yiTT ECE^BCCOiNICERT M Walvisch. HET KERKCONCERT G eleid door de ervaring, opgedaan bij vroegere concerten, door ons ge organiseerd, mogen wü niet nalaten onzen lezers dringend aan te raden zich vooral spoedig van toegangsbewijzen te voorzien, aangezien op grond van de belangrijkheid van het concert en den zeer lagen toegangsprijs van 25 cent. alles inbegrepen, op een buitengewone belangstelling kan worden gerekend. 54e 'Jaargang No. 16353 Verschijnt Hagoljtks, behalve op Zon- cn Feestdagen Woensdag 14 October 1936 HAARLEM S DAGBLAD Directie: F. W. PEEREBOOM UITGAVE LOUKENS COSTKK MAATSCHAPPIJ VOOR pPFRpRnO\L en ROBERT PEEREBOOM. COURANT-UITGAVEN EN ALGEMEENE DRUKKERIJ N.V. Hoofdredacteur: ROBE ABONNEMENTEN: per week 0.25, per maand 1.10, per 3 maanden /3.25, franco per post ƒ3.55, losse nrs. ƒ0.06. Geïllustreerd Zondagsblad: per week 0.05, p. maand f 0.22, p. 3 mnd. 0,65, franco p. post 0.72'A Bureaux: Groote Houtstraat 93 Drukkerij: Zuider Buitenspaarne 12 Telefoon Nos-: Directie 13082 Hoofdredactie 15054 Redactie 10600 Drukkerij: 10132,12713 Administratie: 10724, 14825 Postgiro 38810 Bijkantoor: Soendaplein 37, Haarlem-Noord, Telefoon 12230. ADVERTENTlëN 15 regels J 1.75, elke regel meer 0.35 Reclame* ƒ0.60 per regel. Tarieven regelabonnementen ap aanvraag. Vraag en aanbod 1—4 regels 0.60. elke regel meer 0.15. Onze Groentjes zie hoofd rubriek. Gratis Ongevallenverzekering voor betalende abonnès. Levenslange ongeschiktheid 1 600.-, Overlijden t 600.-, Verlies van Hand, Voet of Oog 400.-, Duim Idem voor Abonnés op het Geïllustreerd Zondagsblad: Levenslange ongeschiktheid ƒ2000.-, Overlijden ƒ600.-. Verlies van Hand, Voet of Oog ƒ400-, Vei Alles indien het gevolg van een ongeval en volgens gratis ten kantore van dit blad verkrijgbare vc 250.-, Wijsvinger S 150.-, Elke andere vinger 50.-, Arm- of Beenbreuk 30.-, lies Duim 75.- Verlies Wijsvinger f 75.-. Verlies andere vinger ƒ30.- »orwaarden. DIT NUMMER BESTAAT UIT TIEN BLADZIJDEN HAARLEM, 14 October. In de Tweede Gevarenklasse. Als er weer een Europeesche oorlog mocht uitbreken, hetgeen tot dusver verhoed is on danks het opeenhoopen van conflicten, het provoceeren van haat en de dolzinnige be wapening in dit verscheurde kleine wereld deel, zullen wij Haarlemmers ons bevinden in gevarenklasse nr. 2". Dit heeft een Ko ninklijk Besluit tot uitvoering van de Lucht- beschermingswet bepaald. In gevarenklasse nr. 1 bevinden zich Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht de vier grootste steden des lands dus plus de gemeenten Haarlem mermeer en Velsen. In gevarenklasse nr. 2 is Haarlem, de vijfde stad des lands, ingedeeld met Leiden, Alkmaar en eenige andere ge meenten. De rest behoort tot klasse 3. Deze mededeeling in ons blad van Maandag heeft waarschijnlijk op de meeste lezers weinig indruk gemaakt. De ervaring leert, dat de meeste menschen over zulke onaangename zaken maar liever niet verder doordenken. De geperfectionneerde beestachtigheid van de moderne oorlogsmiddelen, gebaseerd op on- verhoedsche luchtaanvallen met gassen, brandbommen en zelfs bacteriën duivel- scher methoden schijnen niet meer denkbaar beweegt er hen immers zelfs niet eens toe, zich bij de vredesactie aan te slui ten! Zoo hebben zij zich ook maar rustig ge schikt in het vooruitzicht van een dergelijke slachting, waarna de overlevenden op een uitgezochte collectie revoluties en burgeroor logen met de grootste zekerheid zouden kun nen rekenen. Blijkens de berekeningen van de Haagsche autoriteiten loopen de vier grootste steden des lands bij de in het buitenland reeds her haaldelijk voorspelde luchtaanvallen op bevolkingscentra meer dan Haarlem. Maar de aan ons grenzende gemeenten Velsen en Haarlemmermeer rekent men tot klasse 1, vermoedelijk resp. wegens hun industrie en het vliegveld Schiphol, terwijl bovendien een oordeelkundig sluizen-bombardement den ge- heelen Haarlemmermeerpolder onder water zou zetten. Mocht een luchtaanval-op-groote- schaal Haarlem ontzien, dan zouden wij dus in ieder geval het toevluchtsoord zijn van de in paniek vluchtende bevolkingen van Am sterdam en de aan ons grenzende gemeen ten Velsen en Haarlemmermeer. Met dit vooruitzicht zal de uitvoering der Luchtbe- schermingswet dus ook wel rekening dienen te houden. Er zijn tegenstanders van deze wet, waar toe ik niet behoor. Afgezien van elke politieke overweging ben ik van meening. dat men geen voorzorgen mag nalaten te nemen als men daardoor in geval van oorlog een aantal me- demenschen kan redden. Wel verwondert het mij, dat deze Luchtbescherming, waarover nu al jaren gepraat en geschreven wordt, zoo uiterst traag tot uitvoering komt. Er is wel eindeloos over gedisputeerd, maar een werkelijke organisatie ontbreekt nog steeds. Waarom gaat dit alles eigenlijk zoo buiten gewoon langzaam in zijn werk? Illusies over de uitwerking van de te orga- niseeren maatregelen behoeft men zich na tuurlijk niet te maken. Waarschijnlijk zal slechts een bescheiden percentage van de be volking in de aangevallen steden erdoor ge red kunnen worden. Niet minder erg, waar schijnlijk erger dan de gevolgen van de directe treffers zullen de resultaten van de paniek zijn. Maar goed: men zal moeten doen wat mogelijk is. De vliegers Viruly en Veenendaal hebben be toogd dat Nederland geheel open ligt voor luchtaanvallen en er niet tegen te verdedigen is. Hetzelfde geldt trouwens voor alle groote bevolkingscentra in het buitenland. Ik beken dat ik nog steeds niet begrijp hoe men mobi lisaties van legers zou willen uitvoeren als de oorlog zooals algemeen voorspeld wordt zou beginnen met massale luchtaanvallen waarbij niet alleen spoorwegstations, spoor lijnen, kazernes, centra van motortractie en van industrie maar ook de knooppunten der organisatie, de bureaux van den generalen staf en de regeeringsdepartementen bestookt zouden worden. Dit geit zoowel voor groote als voor kleine landen. De methodes van vroegere oorlogen zijn voorbij, dood en begraven, de groote mogend heden beschikken elk over duizenden vlieg tuigen en de kleine over honderden. Alle orga nisatie-centra van de andere wapens staan evenals die der oorlogindustrie aan onmid dellijke vernietiging bij den aanvang van de slachting bloot. Een aantal zou ongetwijfeld mesteen vernietigd worden, terwijl de burger bevolkingen in wilde paniek gebracht zouden worden. Welke generale staf stelt zich eigen lijk voor, deze situaties te kunnen beheer- schen? Een Europeesche oorlog laat zich niet anders meer aanzien dan als een redelooze slachting die tot niets dan een geweldigen, (Te Berlijn is bij een noenmaal op het Ministerie van Landbouw ivalvischvleesch rondgediend en er wordt bericht, dat de gasten het zich zeer goed lieten smaken.) Naar mijn meening is de walvisch Werklijk een merkwaardigheid, Want dit wezen is in wezen Altijd met zichzelf in strijd. 't Kan wel zijn, dat dit de oorzaak Is van al zijn vele traan, Want er moet veel droefheid wezen In zoo'n ongerijmd bestaan. Zie een walvisch is een zoogdier En dus heelemaal geen visch, Ofschoon men hem toch zoo aanduidt, Wat al onverklaarbaar is. Daarnaast leeft hij in het water, Dat is ook een vreemd geval, Naar zijn naam en als een zoogdier, Hoort het beest toch aan den wal. En nu gaat men walvisch eten, Als men mij een stukje bood. Zou 'k het antwoord zelfs niet weten, Is dat walvischlap of -moot? En, om door te redeneeren, In diezelfde vreemde lijn, Moet 'k bestellen bij den slager, Of toch bij den vischboer zijn? Neen, ik ga geen walvisch koopen, Die is mij te ongewis, Er 's geen touw aan vast te knoopen, 't Is geen vleesch en 't is geen visch. P. GASUS. Radiodistributie Haarlem. Brassov en ook and're plagen Boen een distributielid geen kwaad, Omdat distributiezending Niet per lucht gaat, maar per draad. NIEUWE GRACHT 5 TELEFOON 10010. (Adv. inqez Med.) BRENG ZON IN UW WONING met KROON - BEHANGSELS. Alléén: GR. HOUTSTRAAT 179 - TELEF. 14269 (Adv. Ingez. Med.) verwilderden chaos zou kunnen leiden. Het is dwaasheid den Europeeschen oorlog te blijven zien als een mogelijkheid voor één of meer landen om „overwinningen", leidend tot blij vende of maar zelfs tijdelijke voordeélen, te behalen. Blijkbaar wordt dit dan ook tot dusver wel beseft in de groote hoofdsteden van Europa. Niettemin speelt men met vuur, en de massa's dier bevolkingen begrijpen niet dat de oorlog in den historischen zin niet meer mogelijk is, dat de techniek den leiders de baas is gewor den. Hun verschrikkelijke onwetendheid laat het gevaar voor een losbarsting steeds be staan. Er wordt langzamerhand een toestand geschapen, waarin de leiders der volken on machtig kunnen worden de zelf-gekweekte spanningen langer te bedwingen. En de vol ken slikken de duivelsche oorlogsvoorbereidin gen met gas, bacillen, brandbommen zonder verzet behoudens een minderheid die dit alles met afgrijzen aanziet en steeds maar blijft waarschuwenmet het vooruitzicht dat tenslotte de ramp zal losbarsten. ■Dat simpele berichtje van de „gevaren- klassen" heeft opnieuw herinnerd aan de hel- sche oorlogsmethoden die gereed zijn voor toe passing en die ieder begrip van redelijkheid, van ridderlijkheid en menschenliefde, van Christendom eenvoudig hoonen. Ik acht het mijn plicht daar telkens weer tegen te waar schuwen, omdat ik een mensch ben en geen kudde-dier. De gewillige aanvaarding van zul ke abominaties, zonder zelfs innerlijk verzet, ook zonder poging om mee te helpen den oorlog uit te roeien, beteekent een droevige afstom ping en is voor mijn begrip het allerergste symptoon van ondergang der Europeesche be schaving. R. P. van Haarlem's Dagblad op 22 October. I. DE UITVOERENDEN. Zooals men in Haarlem's Dagblad van Maandag heeft kunnen lezen, zal het Kerk- concert van Donderdag 22 Oct. gegeven wor den door het Haarlemsche gemengde koor „Polyhymnia", het kinderkoor van de Amster- damsche vereeniging „Zanglust", de Haagsche sopraanzangeres Ankie van Wickevoort Crom- melin en den Haarlemschen organist Jacob Bijster. Polyhymnia" organiseerde in den zomer van 1925 een groot internationaal zangcon cours en het was bij die gelegenheid dat ik met de jubileerende en als gastvrouwe optre dende vereeniging kennis maakte. Zij trad toen zelve op den achtergrond om het terrein aan hare gasten te laten. Maar in de daarop volgende seizoenen zette zij de reeks harer eigen concerten voort. Ik heb die, voor zoover ik weet, alle kunnen bijwonen en er tot mijn groote vreugde een merkwaardige stijgende lijn, vooral wat het gehalte der uitgevoerde werken betreft, bij waargenomen. Aanvanke lijk vormden, evenals bij de meeste harer zus terverenigingen, de meerendeels op uiterlijk effect berekende, maar doorgaans weinig werkelijke kunstwaarde bezittende compo sities der bekende concoursnummerfabrikan- ten schering en inslag van hare programma's. Ik vroeg toen den dirigent Willem Hespe eens naar de reden van die beperking en zijn ant woord leerde me, dat hij zelf daar in 't geheel geen voorstander van was en dat hij gaarne in andere richting zou sturen. „Durft u het dan niet eens te beproeven?" vroeg ik hem. En ziet: in het volgende seizoen zong ..Poly hymnia" een paar koralen van Bach en een jaar later het slotkoor uit de Matthaus- Passion van Bach Hespe had de proef ge waagd en het pleit gewonnen: het uitge strooide zaad was in willigen bodem geval len; het koor ging de kunst der klassieke grootmeesters hoe langer hoe meer waardee- ren. Dat Hespe daartoe het initiatief genomen en het eenmaal begonnene heeft doorgezet zal hem steeds tot eer strekken. Hij heeft daarmee ..Polyhymnia" op een hooger artistiek peil gebracht. Omtrent het Kinderkoor van „Zanglust" behoef ik na het in ons blad vermelde niet meer mee te deelen. Zijn prestaties zijn trou wens, mede door de radio, van algemeene be kendheid. W. HESl'L, directeur van „Polyhymiia" en het kinder koor van „Zanglust" te Amsterdam. Mevrouw ANKiE VAN WK'ivEVUORl CROMMELIN, sopraan. De sopraanzangeres Ankie van Wicke voort Crommelin trok bij het begin van haar optreden, nu nog slechts weinige jaren geleden, vooral de aandacht door haar bijzon der ontwikkelden, gaven, tot in de hoogste liggingen weiluidenden coloratuurzang, maar heeft sindsdien ook het gebied van het oratorium en dat van het lied met groot succes betreden. Onze stadgenoot Jacob Bijster werd als organist gevormd door den gróoten leermees ter J. B. de Pauw en verwierf na volbrachte studiën den prijs van uitnemendheid. Hij is een der bekendste organisten van ons land. maar bekleedt in Haarlem een plaats, die eigenlijk niet in overeenstemming met zijn groot talent te achten is. De bescheiden af metingen van het orgel in de Doopsgezinde Kerk maken het hem namelijk niet mogelijk dat talent steeds ten volle te ontplooien. Daar om mogen we het zeer op prijs stellen, dat we den kunstenaar nu eens zullen kunnen hoo- ren op een instrument dat evenredig aan zijn bekwaamheid is. De componist Bijster is uit de school van Bernard Zweers voortgekomen. Hij is verder in moderne richting gegaan dan wijlen zijn leermeester, maar de door dezen gelegde grondslagen van degelijkheid en vormbeheersching verloochende zich in geen van Eijster's werken. Zijn orkestsuite en zijn pianoconcert zijn op concerten onzer H.O.V. ten gehoore gebracht en hebben zeer goede indrukken nagelaten. Mej. Willy Maly zal den zang van het kin derkoor begeleiden. H. HET PROGRAMMA. Wat 'betreft de Toccata en Fuga in d kl. t. van Bach, een der meest beroemde en meest gespeelde werken uit de orgellitteratuur, wil ik een deel der woorden citeeren. die de voor treffelijke organist en Bach-kenner Prof Dr. Albert Schweitzer in zijn boek over Bach aan dat werk heeft gewijd: ..In de d moll- Toccata en Fuga heeft de wild voorwaarts stormende geest zich definitief in de wetten van den vorm geschikt. Een dramatische grondgedachte verbindt de koen op elkaar gestapelde passages der Toccata en in de Fuga dienen de in gebroken accoorden zich bewegende onderbrekingen slechts om de stijging des te geweldiger uit te werken.... De speler beleeft er bij steeds iets van dat gene, dat de Meester zelf gevoelen moest, toen hij in deze stukken voor de eerste maal alles, wat het orgel aan klankrijkdom en combinatiemogelijkheden bezat, deed gel den". Dit werk is ook door verschillende auteurs o.a. Tausig en Busoni voor piano gezet; deze transscripties kunnen ech ter, ondanks haar technische moeilijkheid, den indruk van het origineel niet evenaren. Over de andere componisten waarvan het programma (men zie ons .nummer van Maandag) werken vermeldt, is het volgen de mede te deelen: JAC. BIJSTER, organist. A. Giesen is, naar ik meen. koordirigent te Maastricht. G. P. da Palestrina, die in de 16de eeuw leefde, geldt nog onbestreden als de groot meester van het katholieke kerkgezang. Martin Blummer (18271901». een Meck- lenburger. studeerde eerst theologie, daarna wijsbegeerte en natuurwetenschapppen. maar ging in 1847 geheel naar de muziek over. In 1876 werd hij dirigent van de beroemde Ber- lijnsche „Singakademie". Hij schreef vele groote en kleine vocale composities, die den uitnemend geschoolden musicus doen ken nen. Tijdens zijn leven vielen hem verschil lende eerbewijzen van officieele zijde ten deel; onder andere verkreeg hij .het eere doctoraat van de Berlijnsche Universiteit Zijn tijdgenoot Alex. Winterberger, te Wei- Het woord is aan.... Sterne: Alleen een moedig mensch weet hoe te vergeven. mar geboren, was organist en pianist, eenige jaren professor aan het conservatorium te Petersburg. later ieeraar en muziekcriticus te Leipzig. Behalve klaviercomposities schreef hij verschilende liederen en duetten. Joh. Wolfgang Franck (niet te verwarren met César Franck), in 1641 te Hamburg ge boren. was daar vele jaren als operakapel meester en arts werkzaam In 1688 ging hij naar Spanje en daar heeft naar men meent vergift een eind aan zijn leven ge maakt. Van zijn kerkelijke composities zijn de ..Geistliche Lieder" bewaard gebleven. Karl Riedel (1827—'88) was in zijn jonge ja ren zijdeverver, maar veranderde in 1848 zijn levensrichting door zich geheel aan dc mu ziek te wijden. Hij werd de stichter en leider van de beroemde ..Riedelsche Verein". die zich uit een mannenkwartet ontwikkelde tot een der beste gemengde koren der wereld. Riedel, de bewerker van J. W. Franck's „Geistliche Lieder". werd door de Universi teit tot eeredoctor benoemd en had ook den professorstitel. Marco Antonio Ingegneri (1545'92) van 1576 koordirigent der kathedraal te Cremo na, leermeester van Monteverdi en uitne mend componist, schreef een groot aantal kerkelijke vocale werken. Een daarvan is langen tijd voor afkomstig van de hand van Palestrina gehouden. Florimond van Duyse, Gentenaar van ge boorte. was in de tweede helft der vorige eeuw in zijn geboorteplaats als advocaat werkzaam, maar was tevens een begaafd en ijverig componist. In 1873 won hij met een cantate den ..Prix de Rome". Hij schreef ook eenige opera's en gaf bewerkingen van oude liederen uit. Max Brucli. geb. in 1838 te Keulen en op hoogen leeftijd te Berlijn overleden. Is vooral bekend geworden door het eerste zijner drie vioolconcerten, dat elke violist van naam op zijn repertoire heeft en door eenige van het groot aantal zijner vocale werken, waarvan sommige nog tamelijk vaak uitgevoerd wor den. Ik noem daarvan ..Schön Ellen" en „Das Lied von der Glocke". Hij was eeredoctor van de Breslausche Universiteit H. C. van Oort, geb. 1873. is hoofdleeraar voor zang aan het Amsterdamsche Conser vatorium. Over Mozart en Beethoven behoef ik wel niets te schrijven. Het is te verwachten dat de Groote Kerk 22 October a.s. zeer vol zal zijn. Dat is wen- schelijk, want de acoustiek van dit gebouw is het beste wanneer het geheel bezet is, zoo als nog kort geleden bij het jubileumconcert der C.O.V. gebleken Is. K. IDE JONG. van HAARLEM'S DAGBLAD op Donderdagavond 22 October a.s. A en vervolge op de voorloopige aankondiging, gepubliceerd in ons nummer van Maandag 12 dezer betreffende het door ons in samenwerking met het Gemengd Koor Polyhymnia te geven kerkconcert op Donderdag 22 October a.s., drukken wij hieronder een bon af, op vertoon en-afgifte waarvan, aan de daarin opgegeven adressen plaatsbewijzen voor dit concert kunnen worden verkregen. w TT ij herhalen nog eens, dat programma's gratis aan het kerkgebouw zullen worden uitgereikt. De plaatsen kunnen niet besproken worden. ,De plaatsbewijzen zijn van Donderdag 15 October af verkrijgbaar in de Tijdingzaal van ons kantoor Groote Houtstraat 93 TUSSCIIEN 9 UUR V.M. EN 5 UUR NAM. alsmede in ons bijkantoor Socndaplcin 37, Haarlem-Noord, eveneens van v.m. 9 uurnam. 5 uur. VERZOEKE MET GEPAST GELD TE BETALEN. voor het verkrijgen van ten hoogste 4 plaats bewijzen a 25 cents per stuk voor het kerk concert van Haarlem's Dagblad in de Groote- of Sint Bavo-kerk op Donderdag 22 October 1936.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 1