LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN ZATE R D X 'G 11 T ET L' I '1936 H A A R E E M'S E A 'G BEAD S Frans Hals vertoont: De Zweedsche tenor Helge Roswaenge (als Lyonel) en Carla Spletter (als Martha) in de opera-film „Martha". Karl Anton heeft naar motieven van Von Flo tow's overbekende opera een film ge maakt met in de hoofdrol den beroemden Zweedschen tenor Helge Roswaenge en Carla Spletter. De geschiedenis zullen velen kennen. Lady Harriet, (Martha) hofdame van Koningin Anna van Engeland, tracht de tyrannie van de opperhofdame te ontvluchten door zich als dienstbode te verhuren. Zoo eenvoudig gaat het echter niet en er komen eenige hachelijke situaties, voor zij haar onvrijheid aan het hof inruilt voor een andere, name lijk die van den huwelijken staat. Lyonel is de gelukkige uitverkorene, en geen intrige is in staat zijn beeld uit haar hart te bannen. Zoo vinden de twee jongelui, als alles op het laatst nog gauw even spaak heeft drei gen te loopen, elkaar. Van de spelers moe ten wij natuurlijk in de eerste plaats het duo. om wie het begonnen is, noemen: Mar tha en Lyonel, gelijk gezegd vertolkt door Carla Spletter en Helge Roswaenge. Doch verdienstelijk is zeker ook Hanna Rolph. als Koningin Anna. Dan is er nog een oud vriend der bioscoopbezoekers, namel k Georg Alexander. Voor hen. die van een ..zangspel" houden, is deze film zeker aan te bevelen. In het voorprogramma vindt men het Pa ramount journaal en verder een muzikale film, waarin het orkest van John Little optreedt. Cinema Palace: .Roberta". rxea Astaire en Ginger Rogers. De Groote Houtstraat zal deze week bij het uitgaan van Cinema eiken keer drommen op gewekte vroolijke menschen te zien krijgen, want de film Roberta brengt U in de meest gezellige stemming. Dit is een film die de meest verwende bioscoopbezoeker moet be vredigen, en die gegevens bevat, die het suc ces van ettelijke films kan verzekeren. De film is geestig, onderhoudend, artistiek be schaafd. met uitstekende zang, een niet min der uitstekende band, een danspaar, dat met ongelooflijke élégance en rhythme dansen uitvoert, waarvan men met geboeide aan dacht geniet, een mode show met schitte rende costumes, gedragen door mooie slanke mannequins, in een milieu en opgeluisterd door muziek en dans, zooals men hier in Hol land zeker niet, maar heel sporadisch zal kunnen bewonderen. Voeg daarbij nog, dat de onderschriften dikwijls heel geestig zijn en U hebt eenig idee, wat Roberta te genieten geeft, terwijl de opsomming nog niet eens volledig is. De advertentie spreekt van drie filmsterren van groot formaat nml. Irene Dunn, Fred. Astaire en Ginger Rogers, maar de artiste, die als partnerin van Fred Astaire haar gui tige liedjes zingt en met hem de dansen uit voert, verdient ongetwijfeld als vierde ster genoemd te worden. Er komen eenige bekende melodietjes in Roberta voor, die door Fred Astaire en zijn partnerin allergeestigst gezongen worden o.a het nogal veel voor de radio gespeelde: I won't dance Why should I, I won't dance How could I I won't dance Madame with you. De heel verkorte inhoud is de volgende: Fred Astaire is met zijn band uit Amerika naar Frankrijk gekomen, waar hij geënga geerd is als Indianenband. De impresario, die de band te Havre af komt halen, ziet tot zijn woede, dat de ..Indianen" gewone bleek- gezichten Amerikanen zijn. Hij weigert deze band te engageeren. John, een der bandle den heeft een tante in Parijs, die het mode paleis Roberta bestiert. De band besluit John naar tante te vergezellen. Al wachtende op John ontdekt Fred plots een vroeger vrien dinnetje van hem, die nu in nachtclubs op treedt en zich uitgeeft voor barones. Door be middeling van haar wordt de band geënga geerd door denzelfden impresario, die- te Havre zoo nijdig was en toevallig ook haar impresario is. John is intusschen uitste kende vrienden geworden met de modeont werpster Ernestina bij tante Roberta of beter gezegd de twee jongelui zijn op elkaar ver liefd: als tante sterft besluiten ze als com pagnons de zaken voort te zetten. Het gewe zen meisje van John lukt het bijna die idyle te verstoren, dat zou ook gelukt zijn als Fred en zijn meisje er niet geweest waren, die zorgen dat de ex-verloofde weer naar Amerika vertrekt en dat de twee elkaar weer vinden. Het is zoo n uitstekende film, dat ik heel Haarlem deze week in Cinema zou wen- schen. Het wereldnieuws van ver en van dichtbij geeft interessante beelden en een alleraar digste Terry Toons teekennflim Circus Doup gaat aan het hoofdnummer vooraf. Luxor brengt ons terug: „Het testament van Dr. Mabuse" Dit is een reprice, die wij niet luid genoeg kunnen toejuichen! Dat deze film. die door vrijwel alle deskundigen en door het meeren- deel van het publiek met zooveel enthousias me is ontvangen, door Luxor wordt terugge bracht, is in meer dari één opzicht verheugend. Verheugend omdat het getuigt van moed. Maar verheugend ook, omdat het velen die destijds deze film niet konden zien, de gele genheid geeft hun schade nog in te halen. En dan tenslotte blijkt het nog eens verheu gend, omdat deze film niets van haar kracht heeft verloren. De tijd. die verstreek sinds zij gemaakt werd. hoe kort ook nog, is in de his torie van de film reeds lang. Er was een kans dat dit werk van Fritz Lang niet meer die werking had, die wij er vroeger van onder vonden. Maar zoo is het niet geweest. Weer heeft dit wonderlijke vaak toch zoo geaffecteerde genie ons gegrepen, vaster dan wie ook het deed. Weer kwam er over ons van de eerste seconde af. die wonderlijke beklemming, die tot de laatste meter niet meer zou wijken. Weer hebben wij. als bij de eerste vertooning. oog in oog gestaan met de waarachtige film kunst. Deze filmkunst, die ver uitgaat boven het vakmanschap, dat men zooveel nog ziet, is telkens weer verrassend. Zoo. om slechts een enkel voorbeeld te noemen, daar waar in het gewoel van het verkeer het geluid, voortdu rend en voortreffelijk toegepast, plotseling zwijgt. Doch ook elders op talloos vele plaat sen. zoo niet de geheele film aan één stuk. vindt men dit kunstenaarschap. Moeten wij iets zeggen over het scenario? Het gegeven is hier zeker niet de hoofdzaak, doch een enkele voortijdige opheldering zou reeds veel van het genot van het zien beder- scheurt eindelijk het misdadig en krankzinnig genie zijn testament, de volkomen misdaad. ven. Scenario en verfilming, zij smolten won derlijk mooi samen. Zij smolten samen tot een werk dat tot het allerbeste van de filmkunst behoort, tot een onvolprezen meesterwerk. Mogen wij nog vermelden, dat van te voren het Paramount-journaal vertoond wordt. Rembrandt Theater: Als de natuur roept' Lorette Young, AlaskaKlondykegoud!! Hoeveel schrijvers zijn niet geïnspireerd door dien verren uithoek van Noord-Amerika, waar eenmaal duizenden gelukzoekers heentrok ken in de hoop zich de schatten te verschaf fen, die daar voor het opscheppen schenen te liggen! Alaska! Dat was het land der belof ten, der hartstochten ender teleurstel lingen. De wonderbaarlijke oevers van Yukon f-*3 en Klondyke leverden velen avonturiers een i vermogen op. maar grooter was het aan- tal der ongelukkigen, j voor wien de „gold- rush" desillusie en on dergang zou beteeke- nen, Jack London's „Als de natuur roept" speelt zich in deze be ruchte contrijen af en ook in deze vertelling vormt de ren naar het goud het leidmo tief. Wij beleven er den opwindenden tocht van Jack Thorn ton naar een goud- „bron". die hij met moeite weet te berei- en die hem bijna nog door een gewetenloos individu afgesnoept wordt. De meesten on zer lezers zullen het boek ongetwijfeld heb ben gelezen en eenmaal hebben meegeleefd met de avonturen van den goudzoeker en zijn blijmoedigen assistent, zijn liefdesroman met de ondernemende Claire B'lake en de rol van den hond Buck, over wien de natuur ten slotte op zoo roerende wijze de overhand krijgt. De film vormt een levendige weergave van. London's vertelling. Clark Gable is in zijn element in de rol van Jack Thornton, waarin hij zijn robust talent naar believen kan uitleven. De blon de Loretta Young is zijn charmante vrou welijke partner en Jack Oakie zorgt voor de lachexplosies in zijn kostelijke creatie van Shortie, Jack's confrater. En last not least is het de sym pathieke Buck, die met zijn trouwen hon- dekop en schrander spel de aandacht trekt r, Resumeerend een Clark GaöIe film, die den talrijken bewonderaars van Jack London's werken en allen liefhebbers van avontuurlijke romantiek, veel genoegen zal ver-schaffen. In het voorprogramma vertoont Rembrandt een uitermate geslaagd teekenfilmpje in kleu ren, „Rainbow parade" genaamd en een jour naal, waarvan wij in het bijzonder rie sug gestieve opnamen van den „watersnood" in onze goede Spaarnestad memoreeren. Ver der bevat de filmkrant o.m. de opening van de tentoonstelling van Engelsche kunst dooi den hertog van Kent. kijkjes op de bedreigde Alkmaarsche kaasmarkt en eenige indrukken van verschillende takken der Nederlandsche watersport. Ook de buitenlandsche nieuwtjes ontbreken niet op het appel. JU Dante's Mysterie Revue Sim - Sala - Bim! „Hocus-Pocus-Pahs!" zeiden Albert en Bass, de eersten onder de goochelaars, in mijn jeugd, die met hun tent de kermissen bereisden, „Sim-Saia-Bim!" zegt Dan te. de koning der toovenaars van den tegenwoor- digen tijd. maar het resultaat is hetzelfde, want met dat Sim Sala Bim toovert Dante los. wat vast en vast wat los is. Dante, die bij zijn eerste optreden te Haar lem gisteren een uitverkochten Stadsschouw burg vond ook een tooverkunst eerste klas in dezen benarden tijd! zouden wij den goochelaar in het groot kunnen noemen. Waar anderen preslidigitateurs kaarten, ballen of ringen te voorschijn en weer weg manipuleeren, doet Dante voor onze ver baasde oogen menschen verdwijnen en too vert hij ze met zijn machtwoord Sim-Sala- Bim! uit de lucht terug. Zoo sterk zijn sommige van zijn toeren, dat je elkaar verwonderd en zwijgend aan kijkt zonder dat het gewone „Snap je dat nou?" over je lippen komt. Dante slaat het publiek met stomheid. Het is werkelijk miraucleus. dat deze groot-toovenaar verricht. Wij dachten even terug aan Miss Fay. die 'n 45 jaar geleden de wereld in verwarring bracht met haar zoogenaamde spiritistische scèances. Ik her inner mij nog haar optreden en weet nog. hoe de geleerden het er niet over eens wa ren. of dat spiritisme dan wel bedrog was. Hetzelfde mysterieuse nummer het caba ret de Ia mort zagen wij gisteren bij Dante terug, maar hij had ons van te voren gewaarschuwd, dat het „Grosze Schwindel" was. zoodat wij allen wisten, wat wij aan hem hadden Maar knap was het, razend knap. zoodat het uitbundig succes van dezen goochelaar volkomen te begrijpen is. Opmerkelijk is het. dat deze man, die in de groote experimenten zoo verbluffende din gen doet, in het gewone kleine werk eigenlijk middelmatig is. Wanneer hij met ringen, kaar ten, balletjes of kaarsen werkt, is het heel ge woontjes. In zulk soort werk bijvoorbeeld over treft een Larette hem ver. Wij zagen hem zelfs een toer verrichten met 2 latten en een touw, welke elke jongen, die in het bezit is van een „tooverdoos" hem onmiddellijk nadoet. Maal ais hij met „menschen" gaat werken, dan slaat hij al zijn collega's. Het „doorgezaagde weesmeisje" dat wij wel meer zagen zelfs lang niet zijn sterkste toer. En deze Amerikaan heeft er slag van om zijn toeren een aardige show te bouwen, zoodat het publiek er ook met genoegen naar kijkt. Een meester in zijn vak, die ook bij de volgen de voorstellingen te Haarlem hij geeft Zon dag o.a. nog een extra-matinee voor uitver kochte schouwburgen zal optreden. Voor het slotnummer moest de 12-jarige Leo Heegeman. de gelukkige jongen, die de be roemde man het eerst in zijn auto had her kend, en op de treeplank was gesprongen met de uitroep Sim-Sala-Bim, op het tooneel ver schijnen om de uitgeloofde 25 gulden in ont- vaxngst te nemen. Vijf en twintig gulden ont vangen en gratis de voorstelling bij wonen Leo Heegeman was gisteren wel de grootste boffer onder de Haarlemsche jongens. Sim Sala Bim belooft een slagwoord te wor den in de komende dagen. J. B. SCHUIL. ZONDAG 12 JULI 1936. HILVERSUM I, 1875 M. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA, 6.00 VPRO., 8.00—12.00 AVRO. 3.55 Gram platen; 9.00 Postduivenberich- ten; 9.05 Tuinbouwpraatje; 9.30 Gram.pla- ten; 9.58 Postduivenberichten; 10.00 Gram.- platen; 10.30 VARA-orkest; 11.15 Gram.pl.; 11.30 VARA-orkest; 12.00 Omroeporkest en solist; 12.50 Schilderij v. d. maand; 1.10 Om roeporkest; 2.00 Boekbespreking; 2.30 Piano recital; 3 00 Residentie-orkest en solist. (In de pauze: Olympisch Appèl): 4.30 Sportre- portage. Hierna Sportnieuws A.N.P. en Gra- mofoonplaten; 5.00 Mondaccordeonvereeni- ging „Concordia''; 5.30 Sportpraatje; 5.50 Sportnieuws A.N.P.6.00 Causerie over de Erasmus-herdenking; 6.30 Causerie over de VCJC-kampen; 6.45 Ned. Herv. Kerkdienst: 8.00 Berichten A.N.P Mededeelingen; 8.15 Concertgebouworkest en soliste; 9.05 Gram. platen; 9.10 AVRO-Aeolian-orkest m.m.v. so listen en gem. sextet; 10.00 Radio-Journaal; 10.15 Kovacs Lajos' orkest, AVRO-dansor- kest en solist; (om 11.00 berichten A.N.P.) HILVERSUM II. 301 M. 8.30 KRO., 9.30 NCRV.. 12.15 KRO. 5.00 NCRV.. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding; 9.30 Gewijde muziek; 9.50 Geref. kerkdienst; hierna: Gewijde mu ziek; 12.15 KRO-orkest (om 1.00 boekbespre king); 2.00 Vragenhalfuur; 2.30 Sted. orkest Maastricht: 3.15 Mandoline-orkest „Sempre Avanti"; 3.30 Sted orkest Maastricht; 4.15 Vervolg Mandoline-orkest; 4.30 Ziekenhalf- uur; 5.00 Gewijde muziek; 5.50 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek; 7.45 Sportnieuws; 7.50 Voor slechthoorenden; 8.10 Berichten A.N.P. Mededeelingen; 8.20 KRO- orkest; KRO-Boys en Gram .platen; 10.30 Be richten A.N.P.; 10.35 Gram.platen; 10.40 Epi loog; 11.00 Esperanto-uitzending. DROITWICH, 1500 M. 12.50 Het Dulay-kwintet; 1.20 Gram.pla ten; 1.50 Vocaal kwartet; 2.20 Causerie over bijenteelt: 2.40 Troise's Mandoline-orkest en solist; 3.05 R. King's orkest; 3.35 Het BBC- Theater-orkest en solist. 4.50 Kinder-Kerk- dienst; 5.20 Causerie ..Saving the world through the Child". 5.40 Het Parkington- kwintet; 6 20 Het Wingates Temperance- orkest; 7.05 Causerie over een verkiezing in 1770. 7.20 BBC-orkest m.m.v. soliste; 8.15 Kerkd.; 9.05 Liefdadigheidsoproep; 9.10 Be richten: 9.20 Radio-tooneel met muziek; 11.05 Epiloog. RADIO-PARIS. 1648 M. 7.20 en 8,20 Gram.platen: 11.20 Orkestcon cert: 12.20 Orgelconcert; 1.20 Orkestconcert; 3.05 Nat. orkest; 5.50 Het Ibos-orkest; 7.50' Mandolineconcert; 9.05 Radio-tooneel; 11.05 Dansmuziek en populair concert. BRUSSEL, 322 M. 9.25 Gram.platen; 10.25 Orgelspel; Repor tage; 11,25 Gram.platen; 11.35 Salon-orkest; 12.25 Max Alexys' orkest en reportage; 2.35 Omroeporkest; 2.50 Reportage; 3.00 Omroep orkest en Gram.platen; 3.50 P. Godwin's or kest; Reportage; 4.50 Gram.platen; 5.20 Dansmuziek; 6.20 Viool-recital; 7.20 Gram. platen; 8.20 Omroeporkest en zang; 8.50 Eras mus-herdenking; 9.35 Omroeporkest en zang: 10.30 Gram.-platen; 10.50 Dansmu ziek: 11.50 Gram.platen. BRUSSEL. 484 M. 9.20 Gram.platen: 10.25 Salon-orkest: Re portage: 11.25 12.25; 12.40 en 12.50 Gram. platen: (In de pauze: Radio-tooneel en re portage); 1.30 en 2.20 Gram.platen; 2.50 Re portage; 3.00 Gram.platen: Orgelconcert; 4 05 Reportage; 4.30 en 7.35 Gram.platen; 3.20 Salon-orkest; 9.20 Symphonieconcert m. m. v. solist; 11.00 Gram.platen; 11.20 Dans muziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.20 Militaire marschen; 10.20 Berichten? 10.50 Kwartetconcert; 11.05 Weerbericht;. 11.20 Dansmuziek. RADIO MOORS N.V. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 13 JULI. HILVERSUM I, 1875 M. Algemeen programma, verzorgd dooB de AVRO. 8.00 Orgelspel. 8.15 Gram. pl. 10.00 Morgen wijding. 10.15 Gram. pl. 10.30 Ensemble J. Kroon. 11.00 Voordracht. 11.30 Ensemble J. Kroon. 12.30 Gram. pl. 12.45 Kovacs Lajos' or kest. 1.30 Orgelconcert en zang. 2.15 Piano recital, voordracht en gram. pl. 3.30-Het Om roeporkest. 4,30 Muzikale causerie (met gr. pl.). 5.30 Kovacs Lajos' orkest. 6.30 Dans muziek. 7.15 Gram. pl. 7.30 Viool en piano. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Gram. pl. 9.00 Radio-tooneel. 9.40 Omroeporkest en soliste. (In de pauze viool ij pianospel). 11.00 Berichten ANP. 11.1012.00 Majo Marco's or kest. HILVERSUM II. 301 M. NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing. 8.15—9.30 Gram. pl. 10.30 Morgendienst. 11.00 Chr. Lectuur. 11.30—12.00 en 12.15 Gram. pl. 12.30 Orgelspel. 1.30 Gram. pl. 145 Cello en piano. 2.45 Keukenpraatje. 3.15 —3.45 Gram. pl. 4.00 Bijbellezing. 5.00 Twee cello's en piano 5.55 Gram. pl. 6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten. 7.15 Vragenuur. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. 8.15 Gram. pl. Reportage Chr. Padvinderskamp. 8.30 Openluchtconcert (carillon, koren, bazuinblazers en de Verst. Haarl. Orkestvereeniging). 10.00 Berichten A NP. 10.0511.30 Gram. pl. DROITWICH, 1500 M. 11.20 Gram. pl. 12.05 Falkman's Apachen- orkest met solist. 12.50 Het Sted. Orkest van Whitby. 1.35 Orgelconcert. 2.20 Gram. pl. 2.50 Piano-recital. 3.20 Kwintet-concert. 4.05 De clamatie. 4.20 Het Leslie and District Silver orkest. 5.05 Viool en piano. 5.35 Het Schwiller Strijksextet met soliste. 6.20 Berichten. 6.50 Het BBC Militair orkest met solist. 7.35 Het Café Colette-orkest en solisten. 8.20 Het BBC- orkest. 9.05 Dansmuziek. 9.50 Berichten. 10.20 Buitenlandsch overzicht. 10.35 Kamermuziek. 11.3512.20 Dansmuziek. RADIO-PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram. pl. 11.20 Orkestconcert. 2.50 Gram. pl. 4.20 Gevar. concert. 5.50 Parijsch Symphonie-orkest. 8.20 Operette-uitzending. 9.05 Trio. voordracht en zang. 11.0512.35 Dansmuziek en populair concert. KEULEN. 456 M. 6.50 Orkestconcert. 12.20 Omroepkleinorkest en vocaal sextet. 12.35 Nedersakcisch Sympho nie-orkest en solisten. 2.354 Bioscooporgel concert. 4.20 Volksmuziek. 5.20 Volksliederen- programma. 6.20 Vroolijk programma. 7.20 Gram. pl. 9.20 Omroepkleinorkest en solisten. 10.40 Literair muzikaal programma. 11.20— 12.20 Silez. Orkest vereeniging. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gram. pl. 12.50 Salon-orkest. 1.30 Dans muziek. 1.50—2.20 Gram. pl. 5.20 Salon-orkest. 6.50 en 7.20 Gram. pl. 8.20 Operette-uitzending. 10.3011.20 Dansmuziek. BRUSSEL. 484 M. 12.20 Gram. pl. 12.50 Dansmuziek. 1.30 Sa lon-orkest. 1.50—2.20 Gram. pl. 5.20 P. God win's orkest. 6.35 Gram. pl. 8.20 Omroep-or- kest. 10.30—11.20 Gram. pl. Theun de Vries, Stiefmoeder Aarde. Arnhem. Van Loghum Slaterus U.M. Zonder iets te willen afdingen op de ver diende waardeering waarmee de mooie ras- en familieromans van den Noor Trygve Gul- branssen hier bij ons gelezen worden, zonder verder ook Theun de Vries' jongste werk daar mee in vergelijking te willen betrekken, lijkt het toch niet ondienstig er eens op te wijzen, dat er ook onder de Hollandsche jongere auteurs gevonden worden die de sfeer van een streek, den loop van een geslacht, de geschie denis van een periode in een roman van vijf honderd pagina's aandurven enaankun nen. De sfeer, waarin Stiefmoeder Aarde ons verplaatst, is die van het Friesche platteland, dat der rijke en machtige kleiboeren eerst, dat der zuiniger woudboeren later. Het geslacht, waarvan De Vries ons vertelt, is dat der Wiar- da's. sterk ras vol oude tradities van gezag en bezit, en de periode is de tweede helft der vo rige eeuw. waarin de schier despotische le venshouding op het eigen erf van den boer- grootgrondbezitter langzamerhand verdwijnen gaat in strijd en nederlaag tegen opkomend socialisme en industrie. De wonderlijke levens loop van één der Wiarda's, krachtkerel met misdadigen aanleg in één, brengt ons boven dien in de veenderijen tezamen met de voor- loopers der Friesche volksvrijheid, zooals die door hen die Troelstra's voorloopers zouden blijken, werd verstaan. Stiefmoeder Aarde heeft de aantrekkelijk- jbeid van den historisch-economischen roman waarin, uit een nog niet te ver verleden, toe standen en gebeurtenissen voor ons oprijzen, waaraan oudere lezers nog de herinnering be waren. De romantiek echter schuilt uit den aard der zaak meestal in het verder verwijder de. in het haast legendarische tijdsbestek waarin de feodale heerscher op zijn „zathe" aan de zee, als vorst regeerde en zijn onaf hankelijkheid tegenover ieder en alles hand haafde. Misschien zullen daarom, met mij, vele lezers het meest litterair genot hebben door de eerste hoofdstukken die het leven op Wiardazathe prachtig suggereeren en het meest historisch geïnteresseerd zijn door late re hoofdstukken waarin zelfs Domela Nieu- wenhuis optreedt en de stakingen en verkie zingen uit de roerige tachtiger jaren ons voor oogen gebracht worden. Friesland's rol in de economische en ideëele verandering van in zicht. die zich toen uiting en uitweg zocht, is verre van onbelangrijk geweest, ook al door de sterke tegenkanting die zulke wijziging in een ander belangrijk deel der provinciale bevolking vond. Bovendien was misschien nergens als hier zoo groote tegenstelling bij Moeder Aarde zelve, die hier zich als de eeuwig en royaal ge vende. ginds als de schriele en vasthoudende voedster zich gedroeg. Van dien strijd met den bodem, maar ook met het bezit en de macht die zich te onbeheerscht lieten gelden, vertelt dit interessante boek van Theun de Vries. Wychman Wiarda, de boer uit het eerste hoofdstuk, komt als een haast sculpturale schepping voor ons te staan. Hij is de vleesch geworden macht in gezin en omgeving, trotsch. sterk en eerlijk-bruut, fier op zijn bezit, breed van gebaar en met zijn acht en vijftig jaar nog vol leefkracht. Het bloed van zijn ras spreekt in hem: zijn overgrootvader werd zes en negentig, en die ging nooit met een stok naar de kerk „omdat het zoo ouwemannig stond". In den achterkleinzoon woelt een wrok naar boven als hij op zijn 58ste jaar grootvader wordt en zijn schoonzoon over hem als over den „ouwe baas" durft spreken. Is het de reactie tegen wat hij als beleediging ondergaan heeft wanneer hij den kop in den wind gooit en het een boerenmeid die in zijn dienst is, gaat lastig maken? Maar dan ge beurt het nog veel ergere: zijn zoon Jarig treedt hem in den weg, Jarig, die de kans schoon ziet zich te wreken op den heersch- zuchtigen vader, komt te staan tegenover hem met een „Dat jou je niet skame, op jouw jaren!" En als de vader hem voor dat woord wil tuchtigen slaat zijn jongste zoon hem met één slag tegen den grond. Dat is de vernedering, erger dan het „ouwe baas" van zijn schoonzoon, en onherstelbaar. Wat. Wychman Wiarda thans gaat doen, prachtig is het in een paar bladzijden verteld hij realiseert zich wat deze vernedering voor hem beduidt, regelt zijn zaken en hangt zich op, in de gang bij de deel. „Doodgaan is het ergste niet. Het is de afbraak daarvóór en die is bij hem begonnen". Die zal hij niet af wachten en voor resignatie is hij niet in de wieg gelegd. In zijn jongsten zoon Jarig leeft dezelfde oerkracht der Wiarda's, doch met een inslag naar den euvelen moed die tot misdaad voert. Hij boet zijn misse daad met langdurige cel straf en komt na zijn ontslag als vreemdsoor tig zwerver in de maatschappij te staan. Hij is het die na veel avontuurlijks in de kringen der maatschappelijke opstandigheid terecht komt, met hem geraken wij in de beweging der socialen, dan in Friesland in opkomst, met hem maken wij den strijd, de stakingen, de nederlaag en het uiteindelijk succes der veen arbeiders mede. Maar als afstammeling dei- eigen gereide Wiarda's mist hij de qualiteiten in de beweging een programmatisch strijder, laat staan een leider te zijn: hij mislukt aan alle kanten, tragisch blijft en eindigt zijn le ven. Anders gaat het zijn ouderen broer, Tjalling Wiarda. Deze heeft de natuur van een droo- mer. Als jongen reeds op Wiardazathe, stond hij daarom bij vader Wychman niet bijster in de pas, steeds was Jarig hem vóór, alhoewel hij nimmer reden tot beklag gaf. Hij had meer den duldenden aard zijner moeder en hij gaat zich meer op zijn gemak voelen bij de kleine woudboeren, waar de Wiarda's altijd uit de hoogte op hadden neergezien. De stille aard dier onopvallend vrome mennisten ligt hem beter, vooral na het drama dat Jarig in de cel bracht. Bij hen vindt hij een vrouw, die hem leiden zal hij is immers geen heerscher en met wie hij het tot redelijken welstand brengt, terwijl Wiardazathe in handen komt van zijn zwager Wiebe Kuiken, die het latei- niet tegen de ongunst der tijden zal kunnen volhouden en de zathe verloren doet gaan. In het eens rijke kleiland aan de zee zijn fabrie ken verrezen, die de boter beter maken, dan de traditie het den boeren geleerd had, ool; is er de Deensche concurrentie gekomen en de export is verminderd. Daar is het rijk der Wiarda's ineengestort en de onbesuisde Jarig met zijn celstraf als verleden heeft geen kans dien val te voorkomen. En Tjalling leeft rus tig verder op zijn kleine boerderij achter het veen, en krijgt kinderen, twee jongens, en die worden weer groot. Steeds gaat het leven on afgebroken voort, hier valt er één, een an der richt zich op. Die jongens van Tjalling hebben de toekomst in zich. Ze zijn zoo ver schillend van karakter en type, maar -erdei- komen zullen ze. In Herre zit de aard der Wiar da's: slim berekenend, intelligent heersch- type, in Rudmer het moeder-type der rustige mennisten, met zin voor studie en beschou wing. Die twee gaan de wedergeboorte van de ver loren gewaande krachten voorbereiden, in een tijd die anders zal zijn dan die hunner groot ouders, maar waartegen zij opgewassen zullen blijken door hun gemis aan herinnering aan de gevallen grootheid. Herre gaat handel drij ven in melkproducten, hij zal zijn vaste plaats op de beurs in Leeuwarden hebben en hij zal zijn broer Rudmer, die daar het gymnasium bezocht heeft en nu in Amsterdam studeeren gaat, gemoedelijk op den schouder kloppen en zeggen: hoor eens. Rud. als je daar ginds als student met de paar centen van thuis niet goed uitkomt, schrijf dan niet naar huis, maar naar mij. pilaar zooveel op de beurs in Leeuwarden Ze hebben daar thuis zoo geen begrip van, maar een Wiarda moet zich ook als student kunnen bewegen, nietwaar! De geschiedenis herhaalt zich. Maar in nieu- weren tijd met nieuwer manieren. Zooals Wychman Wiarda door het „ouwe baas" van zijn schoonzoon werd buiten gevecht gesteld, zoo schakelt Herre zijn ouders uit met de hartelijkste bedoeling intusschen bij den maatschappelijken groei van de eerzucht hunner kinderen. En vader Tjalling zal zich daarom niet ophangen, maar zich verheugen in den bloei van zijn kroost. Een zelfstandig sterke was hij immers nooit. Men zal het met ons eens kunnen zijn dat Theun de Vries hier een prachtige stof te ver werken heeft gehad. Hij heeft hier mijns in ziens een regionalistischen roman van betee- kenis van gemaakt, die als litteraire kunst niet overal de hoogten van den prachtigen aanhef bereikt, maar doorloopend interessant blijft als gedocumenteerde visie op een levens periode van het land, dat hem lief moet zijn. Stiefmoeder Aarde is een sterk, een gezond boek. dat het leven, ondanks zijn misère, ver heerlijkt en voor ieder levend wezen begrip toont en meegevoel.. J. H. DE BOIS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 12