LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN. ZAT E R D A G 4 TUE! 1936 H A A R L E M'S DAGBLAD 8 Frans Hals prolongeert Louis Pasteur. Paul Muni als Louis Pasteur. Het is een verheugend feit, dat deze bijzon der mooie film „Het leven van Louis Pasteur", in Haarlem zooveel belangstelling ondervindt, dat zij geprolongeerd kan worden. Waar wij de vorige week vol lol' over dit werk schreven, kunnen wij thans volstaan met een enkele, bijna overbodige aanbeveling. Het bijprogramma van dit theater brengt ons de nieuwsreportage van Paramount, waar in o.a. de aangrijpende onthulling van het monument voor koningin Astrid in Kussnacht. Een variétéfilm laat ons eenige bekwame ar- tisten zien en tot slot mogen wij zeker nog noemen het eveneens geprolongeerde nieuwe avontuur van aller vriend „Popeye the Sailorman", die ditmaal uit haatdra gendheid een reusachtige brug gaat bou wen. Onnoodig te zeggen dat ook ditmaal de spinazie onschatbare diensten bewijst en er weer heel veel te lachen valt. „De Huurling" in het Rembrandt Theater. Het zal niet iedereen overkomen, dat men na op stormachtige wijze een jeugdigen, aan den boemel geraakten vriend uit een Parijsche nachtclub te hebben gesleurd, uitgenoodigd wordt a raison van vijftigduizend dollar een revolutie te ontketenen in een Bal- kanstaat en den koning van het betrok ken land te ontvoeren. Men moet dan ook wel de zeldzame vechtlust en den overmoed van den oud-kolonel Michael Dono van (Victor McLaglen, dien men o.a. in Verraad heeft kunnen zien) bezitten om een dergelijk aanbod met graagte te accepteeren en direct aan het werk te gaan gelijk hij doet. Met zijn kameraad Foster vertrekt hij per eerstvolgen de gelegenheid en bij een gecostumeerd bal ten hove van het Balkan-staatje weet hij on verwijld door te dringen tot het kabinet des konings en Foster in het hart van een jong gravinnetje Sonia, hetgeen tot gevolg heeft dat bij de uitvoering van het ontvoeringsplan een gezelschap bestaande uit het jonge ko ninkje Peter (Freddie Bartholomew, bekend uit David Copperfield en Anna Karenina), gravin Sonia (Gloria Stuart), Foster (Michael Victor MacLaglen als Donovan en Freddie Bartholomew als Peter II in „De Huurling". Whalen) en Donovan het hazenpad kiest, achterna gezeten door de lijfwacht. Zij vinden een veilige verblij fplaats in een afgelegen kasteel, waar de scepter wordt gezwaaid door een eenigszins zure oud-gouvernante van koning Peter en waar de jonge vorst zich met Donovan, die van hem begint te houden, en met Foster veel beter vermaakt dan ooit te voren. In de dagen die volgen, wordt het ka binet afgezet, de revolutie is dus gelukt. Maar na verschillende avonturen wordt Michael toch gevangen genomen door de afgezette regee ring, die intusschen de macht heeft heroverd. De revolutionnairen zien geen anderen uitweg dan te verklaren dat koning Peter dood is. De jongen wordt weggevoerd, maar dat gaat Donovan te ver. Met hulp van Sonia weet de goedhartige bruut te ontsnappen uit zijn ker ker en een machinegeweer, zijn lievelings wapen, te bemachtigen. Met dit instrument ge wapend slaat hij zich door den vijand heen en weet Peter te bevrijden, en niet dit alleen doch ook nog de revolutionnairen in bedwang te houden. Foster is gewond, maar vindt zooals te voorzien was genezing in de armen van Sonia, terwijl Donovan wel vijftigduizend dol lars zijn ontgaan, die echter volkomen worden vergoed door de koninklijke decoratie en de vriendschap van den in zijn waardigheid her stelden jongen koning Het voorprogramma bij deze amusante en van tijd tot tijd zeer spannende film geeft in het Fox-Movietone Journaal o.a. karakteris tieke opnamen van den verjaardag van koning Edward, een redevoering van Mussolini en de aankomst van den negus in Genève te zien, en verder Schmeling's aankomst in Duitschland. Buster Keaton is te zien in een kort voor filmpje getiteld „Liefde op het platteland", waarin hij de natste avonturen beleeft. Ook het Polygoon-journaal heeft tal van aardige opnamen van gebeurtenissen in het binnenland. Luxor verfoon) „Vliegende Duivels". JacK riull, tic hocfdfiguur uit „Vliegende Duivels". (Storm over the Andes.) Jack Holt was al een goede bekende op het witte doek in den vroegen tijd van de stomme film. Hij verscheen meestal voor ons als de moedige, rustige „held van het stuk", als de man van de weloverwogen-daad, een figuur met een altijd zeer eigen cachet. Een derge lijke rol heeft Jack Holt ook in „Vliegende Duivels" te vervullen. Hij is hier de onver schrokken vliegerkapitein, die de zware „kar weitjes" in den strijd pleegt op te knappen en die taak met ware zelfverachting'ten uitvoer brengt. De geschiedenis verplaatst ons naar een zwarte bladzijde uit de moderne wereld geschiedenis, den oorlog tusschen Bolivia en Paraguay, uitgevochten in de beruchte Groene Hel van den Chaco. In de lucht gaat het al even hard en meedoogenloos toe als op het slagveld. Vliegtuigeskaders leveren gevechten op leven en dood en in de piloten schijnt het dierlijke instinct te zijn wakker geworden. Machinegeweren ratelen, bommen schieten omlaag, vliegtuigen tuimelenHet geheele bedrijf van den hardvochtigen luchtoorlog trekt aan ons oog voorbij en wij huiveren bij die zeer suggestief verfilmde episoden. Temidden van dat alles speelt zich een his torie af, die den „eeuwigen driehoek" tot thema heeft en waarbij kapitein Kent (Jack Holt), zijn superieur (Antonio Moreno) en diens vrouw (Mona Barrïe) de voornaamste figuren zijn. Hun sterk spel, dat de met span ning geladen sfeer uitstekend weergeeft, komt alle eer toe. De komische noot wordt voorna melijk gevormd door kapitein Kent's oppasser, een acteur met de typische humor en mi miek van den Amerikaanschen komiek. Als geheel een film van goede regie en goed spel, met het sensationeele element als voornaamste bestanddeel. Een gevarieerd voorprogramma gaat aan de hoofdfilm vooraf. De ..ouverture" toont ons verscheidene vermaarde landstreken uit de Vereenigde Staten, „Boksen met muziek" is een amusant geval, waarin men een aantal knallende revuescènes kan bewonderen en het teekenfilmpje laat ons schokkende avon- ture van een ondernemend varkentje beleven Uit het journaal noemen we de aankomst van Max Schmeling in zijn vaderland, het verblijf van den negus te Genève, de inwij ding van de kapel voor koningin Astrid te Kiissnacht en opnamen van den hertog van Kent met echtgenoote en kind. Audioscopie, filmbeelden mef drie afmetingen! jEen meisje zwaait de zaal in Een meisje zwaait boven de hoof den der toeschouwers de zaal inEen straal spuitwater stuift hen in het gezichtDat is te zeggen het lijkt zoo. Dit is mogelijk geworden door de nieuw ste vinding op het gebied van de film: .Audioscopie", de film in drie dimensies. Na de geluids- en kleurenfilm heeft men thans de film met drie afmetingen. De derde die er bijgekomen is, is diepte. Bij de bestaan de films fantaseert, men onbewust de diepte erbij: de nieuwe vinding maakt dit overbodig met behulp van een speciaal soort film en een bril met róoa- en groen gekleurde glazen. Hoe dit mogelijk is? Wanneer men rrffet zijn linker oog een voorwerp bekijkt wordt dit uit een anderen hoek waargenomen dan met 't rech teroog. Deze verschillende indrukken der oogen worden door de hersenen tot één enke len indruk vereenigd. Het opmerkelijke is hierbij, dat nu niet een vlak beeld ontstaat, maar een beeld waaraan het element dei- diepte is toegevoegd: de derde dimensie bij breedte en hoogte. Nu plaatst men voor het linkeroog een camera en een voor het rech teroog en fotografeert het voorwerp, dat men beziet. Men houdt nu twee indrukken van dat voorwerp. Thans brengt men het beeld van de linker camera roodgekleurd op een filmstrook, dat van de rechtercamera in groene kleur en drukt beide filmstrooken over elkaar af. We bekijken de aldus samengestelde film strook nu eens niet gewoon, maar door een bril, die een rood gelatine-filter voor het rechteroog en een groen voor het linkeroog heeft. Het rechteroog, dat door den rooden filter niet ziet, kan het roodgekleurde beeld van de linkercamera (of van het oog wat toch op hetzelfde neerkomt) niet zien de filter maakt het onzichtbaar. Maar het rechteroog ziet het groene beeld van de rechtercamera precies hetzelfde als toen het naar het wer kelijke voorwerp keek. Hetzelfde geldt voor het linkeroog. Het verrassende resultaat is, dat men nu hetzelfde beeld" vanaf de samengestelde film strook ziet als wanneer men het opgenomen voorwerp zelf zou bezien. Dit is ook het principe geweest van de foto's, die men wel in tijdschriften en dagbla den heeft gezien en waarnaar men ook met een gekleurde bril moest zien. Nu heeft Metro Goldwyn Mayer echter een kort filmpje met allerlei verschillende hande lingen gemaakt, dat werkelijk verrassend aan doet. Bij de opnamen van dit filmpje „Audiosco pie" genoemd een stereoscopische film, wer den twee filmcamera's gelijktijdig gebruikt, waarvan de lenzen op zoo'n afstand van el kaar waren geplaatst dat die overeenkwam met dien tusschen de oogen. Van de gefoto grafeerde scènes bestaan dus twee negatieven. Een daarvan is het beeld van het linkeroog, het andere dat van het rechter. Beide nega tieven werden afgedrukt op één filmpositief, het eene groen, het andere rood. En zoo komt het, dat Vrijdagavond voor het eerst in Nederland in Amsterdamsche bioscopen (wellicht wat aanstellerige) gille tjes klonken, toen de man op het doek zijn geweer op de zaal richtte, toen de tuit van de syphon naar de toeschouwers wees en toen de discus regelrecht de zaal invloog Overigens, duidelijk is het beeld nog niet heelemaal door de kleurmengeling. Er zullen nog wel heel wat verbeteringen komen. Des niettemin is het toch grappig door middel van een bril uit een wirrewar van groene en roode streepen en lijnen een stereoscopisch beeld te zien te krijgen. En voor de techniek beteekent het een groote vooruitgang! PLATEN OVER OUD-TEXEL TENTOON GESTELD. Vrijdagavond werd te den Burg op Texel in het zoogenaamde glazen paleis, een depen dance van het Texelsch museum, een tentoon stelling geopend van oude Texelsche platen. Deze kostbare collectie werd in bruikleen af gestaan door den wnd. rijksarchivaris te Haar lem, den heer Baart de la Faille. De opening geschiedde door den burgemeester, mr. A. F. Kamp. De tentoonstelling blijft het geheele seizoen geopend. ,Onze kleine meid" in Cinema Palace. Onze kleine meid. Shirley Temple, die in Cinema Palace is te zien. Is het noodig ook maar één woord van aan beveling te schrijven over een film met Shirley Temple? De volle zaal in beide voor stellingen van Vrijdagavond bewijzen ten duidelijkste de attractie Shirley Temple. Haar naam alleen op het programma heeft meer uitwerking dan tientallen goede recenties. Dat gebenedijde schepseltje brengt den toeschou wer telkens weer in verrukking en in de hoog ste verbazing. Het is eenvoudig niet te vatten, hoe zoo'n jong ding aan het begrip komt, waarmee ze elke rol die haar gegeven wordt, tot een zoo volmaakte uitbeelding brengt. Een wonder, dat voor het gros van ons, niet te verklaren is. In „Onze Kleine Meid" brengt ze haar beide ouders, wier huwelijk op een déraillement dreigde uit te loopen, door haar kinderlijke onschuld en haar onweerstaanbare bekoor lijkheid, weer bij elkaar. En wanneer de drie elkaar dan in „Heavens Gate" weer vinden, is het gelukkige einde gekomen, dat bereikt is door het kleine parmantige ding, dat Shirley alias Molly, kan zijn, als het op handelen aan komt. Shirley is altijd even schattig om te zien, hetzij in een eenvoudig aardig jurkje, hetzij met hoed en mantel .hetzij in niets dan een zwembroekje, het is altijd een lust voor de oogen door haar lieve, zonnige snuitje. In het bijprogramma is een mooie gekleurde film „Zigeunermeisje", die uitmunt door harmo- nieuse kleuren in de kleeding der Zigeuners. Een filmpje „Winter" en een „Buenos Aires" en de gebruikelijke journals die het verre en het dichtbije nieuws brengen. Het nieuws, dat Profilti geeft, is actueel genoeg, alleen jammer, dat het geluid daarbij zoo heel slecht door komt, het was Vrijdag wel een apart vermaak voor het publiek, maar dat is ten slotte de bedoeling niet. „DE GESCHIEDENIS DER HAARLEMMER BLEEKERIJEN". Aan de Gemeentelijke Universiteit van Am sterdam is bevorderd tot doctor in de letteren en wijsbegeerte op proefschrift: „Geschiedenis der Haarlemmer bleekerijen" (cum laude): mevr. S. C. Regtdoorzee Greup—Roldanus, geb. te Amsterdam. Jozefgezellenvereeniging. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Opnamen van het VARA- Zomerfeest. (Om ca. 9.00 Toespraak). 9.45 So praan, piano en gram.pl. 10.30 Berichten ANP. 10.35 Gram.pl. 10.4011.00 Epiloog. DROITWICH. 1500 M 12.50 BBC-Militair-orkest en solist. 1.50 Het Krish Septet. 2.20 Causerie over bijenteelt. 2.35 BBC-Northem Ireland-orkest. 3.35 Reg. King's orkest. 4.20 Gram.pl. 4.50 Voor de kin deren. 5.10 Missiepraatje. 5.30 Het Brosa- strijkkwartet en solisten. 7.05 Lezing „The Country House". 7.20 Sopraan en viool. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Be richten. 9.20 BBC-Theater-orkest en solisten. 10.35 Erasmus-herdenking. 11.05 Epiloog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl. 11.20 Orkestconcert. 12.20 Orgelconcert. 1.20 Orkestconcert. 3.05 Nat. orkest. 5.20 Goldy-orkest. 7.50 Zang. 8.20 Radio- tooneel. 11.05—12.35 Dansmuziek en populair concert. KEULEN, 456 M. 6.20* Havenconcert. 10.20 Gram.pl. 11.45 Bach-cantate. 12.50 Werag-kamerorkest. 4.20 Orkestconcert. 8.20 Gevar. programma. 10.55 12.20 Omroepkleinorkest, jeugdkoor en solisten. BRUSSEL. 322 M. 9.25 Gram.pl. 10.25 A. Felleman's orkest. 11.35 Klein-orkest. 12.25 Dansmuziek. 1.30 Gram.pl. 2.35 J. Schnyders' orkest. 3.20 Gram.pl. 5.35 dito. 6.20 Kamermuziek. 7.20 Gram.pl. 8.20 Militair concert. 10.45 Dansmuziek. 11.0512.20 Gram.pl. BRUSSEL, 484 M. 9.20 Gram.pl. 10.25 Klein-orkest. 11.25 A. Felleman's orkest. 12.25 Omroeporkest. 1.30 Orgelconcert. 2.202.35 en 2.50 Gram.pl. 3.35 J. Schnyders' orkest. 4.20 Hoorspel. 4.50 Gram. pl. 5.20 Dansmuziek. 6.20 en 7.35 Gram.pl. 8.20 Omroeporkest en zang. 10.30 Kamermuziek, 11.20—12.20 Dansmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.20 Populair concert. 10.20 Berichten. 10.50 Trioconcert. 11.05 Weerbericht. 11.201.15 Dansmuziek. RADM jp PPUEKAMIHA ZONDAG 5 JULI. HILVERSUM I, 1875 M. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Orgelspel. 9.00 Berichten, tuinbouw- praatje. 9.30 Orgelspel. 10.00 Voordracht. 10.30 Ned. He'rv. Kerkdienst. 12.00 Welkomstwoord. 12.15 Het Omroeporkest. 12.25 Reportage AVRO-Feest. 12.35 Kovacs Lajos' orkest. 12.45 Reportage AVRO-Feest. 12.55 Orgelspel. 1.05 Reportage AVRO-Feest. 1.15 Community sin- ging. 1.30 Reportage. 1.45 Het Omroeporkest. 2.00 Muziek en reportage. 2.30 Kovacs Lajos' orkest. 3.00 Muziek en reportage. 4.00 De bal lons stijgen op. 4.50 Toespraak. 4.58 Orgelspel. 5.00 Gram.pl. 5.30 Sportreportage. 5.55 Sport berichten ANP. 6.00 Dansmuziek. 6.30 Repor tage Zomerfeest. 7.00 Fragmenten v. h. Zo merfeest (Gr.pl.) 7.58 Mededeelingen. 8.00 T richten ANP. 8.15 Omroeporkest en solisten. 9.00 Radio-Journaal. 9.15 Orgelconcert. 9.25 Causerie over de nieuwe studio. 9.45 Kovacs Lajos' orkest, AVRO-Girls en orgelspel. 10.30 Kovacs Lajos' orkest en Accordeon-trio. 11.00 Berichten ANP. 11.10—12.00 Dansmuziek. HILVERSUM II, 301 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45 KRO. 8.15 VARA. 9.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding, zang en orgelspel. 9.30 Gram.pl. 9.45 Hoogmis. 11.30 Gram.pl. 12.15 KRO-orkest (Om 1.00 Boekbespreking). 2.00 Godsd. onderricht. 2.30 KRO-Symphonie- orkest. 3.15 Zang en piano. 3.30 KRO-Sym- phonie-orkest. 4 00 Ziekenlof. 5.00 Gewijde mu ziek. 5.20 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna: Ge wijde muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50 De St. RADIO MOORS N.V. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 6 JULI 1936. HILVERSUM I, 1875 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 8.00 Gram.platen; 10.00 Morgenwijding VPRO.; 10.15 Voordracht; 10.35 Gram.platen; 1.1.00 Vervolg voordracht; 11.20 Gram.platen 12.00 „Orvitropia" en gram.platen; 2.00 Gra- mofoonplaten; 2.30 Kamermuziek; 3.00 Voordracht; 3.30 „De" Flierefluiters" m.m.v. solist en gram platen; 4.30 Kinderuurtje; 5.00 Gram.platen; 6.00 Orgelspel; 6.30 Muzi kale causerie; 7.00 Erasmus-herdenking; 7.40 Viool en piano; 8.03 Herh. S.O.S.-berichten; 8.05 Nieuwsber. A.N.P.; 8.10 Gram.platen; 9.00 „De Bohemians"; 10.00 Berichten A.N.P. 10.05 „Fantasia": 11.00 Gram.platen. HILVERSUM II, 301 M. NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gram.platen: 10.30 Morgendienst; 11.00 Chr. Lectuur: 11.30 Gra- mofoonplaten; 12.30 Orgelconcert; 2.00 Gra- mcfoonplaten; 2.35 Causerie over kamerplan ten; 3.15 Gram.platen; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Stichtsch Salon-orkest en gram.platen; 6.30 Vragenhalfuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vragen- halfuur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten; 8.15 Chr. Mondaccordeonclub „Excelsior"; 9.00 Betrekkingen tusschen Utrecht en Honga rije; 9.30 De Hollandsche Kamermuziekver- eeniging; 9.55 Berichten A.N.P.10.00 Ver volg concert; 10.20 Gram.platen; 10.50 Ver volg concert; 11.15 Gram.platen. DROITWICH, 1500 M. 11.20 H. Heard en zijn Band; 12.05 Het Broadhurst Septet; 12.50 Het Sted. orkest van Whitby; 1.35 Orgelconcert; 2.20 Gram. platen; 2,50 Piano-recital; 3.20 Kwintet-con- cei't; 4.05 Declamatie; 4.20 Het Bolsovcr Col liery orkest; 5.05 Altviool en piano; 5.35 Or kestconcert; 6.20 Berichten; 6.50 Revue-pro gramma; 7.25 Callender's Senior orkest m.m. v. solist; 8 20 Radio-tooneel; 9.35 Pianoduet ten; 9.50 Berichten; 10.20 Buitenlandsch overzicht; 10.35 Het BBC-orkest m.m.v. so list; 11.35 Dansmuziek. RADIO-PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.platen; 11.20 Orkestcon- cert: 2.50 Gram.platen; 4.20 Orkestconcert; 5.50 Orkestconcex-t; 8.20 Zang; 9.05 Sympho- nieconcert; 11.35 Populair concert. KEULEN, 456 M. 6 50 en 12.20 Orkesteoncert; 1.35 Neder- saks. Symphonie-orkest en solisten; 2.35 Om- roepschrammelensemble; 4.20 Omroepor kest; 6.20 Omi-oepoi-kest boerenkapel en so listen; 7.20 Kamermuziek; 8.30 Weekover zicht; 9.20 Omroepkleinorkest; 10.40 Viool en piano; 11.20 Grenzland-orkest. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gram.platen: 12.50 Klein-orkest; 1.30 Salon-orkest; 1.50 Gram.platen; 5.20 Salon orkest; 6.50 Gram.platen; 7.20 Zang; 8.25 Gram platen; 8.55 Religieuze muziek; 10.50 Gram.platen. BRUSSEL, 484 M. 12.20 Gram.platen; 12.50 Salonoi-kest: 1.30 Klein-oi'kest; 1.50 Gram.platen; 5.20 Klein- orkest; 6.35 Gram.platen; 8.20 Omroeporkest m.m.v. solisten; 10.30 Gram.platen. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 8.30 Kamermuziek; 9.20 Radio-tooneel; 10.20 Berichten; 10 50 Piano-recital; 11.05 Weerbericht; 11.20 Het Grenzland-orkest. Prof. Willem van tier Pluym. Leo Gestel de schilder en zijn werk. Amsterdam. N.V. De Spieghel. Een meer dan dertigjarige vriendschap verbindt den schilder aan aen tekstschrijver van dit mooi uitgevoerde kwarto-album, dat over het levenswerk van den eersten in een vijftigtal groote lichtdrukreproducties den lezer en beschouwer inlicht. Leo eigenlijk Leendert Gestel die thans precies tusschen de vijftig en zestig- jarigen instaat, neemt niet alleen tusschen zijn tijdgenooten een belangrijke plaats in, doch zijn werk weerspiegelt tevens om met Van der Pluym te spreken ..een goed en belangrijk deel der verlangens, die gedu rende een kwart eeuw in dit modern kunst- gebeuren tot uiting kwam" Onder de jongeren die in de vóór-oorlog- sche jaren dezer eeuw in Amsterdam van zich deden spreken en die, na de glansjaren van Breitner en zijn groep, weer een voort zetting van de picturale activiteit in de hoofdstad beloofden, komt met Jan STuyters, Weyand en de Wiegmannen ook Leo Gestel in de voorste rij te staan. Nieuwe inzichten deden zich gelden, nieuwe vergezichten openden zich; in Frankrijk geldt Henri Ma tisse's onderricht voor baanbrekend en ont popt zich aan den anderen kant het cu- bisme als een kunstvorm, waarin door se- rieuse artisten interessante dingen gedaan worden, in Duitschland zijn het Franz Mare en Kandinsky met hun Blaue-Reitergroep die roering brengen in den picturalen vijver. Holland is wederom de trechter waardoor van alles passeert, terwijl van wat bruikbaar lijkt door de enthousiaste jongeren een de gelijk gebruik gemaakt wordt. De levendige en met organisatorisch en geest begaafde Conrad Kickert sticht zijn Moderne Kunst kring met den dan al niet meer jongen, maar steeds voor het jonge toegankelijken Jan Toovop als presidentieel ornament en de Amsterdammers maken met Pablo Pi casso, met Léger. Gleizes, Le Fauconnier, maar ook met Mare en Kandinsky kennis terwijl wij op de exposities vair 1912 en '13 ook Gestel met Schelfhout, Piet Mondriaan en anderen aantreffen. Als een paar jaar la ter. na het verdwijnen van den Modernen Kunstkring, de Hollandsche Kunstenaars kring wordt opgericht, treffen wij ook daar bij Gestel aan: het internationale karakter van Kickert's vereeniging heeft dan door de omstandigheden een meer nationaal aspect verkregen. Als mensch en als artist is Leo Gestel een bewegelijke natuur. Het zijn bijna de zwerftochten van een Ulysses, die Prof. van der Pluym aan de hand zijner aantee- keningen ons beschrijft. Amsterdam. Bergen, de Beemster, weer Bergen, daarna Blaricum en daartusschen door reizen en verblijven in Italië, Duitschland en Vlaanderenhij blijkt de levensblije forsche schilder, die steeds weer verfrissching en verjonging be geert en aan die begeerte door verplaatsing voldoet En als artist blijft hij evenzeer voor Iedere verjonging toegankelijk, hij zal de waarden van een Chirico of een Permeke even snel bevatten als hij vroeger Mare en Le Fauconnier bewonderde en toch zichzelf blijven in het keuren van die dingen die met zijn eigen wezen correspondeeren. Wanl steeds zal hem eigen blijven zijn aangebo ren talent, zijn veelzijdige vakkundigheid, die hem, zooals Van der Pluym vertelt, al in zijn studietijd den bijnaam Leonardo be zorgd hadwaaruit zijn signatuur Leo duurzaam is te voorschijn gekomen Het moet voor Prof. Vair der Pluym aan trekkelijke arbeid geweest zijn zich ten be hoeve van zijn boek de gemeenschappelijke heiinneringen voor den geest te halen, zich terug te denken in den tijd der hooge aspi raties en der gespannen verwachting, toen de dag nog niet vol was van herinnei'ing, maar ieder uur rijk aan plan en toekomst droom. Waar de schrijver die tijden der ver wachting weer oproept is hij zelf meegevoerd door het tezaam dooi"leefde en schrijft op zijn best. door vriendschap gedragen. Waar hij, als in den aanhef van het hoofdstuk Vlaanderen, diepzinniger op een geestelijke retraite van zijn bewonderden vriend wil ingaan, is het betoog minder helder en de frissche vorm eenigszins verzakt. Doch dit is een kleinigheid ten opzichte van den ver- dei"en inhoud van dit boek. waarmee een mo numentje gezet is op den weg van een inte ressant Hollandsch schilder uit onzen eigen tijd, op een weg die, naar-men verwachten mag. naar weer nieuwe horizon zich zal uit strekken. Theo van Reyn. Beeldhouwen. Amsterdam. De Arbeiderspers N.V. Voor de Kleine Cultuurbibliotheek van de Arbeiderspers heeft de Haarlemsche beeld houwer een uiteenzetting van zijn kunstvak geschreven die even leesbaar is als instruc tief. Dat het laatste in dit geval van het grootste belang is valt toe te geven, doch ook verdient speciaal deze auteur een pluim omdat hij zich ditmaal van een zekere gron- delooze diepzinnigheid, bij zware denkers van professie in trek, heei't weten te spenen en op aangenaam klare wijze van zijn vak, zijn vakgenooten eix de vakbeoefening ver telt. En vooral over de laatste konden wij, geloof ik, een beetje voorlichting best ge bruiken, want bij den leek is de kennis daar omtrent al ongeveer evenredig aan de ma tige belangstelling die bij het groote publiek voor de voortbrengselen der plastiek bestaat. Al moge dan in de laatste sinds eenigen tijd van een groei sprake kunnen zijn. „Dit boekje zegt de schrijver is niet bedoeld voor hen, die menen de kunstge schiedenis of de kunst als zodanig volkomen te beheersen, maar voor degenen die nog de vreugde kennen iets van een vak te willen vernemen, dat niet het hunne is en waar over zij nog te weinig hebben gelezen". Bescheidener kan het al niet en de lezer kan zich overtuigd houden dat. hem méér gegeven wordt dan hem beloofd is, want dat „iets" is door Van Reyn zeer royaal opgevat en v/ie met aandacht zijn werkje onderhan den neemt kan over het ontstaan van een beeldhouwwerk een indruk ontvangen, die verre van oppervlakkig is en die tot begrip en waardeering van het werk als kunstwerk zeer zeker een stoot zal kunnen geven. Achtereenvolgens worden in dit werk het boetseeren, het steenhakken, het houtsnij den, het bronsgieten en het bakken van klei (de ceramiek) uitvoerig als materiaalbewer king besproken en daaraan telkens een uit voerig historisch overzicht der beoefenaars dier verscheidene technieken toegevoegd Een prettige, systematische behandeling van dr stof derhalve, die in ieder opzicht te loven valt. ook al houdt men bij de appreciaties van kunstwerken en kunstenaars, die dooi den tekst gemengd zijn, in het oog dat het een ander kunstenaar is, die ze uitspreekt eri die dus, aesthetisch gesproken, aan eigen inzicht en gevoeligheid gebonden zal wezen. Maar de waardeeringsbereidheid van Theo van Reyn Is breed genoeg om voor veel toe gankelijk te zijn en zijn lezers zullen zich in ieder geval over de qualiteit van het door hem uitverkorene niet te beklagen hebben. De tekst wordt gevolgd door een dertigtal zeer goede reproducties, waaronder wij en dit moge voor de ruimheid der waardeerin gen ten bewijze strekken naast de natuur lijke gaafheid der Venus van Cirene en de onopzettelijk zuivere psychologie van Hou- don's Vrouwenbuste de straffe concentratie van Belling's Troelstramasker en de saamge- knepen énergie van Mendes' Van Gogh- beeldje aantreffen en. door de Permeke-ach- tige expressiekracht van een Barlach even zeer getroffen worden als door de omsluierde majesteit van Rodin's Balzac. Van de belezenheid van den schrijver geeft dit aangename handboek telkens de bewij zen. Ze wordt mijns inziens vaak onnoodig uitgestald in de motto's en citaten die boven bijna ieder hoofdstukje staan afgedrukt en die, ontleend aan Horatius. Genesis. Lord Byron. Michel Angelo en andere minder po pulaire bronnen den indruk geven, dat de heer Van Reyn de uitgaaf overweegt van een scheurkalender voor den kring van Beeld houwers De jongste Duitsche uitgaaf der 100.000 citaten zou daarbij wellicht nog van dienst kunnen zijn. Doch wij willen ons niet verder aan grapjes over deze epigraphen of bovenschriften te buiten gaan daar wij daar voor van het werkje een te gunstigen totaal indruk verkregen hebben en er schrijver en uitgeefster .gaarne succes mee toeweiischen. J. H. DE BOIS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 14