Het buitenlandsche van deze maand. VERTELLING Hei afgeloopen Tooneelseizoen. ZATERDAG 20 JUNI 1936 HAARLE M'S DAGBLAD 9 „Down hut not out" by the author of „Private Papers of a bankrupt bookseller". George Allen anti Un- win Ltd., London. De auteur van „Down but not out" moet 'een merkwaardig mensch zijn. Liever gezegd, is een merkwaardig mensch. Wat alleen al blijkt uit hot feit. dat hij, hoewel het in Enge land en ook daarbuiten een publiek geheim is, wie de schrijver is van de opvallend fris- sche en origineele boeken, die sinds eenige ja ren verschijnen onder de terloopsche opmer king, dat zij geschreven zijn door „the author of Private Papers of a bankrupt Bookseller" zijn eersteling, die eenige jaren geleden ano niem verscheen. Will Y. Darling is geen schrij ver van professie; hij is schrijver voor zijn plezier. Hij schrijft zijn boeken om zichzelf een genoegen te doen en toen hij het eerste beëindigd had, en -het manuscript voor hem lag. bedacht hij min of meer toevallig, dat er op deze wereld misschien nog een enkel an der mensch plezier zou kunnen beleven van de dingen, die hij zoo stilletjes voor zich zelf uitgedacht en opgeschreven had. Zoo vonden de „Private Papers of a bankrupt Bookseller" hun weg naar een uitgever en hadden zoowel in Engeland als in Amerika groot succes. „Hades! the Ladies!" en „The Old Mill" gingen denzeli'den weg'op, en met „Down but not out" heett Mr. Darling wel het frappantste boek van zijn lieele schrijverscar rière geleverd. Hij heeft er vermoedelijk ook een heele boel menschen boos mee gemaakt. En hij zal er nog veel menschen boos mee maken. Het zal hem net gaan als het Charlie Chaplin ging met zijn laatste film „Modern •Times". Oer-degelijke, nette, keurige lieden, lieden, waar niets op aan te merken is en die de steunpilaren vormen onzer maatschappij, zullen zich over „Down but not out" net zoo verbazen en verontwaardigen als bijvoorbeeld onze oer-degelijke, intens Hollandsche schrij ver A. H. van der Feen het in de „Groene Am sterdammer" deed over „Modern Times". En wij, renegaten, die Charlie Chaplin toch wel verschrikkelijk grappig vonden en die cns verkneukeld hebben over „Down but not out" zullen hetzelfde doen, wat de filmcriticus van de Groene deed, namelijk het wijze en filosofische renegatenhoofd schudden en zeggen: „Tja man. als je het zoo voelt moet je het vooral zoo blijven voelen. Ik voel het een beetje anders". „Down but not out" is het boek van een werklooze. De werklooze heet Peter Gogg. Een volkomen onbeduidende naam, en een volko men onbeduidend man. Een man, zooais er tienduizenden rondloopen. Bediende in een kruidenierszaak. Ontslagen, naar de bazin uit de kruidenierszaak zei. omdat er geen werk meer voor hem was. Het zou ook kunnen, dat het was omdat de bazin uit de kruideniers zaak, weduwe op leeftijd, sinds eenigen tijd een welgevallig oog had geslagen op Peter Gogg en het niet eens was met het feit, dat Peter Gogg plotseling in het huwelijk trad met zijn verloofde van vele jaren, winkeljuf frouw in een modemagazijn, Mary Askew. Wraak is, althans voor sommigen, altijd een zoete revanche voor teleurstellingen, en zoo stond Peter Gogg op een goeden dag op straat, terwijl ginds, in een kleine bovenwoning in een Londensche middenstandsbuurt, Mary hun eerste kind verwachtte. Het leven sprong daarna op wreede wijze I om met Peter Gogg. Het beroofde hem in een enkelen dag- van Mary en haar kind, en liet hem vervolgens alleen. Zoo troosteloos alleen als een mensch maar zijn kan. Geen vrouw, geen kind. Geen werk. Geen levensdoel. Geen verwanten, geen vrienden. Alleen. En Londen is een groote stad. En eigenlijk begint hier pas het boek van Peter Gogg, den werklooze, die weliswaar een primitief mensch was, en zeer zeker van een beperkte intelligentie, maar die toch hier of daar iets had zitten van wat we met een sinds lang vergeten gemeenplaats de „goddelijke vonk" heeten. Peter Gogg ging op zoek naai werk.^ zocht consciëntieus, systematisch. Hij vond niets. Hij zocht in alle richtingen, was tot alles bereid. Maar hij was afgericht als kruideniersbediende, hij was niet jong meer, en ook in andere vakken heerschte werkloos heid. Op zekeren dag zag Peter Gogg het feit onder de oogen, dat hem gedurende de lange weken van zoeken langzaam maar zeker dui delijk was geworden: er was op deze wereld voor hem geen werk. Zijn werk, zijn vrouw, zijn kind waren tot nog toe zijn eenig levens doel geweest; hij zou nu een ander moeten zoeken. Maar welk? Peter Gogg bezat op de heele wereld maar één ding om zijn verdere levensdagen mee te slijten en aan te wijden: zichzelf. En zoo, zonder een egoïst te worden, begon Peter Gogg bij kleine stukjes en beetjes te ontdekken, dat hij misschien wel „down", maar niet „out" was. Dat hij in den maat- schappelijken zin des woords „down" was: een nutteloos mensch, levend op den zak van de samenleving, maar die zich daar in allen ge valle niets van hoefde aan te trekken, omdat het nu eenmaal zijn schuld niet was. Er. dat hij alles behalve „out" was, dat het gansche leven, met al zijn schoonheid en al zijn vreug den voor hem open lag, voor hem, Peter Gogg, werklooze met een uitkeering van achttien shilling en nog wat in de week. Het ging maar langzaam, hij moest het stukje bij beetje veroveren. Soms was hij op het verkeerde pad, maar vroeger of later werd 1 hem dat duidelijk, en altijd keerde hij te rech- I ter tijd op zijn schreden terug. Peter Gogg, I werklooze. En Peter Gogg, Zoeker. Het woord I is een beetje groot voor Peter Gogg, en voor- al de hoofdletter hoort er eigenlijk niet bij. Maar een zoeker werd hij, en een zoeker naar datgene, wat alle zoekers, of zij het weten of I niet weten, en of ze het vinden of niet vin den, zoeken: zichzelf. Wie denkt, dat hij het Leven, met een groote of kleine 1 zoekt, die heeft het mis. De vergissing is alleen niet ge vaarlijk, want zij is de groote vergissing, die bijna iedereen begaat. Maar in werkelijkheid is het leven alleen maar middel, en de eigen persoonlijkheid het uiteindelijk doel. Peter Gogg, bij zijn omzwervingen door het leven, wist van al die hoogere filosofie natuur lijk toeten noch blazen. Hij wijdde alleen maar veel tijd, gedachten en werk aan zich zelf, en hij ontdekte de kleine genietingen des levens. Hij vond er veel voldoening in, en hij constateerde met vreugde, dat hij niet hoorde tot; degenen, van wie hij een redenaar de volgende sombere dingen had hooren zeg gen: „The tragedy of the unemployed is that they become unemployable they become listless, apathetic, indifferent." Unemployable misschien wel. Maar lusteloos, apatisch, on verschillig? Peter Gogg was nooit te voren minder lus teloos en onverschillig geweest. Hij ontdekte het leven, en door het leven zichzelf, Hij zat op een bank in het park en had plezier in de bloemen. Hij loodste een paar kinderen over een drukke straat en ze bezorgden hem een goeden dag. Hij ontdekte langzaam maar ze ker de schoonheden van de edele kookkunst, en zoowel de ontdekking als de producten, die zij opleverde, verhoogden dag in. dag uit. zijn levensgenot. Hij ontdekte, hoeveel genoegen de zorg voor het eigen uiterlijk, voor een klein éénpersoons huishoudentje, zelfs binnen de zeer bescheiden grenzen van een werkloo- zenbudget, kunnen geven. Hij ontdekte de Li teratuur. Hij ontdekte de musea van Londen. Hij ontdekte het leven. En tenslotte ontdekte hij zichzelf, en wist. dat hij. wat het lot ook met hem voor mocht hebben, van dat oogen- blik af een tevreden, een gelukkig mensch zou zijn En nu kan ik me voorstellen, dat meneer van der Feen, zoodra hij dit bock leest, in de Groene Amsterdammer een boos en heilig verontwaardigd stukje gaat schrijven over de onmaatschappelijke en onverantwoordelijke levenshouding van Peter Gogg. En er zuilen menschen zijn, die meneer van der Feen groot gelijk geven. Hij heeft gelijk, van het stand punt van ieder maatschappelijk, net, logisch denkend mensch. Maar, o lieve hemel, wat zou deze wereld vervelend en troosteloos zijn zon der haar Peter Gogg'si WniY VAN DER TAK Bevordering kennis Neder- landsche beschaving. Nationaal fonds gesticht. In een vergadering onder voorzitterschap van prof. dr. J. Huizinga is Donderdagavond in het Algemeen Rijksarchief in Den Haag ten overstaan van notaris H A. van der Steen straten de stichtingsacte van bovengenoemd fonds verleden. De in de laatste maanden ge voerde actie heeft tot resultaat gehad, dat door een aantal beschermers en schenkers een bedrag is bijeengebracht, dat voldoende geacht kon worden, om tot het in het leven roepen van de stichting over te gaan. In de vergadering werd tevens een defini tief bestuur gekozen, dat als volgt is samen gesteld: Dr. J. Huizinga, hoogleeraar aan de Rijks universiteit te Leiden, voorzitter; jhr. rar. D. P. M. Graswinckel, rijksarchivaris te 's Gra- hage, onder-voorzitter; mr. J. K. van der Haa- gen, hoofdcommies bij het Departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, secre taris; W. Munnix, directeur van de Centrale Suiker-Maatschappij, te Bloemendaal, pen ningmeester: dr. G. J. Hoogwerff, directeur van het Nederlandsch Historisch Instituut te Rome, dr. J. Kalf, directeur van het Rijksbu reau voor de Monumentenzorg, te 's Graven- hage, dr. H. Schneider, directeur van het Rijksbureau voor kunsthistorische en ikono- grafische documentatie te 's Gravenhage, Alf. Schroder, assuradeur te Amsterdam, dr. A. A. Smijers, hoogleeraar aan de rijksuniversiteit te Utrecht. De secretaris (adres van Horvettestraat 53, Voorburg) is gaarne bereid de statuten met lijst der beschermers en schenkers toe te zen den aan personen, die alsnog de stichting willen steunen, en zal ook verder alle ge- wenschte inlichtingen verstrekken. EEN WEERSPANNIGE BOUWER. Drie gemeente-diensten moesten er Vrijdag morgen op den Buikslotermeerpolder aan to pas komen om een overtreder van de gemeen telijke bouwverordeningen tot rede te brengen. Het slot was, dat de ontevreden bouwer naar het Wilhelmina-Gasthuis vervoerd werd. De 59-jarige S. B., uit Watergang, had zon der toestemming van Bouw- en Woningtoe zicht in het tuincomplex in den polder een tuinhuisje gebouwd met twee verdiepingen. In het benedengedeelte woonde hij zelf, terwijl de z.g. étage verhuurd war. Toen de politio- neele vermaning niet voldoende was om den man, die zenuwpatiënt is, er toe te brengen het huisje af te breken, verscheen Vrijdag morgen de brandweer, die meteen aan den slag ging. De eigenaar verzette zich hiertegen en in een aanval van woede maakte hij het den afbrekers buitengewoon lastig. De Gem. Geneeskundige Dienst werd te hulp geroepen, die den man naar het zieken huis bracht. Gemakkelijk voor de broeders was het niet om B. in den ambulancewagen te krijgen. Zij liepen hierbij vleeschwonden op. fliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiy H.B.* liiiïi! mra Avontuur. Kort geleden ontmoette ik op een concert een vriendin die ik sedert geruimen tijd uit het oog verloren had. Ze klampte mij aan, en we maakten meteen een afspraak elkaar op te zoeken om eens rustig „bij te praten". Ze was met haar man, dien ik zeer oppervlakkig kende, en zag er stralend en gelukkig uit. Eenige dagen geleden bezocht ik haar in haar luxueuse flatje. Het oude contact her leefde oogenblikkelijk en we spraken echt ge zellig en vriendschappelijk over allerlei. Ze had met haar man nogal wat rondgezworven, ook in het buitenland, en vertelde er op een pret-: tige manier van, .zoodat de woorden „roman tisch" en „avontuurlijk" vanzelf in me op welden. Erna glimlachte. „Zoo romantisch als 't nu lijkt, was 't natuurlijk niet altijd. John heeft veel werk, en 't gebeurt dikwijls, dat ik hem alleen aan de maaltijden en 's avonds laat bij me heb. In een plaats waar je maar kort bent, heb je niet veel goede vrienden, en ik verze ker je, dat ik soms dolgraag had willen ruilen met iemand, die een bescheiden huiselijk le ven heeft met een paar rakkers van kinderen, zooals jij bijvoorbeeld. In zoo'n stemming raak je wel eens uit je evenwicht, en dan zou je bijna tot dwaze avonturen komen. Ja" en Erna glimlachte in herinnering', „eens heb ik een waarschuwing' gekregen, die me voor vee] onheilen heeft behoed. Het was mijn mooiste avontuur. Als je wilt. zal ik 't je vertellen." „Alsjeblieft", zei ik, en nestelde me behage- lijk in de veelkleurige kussenbank. „Verleden zomer", begon Erna, terwijl ze een nieuwe sigaret opstak, „woonden we in N. John had er buitengewoon interessant werk te doen, dat hem heelemaal absorbeerde, en dientengevolge was ik- meer alleen, dan goed voor me was. De enkele menschen, die ik leende .trokken me niet bijzonder aan; ik ging dus dikwijls alleen uit: fietsen, paard rijden, zwemmen of wandelen. Ik voelde me heelemaal niet gelukkig, verbeeldde me dat John me verwaarloosde, dat zijn werk niet zoo belangrijk was en dat hij minder van me hield. Het kwam zelfs af en toe tot verwijten en we leden er belden onder. Ik snakte naar iemand, die nu eens nergens aan zou denken dan aan mij, en ik dien tijd haatte ik het werk, John's werk, waar ik anders zooveel van .houd, om- KOOPT en VERKOOPT uw ONROERENDE GOEDEREN door be middeling van het Makelaarskantoor GEBR. SNOECK, STATIONSPLEIN 13 TELEF. 17145 VERHUURDE PERCEELEN voor geldbelegging (Adv. Ingez. Med.) Hoe Korda's filmonderneming groeide. Van twee kamers in Londen tot studiodorp. Het is thans vier jaar geleden, dat in En geland London-Film-Prcductions werd op gericht. Het initiatief hiertoe werd genomen door Alexander Korda. die met zes medewer kers beeon. te weten. Lajo.s Biro. George Grossmith. Stephen Pailos, Harry George, David Cunyngham en John Myers. Met uit zondering van den inmiddels overleden George Grossmith bekleeden deze mannen heden nog dezelfde functies als destijds. Respectievelijk zijn zij: leider der dramatur gische afdeeling. chef der afdeeling buiten land. secretaris, studio-manager en publici- teitschef. Men begon op zeor bescheiden wijze in Grosvenor Street weiden twee kamers ge huurd niet vermoedende, dat de nieuwe onderneming al sjjoedig de geheele Engel- sche industrie groot zou maken. De eerste film, die door London Film Prod, werd ver vaardigd in de British en Dominions stu dios was „Wedding Rehearsal". Korda zelf. was niet geheel onbekend. Zijn opvallende film „Service for Ladies", destijds voor Paramount gemaakt, had in Engeland de aandacht op hem gevestigd. ..Wedding Rehearsal" kwam eveneens tot stand met medewerking van Paramount, en zoo bracht deze combinatie een aantal soortgelijke films, waaruit het Britsehe element slechts weinig sprak. Dit was juist lijnrecht tegen de bedoeling van London Film, Korda en zijn mannen wilden Engeland een eigen in dustrie geven. Toen kwam de eerste groote film, die zuiver Engelsch was en waarmee men de wereld oo Engeland attent: maakte, nl. ..Hendrik VTII" met Charles Laughton. die in Amerika reeds een reputatie bezat. Men ging op den ingeslagen weg verder, door onmiddellijk na „Hendrik VIH" de his torische film „Catharina de Groote" te ver vaardigen en toen London Film zich hier door niet alleen een groote „goodwill", maar ook een behoorlijke financieele basis ge vormd had, kwamen ..De Roode Pimpernel", „Sanders van de Rivier" en „De wereld in wording". Korda's schepDing was echter nog lang niet volmaakt. Hij zocht nog naar twee mid-, delen, die hem volkomen onafhankelijk zou den maken: een groote verhuur-ondeme- ming en productie in eigen studio's. Deze beide wenschen zijn thans vervuld. De Kor- da-films worden thans overal door United Artists-groep. gevormd door Sam Goldwyn. Mary Pickford. Douglas Fairbanks en Char lie Chaplin, verhuurd. De Denham-studio's. Thans is gevolgd de ingebruikneming van de groote studio's te Denham. Zeven enorme opname-hallen zijn in Buckinghamshire ge bouwd. Zij beslaan een oppervlakte van ruim 4000 M2. en werden volgens de nieuwste acoustisdhe principes ingericht. Het complex omvat verder tal van admi nistratieve lokalen, twee groote showrooms, kleedkamers, een restaurant en een winkel galerij. Zes 1000 P.K. Diesel-motoren zorgen voor electrischen stroom. Verder vindt men MEER RESULTAAT VERWACHT VAN DAGBLADRECLAME. De fabrikanten van Jantzen-badpak- ken zijn dit jaar op groote schaal tot dagbladreclame overgegaan. Niet dat alle reclnme-media volkomen worden uitgeschakeld, maar zij dienen slechts ter aanvulling. Illllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllll Hl dat het een stuk van hem is. We zouden het gaan van beiden kunnen missen. Maar dien tijd was ik mezelf niet. Op een morgen, tgen ik me juist buitengewoon gedrukt en* onrustig voelde, bracht de post me een brief. Ik nam hem zelf aan: het handschrift was groot en flink, ik kende het niet. Toen ik den brief uit had, was ik stom van verbazing. Het was een liefdesbrief, maar heel fijn en beschaafd, en voluit onderteekend. De schrij ver was mij onbekend. Hij had me meerma len uit de verte gezien, en bewonderd, kende mijn gewoonten en liefhebberijen, beschreef eenige van mijn toiletten, zelfs mijn schoe nen: kortom, hij had me geruimen tijd bestu deerd. Aan het slot maakte hij duizend excu ses dat hij zoo brutaal was me te schrijven. De brief ontroerde me. Ik was zoo verlangend naar wat genegenheid en bewondering, de on bekende had geen beter moment kunnen kie zen dan dit. Na rijp beraad verborg ik den brief, en vertelde John niets van mijn gehei men aanbidder. Maar je begrijpt, wat- het ge volg was. Als ik buiten was, kwam er een zenuwach tige spanning in me. Wat ik precies verwacht te, weet ik niet, maar dat er iets zou gebeuren stond bij me vast. Tegen de tijd, dat de post moest komen, werd ik onrustig en bij ieder telefoontje schrok ik op. Kun je je die stem ming indenken?" Ik lachte. „Natuurlijk. Het is zalig en afschu welijk tegelijk. Een soort beklemming, die je toch niet zou willen missen. Iedere vrouw zou met je meevoelen. Maar wat gebeurde er verder?" „In de week. die volgde, niets. Toen kwam de tweede brief, Deze overtrof den vorige in alles. Hij schreef vol liefde en toewijding, 't bleek dat hij geheel van mij vervuld was. Ook deze brief was zonder eenige grofheid en ik voelde, dat de schrijver buitengewoon fijn en beschaafd moest zijn. Ik borg den tweeden brief bij den eerste, en verzweeg mijn avon tuur voor John. Want 't stond bij me vast, dat dit een avontuur zou worden; ofschoon ik niet zelf zou ingrijpen. Weer ging een week voorbij, waarin ik me deels gelukkig, deels in een nerveuse afwach ting voelde. John merkte niets bijzonders aan me, hij had minder tijd voor me dan ooit. De derde brief werd niet door de post gebracht. Toen ik terugkwam van een wandeling lag hij op mijn schrijftafeltje met een groote bos Violettes de Parme. Ik kwam mezelf voor als de heldin uit een roman. In de stemming,1 waarin ik verkeerde, kon dit alles me niet on verschillig laten; trots en blijdschap vervulden me, vermengd met een intense nieuwsgierig heid naar mijn onbekenden vriend. Op straat keek ik plotseling om: overal, in de manége, aan het strand, op de terrasje, waar ik 's mid dags thee dronk, speurde ik rond, maar al mijr. moeite was vergeefsch, (Slot). De Dilettanten. De crisis heeft tot nu toe nog maar weinig invloed op het dilettanten-toonee! gehad. Terwijl het beroepstooneel bij vrije voorstellin gen meestal voor '.eege zaien speelt, zijn de schouwburgen te Haarlem geregeld stampvol, wanneer liefhebbers er optreden. Het toch reeds zeer groote aantal diiettanten-tooneel- vereenigingen in onze stad is in deze crisis jaren zelfs met één vermeerderd. Het is waar. dat de Haarlemsche Tooneel- club en de geheel-onthouders tooneeivereeni- ging Nieuw Leven door de tijdsomstandig heden niet meer in staat zijn telkens twee voorstellingen voor hun leden te geven, en het is ook wel zeker, dat enkele vereenigingen met groote financieeie moeilijkheden te kampen hebben, maar tot nu toe is toch nog geen en kele club ter ziele gegaan. Tonevo, de eenige vereeniging. die was ontbonden is dank zij de voorbeeldige energie van haar voorzitter Polle weer uit de asch herrezen en verkeert thans zelfs in blakenden welstand. En de pas zes jaar oude R.K. tooneelvereeniging Thalia zag haar ledenaantal zoo toenemen, dat zij eik stuk drie avonden achtereen kan opvoeren. Of deze toestand ook zoo zal blijven, wan neer de schouwburg aan den Jansweg in het er: machinekamers, werkplaatsen voor me taal en houtbewerking en speciale afdeelin- gen voor make-up. patronen, papier-maché, modellen, electrische reparatie, requisieten, gordijnen, costuums. eerste hulp bij ongeluk ken, een kapsalon, alles wat er nu eenmaal bij films maken noodlg is. De films worden in eigen laboratoria ontwikkeld en verme nigvuldigd. Er zijn 18 „snijkamers" voor het monteeren. Het aantal personen, dat in nor male omstandigheden dagelijks in Denham aanwezig zal zijn. bedraagt circa 2000. Reeds zijn tal van studio's voor langeren tijd aan andere „producers" verhuurd. Kor da zelf heeft het plan om voor het komende seizoen 11 groote London-Films uit te bren gen. die allen in Denham zullen worden op genomen. Hiertoe behooren: 3 Charles Laughton- films (waarvan ..Rembrandt" de eerste is). Mariene Dietrich en Robert Donat in ..Knight Without Armour", onder regie van Alexander Korda. 2 andere films met Robert Donat; „Elephant Boy", de film, die door Flaherty In Britsch-Indië wordt gemaakt: ..I Serve", een film van Koningin Elisabeth met Flora Robson: .Lawrence of Arabia", het verhaal van den befaamden ontdek kingsreiziger Lawrence, die in het Oosten een merkwaardige rol speelde; ..Gaiety Girls", een nieuw product van René Clair en tenslotte nog een film met Conradt Veidt. die onder reaie van Jacques Feyder zal wor den vervaardigd. ACTIE TOT SCHADELOOSSTELLING. De N.V. Paleis voor Volksvlijt heeft een ci viele actie ingesteld tegen den ex-directeur L. M. en den oud-commissaris der N V.. J. P1-. die door het Hof wegens fraude ten nadeele van het Paleis tot gevangenisstraffen zijn veroor deeld. In totaal is het Paleis voor 120.000 benadeeld. De N.V. heeft door haar raadslieden mrs. Polenaar en Kan beslag doen leggen op de bezittingen van M. en PI. GIFT VAN DE KONINGIN AAN HET DORUS RIJKERS-FONDS. De Koningin heeft een geldelijk blijk van belangstelling in het Dorus Rijkers-Fonds ge geven. NIEUWE OPERETTE VAN EEN NEDER LANDSCH ARTISTENDRIETAL. De combinatie mej. Annie Brugman, Clinge Doorenbos en Nico v. d. Linden heeft dezer dagen een origineele Nederlandsche operet te voltooid. De naam van deze operette, waarvan het scenario een doorloopend verhaal vormt, zal nog nader worden bekend gemaakt. miiiwiiiiiiiiw In den vierden brief verzocht hij me einde lijk om een persoonlijke kennismaking. Heel voorzichtig vroeg hij me, den volgenden mor gen op het terrasje aan 't, eind van de Boule- var te komen, vol excuses over zijn brutali teit, maar toch zeer dringend. Antwoorden was onnoodig. Hij zou er in elk geval om elf uur zijn. Wat moest ik doen! Mijn verlangen, den man te leeren kennen, die op zoo'n fijne, beschaafde manier zijn liefde verklaard had, die bewezen had een werkelijk intense belang stelling voor me te koesteren, was groot, en ook tokte het buitengewone en romantische mestferk aan. Maar John zou het niet begrij pen. zoo hij het ontdekte ik hield zooveel van hem. wat voor afschuwelijke complicaties konden hier niet uit voortvloeien!" „Maar Erna. je bent natuurlijk toch gegaan, hè?", en ik ging rechtop zitten van spanning. Erna glimlachte in gelukkige herinnering. „Ja. Ik had een gevoel of ik moest." „Vertel! Wie was het, hoe zag hij eruit?" „Het was de liefste man. dien ik ooit in mijn leven ontmoet heb. Tegen elf uur ging ik van huis. Het was een prachtige morgen, stralend zomerweer. De zee was spiegelglad en diep blauw als een bergmeer. Alles leek mij onwe zenlijk mooi. Toen ik het terrasje naderde, zag ik iemand staan, half verborgen achter een badstoel. Hij keek naar de zee. Met een brok in mijn keel. doortrild van spanning, liep ik zijn richting uit. Ik keek niet op, toen de on bekende mij naderde, maar ik voelde zijn na bijheid met al mijn zintuigen. Toen hief ik mijn hoofd op. en bleef als aan den grond ge nageld staan. Voor mij stond John. John in zijn mooisten zomerpak, een bloem in zijn knoopsgat. John, even vol spanning en ver wachting als ik. Ik kan je niet zeggen, wat er op dat oogen- blik allemaal in me omging. Schrik, schaamte, verwondering, en toen een mateloos gevoel van bevrijding, opluchting en geluk. John pakte mijn beide handen, trok me naar zich toe. en vertelde me de geheele waarheid. Hij bekende, dat hij zich teveel door zijn werk in beslag had laten nemen, dat hij even onrustig en ongelukkig geweest was als ik, En dat hij toen dezen uitweg had gevonden, In zijn angsl me eens werkelijk te verliezen aan „een an der". trachtte hij „dien ander" op deze manier voor te zijn. Toen hij uitgepraat -was. stonden we een poos samen doodstil. We begrepen elkaar be ter dan ooit. Het is een verrukkelijke dag ge worden, misschien wel de mooiste dag van mijn leven. Maar de waarschuwing, die erin lag. zullen we geen van belden ooit vergeten." „En. Ernade brieven ..John's brieven? Die heb ik natuurlijk be waard. En als ik weer eens in een „romantische bui" ben. lees ik ze over. e dan weet ik heel zeker, dat dit avontuur het schoonste was, dal ik ooit zou kunnen beleven. MIEP SCHRÖDER volgend seizoen niet meer geëxploiteerd mocht worden, betwijfel ik. Het lijkt mU niet waar schijnlijk, dat alle vereenigingen de veel hoo- gere huurkosten van den Stadsschouwburg zul len kunnen betalen en de groote tooneeizaal van het gebouw St. Bavo met haar slechte ac- coustiek mist de intieme gezelligheid van het schouwburgzaaltje aan den Jansweg. Ik ver moed dan ook. dat nu eerst recht de moeilijk heden voor vele di'.ettanten-tooneelvereenigin- gen zullen komen, maar die zullen dan meer hun oorzaak vinden ln het. gebrek aan goede speelruimte, dan aan den zwaren crisis-lijd. Maar hoe de toekomst ook voor het amateur- tooneel in Haarlem moge zijn. in het afgeloo pen seizoen is er nog lustig op losgespeeld en wanneer wij het aantal dilettanten-voor stellingen op vijftig schatten do herhalin gen niet mee gerekend zijn wij zeker nog aan den lagen kant. Opmerkelijk is het. dat hoe langer hoe meer vereenigingen on zeker niet de slechtsten een avond in het seizoen inruimen voor het spelen van eenacters. Cremer. Haarlem's Too- neel. Jacob van Lennep en de H.T.C. hebben dit keer op zulke eenacter-avonden jongere krachten eens een beurt gegeven en daarmee het bewijs van goed inzicht geleverd. Want een tooneelvereeniging moet altijd zorgen voor het kweeken van reserves. Overigens verschilde het repertoire in het afgeloopen seizoen niet veel van dat van vorige jaren en aan experimenten wagen onze dilet tanten zich liefst nog maar zoo weinig moge lijk. Een uitzondering kunnen wij de verdien stelijke opvoering van het leekenspel „Verdun 1915—1935" noemen, dat onder leiding van Joh. Frevel door amateurs van Haarlem en el ders, werd gegeven. En een zeer mooie her innering zullen wij ook aan de voor leeken wel zeer hoogstaande voorstelling van Lucifer door den Vrijz. Christ. Sturientenbond bewaren. Maar het waren voornamelijk amateurs van buiten, die deze opvoeringen gaven en ze val len dus feitelijk buiten het overzicht van het Haarlemsche dileltantcn-tooneel. Het belangrijkste van dit seizoen was eigenlijk nog de voorstelling van Ferguut en Galiène van Kees Meckel door de R.K. too neelvereeniging Alberrilngk Thym. Persoonlijk heb ik door uitstedigheid deze ctoor Herman Moerkerk geleide opvoering niet bijgewoond, maar mijn tijdelijke vervanger. Dr. P. H. Schroder heeft er met lof in ons blad over ge schreven en ook van anderen heb ik veel goeds over deze vertooning gehoord. Vooruit gang week met het Vlaamsche spel „Van een Doode die bijna stierf" en de Plan-Revue ook eenigszins van het gangbare repertoire af en Nieuw Leven deed een gelukkige keuze met „Menschen in het Plantsoen", dat meer een opeenvolging van revuesketches dan een ge woon tooneelspel is. Cremer bracht dit seizoen weer drie nieuwe „Bakkers" Najaarsstormen. Inbrekers Ge vraagd en De Doorslag waarvan de eerste wel verreweg de belangrijkste was. De pre mière van deze comedie van Henk Bakker en Ciir. van Bommel-Kouw was ook door do voor treffelijke opvoering, waar o.a. het optreden van Adri van Hees veel cachet aan gaf een der beste dilettanten-voorstellingen van dit seizoen. Zij ging zelfs aanmerkelijk uit 'ooven de vertooning van „Als ik Wilde" van de Leid- sche Ver. Litteris Sacrum ln den Cremer-kring Haarlem's Tooneel had het geluk den wed- strijdbeker van den Tooneelspiegel voor goed in bezit te krijgen door zijn overwinning met Sancta Lucia, al was deze overwinning veel minder eervol dan die met ..De Wrekende God" in het vorige seizoen. Ook van den wed strijd te Utrecht, waar men Dat wat je niet hebt had gespeeld, kwam Haarlem's Tooneel met een prijs den tweeden terug, zoodat deze vereeniging met voldoening op 't afgeloo pen seizoen het eerste onder haar actieven nieuwen voorzitter Dr. Tjcbbo Franken kan terugzien. De Man van Virginie, waar mee H. T. het seizoen opende, was een preten- tielooze, onbelangrijke klucht, die echter on der regie van Nico de Jong zeer goed gespeeld werd. De H. T. C. heeft Graaf X onder Johan Gobau gegeven, de eenacter avond werd aan de regie van mej. Wessels toevertrouwd en bij de laatste voorstelling van De Mensch wiktwas het niemand minder dan Eduard Verkade. die de leiding had. Wanneer Verkade ook in het volgend seizoen de regie bij deze club blijft voeren, zal hij zeker met de H. T. C. nog zeer veel kunnen bereiken. Want weinig amateursvereenigingen beschik ken over zulke uitstekende krachten al thans onder de heeren als de H. T. C. Van Lennep zette het seizoen in met een reprise van Drie Wijze Gekken en koos voor haar tweede opvoering een stuk van Henk Bakker Komedie waarmee het een ver diend succes behaalde. Ook Nieuw Leven, dat dit jaar op feestelijke wijze meteen geslaagden cabaret-avond zijn 25-jarig jubileum vierde, speelde een stuk van Bakker n.l. Inbrekers Gevraagd. De voorstellingen van Een Moeder van Cor Hermus en vooral van Menschen in 't Plantsoen stonden echter op hooger peil en gaven het bewijs, dat deze vereeniging ook onder de geestdriftige leiding van Kick Voss- hard haar plaats onder de Haarlemsche lief hebberij-tooneelvereenigingen met eere blijft innemen. Onze oudste rederijkerskamer Door In spanning Uitspanning mag er ook altijd nog zijn. Met het Geheimzinnige Pension behaal de zij bij haar donateurs oen groot lachsuc ces. maar van veel beter gehalte waren de op voeringen van Het Chlneesche Landhuis en Blanke Ballast, in welke heide stukken voor al de heer Mourik opmerkelijk goed spel te zien gaf. Tonevo werd weer nieuw leven inge blazen door den wonderdokter Polle en al sprak uit de stukken - o.a. Aan Flarden en De Loreley nu niet bepaald een nieuwe geest, het is op zichzelf reeds een kunststuk om in dezen tijd een gestorven vereeniging weer tot leven op te wekken en tot nieuwen bloei te brengen. Alberdingk Thym, de oudste van de R.K. tooneelvereenigingen, behaalde haar grootste succes met Ferguut en Galiëne. Met Welkom Vreemdeling was zij minder gelukkig. al had men er blijkbaar hard op gewerkt. Polly Per kins stond qua opvoering tusschen deze twee in en werd op 9 achtereenvolgende avonden voor den R.K. Volksbond gespeeld. Thalia, de jongere R.K. zustervereenieing, gaf Zijn Revanche, Robbedoes en De Gerech tigheid Gods, van welke drie opvoeringen Rob bedoes wel de beste was. De arbeiderstooneel- vereeniging Vooruitgang speelde Zoekende Jeugd van haar leider Cor Zwart, een stuk, dat ook in artistieken zin gaf, wat de titel be loofde. De vereeniging Herman Heljermans maakte zich verdienstelijk door eenige van haar op voeringen -- o.a. van Van Ouds de Morgen ster, Een Dolle Streek en Er staat geschreven voor de werkloozen te herhalen. Haar laat ste voorstelling van Sonna was de beste van het seizoen van deze vereeniging. En V. Z. O. D. waagde zich in het begin van het seizoen aan Op Hoop van Zegen, om met liet griezelstuk Het Huis van Mysteries te sluiten. Ten slotte willen wij hier in dit overzicht ook nog melding maken van de zeer goede op voering van Ex-Koning Peter door Varia uit IJmuiden, welke voorstelling als geheel het verre won van die van hetzelfde blijsoel door de Amsterdamsche vereeniging Plus! welke hier als liefdadlgheidsvcon telling werd «ege- ven. J 8. SCHUIL

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 15