De vrije Haarlemsche
Schilderschool.
ZATERDAG S SEPTEMBER 1936
H A A R E E M'S D A G B E A D
S
min
„De wandelende Dood"
in Cinema Palace.
Een man verlaat de gevangenis. Hij heeft
tien jaar straf achter den rug. doch nauwe
lijks is hij in vrijheid, of opnieuw en erger
nog wordt hij bedreigd. Een politieke bende
heeft het op zijn leven voorzien en slaagt
er in, hem te laten veroordeelen voor een
moord, die hij niet gepleegd heeft. Hij sterft
op den electrischen stoel.
,,A
11
Marguerite Churchill en Boris Karioff in „De
wandelende dood", de film van den onschul
dig geëlectrocuteerden Ellman, die tot het
leven wordt teruggeroepen.
Doch een geleerd man heeft den dood
overwonnen. Hij krijgt toestemming van de
autoriteiten, het lichaam van den onschul
dig ter dood gebrachte voor zijn proefne
mingen te gebruiken. Deze proefnemingen
willen zeggen, dat hij den doocïe weer tot het
leven wil roepenen roept. En de onschul
dig gevonniste keert terug in het land der
levenden. Doch het gelukt den geleerde niet,
hem het geheim van het hiernamaals te
ontrukken. Over het leven na den dood
zwijgt ..de wandelende dood". Helaas, of
misschien gelukkig, is zijn redding in strijd
met de belangen van zijn oude tegenstan
ders en op een nacht schieten zij hem neer,
als hij wandelt op een kerkhof
Men ziet het, macaber, opzettelijk, zij het
met een zekere bekoring voor wie iets voor
de griezelfilms voelt, voor wie de waarschijn
lijkheid des dagelij kschen levens niet de
voorwaarde is voor zijn waardeering.
Maar in zekeren zin laat deze film niet
na, den indruk te geven, dat Curtis, de re
gisseur, ons zoowel als Boris Karlow, de
hoofdrolspeler, iets meer verschuldigd is.
Verder valt uit het programma nog te
vermelden het journaal, waarin natuurlijk
Spanje niet ontbreekt, een aardig teeken-
filmpje, Tongue-twisters genaamd en een
technicolor-film. Wat wij veelal bij kleuren-
filmpjes opmerken, dat de kleuren meer
diepte geven, gebeurt in dit laatste niet.
Luxor Theater:
„Vrouw of Secretaresse?"
Al heel veel films hebben zich met den be-
faamden „driehoek" beziggehouden en nog
steeds blijkt het thema stof in overvloed op
te leveren. Zoo ook in „Vrouwof secre
taresse?", waarin Jean Harlow, Myrna Loy en
Clark Gable het trio vormen.
Het geval speelt zich af in de Amerikaan-
sche krantenwereld, waar we kennismaken
met een schranderen uitgever, die met zijn
periodieken een aardig duitje verdient. De
concurrentie is echter groot en Mr. Stanhope
moet dan ook voortdurend op zijn qui-vive
zijn, teneinde zijn suprematie te behouden.
Daarin wordt hij terdege bijgestaan door zijn
secretaresse, een aardige blondine, die in de
zaken even goed thuis is als haar baas. En
deze nauwe samenwerking nu wordt nood
lottig voor Stanhope's huwelijksleven, dat
altijd zeer gelukkig is geweest. Verschillende
omstandigheden leiden er toe, dat de drie
hoek zich geleidelijk duidelijker en dreigender
begint af te teekenenSteeds nauwer om
klemt het noodlot de drie menschenkinderen
en de tragische gevolgen blijven niet uit.
Maaral hebben donkere wolken zich boven
Stanhope's huwelijksgeluk samengepakt, toch
baant de zon zich tenslotte ook hier een weg
en het is juist de blonde secretaresse, die
alles ten goede weet te keeren.
Deze handeling, die we hierboven natuur
lijk in het kort en van alle intrige ontdaan
hebben weergegeven, wordt door de gerouti
neerde artisten, die Harlow, Loy en Gable
Vrouw. of secretaresse. Lmda 'Myrna
Loy) of Whitey (Jean Harlow)? Wie wint
dezen strijd om het hart van Van Stanhope
(Clark Gable)?
zijn, in voortreffelijke combinatie uitge
beeld. Hier is spanning, tempo, kleur
kortom „spel" in den besten zin van het
woord. Hier is geen zoetelijke sentimentali
teit, maar spel van levende menschen. het
veel gebruikte thema ten spijt. Een film, die
bovendien vol is van fijne humoristische trek
jes en met een puntige dialoog uitgerust
werd. Een film, die men moet zien. omdat het
inderdaad ..film" is!
Stereo-film.
In het voorprogramma maakt de serie
stereo-opnamen een bijzondere attractie uit.
Eenigen tijd geleden schreven wij reeds over
de film-met-perspectief en thans zijn de
Luxor-bezoekers dus in de gelegenheid deze
noviteit te aanschouwen. Wij konden con-
stateeren, dat het publiek het experiment in
hooge mate waardeert en dat is begrijpelijk,
want de stereofilm is een totaal nieuwe sen
satie. De beelden schijnen zich, dank zij het
procédé en den uitgereikten tweekleurigen
bril, niet langer op het witte doek maar in de
zaal af te spelen en de samensteller heeft er
natuurlijk voor gezorgd een aantal onderwer
pen te kiezen, waar het publiek ten nauwste
bij betrokken wordt. Een der meest frappante
beelden is ongetwijfeld dat van het meisje
op den schommel. Er is verder voor gezorgd,
dat men naar hartelust kan lachen en grieze
len. Een première, die inslaat!
In het bijprogramma is voorts het buiten-
landsche journaal en een nieuw avontuur van
de welbekende bengels uit Our Gang opge
nomen.
Willi Forst heeft van het komische ver
haal van Allotria een zeldzaam grappige,
vroolijke film gemaakt. Verschillende gees
tige vondsten heeft hy er in verwerkt, bijv.
het portret van Aimée, dat het trait d'union
vormt tusschen de beginscènes met Philip en
de eerste scène waarin David voorkomt. Zoo
zijn er verschillende onverwachte effecten,
ook in de dialoog, die de film allergenoege-
lijkst maken. Heinz Ruchman, de bewegelijke
spontaan-reageerende, is het tegenbeeld van
Adolf Wohlbrueck. Jenny Jugo is met haar
activiteit een waardig echtgenoote van Heinz
terwijl Renate Mueller in deze film weer de
zelfde is als in haar eerste films.
Uit Java komt Philip (Adolf Wohlbrueck),
die aan boord van het schip Viola (Renate
Mueller) ontmoet. Een huwelijksaanzoek ligt
op zijn lippen doch hij bedenkt zich op het
laatste oogenblik uit vrees voor consequen
ties van den huwelij kschen staat.
David (Heinz Ruchmann) heeft Goliath,
een race-auto en een verloving-in-het-zicht.
En Aimée tHilde Hildebrandt) is verliefd op
beiden, op Philip zoowel als David, die dit
geen van beiden weten, hoewel ze gezworen
vrienden zijn. De wijze van beminnen van
Viola is als Davids vrouw voorgesteld en de
consequenties daarvan maken Gaby (Jenny
Jugo) jaloersch op Viola. Philip (Adolf Wohl-
brück) is jaloersch op David. Hierboven de
beide slachtoffers der jalouzïe.
Aimée, die veel weg heeft van een spin, die
muggen inspint, èn het feit dat Philip van
Viola en David van Gaby (Jenny Jugo) hou
den zijn oorzaak dat beiden Aimée willen
kwijt zijn.
Op de meest onverwachte wijze gaat hun
wensch in vervulling, David verlooft zich met
Gaby. Philip trekt verder de wijde wereld in.
Totdat David getrouwd met Gaby van zijn
huwelijksreis terugkeert, een brief van Phi
lip ontvangt, waarin deze zijn bezoek aan
kondigt. Viola, vriendin van Gaby, wordt
voorgesteld aan Philip als David's vrouw. Dit
heeft ijselijke gevolgen. Penibele tooneelen
spelen zich af op en om het balcon en de
verschillende kamers. Philip krijgt eenigszins
vreemdsoortige gedachten omtrent het jonge
echtpaar en de vriendin.
Aimée weet zich nog te wreken op Philip
en David, den vader van Gaby aan de haak
te slaan en de beste wraak van allen neemt
per slot van rekening Philip. David, door Phi
lip's wraakoefening hevig verontrust, wint
nog en passant den grand prix de Monaco en
krijgt op het laatste nippertje zijn vrouw
terug. Viola en Philip varen naar Java.
Het voorprogramma geeft behalve wereld
nieuws een filmpje „Gevaarlijke beroepen"
te zien.
CELLULOIDSNIPPERS.
Max Reinhardt zal „Dantons" maken.
Jack Warner, productie-leider van Warner
Bros vertoeft op het oogenblik te Parijs om
met Max Reinhardt en Romain Rolland, de
verfilming van „Danton" te bespreken. Paul
Muni is gekozen om de rol van „Tribuun 89" te
vertolken. De opnamen voor „Danton" zullen
ongeveer twee maanden in beslag nemen.
Naar verluidt zal Michael Curtiz samen
werken met Max Reinhardt aan de verfilming
van ..Danton" Charles Laughton zou geënga
geerd zijn voor de titel rol. Spencer Tracy voor
de rol van Murat en Claude Rains voor de
rol van Robespierre.
In Rembrand) blijf)
„De kleinste Rebel".
In Rembrandt Theater moest „De kleinste
Rebel" geprolongeerd worden. Na de uitvoe
rige bespreking, die we de vorige week ge
geven hebben, kunnen we daarmee volstaan.
Fox Movietone brengt ons van Spanje naar
Italië, vandaar naar Duitschland, Frankrijk,
Finland, Amerika en Engeland. Een heele
reis dus.
Met Polygoon blijven we dichter bij huis
en kunnen o.a. de feestelijkheden ter gele
genheid van de koningin (van den verjaar
dag) bijwonen in Amsterdam en de parade
op het Malieveld in den Haag.
Een filmpje De Zangles laat ons Adèle
Sandrock in een nog ongekenden vorm zien
n.l. als zangleerares, maar zelfs de muziek
kan haar niet verzachten, zoodat ze ook hier
weer de Xantippe is, die we van haar ken
nen. Het slot van het voorprogramma is een
geklemd filmpje „De drie Beeren" getiteld.
„Rubber" heeft voor de eerste
maal in Amsterdam gedraaid.
Een geslaagde film uit Deli's
planterslevendie spoedig
in Haarlem komt.
„Dat geflikflooi", zoo kwalificeert Meesters,
hangende over het ,,soos"-hek, den invloed der
blanke vrouw in het Deli van den tijd der
hoogcon j unctuur.
Wanneer men in eenigszins hoogdravende
termen een nieuwe film aangekondigd ziet,
heeft dit meestal Lot gevolg, dat men min of
meer sceptisch gestemd raakt over de waarde
van het nieuwe product. En als een „Neder-
landsch film-epos" wordt geannonceerd
denkt men onwillekeurig aan hevige scènes,
gechargeerde tooneelen en dergelijke.
Het was daarom ook een verrassing de film
„Rubber" te zien, die Vrijdagmiddag de Am-
sterdamsche première .beleefde en waarvoor
na het einde spontaan werd geapplaudiseerd.
Eenigen tijd geleden hebben wij eenige bij
zonderheden over het tot stand komen van
de film meegedeeld. Het mag bekend worden
geacht, dat het een vrije filmbewerking is
naar de overbekende roman van mevr. M.
SzékèlyLulofs, dat de regie berustte bij
Gerard Rutten en Johan de Meester en dat
het een Tobis-film van de „Nederlandsche
Filmgemeenschap" is.
Dat er dus bekende krachten aan werkten
was bekend, maar weinigen zullen hebben
vermoed dat een film als deze het product
van hun arbeid zou zijn.
Meer nog dan het tooneelstuk van gelijken
naam, dat een paar jaar geleden werd op
gevoerd kan de film ons verplaatsen naai
en in de door mevr. Székèly—Lulofs beschre
ven toestanden. Dat is te danken aan het uit
stekende spel van de meeste der spelenden
en natuurlijk ook en voor een zeer groot deel
zelfs, aan het feit, dat een speciale expe
ditie de buiten-opnemingen in Deli maakte.
Het drukkende van de locale sfeer versterkt
het dramatisch gehalte van de film.
„Rubber" heeft boven vele andere tot dus
ver vervaardigde Nederlandsche films voor,
dat het een serieus stuk is. En daarbij komt
dat de film volkomen is geconcentreerd om
de kern van „Rubber": de schakeeringen in
de levens der menschen in de rubber binnen
landen van Deli.
Kortom „Rubber" is een film, die als het
ware om inhoud en vorm in een hoogere
beoordeelingsklasse moet worden aangeslagen
dan de kluchten en de Jordanerie die we tot
nu toe hebben gezien. Ook al omdat de film
hoogere pretenties heeft.
Evenals het boek bemoeit de film zich in
hoofdzaak met de drie figuren John en Renee
van Laer en Meesters, respectievelijk ge
speeld door Frits van Dongen, Enny Meunier
en Jules Verstraete.
Daaromheen worden andere figuren als
Annet en Joop Walendijk (Dolly Mollinger
en Tonny van Otterloo) het jonge gelukkige
paar en Ravinsky Spanelly behandeld, terwijl
overige personen zooals mr. Stoops (Con
stant van Kerckhoven) en zijn vrouw (Mien
Duymaer van Twist) en Kiku San (Amsy
Moina) op het derde plan staan.
Jules Verstraete speelt de rol van den
onbehouwen Deli-planter die slechts voor
zijn werk leeft en het overige deel van zijn
leven in zijn „krossi males" of de soos door
brengt, de blanke vrouwen in de binnenlan
den fataal voor mensch en werk acht en on
danks zijn grofheid een sympathiek mensch
is, meesterlijk.
Frits van Dongen en Enny Meunier zijn
eveneens geknipt voor hun rollen, die van den
assistent van Meesters en zijn jonge voruw,
die in volkomen onwetendheid van de om
standigheden van haar verloofde komt om
samen met hem het leven bij het brandende
rookende pas-geopende oerwoud te leven
Een leven, dat te zwaar en afmattend blijkt,
dat een krankzinnigmakende sleur beteekent
en dat leidt tot groote moeilijkheden, vooral
wanneer in den tijd van den hoogconjunctuur
en zijn hooge tantièmes alle remmen bij deze
lang neergedrukte menschen wegvallen. Ten
slotte worden John en Renée door schokken
de gebeurtenissen in hun directe omgeving en
door het begin van de baisse weer naar el
kaar gedreven.
De film eindigt dan ook althans naar den
aigemeene smaak, bevredigender dan' het
boek, terwijl om het happy end iets onop
vallender te maken t beeld van den ontslagen
Meesters zeer handig als laatste ..shot" is toe
gepast. Natuurlijk heeft de film gebreken.
Daar gaat het trouwens niet om. Men is er
helaas beter op ingesteld fouten en gebreken
te ontdekken dan goede kwaliteiten.
En die bezit „Rubber" in vele opzichten.
Mag de muziek dan minder geslaagd heeten,
er zijn tallooze zeer mooie opnamen. Mogen
sommige gegevens als bijv. de opneming van
den amoklooper en het feestgewoel in de
„soos" wat te lang naast elkaar zijn geg-
plaatst, de beelden van het oploopen der
koersen zijn zoo geweldig suggestief, dat ze
een unicum zijn in de Nederlandsche film
geschiedenis. Op verschillende manieren zijn
contrasten bereikt van groote waarde. Er zit
gang in de film en lijn. Dat is een groot
ding, dat zeker applaus waard was en blijft.
Binnen korten tijd zal „Rubber" ook in
Haarlem draaien. Dan zal ieder voor zich zelf
over de kwaliteit van deze film kunnen oor-
deelen. Succes zal ze waarschijnlijk wel heb
ben.
MANNENKOOR „CACILIA".
Voor bovengenoemd koor was het Donder
dag een ware feestavond. De voornaamste
reden daartoe was het feit, dat de zangers
voor de eerste maal in hun geheel gerestau
reerd repetitiegebouw bijeen kwamen. De voor
zitter merkte in zijn openingswoord op, dat
door de samenwerking van allen, bestuur en
zangers, ondanks de tijdsomstandigheden, het
gebouw Caecilia zoowel in als uitwendig een
ware metamorphose had ondergaan.
Hierna werd namens de feestcommissie me
degedeeld, dat zij er in geslaagd is een feest-
concert te organiseeren op 3 Januari 1937,
met medewerking van solisten der Ital. Opera,
welk concert de inzet zal zijn der feesten ter
gelegenheid van het 40-jarig jubileum.
Het officieele gedeelte van dezen avond
werd besloten met een warme opwekking van
den heer Nico Hoogerwerf aan de leden trouw
ter repetitie te komen, daar er voor het a.s.
seizoen veel op het programma staat. Deze
woorden werden door de leden beantwoord
met een „Lang zal hij leven" daar de dirigent
juist zijn, verjaardag vierde.
Bij het gezellig samenzijn, dat nu volgde
werden de leden onthaald op eenige .mooie lie
deren, gezongen door onze kwartetten „Eupho-
nia" en „Inter Nos", waarna werd besloten
met het zingen van het „Caecilialied".
CURSUS VOOR AUTORIJDERS EN
-RIJDSTERS.
In verband met eenige telefonische aan
vragen, verzoekt de directeur van de am
bachtsschool ons, bekend te willen maken,
dat bij voldoende deelneming binnenkort
wederom een cursus voor autorijders en
-rijdsters geopend zal worden.
Indien men dezen cursus met zeer goed ge
volg doorloopt, kan men het z.g. Groot-di
ploma verwerven, welk diploma wordt uit
gereikt door de Centrale Commissie voor
autobestuurders, o.a. bestaande uit afge
vaardigden van de K.N.A.C., A.N.WB., B.B.N.
enzoovoorts.
SCHILDERKUNST
De vrije Haarlemsche Schilderschool,
die sinds eenige jaren onder de leiding staat
van den schilder en graficus Jan Visser,
houdt in haar lokaal aan den Kampersingel
gedurende drie dagen (Zaterdag tot en met
Maandag) een tentoonstelling van werk dei-
leerlingen.
Het geëxposeerde geeft een aangenamen
indruk van werkwijze en bereiktheden van
den docent. Jan Visser van Haarlem zooals
hij zich ter onderscheiding van gelijknamige
collega's vaak aandient is zelf een. te se
rieus vakman in de eerste plaats, om niet in
te zien dat men jongelui en oudere dilettan
ten geen beteren dienst bewijst dan door ze
de technische kanten van het werk duidelijk
en beheerschbaar te maken. Wanneer er daar
na nog andere, meer geestelijke en artistieke
qualiteiten in den leerling aanwezig blijken,
zal het zijn taak zijn die vrij tot ontwikkeling-
te brengen zonder zijn eigen persoonlijkheid
daarbij op te dringen en door alleen als lei
der te blijven fungeeren voor zoover het de
schilderkundige welstandigheid van het werk
betreft.
Het komt ons voor dat de heer Visser die
taak volkomen in dien geest opvat en dat
het geëxposeerde leerlingenwerk daarvan de
sporen draagt. Er is geen extravagant gedoe
bij van nog ongare genialiteit, het is eenvou
dig, maar serieus opgevat studiewerk, waarbij
men ïntusschen al heel gemakkelijk het be
lovende van het onverschillig-latende kan on
derscheiden.
Er is in hoofdzaak geteekend en geschilderd
stilleven te zien gegeven. Doch wie aandach
tig deze werkstukken door ziet, bemerkt licht
in volkomen gelijk gestelde stillevens een dui
delijk verschil in natuurlijken aanleg en be
gaafdheid. Niet steeds geven deze den door
slag voor een latere productie, doch een aan
wijzing geven ze vaak.
Wij zullen ons onthouden van het noemen
van namen dezer exposanten. Maar voor wie
deze expositie bezoeken wil een ieder is wel
kom een paar onzer indrukken gaarne bloot
leggen.
De jongste leerlinge van Jan Visser, een
dertienjarig meisje, teekende bijvoorbeeld een
stilleventje met een paar oude boeken op zoo
gevoelig-fijne wijze, dat men voor haar slechts
hopen kan dan zij die qualiteiten bij het ouder
worden mag behouden.
Een oudere, die blijkbaar geheel grafisch is
aangelegd, teekende een doodskop op geheel
bevredigende wijs door ook het picturale er
van in wit en zwart tot uitdrukking te
brengen. Zeer begaafd lijkt ons een jonge man
van wien een stilleven, geplaatst op een laag
houten stoeltje, geëxposeerd is. De sterk-een-
voudige zuiverheid waarmee hij het materiaal
hout van het stoeltje enz., karakteriseert,
toont een juist begrip en een goede zelfbe-
heersching. Een geaquarelleerde voorstelling
met een tinnen bordje op den achtergrond is
echt-schilderlijk aangevoeld en zakelijk sterk
van makelij.
Van een andere inzending trof ons een een
voudig potloodteekeningetje van het inwen
dige van een schuitje werkelijk charmee
rend gedaan is dat, Dat ook naar een oogen-
schijnlijk saaie gipskop een mooie, toonvolle
teekening gemaakt kan worden, bewijst een
ander die ook een zeer goede en complete
aquarel laat zien. Schilderkunstige qualitei
ten bezit ook degeen die een stilleven met een
groote meloen op den voorgrond, en op een
ander werk een blauwe flesclT laat zien.'
Wij deden slechts een greep uit wat ons be
loften scheen te bevatten. Genoeg echter om
te doen zien dat Jan Visser (die van zich zelf
o.a. een zeer sprekende zittende mansfiguur
laat zien, die mooi behandeld is) het ook met
zijn onderwijs ernstig neemt. Dat vooral
graphische kunstbeoefenaars van hem on
schatbaar veel kunnen opsteken zal ieder toe
geven, die zijn prenten kent.
J. H. DE BOIS I
FP06RAMMA
ZONDAG 6 SEPTEMBER.
HILVERSUM I, 1875 M.
8.55 VARA. 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 6.00
VPRO. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gram.pl. 9.00 Postduivenbertuinbouw-
praatje. 9-30 Postduivenber., gram.pl. 10.30
Postduivenber. 10.31 Twee eeuwen Engelsche
kunst. 10.50 Cello en harp. 11.15 „Van Staat
en maatschappij", causerie. 11.30 „Orvitropia".
12.00 Omroeporkest. 12.45 Gram.pl. 100 Kovacs
Lajos' orkest. 1.30 Causerie over Aziatische
kunst. 1.50 Gram.pl. 2.00 Boekbespreking. 2.30
Reportage muziekconcours te Rotterdam. 300
Residentie-Orkest en solisten. 4.30 Gram.pl.
(Om 4.45 Sportnieuws ANP.) 5.05 VARA-orkest.
5.30 Sportpraatje. 6.00 Boekbespreking. 6 30
Gram.pl. 6.45 Ned. Herv. Kerkdienst. 8.00 Be
richten ANP. Mededeelingen. 8.15 Residentie
orkest en soliste. 915 Radio-journaal. 9.30
Omroeporkest, Kovacs Lajos' Orkest en solis
ten. 11.00 Berichten ANP. 11.10—12.00 Dans
muziek.
HILVERSUM II, 301 M.
8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO. 5.00
NCRV, 7.45—11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek
(gr.pl.) 9.50 Ned. Herv. Kerkdienst, Hierna
Orgelspel. 12.15 KRO-orkest (Om 1.00 Boek
bespreking, om 2.00 gram.pl.) 3.00 Gram.pl.
3.30 KRO-Melodisten. 4.00 Ziekenlof. 5.00
Geref. Kerkdienst. Hierna gewijde muziek door
koren en solist. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Reli
gieuze causerie. 8.10 Berichten ANP. Med-e
deelingen. 8.20 De KRO-Melodisten mmv zang.
9.00 Gram.pl. 9.20 KRO-Symphonie-orkest
(Om 9.50 Gram.pl.). 10.30 Berichten ANP. 10.35
Gram.pl. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperanto-
lezing.
DROITWICH, 1500 M.
12.50 Troise's Mandoline-orkest mmv. solist.
I.20 Het Erith British Legion-orkest mmv.
solist. 2-05 Het BBC-Northern-orkest. 3.05 Het
B. Crook kwintet. 3.35 J. Reynders' orkest. 4.05
Gram.pl. 4.50 Voor de kinderen. 5.10 ..The
church I look for", causerie. 5.30 Zangsolist en
het Grinke-Trio. 6.50 Voordracht. 7.05 Het
BBC-orkest mmv solist. 8.15 Kerkdienst. 9.05
Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.20
Mantovani's Tipica-orkest. 9.50 Het BBC-
Theater-orkest mmv. solist. 10.50 Epiloog.
RADIO PARIS, 1648 M.
7-20 en 8.20 Gram.pl. 11.20 Orkestconcert.
12.20 Orgelconcert. 1.20 Vervolg orkestconcert.
3.05 Nat. Orkest. 4.50 Radiotooneel. 5.50 Ibos-
orkest. 7.50 Operette-uitzending. 8.20 Radio
tooneel. 11.05 Dansmuziek en populair con
cert.
KEULEN 456 M.
6.20 Haven concert. 10.50 Gram.pl. 11.50
Baeh-eantate. 12.20 Gevar. concert. 1.25
Beiersch programma. 2.20 Omroepkwintet. 4.20
Gevar. programma. 7.20 Gevar. concert. 8.20
Omroeporkest mmv. solist. 10.5012.20 Dans
muziek.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gram.pl. 10.25 dito. 11.25 A. Felleman's
orkest. 12 25 Gram.pl. 1.30 Salon-orkest. 2.35
Gram.pl. 3.50 Kamermuziek. 4.35 Klein-orkest.
5.35 J. Schnyders' orkest, ca. 6.50 Gram.pl.
7 20 dito. 8.20 Omroeporkest. 10.30 Gram.pl.
II.3512.20 Salon-orkest.
BRUSSEL 484 M.
9.20 Gram.pl. 10.25 A. Felleman's orkest.
11.25 Gram.pl. 12.25 Salonorkest. 1.302.05
Gram.pl. ca. 2.20 Reportage. 4.20 Gram.pl. 5.20
Reportage. 6.20 Jeugdvuur en gTam.pl. 7.35
Gram.pl. 8.20 J. Schnyders' orkest. 8-50 Viool
recital. 9.35 Vervolg van 8.20. 10.30 Salon
orkest. 11.2012.20 Gram.pl.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
8.20 Vroolijk programma mmv. solisten, het
Omroepkoor en -klein-orkest. 10.20 Berichten.
10.40 Trio-concert. 11.05 Scheepsweerbericht.
11.20 Omroepdansorkest, vrouwen trio en man-
nenkwartet. 12,201.15 Dansmuziek.
9 RADIO MOORS N.V.
KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Incjez. Med.)
MAANDAG 7 SEPTEMBER 1936.
HILVERSUM I, 1875 M.
Algemeen programma, verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gram.platen; 9.00 Jetty Cantor's En
semble; 10.00 Morgenwijding. Gram.platen;
10.30 Jetty Cantor's Ensemble; 11.00 Gram.
platen; 12.00 Cantabilé-orkest en orgel; 2.00
Voordracht; 2 20 Residentie-kwartet, gram.
platen en voordracht; 4.00 Piano-recital; 4.30
Muzikale causerie: 5.30 Kovacs Lajos en or
gelspel; 7.00 Dansmuziek; 7.45 Causerie over
de 35ste Jaarbeurs; 8.00 Berichten A.N.P.;
8.10 Gram.platen: 9.00 Omroeporkest, soliste
en koor; 11.00 Berichten A.N.P.; 11.10 Gram.
platen.
HILVERSUM II. 301 M.
NCRV-Uitzending.
8 00 Schriftlezing; 8.15 Gram.platen; 10.30
Morgendienst; 11.00 Chr. Lectuur; 11.30 Chr.
Friesch halfuurtje: 12.15 Gram.platen; 12.30
Stichtsch Salon-orkest; 2.00 Voor de scholen
2.35 Gram.platen: 2.45 Wenken voor de keu
ken; 3.15 Gram.platen: 4.00 Bijbellezing; 5.00
Cello en piano; 6.00 The Regent Hall Band;
6.35 Gram.platen; 7.00 Berichten. Sportuit
slagen; 715 „Calvinistisch Studentenleven
aan Openbare Universiteiten: 7.45 Reporta
ge: 8.00 Berichten; 8.15 Gram.nlaten: 8.50
„Het. Koninkrijk Gods en het Staatsleven";
9.20 Chr. Dameskoor en orgel. (Om 10.05 Be
richten A.N.P.) 10.45 Gram.platen. Schriftle
zing.
DROITWICH, 1500 M.
11.20 Gram.platen; 12.05 A. Orgelist en zijn
orkest 12 50 Sted. Orkest Whitby: 1.35 Orgel
concert; 2.20 Gram.platen; 2 50 Piano-recital,
3.20 R. Powell's kwintet; 4.05 Voordracht;
4.20 Teversal Colliery-orkest; 5.05 Viool en
piano; 5.35 Balalaika-muziek: 6.20 Berich
ten; 6.50 Dansmuziek; 7.35 Het Camooli-trio
en solist; 8.20 Hoorspel met muziek; 9.20
Piano-recital; 10.00 Berichten; 10.30 Buiten-
landsch overzicht; 1045 BBC-orkest en so
list; 11.35 Dansmuziek.
RADIO PARIS, 1648 M.
7.20 en 8 20 Gram.pl.; 11.20 Orkestconcert;
2.50 Gram.platen; 4.20 Symphonieconcert;
5.50 Orkestconcert: 8.20 Zang; 9.05 Capella-
kwartet; 11.05 Dansmuziek.
KEULEN, 456 M.
6.50 Orkestconcert; 12.20 Omroepkleinor-
kest; 1.35 Nedersaks. Symphonie-orkest; 2.35
Gram.platen; 4,50 Piano-recital; 5.10 Lite-
rair-muzikaal programma; 6.20 Vroolijk pro
gramma; 8.30 Weekoverzicht; 9.20 Orkest-
concert; 10 40 Cello, piano en voordracht;
11.20 Orkest-concert.
BRUSSET 322 M.
12.20 Gram.platen; 12,50 Omroeporkest:
1.30 Salon-orkest; 1.50 Gram.platen; 5.20
Dansmuziek: 6.50 en 7.20 Gram.platen: 8.25
Salon-orkest: 9.20 Dansmuziek; 10.30 Gram.
platen.
BRUSSEL 484 M.
12.20 Gram.platen: 12.50 Salon-orkest: 130
Omroeporkest: 5.20 Dansmuziek: 6.35 Piano
recital; 6.55 Zang; 7.15 Cello-recital; 8.20
Braziliaansche Volksmuziek; 8.50 Radio-too-
neel met muziek; 10.30 Dansmuziek,
Frans Hals draait
„Allotria".