LITTERAIRE
KANTTEEKENINCEN
RACK)
m iniUMUElNlS T®@G«
ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1936
HAARLEM'S DAGBEAO
8
De onverzoenlijken. Roman door
Rolf Keuler. Amsterdam. Queri-
do's U. M.
Onverzoenlijk zijn in dit boek arbeid en
kapitaal, de werkers en de bezitters en dat
conflict wordt ons bier geschilderd in een
milieu dat al vaker, en door grooter kunste
naars clan Rolf Keuler gebruikt is om schrille
tegenstellingen in de samenleving onder de
aandacht to brengenvan wie daarvan
misschien nog nooit mocht hebben gehoord.
Het is het milieu van den mijnbouw. Geen an
der gevarenrijk bedrijf leent zich waar
schijnlijk tot zoo felle kleuren in de uitbeel
ding; de zware arbeid onder den grond lijkt
even onbegeerlijk als gevaarlijk en is toch
niet zonder romantiek, terwijl de tegenstel
ling met. de gelukkiger stervelingen die zich
boven den grond in het zonnetje kunnen
koesteren, voor het grijpen ligt. In het mijn-
dorp waarvan Keuler ons vertelt, is die tegen
stelling in den loop der jaren sterk tot uiting
gekomen.
De onverzoenlijkheid der belangen manifes
teeren er zich in de scherpe scheiding tusschen
het mijndorp en de villabuurt aan den rand
ervan,waar de ingenieurs, de administra
teurs en de directieleden wonen.
Contact daartusschen bestaat eenvoudig
niet. Nu brengt deze schrijver op wel zeer
wonderlijke wijze een contact tot stand door
een manzieke dame, dp vrouw van een der
ingenieurs, het welgevallig oog te doen slaan
op' een jong en knap uitziend mijnwerker,
dien ze later verloochent. Hetgeen dezen jon
geling, die er geen been in heeft gezien een
ingenieur die poets te bakken, tot een teugel-
looze woede opzweept, en oorzaak wordt van
een door hem te ontketenen mijnramp.
Die mijnramp brengt een tweede curieus
element, in Keuler's verhaal. Op den dag na
melijk dat in de mijn een inspectietocht ge
maakt wordt door regeeringsexperts, die
klachten over te weinig veiligheid hebben te
onderzoeken en die daarbij door den onder
directeur en een paar ingenieurs van de mijn
vergezeld worden, stort een verbindingsgang
in "en sluit het gezelschap, met nog enkele
mijnwerkers, van de wereld af. Die vamp is
aan opzettelijke onvoorzichtigheid van André
Baron, den knappen jongen mijnwerker van
de ingenieursvrouw, bovengedoeld, te wijten
en hijzelf is de eerste die door het neerstor
tend gewelf den dood vindt. Maar de anderen
en daarbij is ook de ingenieur met de amu-
senment-zoebende echtgenoote zitten en
blijven opgesloten en zien langzamerhand
den dood tegemoet. Hoe de verschillende le
den van het gezelschap daarop reageeren is
wel zeer uitmuntend beschreven en lijkt mij
het belangrijkste gedeelte van Keuler's boek.
Zooals trouwens de geheele beschrijving van
het mijnbedrijf en van de ramp er de sporen
van draagt, dat de auteur in zijn materie ver
groeid en er geheel mee vertrouwd is, zoo be
wijst ook zijn teekening van de angst-psy
chose bij het gezelschap, dat hij met de diver
se reacties bij diverse karakters zeer aan
vaardbaar manoeuvreeren kan. Maar al
heeft hij dat voor het. verloop van zijn verhaal
noodig, hij benadert het onwaarschijnlijke
als hij van dat twaalftal ongelukkigen, die
met den dood voor oogen opgesloten zitten,
een soort debatingclub maakt, waarin ieder
een. omdat ze nu allen gelijk zijn, een? pre
cies zeggen kan. waar het op staat. Maar
onder de gegeven omstandigheden schijnt het
zelfs den mijnwerkers, of de onverzoenlijkheid
tusschen dorp en villabuurt uit te bannen
zou zijn al is er ook een geweldige scepti
cus bij en den heeren lijkt het best mogelijk
met deze arbeiders toch nog andere wegen te
bewandelen, dan ze tot dusver gegaan zijn;
in het gemeenschappelijk doodsgevaar hebben
zij ze als heel geschikte menschen met vol-
strekt-niet-onmogelijke inzichten leeren ken
nen, Als ze eerst maar met z'n allen weer
boven en in de wereld terug waren, dan zou er
best over een andere arbeidsregeling, over
andere verhoudingen, over een betere winst-
verdeeling vooral te spreken zijn. En op den
scepticus na vinden de mijnwerkers die ke
rels van den anderen kant, die je altijd koe-
jeneerden, nog zulke slechte menschen niet.
Wie weet waar zoo'n ramp al niet goed voor
wezen kon. Waren ze maar eerst weer boven
en op den beganen grond!
Maar voor ze uiteindelijk gered worden,
zullen er een paar dagen verloopen. De ellende
van die uren, waaraan een paar mannen ten
gronde gaan en in het duister sterven, be
schrijft Keuler buitengewoon goed.
De meesten worden door de reddingsbrigade
versuft naar boven gebracht, voor anderen
kwam als gezegd de redding te laat. En
als na verloop van een paar weken de zieken
hersteld zijn. het werk normaal hervat is.
dan gebeurt, wat de scepticus voorvoeld heeft:
de kloof wordt van de overbrugging ontdaan
gedane beloften worden onvervuldbaar ver
klaard, de sympathie slaat weer om in anta
gonisme. De sfeer wordt weer als te voren.
In het boek staan belangrijke, informee-
rende fragmenten, vlotte pagina's als van
goede journalistiek. Maar de trieste aangele
genheid is niet zoo simpel als Mohr ze op den
omslag teekende: een zwarte fabriek met een
roode lucht erboven en dwars er door, onder
blauwe lucht, een wit landhuis met rood dak.
In een prospectus deelen de uitgevers mee
dat Rolf Keuler een pseudoniem is van een
jong Hollandsch romancier, die reeds een aan
tal werken op zijn naam heeft staan, doch
het ditmaal wenschelijk achtte zich een nieu
wen naam aan te meten. Die wenschelijkheid
kan ons verder koud laten, al zal het meer le
zers zijn opgevallen dat Rolf Keuler zoowel in
de zeer goede als in de minder aangename
qualiteiten verwanschap toont met Maurits
Dekker. Zij hebben in ieder geval eenzelfde
levendigheid van schildering, eenzelfde uitge
breide détailkennis van de werkzaamheden,
die in het geding zijn, en daarbij eenzelfde
onklassieke eenzijdigheid voor het aanvoelen
van levensverhoudingen. Zij hebben wat een
deel der jeugd op prijs stelt: meer intellect dan
goede smaak.
J. H. DE BOIS.
De acht medeverdachten. Booth is op zijn
vlucht neergeschoten, worden op Mudd na.
tot de strop veroordeeld. De dokter wordt
voor levenslang naar het Haaieneiland ver
bannen. een gloeiende hel in de Caraibische
zee. Zijn laatste hartstochtelijke verdediging
wordt genegeerd.
Zijn vrouw en kind achterlatend komt
Mudd op het duivelseiland, waar hij een
vroegeren negerbediende ontmoet, die hem
helpt een uitbraakpoging te ondernemen. De
poging heeft succes, water, haaien en kogels
ten spijt en dr. Sam wordt aan boord gehe-
schen van de boot waar Peggy en haar va
der hem opwachten. Sergeant Rankin echter
laat hem terughalen en zoo komt vooreerst
van het plan Mudd in Key West voor een
civiele rechtbank te krijgen en zoodoende
eerlijke behandeling van de zaak te bewerk
stelligen niets.
Mudd's redding is het uitbreken van een
cholera epidemie, die tientallen doodt en
ook den arts der gevangenis aangrijpt.
Mudd besluit, op een smeekbede van den
commandant, hulp te bieden. Na een tijd
van koortsachtig werken weet de uitgeputte
dr. Mudd de epidemie tot staan te brengen.
Als belooning voor zijn moed vraagt de
commandant bij de autoriteiten voor hem
de uiterste clementie.
Als een gebroken en toch gelukkig man
keert dr. Mudd in zijn gezin terug
Warner Baxter speelt de hoofdrol. Gloria
Stuart speelt die van zijn vrouw. Sergeant
Rankin is John Carradine, terwijl de com-
mandantsrol vertolkt wordt door Carly.
Het voorprogramma bevat behalve een
grappig voorfilmpje en de journaals, natuur
lijk alle opnemingen over het vorstelijk paar.
De Nederlandsche film
„Rubber"
in het Frans Hals Theater.
In het Frans Hals Theater zal deze week de
film „Rubber" worden vertoond. Over deze
film. waarvoor sommige deelen in Indië werden
opgenomen en de rest aan de Duivendreeht-
sche kade. hebben wij ter gelegenheid van de
première in Amsterdam, nu twee weken ge
leden een bespreking opgenomen. Wij kunnen
het daarom bij een beschrijving van het ver
haal van deze film van Rutten en De Meester
laten.
In een der meest afgelegen rubberaanplan-
tïngen, waar het bosch nog moet worden ge
opend, werkt John van Laer. de assistent,
van den ouderen Meesters (Jules Verstraete).
(Frits van Dongen.
Van Laer krijgt een brief van zijn verloof
de in Holland, waarin zij schrijft zich naar
Deli te hebben ingescheept om daar te trou
wen en hem uit zijn eenzaamheid te verdossen.
Meesters is hierover maar matig te spreken, hij
is een man die zich als instinctief tegen het
harde, afmattende en ruwe leven beschermt
door zich geheel en al aan zijn werk te geven.
Renée (Enny Meunier) komt in een" tijd,
waarin onverwachte dingen gebeuren. Op de
internationale markt stijgen de rubberprijzen,
de productie wordt opgedreven. John en
Meesters werken als paarden en Renée is da
gen, weken aan de eenzaamheid overgeleverd.
Cooper geeft ongetwijfeld een van zijn beste
creaties uit den laatsten tijd als de schrijver,
die, als reactie op zijn vrij oppervlakkig hu
welijksleven, naar den bekoorlijken eenvoud
van het boerenmeisje wordt gedreven en ge
lijk met de eerste hoofdstukken van zijn go-
schreven roman het begin maakt van een le
venstragedie, die voor beiden noodlottig
wordt.
De inhoud van de film staat feitelijk op het
tweede plan, ofschoon de gang der handeling
niet van belang en spanning ontbloot is. De
hoofdzaak blijft echter het psychologische
karakter van het drama, dat treffend tot
uiting komt, dank zij een kundige regie en een
uitstekende bezetting der hoofdrollen. Onge
twijfeld een rolprent, die door de „filmische"
fijnproevers naar waarde zal worden geschat.
Het spreekt vanzelf, dat in het bijprogram
ma de vorstelijke verloving den boventoon
voert. Palace geeft van de verschillende ge-
„Getrouwd... en niet getrouwd"
in het Luxor Theater.
Haaieneiland".
Het Rembrandt Theater vertoont in de ko
mende week de film „De gevangene van het
Haaieneiland", geregiseerd door John Ford.
De rolprent behandelt de geschiedenis van
dr. Samuel Mudd. die indertijd onschuldig
werd veroordeeld verdacht van medeplichtig
heid aan den moord op president Abraham
Lincoln in 1865.
De president wordt in een schouwburg te
Washington vermoord door den acteur John
Wilkes Booth. Deze vlucht naar de Zuide
lijke Staten, waar hij des nachts door dr.
Mudde zijn been. laat behandelen, op de
vlucht gebroken. De achtervolgers komen den
volgenden morgen in het huis van den arts,
stellen, geirriteerd door de anti-Noordelijke
uitlatingen door den schoonvader van den
dokter, een onderzoek in, vinden een laars
van Booth en arresteeren Mudd.
Het gerechtshof beschouwt de zaak als een
politieke kwestie in verband met de twee
dracht tusschen de Zuidelijke en Noordelijke
staten.
r—1
'programma
f RADIO MOORS N.V.
KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. Med.)
MAANDAG 21 SEPTEMBER 1936.
HILVERSUM I, 1875 M.
Algemeen programma, verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gram.platen; 10.00 Morgenwijding,
Gram.platen; 10.30 Octophonikers en Gram.
platen; 12.00 Cantabile-orkest en Gram.pl.;
2.00 Piano-recital; 2.20 Voordracht en Gram.
platen; 3.00 Lyra-Trio; 3.45 Orgelconcert en
zang; 4.30 Muzikale causerie; 5.30 Kovacs
Lajos' orkest en Gram.platen; 7.15 Dansmu
ziek; 8.00 Berichten ANP., 8.10 Omroepor
kest en solist; 9.15 Voordracht; 9.45 Omroep
orkest en solist; 11.00 Berichten A.N.P.; 11.10
AVRO-Aeolian-orkest; 11.45 Orgelspel.
HILVERSUM II, 301 M.
NCRV.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing; 8.15 Gram.platen; 10.30
Morgendienst; 11.00 Chr. lectuur; 11.30 en
12.15 Gram.platen; 12,30 Amsterd. Salon-or
kest en Gram.platen; 2.00 Voor de scholen;
2.35 Gram.platen; 2.45 Reportage Marana-
tha-Conferentie; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Or
gelconcert; 6.00 Gram.platen; 6.30 Vragen-
halfuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vragenhalfuur,
7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.N.P.; 8.15
Chr. Gem. Zangvereen. „Hoop op Zegen" m.
m. v. solisten; 9.15 „Tachtig Meter onder
water", causerie; 9.45 Berichten A.N.P.; 9.50
De Hollandsche Kamermuziekvereeniging;
11.15 Gram.platen: Schriftlezing.
DROITWICH 1500 M.
11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gram.platen
12.20 Religieuze causerie; 12.45 BBC-Nor-
thern-Ireland-orkest m.m.v. soliste; 1.35 Or
gelconcert; 3.20 Gram.platen; 4.20 Viola en
piano; 4.55 Gram.platen; 5.20 „Five o'clock";
6.20 Berichten; 6.40 Landbouwcauserie; 7.00
Hobo-recital; 7.20 Dansmuziek; 8.05 „The
federation of festivals", causerie; 8.20 Opera
concert; 10.00 Berichten; 10.30 Ruitenlandsch
overzicht; 10.50 Sport-reportage; 11.00 Ca
baret-programma: 11.30 Dansmuziek.
RADIO PARIS 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram.platen; 11.20 Orkestcon
cert; 2.50 Gram.platen; 4.20 Symphoniecon-
cert; 5.50 Orkestconcert; 8.20 Duo-concert;
9.05 Trio, zang en voordracht; 11.30 Dans
muziek en populair concert.
KEULEN 456 M.
6.50 en 12.20 Orkestconcert; 2.35 Gevar.
concert. 4.20 Gram.platen; 6 20 Omroepklein
orkest; 8.30 Weekoverzicht; 9.20 Kamermu
ziek; 11.20 Silezisch orkest-concert.
BRUSSEL 322 en 484 M.
484 M.: 12.20 Gram.platen; 12.50 Dansmu
ziek; 1.30 Klem-orkest: 1.50 Gram.platen;
5.20 Omroeporkest; 6.35 Kamermuziek; 7.25
Gram.platen; 8.20 Piano-recital; 9.05 Radio-
tooneel; 10.00 en 10.30 Dansmuziek; 10.50
Gram.platen.
„De Gevangene van het
:Aev interieur van üc woning, waarin
Ki-Kusan haar plaats zal moeten
inruimen voor Renée.
Het voorprogramma bij deze uitstekende
Nederlandsche Tobisfilm bevat behalve het
binnenlandsch en buitenlandsch wereldnieuws
en tal van beelden van het feit van den dag,
de vorstelijke verloving, een grappige teeken
film over Popeye.
Wedding Night"
met Gary Cooper en Anna Sten
(Cinema Palace).
GRETA GARBO IN „LA DAME AUX CAMéLIAS". Greta Garbo speelt in de
film naar het beek van Alexandre Dumas fils „La dame aux camélias" de rol van
Camille. Robert Taylor treedt er in op als Armand Duval.
ZONDAG 20 SEPTEMBER.
HILVERSUM I, 1875 M.
8.55 VARA 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 6.00
VPRO, 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gram.pl. 9.00 Postduiven- en voetbal
nieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Postduiven-
ber., gram.pl. 10.15 Limburgsch halfuurtje
(toespraak, zang en piano). 10.45 VARA-
Orkest. 11.15 „Van staat en maatschappij",
causerie. 11.30 Vervolg concert. 12.00 Staf-
muziek 5de R.I. 1.30 Kovacs Lajos' orkest. 2.00
Boekbespreking. 2.30 A'damsche Mannenzang-
vereen. „Euterpe". 3.00 Omroeporkest en solist.
4.30 Gram.pl. (Om 4.45 Sportnieuws ANP). 5.05
Orgelspel. 5.30 Sportpraatje. 5.50 Sportnieuws
ANP. 6.00 Lezing. 6.30 „Niet-Arische Chris
tenen". causerie. 6.45 Kerkdienst. 8-00 Berich
ten ANP. 8.15 Gevar. programma, mmv. so
listen. koor. Omroeporkest en AVRO-Dans-
orkest. 9.15 Causerie. 9.20 Relais uit de Vereen.
Staten. 9.50 Gram.pl. 10.00 Radio-Journaal.
10.15 Kovacs Lajos' orkest, en orgelspel. 11.00
Berichten A.N.P. 11.1012.00 Renovakwintet.
[HILVERSUM II, 301 M.
8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00
NCRV. 7.45—11.30 KRO.
8.319 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek
(Grpl.) 9.50 Geref. Kerkdienst. Hierna orgel-
Onder regie van William Wyler is naar
Florence Mo'.nar's blijspel een alleraardigste
luchtige film gemaakt, waarvan de Engel-
sche titel „The good Fairy" ide goede fee)
charmanter is dan de Hollandsche getrouwd
en niet getrouwd
Margaret Sullavan
speelt de rol van de
goede fee. Herhert
Marshall die van be
gunstigde en Frank
Morgan is de Sint
Nicolaas, die zijn goe
de gaven in opzet met
andere bedoelingen
wegschonk. De film
begint in een wees
huis voor meisjes,
waar we de weesjes
heel bedrijvig bezig
zien met allerlei huis
houdelijke werkjes.
Louise (Margaret Sul
lavan) vertelt onder
het werk aan de
kleintjes een sprook
je van een prins en
Herbert Marshall zon- een prinses en na
der het baardje uit detuurlijk een booze fee.
film „Getrouwden die op een bezem-
niet getrouwd." steel rondrijdt. Ze
Is zoo in haar
verhaal en ze stelt het zoo natuurgetrouw
voor. dat ze inderdaad een bezem neemt en
doet of ze door de lucht rijdt. Natuurlijk ko
men daar ongelukken van en dat juist als de
directrice met den directeur van een bios
cooptheater. die een ouvreuse zoekt, binnen
komt Louise, de klein acrobaat, zooals hij
haar noemt, lijkt hem zeer geschikt en wordt
aangenomen.
De weeshuismeisjes zijn onder leiding der
directrice in alle onschuld opgevoed, Louise
doet haar opvoeding alle eer aan, ze is ar
geloos en onwetend als een baby en houdt
vast aan een der leefregel^1 van het wees
huis, eiken dag één goe-" daad te doen.
Als ouvreuse van een e.jot theater komt
ze al dadelijk in moeilijkheden, waar ze in
het veilige weeshuis het bestaan nooit van
geweten heeft. Haar groote onschuld en ook
haar onbevangenheid zijn haar schutsenge
len.
Aan het eind van lil! wi' \mm
den tweeden dag is
kunnen doen ep ze
pe'en de moeilijkhe- P?
den zic'h hemelhoog agS, wm
op het wordt steeds BSL
Ingewikkelder voor
de m-edespelenden in
het gebeuren, ze be- Kp|||w|L
grijpen er langza-
merhand niets meer
van. behalve Louise Margaret Sullavan.
die de heksenketel heeft ontketend.
Snikkend en huilend en diep ongelukkig
vertelt ze aan het slot. hoe de heele geschie
denis begonnen is en zich ontwikkeld heeft.
I-Iet kleine domme weesmeisje heeft wel wat
van een intrigante, al is het dan een sehat-
tigen, die elke man graag alles zal verge
ven. in zich. De drie mannen, die meege
speeld hebben doen dan ook aldus en een
van de drie is de gelukkige, die haar zijn
bruid mag noemen. i
Margaret Suila van is een Louise om te
stelen. Hubert Harshaïl en Frank Morgan
geven ook een uitstekende vertolking van
hun rol.
Een grappige film. getiteld Parijs in New-
York en het Fox Movietone vormen het bii-
programma.
Rembrandt Theater:
Haar zenuwgestel kan daar niet tegen en om
haar afleiding te geven bezoekt John met haar
de soos, waar zij Ravinsky (Spanelly) ontmoe
ten, die onder den invloed van haar charme
komt.
Het leven in de wildernis begint Renée
steeds meer te drukken en zij gaat voor eeni-
gen tijd de bergen in. In Brastagi komt Ra
vinsky haar opzoeken juist wanneer zij John
verwacht, die echter door bijzondere orders
op zijn post moet blijven.
Den volgenden dag vlucht Renée terug naar
John. De plotslinege dood van een vriend, het-
snelle begin van de baisse, de waanzinnige
feesten op de soos en de dood van Ravinsky,
die door een amoklooper wordt vermoord
brengen Renée over he>t crisispunt en het jonge
paar nen nieuw leven
Anna Sten en Gary Cooper in King VidoFs
film „The wedding night", die in Cinema
Palace wordt vertoond.
beurtenissen der laatste dagen 'n reportage.die
er wezen mag. Het défilé voor 't koninklijk
paleis, de rijtoer door de residentie, de spon
tane hulde op straat en niet te vergeten de
grootsche betooging van Donderdag in het
Amsterdamsche Stadion, dat alles beleeft
men in een reeks fraaie filmverslagen, die
wel zeer duidelijk het geweldige enthousiasme
van het Nederlandsche volk voor de heugelij
ke gebeurtenis in het Koninklijk Huis weer
geven. Ook de biografie van de prinses is er
nog, terwijl eveneens de opening van de Sta
ten Generaal in het nieuws is opgenomen.
Van het buitenlandsche journaal noemen
we de reportage van het Spaansehe oorlogs
front, waarbij een opname is van de beschie
ting van het Alcazar, dat zeven weken lang
door aanhangers der opstandelingen werd
verdedigd en thans een tragisch einde heeft
gevonden.
Verder bevat het voorprogramma o.a. nog
een gekleurd teekenfilmpje.
spel. 12.15 KRO-orkest. (Om 1.00 Literaire
causerie). 2.00 Vragenhalfuur. 2.30 KRO-Sym-
phonie-orkest, en Gram.pl. 4-.15 Gram.pl. 4.25
Voor de zieken. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde
muziek (Gr.pl.) 5.50 Ned. Herv, Kerkd, Hierna
gewijde muziek (Gr.pl.) 7.45 Sportnieuws. 7.50
Middenstandscauserie. 8.10 Berichten ANP.
Mededeelingen. 8.20 KRO-Orkest. 9.10 Gram.
pl. 9.20 Relais uit de Vereen. Staten. 9 50 KRO-
Troubadours. 10.30 Berichten ANP. 10,35
Gram.pl. 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Esperanto-
lezing.
DROITWICH, 1500 M.
12.50 Het Harton Collierie Orkest, mmv. so
list. 1.50 Mandolineconcert. 2.20 Het BBC-
Midland-orkest. 3.20 Het Crook-kwintet. 4.05
Gram.pl. 4.50 Voor de kinderen. 5.10 Religieuze
causerie. 5.30 Het Stratton Strijkkwartet,
mmv. solisten. 6.50 Historische causerie. 7.05
BBC-Orkest, mmv. soliste. 8.15 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.20
Pianorecital. 9.50 BBC-Theaterorkest, mmv.
soliste. 10.50 Epiloog.
RADIO PARIS, 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram.pl. 11.20 Orkestconcert.
12.20 Orgelconcert. 1.20 Vervolg orkestconcert.
3.05 Nat. Orkest. 5.50 Goldy-orkest. 9.05
Gram.pl. 9.20 Relais uit de Vereen. Staten.
9-50 Radiotooneel. 11.3512.35 Orkestconcert.
KEULEN 456 M.
6.20 Havenconcert. 10.20 Gram.pl. 12.20 Hans
Bund's orkest, en pianotrio. 2.20 Omroepkwin-
tet. 4.20 Gevar. concert. (Omroepkleinorkest
en solisten)6.50 Viool en piano. 8.35 Omroep
orkest, -koor en solisten. 10.5012.20 Dans
muziek.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gram.pl. 10.25 A. Felleman's orkest.
11.25 Gram.pl. 12.20 Kleinorkest. 1.302.20
Orgelconcert. 2.35 Salonorkest. 3.20 Kamer
muziek. 4.20 Hot-jazz. 5.05 J. Schnyder's or
kest. 6 05 Gram.pl. 6.20 Vioolrecital. 6.50
Gram.pl. 7.20 Salonorkest. 8.20 Symphonie-
concert. 9.20 Relais uit de Vereen. Staten. 9.50
Omroepkleinorkest. 10-30 Dansmuziek. 11.20
12.20 Gram.pl.
Dr. Mudd's wanhopige
verdedigingsrede helpt
hem niet. (Warner
Baxter in „De gevan
gene van het Haaien
eiland")
In King Vidor's knappe film „Huwelijks-
nacht" waardeert men in de eerste plaats de
psychologische waarden. Het is een fatalisti
sche gebeurtenis deze tragedie van het Pool-
sche boerenmeisje Dora Nowak; een levens
roman van zuiver zielkundige problemen en
emoties en daarom een gegeven, dat èn aan
regisseur èn aan de vertolkers niet geringe
eischen stelt-. Hoe moeilijk deze opgaaf ook
was, zij is door King Vidor en de drie hoofd
figuren Anna Sten. Helen Vinson en Gary-
Cooper voortreffelijk ten uitvoer gebracht.
Want ze hebben ..Huwelijksnacht" gemaakt
tot een aaneenschakeling van ontroerende
tafereelen. waarin vooral het sterk-gepassio-
neerde spel van Anna Sten tot zijn volle recht
komt. De naam van deze ras-artiste komt
zelden op het filmprogramma voor en daarom
blijft haar verschijning alleen al een kunst
zinnige attractie op zichzelf. Ook hier wordt-
men weer getroffen door de prachtige be^
heersching, zooals die in haar samenspel met
Gary Cooper tot uiting komt. Een enkel ge
baar, een oogopslag soms, is voor de expressie
van haar gemoedstoestand al voldoende. Gary