Morgen Zonnestraal-Collecte! H.D.* Vergadering van den Heemsteedschen Gemeenteraad. AKKERTJES CACHETS) VERTELLING VRIJDAG 31 J UDI 1936 HAARDE M'S DA'GBÜSD 6 HEEMSTEDE. Behandeling van nieuwe steunregeling voor werk- loozen aangehouden. Oude Posthuisstraat wordt doorgetrokken. Haven- en kampeerverordeningen in gematigden vorm aangenomen. Vergadering van den Raad der gemeente Heemstede, gehouden ten raadhuize op Don derdagavond 30 Juli, bij afwezigheid van den burgemeester jhr. J. P. W. van Doorn onder voorzitterschap van wethouder jhr. A. v. d. Poll. Afwezig met kennisgeving de heeren Voors (C.H.) en De Tello (S. D. A. P.) Ingekomen stukken Ingekomen is een adres houdende verzoek om het perceel Zandvoortschelaan 70 zoodanig te mogen verbouwen, dat het door twee fami lies kan en mag worden bewoond. B. en W. adviseeren op dit verzoek afwij zend te beschikken, aangezien inwilliging in strijd zou zijn met het uitbreidingsplan. Verder is ingekomen een adres van het be stuur der Eerste Heemsteedsche Speeltuin- vereeniging houdende verzoek, het terrein gelegen op den hoek van den Meerweg en de Sportparklaan door en voor rekening van de gemeente tot een speelplaats te doen inrichten en beheer en toezicht daarvan aan deze ver- eeniging op te dragen. B. en W. stellen voor dit adres voor praead- vies in hun handen te geven, waarbij de Raad zich aansluit. Aan de orde is een voorstel tot wijziging van de gas-, duinwater- en electriciteitsverorde- ning. betreffende de mogelijkheid van toe passing van strafbepalingen bij overtreding van installatievoorschriften. Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stem ming goedgekeurd. Steunregeling voor werldoozen aangehouden. Naar aanleiding van het voorstel van B. en W. betreffende een nieuwe steunregeling voor de gemeente Heemstede is een aantal adres sen binnengekomen. De Vrijheidsbond stelt voor het voorstel niet in behandeling te nemen voor een com missie van bijstand is benoemd, die over de kwestie een meening kan kenbaar maken na het voorstel te hebben behandeld. Dit voorstel krijgt steun van de R.K. raads fractie, terwijl ook van de heeren Disselkoen (S. D. A. P.), Kromhout (C. D. U.) en Audretsch (Vrijz.) soortgelijke adressen zijn ingekomen De voorzitter zegt. dat B. en W. het oponthoud betreuren, doch begrijpen dat de raad ook de commissie over de aangelegenheid wil hooren. De behandeling van het voorstel wordt aan gehouden, evenals die van de ermee in ver band staande voorstellen tot wijziging van de jaarwedderegeling voor ambtenaren en van het reglement op den gemeentelijken dienst voor Maatschappelijk Hulpbetoon. Het volgend punt van de agenda vormt het voorstel van B. en W. tot wijziging van de verordening, regelende de samenstelling en den werkkring der vaste commissieën als be doeld in art. 60 der gemeentewet, noodig ge worden door de voorgestelde instelling van een commissie van bijstand voor de werkloo- zenzorg. Het voorstel wordt, met een kleine toevoeging voorgesteld door den heer Dissel koen. zonder hoofdelijke stemming aange nomen. Commissie van Bijstand voor werkloozenzorg. Vervolgens wordt overgegaan tot benoeming van vier leden van bovengenoemde commissie van bijstand. Met meerderheid van stemmen worden aangewezen de heeren Rijkes (V. B.). Disselkoen (S.DA.P.) Jonckbloedt (R.K.) en v. d. Linden (R.K.), die allen hun benoeming aanvaarden. Ontwerp herziening van het uit breidingsplan. Hierna wordt aangeboden het ontwerp voor een partiëele herziening Lib van het uit breidingsplan, betreffende den aard der be bouwing langs de door te trekken Oude Post huisstraat. Volgens het bestaande plan is een blok van tien woningen tegenover het school gebouw aldaar geprojecteerd. Als overgang der bestaande bebouwing in de straat naar dit blok zijn blokken van drie woningen inge schakeld, waardoor één geheel wordt verkre gen. Bij dit voorstel wordt behandeld het verzoek van den heer H. v. Beem, aannemer, aan de gemeente te willen overgaan tot de doortrek king van de Oude Posthuisstraat naar de Kerk laan. De aanvrager heeft zich bereid ver klaard den daartoe benoodigden grond om niet beschikbaar te stellen. Bovendien is hiervoor nog een stuk grond van 505 M2. noodig, dat thans particulier eigendom is. De kosten zou den door den aanvrager worden betaald. De bedoeling van B. en W. is dit werk. dat normaal f 4200 aan arbeidsloon zou kosten, in werkverschaffing te doen uitvoeren, daar er zoo goed als geen ander object is. De aanleg- kosten zullen daardoor met f 5000 worden ver hoogd, terwijl het bedrag aan arbeidsloon dan ongeveer f 8400 zal bedragen. B. en W. stellen voor de stukken grond te aanvaarden en te koopen, de Oude Posthuis straat te doen doortrekken en te beschikken over f 5000 van de gemeentebegrooting voor het uitvoeren van dit werk in werkverschaf fing. De heer R ij k e s (V.B.) vraagt of het de be doeling is er behoorlijke middenstandswonin gen te bouwen, of deze de wonïngbouwvereeni- ging in de Oude Posthuisstraat geen concur rentie zullen aandoen en of rekening is ge houden met de plannen van verkaveling en bebouwing van „Kennemerduin" aan den over kant van de straat. De heer Audretsch (Vrijz.) geeft een be vestigend antwoord op de laatste vraag. De bebouwing op „Kennemerduin" zal niet zoo worden als de thans geprojecteerde. De heer Jonckbloedt (R.K.) antwoordt den heer Rijkes dat de geprojecteerde huizen aan de eischen zullen voldoen. De bouw ervan en de doortrekking van de straat kunnen niet anders dan voordeelig zijn voor den stand der andere woningen. Daar de huizen geprojec teerd zijn tegenover de school, die ongeveer even breed is, zal het geen bezwaren opleve ren voor den eventueelen bouw van villa's na verkaveling van „Kennemerduin". De heer Meeuwenoord (R.K.) vraagt of het niet aanbeveling verdient het bestaan de pad langs de terreinen te verbreeden. Wethouder d r. Droog onderstreept de antwoorden aan den heer Rijkes gegeven en deelt den heer Meeuwenoord mee. dat ver breeding van het door hem bedoelde pad niet besproken is. De heer Jonckbloedt (R.K.) vestigt er de aandacht op dat het voor Heemstede gun stig zou zijn als de aannemer bij de uitvoering van dit werk in werkverschaffing Heemsteed sche werkloozen zou gebruiken. De beide voorstellen van B. en W. worden hierna zonder hoofdelijke stemming aangeno men. De heeren Disselkoen (S.D.A.P.) en Kromhout (C.D.U.) zijn principieel tegen uit voering van dit soort objecten in werkver schaffing. Haven- en kampeerverboden. Door B. en W. is een tweetal verordeningen ontworpen waarbij het beschikbaar stellen van particuliere wateren en gronden in 't al gemeen wordt verboden, hoewel het verleenen van een voorwaardelijke ontheffing van dit verbod mogelijk wordt gemaakt. Tevens wordt daarbij verboden het aanleggen van havens of vaarten voor publiek of particulier gebruik. De verordeningen regelen tevens de onthef fing en de straf (max. 2 maanden of f 300 boete). Tegelijk met deze kwestie wordt besproken een door B. en W. voorgestelde verordening, waarbij het kampeeren binnen de gemeente, tenzij met vergunning van B. en W. wordt ver boden. De heer Van Unen (V.B.) vindt het wel wat bar, dat een particulier op zijn eigen, aan het water gelegen, grond geen haven zou kun nen maken. De heer Disselkoen (S.D.A.P.) acht geen behoefte aan deze verboden aanwezig. Als er komon "AKKERTJES" goed van pas, want hoe licht kan men door hoofdpijn, klesoijn, 'n opkomende verkoudheid overvallen worden, 'n "AKKERTJE" zorgt, dat Uw reisgenot niet door zulke kwaaltjes wordt bedorven. Maar ook juist op reis kan men ge woonlijk niet precies krijgen wat men noodig heeft. Zorg er daarom voor, bij Uw bagage 'n doosje "AKKERTJES" te pakken, Let vooral op nevenstaand handelsmerk, Uwwaarborg voor echt heid, want aan waardelooze naboot singen heeft men immers toch niets! Nederlandsch Product- Recept van Apotheker Dumont Koker met 12 stuks 52 ct, Zakdoosje, 3 stuks 20 ct, (Adv. Ingez. Med.) zich inderdaad excessen voordeden was het wat anders. Heemstede zou den naam krijgen kampeerders en opvarenden van pleziervaar tuigen onaangenaam te bejegenen. Wat betreft woonschepen machtigt de woonschepenwet B. en W. voldoende. Van de mogelijk gestelde ontheffingen en vergunningen komt in de praktijk niets terecht. Een trekkend kampeer der kan deze niet afwachten. Spr. levert critiek op de redactie der artikelen, stelt een aanvulling voor. en geeft B. en W. in overweging ze voorloopig terug te nemen. De heer Audretsch (Vrijz.) acht de ver ordeningen wel noodig. De heer v. d. Erf (R..K.) merkt op, dat het voorkomen van excessen beter is dan genezen. Hij is vóór de verordeningen. De heer R ij k e s (V.B.) is geen bewonde raar van de verordeningen. Hij stelt B. en W. voor ze terug te nemen of erin te bepalen, dat een verblijf van eenige dagen vrij zal zijn en daarna een vergunning noodig is. De voorzitter licht toe, dat, waar de verordeningen hem eerst onsympathiek waren, hij thans er het nut van inziet. Men moet excessen voorkomen. Een kampement vlak bij huizen draagt een ander karakter dan een in een vrije omgeving. Het lijkt of er diep in het particuliere eigendomsrecht wordt 'ngegre- pen, doch spr. gelooft dat dit bij een soepele toepassing niet zoo'n vaart zal loopen. De heer Van Unen (V.B.) repliceert, dat men een verordening moet toepassen of ge heel niet. doch niet soepel. Spr. kan er zich niet mee vereenigen dat iemand bijv. niet eens op eigen grond een kanohaventje zou mogen aanleggen. Wethouder d r. Droog zegt voor het amen dement van den heer Rijkes en de aanvulling van den heer Disselkoen betreffende de vrije verblijfdagen te voelen. De voorzitter verklaart zich, nadat de heer Disselkoen nog een aanvulling heeft be pleit. bereid bepalingen in den geest van het voorgestelde in de verordening te laten opne men. De duur van het vrije verblijf wordt vast gesteld op drie dagen, tijdens welke periode B. en W. een vergunning kunnen geven. Hierna worden de verordeningen aangeno- me. De behandeling van comptabiliteitsbesluiten in verband staand met de voornoemde steun regeling voor werkloozen, wordt aangehouden. Tenslotte geschiedt de uitloting van een aan tal obligaties van geldleeningen. Rondvraag. Op de vraag van den heer Kromhout (C.D.U.)waarop de heer Disselkoen (S.D.A.P.) nader ingaat, of het niet mogelijk is dat de gemeente voor een vergaderruimte zorgt nu er vele zijn verdwenen, raadt wethou der Droog aan deze kwestie bij de behande ling der begrooting ter sprake te brengen en zet de voo rz it ter in het kort de bezwaren van B. en W. uiteen. B. en W. hebben gewacht op uitvoering van particuliere plannen, die niet zijn doogregaan. Het hoofdbezwaar is van financieelen aard. De heer R ij k e s informeert naar de moge lijkheid van instelling van een commissie voor het Gezondheidshuis. Hem wordt medegedeeld, dat de commissie voor Openbare werken ook de zaken van het Gezondheidshuis behandelt. Hierna sluit de voorzitter de vergadering. BURGERLIJKE STAND. Ondertrouwd: F. H. v. d. BergA. v. Roode; T. H. v. ReeL. H. C. Jonkman; J. P. Coté G. A. Ganss; H. K. KosterJ. Bloemendaal. Getrouwd: A. G. Ziekman—J. E. M. v. Ves- sum; J. L. SwellengrebelA. E. D. Norel. Bevallen: C. v. BakelWesterveld d.; J. G. Koningv. Beek, d.; H. Moo-renv. Gertruy, z.; A. Lefebvre—de Monohy, d. Overleden: A. Kruit, 79 j. wed. v. P. Bakker, W. Slump 27 j. ongeh.; H. Dijkstra 26 j. ongeh'. (Adv. Ingez. Med.) Pseudoniem. Ferdinand C. Alkemade ontsloot de deur van zijn woning aan de Heerengracht en trad binnen. Nog ruischten hem de strak- beheerschte, glijdende en dan weer fel-op- zweepende, machtige tonen van het Con certgebouw-orkest tegemoet.... beleefde hij opnieuw de fraaie, boeiende, rijk-georches- treerde symphonic, waarbij de groepen bla zers en strijkers de eersten gedempt en de anderen open en luid in vloeiende lijnen, aparte schakeeringen tooverden, welke met haar bekoring van levendigheid en va riatie, het geheel volmaakten En ook, toen hij zich ontdeed van hoed en jas en langzaam de hal doorliep, werd hij on willekeurig herinnerd aan de liefelijke, vloeiende melodie in dat prachtige piano concert, met dien fijnzinnigen musicus van hooge klasse aan den vleugel, een concert, dat met zijn markante thema's van frisschen en pittigen inhoud hem steeds weer opnieuw kon boeienDat hij niet alléén was in zijn bewondering voor dit spel van milden opzet, had de appreciatie van een uitbundig publiek bewezen Nóg neuriede hij een passage uit dit piano concert in C. Kleine Terts van W. A. Mozart, zijn lievelingsmuziek, toen hij, in de gezellig verlichte woonkamer gekomen, plotseling op hield „Natuurlijk weer niemand thuis! Marie naar haar vrouwen-bridgeclub, Ada óók al uiten in dien tusschentijd het licht maar laten branden Mopperend draaide hij den schakelaar om en liep in het donker naar zijn bureau in de studeerkamer, waar hij het lampje aanknipte Vervolgens nam hij de hoes over zijn schrijf machine weg, stak een sigaar aan en was al spoedig geheel verdiept in zijn werk, waarbij het monotoon geluid der dansende toetsen hem als reeds vertrouwd in de ooren klonk Ferdinand C. Alkemade. recensent en kunst criticus van een der leidende dagbladen was een man van even in de veertig, in de kracht van zijn leven dus. Hij had een har den, expressieven kop, die soms van een heftige geladenheid en sombere dreiging was, waneer hij, in feilen strijd,, zijn subjectief oordeel kenbaar maakte met uitsluitend waardeering voor klassieke muziek, maar ook als even verwoed tegenstander van gesynco peerde muziek.... die zich echter plotseling stil verzachten kon, wanneer hij aan zijn dochter Ada, van wie hij zielsveel hield, dacht of haar druk bezig zag in het heusch niet drukke huishouden Als man van de twintigste eeuw, met haar vooruitstrevendheid, indrukwekkende kracht en techniek met haar nieuwe zakelijkheid verfoeide Ferd. C. Alkemade echter, tot in het diepst van ziin hart, de felle rythmen en schrille effecten en vooral ook de hooge tempi en duizelingwekkende notenregen der moderne dansmuziek en verkreeg zijn gezicht oogenblikkelijk een smalende uitdrukking van diepe minachting, wanneer hij de woor den straight, red hot jazz las of hoorde Fel en wild, met een heftigheid en bewo genheid nam hij zijn toevlucht tot artikelen, die met prachtige gespannenheid en indruk wekkende suggestie tot een verrassende climax stegen, waardoor zijn naam bekend heid verwierf. De woorden Ferd. C. Alke made of de initialen F. C. A. onder een kunstrecensie maakten indruk.... Wij weten nu iets van Ferd. C. Alkemade af, zoodat een en ander geen nader inter pretatie behoeft Zoo was de kunst-medewerker dus druk bezig zijn recensie van dezen concertavond 1>e typen, toen hij plotseling ophield... Een dolle vaart van pianogeluiden drong tot hem dooreen wilde cadans van levendige klankfantasie, waarvan het rythme zich versnelde in hoog tempo „Hé, Ada is dus niet uitgegaan...." Even luisterde hij nog, maar toen de ef fecten en harmonieën, steeds schriller, ten slotte in een geweldig dynamiek van ver bluffende vaart over gingen, sprong hij ge- ergerd op en rende naar boven Hij rukte een deur open en veroorzaakte bij zijn binnentreden een plotselinge ver stilling van ademlooze beklemming bijkans. Somber en dreigend stond hij daar, een creatie van groote, indrukwekkende kracht, die bij haar verschijning de tragedie van een conflict voorspelde Ada sprong uit haar stoeltje, waarin zij verheerlijkt had zitten luisteren, op en liep naar hem toe „Vader, mag ik je Eric Milo voorstellen, componist van moderne dansmuziek....?", zei ze eenvoudig Eric. Milo stond van het bankje, voor den vleugel, op. Zijn donker uiterlijk en zijn groote gestalte in de keurig zittende smoking, zou den hem tot een waardig tegenstander be stempelen. indien hij niet tegenover Ferd. G. Alkemade stond, in de verhouding van jazz liedjesschrijver tot klassieke kunst-recensent en het conflict was er al, toen zijn, ter ken nismaking uitgestoken hand, door den cri ticus niet werd geaccepteerd Eric Milo trok onbewogen zijn hand terug; hij begreep dat veel woorden hier niet zouden baten „IkAda en ikwij houden van elkaar...." zei hij enkel Ferd. C. Alkemade haalde diep adem; de. harde, stugge oogen en de weerbarstige saam- geknepen mond voltooiden den koppigen trek in zijn gezicht; dan, met een smartelijk ge baar, dat diepe minachting tot den componist uitdrukte, ging hij tot redeneeren over „Voorstellen?" riep hij dreigend; „kennis maken met een schrijver van prulwerk; den hemel zij dank, dat er in deze eeuw van ver dwazing, gelukkig nog menschen zijn, die zich naast het nerveuze tempo van het jachtende leven, ontspannen, door het aanhooren van klassieke muziek, doortrokken van waar achtige inspiratie en van zeldzaam schoone, rasechte muzikaliteit. Er zijn nog degelijke menschen, die temidden der algeheele ontred dering, afwisseling zoeken in de schoonheden van een waarachtig meesterwerk en getroffen worden door de klare, verheven prachtige gecultiveerde techniek en superieure vertol king tot in de fijnste nuances, het stuk vol maakt realiseeren Ferd. C. Alkemade slikte en snoof van kwaadheid „Componist of met componist, verdwijn onmiddellijk", besloot hij zijn gloedvolle rede „en", voegde hij er sarcastisch aan toe, „kom dan alleen terug, wanneer je bijvoorbeeld Mozart's pianoconcert, dat mij vanavond, aanvankelijk in zoo'n milde en goede stem ming had gebracht, op dezen vleugel kan spelen inplaats van die belachelijke, moderne dansmuziek Wild smeet hij de deur dicht, ging dan naar zijn werkkamer om z'n recensie te vol tooien, hetgeen ditmaal niet derect wilde lukken en door te late inzending, eerst in de editie, volgende op het ochtendblad, was opgenomen „Meisje", zei Ferd. C. Alkemade op een avond, toen hij alleen met zijn dochter thuis was, „wil je de radio even aanzetten? Er is straks het pianoconcert van Mozart met Olim Cire als solist, een naam, die ik nog niet eerder hoorde noemenMerkwaardig. Waar is moeder?", liet hij er direct op vol gen „Moeder is naar een bridgedrive; ze zou vanavond vroeg thuis zijn", antwoordde Ada koel, maar toen zij de radio inschakelde, tin telde er een sprankje humor in haar mooie grijze oogen, die met haar frisschen rooden mond in ondeugendheid wedijverden Samen luisterden zij daarna, vooral naar het pianospel, dat een magische bekoring schiep, met een sfeer van stille intimiteit en vertrouwelijkheid van de eerste tonen af. Het was een spel, dat uitmuntte door een fraai en klaar timbre, met een volmaakte overgave en finesse van uitvoering, die Ferd. C. Alkemade wist dit het uiteindelijk resultaat waren van langdurige studie en strenge opgeslotenheid in het studeerver trek Toen de laatste tonen van het allegretto waren weggestorven en de omroeper alreeds het volgende pogramma had aangekondigd, keken vader en dochter elkaar een oogenblik aan „Een grooto kunstenaar, die Olim Cire!' zei Ferd. C. Alkemade beslissend. „Een spel, dat naar het meesterschap wijst Ada keek peinzend het radiotoestel in Zij hield van moderne kunst en moderne muziekhetgeen niet wilde zeggen, dat zij dit pianoconcert niet apprecieerde Toen Ferd. C. Alkemade den avond, na dit pianoconcert een zwaarwichtig artikel typte dat de geestelijke ascese behandelde, die noodig is om een volkomen artistieke per fectie te bereiken, niet bestaande uit een studie, in den zin van mechanische vinger oefeningen en passageherhalingen alleen, doch vooral uit die, waarbij een volkomen begrijpen en aanvoelen der ideeën van het kunstwerk strenge noodzaak istoen hij daar in zijn werkkamer dus druk bezig was. werd hij plotseling opgeschrikt door piano muzieken wat voor muziek „Wel verdraaid!", riep hij uit en rende naar boven. Evenals ongeveer drie maanden geleden, rukte hij opnieuw een deur open en stapte dreigend de muziekkamer binnen., stond tenslotte vlak tegenover Eric Milo, wien hij om opheldering vroeg „Wat moet dat beteekenen,. jongmensch?' zei hij dringend. „Was dat soms weer een nieuwe hot-jazz-compositieIk meen je toch duidelijk gezegd te hebben, hier niet meer terug te komen! Heb je gisteren dat pianoconcert gehoord! Méésterlijk, neit waar? Zoo gauw als jij Eric Milo onderbrak den woordenvloed „Ik heb dat concert gehoordof eigen lijk niet gehoord zei hij beleefd. Ferd. C. Alkemade kwam wat dichter bij hem staan: „Wat wil dat zeggen", vroeg hij en keek den ander daarbij doordringend aan Eric Milo streek kalm een donkere haar- vlok uit zijn gezicht, maar juist deze uiter lijke kalmte verraadde de inwendige ner- nervositeit in hem en een emotie, die ten slotte geheel verdween met de triomf dei- woorden: „Ik was Olim Cire En dan alsof zijn optreden nadere ver klaring vereischte, ging hij tot uitleggen over„Hot-jazz die niet direct in de eerste plaats geschreven wordt om het te verwach ten succes, maar om der wille van de muziek zelf, is een weergave van zekere gevoelens, stemmingen, behandelt een volledig gebeuren en staat als zoodanig op een gelijk plan met andere muziek en met kunstwaarde. De dif ferentiëering van tonen en de schrille ge luidseffecten, kunnen niet iedereen bekoren, maar het wil toch ook weer niet zeggen, dat een modern kunstgevoel de klassieke muziek niet of minder zou liggen. Integendeel.. Mag ik even mijn naam omdraaien? Eric MiloOlim Cire Hij plaatste zich voor den vleugel en speel de het pianoconcert in C Kleine Terts, prima vistaHij speelde het Allegro, Lar ghetto en Allegretto.een spel van vloeien de, klaterende pianoklanken in geweldL tempo en raffinement en toen de laatste tonen geheel waren verstild, keek Ada haar vader met gespannen aandacht aan Ferd. C. Alkemade had reeds een leeftijd bereikt, waarop mannen niet meer huilen, maar toen hij Eric Mil-o zwijgend de hand drukte, waren er tranen in zijn oogen. Hij sloot de deur en stapte naar zijn werk kamer. Boven zich hoorde hij in versnellend rhythme en hoog tempo, de 'dolle vaart van een duizelingwekkende notenregen der me lodieën Zijn hard en expressief gelaat verzachtte zichook, toen hij den volgenden daj. vernam, dat Eric Milo deze melodieën had vastgelegd in zijn vier nieuw schlagers. „Little Fresh Red Mouth", .Two Grey Eyes' „Spark of Humour" en „Ada".... Een pianoconcert in C Kleine Terts kan héél veel goedmaken ELDHRT VAiN ELK. De „ZonnestraaP'-collecte. Men schrijft ons: Indien morgen een collectant U een speldje aanbiedt, loop hem of haar dan niet voorbij, zonder iets in de groene bus te offeren, maar bedenk, dat deze collectant zijn onbaatzuch tige medewerking verleent in het belang van de bestrijding der t. b. c. en in het bijzonder voor de verpleging van t. b, c.-patiënten, on geacht politieke richting of godsdienst in het Sanatorium „Zonnestraal" te Hilversum, waar de patiënten, met arbeid als medicijn, wederom geschikt worden gemaakt, om hun werkkring in de maatschappij te hervatten. Aan de propaganda voor deze collecte is zeer veel zorg besteed. Ongetwijfeld heeft iedere Haarlemmer een der spandoeken zien hangen met de „Zonnestraal"-leuze: „De Sterken voor de Zwakken! Steunt de „Zonne straal" Collecte!" Aan de collecte is tevens een attractie ver bonden. n.l. een loterij, die in zooverre afwijkt van andere loterijen, dat men bij het koopen van een lot, dat in gesloten enveloppe wordt verkocht, na deze enveloppe opengescheurd te hebben, onmiddellijk kan constateeren, of men een prijs heeft gewonnen. Iedere collec tant, dien U morgen ontmoet, is in het bezit van eenige loten, welke a f 0.25 per stuk wor den verkocht. De hoofdprijs bestaat uit een. eikenhouten boekenkast, een dames- of hee- renrijwiel of een kano naar keuze. De tweede prijs is een lederen koffergramofoon met drie platen. Verder zijn er nog zeer veel aantrek kelijke prijzen. Een fleurige aanblik zullen ongetwijfeld de taxi's, trams en autobussen bieden, aangezien de resp. directies zich bereid hebben verklaard, op hun auto's en wagens twee „Zonnestraal"- vlaggen te plaatsen, welke in de bekende rood-wit-groen-kleuren zijn uitgevoerd. 25000 papieren vlaggetjes, welke aan de kinderen zijn uitgereikt, blijken een prachtige attractie te zijn, want de kinderen verdron gen elkander, om een „Zonnestraal"-vlagge- tje te bemachtigen. Vele kussens, beprikt met de bekende „Zon- nestraal"-speldjes, liggen te wachten op onze liefdadige stadgenooten. Thans is het woord aan het publiek: Brengt de leuze in practijk: „De Sterken voor de Zwakken!" MUZIEK. CONCERT DER H. O. V. De twee scherp onderscheiden helften van het programma van 30 Juli, een klassieke vóór een moderne of semi-moderne na de pauze, boden in Haydn's „Militaire Symphonie" en Berlioz' Ouverture „Le Carnaval romain" oude bekenden van H. O. V.-concerten, maar ook de „Marche écossaise" van Debussy en Ho- negger's „Pastorale d'été konden geregelden bezoekers dezer concerten niet vreemd in de ooren klinken. De Symphonie werd over 't geheel genomen zeer fijn uitgevoerd. Reeds het inleidende Adagio gaf verrukkelijken samenklank te hooren; de blazers waren van stonde af en ook gedurende het verdere verloop van den avond in uitstekende conditie. Adam's directie was frisch en op levendige contrasten gericht. Zijn sterk ritenuto in het tweede deel van het Menuetto en zijn tempo verlangzaming in de doorwerking der Finale droegen daartoe bij, al zullen ze wellicht niet algemeene instem ming vinden. Het tempo van het Allegretto leek me wat aan den snellen kant genomen. Debussy's zoowel wat thematische bewerking als wat instrumentaal coloriet betreft zeer geestige „Marche écossaise" toont in sommige wendingen eenige verwantschap met de „Cor tege" uit zijn „Petite Suite" er\ dateert dan ook wel ongeveer uit denzelfden tijd. De har monische verscheidenheid is echter in de Mar che veel grooter. Van impressionistischen stijl is hier nog weinig of geen sprake: kunstige verwerking en combineering der thematische elementen spelen een groote rol. Veel meer impressionistisch lijkt de „Pasto rale d'été" van Honegger. De invloed van De- bussy's „Prélude a l'Aprèsmidi d'un Faune" schijnt hier evident in het fluitmotief. Maar anderzijds klinken de eindelooze motief her ha lingen als een reflex van Borodin's „Steppen- schets uit Midden-Azië". Enfin: daar was 't vermoedelijk ook zomersch warm meer dan in ons landje op 't oogenblik! en daar zwierven ook wel kudden rond, zoodat de ge lijkenis voor de hand ligt. Metdatal kan het stuk van Honegger me op dén duur niet sterk boeien. De solistische voordrachten van dezen avond konden dat wèl. De jonge Haarlemsche pianiste Maria de Jong trad daarmee voor het eerst in grooten kring en in volledige openbaarheid op; in kleineren kring, nl. op een uitvoering van leerlingen van de Muziek school der M. t. B. d. T. in het Chr. Lyceum speelde zij eenige jaren geleden de beide Dan sen van Debussy, die zij ook Donderdagavond met ons orkest vertolkte. Deze Dansen zijn eigenlijk voor harp met orkest geschreven en de solopartij is dan ook geheel aan het karak ter en de techniek der harp aangepast; de zeer fijnzinnige vertolking der pianosoliste kon dat toch niet geheel wegcijferen. In zui ver pianistische sfeer was zij met het Concert in F, K. V. 459 van Mozart, dat zij vóór de pauze met het orkest speelde. Willem Andries- sen introduceerde enkele jaren geleden dit be trekkelijk weinig uitgevoerde concert op een H. O. V.-avond. De solopartij biedt relatief geen groote moeilijkheden; de interessante gedeelten zijn, vooral in de Finale, aan het orkest -toevertrouwd. In thematische bekoor lijkheid staat het werk mijns inziens bij vele andere van Mozart's concerten ten achter. Het eerste Allegro heeft een marschachtis: karak ter. Het hoofdthema van het Allegretto heeft door den typischen dubbelslag overeenkomst met dat van het begin van het Clarinettrio K.V. 498; de stijgende toonladderpassages daarentegen wijzen vooruit naar het Allegret to van het Strijkkwartet K.V. 590, dat in de zelfde toonsoort staat maar veel geestiger en verrassender is. Het begin der Finale doet even denken aan dat der Finale van de Bauernsymphonie („Dorfmusikantensextett") K.V. 52'2. De pianiste speelde de solopartij voortreffelijk: rythmisch scherp en duidelijk; Adam deed het orkest goed aansluiten. In de cadenzen van Mozart kwam mij het gebruik van de zeer lage contra- en subcontratonen der piano eenigszïns anachronistisch voor. De pianiste oogstte langen en levendigen bijval. Haar debuut heeft een zeer goeden in druk nagelaten. Berlioz' Ouverture werd als naar gewoonte brillant gespeeld en vormde een opgewekt slot van den avond. Voor de vertolking der alt hobo-solo verdient de speler een bijzondere vermelding; alleen heeft de ééngestreepte g op zijn instrument steeds een andere kleur dan de omgevende tonen. Misschien is het mogelijk dit verschil te compenseeren. Ook dit H. O. V.-concert was druk bezocht. K. DE JONG,,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 10