Schuld en Boete in
Cinema Palace.
H.D. VERTELLING
AKKERTJES
VRIJDAG SMET 1936
H A A R E E MrS D A G B E A D
Een Fransch-sprekende film met
prachtig spel van Pierre Blanchar
Harry Baur en Madeleine Ozeray.
Het is wel opmerkelijk dat men in. de film
wereld de verfilming van het beroemde werk
van Dostoievsky „Schuld en Boete", dit niet
veel eerder ter hand heeft genomen, ofschoon
de zwijgende film alle mogelijkheden ertoe
bood. Noch in de wereld van de kunstfilm, die
zich tien jaar geleden toch al ging bezig hou
den met gelijkwaardige problemen als in
Dostoievsky's werk behandeld, noch in de
i overige filmindustrieën heeft men Dosto
ievsky's „Misdaad en Straf", meest vertaald
I in Schuld en Boete, aangepakt als gegeven
voor een film, terwijl toch al wel bijv. Anna
Karenina, een werk van een anderen Russi-
schen schrijver over de psychologische en
maatschappelijke problemen van de samenle-
1 ving en va nde individu, Tolstoi werd ver
filmd.
Eerst toen de sprekende film er reeds eenige
jaren was heeft men een film getiteld Raskoi-
nikoW', dezelfde naam als de ondertitel van
Dostoievsky's roman, vervaardigd. En thans is
er -een nieuwe film „Schuld en Boete", die van
hedenavond af in Cinema Palace. zal draaien.
Het is een heel waagstuk een roman als
Schuld en Boete te verfilmen, doch den regis
seur Pierre Chenal is het gelukt en goed ook.
Het is geen eenvoudig werk om van honderden
bladzijden druks drieduizend meter film te
maken en zeker niet als men de handelingen
van die honderden bladzijden in zulk een
klein bestek aannemelijk moet maken. Want
wat Dostoievsky breedvoerig kon beschrijven,
of aan de fantasie van zijn lezers kon overla
ten moet in enkele tientallen beeldjes zicht
baar, begrijpelijk en plausibel worden gemaakt
op het witte doek. Daarom dwingt het scena
rio van de film en daarbij de arbeid van den
regisseur groote bewondering af. Het is zeld
zaam zooals de dialoog overeenkomt met die
in de roman, evenals trouwens de verdere han
deling. Daarbij komt, dat de gekozen passages,
waaruit de film is samengesteld volkomen
aansluiten en precies de hoofdzaak vormen.
Slechts enkele afwijkingen zijn noodge
dwongen toegepast; zoo is de ontmoeting met
den dronkaard Marme ladow weggelaten en
diens belijdenis tegenover Raskolnikow inge-
lascht in de sterfscène, die daardoor iets melo
dramatisch aandoet; de rollen van Cathanna
Iwanowna, van Raskolnokow's moeder en zus
ter Rasoumichin zijn beperkt, de figuur van
Swidrigailow verschijnt er niet in etc. Doch dit
was uiteraard voor de film, die zich wel moest
beperken tot Raskolnikow en Sonia en Por-
phyre, den rechter van instructie, noodzake
lijk. Zoo is Schuld en Boete dus meer een film
geworden over den door zijn ideeën bezeten
student Rodion Raskolnikow dan over de al-
gemeene menschelijke ellende door Dostojevs-
ky behandeld. 1
Door deze centraliseering is Schuld en Boete
een mooie film geworden.
Van de donkere gangetjes en trappenhuizen
in bouwvallige woningen druipt als het ware
de ellende en de armoedigheid af. Dit effect
wordt nog versterkt door de fotografie, die
zeer sober is gehouden en die hier en daar op
namen laat zien, -die het stempel van den film
kunstenaar dragen; wij denken hier o.a: aan
de foto's van het ontstelde gelaat, van Eliza
beth door haar afweeren de, uitgestrekte hand
opgenomen en aan de .gezichten van Raskol-
nikows hospita en vriendin die zich-'tover den
„putrand" door de lens gevormd heenbuigen.
Ook in de fotografie heeft men zich opmer
kelijk aan sommige details uit het boek ge
houden.
Het valt te begrijpen, dat een sterk-drama-
tische film als Schuld en Boete spel eischt van.
buitengewone artisten, wil het geen melodrama
worden.
Pierre Blanchar in zijn rol van Raskolnikow,
den student die zijn-leven niet langer door wat
hij vooroordeelen noemt wil laten bepalen en
die door zijn waang-edachten, gestimuleerd
door een opgevangen gesprek, gedreven wordt
tot moord op de oude woekeraarster Aliona,
voldoet aan de eischen. De uitbeelding van den
door zijn daad achtervolgden en gekwelden
misdadiger is zeldzaam suggestief. Hairy
Baur speelt de rol van den rechter van instruc
tie Porphyre, diè door zijn psychologische
kwellingen Raskolnikow zichzelf laat verra
den. Als immer is zijn spel verrassend van na
tuurlijkheid en van eenvoudige kracht. In de
rol van Sonia, de dochter van den dronkaard
Marmeladow, die door de huiselijke ellende tot
het laagst is vervallen waartoe een vrouw kan
komen, is Madeleine Ozeray prachtig. Alexan
dre Rignault vervult de rol van Rasoumichin,
Marcel Delaitre die van Marmeladow.
Schuld en Boete is een film van twee jonge
menschen, die door de reactie op hun vergrijp
tegen de normen inzien, dat zij hun leven heb
ben verknoeid en die tot de overtuiging ko
men, dat zij alleen door boete te doen een
nieuwe toekomst voor zich kunnen openen.
PREDIKBEURTEN.
ZEVENDE DAGS BAPTISTE GEMEENTE, lo
kaal Parklaan 21.
Sabbat (Zaterdag): v.m. 10 uur:'Prediking.
Nam. 12 uur: Bijbelbespreking.
Voorgangers in beide diensten de heer en C.
Westerdaal en G. Velthuyzen Jr., uit Amster
dam. (Beurtelings).
(Adv. Ingez. Med.)
TENTOONSTELLING SPEELTUINWERK.
De tentoonstelling van het Onschoolsche
Werk der bij de Haarlemsche Speeltuinfede
ratie aangesloten Vereenigingen belooft een
groot succes te worden.
De inzendingen overtreffen verre de ver
wachtingen, terwijl de kwaliteit van het werk
de 'toets der critiek met glans doorstaat.
Men staat er versteld van wat door lang
durig geduld der leiders tot stand is geko
men. Prachtig figuurzaag- en houtsnijwerk,
handwerkjes in allerlei kleur en keuze, weef
werk, adspirant-steenbouwers hebben zich
geworpen op het maken van Cactuspotjes en
bakjes, men ziet er metaalplastiek, fröbel- en
cartonnagewerlc, kortom handenarbeid op al
lerlei gebied zal men kunnen aanschouwen,
zoodat het zeer zeker de moeite zal loonen,
Zaterdag of Zondag een kijkje te nemen in
de St, Bavo, Smedestraat.
De bekende Haarlemsche Kunstschilder de
heer Olf heeft zijn medewerking aan den op
bouw van de tentoonstelling toegezegd, waar
door een artistieke rangschikking verzekerd
is, hetgeen het aanzien van de tentoonstelling
niet anders dan ten goede zal komen.
Uit propagandistische overwegingen heeft
het bestuur gemeend geen entreegelden te
moeten heffen, om ieder in de gelegenheid te
stellen eens kennis te nemen met dit onder
deel van het speeltuinwerk.
De federatie zelve zal vertegenwoordigd
zijn op de tentoonstelling met het werk wat
gemaakt is op den dezen winter gehouden
leidstercursus.
De tentoonstelling is voor het publiek open
gesteld Zaterdag van 511 uur en Zondag
van 10—6 uur.
NEDERLANDSCHE KUNSTENAARS NAAR
PARIJS.
Onze bekende sta-dgenooten, de altzangeres
Annie Hermes, de pianiste Suze BieleWin-
tershov-en en de violoncellist Eduard Biele zijn
uitgenoodigd te Parijs te concerteeren op 26
en 28 Mei a.s.
De concerten worden gegeven onder auspi
ciën van de Nederlandsche afdeeling van
het „Maison Internationale des Intellectuels"
(presidente mevrouw Marguérite van Hengel-
Couperus)
De programma's bevatten werken van Ne
derlandsche en Fransche componisten o.a.
Hendr. Andriessen, Diepenbrock, Duparc,
Fauré.
OUDERAVOND U.L.O. SCHOOL B.
In het. gymnastieklokaal van de U. L. O.
school B. aan het Junoplantsoen werd Woens
dagavond een ouderavond gehouden.
Nadat de vergadering door het hoofd der
school, den heer J. B. J. van der Haar was
geopend heette hij de nieuw gekozen ouder
commissie welkom en sprak den wensch uit
dat de commissie gedurende haar zittingstijd
vruchtdragend werk zou mogen verrichten.
Spreker op dezen avond was de heer S.
Roosma te Zaandam, hoofdbestuurslid der
vereeniging voor M.U.L.O. over het onderwerp
„Problemen der rijpere jeugd".
De heer Roosma hield een eenvoudige, met
zeer veel aandacht gevolgde causerie waarbij
hij talrijke veelbeelden noemde, ontleend aan
eigen schoolpractijk.
Spr. liet daarbij zeer duidelijk uitkomen,
hoe buitengewoon moeilijk het is de kinderen
in de puberteitsjaren te begrijpen. Want juist
in deze moeilijke jaren worden de grond
slagen gelegd voor de karaktervorming.
Het is daarom zoo noodzakelijk dat er een
goede samenwerking en verstandhouding be
staat tusschen school en huis.
Spreker besloot zijn rede met de woorden:
„Laten de ouders toch vooral tegenover de
kinderen staan in liefdevol begrijpen".
Luid applaus klonk na deze causerie.
De voorzitter dankte den heer Roosman voor
zijn leerzame lezing.
Daarna kregen de ouders gelegenheid bij
het onderwijzend personeel inlichtingen in te
Winnen omtrent hun kinderen.
EXCURSIE VEREENIGING „HAARLEM".
De excursie- en Sint-Nicolaasvereeniging
„Haarlem" hield haar ledenvergadering in ge
bouw Olympia, waar door de commissie het
batig saldo der door hen op 11 April gehou
den kienavond aan het bestuur werd over'
handigd.
De heer Van Musscher deed dit vergezeld
gaan met zijn dank uit te spreken aan al de
gevers die tezamen ruim 380 cadeaux hebben
geschonken,; dan diegene en leden die de
commissie gesteund hebben met een gelde
lijke bijdrage, waardoor het bestuur thans in
staat is gesteld de kinderen een genoeglijken
dag te bezorgen. Spreker brengt ook zijn dank
uit aan bestuur en commissie voor hun
medewerking in dezen verleend.
De heer Joh. Steffers voorzitter der ver
eeniging dankte den heer van Musscher en
de commissie voor hun arbeid, verricht gedu
rende 3 maanden van voorbereiding om tot
zoo'n groot resultaat te kunnen komen, waar
zij dan ook schitterend in geslaagd, zijn.
Spreker wekt de leden op de vereeniging
nog grooter te maken dan hij nu reeds is, daar
wij thans. 600 kinderen ingeschreven hebben.
Daar er een bestuursvacature was, werd de
heer P. A. de Jager als bestuurder gekozen.
Hierna geeft de voorzitter der verdere lei
ding over aan den heer van Musscher die door
tusschenkomst en medewerking der commis
sie eenige tooneelstukjes met de Carioca repe
teerde, dat bij de leden zeer in den smaak viel
Tusschen de verschillende stukjes werden nog
eenige vrije verlotingen gehouden, waarna
mevr. Deen gehuldigd werd door de commis
sie, die haar een prachtige plant aanbood voor
haar leiding bij het instudeeren der verschil
lende stukjes en haar verzocht hiermede door
te willen gaan.
Mevr. Deen dankte de commissie voor haar
hulde en zegde haar medewerking toe, maar
verlangt ook van de dames dezelfde mede
werking te mogen ontvangen.
De heer Steffers dankte mevr. Mars voor
haar medewerking op dezen avond. Spreker
vraagt aan de leden en commissie hun goed
keuring om nog eens een cabaretavond te
houden tegeen een kleine entrée, maar dan op
een Zaterdagavond. Dit werd door allen met
luid gejuich begroet.
FILMAVOND IN BETHESDA-SAREPTA.
Donderdagavond in in de Kerkzaak van
Bethesda-Sarepta een filmavond gehouden,
welke was georganiseerd door de Christelijke
Vereeniging voor de Verpleging van Lijders
aan vallende ziekte, en waartoe leden van
jeugdvereenigingen en catechisanten uit
Haarlem waren uitgenoodigd.
Na het zingen van Gez. 7 1 en 2 werd als
eerste nummer vertoond een uit 3 acten be
staande film over de Matterhorn. De mooie
natuuropnamen en de halsbrekende toeren
van de bergbeklimmers brachten spanning in
de zaal.
Vervolgens werd een humoristisch filmpje
gedraaid „De Snoepwinkel", welke onophou
delijk lachsalvo's deed losbreken.
Tot slot van den avond werd nog vertoond
het filmpje, waar het dezen avond eigenlijk
om ging. „Jong Nederland en de Stichtingen"
als propaganda voor de op 1 Juni a.s. te hou
den bloempjesdag.
Aan het einde was gelegenheid zich als col
lectant, (e) voor deze bloempjesdag op te ge
ven. 22 Paar collectanten (voor iedere wijk
zijn 2 personen nóodig) meldden zich aan.
Echter zijn voor het welslagen van deze
collecte minstens 100 paar collectanten noo-
dig.
Zij die bereid zijn geheel of gedeeltelijk
hun 2en Pinksterdag op te offeren voor hun
lijdenden medemensch en mede te willen wer
ken deze collecte zoo goed mogelijk te doen
slagen, gelieven zich op te geven bij Broe
der J. Kortenhoeven, Postlaan 11, Heem
stede. (Tel. 28637).
Professor Trapper Peddelaar
is jong van hart,
schóón., wit van haar.
Hij durft nog lange'
tochten' aa'n
maar dan alleen
op zijn Germaan.
Een Germaan is het ideale rijwiel
voor toerisme.
Prijzen vanaf f 37.-
E
Olympia vanaf f 29.75
V.PIJWIELIND.FsJ vanWERVEN MEPPEL
(Adv. Ingez. Med.)
„DRAAGT ELKANDERS LASTEN".
Onder voorzitterschap van den heer P. E.
van Riessen hield de Christelijke Vereeniging
van Kleinhandelaren in Aardappelen, Groen
ten en Fruit „Draagt Elkanders Lasten" haar
jaarlijksche vergadering.
Na de opening en het uitbrengen der ver
slagen volgde de bestuursverkiezing. De af
tredende heeren G. Hart, C. Toeset en Jac,
Vermeer werden herkozen, terwijl in de vaca
ture J. Benjamin werd voorzien door de be
noeming van den heer C. Koster.
Waar organisatie vooral in dezen tijd van
overheidsbemoeiing dringend geboden is,
werd besloten een actieve propaganda voor
de vereeniging te voeren.
Er zal worden overgegaan tot de vorming
van een ziekenkas, om de leden in tijden van
moeilijkheden door ziekte daadwerkelijk te
kunnen bijstaan.
De heeren H. Toeset en Jac. Vermeer wei
den benoemd tot afgevaardigden in de com
missie van advies voor Regeeringssteun mid
dels de Kamer van Koophandel.
DE „ERINNA" TE WATER GELATEN.
Het tankschip „Erinna", gebouwd op de
werf „De Schelde" te Vlissingen en bestemd
voor de Bataafsche Petroleum Maatschappij
is Donderdag met goed gevolg te water ge
laten,
Een scène tusschen Rodion Raskolnikow en Sonia, die hem aanspoort
zichzelf aan te geven en boete te doen voor zijn vergrijp, om een
nieuw leven te kunnen beginnen, en die hem volgt op den langen
tocht naar de Siberische verbanning'.
.(Cinema Palace.).
Mijn intellectueele vriend
zoekt een vrouw.
door WILLY VAN DER TAK
De liefde is een moeilijke, en wonderlijke in
stelling. De wereld zou er ontegenzeggelijk
eenvoudiger uitzien, als zij niet bestond af
gezien dan van het feit, dat de wereld, althans
de cnenschheid niet zóu bestaan als de liefde
er niet was maar men mag ook niet ont
kennen dat zij hier en daar toch wel aardig
werk verricht: zij schudt gemakzuchtigen
geestelijk door elkaar tot zij hijgend en smee-
kend capituleeren, zij verrast lieden, die ja
ren ongestraft met haar spotten, plotseling op
'het meest ongelegen moment, zij maakt, om
kort te zijn, op geregelde tijden van alle ver
standige menschen zotten, en van alle zotten
volslagen idioten en dat is toch maar een
prestatie, die nog door niets of niemand ge
ëvenaard is!
Mijn vriend Sam is één dengenen, die ja
renlang met succes gespot hebben met de
liefde. Sam is een merkwaardig mensch een
intellectueel in den waren en schoonsten zin
des woords: hij weet bij anderen altijd op on
navolgbare wijze den indruk te wekken, dat
hij niets is dan een massa verstand, en slechts
zeer weinigen weten, dat. Sam achter die for
midabele dosis kil intellect een uiterst gevoelig
hart verstopt. Tot op een goeden dag het
noodlot natuurlijk ook Sam achterhaalde. Ik
weet niet of het meisje het eerst van alles
Sam's gevoelig hart ontdekte, of dat Sam zoo
maar op de gewone manier zijn hart verloor
aan een blond krulletje, of aan een wipneus,
of aan een paar lieve oogen. Dat z-ijn van die
dingen, waar je nooit achter komt. In allen
gevalle waren we Sam een paar keer in d'e stad
tegen gekomen met het meisje toen had hij
zoo verrukt gekeken, diat hij ons van pure ver
rukking niet zag. We hadden hem ook een
Daar keer alleen ontmoet toen was hij zoo
n diepe droomen verzonken geweest, dat hij
ons evenmin zag. Ja, het was mis met Sam
en wij konden niet nalaten ons af te vragen
of'deze, Sam's eerste liefdeshistorie, nu maar
zoo, zonder schokken of stooten, zou verloo-
pen tot aan het traditioneele „en toen leef
den zij lang en gelukkigWe vonden
eigenlijk, dat dat Sam niet toekwam. Hij had
te veel met de liefde gespot. Hij had te nuch
ter gestaan tegenover de ameureuze perike
len van anderen. Het zou niet eerlijk zijn a'l:
bij Sam, den spotter en nuchterling, alle:
van een leien dakje ging
En toen Sam dezer dagen bij ons aanbelde,
en mij, toen ik open deed, aanstaarde met
oogen vol wanhoop, vol mismoedigheid, vol
twijfel, moest ik inwendig een beetje lachen.
Het leven is toch rechtvaardig het .geeft een
ieder, waai- hij recht op heeft. Sam had on
tegenzeggelijk recht op zwarigheden in de
liefde te oordeelen naar Sam's uiterlijk had
het lot hem zelfs met eenige zeer grondige
zwarigheden opgescheept. Maar aangezien
zwarigheden dingen zijn, die je niet farcee
ren moet, en ik een instinctieve neiging had
om tegenover het toonbeeld van ellende, dat
tegenover mij stond, vooral nuchter en opge
wekt te blijven, 'knikte ik Sam hartelijk en
onbekommerd toe.
„Kom erin. Sam", zei ik. „Je bent net op
tijd voor de thee".
„Thee", zei Sam, en staarde me wazig aan,
„O ja, thee. Tja, daar had ik eigenlijk niet aan
gedacht. Thee zei je? Ja, ik wil eigenlijk graag
een kopje thee. Maar ik wou pok met je pra
ten. Als ilc er niet met iemand over praten
kan word ik, geloof ik, gek. Ik heb er al drie
dagen en drie nachten niet van geslapen. Ik
lig maar te tollen en te piekeren en te tob
ben. En ik kom er niet uit. Het is 'me een
raadsel, hoe ik er ooit
„Doe je jas uit, Sam", zei ik bezwerend. „Ben
je verkouden? Nee? Nou, dan zou ik mijn hoed
ook maar af zetten. Zoo. Knappe jongen hoor!
Het is nogal erg met je hè?"
„Erg?" zei Sam, „erg? Erg is nu juist het
wöord niet. Er bestaan geen woorden voor.
Het is ontzettend, afgrijselijk, abominabel.-"
„Suiker en melk, Sam?" zei ik. „O ja dat is
waar zes schepjes suiker. Wil je wel gelooven,
dat ze altijd zeggen, dat vrouwen zulke zoete
kauwen zijn, maar dat ik drie mannen ken,
die zes en meer schepjes suiker
Een zacht gesteun van Sam deed me zwij
gen. „Niet het minste besef van den ernst
van den toestandzei hij jammerend, en
er was in zijn toon werkelijk iets van dien
veelbeschreven graftoon, dien men in' wer
kelijkheid zoo zelden hoort, „anders zou je
niet op zoo'n kille manier conversatie gaan
zitten voeren. Maar je zou tegen me zeggen:
„Sam, stort je hart uit! Maak me deelgenoot
van wat je de ziel bezwaart! En je zou niet
zwammen over mannen en vrouwen en schep
pen suiker
„In ieder mensch verschuilt zich een zeker
instinct tot zelfbehoud, Sam", zei ik. „Maai
er is natuurlijk toch geen ontkomen aan-
Steek maair van wal. Maar maak het kort. En
beheersch de bloemrijkheid van je bewoor
dingen wat. Het zal zonder dat al vermoeiend
genoeg zijiöl'V
En dit was "dan Sam's probleem:
Sam was inderdaad verliefd, sinds een
maand al. Gedurende die maand had hij haar
gemiddeld twee a drie keer per dag gezien,
gehoord of gesproken en bij lederen keer d'at
hij haar zag, hoorde of sprak, was zijn liefde
sprongsgewijs gegroeid. Dat was wel het toe
wijs, dat het het ware was, nietwaar? En ten
slotte- had Sam's liefde het bekende hoogte
punt van alle ware liefdes bereikt: er was op
aarde neg nooit zoo'n liefde geweest als de
zijne. Aangezien Sam in een positie was om
zich te verloven en zelfs oim na een niet te
lange verloving te kunnen trouwen, kwam hij
een dag of wat geleden op het lumineuze idee
om het meisje ten huwelijk te vragen. Ja, het
had niet veel gescheeld of hij had haar wer
kelijk gevraagd, zoo maar, bijna zonder dat
hij het zelf wist of het van te voren overwo
gen had. En toen, opeens, was zijn verstand
gaan spreken, en
„O, Saai", dacht ik toen Sam op dit punt
in zijn verhaal was aangeland „had het toch
gedaan!" Want ik begreep wel eenigszins wat
er nu volgen zou. Als verstand en liefde het
met elkaar aan den stok krijgen kernen er
altijd de vreeselijkste complicaties van.
„Waarom heb je het niet gedaan, Sam? Dan
zat je niet hier, holoogig en bleekwangig,
maar ergens anders, blozend en stralend. En
naast je zat, in plaats van ik, diat meisjè.
Sam, ezel!"
Want vlak voor Sam de beslissende vraag
stelde, was inderdaad zijn intellect, dat zich,
na al die jaren den boventoon te hebben ge
voerd, natuurlijk maar niet zoo in een hoek
liet zetten, tiisschenbeide gekomen. En hij
had haar niet gesteld, en was in plaats daar
van aan het piekeren gegaan. Of ze nu eigen
lijk wel het geschikte meisje voor hem was-
En hij dc- geschikte man voor haar. Een mis
lukt huwelijk zou.hij vreeselijk vinden. En als
hun karakters nu niet bij elkaar hoorden zou
het d'at zeker worden. Nu haxl hij juist den
laatsten tijd zoo'n beetje geliefhebberd in de
graphologie. Handschriftkunde, je weet wel
Een prachtige wetenschap. De eenige betrouw
bare manier om de menschelijke karakters te
toetsen. En uit de handschriften kon je ook
onfeilbaar concludeeren of twee menschen bij
elkaar hoprden of niet. Een mensch met een
Nerveuze slapeloosheid
Kunt Gij den slaap niet vatten?
Te helder, nog opgewonden
von drukke besprekingen? Is
Uw geest nog te veel vervuld
van al die problemen, die het
leven nu zoo moeilijk maken,
zorg dan tot rust te komen en
heerlijk in te slapen: Neem 'n
"AKKERTJE" dat U kalm zal ma
ken en een ongestoorde nacht
rust zal geven Morgen „frisch"
Volgens recept var Apotheker Oumont
Metalen zakretui met 3 stuks 20.cent.
Glazen kokertje met 12 stuks 52cent.
(Adv. Ingez. Med.)
vooroverliggende hand en één, die min of
meer achterover schreef, pasten bij voorbeeld
totaal niet bij elkaar. Een huwelijk tusschen
zulke menschen moest, onherroepelijk op on
aangenaamheden uitloopen. En dan waren er
natuurlijk tallooze détails van belang, dikke
en dunne op en neerhalen, en of je de letters
aan elkaar vast schreef of los van elkaar, en
of je punten op de i's zette of niet, en of
jeKortom, het was een moeilijke, 'maar
belangwekkende wetenschap. En omdat Sam
principieel tegen een mislukt huwelijk was,
had hij cvp een keer, dat hij bij haar thuis
ergens een blocnote van het meisje had zien
liggen met een paar aan tee ken ingen er in,
het eerste vel er haastig uit gescheurd en hij
was naar huis en aan het studeeren gegaan.
En wat wilde nu het gelukkig toeval? Volgens
haar handschrift wa.s het meisje als het ware
geschapen voor- hem! Geen enkele dissonant,
geen wolkje zou hun huwelijkshemel verduis
teren. Niets dan pais en vree. Een Arcadië
wachtte hem met haar
En den volgenden dag was Sam naar haar
toegesneld en had -haar gevraagd. Hij had er
zoo'n kléin idee van gehad dat ze niet „nee"
zou zeggen en ze zei niét „nee". Ze fluister
de „ja", en ze lei haar hoofdje op Sam's schou
der en ze kwamen overeen, dat ze nog nooit
zoo gelukkig geweest waren. En dat bleven ze,
twee dagen. Toen kreeg Sam zijn eerste brief
je van haar. omdat zijn telefoon stuk was, en
'dat, briefje deed hem uit den zevenden hemel
neerstorten in iets, dat nog veel erger was
dan het ondoordringbaar duister van drie on
derwerelden. Weg geluk! Weg zoete droo
men! Het briefje was namelijk met een gansch
andere hand geschreven
Sam snelde naar haar huis. Het bleek, dat
de hand van het briefje wel degelijk haar hand
was, en dat de .gestolen notities door haar
zusje waren geschreven. Het meisje begreep
.niet, wat dat Sam schelen kon! Maar Sa.m
begreep het wel hij snelde in galop weer
huiswaarts, en daar maakten zijn graphologie-
boeken zijn ergste vermoedens waar. Hi.j en
het meisje, dat hij lief had, hoorden totaal
niet bij elkaar! Zij schreef met dikke ophalen
en hij met dunne. Zij vergat alle strepen door
haar t's en hij die door zijn f's. Al haar n's
ontaardden in onduidelijke golflijntjes, en
hij schreef de zijne fier, forsch en duidelijk.
Wat nu? Hij had het ééne meisje lief. Haar
zusje was de vrouw, die voor hem geschapen
was. Wat moest hij doen? De roepstem van
het hart volgen? Of die van.het verstand?
Het maakte hem kapot. Drie nachten al had
hij
„Ja Earn", zei ik. „Niet geslapen. Anne
jongen. En wat moet je nu doen, hè?"
„Wat moet ik in "s hemelsnaam doen? Ik
weet het niet meer.... En er moet een oplos
sing komen. Zeg jij het meEn Sam
steunde het hoofd in de handen.
„Ja Sam", zei ik, „het is natuurlijk moei
lijk maar er zit toch maar één ding voor je
op. Als de rechtgeaarde intellectueel die je
altijd geweest bent, moet je natuurlijk de
verloving onmiddellijk afmaken, en je over
een week cf wat, vanwege de ltieschheid, met
het zusje verloven. Mits ze je hebben wllj maar
als je het haar verteld hebt van die hand
schriften. zal ze wel onmiddellijk bezwijken.
Daar kan geen mensch tegen op laat staan
een vrouw dat zijn .toch zulke verstande
lijke wezens. Als je haar maar duidelijk uit
legt, dat jullie voor elkaar geschaaaaaaapen
zijn...."
Sam loosde een diepe zucht. „'Vind je dat
werkelijk? Eindelijk iemand, die me raad
geeft! Ach ja natuurlijk, het is de eenige op
lossing. Ik begrijp eigenlijk niet, dat ik er zoo
over getobd heb"
„Ik wel", zei ik. „Maar natuurlijk is het de
eenige oplossing. Ben jii een intellectueel? Dat
menschen zonder verstand naar hun hart
luisteren is redelijk, maar iemand met her
sens! Nog een kopje thee, Sam? Zes scheppen
suiker?"
„Zeven", zei hij. „Vanwege het feest. Als je
eens wist hoe opgelucht ik me voél. Zou ik wel
een paar weken hoeven wachten met het zusje
te vragen?"
„Ach nee", zei ik. ..Een beetje gauwer kan
ook we!. In deze moderne tijden
En Sam "ging weg. één en al straling. En ik
wachtte een week, twee weken, drie weken.
Maar ik hoorde niets van een verloving met
het zusje. En Sam was in geen velden of we
gen te bekennen.
Maar vier weken na dien gedenkwaardigen
middag beld-e Sam's moeder me plotseling op.
Zelfs door de telefoon hoorde je het brok in
haar keel. ..Sam is gisteren getrouwd", zei ze
somber „Zon maar. Opeens. Niemand wist er
iets van. Hii zag er den laatsten tijd wel slecht
uit, maar ik dacht dat het van een slechte
kies was. Hij is al op de huwelijksreis ook.
Voor zes weken. Niemand weet ook waarheen.
Hij zëi alleen, dat hij naar het paradijs ging.
Maar dat bestaat toch niet, wèl?"
„Dat hangt er van af", zei ik. „Met wie is hij
getrouwd?" En ik hield mijn adem in van
spanning.
Toen ik den naam hoorde ontsnapte al die
ingehouden adem fcegelükertijd in den vorm
van een zucht van verlichting. Het was niet
het zusje. Het was het meisje zelf.
„Het lijkt wel een wanhoopsdaad", zei "i5n
moeder jammerlijk.
„Dat is het ook", zei ik.
„Wat!" zei ze verschrikt.
Maar ik had niet veel zin om het haax alle
maal uit te leggen. „Nou ja", zei ik. „Een soort
van vlucht. Weg van het verstand, Op naar
het paradijs. Leve de liefde! Snapt u?"
..Nee", zei ze. „Maïir bet sa! eigenlijk wel in
orde zijn. Sein is zoo'n verstandige jongen
Toen werd het me te gecompliceerd. En ilj
heb er haastig een einde aan gemaakt...», y