouw is nog ongewijzigd, al prijkt daaronder inplaats van fornuis, een kachel en «en tafel, waarop o.a. een huise lijk theeboeltie. Op de aanrecht-kasten, die daaronder min- of meer schuil gaan. staan thans rondom, zooals gezegd, de versterkers met; een voor een leek ingewikkelde warboel van knoppen, stekkers, draden, meters en andere technische zaken. Natuurlijk ont- breekt niet de drievoudige electrische gramofoon, een ontvangtoestel, een groote luidspreker, waarmede doorloopend het pro gramma van eigen zender beluisterd wordt, zoowel vóór als achter de zendlijn, ter voort durende controle, terwijl tenslotte een sterk te-meter, een electrische klok, het lichtsig naal-bord met de roode en witte lampjes, mitsgaders een zestal telefoon-toestellen van diverse pluimage de keuken-inventaris ver volmaken. Hier troont onder Weitzel's opperbevel de „operator", alias geluidsmixer, alias contro leur, alias: noemt u zelf maar op. De taak van deze radio-cuisine-function- naris is geen lichte, integendeel zij is uiter mate veelzijdig, afwisselend en voor een leek min of meer verwarrend. Ik wil trachten u er een denkbeeld van te geven. De „operator" dan heeft allereerst tot plicht den sterkte-meter voortdurend in het oog te houden, als ware het zijn oogappel. Want de sterkte mag nooit boven het getal 7 uitkomen, want daar kan de zender niet tegen, deze raakt dan overbelast als een Ne- derlandsche belastingbetaler en valt uit. Is integendeel het uit to zenden geluid te zwak, dan manipuleert de operator aan eenige knoppen en pepert het geluidsmenu dus> doende wat sterker. Hieruit blijkt dus. dat de operator feitelijk de man is, die de laatste hand aan de radio- schotels legt, vóórdat deze via den kellner- zender en den aether aan de millioenen gas ten rondom den radio-disch worden geser veerd. Maar hij doet nog veel meer. Heeft bijvoorbeeld een uitzending plaats van een Kovacs Lajos-concert, waarvoor de concertzaal van hotel „Hof van Holland' wordt gebruikt, omdat er aan den Enghweg geen plaats is voor een dergelijk groot orest, dan springt de geluids-mixer-op-neer als een zwerm muggen op een zomeravond, schakelt, steekt'stekkers in, trekt stekkers uit. telefo- ieert, draait aan knoppen, kortom: hij heeft het zoo druk als een klein baasje. Dat gaat zoo: Weizer kondigt van uit z'n bijkeuken-cel uit een nummer aan, drukt daartoe eerst op een knopje, waarna op het correspondeerende lichtbord „omroepcel" een wit lampje gaat schijnen, de operator schakelt dan Guus' microfoon in. waardoor er naast het witte lichtje een rood lampje op licht en Weitzel of Thors kan aankon digen. Is dat gebeurd, dan gaan het witte en het roode lampje uit, want de microfoon uit den omroepcel wordt uitgeschakeld en de ope rator schakelt tegelijk vliegensvlug over naai de zaal in „Hof van Holland", waarmede de studio langs een permanente muzieklijn voort durend in verbinding staat. Kovacs krijgt daar automatisch ook een lichtsignaaltje en speelt z'n nummer. Is hij gereed, dan hoort de operator dat vanzelf in den luidspreker in de controlekamer, schakelt de muzieklijn naar ..Hof van Holland" even uit. om den omroeper op de eerder beschreven wijze in de gelegen heid te stellen, het volgende nummer van het Kovacs-programma te annonceeren, waarna hetzelfde spelletje zich van voren af aan her haalt. Onderwijl luistert de operator voortdurend naar de kwaliteit van de uitgezonden muziek, versterkt of verzwakt het volume en let er vooral ook op, of de uitzending minder goed is door fouten of gebreken van den zender, Is dit het geval, dan wordt van den zender in quaestie even opgebeld en over de gebreken in de modulatie en andere fouten of storingen overleg gepleegd. Zijn er sprekers aan het woord, dan hebben omroeper en operator het natuurlijk veel rus tiger, omdat er niet behoeft te worden omge roepen of overgeschakeld tusschen de bedrij ven door. Dat zijn de i-ustige uurtjes,, halve uurtjes en kwartiertjes in deze vroolijke radiokeuken. Het. was den dag van Koning George's be grafenis, dat ik mij vermeide in dit controle- heiligdom. De uitzending voor de A.V.R.O. werd verzorgd door een Vlaamschen reporter, die de microfoon moest deelen met drie of vier andere Fransche, Duitsche en Belgische ver slaggevers. Het resultaat was. dat de onfor tuinlijke Vlaming telkens van de microfoon werd .afgewerkt" door een collega, zoodat de uitzending uit Londen werd afgebroken en wii in de studio ter aanvulling met treurmu ziek op gramofoonplaten op de proppen moes ten komen. Tengevolge of in verband met de vele vorstelijke sterfgevallen van den laatsten tijd beschikt, de AVRO gramolheek over een onuitputtelijken voorraad van dit soort mu ziek, zoodat de zaak niet al te erg stagneerde. Zoo ging uur na uur voorbij. Mevrouw Van Dijk verzorgde het kinderhalfuur, het kinder koor zong, de V.P.R.O. onderbrak met_ een half uur Bijbelvertelling en de Octophönikers speelden. En toen kwam, wat tegen alle verwachting in, het moeilijkste moment van den dag bleek te zijn„Het klokje van zeven uur". Onnoozele buitenstaanders beschouwen deze 5 minuten als een aardig grapje, een nieuwigheldje. dat in een handomdraaien is gebeurd, een futili teit in het raderwerk van het radio-program ma. waarvoor men in de studio geen pink ver roert. Oh. hoe onwetend zijn zij, die zoo lichtvaardig denken, doch ik kan het hun ver geven. want ook ik behoorde tot voor kort tot dezulken. Maar nu weet ik wel beter! Want „Het Klokje van Zeven" is het meest zenuwsloopende, spannende en transpiratie- verwekkende oogenblik van een ganschen langen omroepdag. Dan is alles in rep en roer, de omroepers plegen onophoudelijk overleg, de man van de opname af deeling, die deze vijf minuten produceert, raakt uit z'n humeur, de operateur uit z'n evenwicht, kortom: het is een nachtmerrie-achtig oogenblik, geschikt, niet alleen, om kinderen, maar ook groote menschen naar bed te jagen. Op de drie draai-schijven van de drie dubbele gramofoon zijn dan eindelijk de drie platen, die van tevoren door de opname af- deeling zijn gemaakt en in stock gehouden, netjes naast elkaar gereed gelegd. De platen worden bij de A.V.R.O. vervaardigd van glas. overdekt met een laag gelatine, waarin het j geluid „gesneden wordt. Heeft „het klokje van zeven uur" geslagen, dan zitten er twee a drie man klaar bij de gramofoons, om het geval te bedienen en de VOOR DE PIJP ROOKT IBIS EN GÉÉN ANDERE SHAG (Adv. Ingez. Med.) „7 o'clock kinder-cocktail" te mengen en op te dienen. No. 1 laat allereerst de plaat draaien, waar op het z.g. „signature-tune", het bekende aan- kondigings-deuntje is opgenomen; in het zweet zijns aanschijns wacht deze man, tot dat de „naald" de dusgenaamde „fading- groef" nadert, roept: „opgepast", en wanneer dan inderdaad de groef genaderd is, en het deuntje wegsterft, dan laat No. 2 bliksemsnel plaat no. 2 draaien, welke het vertelseltje be vat. Op den avond, dat ik dit gewichtige oogenblik mocht bijwonen, kwam in het ver haal te pas, dat er op een gegeven moment golven gaan zingen en die zangerige golven (of het lange of korte waren, weet ik niet) hadden zich laten vereeuwigen op plaat no. 3. En aldus was het de taak van helper No. 3, ditmaal de operator, om op 't juiste oogenblik de golfjes hun ongewone bezigheid te' doen verrichten. Bij het repeteeren, was het een paar maal mis gegaan, maar bij de „uitvoe ring" lukte het prachtig. De golven konden nog zingen en zongen mee, netjes op tijd. Na dit inspannende zan gerige intermezzo ten gerieve van het Veel- eischende Moderne Kind zagen we er alle maal even vermoeid en afgedraaid uit als hadden we juist een zwaren voetbalwedstrijd tegen de Belgen of Ieren achter den rug. De Eeuw van het Kind! Het moet een keer zijn gebeurd, dat bij het „overnemen" de zaak mis ging, de. „naald" in hetzelfde groefje bleef ronddraaien en de luisterende gemeente onthaald werd op een groenteboer-achtige lithanie, waaraan geen einde scheen te komen en die luidde ..Wortel tjes, worteltjes, worteltjes, worteltjes, wor teltjes... Ondertusschen was Fred Fry, die om half acht z'n Engelsche les voor beginners zou gaan geven, de controle-keuken binnengewandeld en met een somber gezicht op een stoel neer gevallen. Het kinderkoor van Willem Hespe, dat in een kerk te Amsterdam had staan zingen en via een van de vaste muzieklijnen „binnenkwam", was te vroeg klaar, zoodat er een plaatje ge draaid moest worden tot half acht. Frits Thors kwam bereids aandragen met „The merry gent" ter eere van Fred Fry, maar deze verklaarde heelemaal niet .merry" te zijn in verband met de begrafenis van koning George, zoodat dit intermezzo van den vroo- lijken meneer van het extra-progrannma werd afgevoerd. Ondertusschen was de melkboer heel huise lijk z'n gezonde product komen brengen, waarna de reportage-dienst binnenkwam met onder den arm „Het vertrek van de deelne mers aan den Sterrit naar Monte-Carlo", ver pakt in blik. Deze lichtelijk duistere mededeeling houdt in, dat de platen, opgenomen van het inter view van Han Hollander met de vertrekkende deelnemers aan de bekende rallye, in een soort banketletter-trommel, door den chauffeur van den reportage-wagen werden binnenge dragen. Tien minuten vóór acht werd het Persbu reau opgebeld en gevraagd of de heeren klaar waren. De heeren waren klaar en zeiden niet meer dan 3V2 minuut noodig te hebben voor hun nieuws. Dit bleek een kleine misrekening, want er gingen tenslotte tien minuten heen met het verkondigen van het wereldnieuws, waardoor het gevarieerde avond-programma in de war had kunnen worden gestuurd, als Guus er niet was geweest. Want Guus is een man van de klok, die het niet kan en niet mag velen, dat artisten als Wiener en Doucet, mits gaders Koos Speenhoff en ega. te laat optre den. En dus gingen er in den loop van den avond een paar telefoontjes naar „het Hof" om Nico Gerharz te waarschuwen, dat het noodzakelijk zou blijken een Walzer-potpourri en dergelijke hier en daar wat te coupeeren. Inmiddels waren Wiener en Doucet, de laatste een gemoedelijke Vlaming, binnenge komen en met de bekende AVRO-hartelijkheid begroet. Met Fransche zwier en Vlaamsche bonhommie gaven de heeren uiting aan hun blijdschap weder temidden van het AVRO- huisgezin te verwijlen, waar vrijwel alle ar tisten zich tienmaal meer op hun gemak voe len dan bij de deftige statige B.B.C. en in an dere, luisterrijker studio's, waar de gemoede lijke AVRO-sfeer ontbreekt en een onge ëvenaard gastheer als Guus Weitzel een onge kende weelde is. Wiener en Doucet togen onverwijld aan het repeteeren in de muziek-studio. Zij zijn het piano-spelen met z'n tweeën nog niet verleerd, dat zal luisterend Nederland dien avond ook wel hebben geconstateerd. In de controle-keuken werd tijdens het „herkauwen" van het vertrek naar Monte Carlo druk geconfereerd over het probleem, of het Concert van het Omroep-orkest „naar" of liever „via den kelder zou worden geholpen". En ja, waarde lezer, nu zie ik u opnieuw be denkelijk het hoofd schudden, want dat klinkt als zotteklap. Toch is wartaal verre van mij. Want indien tengevolge van de een of an dere oorzaak, bijv. vooral slechte modulatie van den zender, de muziek tijdens een concert erg vlak, zónder diepte doorkomt, dan gaat de heele zaak naar den kelder. Daarmede wil ik zeggen, dat vanuit de controle-kamer in een geval als zoo juist genoemd, de muziek, alvO' rens naar den zender te worden doorgegeven, door den echo-rijken kelder van het studio gebouw wordt geleid, om daar voller, dieper en met meer perspectief vandaan te komen. Zoo ziet u alweer, hoe mal het bij een radio-om- roep kan toegaan: de keuken wordt gebruikt voor alles behalve kokerellen, en in den kel der wordt inplaats van er Bourgogne en bier te bewaren, muziek gebracht, om er dieper en voller te worden. Dien avond ging de muziek van Gerharz en de zijnen even ter kelder, om er spoedig weer te worden uitgehaald, omdat de zender het plotseling op z'n heupen kreeg en z'n beste beentje voorzette. Ja, ja, dat zijn van die dingen Ik wil het tooneel van de studio aan den Enghweg nu verlaten, om met ons allen naar het Hof van Holland te gaan ,waar het Om roep-orkest nog altijd op de Bühne zit te con certeeren. Want dien avond is het gebeurd U moet dan weten, dat de zaal van „het Hof' met z'n vele rood-pluche stoelen en talrijke loges, een geliefd toevluchtsoord is voor al of niet verliefde katten. Vóórdat er een concert van één der AVRO-orkesten begint is het dan ook de gewoonte, dat er eerst een drijfjacht op de vele Felixen wordt georganiseerd, die dan naar alle kanten henen vlieden. Dien avond echter scheen één katertje, begaafd met meer intellect en listigheid dan zijn confrères, kans te hebben gezien, aan de aandacht te ont snappen en zich ergens in een loge te neste len. Het concert vorderde goed. en juist waren Nico Gerharz en de zijnen druk bezig het „Car naval des Animaux'' van Saint-Saëns op mu zikale wijze te vieren, toen poeslief, kennelijk muzikaal en op de hoogte van de muziek-lit- teratuur, een klagelijk en niet onmuzikaal ge- miauw aanhief en zoodoende op treffende wijze instemde met het Carnaval der Die ren Dat zijn zoo de mogelijkheden in de gemoe delijke sfeer der huidige AVRO-studio's. Na Juni zal dit alles voorbij zijn! In het huis aan den Enghweg teruggekeerd, trof ik Koos Speenhoff, onzen eeuwig-jongen Bard met zijn vrouw in de wachtkamer aan. Beiden waren vol goeden moed en hoopten op een spoedige herhaling van hun optreden voor de AVRO-microfoon, waarmede velen natuur lijk gaarne instemmen. Deze radio-dag, dien ik van nabij had mo gen meemaken, spoedde allengs ten einde. Kovacs Lajos en Eddy Meenk met zijn Deci bels brachten gezelligheid en danslust in de huiskamers vanaf het podium in „het Hof" en gij kent deze beiden van hun tournee'5 te goed zoodat ik u niets over hun doen en laten be hoef te vertellen. Ik heb u een indruk willen geven van de wijze waarop en de omgeving waarin de AVRO nü moet werken en zal u in een vol gend artikel verhalen van de wonderen der nieuwe studio's in aanbouw.... JAN VAN ZIJST AFD. HAARLEM NED. NATUURH. VEREENIGING. Aan het j aai" vers lag over 1935 van de afd. Haarlem en Omstreken der Nederlandsche Natuurhistorische Vereeniging is het volgen de ontleend. Over het afgeloopen jaar heeft de afdee- ling allerminst reden tot klagen! 1935 sloot met 322 leden, wat dus bij 1934 een vooruit gang beteekent met 14 leden. Het bezoek aan de bijeenkomsten en excur sies was ook in 1935 steeds goed te noemen. Herdacht wordt het overlijden van den heer H. Boting. De voorzitter en de penningmeesteresse na men namens het bestuur zitting in het Hen- dricus Botingfonds, dat de materieele belan gen van vrouw en kinderen van den over ledene behartigt. Het aantal excursies bedroeg dit jaar 20. Behalve deze 20 excursies heeft de voor zitter nog een tweedaagsche Paasch-excursie geleid in Zuid-Limburg. LUCIFER WORDT NIET MEER HERHAALD. De aangekondigde herhalingen van Von- del's Lucifer als leekenspel van den Vrijzin nig Christelijken Studenten Bond kunnen om redenen van organisatorischen aard niet doorgaan. Bijeenkomst Vrijz.-Dem. Jongeren. De Vrijzinnig-Democratische Jongeren-Or ganisatie hield Woensdagavond een bijeen komst in Restaurant Köhlinger, waar de heer J. Lempersz, leeraar aardrijkskunde M. O. al hier, een lezing hield over het onderwerp: „De dreiging van Japan in Oost-Azië". De voorzitter, de heer D. J. A. Geluk, sprak een welkomstwoord. Hij meende, dat het be stuur een goede greep heeft gedaan, om aen Lempersz uit te noodïgen, dit onderwerp te behandelen, omdat Japan een bijzondere eco nomische en vooral politieke plaats in de wereld inneemt. De heer Lempersz begon zijn rede met op te merken, dat er niet veel boeken meer gevonden worden, waarin over den tegenwoordigen toe stand in Japan geschreven wordt. De meeste boeken zijn verouderd. In Japan is veel ver borgen, wat wij Europeanen niet weten. Japan is niet, wat vaak beweerd wordt, het centrum van het Oosten, zooals men Engeland het cen trum van het Westen noemt. De oppervlakte van Japan met de eilanden is zeven maal zoo groot als Nederland. Mantsjoerije, dat men ook tot Japan rekent te behooren, wel dertig maal. Het aantal zielen in Japan en Korea bedraagt 80 a 90 millioen; in Mantsjoerije ongeveer 30 millioèn. Het betreft dus wel een heel groot gebied. In Japan is een tekort aan vrucht baren grond. Zeventig procent van Japan leeft als boeren en velen ook tegelijk als visschers. Het hoofd voedsel bestaat dan ook uit rijst met visch. De geschiedenis van Japan loopt terug tot 600 jaar vóór Christus. De keizerlijke fa milie stamt af van de zon. Daar zijn alle Japanners het over eens. In Japan zijn onge veer duizend tempels van verschillende gods diensten, zooals de Shinto, het Boeddhisme, enz. Spreker schetste uitvoerig de gewoonten van het Japansche volk, dat als geen ander volk ter wereld zijn leven veil heeft voor Japan en voor de keizerlijke familie. Het neo-Shinto is de ziel van Japan, waarvoor de bevolking gaarne haar leven offert. Sinds 1853 zijn voor het eerst de poorten van Japan voor de andere landen geopend. Amerika, Frankrijk en andere landen wilden er gaarne handel mee drijven. Japan zelf heeft er geducht van geprofiteerd. In hoogstens vijftien jaar is het van de middeleeuwsche in moderne toestanden overgegaan. Maar alle artikelen, die van Japan komen, zijn niet zoo vakkundig en degelijk vervaardigd, als in de Westersche landen. Japan wordt van binnen militair geducht versterkt en ook de Japansche vloot is heel sterk. Op het gebied van torpedojagers en onderzeebooten is Japan de sterkste natie ter wereld. Sterker dan Amerika en ook sterker dan Engeland. Het overtreft zelfs Amerika met 156 procent. Japan is uit den Volkenbond getreden en behoudt de mandaatgebieden. Men zal die zelfs nooit afstaan. Japan ligt, militair gesproken, heel veilig tegenover Amerika. In 1910 is Korea geheel door Japan gean nexeerd. En nu zijn de Japanners bezig, de Koreanen op een onmenschelijke manier uit hun eigen land te verdrijven. Meer dan een milliard yen is uitgetrokken voor leger en vloot. Dat is het grootste ge deelte van de begrooting. In Japan bestaan twee groote partijen; aan den eenen kant de militairen- en boerenpartij; aan de andere zijde de bureaucratische en financieele partij. De boeren hebben heel weinig in te brengen; de militairen spelen baas over hen. Sinds 1926 bestaat daar het algemeen kiesrecht voor iedereen, die voor zichzelf zorgen kan. Men moet 25 jaar zijn om het kiesrecht te verkrij gen en op 30-jarigen leeftijd kan men als lid van de Kamer van Afgevaardigden gekozen worden. Daar zitten 460 leden.Veel macht heb ben ze echter niet. De keizer heeft de wetge vende en uitvoerende macht; hij wordt daar bij geassisteerd door den „Raad van Ouden", bestaande uit.één ouden prins. De minis ters treden niet af. Als ze hun zin niet krij gen ontbinden ze eenvoudig de Kamer. Dan is er ook nog een Eerste Kamer. Daarin zitten. 125 leden, benoemd door'den Keizer; hierbij zijn 20 pi-insen van den bloede en 15 gewone prinsen. Verder markiezen graven en ba ronnen. En dan zitten daar 66 hoogste be lastingbetalers. Die Eerste Kamer heeft niets te vertellen en is geen rem voor de Kamer van Afgevaardigden. Ook is er nog een z.g. Gehei me Raad. Daarin zitten 26 „verdienstelijke mannen". Bij een conflict tusschen de Ka mers gaat deze Geheime Raad met den Kei zer praten. Vereenigingsleven bestaat niet in Japan. Organisatie van werklieden wordt er niet ge duld Er is maar een baas en dat is de fabri kant. De uitvoer neemt van jaar tot jaar sterk toe. evenals de invoer. En de industrie heeft er ook geweldige afmetingen aangenomen. Dit ondervinden Lancashire in Engeland en Twente in Nederland. In Japan wordt gejak kerd en gejaagd; en de loonen zijn belache lijk laag. De dreiging van Japan in de richting van het zuiden wordt steeds grooter; het is te beschouwen ais een olievlek, die ook steeds grooter afmetingen aanneemt. Behalve Mandsjoekwo willen de Japanners drie kwart van China inpikken en men iaat ze rustig hun gang gaan. Zoo blijven ze vormen de groo te dreiging in Oost-Azië. De rede van den heer Lempersz. die met groote aandacht werd gevolgd, werd met ap plaus beloond. o.a. a f 2.25 WITTOP KONING - HAARLEM H ARMENIANS WEG 67A. - TELEFOON 16100 (Adv. Ingez. Med.) PERSONALIA. Aan de gemeentelijke Universiteit van Amsterdam is tot arts bevorderd de heer C. F. Frumeau. te Haarlem. Mejuffrouw A. B. Bergmans te Aerdenhout, is aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam eveneens tot arts bevorderd. NED. CHRISTEN VROUWENBOND. De afdeeling Haarlem en omstreken van den Ned. Christen Vrouwenbond zal een bui tengewone ledenvergadering houden oo Dins dagavond 11 Februari 1936 in ..Lion d'Or", Kruisweg. Als spreker zal optreden Ds. Piron van Katendrecht, die zal spreken over: „Het werk onder de Chineezen in ons land". Oude studio van de A. V. R. O. in het landhuis aan den Ouden Enghweg te Hilversum. KAMER VAN KOOPHANDEL. De eerstvolgende vergaderin™ van de Ka mer van Koophandel wordt gehouden op Dinsdag 3 Maart, dés avonds acht uur. t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 10