Kleermakerij J.v. Dam Prima Maatcostuums Surrealisme in Londen. Maxim Gorki overleden HET AMERIK. HUIS FLANELLEN BROEKEN Heydt's Broeken 44 Anegang 44 Zoo'n Migraine? V R TT D A G 19 TUN I 1936 HAAELE M'S DAGBLAD 10 yKUN/T IN IETIEREN Een Wonderlijke Tentoonstelling. Onze Londensche correspondent schrijft: De surrealistische kunst is nieuw voor Londen. Het heeft ze pas in ruime dosis ont vangen. De New Burlington Galleries bevat ten zoowat 400 stukken van surrealistische kunstenaars uit 14 landen. Nederland is er niet bij en is dus zeker niet in de voorhoede van deze opstandige beweging in de kunst. Abstracte kunst kennen wij hier al lang. Ze houdt zich bezig met kleur en vorm en pa troon die geen diepte hebben. De abstracte kunst hier is streng en eentonig en erger dan puriteinsch. Haar beoefenaren gebrui ken kleur alleen om de kleur van het doek te veranderen. Zij hebben alleen dit met de surrealisten gemeen dat zij in opstand zijn tegen de theorie dat de kunst het leven of de natuur moet weergeven, dat ze zichtbare feiten moet uitbeelden iof in de wijze van voorstelling de gedachten die den kunste naar bij de aanschouwing en voortkomend uit de aanschouwing hebben bezig gehou den I. De beoefenaren der abstracte kunst kennen geen derde dimensie. Door deze te veronachtzamen ontgaan zij gemakkelijk de indrukken van de menschelijke gezichtser varing. Hun verzet tegen de bestaande kunst orde is van weeken aard. Zij hebben het voorbeeld gevolgd van den electrischen stroom en den weg bewandeld van den min sten tegenstand. Anders staat het met de surrealisten. Zij willen een andere wereld. De heeren van het abstracte penseel hebben de wereld prijsge geven en hebben er geen nieuwe voor in de plaats gesteld. Zelfs de surrealisten beseffen dat een wereld drie dimensies moet hebben. Hun landschappen (de surrealistische term is ons onbekend) hebben schaduw en diepte. De stoffage staat er in, scherp van lijn en tint en vorm. Maar als ons oog overeenkomt met dat van den gemeenen man dan kunnen het surrealistisch landschap en zijn stoffage nergens rijmen met bewuste ervaring. De surrealisten vertellen dat hun werk rijmt met, de onbewuste ervaring. Ervaring kan echter niet onbewust zijn. Misschien bedoe len zij de ervaring van de bewusteloosheid van den slaap, de physieke bewusteloosheid. Het karakter van het werk op de tentoon stelling verzuimt dit vermoeden te bevesti gen. ..The stuff that dreams are made of" is van deze wereld hoezeer het, ook kan spot ten met dc natuurwetten. Onze indruk was dat vele surrealisten op hun beurt spotten met onherkenbare artikelen, vegetatie en fauna. Zij doen het ook met herkenbare ar tikelen. bij voorkeur met. de dingen die in den vuilnisbak terecht komen, koolstronken, verroeste spijkers, ijzerdraad (een zeer ge liefd artikel blijkbaar), stukjes hout, oude kranten en blikjes. De Franschman André Breton, die een lei dend surrealist is. heeft dikke boeken ge schreven om te beproeven het wezen van zijn kunst en die van zijn medewerkers dui delijk te maken Hij loopt op de tentoonstel ling rond in een liehtgroeon pak en hij draagt een vuurroode das. Een van zijn helpsters verbouwereerde het publiek van den ope ningsdag door in haar persoon surrealisme levend t.e maken. Zij droeg een witzijden kleed en haar hoofd was van nek tot kruin afgedekt, met rozen. In een arm droeg zij een wassen been. een fragment van een wassen mannequin uit een modemagazijn. Zulke vreemdsoortigheid heeft Londen sterk aangetrokken en het commercieel succes van de tentoonstelling verzekerd. Breton redeneert dat de photografie den doodsteek heeft toegebracht aan alle tradi- tionëele. wereldsche representatieve schil derkunst. Er bleef voor den kunstenaar niets anders over dan wat hij noemt „interne perceptie" zichtbaar weer te geven. Deze redeneering doet sterk twijfelen aan de sopntaneïteit van de beweging, Dwang heeft haar in het leven geroepen, dwang van „ex terne" omstandigheden, De surrealisten heb ben naar de tentoonstelling getuigt besloten dit de wereld betaald te zetten. Zij hebben gewroet in het onderbewustzijn en beweren nu dat zij in hun oeuvre een Freudiaansche wereld open leggen. Het is een onfrissche wereld waarmee men de kennismaking niet op prijs kan stellen. Of deze wereld rijmt met die van Freud's wetenschap zal alleen deze geleerde kunnen beoordeelen. Wij heb ben het vermoeden dat het oordeel ongun stig zou zijn. Het grootste deel der doeken is vervaar digd naar een simpel recept. Men neemt een droom, bij voorkeur een nachtmerrie; men zorgt er voor dat in het verband van het beeld alles slaat als een tang op een varken (hetgeen in droomen vaak het geval ls>: men mijdt alle realiteit door dé aard- sche dingen en wezens van den droom of de nachtmerrie te vervangen door griezelige, onvertrouwde vormen en gestalten. Zoo krijgt men zonder veel geestelijke in spanning het summum van ongerijmdheid en onsamenhangendheid. In de meeste werken hier is de mensche lijke gestalte in vorm zoowel als in substan tie geheel of gedeeltelijk herzien. Een van de beer.en heeft zich ontwikkeld tot een struik. Het hoofd is een stok. een kropje salade of een hard gekookt, in de lengte middendoor gesneden ei. Een van de grappen of protes ten (want alles is zure grap of protest) is een paar bottines die op de wreef overgaan in bloote voeten, schitterend geschilderd Men kan ook zeggen dat de grap een paar voeten is die ter hoogte van den enkel over gaan in leder en elastiek. Onder de inzenders behooren Picasso en Masson. Hun kunstenaarschap wint het meestal van hun belangstelling in het on derbewustzijn, zoodat men bewonderen kan. Verf is niet het eenige uitdrukkingsmiddel. Masson, die zoo voortreffelijk kan schilde ren, heeft ook een voorstelling gemaakt (die men zich niet kan voorstellen) uit touw en spijkers, zand en veeren. De photografie, die op het getuigenis van Breton surrealisme in het leven heeft geroeoen, wordt erkend in „Het ultimatum". Dit is een photo van de Are de Triomphe. Bovenop heeft zich en zij heeft de gansche breedte van de Are noo- dig een aanvallige vrouw neergevleid. De zee spoelt over de Etoile. Een jonge dame dobbert dartel in de golven. In de verte ko men dreigend oorlogsschepen aanzetten. Op den voorgrond en op het, droge staan staats lieden in een rij met heftige gebaren te spre ken. De plastiek is even absurd als de rest. De volstrekte veronachtzaming van logica is ook doorgezet in de titels. Er is een knutsel- stukje. vervaardigd uit vischtuig. een paar dobbers verbonden door vischgaren. als een antenne die masten verbindt. Waar de an tenne een der masten nadert hangt er een vuurroood tc lek el instrumentje aan. De schrandere kijker meent te doen te hebben I mei een surrealistische voorstelling van de radio: maar de catalogus zegt dat men te j £.\c.\ OE ETALAGES VRAAGT STALEN TEL. 1*236 GED. OUDE GRACHT 78 maakt bekend, dat al haar MAATKLEEDING op eigen atelier vervaardigd wordt, uitslui tend door kleermakers die bij de grootste kleermakerijen des lands hebben gewerkt. ONZE WERKPLAATS is ter overtuiging steeds voor het publiek toegankelijk. Ons werk kunnen we dus TEN VOLLE GARANDEEREN. Déze week etalteren wij een geheel nieuwe collectie stoffen Wij gaan dus voort, mef 2 pantalons te leveren vanaf f 40. en noodigen een ieder uit een kijkje te komen nemen. (Adv. Ingez. Med.) doen 'heeft met De Vlucht naar Egypte. En tocht vraagt, men zich af of deze ver schrikkelijke gekunsteldheid, die hier en daar toch wel boeit, wellicht niet half-bewust of onbewust een tijd inluidt van nieuwe artis tieke ontvankelijkheid. A. K. VAN R. Groote figuur uit de Russische letterkunde. Uit Moskou wordt bericht, dat de beroemde Russische schrijver Maxim Gorki Donderdag overleden is. Maxim Gorki heette in werkelijkheid Aleksej Maximowietsj Pjeskof en werd op 14 Maart 1869 te NiezjniNovgorot geboren. (Sommige bronnen geven 1868 op. Gorki zelf heeft bo venstaande datum en jaar verstrekt). Hij is niet afkomstig uit een familie van intellec- tueelen, maar is de zoon van een behanger, terwijl zijn moeder de dochter was van tien verver Kasjirien. „Mijn grootvader van va ders zij", schrijft Gorki, ..is gedegradeerd als officier door Nikolaas I, wegens wreedheid tegenover de soidaten. Het was een zoo hard vochtig man, dat mijn vader vijfmaal het ouderlijk huis ontvlucht is tusschen zijn tiende en zijn zeventiende jaar. De laatste keer slaagde hij er in definitief weg te ko men. Hij ging te voet van Tobolsk naar Niezjni-Novgorot en werd behangersleer ling". Toen Aleksej vijf jaar was, overleed zijn va der. Op negenjarigen leeftijd moest de zoon zijn eigen brood verdienen. Van naar school gaan was geen sprake, maar hij wist de noo- dige algemeene ontwikkeling op te doen en las veel. Ongetwijfeld is hij het type van den autodidact. Vijftien jaar lang zwierf hij door Rusland, op zoek naar een bezigheid, die hem zou liggen. Hij werd achtereenvolgens duvels toejager in een schoenenwinkel leerling bij een bouwkundig teekenaar. assistent bij een vervaardiger van heiligenbeelden, koksjongen op een stoomboot, arbeider aan- de Wolga (hij was toen vijftien), houtzager, pakjesdrager, appelventer, baanwachter te Zarizien. kwastverkooper en schrijver bij een advocaat in zijn geboortestad. Eindelijk bracht men hem op het idee auteur te worden en hij debuteerde met een vertelling „Makar Tsjoedra". die door de courant „Kaf- kas" werd opgenomen. Daarna schreef hij schetsen voor allerlei bladen, totdat hij in 1893 Wlodimir Korolenko. den vermaarden novellist, leerde kennen, die zorgde, dat Pjesj- kof's product „Tsjelkasj" door een der voor naamste Petersburgsche bladen, de .,Roes- kaje Bogadzwo", opgenomen werd. Dit en zijn volgende verhalen maakten Pjesjkof, die het pseudoniem Maxim Gorki bitter) aangenomen had,, in korten tijd beroemd. Sedert 1898 werkte hij uitsluitend voor de „Ziezn". waarin o.m. „Thomas Gor- deïef" en „Moezjiek" (De boer) verschenen. Deze romans, die men al tot Gorki's tweede periode rekent (terwijl dan de korte verhalen de eerste periode uitmaken) staan nog sterk onder invloed van anderen, bijv. Dostojefski. In deze groep hooren ook de tooneelstukken .Kleinburgers". „De kinderen van het licht" en het beroemde ..Nachtasyl". In een over gangstijdperk schreef Gorki „De moeder", misschien het meest vermaarde van al zijn werken. Zijn sympathie voor de „intelli gentsia" begon te tanen. „De moeder" zou door een volbloed-communist geschreven kunnen zijn. Hij zond het manuscript aan den later wereldbekenden regisseur G. W. Pabst (ma ker van de film „Dreigroschenoper") ten em oe het te laten verfilmen. Deze achtte zich om verschillende redenen daartoe niet in staat, waarna Gorki het boek aan den groo- ten Russischen filmer Poedowkin deed toe komen. die er een cinegrafisch document uit opbouwde, dat een triomftocht over de we reld heeft gemaakt. Nu nog behoort Poe- dowkins „Matj" tot de beste films uit de moderne productie. Gedurende den wereldoorlog nam Gorki oen pacifistische houding aan en in 1917 ging hij officieel naar de communisten over. Se dert dien heeft hij in Rusland een belangrijke plaats op cultureel gebied ingenomen. In 1922 begaf hij zich in verband met zijn zwakke ge zondheid naar het buitenland. Bij zijn te rugkeer in de U.S.S.R. (1928) werd hem een geestdriftige ontvangst bereid. Toen hij zijn veertigjarige schrijverscarrière kon vieren, was heel Rusland, zco ver het tot de arbei dersbeweging behoorde, in een feestroes. Zijn loopbaan als politicus is merkwaardig. Reeds in zijn „Nachtasyl", dat bijvoorbeeld ce Berlijn twee jaar achtereen volle zalen trok, beschreef hij het zwerversleven en het bestaan der armen. Na de Januari-revolutie werd hij er van beschuldigd aan de onlusten te hebben deelgenomen en een verbanning volgde. Toen zich verschijnselen van tering bij hem voordeden, herkreeg hij gedeeltelijk zijn vrijheid. Hij begaf zich eerst naar Fin land en toen naar Italië. Sedert 1899 had Gorki zich aangesloten bij de sociaal-demo craten en sindsdien werd hij voortdurend ra dicaler. Terwijl in zijn eerste voortbrengselen de maatschappelijke ellende van een niet- uitgesproken revolutionnair standpunt wordt beschouwd, is zijn later werk communistisch. Hij vervalt volgens het algemeen oordeel echter niet in het genre van propaganda ma ken, dat veel tendentieuze boeken ongeniet baar doet zijn. In de derde periode schreef hij o.m.: „Mijn jeugd", „Onder vreemden". „Mijn universiteiten", „Herinneringen" „Fragmenten uit mijn dagboek", „De onder neming" en „Klem Samgien". De bijzetting van Maxim staatskosten op 20 Juni a.s. het Roode Plein in Moskou. Gorki zal geschieden ONDERSCHEIDEN DOOR DE CRISIS ZUIVELCENTRALE. Aan den heer W. F. Wallekers. Kampervest 29, is een diploma uitgereikt, als bewijs, dat hem bij de bedrijfsinspectie gehouden in den winter 193536, de hoogste premie van de Nederlandsche Crisis Zuivel Centrale werd toegekend voor de bijzondere zorg aan den stal, het vee. het melkgereedschap en het melken besteed. voor Reis-, Sport- en Kampeerartikelen 24 BARTELJORISSTR. 24 TELEF. 13439 JACK MORRIS (Adv. Ingez. Med.) UITSLAG VEILING. Uitslag der veiling, gehouden in ,.'t Nota rishuis". alhier, op Donderdagavond. Het café, genaam „De Hoek", met afzon derlijk opgaande bovenwoning te Haarlem aan de Westerstraat no. 97 zwart en rood. hoek Westergracht, stal aan de Westerstraat alsmede pakhuis met afzonderlijk opgaande bovenwoning en erf aan de Kolkstraat no 34 f 7485 J. J. Jacques. De villa te Heemstede aan den Bronstee- weg no. 36 met daarachter gelegen zuivel- huls, gemerkt no. 36 a. garage, stalling en verdere gebouwen, alsmede groot terrein ge legen aan den Bronsteeweg en Heemsteed- sche Dreef. De villa aan den Bronsteeweg no. 36 met grooten tuin. Het zuivelhuis, gemerkt no. 36 a. met schuren en uitgang aan den Bronsteeweg. Het zeer gunstig gelegen terrein aan den Bronsteeweg en Heemsteedsc'he Dreef, met garaee en verdere gebouwen. f 24560 A. M. Joustra q.q. Een winkelhuis met werkplaats te Haar lem aan de Spaarnwouderstraat no. 102. als mede een groot magaziin met werkplaatsen (ingericht voor bakkerij) en twee afzonder lijke bovenwoningen aan de Nieuwe Spaarn wouderstraat no. 3. alles aaneengelegen. De winkel met werkplaats aan de Spaarn wouderstraat No. 102. f 5000. opgehouden. Het magazijn met werkplaatsen pakhuizen en 2 afzonderlijke bovenwoningen, aan de Nieuwe Spaarnwouderstraat no. 3. f 4500 opgehouden. Een huis en erf te Haarlem aan de A. L. Dyserinckstraat no, 78. f 2010 J. Eckhardt q.q. Een huis met erf te Haarlem aan de Leid- schestraat no. 65. f 2420, J. W. G. Anschütz q.q. (fa, J. W. G Droste) Een villa met erf en tuin te Haarlem aan den Wagenweg no. 208. f 25000. opgehouden. Het huis en erf te Haarlem aan de Jan Frederik Helmerstraat no. 28. f 2630 G. M van Assendorp q.q. Het huis met erf. tuin en poort te Haarlem aan de Dennenstraat no, 2. f 3610 W J. Steevers. Het huis met tuin te Heemstede aan de Jacob van Campenstraat no. 61. f 6340, J. Duinker. Het huis met afzonderlijk opgaande bo venwoning, erf en tuin te Haarlem aan de Tempeliersstraat no. 45, f 7250, J. S. v. Gelder q.q. Het huis met erf en tuin te Over veen-Els- wout aan de Lambrecht van Dalelaan no. 9a f 2950. opgehouden. Het pakhuis en erf te Haarlem aan Nieuwe Spaarnwouderstraat no. 12a. f 860 H. I. van Goor q.q. de SYNAGOGEDIENSTEN NED. ISRAëL. GEMEENTE. Sabbath: Vrijdagavonddienst bij den Ingang te 8 u. Ochtenddienst te 8 uur. Middagdienst te 1.30 uur. Avonddienst te 10.22 uur. Werkdagen Ochtenddiensten te 7 uur. Middag- en Avonddiensten te 8 uur. Talmoed Torah: Sabbath: Niet. Werkdagen: 's avonds te 7.30 uur. Zondag avond te 7.15 uur. De Middag- en Avonddiensten op de Werk- dagen,alsmede Talmoed Torah, worden ver richt in het Gemeentegebouw, L. Wijngaard straat 14. De overige diensten vinden plaats ter Sy nagoge L. Begijnestraat 11. onze SPECIALITEIT! DE GROOTE MARKT OMSTREEKS 1685. Ter vergelijking- met den tegen- woordigen toestand geven wij hier de Groote Markt weer, zooals deze voorkomt op een schilderij, dat aan den Haarlemschen schilder Gerrit Berckheijde (16381698) wordt toegeschreven. Q Enorme voorraad. 0 In alle prijzen. 0 Voldoen aan ieders keus. Ilaw kwhennaat Ueydi (Adv. Ingez. Med.) SUPR A-NATIONALE-GEBEDSBOND. Voor bovengenoemden bond, die regelma tig over geheel Europa bidstonden houdt voor een geestelijke opwekking, zal de heer R. van Goethem, Evangelist te Brussel, een aantal bijeenkomsten te Haarlem houden van 2125 Juni. De eerste zijn Zondag 21 Juni 's morgens om 10 uur en 's middags om half 6. gevolgd door een bijbelcursus op Maandag-, Dinsdag-, Woensdag- en Donder dagavond telkens om 8 uur. Alle bijeenkom sten. die voor belangstellenden vrij toegan kelijk zijn, worden gehouden in het lokaal Parklaan 21, behalve 's Woensdagsavonds, wanneer vergaderd wordt Ripperdapailk 30. ZEVENDE DAGS BAPTISTE GEMEENTE, lo kaal Parklaan 21. Sabbat (Zaterdag)v.m. 10 uur: Prediking. Nam. 12 uur: Bijbelbespreking, Voorgangers in beide diensten de heeren C. Westerdaal en G. Velthuyzen Jr., uit Amster dam. (Beurtelings). Dus weer een ellendige dag in hei voor uitzicht. Heusch niet noodig! Neem een "AKKERTJE" en binnen 'n kwartier voelt Ge U weer frisch en opgewekt en zijt Ge Uw hoofdpijn kwijt. AKKER-CACHETS helpen verrassend snel bij Hoofdpijn, Kies pijn, Zenuwpijn, Rheumatiek, Griep. Per 12 stuks slechts 52 cent. Overal verkrijgbaar. (Adv. Ingez. Med.) DOODELIJKE AANRIJDING OP DEN HAARLEMMERWEG In den avond van 18 Januari 1935 reed een automobilist op den Haarlemmerweg tusschen Sloten en Halfweg een groentekar aan, die den weg overstak. De bestuurder raakte onder de auto en werd zoo ernstig gewond, dat hij korten tijd later overleed. De automobilist werd vervolgd we gens veroorzaken van dood door schuld. De Rechtbank veroordeelde hem tot een ;eldboete van 300 subs, een maand hechte nis. Verd. kwam in hooger beroep, daar hij van oordeel was dat de schuld niet bij hem lag. De groentekar was naar zijn meening niet ver licht. Twee automobilisten die vlak na het onge luk ter plaatse waren, verklaarden dat de groentekar geen licht op had. Een buurtbe woner kwam echter met een andere verkla ring: volgens hem brandden de lampen wel degelijk. De Procureur-Generaal bij het Amsterdam- sche Gerechtshof nam aan, dat de verlichting niet voldoende te zien was. Hij achtte echter schuld bij verd. aanwezig, omdat hij met ge dimd licht met een snelheid van 60 K.M. heeft gereden. Spr. vond de straf te hoog, temeer daar vaststaat, dat het slachtoffer onvoor zichtig is overgestoken. De Proc.-Generaal requireerde 50 boete, subs. 25 dagen hechtenis. ONTHULLING GEDENKTEEKEN WIJLEN A. INGENOOL Jr. Naar wij vernemen zal op Vrijdag 26 Juni om 4 uur n.m. op de begraafplaats Oud Eik en Duinen te 's-Gravenhage de onthulling plaats hebben van het gedenkteeken op het graf van wijlen den heer A. Ingenool Jr.. in leven di recteur van het Bureau van den Kon. Ned. Middenstandsbond. De heer M. Kropveld, voorzitter van het co mité, dat voor de oprichting van dit gedenk teeken gelden heeft ingezameld, zal met een rede het monument aan de familie overdra gen. NIEUW PROCéDé VOOR KUNSTIJSBANEN 's-GRAVENHAGE, 18 Juni Voor de on- derafdeeling „IJsfabricage" van de tweede sec tie van het Internationaal Koudecongres heeft hedenochtend ir. J. F. H. Koopman een voor dracht gehouden over zijn uitvinding betref fende een nieuw procédé kunstijsbaan, welke voordracht, mede met 't oog op de volkomen nieuwheid van het onderwerp, door een tal rijk gehoor met groote belangstelling werd gevolgd. Na de voordracht volgde een discussie waar bij tal van vragen werden gesteld door be langstellenden van allerlei nationaliteit, welke vragen door den rapporteur op volkomen be vredigende wijze werden beantwoord. DE GROOTE 3IARKT IN 1936. De werkzaamheden aan de Groote Markt naderen thans hun voltooiing. GROENTEMARKT HAARLEM Tomaten f 0.200.26 per K-G. Spinazie f 0.40—0.60 per kist Andijvie f 0.30—0.80 per kist Postelein f 0.30—0.60 per kist Raapstelen f 0.20—0.30 per kist Sla f 0.250.40 per kist Peulen f 0.601.10 per zak Bloemkool f 0.02—0.12 per stuk- Komkommer f 0.020.04 per stuk. Wortelen f 0.06—0.09 per bos Radijs f 0.02—0 03 per bos Rabarber f 0.03—0.06 per bos Asperges f 0.20—0.35 per bos Prei f 0.020.05 per bos Selderie f 0.03—0.05 per bos Peterselie f 0.04—0.15 per bos

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 16