%r s AARDAPPELMEEL voor 't maken van puddin gen en vla en het binden groenten en soepen van ■H Bi 9B ■H ■B! |J n Uw keuken 1 3 j mm niin WOENSDAG 26 FEBRUARI 1936 HAARLEM'S DAGBLAD UN/T EN IITIEEI HET TOONEEL HET BLIJSPELCEZELSCHAP. „MAAK MIJN VROUW CELUKKIC." Dit is de geschiedenis van: ..twee honden vechten om 'n been, en 'n derde loopt er vlug mee heen"! Het begint met den gewonen driehoek, maar daar schijnen de tegenwoordige blij spelschrijvers al niet meer genoeg aan te hebben en zij maken er daarom nu al een vierhoek van. Het veel omstreden vrouwtje luistert naar den naam van Lilly Rechtberg. Haar wettige echtgenoot is het zij erkend 'n man om 'n levenslustige vrouw op de vlucht te jagen en wij verwonderen er ons dan ook niet over vooral omdat dit blij spel uit Weenen komt dat er kapers op de kust zijn. Lilly heeft haar hart verpand aan Dr. Herbert Lauda en omdat zij tot een wettige scheiding wil komen, besluit zij haar man de bewijsmiddelen te verstrekken om met kans van succes het proces tegen haar te beginnen. Maar omdat Lilly Dr. Herbert Lauda, die op het Departement werkt en 'n heel streng chef heeft, niet wil compromit- teeren, kiest zij 'n vriend van Herbert Dr. Lothar Claudius uit om het bewijsmate riaal te leveren. Zij zoekt Lothar Claudius op zijn kamer op en zorgt er met geraffineerde listigheid voor. dat alle schijn tegen haar is, wanneer zij ..betrapt" wordt. tei*wijl er in werkelijkheid niets is gebeurd om over te blozen. Het loopt echter alles eenigszins anders dan Lilly had gedacht. In den nood leert men om nog een spreekwoord aan te halen zijn vrienden kennen en het vrouwtje komt tot de ontdekking, dat Herbert Lauda de ware vriend niet voor haar is en zoo zien wij tenslotte het derde hondje hier Lothar Claudius na heel wat verwikkelingen de buit wegsleepen. U ziet. dat het in dit stuk van den Weener Grootzinger niet om ernstige problemen gaat. Het zou licht frivool hebben kunnen worden, maar de schrijver weet dat op tactvolle wijze te ontwijken. Het is niet veel meer dan een grap, nu en dan door de situatie aan den kluchtlgen kant, enkel geschreven om lfet pu- bii-1* 3 bedrijven aangenaam bezig te houden. Een. artikel dus van wat de Oostenrijkers noemen de „Vergniigungsmarkt". Het duurt wat lang. voordat de schrijver op dreef komt, ja. eigenlijk is hij dat pas goed in het tweede be dat dan ook heel amusant is. In III wc het hier en daar weer wat gerekt, maal ais geheel is het wel 'n blijspel, dat je zoo bij wijze van nagerecht na een copieus, prettig diner, heel goed genieten kunt. Natuurlijk is een ieder behalve de recensent, die er over schrijven moet den inhoud al weer den volgenden dag vergeten en ik vermoed, dat als mevrouw na een week aan mijnheer zal vragen, wanneer het gesprek toevallig eens op dezen uitgangsavond mocht komen „Zeg, mannie, waarom heette dat blijspel ook weer: „Maak mijn vrouw gelukkig"? mijnheer zal antwoorden „Heette dat stuk zoo? Knap, dat je dat nog weet!" Het kwartet Mien van KerckhovenKling, Elias van Praag, Jacques Reule en Constant van Kerckhoven schudden zoo'n kluchtig blij spelletje natuurlijk uit hun mouw. Verbeeld u, dat zulke geroutineerde spelers daar nog eenige moeite mee hadden! Zij spelen het in een vlot, levendig tempo en vooral Van Praag maakte van den echtgenoot, die van confectie pakken meer verstand heeft dan van de vrou wen, een alleramusantst type. Als acteur speelde hij in het kwartet met zichtbaar ge noegen de eerste viool. De Stadsschouwburg te Amsterdam was bij de opvoering van dit blij spelletje goed bezet en het publiek had merkbaar pleizier om de huwelijksobstacles van Albert Rechtberg, die tenslotte ook niet al te tragisch eindigden, om dat de heer Rechtberg Lilly wel verloor als vrouw, maar niet als partner bij zijn vasten bridge-avond. Met die wetenschap kon hij zonder hartzeer tot Dr. Claudius zeggen „Maak mijn vrouw gelukkig!" J. B. SCHUIL. r VEREENIGDE NEDERLANDSCHE AARDAPPELMEEL-INDUSTRIE (Adv. lngez. Med.) van haar geboorteplaats Asch werden hier tot noten), is toch veeleer Clara Wieck, die als negenjarige pianiste de wereld in verrukking bracht, het centrum dat bij het luisteren de volle overgave bewerkt. Clara, die bij voortdu ring de plaats van Ernestine zou innemen, de voortreffelijke vrouw Clara Schumann "heeft van Schumann's prille jeugd af zijn denken en streven beïnvloed en hem gemaakt tot wat hij is gewordende edele meester der Duitsche romantische muziek. Gecompliceerd vooral is de muziek, omdat zij het vrooüjk gewemel der dansparen in de hel verlichte balzaal ka rakter iseerend. toch een veel dieperen zin heeft, en wel: humor in den besten zin. Schumann zelf vond deze mu ziek „sehr sc'nermzlich" en maakte Clara, die heel haar leven voor zijn muziek op de bres stond, meermalen het verwijt, dat zij „Car naval" speelde voor menschen die niets daar van verstonden. Maar als Schumann had kunnen zien in de zaal waar we nu waren, dan had hij gezegd „recht gut". In Clara's plaats stond nu de jonge pianist, en dat wij hem hier zagen en hoorden als Eusebius, kan hem slechts tot eer strekken. Maar ook toch van Florestan was er genoeg, en wel in den geestigen slotmarsch, waar de Philister worden neergesabeld door het leger der Davidsbündler, de eerste zoo geestig ge karakteriseerd door 't oude liedje „Und als der Grossvater die Grossmutter nahm". Ik meende bij Schumann langer te moeten stilstaan, omdat Hans Osieck's wezen als kun stenaar de lyriek van Schumann zoo zuiver aanvoelt, en de romantiek hem zooveel beter ligt dan Bach. In de compositie van zijn hand kwam dit eveneens uit. De „variaties over een Noorsch lied" hebben in de harmonisatie een groote romantische bekoring. Knap handhaaft hij in de variaties die harmoniekleuren, waar in doorgaande- en wisseinoten der melodie zich heelemaai niet onnatuurlijk voordoen, zelfs niet, als ook de harmonie ver en ver weg zweeft en de band met traditioneele harmoni sche principes al lang is verbroken. Op die plaatsen vond ik Hans Osieck op zijn best. Doch als samenspeler heb ik hem ook zeer kunnen waardeeren, toen hij de Sonate van Saint-Saëns (c klein) en het mooie werk van Hellendaal speelde met den voortreffelijken cellist Johan de Nobel, die voor de zeer fijne en schoone bewerking door Willem Pijper de zuivere intuïtie bezit. Wat sprak nu toch dit samenspel onmiddellijk aan, ook in de mooie, zij 't ietwat rhetorische muziek van den ge- soigneerden Franschman. Nog altijd zaten wij schouder aan schouder met de jongelui, die zich, door educatie ook, hebben gevormd tot zoo voorbeeldige muziekiuisteraars en die, door- terugwerking op anderen, het luisteren zoo vruchtbaar- en zoo winstgevend hebben ge maakt. G. J, KALT. „WELDADIGHEID NAAR VERMOGEN". „Janskamer" Jansstraat 38 rood. Het is zaliger te geven dan te ontvangen, Wilt gij die zaligheid in ruime mate dus erlangen, Steun dan naar Uw vermogen in dezen crisistijd, Onze mooie Vereeniging „Weldadigheid". Postgiro 212793, telefoon 13235 of 15445. MUZIEK CONCERT DER H. O. V. Mozart's op 18-jarigen leeftijd geschreven Symphonie in A gr. t., K.V. 201, tot vóór een paar weken hier bij menschenheugenis nim mer uitgevoerd, is nu tweemaal kort na elkaar te Haarlem ten gehoore gebracht. De „eerste uitvoering" van Dinsdag 25 Febr. was nl. alleen een eerste uitvoering op een con cert der H.O.V.; kort te voren 12 Febr. jl. is van hetzelfde werk door Jos. de Clerck met de Orkestklasse van de Muziekschool der M. t. b. d. T. een vertolking gegeven, die wegens haar voortreffelijke kwaliteiten van alle zijden geroemd is. Dat de weergave door het orkest der H.O.V. daarbij niet ten achter bleef, spreekt van zelf. Marinus Adam inter preteerde het met groote distinctie, zoodat de aangename vorm waarin de stof vervat is. zijn sierlijke contouren overal behield. In die stof zitten veel ingrediënten, die we ook uit andere werken van Mozart kennen. In het Andante echter meenden we Haydn terug te vinden: de marschachtige gang is meer ken merkend voor vele Andante's van Haydn; in die van Mozart, treedt gewoonlijk het zan gerige of lyrische element het meest op den voorgrond. Merkwaardig in de Finale is de remming der beweging, die door de zang- themagroep veroorzaakt wordt; daardoor ontstaat een dualisme, dat bij een eerste hoo- ren verrast, maar eer stoort dan bevredigt. De Symphonie van Mozart was het eenige zuiver instrumentale werk van den avond, al beperkt de medewerking der mensche- lijke stem in de 4ae Symphonie van Mahler zich tot het laatste hoofddeel. In H. Andries- sen's „Miroir de Peine" is de vocale partij wel de hoofdzaak. We hoorden deze vroeger eens van Berthe Seroen: het was verblijdend dat ook haar jongere kunstzuster Ankie v. Wickevoort Crommelin den geest er van naar onze meening althans zoo goed bleek aan te voelen. Van de vijf nummers, waar uit het werk bestaat, zullen het derde en het vierde wel den meesten indruk op een gemengd auditorium maken. In deze beide is de muzikale achtergrond der begeleiding meer suggestief dan in de andere drie. In het eerste nummer heerscht een sfeer die het in de concertzaal niet geheel op zijn plaats doet schijnen, Mooie wendingen ko men in alle nummers voor, Hoe echter de componist zijn inspiratie heeft kunnen putten uit de verzen van Henri Ghéon, is niet ge makkelijk te begrijpen. Een zoo theatrale schildering der Maria-figuur als Ghéon geeft, een Moeder, die naar den lijdensweg van haar Zoon gaat kijken en dan uitroept: „Als ik flauw val, ah. ondersteun me dan!" is toch wel voor de meesten niet te aan vaarden. Van Mahler's Vierde gaf Adam met het versterkte orkest een auditie, die een ver rassend goed inzicht in den geest en de structuur van dit veelomstreden werk open baarde. Bijna al zijn tempo's en de veran- derinsen daaiwan mochten goed gekozen heeten. Echter werden niet al zijn goede be doelingen gerealiseerd. Althans in het eer ste hoofddeel klonk het samenspel nogal eens warrelig. De instrumentatie laat groote helderheid toe. Het beste werd in het derde in het vierde hoofddeel bereikt, in het laatste mede dank zij de zeer lofwaardige interpre tatie van de zangpartij door Ankie v. W. Crommelin, die weliswaar Jo Vincent daarin nog niet kon evenaren, maar toch opnieuw blijken van haar veelzijdig talent heeft ge geven. Men heeft haar, den dirigent Adam en het orkest lang en warm gehuldigd. K. DE JONG. Liberale Staatspartij „De Vrijheidsbond". Vergadering van de Vrouwengroep. Op Zaterdag 29 Februari a.s., des morgens te half elf. zal de Vrouwengroep der Liberale Staatspartij „De Vrijheidsbond" in hotel ..Lion d'Or", te Haarlem, haar jaarlijksche algemeene vergadering houden. In aansluiting op het huishoudelijke ge deelte wordt des middags te kwart over twee een openbare vergadering gehouden, waarin de volgende spreeksters de zes punten zullen behandelen, welke als grondslag hebben ge diend van de z.g. „vrouwenparagraaf in het beginselprogram van de Liberale Staatspartij „De Vrijheidsbond", n.l. de dames E. W. Wy- naendts FranckenDyserinck, over:: „His torisch overzicht van het ontstaan der Vrou wengroep; opneming in de grondwet van het Vrouwenkiesrecht; Mi-. C. C. Bakker-Van Bosse over „Benoembaarheid van de vrouw tot alle openbare ambten en betrekkingen"; Mr. E. A. J. Scheltema-Conradi over „Verbete ring van de huwelijkswetgeving", M. B. Bois- sevain-Pijnappel over „Gelijk loon bij gelijke arbeidsprestatie van man en vrouw", M. Hei- nen over „Geen afzonderlijke bescherming van Vrouwenarbeid" (in verband met het wets- ontwerp-Slingenberg) en H. A. van Riel- Smeenge over „Vrijheid van arbeid voor de vrouw". Na afloop is er gelegenheid tot gedachten- wisseling. DE H.O.V. EN MIDZOMERNACHTS- DROOM. De laatste voorstelling van 20.000 mijlen over zee. de Wereldreis van Hr. Ms. K XVIII i Donderdagmiddag. Donderdagavond 8 uur is er één avondvoor stelling van Max Reinhardt's „Een Midzomer' nachtdioom" van William Shakespeare. Voor deze voorstelling is door de volledige Haarlemsche Orkest Vereeniging medewerking toegezegd. Onder leiding van Fritz Schuurman zal, als inleiding van dit filmwerk, Mendels sohn's Midzomernachtdroom-Ouverture ten gehoor ?;tden gebiacht. VAN HEES' WITKALK maakt na éénmaal witten het vuilste plafond en den zwartsten muur SNEEUWWIT FIRMA KLINKSPOOR Apotheker assistent Kampersingel hoek Kamperstraat, TELEFOON 16074 (Adv. lngez. Med.) HOOP DER TOEKOMST. De afd. Haarlem van bovengenoemde ver eeniging, de bekende „Blauwe Christen. Kin- derbond", heeft een ouderavond georgani seerd tegen Vrijdag 28 Februari in het gebouw van Chr. Belangen aan de Colensostraat. Er zal gelegenheid zijn, het werk der kinderen te bezichtigen en te koopen. Kinderen zullen vera'" JloiVe het. cn ten gehoora brengen. Het woord zal worden gevoerd door Ds. W. H. H. Dijkman, em. predikant te Haarlem. Rembrandt vertoont Een Midzomernachtdroom. MUZIEK. Hans Osieck—Johan de Nobel In de Aula van het Kennemer Lyceum zaten wij schouder aan schouder met de jongelui die daar over dag de schoolbanken bevolken Elk had zich, naar eigen keuze, een plaatsje in de knusse stoelen uitgezocht; en of die keuze gelukkig was? Ik zou meenen van wel. en maak dat op uit de mooie sfeer van stil en ingetogen luisteren, zooals die menigmaal in de concertzaal tot de vrome wenschen be hoort. In 't begin van den avond, toen de pianist Hans Osieck (evenais De Nobel oud-leerling van het Lyceum) Bach speelde, zou men dit aandachtig toehooren grootelijks mogen ver klaren uit de bewondering voor het gaaf en beheerscht spel in praeluctium en fuga beide en met hetzeifde recht zou men dit mogen zeggen van Bach's Suite voor violoncel, waar echter bij het cantilene-spel in de Sarabande en de agiliteit in de Gigue het zuivere muziek genieten reeds zijn schaduwen vooruit wierp. Want dit zeer zuiver muziekgenot kwam pas toen Hans Osieck Schumann's prachtige opus 9 speelde, het te weinig gehoorde „Car naval". Nu was er dadelijk dat contact tus- schen kunstenaar en toehoorder, en het bleef onverflauwd bestaan totdat de laatste noot van den grooten slotmarsch had geklonken. Men zou in de meening verkeeren, dat aan deze vertol king was voorafgegaan een bespreking, zooals dit aan het Kennemer Lyceum zoo succesvol gebeurt. Dit was niet het geval, zoodat deze algeheele aandacht slechts was te verklaren uit de voordracht-an-sich. En deze voordracht is zuiver geweest een uitvloeisel uit de persoon lijkheid van den musicus, die zich in deze, men mag zeggen: gecompliceerde muziek had in geleefd. Men weet dat Schumann, met vele vrienden, den „Davidsband" had opgericht; schutspatroon was David, die de „Philister" versloeg. De Philister waren de vertegenwoor digers der oude notenkramerij, die menige harde noot hadden te kraken van den voor man der Davidsbündler Florestan, als hij „rücksichtslos und ungestüm" te velde trekt tegen hun versleten principes. Ook van Euse bius hadden zij mooiere dingen te aanvaarden, doch diens aard was „weich und schwarme- risch" en velen der Davidsbündler namen dar.rom zijn leer gaarne aan. Tusschen beiden in stond Meister Raro. En nu zegt Schumann van zich zeiven: „Florestan en Eusebius, dit is mijn dubbelnatuur, die ik echter gaarne als Meister Raro zou willen versmelten tot man." Gecompliceerd, zei ik, is deze muziek. Want deze dubbelnatuur van Schumann (en veel meer nog) is er in uitgedrukt Hoewel ook Ernestine, die slechts kort Schumann's bruid was, een rol speelt In deze muziek (de letters Mickey Rooney (Puck), de schalksche plager in het woud. Het is wel weer een bijzondere film die van Vrijdag af in Rembrandt Theater ver toond zal worden: ..Elen Midzomernachts- drcom" de verfilming van Shakespeare's grootsche vertelling. De aanschouwing ervan roept verschillende gevoelens wakker, waarvan in den beginne die van de verbazing de sterkste is. Wan neer men van A Midsummernight's Dream hoort, denkt men onwillekeurig aan de niet te omschrijven, geenszins concrete beelden van elfen en feeën uit een onbekend en ver woud. Juist in het abstracte, het onwezen lijke als het ware, ligt de charme van dit ver haal zooals van alle sprookjes, waarvan Shakespeare's vertelling een eerste voorbeeld is. En aangezien er nog geen abstracte films zijn uitgevonden en elk beeld vorm heeft, vooral in het begin, doet deze film in den aan vang ietwat ongeloofwaardig aan. Het is moeilijk (om slechts een voorbeeld te noemen) in den alom bekenden Dick Powell, dien wij kort geleden nog als zanger van Broadway zagen, nu den edelman Lysander te zien. uit de ragfijne vertelling van Enge land's grootsten schrijver en" dichter. Misschien komt het ook hierdoor dat som migen deze film niet kunnen accepteeren, ofschoon het ons voorkomt dat dit niet juist is. Per slot van rekening is het verhaal ge- geschreven om getoond te worden en aange zien de moderne wijze van vertooning aan het groote publiek de film is geworden, is het zeer wel begrijpelijk dat men ook het oog heeft laten vallen op Shakespeare's werken, temeer daar de verfilming van Een Midzo mernachtdroom geenzins is geschied met ontoereikende middelen. Integendeel. Het is waailiik prijzenswaardig hoe vooral de scènes in het bosch alle dat romantische hebben waaraan Hen Midzomernachtsdroom zoo'n behoefte heeft. Daarbij heeft de film op het tooneel voor, dat zij kan toonen wat op de planken slechts gezegd kan worden. Wat de schouwburgbe zoeker zich erbij moet denken, erbij moet fantaseeren. is in de film uitgewerkt. Of daar bij steeds het oorspronkelijke verhaal is gevolgd, is een tweede. Daarvoor moet elk stuk een bewerking on dergaan om geschikt te zijn verfilmd te wor den. Men moet dit accepteeren als een „filmi sche vrijheid", waarmee de schrijver, indien hij geweten had dat zijn werk verfilmd zou worden wellicht wel accoord zou zijn ge gaan. Max Reinhardt is de man, die met zijn staf vcor deze bewerking heeft gezorgd en men kan zich geen idee maken van wat dit betee- ker.de. Dit heeft een maandenlange voorbe reiding gekost, alleen om de plannen uit te werken Ook Mendelssohn's muziek bij Een Midzo mernachtsdroom moest bij de film wor den aangepast. hetgeen geschied de door Korngold met zijn medewerkers, eveneens een zeer omvangrijke arbeid, om niet eens te spreken van de balletten. Deze film toont duidelijk de bijna onbe grensde mogelijkheden der cinematografie, die een droom van een groot man tot voor ieder aanschouwelijke werkelijkheid heeft gemaakt. Opmerkelijk is de figuur van den kleinen Puck, de dienaar van Oberon, den koning der feeën, welke rol door den elfjarigen Mickey Rooney wordt vervuld. De handigheid en „echtheid" waarmee hij optreedt, doen de film zeer veel goed. Hij is als 't ware de scha kel tusschen de wereld der sterfelijken en onsterfelijken, een schakel, die helaas vol plagerijen zit waardoor veel verdriet en vreugde ontstaat. Behalve vele fijn-geestige stukken, die wij te danken hebben aan de verkeerde toepassing van de bekende liefde-druppels, bevat Een Midzomernachtsdroom buitengewoon goede fotografie. Juist op dit laatste komt het aan! Men moet op sommige oogenblikken kunnen vragen „hoe is dat nu opgenomen?" en dat is ook inderdaad het geval. Het zou ons te ver voeren in details te tre den van een film die bijna twee uur duurt. Op onze filmpagina komen wij Zaterdag nog nader hierop terug. Nu reeds zij slechts gezegd, dat Een Mid zomernachtsdroom een in vele opzichten zeer merkwaardige film is, die er wel in is ge slaagd een werk dat tot nog toe voor velen vreemd bleef, op een alleszins aanvaardbare wijze tot bekendheid te brengen. Hetgeen een verdienste op zichzelf is. W. SCH. Olivia de Havilland en Dick Powell (Hermia en Lysan der) in „Een Midzomer nachtdroom". /fÜEfclV HALCYON LIJN Stad Zwolle, Rotterdam n. Bagnoli 24 (12.43 n.m.) 40 mijl Z.Z.W. van Niton. Stad Vlaardingen, 24 v. Rotterdam te Nar vik HOLLAND—AMERIKA LIJN. Narenta, 23 v. Rotterdam te Southampton. Damsterdijk, Vancouver n. Rotterdam via Liverpool 23 (10.21 n.m.) 550 mijl v. Lands End. Veendam. Rotterdam n. New-York 24 (12.10 v.m.) 90 mijl Z.Z.W. van Valencia. Nebraska, 24 v. Rotterdam te Vancouver. Delftdijk, Vancouver n. Rotterdam 24 te San Francisco. Beemsterdijk, 24 v. Rotterdam te Boston. Volendam, 25 v. New-York te Rotterdam. Bilderdijk, New-Orleans n. Rotterdam 2 t« Antwerpen. Lochmnnar, Rotterdam n. Vancouver 23 7. Champerico. HOLLAND—OOST-AZIë LIJN. Gaasterkerk, 25 v. Hamburg te Rotterdam. Serooskerk (thuisr.) 23 van Penang. HOLLAND—BRITSCH-INDIë LIJN Streefkerk (thuisreis) 25 v. Colombo. HOLLAND—AFRIKA LIJN. Boschfontein (uitreis) 25 te Port Natal. Randfontein (uitr.) 25 te Zanzibar. HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN. Reggestroom (thuisr.) 1 te Havre verwacht, KON. NED. STOOMBOOT MIJ. Oranje Nassau, Amsterdam n. Paramaribo, p. 23 Ouessant. Simon Bolivar. Barbados n. Amsterdam, p. 25 Flores. Euterpe, 25 van Bordeaux te Amsterdam. Amsterdam, 24 van Amsterdam te Callao. Merope, 23 v. Pto Barrios n. Livingston. Orpheus, 25 v. Stettin te Amsterdam. Poseidon, 24 van Fiume naar Suzak. Tiberius, 24 van Algiers te Oran. Titus, 24 van Alicante naar Denia. Triton, Hamburg n. Ceara p. 25 Ouessant. Venus, 24 van Tanger te Oran. Oberon, Rotterdam n. Vigo 23 (8.11 n.m.) 25 mijl Z. v. Niton. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Djambi 25 van Londen te Rotterdam. Kota Inten (uitr.) p. 24 Perim. Sibajak (uitr.) p. 24 Sagres. Baloeran (uitr.) 24 v. Belawan. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN. Alcyone (thuisr.) 24 van Santos. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Chr. Huygens (uitr.) 25 v. Port Said. Tajandoen (uitreis) 25 te Antwerpen. Poelau Laut (thuisr.) 24 (2.22 n.m.) 180 mijl Z. v. Land's End. HOLLAND—AUSTRALIë LIJN. Meliskerk (thuisr.) 23 te Sydney. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Melampus, Batavia n. Amsterdam 25 v. Sin gapore. City of Khios, Dairen n. Rotterdam 21 vaa Kolambugan. Teucer, 21 v. Rotterdam te Kobe. Glenaffaric 23 te Dairen voor Rotterdam, City of Florence, 23 te Dairen voor Rotter dam. Glenapp, Japan n. Rotterdam 23 van Tsigtao Polyphemus, Amsterdam n. Liverpool en Java, 23 te Swansea. Benvenue, Kohsichang n. Rotterdam 24 Suez. Rhesus, Batavia n. Amsterdam 25 van P& Sudan. i SILVER—JAVA—PACIFIC LIJN. Silverbeecli, N. Orleans n. Calcutta 22 1H Simaloer, New-Orleans n. Calcutta 24 vafl Lor. Marques. i Silverbelle, Vancouver n. N. Orleans, 23 TV Christobal. Tosari, Vancouver n. Calcutta 22 van Bata via. I Siantar 23 v. Calcutta n. Vancouver. PROGRAMMA DONDERDAG 27 FEBRUARI HILVERSUM 1875 M. AVRO-uitzending. 5.306.VPRO. 8.Grampl. 9.— Kookpraatje. 9.05 Jetty Cantors Ensemble. 10.— Morgenwijding. Gra- mofoonpl 10.30 Vervolg ensembleconcert. 11.— Kniples. 11.30 Lyra-trio. 12.15 Gram.pl. 12.45 Omroeporkest Gram.pl. en declamatie. 3. Kniples. 3 45—3.55 Grampl. 4.— Voor zieken en ouden van dagen. 4.30 Gram.pl. 4.45 Voor de kinderen. 5.30 Causerie. 6.— Omroeporkest 6 30 Sportpraatje. 7.— Voor de kinderen. 7.05 Pianorecital. 7.30 Engelsche les. 8.— Berich ten. Gram.pl. 8.15 Concertgebouw-orkest. In de pauze: Zang en piano. 10.30 Gram.pl. 11. Berichten. 11.10 Reportage. 11.25—12.— Gra- mofoonplaten. HILVERSUM 301 M. 8.00—9.15 KRO. 10— NCRV. 11.— KRO. 2.— NCRV. 8.009.15 en 10.Gram.pl. 10.15 Morgen dienst. 10.45 Gram pl. 11.3012.Godsd. halfuur. 12 15 Gram.pl. en KRO-Orkest. 2.— Handwerkles. 3.— Gram.pl. 3.15—3 45 Voor de vrouw. 4.Bijbellezing 4.45 Handenarbeid v. d. jeugd. 5.15 Orgelspel 6.— Gram.pl. 6.45 Causerie 7.15 Reportage 7.30 Causerie. 8.— Berichten. 8.05 Gram.pl. 9.Lezing. 9.30 Staf muziek 5de Reg. Inf. (Om 10.— Berichten) 10.45—11.30 Gram.pl. DROITWICH. 1500 M 11.25—11.50 Orgelspel. 12.10 Trocadero Ci nema-orkest. 1.20—2 20 Gram.pl. 3.20 Vesper 4.10 Lezing 4.30 BBC-Northern-Ireland-or- kest mmv tenor. 5.35 Dansmuziek 6.20 Berich ten 6.50 Cembalomuziek 7.15 Spaansche les 7.35 Lezing 8.20 Pianorecital 8.35 Operette- uitzending. 9.50 Berichten 10.20 Kerkdienst 10.40 BBC-Orkest 11.35—12.20 Dansmuziek RADIO PARIS. 1648 M. 7.20 en 8.40 Grampl. 9.50 Orgelconcert 11.20 Orkestconcert. 4.20 Gram pl. 4.35 Radiotoofteel 8.20 Muzikale sketch 9.05 Radiotooneel 10.05 Nat. Orkest 10 50 Vervolg concert, mmv. koor en solisten 11 5012.35 Pascal-orkest. KEULEN. 456 M. 5.50 Orkestconcert 11.20 Omroeporkest en solisten 12 35 Orkestconcert 1.35 Gevar. con cert. 3.20 Li terair-muzikaal programma 5.20 Orkestconcert en solisten. S20 Omroeporkest 9.40 Oreelcon eert 10.10—11.20 Dansmuziek. BRUSSEL. 322 M. 12.20 Gram.pl. 12.50 Zigeunermuziek 1.50 2.20 en 5 20 Kleinorkest 6.50 en 7.20 Gram.pl. 8.20 Omroeporkest 10.30 Reportage. 11.00 11.20 Gram.pl BRUSSEL. 484 M. 12.20 Gram.pl. 12.50 Omroeporkest 1 502.20 en 5.20 Gram.pl. 6.50 Zigeunermuziek 7.35 Gram.pl. 8.20 Kleinorkest en koorconcert 10.30 Rooortaee 110011.20 Grampl. ~>EÜTSCHT 4NDSENDER 1571 M. 7 3D Carl. Woitschach's orkest. 8.20 Radio tooneel 9.20 Berichten 9.50 Gram.pl. 10.05 Weerbericht 10.2011.20 Dansmuziek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 8