Films van deze week Triomf over het Martha Eggerth Noodlot Follow the Fleet Nogmaals de „Bounty" Moderne Poolvaarders Nieuwe Uitgaven. ifc&kr "ifeéÊAl LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN ZATERDAG 17 OCTOBER 1936 HAARLEM'S DAGBLAD 14 Zuiver spel van Silvia Sidney. „Mary Burns, fugitive!" Een meisje wordt door het noodlot be dreigd. Een dienstertje in een plattelands herberg raakt verliefd op een „reiziger" uit de stad. Op een avond arriveert hij, zegt haar, dat zij dien avond nog trouwen zullen en naar Canada vertrekken. Doch voor de zwarte roadster hen beiden heeft kunnen wegvoeren, hebben reeds schoten geklonken, is Mary Burns gearresteerd en de „reiziger" gevlogen. Mary Burns gearresteerd, verhoord en gehou den voor het liefje van „Staatsvijand nummer één", wordt veroordeeld tot 15 jaar gevange nisstraf. Dan komen de dagen in de cel, eentonig, zonder afwisseling, zij worden tot een obces- sie.. Als Mary's celgenoote een plan maakt tot ontvluchting, wil zij mee. Als men haar niet meeneemt, zal zij alles verraden. En men neemt haar mee, zij ontsnapt. Doch zij kan niet verdwijnen. Twee partijen volgen haar spoor. Babe Wilson, de „reiziger", om haar terug te krijgen, hij weet niet, dat de ont dekking, dat hij geen reiziger maar 'n gangster is, Marv van haar liefde genezen heeft en de politie, die hoopt dat Babe Wilson zich eens bloot zal geven. Daartusschen door leeft zij als een gejaagd dier. Zij wordt bordenwasscher in een zieken huis, leert er een patient kennen, die de man voor haar leven zal worden. Dan volgt de ontknooping. Babe wil haar terug hebben, komt haar halen, te midden van het cordon politie, een domheid, die hem duur te staan komt. Op het oogenblik dat hij den man, dien Mary liefheeft, wil doodschieten, valt hij zelf. Voor Mary volgt dan tenslotte het eerherstel. Sylvia Sidney speelt de rol van Mary Burns. Dit is niet een opzienbarende creatie, doch het is wel een zuivere weergave van wat zij moet zijn, het schichtige kleine meisje, dat tegen haar wil in deze overrompelende ge beurtenissen wordt gesleurd. Zij speelt het zonder eenigen ophef, zonder een zweem van „grootschheid". die er zoo slecht bij zou pas sen, bij het kleine meisje, dat schrikt voor de vervaarlijke stem van den sneeuwblinden pa tient. Zij is er hèt type voor. Het kleine fi guurtje met het gezicht, dat bijna uitsluitend uit voorhoofd bestaat, de groote oogen. Een gezicht, dat weinig verandering van karakter toestaat, maar dat volkomen past voor deze rol. En is dit, wanneer men even afziet van de „Monstercreaties" van sommige groote en kleine acteurs niet een vervulling van eigen acteursbestemming, wanneer men dit, het eigen type, zoo zuiver en zoo vol fijne nuan ces speelt? Om haar heen vinden wij het gangsters milieu, bekend genoeg, maar met een belang rijke uitzondering. De regisseur. William k. Howard heeft het ditmaal eens niet gezocht bij de strijdlustige mannen van de vuist, maar hij geeft hier Babe, de groote maniak (gespeeld door Alan Baxter) als een stille, wat macabere jongen, wien de eeuwige jacht alle jongensachtigheid doet verliezen, en in wien niets overblijft dan een lynxachtige ge spannenheid. „De vlucht voor het noodlot" is een ge slaagde film. Geslaagd om de zuivere weergave van het tragische element, het tragische dat eigenlijk door Silvia niet zoozeer gespeeld wordt, dan wel door de natuur onverbreke lijk aan haar verbonden is. Uit het voorprogramma vermelden wij een buitengewoon aardige teekenfilm, waarin een boosaardige spin door vliegen en muggen wordt verdreven. LUXOR Laughton's groote creatie. „Muiterij op de Bounty", het ruige zee mansverhaal met de prachtige rol van Char les Laughton als kapitein Bligh, blijft nog één week in het Luxor-Theater. Na onze uit voerige recensie van jl. Zaterdag lijkt een nieuwe aanbeveling voor deze film welhaast overbodig. Uit het feit der prolongatie blijkt overigens wel, dat filmlievend Haarlem voor deze rolprent de belangstelling toont, die zij verdient. Het bijprogramma is wegens de lengte van de hoofdfilm bescheiden van omvang. Het geeft modenieuws en een aantal ac- tueele gebeurtenissen uit het buitenland, waaronder de uitvaart van Hongarije's mi nister-president. REMBRANDT FRANS HALS „De lokkende stem" Regie: Geza von Bolvary Een film van Martha Eggerth. Een film óm Martha Eggerth! Waarin zij zingt, werelden aan haar voeten heeft, waarin een man de halve wereld ondersteboven gooit om haar te vinden, waarin een ander op alle wal- visschen wil laten schilderen de woorden: „I Love You". Martha Eggerth. Tijdens de wereldoorlog zitten Engelsche officieren bijeen in een Belgisch kasteel. Een gramofoonplaat- speelt, een lied. geizongen door Gloria Delamare. Niemand kent haar, doch in de eenzaamheid is zij het. die in de harten van deze mannen 'n groote plaats in neemt. Later, veel later komt zij op dit kasteel. Hoe, waarvoor? Daaraan werken voorspellingen van helderzienden, volle hotels en een lastige aanbidder mee. Maar zij gaat, en vindt er een man, die haar heeft liefgehad of tenminste haar stem. De stem, die hij kende van de gramofoonplaat. Doch deze man is een onteerde. Op hem rust de smet van een strafbare daad en hij kan niet in het licht der openbaarheid komen Als een schim verdwijnt hij weer, doch in het hart van Gloria laat hij een diepen in druk na. Dan. tenslotte weet zij een spoor van hem te ontdekken en verneemt, wat de reden van zijn geheimzinnigheid is. Doch een vrouw die lief heeft staat niet stil bij maatschappelijke vooroordeelen en ook Gloria maakt daarop geen uitzondering. Zingende heeft zij de wereld veroverd, zin gende volgt zij den man die zij liefheeft en 't gelukkige einde, waaraan niemand een oogen blik heeft gewanhoopt, komt. In een kasteel in Vlaanderen, gelijk de Duitsche titel het al zegt. Natuurlijk is het hier begonnen om Martha Eggerth, om haar stem en haar persoonlijke charme. Tegen over haar vinden wij in Paul Hartman een competent, zij het niet uitbundig tegenspeler En dan treffen wij er ook nog een ouden vriend in aan, Georg Alexander. Natuurlijk krijgt hij Gloria niet. Zelfs de opschriften, die hij op walvisschen wil laten aanbren gen. kunnen Gloria niet bewegen, zijn genegenheid te beantwoorden. In het voorprogramma vindt men uitge breide nieuwsreportages. Een Zondagmorgen film in Rembrandt „Mission .Polaire", in Nederland vertoond onder den titel „Moderne Poolvaarders", is een weergave van den tocht van de Fransche expeditie, die in het internationale pooljaar 193233 haar post betrok in het hooge Noorden. Deze poolexpedities, want niet alleen Frankrijk deed dit, doch o.a. ook Nederland, hadden een wetenschappelijk doel. Dit doel dat op de film eenigszins verborgen blijft, is onderzoek op het gebied van oceanografie, aardmagnetisme enz. Het Ls een daad van zeer groote weten schappelijke beteekenis, waarvan men thans de uiterlijke zijde kan aanschouwen in de film „Mission Polaire", die morgenochtend draait in het Rembrandt-theater. Wat men er van ziet, is de wijde uitge strektheid van het ijs, het eindeloos witte land, het leven der eskimo's, hun vischvangst en nog veel meer. De Pollux, eens een Russische ijsbreker, brengt de Fransche poolreizigers naar hun eenzame post. Men ziet er ook de „Pourquoix pas?'\ het schip, dat kort geleden in een plotselingen storm is vergaan. Wij maken de reis mede door het drijfijs, later in de duistere dagen, daarginds, waar 40 graden celsius een gewone temperatuur heet. Wij zien er het een en ander van de proeven, die genomen worden. Fotografisch is deze film opmerkelijk goed geslaagd. De tweede luitenant ter zee Auzan- neau, die de opnamen heeft gemaakt, legt er veel eer mee in, temeer, daar het overmatige licht, dat daar heerscht, nog wel eens onver wachte complicaties meebrengt voor den operateur. Het is een interessante film geworden, waarvan velen, die van een objective repor tage houden, veel zullen genieten. De jacht- tochten der eskimo's, de strooperijen van den poolvos, heel dit barre leven daar, strijd tegen vijanden, doch vooral strijd tegen de koude, zij zijn in hooge mate belangwekkend. CINEMA Ginger Rogers en Fred Astaire De lange, bijna twee uur durende, hoofd film, laat maar een kort voorprogramma toe. De film „Follow the Fleet", in het Neder- landsch vertaald als „Leve de Vloot" is voor namelijk gecomponeerd om Ginger Rogers en Fred Astaire, het eminente danspaar, gelegen heid voor hun dansen en hun songs te geven. De speelsche geest van den regisseur heeft een vroolijk, fantastisch geheel samengesteld, waar men met het grootste genoegen en met levendige belangstelling naar kijkt, zoodat het einde eigenlijk veel te vlug komt. De zes in deze film voorkomende songs zijn van den componist Irving Berlin, enkele er van zijn al bekend. Ze zijn getiteld: „We saw the sea"; „I'd rather lead the Band"; „I'm putting all my eggs in one basket"; „Let yourself go"; „Face the music and dance" en „Here am I, but where are you?" Dat Ginger Rogers behalve een uitstekende danseres en een bekoorlijke zangeres, ook een niet onverdienstelijke componiste is, zal wel niet zoo algemeen bekend zijn. Kort geleden heeft haar eerste compositie het licht gezien en die is zoo gunstig ontvangen in Amerika, dat ze direct is begonnen met de woorden en de muziek voor haar tweede song. De eerste heet: „I can 't understand, why you can 't understand me" (Ik kan niet begrijpen, waar om je mij niet kunt begrijpen). Het succes van de film is in de eerste plaats te danken aan Ginger Rogers en Fred Astaire. Ginger en Fred, die er natuurlijk ook de eerste rollen in hebben. Ginger toont zich hier knap- oer toonselspeelster dan Fred tooneelspeler. Zij is veel losser en natuurlijker, vooral in het begin lijkt het of hij er niet voldoende in is. De regisseur heeft dén matroos Fred Astaire een vindingrijk, geestig man gemaakt, die o.a. op een zeer origineele wijze zijn vriend aan het verstand weet te brengen, dat hij zijn keuze op de verkeerde vrouw heeft gesteld. Hij weet trouwens overal altijd raad op, blijft nooit bij de pakken neerzitten, maar zoekt en vindt de oplossing van alle moeilijk heden. Mocht het zoo nu en dan eens schijn baar misloopen geen nood, ten slotte komt het toch terecht. De dansen worden gedanst met een virtuosi teit en een rythme en een muzikaliteit, die bewondering afdwingen. Ginger en Fred zijn zoo absoluut op elkaar ingesteld, dat elke pas. eike beweging, direct begrepen en aangevoeld wordt, zoodat er één geheel gevormd wordt. De vroolijke, luchtige sfeer waarin het geheel ge houden wordt, doet prettig aan en brengt de toeschouwers in dezelfde stemming. Een paar uur in Cinema Palace deze week is een paar uur prettige ontspanning. Dr. Colijn in de caricataar. Een bundeltje caricaturen, van de eerste dagen dat de tegenwoordige minister-presi dent, dr. H. Colijn, zich in het openbare le ven bewoog, is thans verschenen bij Bosch en Keuning, in Baarn. „Het is aangenaam te constateeren, dat wij in ons goede land aan de caricatuur nog een bijna onbeperkte vrijheid kunnen laten, zegt het slachtoffer van deze spotprenten in het voorwoord, dat hij zelf heeft geschreven voor deze uitgave, waarvan de samensteller zich echter in eigen inleiding noch ook el ders bekend maakt. En inderdaad, in al deze spotprenten, uit den reeds zoo langen tijd, dat dr. H. Colijn een plaats in het politieke leven van ons land inneemt, is zelfs daar, waar de tegen stelling groot en heftig was, geen kwaadwil ligheid te bespeuren, geen ongebonden lust tot besmeuring. Doch dat was dan ook zeker, blijkens de bijschriften, niet de bedoeling. Deze bijschriften zijn zelfs van een zekere politieke „gerichtheid" niet vrij te pleiten en toonen veelal een neiging om het voor den minister-president op te nemen, waar dit in geen enkel opzicht noodzakelijk mag heeten. Zoo heeft de anonyme samensteller ook een groote groep caricaturen, die zeker boos aardiger bedoeld en verstaan zijn, voorbijge gaan en dit boekje laten blijven een docu ment meer van de belangrijkheid van de fi guur van dr. H. Colijn dan een objectieve weergave van dr. H. Colijn „in de caracatuur" Doch van deze belangrijkheid overtuigt dit boekje ons inderdaad. Het frischt ons geheu gen op en brengt ons weder in herinnering, met hoeveel banden deze figuur met de ge schiedenis van de laatste decenniën verbon den is. Zoo, in vogelvlucht en tegelijkertijd in een lachspiegel van scherp teekenvernuft gezien, krijgt de geschiedenis van Nederland in de twintigste eeuw een nieuw relief. Gram.pl. 4.30 Orgelspel. 4 45 Gram.pl 4 55 Sportnieuws. 5.00 Dansmuziek (grpl.) o.30 Sportpraatje 5.50 Sportnieuws ANP. 6.00 „Letterkundigen uit alle landen naar Ame rika". causerie. 6.30 Gram.pl. 6.45 Kerkdienst. iOO Berichten ANP. Mededeeelingen. 8 15 „Herfstaccoorden", revue-programma. 9.30 Radio-Journaal. 9.45 Omroeporkest en soliste. 10.30 Renova-kwintet. 11.00 Berichten ANP. 11.10 Renova-kwintet. 11.30—12 00 Orgelcon cert. DROITWICH, 1500 M. 12.50 Het Walford Hyden Zigeuner-orkest mmv. solist. 150 Volksliederenconcert. 2.20 Tuinbouwpraatje. 2.40 Het BBC-Harmonie- Orkest 3.20 Gram.pl. 4.00 Boekbespreking 4.20 Het BBC-orkest mmv. soliste. 5.20 Religieuze causerie. 5.20 Actueele causerie. 5.55 Radio- tooneel. 7.25 Zang en viool. 8.20 Kerkdienst. 9 05 Liefdadigheidsoproep. 910 Berichten. 9.25 Negro-Spirituals 9 50 „Ghosts of London concert mmv solisten en het BBC-Theater- Orkest. 10.55 Epiloog. RADIO PARIS. 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl. 11-20 Orkestconcert. 12 20 Orgelconcert. 1.20 Vervolg concert. 3.05 Nat. Orkest. 505 Gram.pl. 5.20 Populair con cert. 7.50 Hawaiian gitaarconcert. 8.20 Radio- tooneel. 11.05—12.35 Dansmuziek en populair concert. KEULEN, 456 M. 5.20 Havenconcert. 8.05 Omroepkleinorkest en solisten. 10.05 Gram.pl. 11.20 Omroepklein orkest, mandoline-orkest en solisten. 120 Viool, cello en piano. 3.20 Gevar. progr. 5.50 dito. 7.20 Omroeporkest, 9.20 Omroepkoor en solisten. 9.50—11.20 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 M. 9.40 en 10.20 Gram.pl. 11.20 J. Schnyders' Orkest. 12.20 Salon-orkest. 1.30—2 20 Klein- orkest. 2.35 Orgelspel. 3.20 Gram.pl. 3-50 Hot Jazz 4.35 Gram.pl. 5.35 Omroeporkest. 6.05 Omroeporkest. 6.35 Salon-orkest. 7.20 Zang. 8.20 Omroeporkest. 10.30 Gram.pl. 11.3512.20 Dansmuziek. BRUSSEL. 484 M. 9.20 Gram.pl. 10.20 J. Schnyders' orkest. 11.05 Gram.pl. 12.20 Kleinorkest 130 Salon-orkest. 2.20—2.35 Gram pl. 2.50 dito. 3.50 Zang'4 20 Piano-recital 4.50 Grampl. 5 20 Dansmuziek. 7.35 Gram.pl. 8.20 Nat. Symphonie-orkest. 9.20 Hoorspel. 9.40 Vervolg concert. 10.30 Dans muziek. 11.20—12.20 Grampl. PFUTSCHLANDSENDER. 1571 M. ..30 Symphonie-concert. 9.20 Berichten. 9.50 Orgelconcert. 10.05 Weerbericht. 10.20— 12.15 Dansmuziek. PEOERAMMA ZONDAG 18 OCTOBER. HILVERSUM I, 1875 M. 8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 930 Gewijde muziek. 9.50 Luthersche Kerkdienst. Hierna: gewijde muziek mmv. koor en orgel. 12 15 KRO-Orkest. Om ca. 1.00 Boekbespreking. 2 00 Vragenhalf- uur. 2.30 KRO-Symphonie-Orkest mmv. so listen. (Om 3.15 Gramofoonmuziek) 4.10 Zie- kenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde mu ziek. 5.50 Ned. Herv. Kerkdienst. Na afloop: Gewijde muziek 7.45 Sportnieuws. 7.50 Mid denstandscauserie. 8.10 Berichten ANP. Mede- deelingen. 8.20 Gevar. programma mmv. het KRO-orkest, solisten en de KRO-Melodisten (Om 9.10 Gram.pl.) 10.30 Berichten ANP. 10.35 Gram.pl. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperanto- lezing. HILVERSUM II, 301 M. 8.55 VARA, 12,00 AVRO, 1,15 VPRO, 1.45 AVRO. 5.00 VARA. 6.00 VPRO, 8.00 AVRO 8.55 Gram.pl. 9.00 Sportnieuws. 9.05 Tuin bouwpraatje 9.20 „De zedelijke principes der democratie", causerie. 9.35 Gram.pl. 10.15 Bio logische causerie. 10-30 VARA-orkest mmv. solisten. 11.15 „Van Staat en Maatschappij", causerie. 11.30 Vervolg concert 12.00 Orgel concert. 12.10 Jetty Cantor's Ensemble en Vrouwenkoor. 1.15 De VPRO zendt uit naar Indië. 1.45 Jetty Cantor's Ensemble. 2.00 Boek bespreking. 2.30 Omroeporkest en solist. 4.20 RADIO MOORS N.V. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) Mary Sidney;, leiourdeeid, vervolgd, onschuldig! ALAANDAG 19 OCTOBER. HILVERSUM I, 1875 AI. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gram.pl.; 10.30 Morgenwijding; 11.00 Chr. Lectuur; 11.30 en 12.15 Gram.pl.; 12 30 Het A'damsch Kamer- muziekkwartet; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gram.pl.; 2.45 Wenken voor de keuken; 3.15 Gram.pl.; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Gram. 5.15 Orgelconcert; 6.30 Vragenuur; 7.00 Berich ten; 7.15 Vragenuur; 7.45 Reportage; 8.00 Be richten ANP.; 8.15 NCRV.-Orkest en Chr. Mannenzangveren. .Jubal"; 9.00 Historische causerie; 9.30 Vervolg concert. (OmUO.OO Be richten A.N.P.); 10.45 Gram.pl.; Schriftle zing. HILVERSUM n, 301 M. Algemeen programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gram,platen; 10.30 Orgel en zang; 11.15 Lyra- Trio; 12.00 Cantabile-orkest en solist, in de pauze: Gram.pl.; 2.00 Omroeporkest en solis te; 3.30 Gram.platen; 4,30 Muzikale causerie; 5.30 Kovacs Lajos' orkest; 7.00 Dansmuziek; 7.30 Vocale duetten; 8,00 Berichten A.N.P. Gram.pl.; 8.10 Koor „Bel Canto" en solisten; 8.45 Orgel en viool: 9.05 Gram.pl.; 9.30 Opera uitzending; 10.45 Gram.pl.; 11.00 Berichten ANP.; 11.10 Dansmuziek. DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gram.pl.; 12.20 Relig. causerie; 12.45 BBC-Northern- Ireland Orkest, m.m.v. solist: 1.35 Orgelcon cert; 3.20 Gram.pl.; 4.20 Viool en piano; 4.50 Gram.pl.; 5.20 Technische causerie; 5.35 Concert door „Alphas"; 6 20 Berichten; 6.40 Landbouwpraatje; 7.00 Het Stratton Strijk kwartet; 7.20 Pianorecital; 7.40 Gevar. pro gramma; 8.20 „Playmates and neighbours", causerie; 8.50 Gitaarrecital; 9.20 Berichten; 9.40 Causerie (Relais uit Canada): 9.55 Ra- diotooneel; 11.10 Het Cellini-Trio; 11.35 Dansmuziek. RADIO PARIS, 1648 AI. 7.20 en 8.20 Gram.pl.; 11.20 Orkestconcert; 2.50 Gram.pl.; 4 20 Symphonieconcert; 5.50 Orkestconcert; 8.20 Mandoline en zang; 9.05 Trio, zang en voordracht; 11.05 Dansmuziek en populair concert. KEULEN, 456 AI. 5.50 en 11.20 Gram.pl,: 12.35 Nedersaks. Symphonie-orkest; 3.20 Gram.pl.: 4.35 Trio concert; 5.20 Omroeporkest en solisten: 7.30 Weekoverzicht: 8.20 Omroepkleinorkest: 9 40 Omroepstrijkkwartet en voordracht; 10.30 Omroeporkest. BRUSSEL. 322 AI. 12.20 Gram.pl.; 12.51 Salonorkest: 1.30 Om roeporkest: 1.50 Gram.pl.; 5.20 Dansmuziek; 6.50 en 7.20 Gram.platen: 8.20 Operette-uit zending: 10.30 Gram.pl. BRUSSEL, 484 AI. 12.20 Grampl.; 12.50 Omroeporkest: 1.30 Salonorkest; 1.50 Gram.pl.; 5.20 Salonorkest; 6.35 en 7.35 Gram.pl.; 8.20 Omroeporkest; 10.30 Cabaret. DEUTSCIILANDSENDER. 7.30 K. Ristenpart's Kamerorkest en solis ten; 8.20 Radiotooneel; 9.20 Berichten; 9.50 Fagot en cello; 10.05 Weerbericht; 10.20 Ge var. programma Een gezaghebbend Boek over den Wereldoorlog. Over den volkenstrijd die in 1914 tot uit barsting kwam, om, wat slechts enkelen voorzien hadden, meer dan vier jaren de gansche wereld in beroering te houden, be staat een berg lectuurgenoeg om alleen daarmede een afzonderlijke bibliotheek te stichten. De opmerking is van generaal Snij ders die het voorwoord schreef tot het boek werk, dat wij hier aankondigen. Het is ge schreven door den kolonel van het Noorsche leger Gudmund Schnitler, die als militair attaché den oorlog aan de Duitsche en Oos- tenrijksche fronten persoonlijk volgde en docent aan de Hoogere Krijgsschool te Oslo is. De Hollandsche Generaal-majoor buiten dienst W H. C. Boelaard bezorgde de ver taling en de Zuid-Hollandsche Uitgevers maatschappij te 's Gravenhage de als im mer keurig verzorgde uitgaaf van dit ge zaghebbend boek. De bovengenoemde opmer king van generaal Snijders over de reeds be staande voorraden publicaties ontnam hem het genoegen niet toch dit nieuwe boek warm aan te bevelen, daar hij er, zoowel voor den militair geschoolden als voor burgerlijk-ont wikkelden lezer, een prachtig helder gesteld overzicht van de gebeurtenissen, zaakkundig en in onafhankelijkheid geschreven, in waar deert. Over de zaakkundigheid van den schrijver zal met zulk een introductie de leek zich geen oordeel aanmatigen; van zijn onpartijdigheid in de waardeering der com battanten aan weerszijden krijgt hij echter telkens den gunstigsten indruk. Den vorm tenslotte zal hij als een helder verslag, als een reeks wetenschappelijk getrokken con clusies uit verschillende gegevens kunnen bewonderen, zonder er litteratuur in te zien. Kolonel Schnitler heeft met groote voor gangers als Caesar en Xenophon gemeen, dat zijn verhaal soms eentonig wordt. Ten min ste naar ik vermoed voor den niet- militair die, evenals indertijd in de werke lijkheid, verheugd zal zijn als eindelijk het jaar 1918 is aangebroken en aan het om trekken van den één vleuegl door een andere aan het mislukken van Plan 17 b (of een ander) en het ongedacht heldere inzicht van generaal X. door weik inzicht zoo men er slechts aandacht aan besteed had de !oop der dingen grondig gewijzigd zou zijn.... als eindelijk, zeg ik. aan dat alles een eind gekomen is. Men gevoelt in dit, ln aijn soort zeker uit muntende werk voortdurend den militairen technicus aan het woord. Voor dezen is oor logvoeren een kunstvak, dat men beoefent en wel zoodanig dat er, strategisch gesproken, geen speld tusschen te steken valt. Waarom er eigenlijk oorlog gevoerd gaat worden wij zeggen niet dat zulks een strateeg koud laatdit waren te gek, doch hij houdt zulks buiten zijn competentie. De oorlog is er en de strateeg doet zijn plicht. Uit dien geest is dit uitmuntend .samengesteld overzicht der gebeurtenissen, der militaire gebeurte nissen, in de rampjaren veertien—achttien, gesproten. Als, in den aanvang, het schot in Serajewo gevallen is, wordt de oorlog verklaard, worden twee, drie, zes oorlogen verklaard. Waarom? In een boek als dit mist men te ongaarne een zij het slechts schetsmatige voorberei ding, die de mogelijkheid verklaart dat de revolver van één misdadiger een wereld brand doet uitslaan. Neen. Kolonel Schnitler vermeldt het nuchtere feit en plaatst ons on middellijk in de legerformaties en troepen verplaatsingen der antagonisten. Vooral voor de jongere lezers lijkt mij die eenzijdigheid bij al haar overige qualiteiten te be treuren. Wanneer in 1918. de eigenlijke oorlog voering door maatschappelijke troebelen achter de linies gaat doodloopen, is het ook dezen schrijver niet wel meer mogelijk, die buiten het militaire vallende bewegingen onbesproken te laten. 1-Iij doet dat dan ook niet..,, maar bespreekt die deining, ze een voudig constateerend, in een koele onbe wogenheid. Voor hem, den millitair, is de zaak afgeloopen. Maar voor de wereld begon ze pas. Samenvattend zou men zulk werk, hoe hoog wij het ook overigens het zij her haald als informatief document blijven aan slaan, te specialistisch en te weinig wijs- geerig kunnen achten om voor een groot leekenpubliek van diepere waarde te zijn. Men zou er zelfs lichtelijk over kunnen ironi- seeren dat de uitgevers het als een deel hunner Cultuur-serie presenteeren. De cul tuur door den Wereldoorlog bevorderd, zal menigeen gestolen kunnen blijven. En Caesar en Xenophon dan om nog eens op hen terug te komen! Ook zij gaven gedocumenteerde verslagen hunner krijgs bedrijven. De eerste beschreef zijn oorlogen in Gallië, de tweede den veldtocht der Perzen en beider werken blijven als bijzondere cultureele geschriften in de literatuur der volken bestaan. Ik zal niet tegenspreken dat ze ook wel eens vervelend waren, maar wat wist Caesar aardig te vertellen over geest en zeden der volken, met wie hij nu eenmn vechten moest, over het landschap dat hij doortrok, over de dingen die hij moest uit denken om zijn soldaten bezig te houden. Na by na twee duizend jaar is het niet te verwonderen dat ook de oorlogsgeschied- schrijving zich grondig gewijzigd heeft. Die van Kolonel Schnitler is koel-zakelijk en cor rect, uitvoerig en volledig, maar men ruikt op een afstand den docent in de hoogere krijgskunst. Nieuwe uitgaven. W van Veenendaal, Gestroomlijnde Zot heid. 195 pag. A'dam. Andries Blitz. André Demedts. Het Leven drijft. 412 pag. R'dam. Nijgh en Van Ditmar. Robert Briffault. Europa. De roman van een verdwaasde wereld. Bewerkt door C. J. Kelk. A'dam. Scheltens en Giltay. Elis. Foreman Lewis. Foe, van de Yangtze- Kiang. Uit het Amerikaansch. Zutphen. Thieme. Alarie Koopmans. Mooi Mienken en 'n Smokkelkönnig 270 pag. Zutphen. Thieme. Jan Poortenaar. Rembrandt. Een boek over den meester: door een schilder. Uitg van den Schrijver en De Sikkel Antwerpen. .Tan Poortenaar en L. CranmerByng. Het Chineesche Landschap. Tekst en Platen Zelfde uitgevers. J. H. DE BOES.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 16