LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN ZATERDAG 13 JUNI 1936 HAARtEM'S DAGBLAD 8 Jan Kiepura's zing! de Triomf der Liefde (Fi rans Hals Een film met Jan Kiepura beteekent natuurlijk een film vol zang en muziek. Hoe zou het ook anders kunnen met zoo'n stem en zoo'n levenslust! Als Kie pura zingt, dan stralen zijn oogen van levensblijheid en geluk! Nog voor we iets van de film zien, hooren we Kiepura al zingen. Hij is een vroolijke Italiaan- sche visscher An- Jan Kiepura.de Poolsche tonio, die zijn be- zangcr. roep met vreugde en al zingende uit oefent. Zelfs als hij bij het binnenhalen van het net onder de visch bedolven wordt, dan klinkt zijn stem nog van onder den berg visch, die op hem ligt. Hij is volkomen geluk kig, als hij maar zingen en visschen kan. Aan zijn onbezorgde, wat oppervlakkige leventje komt een einde als hij door zijn stem voor de opera ontdekt wordt. Vol lust en vol ijver werpt hij zich op de studie, hetgeen voor hem nog zooveel te aanlokkelijker is, omdat zijn partnerin in de opera, Maria (Gladys Swart- hout) is, een meisje, waar hij van het eerste oogenblik, dat hij haar zag, een groote ver eering voor gekoesterd heeft, Een vereering, die eigenlijk liefde is, maar onschuldige jon gen die hij is, dat begrijpt hij nog niet. Daar liefde, naast vreugde ook altijd smart geeft, wordt ook hem de smart der liefde niet ge spaard. Zoo dreigt de première van de opera Romeo en Julia met de twee jonge sterren op een fiasco uit te loopen, omdat Antonio zijn oude beroep van visscher maar weer op wil gaan nemen, als gevolg van de vei-meende groote teleurstelling in de liefde, maar geluk kig weet een verstandige moeder hem op de juiste manier aan te pakken en hij komt nog juist bijtijds om de balconscène tot een schit terend einde te brengen, die door zijn plaats vervanger bijna totaal in de war gestuurd was. Het slot van de balconscène is tevens het slot van de film en wordt door de twee too- neelhelden Antonio en Maria gespeeld, alsof het geen tooneelspel maar werkelijkheid is. Jan Kiepura speelt Antonio met een be nijdenswaardige vlotheid en jeugd. Een jonge kerel vol levensblijheid en gezondheid en eenvoud. Voor hem geen probleem, geen na righeden, geen zorgen. Hij leeft en hij zingt, dat is hem genoeg. De moeilijkheden even door de liefde zijn weer gauw uit den weg ge ruimd, om hem daarna nog gelukkiger te ma ken. Een sympathieke figuur met een prettig openhartig gezicht en een uitstekend speler met een prachtige stem. Gladys Swarthout's rol is uit den aard min der uitbundig en jubelend dan die van Kie pura, maar ook zij is een actrice, die we al tijd graag zien en hooren. Het uitgebreide bij programma is vol afwis seling, Het Paramount Nieuws geeft kijkjes van de halve wereld, Engeland, Frankrijk, Gladys Swarthout, die met Jan Kiepura in „Triomf der Liefde" speelt. Oostenrijk, Amerika enz. Van de filmpjes noemen we speciaal het interessante „Collies" waarin collies aan het werk te zien zijn als herdershonden en waarin ze verbluffende staaltjes van intelligentie geven. „De bruid van Frankenstein" in Luxor. Wanneer u op bladzijde 37 meneer X. ver moord voor zijn kleintje koffie verwacht, wanneer u weet dat op bladzij 35 de huis- huishoudster wordt verdacht door den com missaris 'van politie en dat dertig pagina's verder de loopjongen van den kruidenier door den held van het verhaal ontmaskerd wordt, gaat u dan nog de detectiveroman lezen? Waarschijnlijk zult u dat niet doen, omdat u weet met welke gebeurtenis de spanning van het hoofdstuk dat u onder handen hebt zal eindigen. Daarom zal ik ook niet vertellen, welke ijselijkheden het monster van Frankenstein in ae nieuwe film met Boris Karloff. die ge titeld is .,De bruid van Frankenstein", thans in en buiten de aanwezigheid van deze kunstmatige bruid uithaalt. Boris Karloff, die in de eerste film. die de „avonturen" van Henri Frankenstein beschreef, reeds zulk een geweldig suc ces had is in zijn rol in ,JDe bruid, van Fran kenstein" (de film had wellicht beter De bruid van het monster kunnen hee'ten. of schoon inderdaad ook de bruid van Fran kenstein zelf op het doek verschijnt) even fascineerend als in de eerste Frankenstein- monster-creatie. Met dien verstande dat het fascineerende van zijn verschijning wel van eenigszins anderen aard is dan die van Franc hot Tone en andere acteurs die we de vorige week in Luxor zagen. Ook de rollen van Frankenstein en van den professor Pire- torius, die overigens niet de heele film dooi de speciale aandacht vragen, worden goed gespeeld. De gillerige huisjuffrouw in het middel eeuwse he kasteel (busschen twee haakjes: hoe verantwoordt de regisseur de moderne kleeding tegenover de middeleeuwsche sfeer?) zorgt voor het komische element in deze fantastische rolprent. Het tweede nummer van het programma, voorafgaande aan De Bruid van Franken stein, vormt daarmee wel een groot con trast. „Zij kreeg haar man", is de geschie denis van mejuffrouw Esmeralda, die, door een natuurlijk veel drinkenden en schreeu wenden Amerikaanschen journalist tot na tionale heldin wordt gepromoveerd nadat 2ij per ongeluk een bankoverval heeft ver ijdeld. en die daarna als bestrijdster van de gangsters moet optreden, waarmee zij ten slotte zooveel succes heeft, dat de zware jongens zich uit puur berouw komen laten insluiten. Een zot filmpje met allerdwaaste situa ties, dat zeer geschikt is als lachverwekken de hors d'oeuvre voor Karloff's sensatie diner. Zasu Pitts speelt met Hugh O'Connell en Helen Twelvetrees in de hoofdrollen, Paramount-nieuws geeft de aetueele ge beurtenissen weer. Rembrandt vertoont Benoit's „Koenigsmark". De regisseur Maurice Tourneur heeft het bekende boek van PierreBenoit „Koenigsmark" verfilmd en de stof is er uitstekend geschikt voor gebleken. De roman van de ongelukkige Duitsche grootvorstin, die door een hardvoch tig noodlot werd vervolgd en nochtans weinig van haar sterke persoonlijkheid verloor, is saamgevat tot een geheel, dat de aandacht van den toeschouwer van het begin tot het einde geboeid houdt. Bijzonder goed is wel de sfeer in dit voorloorlogsche groothertog dom getroffen. De geheele traditie van het oude keizerlijke Duitschland rijst in vele schilderachtige tafereelen voor ons op. Ont vangsten, parades, feesten trekken aan ons oog voorbij, bont en luisterrijk, doch de re gisseur heeft er bij dat alles voor gezorgd zich niet aan bombastische uitspattingen te bui ten te gaan. Te midden daarvan speelt zich de geschiedenis van Koenigsmark af. die vol romantiek en intrige is. De geschiedenis, die gespeend is van het beestentijds onvermij delijke „happy end", maar met een ontroe rende scène op een Fransch oorlogskerkhof wordt afgesloten. Aan sensatie ontbreekt het overigens niet in deze historie. De geheim zinnige verdwijning van den grootvorst en de verborgenheden en de brand in het slot bie den daar de stof voor. Elissa Landi geeft van de hoofdpersoon een treffende vertolking. Haar spel is sober en beheerscht, wat vooral in haar liefdesscènes met Pierre Fresnay. een markante figuur op het witte doek tot uiting komt. Om dit tweetal groepeeren zich verscheidene andere figu ren. die het hunne aan deze. bezienswaardige film hebben bijgedragen. Uit het voorprogramma memoreeren wij in de eerste plaats 'n pittoreske film in kleuren over de bergen van Minnetonka met or- chestrale begeleiding op den achtergrond. Een inderdaad kunstzinnige rolprent. Het journaal geeft ons een aantal sportge beurtenissen uit 't buitenland en 'n goed ver zorgde revue van binnenlandsche feiten; waaronder de huldiging van Anthony Fok ker en zijn „Spin" op Schiphol, de voorberei dingen voor de studentenfeesten te Utrecht en een vermakelijke hardloopwedstrijd voor kellners. Voorts ziet men een aantal interes sante fragmenten van het wielerevenement in Scheveningen en den in het Anxsterdam- sche Stadion gehouden Olympischen dag. Jaarvergadering Roode Kruis. Onder leiding van Prinses Juliana. Vrijdag heeft de algemeene vergadering van het Ned. Roode Kruis in Eindhoven plaats gehad, waarbij de voorzitster. Prinses Juliana tevens een bezoek aan deze stad bracht. Te half elf arriveerde de koninklijke auto uit het Loo voor het ontspanningsgebouw van de Philipsfabrieken, waar de prinses door de Roode Kruis commissie werd ontvangen. Te elf uur begon de algemeene vergadering, die werd geopend door Prinses Juliana, pre sidente van het Roode Kruis. Na een woord van welkom tot de aanwezi gen te hebben gesproken en daarbij in het bij zonder te hebben begroet den burgemeester van Eindhoven, de vertegenwoordigers van Nederlandsch-Indië en Curacao en die van den Koninklijken Nationalen Bond, „Het Oranjekruis" memoreerde de prinses als een bijzonder belangrijk feit in het afgeloopen jaar de uitzending der ambulance naar Ethio pië. Het Nederlandsche Roode Kruis spreekt zijn hartelijke erkentelijkheid uit jegens alle inwoners van het rijk, zoowel in Europa als in de overzeesche landen, die door hun x milde bijdragen in geld of in natura die uitzending mogelijk hebben gemaakt. Na de rede van Prinses Juliana werd het verslag door het hoofdbestuur van zijn ver richtingen en den toestand van het Roode Kruis over 1935 uitgebracht. Het aantal afdeelïngen is in het afgeloopen jaar met 6 vermeerderd. Uit de in het verslag opgenomen gegevens van de ver richtingen der verschillende afdeelïngen blijkt wederom een groote activiteit over dé geheele linie. Het aantal Roode Kruis bloedtransfusie diensten bedraagt thans 23, terwijl in 10 ste den definitief is besloten, tot het stichten van een Roode Kruis bloedtransfusiedienst, zoodat binnen korten tijd 33 bloedtransfusie diensten onder de auspiciën van het Neder landsche Roode Kruis zulten functionneeren Niettegenstaande het rijkssubsidie met f 4400 is verminderd, is het toch mogelijk ge weest, de begrooting grootendeels ongewij zigd aan die van het vorig jaar te doen sluiten doordat het departement van defensie heeft goedgevonden, het bedrag, noodig voor de kringmagazijnen en transportcolonnes met f 4000 te verhoogen. Nadat de begrooting was vastgesteld, wer den de ingekomen voorstellen der afdeeling behandeld. Na afloop der vergadering reed de konink lijke auto, gevolgd door talrijke volgauto's en autobussen, waarin de deelnemers aan de ver gadering en de genoodïgden hadden plaats genomen, door Eindhoven's straten, volgens een van te voren vastgestelde route, naar het stedelijk van Abbemuseum, waar het gemeen tebestuur van Eindhoven H. K. H. een ont vangst bereidde. Hierna heeft Prinses Juliana nog een bezoek aan de Philipsfabrieken gebracht. HET ZEDENSCHANDA.IL. 's GRAVENHAGE, 12 Juni. Naar wij ver nemen, zijn de beide personen, die dezer da gen nog zijn gearresteerd als verdacht van bij het ze denschandaal betrokken te zijn, na voor de justitie te zijn geleid, op vrije voeten ge> steld. 'PRUEBAMMA ZONDAG 14 JUNI. HILVERSUM I, 1875 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek. 9.50 Vrij Evang. Kerkdienst. Hierna: Gram.pl. 12.15 KRO-orkest. 1.00 Boekbespreking. 1.20 KRO-orkest. 2.00 Godsd.onderricht. 2.30 KRO- Symphonie-orkest en Gram.pl. 4.15 Ziekenlof. 5.00 Geref. Kerkdienst. Hierna: Gewijde koor muziek. 7.45 Voetbalnieuws. 7.50 Religieuze causerie. 3.10 Berichten A.N.P.. Mededeelingen. 8.20 Gram.pl. 8.30 KRO-orkest en solisten. 10.15 Gram.pl. 10.30 Berichten A.NJ, 10.35 Gram.pl. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperanto-lezing. HILVERSUM H, 301 M. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA, 6.00 VPRO. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Orgelspel. 9.00 Berichten, Tuinbouw- praatje. 9.30 Berichten. Orgelspel. 9.50 Berich ten, Gram.pl. 10.10 Jubileum-Puzzle. 10.30 VARA-oxkest. 11.15 Van Staat en Maatschap pij. 11.30 A'damsche Post-Harmonie. 12.00 AVRO-Aeolian-orkest. 12.50 Derde Eeuwfeest Rijks-Universiteit te Utrecht (Lezingen). 1.20 Kovacs Lajos' orkest. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Mannenkoor „Zanglust". 3.00 Residentie-orkest en solist. 4.30 Olympisch nieuws. 4.45 Sport uitslagen A.N.P. en Voetbalpraatje. 5,00 Gem, Koor „Amsterdam" en Gram.pl. 5.30 Sport- praatje en Sportuitslagen ANP. 5.50 Gram.pl, 6.00 De vensters open. 6.30 De VCJC-kampen. 6.45 Ned. Herv. Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP, Mededeelingen. 8.20 Omroeporkest, koor en so list. 9.20 Radio-Journaal. 9.35 Herhaling Prijs vraag. 9.45 Orgelconcert. 10.05 Toespraak. 10.10 Omroeporkest. 11.00 Berichten ANP. 11.10 Gram.pl. 11.15—12.00 Kovacs Lajos' orkest. DROITWICH. 1500 M. 12.50 BBC-Schotsch-orkest. 1.50 Pianoduet ten. 2.20 Het Cambridge Town Silver Prize or kest en soliste. 3.20 Het Sharpe-Sextet en so list. 4.05 Gram.pl. 4.50 Kin der-Kerkdienst. 5.20 Missiepraatje. 5.40 Radio-tooneel met muziek. 7.40 Sopraan en piano. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.20 Hon- gaarsche Volksmuziek. 9.50 L. Jeffries en zijn orkest. M.m.v. soliste. 11.05 Epiloog. RADIO-PARIS. 1548 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl. 11.20 Orgelconcert. 1.20 Vervolg orkestconcert. 3.05 Nat. orkest. 5.20 Populaire muziek. 7.50 Zang en voordracht. 8.20 Operette-uitzending. 9.05 Radio-tooneel. 11.05—12.35 Dansmuziek en Populair concert. KEULEN, 456 M. 6.20 Havenconcert. 9.35 Gewijde uitzending. 10.20 Omroeporkest. 11.50 Bach-cantate. 12.20 Militaire muziek. 1.25 Omroeporkest. 3.20 Gram.pl. 4.20 Populair concert. 6.50 Kamer muziek. 7.30 Gram.pl. 8.30 Vroolijk program ma. 11.00—12.20 Dansmuziek. BRUSSEL 322 M 9.25 Gram.pl. 10.20 Salon-orkest. 11.20 Max Alexys- orkest. 12.20 Salon-orkest. 1.30 Gram. pl. 2.20 Hot Jazz. 3.20 Reportage. 5.20 Kamer muziek. 6.20 Salon-orkest. 7.20 Piano-recital. 8.20 Symphonieconcert. 10.30 Gram.pl. 11.35— 12.20 Dansmuziek. BRUSSEL 484 M 9.20 Gram.pl. 10.20 Max Alexys' orkest. 11.10 Waalsche Bedevaart naar Waterloo. 12.50 Dansmuziek. 1.30 Orgelconcert. 2.20 Gram.pl. 3.20 Operamuziek. 4.20 Omroeporkest. 5.20 Dansmuziek. 7.20 en 7.35 Gram.pl. 8.20 Om roeporkest. Gram.pl. en optreden der „Fra- tellini". 10.30 Dansmuziek. 11.20—12.20 Gram. platen. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 8.30 Gevarieerd programma. 10.20 Berichten. 10.50 Viool en piano. 11.05 Weerbericht. 11.20 12.20 Dansmuziek. RADIO MOORS N.V, KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 15 JUNI 1936. HILVERSUM I, 1875 M. NCRV-Uitzeuding. 8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.15 Gra- mofoonplaten; 10.30 Morgendienst; 11.00 Chr. Lectuur; 11.30 en 12.15 Gram.platen; 12.30 A'damsch Salonorkest; 2.00 Gram.pla ten; 2.45 Wenken voor de keuken; 3 15 Gra- mofoonplaten; 4.00 Bijbellezing; 5.00 So praan, tenor, altviool en piano; 6.30 Vragen uur; 7.00 Berichten: 7.15 Vragenuur; 7.45 Re portage; 8.00 Berichten A.N.P.; 8.15 Chr. Ra diokoor; 9.00 Causerie over het intern, kou- de-congres: 9.30 Orgelconcert 'Om 10.00 be richten A.N.P.) 10 30 Gram.platen. HILVERSUM II, 301 M. Algemeen programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gram.platen; 9.00 Ensemble Lismon- de; 10.00 Morgenwijding Gram.platen; 10.30 Ensemble Lismonde; 11.00 Orgel en hobo; 12.00 De Continental Five; 12.45 Gram.platen 1.30 Cantabilé-orkest; Gram.platen en voor dracht; 3.10 Voordracht; 3.3) Omroeporkest; 4.30 Muzikale causerie; 5.30 Kovacs Lajos' orkest en Gram.platen; 7.30 Piano-recital; 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen; 8.10 Gram.platen; 8.50 Omroeporkest en solist; 9.30 Radiotooneel; 10.30 Gram.platen; 11.00 Berichten A.N.P. 11.10 Dansmuziek. DROITWICH, 1500 M. 11.20 en 12.05 Gram.platen; 12.20 Relig. causerie; 12.45 Het Wayne-Sextet; 1.35 Or gelconcert; 3.20 Gram.platen; 4.20 Viola en piano; 4.50 Het Emlyn Collieries Orkest, m. m.v. bas-bariton; 5.35 Het Vario-Trio en so praan; 6,20 Berichten; 6.50 Koorconcert;' 7.10 Vacantielezing; 7.30 Boekbespreking; 7.50 Natuurhistorische causerie; 8.20 BBC- Dansoorkest; 8.30 Radio-tooneel; 9.50 Be richten; 10,20 Buiïtenlandsch overzicht; 10.35 BBC-orkest; 11.35 Dansmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M, 8 30 Het Zemick-Strijkkwartet; 9.20 Radio- tooneel; 10.20 Berichten; 10.50 Viola d'amore en haip; 11.05 Weerbericht; 11.20 Concert. RADIO-PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.platen; 11.20 Orkestcon cert; 2.50 Gram.platen; 4.20 Concert; 5.50 Orkestconcert; 8.20 Zang; 9.05 Saxofoonkwar tet, zang, harp en voordracht; 11.05 Dans muziek en oopulair concert. KEULEN. 456 M. 6.50 en 12.20 Orkestconcert; 1.35 Neder- saks. Symphonie-orkest: 2.35 Orgelconcert; 4.20 Populair concert; 6.20 Omroeporkest en solisten; 7.20 Gram.platen; 9.20 Omroep- kleinorkest; 10.40 Orkestconcert; 11.20 Silez. Orkestvereen. BRUSSEL. 322 M. 12.20 Gram.pl.; 12.50 Ktein-orkeSt; 1.50 Gram.platen; 5.20 Kleinorkest: 6.50 en 7.20 Gram.platen; 8.20 Salonorkest en Gram.pl.; 9.20 Fanfareorkest en zang; 10.30 Gram.pl. BRUSSEL, 484 M. 12.20 Salonorkest; 1.30 en 5.20 Dansmuziek 6.35 Klem-orkest; 7.30 Gram.platen; 8.20 Zang; 8.50 Zang; 9.10 Gram.platen; 9.30 en 9.40 Zang; 9.50 Hoorspel; 10.15 Zang; 10.40 Gram.platen. Johan Theunisz. Het ontoeganke lijk Hart. Den Haag. H. P. Leo pold's U. M. Zooals de titel van dit boek „Het ontoegan kelijk hart" een beetje vreemd gedrukt staat in het water van het Flevo-meer, waaruit een onvriendelijk profiel der stad Enkhuizen en witte zeilen van scheepjes oprijzenzoo scheept ae schrijver ons een beetje vreemd met dien titel op, waar wij, als wij Amen zeg gen, wat beteekent dat het boek uit is eigen lijk geen weg mee weten om het zonder pro test als attribuut van de hoofdfiguur te er kennen. Is het hart van Bernardus Paludanus, den stadsdokter van Enkhuizen in het eerste kwart der 17e eeuw. zoo ontoegankelijk inderdaad of had de auteur toen zijn verhaal geschreven was, zoozeer behoefte aan 'n eenigïszïns pre- cieusen titel om zijn, in feite zoo eenvoudig, gegeven op te sieren? Ik vrees dat hij den lust daartoe niet heeft, willen weerstaan, zooals hij ook heeft toege geven aan wat een eisch des tijds schijnt ge worden: het schrijven in een kortgeknipten praesens-vorm en 'n beelding, die doet denken aan het klik-klak eener geestelijke moment opname, van ideeën en gewaarwording. Mis schien bruikbaar voor in telegram-stijl geredi geerde film-explicatie, lijkt het procédé mij te gemakkelijk en goedkoop om in de litteratuur duurzaam van belang' te kunnen wezen. Doch gedurende eenigen tijd zullen wij nog wel van proeven op dat gebied kunnen genieten, al dan niet, zooals in de boeken van Stroman het ge heele werk door, volgehouden, öf, als bij Theu- nisz door gansch andere structuur afge wisseld. Johan Theunisz is een meester in deze mengkunst en hij voegt er in dit boek nog een bijzondere constructie aan toe door na elk hoofdstuk vol dialoog en flitsende omschrij ving nog een epiloog te leveren waarin hij de(n) hoofdpersoon van dat hoofdstuk per soonlijk toespreekt op de wijze waarop de dominé aan de groeve de afgestorvene her denkt, of waarop na de oude fabels altijd in enkele versregels de moraal volgt. Eigenaar dige mengeling van experimenteeren in het nieuwste met een opgraven van het dierbare, ouderwetsche, die mij voor Theunisz kenmer kend lijkt, en waarvan ik de attractie niet ont kennen zal al is een bepaalde vorm-gebroken- heid in het kunstwerk er het gevolg van. Het levensverhaal van Paludanus is geheel der historie getrouw, beschreven, Paludanus (Berent ten Broecke buiten de geteerde we reld) werd in 1586 stadsdokter van Enkhuizen. Hij had al veel in de wereld rondgezworven, in Padua en Neurenberg gestudeerd en met vete groote geleerden van zijn tijd contact ge had. Hij was een universeel geteerde die in medicijnen en philosophie gepromoveerd, evenzeer gezag bezat op het terrein der bo tanie en volkenkunde, zoodat hem zelfs een plaats als professor aan den plantentuin der Leidsche Universiteit werd aangeboden en zijn eigen kabinet van rariteiten op ethnologisch gebied een wereldvermaardheid bezat. De plaats in Leiden weigerde hij na veel over en weer praten en die plaats werd toen bezet door een ander geleerde, die bij onze Haarlemsche bloemkweckers nog nu bekend zal zijn door zijn tulp-import: door Carolus Clusius. Doch ook Paludanus zelf is ons geen vreem de. Want zijn door Hendrik Gerritsz Pot ge schilderd portret, waarvan Theunis in zijn boek vertelt, hangt hier in het Frans Hals museum. En Ampzing dichtte daabbij „Een oud, aensienlyck Heer, een vroom godsalig man, Een meester inde const, die 't quaet genesen kan, Den Vorsten lief en waerd: die selfs van 'sKeysers wegen Het hoog Notaris-ampt ter eeren heeft vercregen". enz. Deze Paludanus nu verschijnt in Enkhuizen in een tijd dat die stad haar grootsten bloei te gemoet gaat; hij wordt er om zijn wereld reputatie geëerd en leeft er in vriendschap met mannen, die hun tijd vooruit brachten op wetenschappelijk, vooral zeevaartkundig ge bied. Daar toch werkt ook Wagenaer, in dien tijd, aan het in kaart brengen der zeewegen, daarheen keert ook de jonge Jan Huyghen van Linschoten huiswaarts na een dertien jarig verblijf in Indië, waar hij, onder andere, geheimschrijver van den aartsbisschop van Goa geweest was. Levendig aandeel neemt Paludanus aan Wagenaer's werk en aan de voorbereidingen, die Jan Huyghen treft voor nieuwe reizen naar de Noord er later voor den uitgaaf van zijn beroemd geworden reisbe- beschrijvingen. En in al wat het geestelijk le ven van zijn stad betreft wordt Paludanus be trokken; hij is er de vriend der verlichte be stuurders der stad en de vereerde vertrouwde der geleerden. Want Enkhuizen bezat in den jong gestorven Gerardus Vesterman een ge leerd predikant, wiens nagelaten bibliotheek door Paludanus' zorgen de basis zou worden eener stadsboekerij en in Heertjen IJsbrandtsz een schepen in ruste, wiens kennis der klas sieken zelfs voor dien tijd opmerkelijk was. 1-Iet is een aardige verdienste van dit boek van Theunisz dat de lezer er door wordt bin nengevoerd in het doen en laten van wie aan de stedelijke gemeenschap kleur en aanzien verleenden. De schrijver betrekt hem op han dige wijze in de conflicten die zich onder hen voordoen, in de plannen die beraamd, de hulp die onderling verleend, de kleine vijandighe den die gesmeed worden. In zijn partculier leven is Paludanus onfor tuinlijk met een paar zijner kinderen, waar van hij er acht heeft uit zijn huwelijk met Catharina Robberts, een stilzwijgende, plichts getrouwe, dienende echtgenoote en moeder, die in ieder opzicht de moeilijke kunst ver staan heeft de vrouw van een beroemd man te zijn. Paludanus is niet sentimenteel, soms bruut jegens hem van wien hij een afkeer heeft, doch trouw in zijn genegenheid en van een absolute eerlijkheid in handel en wandel. Doch bij het klimmen der jaren komen ook voor hem de moeilijkheden; hij wordt ge- désillusioneerd in zijn jongens, ondervindt verdrietelijkheden in zijn praktijk en niet al tijd de medewerking waarop hij meent recht te hebben. Vrienden gaan heen voor goed of vallen hem af en alleen de bezoekers van we reldreputatie, door de zijne aangetrokken, veraangenamen nog zijn teven. Het is de tra gedie van het, oud geworden, zich langzamer hand overbodig voelen. Hij wordt 83 jaar en sterft in de, stad die hem een klein deel harer beroemdheid danken moest. Voor de schrijfwijs èn de inzichten van den auteur Theunisz zijn een paar citaten dienstig, die ik lichten wil uit het hoofdstuk aan Lode- wijck ten Broecke gewijd, aan Paludanus' zoon die speelschuld maakte, diefstal pleegde en ten slotte werd doodgeschoten bij een po ging op een schip naar Guinea te komen: „De wacht dreunt nader op het plankier langs de palen, die met regelmatige tusschen- ruimten de scheiding van wal en water mar keeren. De stapels zakken, de bijeengerolde tonnen zijn tot onherkenbare duisterheden samengegroeid. De wacht stapt naar het einde van het hoofd,, en draait zich om. Daar beweegt het duister. Een gestalte duikt op uit het effen zwart van de zakkenstapels en richt zich naar de loopplank. „Halt". De roep dreunt ui de stilte. De wacht richt het pistool. De gestalte heeft bijna de loopplank bereikt, en duidelijk staat een hoofd tegen de lamp lichte vensters van de kajuit. „Halt". De donkere gestalte buigt zich voorover. Een schot valt, hard en scherp. Een schreeuw! Een arm zwaait. Een doffe plons. Mannen springen toe van het schip. Lan taarns zwaaien boven de hoofden. In. het wa ter sprankelt overal licht. „Daar! Daar!" Een matroos laat zich van het boord neer zakken. Donkere lijven buigen voorover tus- schen pakhoofd en schip. „Pak aan!" Tusschen de zwarte mannen ligt het natte, levenlooze lichaam. Een lantaarn wordt aangereikt. „Het is een knaap!" Op de natte planken, in het gele licht van de scheeplamp ligt het lijk van Lodewijck ten Broecke." En dan uit de „epiloog voor Lodewijck ten Broecke" die de schrijver hierop volgen laat, nog dit: „Uw teven eindigde vroeg. Te vroeg? Wel licht te laat? De dood geeft geen antwoord. Maar wie verlangt dat? Alleen zij, die niet gelooven, vragen. Vra gen is aarzelen. Wie aarzelt, vreest. Zij die ge looven. vreezen niet. Zij kennen de zekerheid, dat niets om niet gebeux-t. Zij weten, dat enkel geschiedt, wat geschieden moet. Zij beseffen de groote onaf wendbaarheid als het strikt juiste. Zij weten, dat alles wat onontkoombaar is, ook onaan vechtbaar en dus rechtvaardig is, en enkel goed. Dezulken leveren zidh uit in sereene overgave. Zoo men een waardebepaling van iemands leven zou kunnen geven, dan zou men, in groote kortzichtigheid, misschien Uw teven gering achten en weinig belangrijk. Maar wie heeft daartoe den moed en de zelf overschatting? Wie waagt het, het onmeetbare grenzen te stellen? Enz De scherpzinnige lezer zal bemerkt hebben dat de auteur Johan Theunisz uit een zeer apart hoekje onzer litteraire broeikas stamt. Maar met dat al in zijn hoekje een zeer be langwekkende figuur is. J. H. DE BOIS,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 14