Gekleede Japonnen1 Ons wekelijksch knippatroon. D O N P E R D A' r, 22 OCTOBER 1936 HAARLEM'S DAGBLAD 10 ONS MODEHOEKJE. Voor gekleede japonnetjes kiest men meestal een donkere kleur, als zwart donkerbruin, blauw e.d. Een klein garnituur in een af stekende kleur dient om het geheel te ver levendigen. Zoo ziet u op onze afbeelding: Links: een kazak van bruine crêpe satijn, gedragen over een rok van satijn in een don kerder nuance. De garneering bestaat uit een hooge kraag van crèmekleurig- satijn. Deze kraag wordt van achteren gesloten met eenige overtrokken knoopjes. Rechts: japon van soepele wollen stof, ge garneerd met een paar bloemen van chiffon in een contrasteerende kleur. Het is een vaste gewoonte geworden, dat de hoedjes, die bij een middagtoilet gedragen worden, dezelfde kleur hebben als de jurk. Namiddaghoedjes zijn over het algemeen zeer klein en meestal voorzien van een voile. HET MENU VOOR DE HEELE WEEK Zondag: Bouillon. Coteletjes. Spaghetti met tomatensaus. Sla.; Appelcompöte. Maandag: Runderlappen. Bloemkool. Aardappelen. Koffievla. Dinsdag: Gebraden konijn. Appelmoes. Aardappelen. Griesmeelpudding met amandelen. Woensdag: Runderrollade. Spruitjes. Aardappelen. Broodommelette. Donderdag: Koude rollade. Zoete appelen. Gebakken aardappelen. Rijst met bessensap. Vrij dag: Gestoofde makreel. Worteltjes. Aardappelen. Vanillevla met pruimen. •Zaterdag: Zuurkoolschotel. Vruchten. RECEPTEN Appelcompöte. 4 groote, zure appelen, 2 rijpe bananen, 2 rinzige peren, 1 ons basterdsuiker, wafeltjes. Schil de vruchten, haal er de klokhuizen uit en snipper ze in kleine stukjes. Maak een suikerstroop van V/z d.L, water met de suiker, giet dit warm over de vruchten en presenteer het gerecht koud met wafeltjes. Broodommelette. 4 sneedjes oud brood zonder korst, 2 d.L. melk, 2 eidooiers, Vz ons basterdsuiker, 2 eiwitten, geraspte schil van een halve citroen. Week het brood in de lauwe melk, roer de dooiers met de suiker schuimig, klop het eiwit tot schuim en vermeng alle ingrediënten met elkaar. Bak er in botereen ommelette van aan één kant bruin en vouw hem dicht. Zuurkoolschoteltje. (4 personen). 2 pond zuurkool. 1 pond gehakt, half run- der-, half varkensgehakt, aardappelen. Kook de zuurkool tot ze bijna gaar is (2 a 2Vz uur) kook de aardappelen, maak er een luchtige, niet te dikke aardappelenpurée van, er - -T- -rvone waan. Besmeer een vuurvaste schotel met boter, leg laag om laag zuurkool, gehakt en purée erin en zorg dat de bovenste laag puree is. Strooi er paneermeel overheen, leg er klontjes boter op en laat de schotel gedurende een uur in een vrij warme oven gaar worden, (Adv. Ingez. Med.) PAARS DE MODEKLEUR Dit seizoen wil ik een paarse shawl hebben in mijn bruinen mantel, zegt de eene, de an dere wil een paars avondtoilet hebben, de der de neemt een paarse middagjapon, de vierde een paars hoedje bij een zwarten winterman tel en de vijfde vindt dat bij dat laatste ook ongetwijfeld paarse handschoenen behooren. Paars is immers de modekleur. Inderdaad, paars i s de modekleur, maar als al deze paars-beminnende vrouwen hun plan nen tot verwezenlijking willen brengen, blijkt dat toch niet zoo erg eenvoudig te zijn, want wat zijn er oneindig veel nuances in die mo dekleur! Roodpaars en blauwpaars ja, dat zijn de hoofdtinten, maar wat daartusschen ligt is zoo veelomvattend, dat bijvoorbeeld degene die hoed en handschoenen bij elkaar wil zoe ken, zich wel een engelengeduld mag aanme ten, om het begeerde ooit in één en dezelfde tint bij elkaar te vinden. Paars staat ine goed, zegt de koopster tegen de winkeljuffrouw, dus ik wil paars hebben. Maar waarschijnlijk is er toch maar een en kele nuance, die haar flatteert één tint don kerder. en zij ziet er uit als een geposeerde dame op leeftijd, één tint lichter' en zij lijkt grauw van moeheid. Zelfverzekerd weet een andere dat blauw paars ongetwijfeld het eenige is wat haar staat, maar één nuance te hel geeft haar een .ontstellend opzichtig uiterlijk. En misschien slaagt zij in een tint dof roodpaars, die zij meende dat zij juist niet moest hebben. Paars kan mooi zijn, maar het is een ge vaarlijke kleur, die niet zonder grondig pas sen en een gezonde critiek kan worden gedra gen. En dan dient er ook nog rekening mee te worden gehouden, dat sommige tinten bij lamplicht veranderen van kleur. Coteletjes. Maak op de gewone wijze kalfsgehakt aan met een stukje brood, peper, zout, nootmus- caat, een el en verder nog een lepel tomaten puree. Maak er platte, langwerpige koekjes van in cotelettf'orm, steek er een pijpje maca- ronie in en bak ze gaar en bruin. VAN MUZIEK GENIETEN Het twaalfjarige meisje mag mee naar een concert, een echt groote-menschen-concert met een orkest en een soliste, een zangeres. f.Ze is vol overgegeven aandacht, ze zit keu rig rechtop net als op school, haar handen rustig over elkaar en ze vindt het geweldig groot van zichzelf en interessant dat moeder haar al oud genoeg vindt, om hier mee naar toe te gaan. Zoo nu en dan vindt zij het ook mooi, maar haar aandacht is snel afgeleid, dan peinst zij over alles wat er te zien valt, totdat zij met een schokje tot de werkelijkheid van het mu- siceerende orkest terugkeert. Als de zangeres komt, herleeft haar aan dacht. opnieuw: wat is ze mooi en wat heeft ze een prachtige japon aan, heelemaal met 'n sleep, dat is statig. Na het zingen staan de menschen op, nu is het blijkbaar afgeloopen. Gelukkig maar, het werd steeds moeilijker om stil te blijven zitten; en om de aandacht er heelemaal bij te houden was al volkomen onmogelijk. Moeder blijft zitten, het is immers pauze, maar ze kijkt haar dochterje eens van opzij aan, en ziet het meteen: langer mag het niet duren. En als ze de zaal uitgaan om hun mantels aan te trekken, is er bij het kind wel even de teleurstelling dat het feestelijke waar op ze zich zoo geweldig had verheugd, nu al is afgeloopen, maar tegelijkertijd voelt zij een opluchting, 't was toch wel erg lang! Dat kind kan nu zeer muzikaal zijn, het kan ook zijn dat het onmuzikaal is in dien zin, dat het niet in staat is en nooit zal worden ook, om zelf muziek te maken, op welke ma nier dan ook. Maar dat neemt niet weg, dat het zeker wel zoover kan komen dat het van muziek gaat houden, dat het veel goede mu ziek leert kennen en liefhebben. En daardoor kan het gaan behooren tot de categorie van hen, voor wie muziek een heerlijke ontspan ning is, en die daarbij een publiek vormt, dat geleerd heeft te luisteren, en hoeveel zijn beiden niet waard! Concertbezoek moet geleerd worden, het eischt concentratie en tegelijkertijd ont spanning, men moet er zich voor willen in spannen en dan ontspant zich de geest van zelf. Dat niet alle ouders hun kinderen, ook al blijkt hun tekort aan muzikaliteit zonneklaar, maar jaar in, jaar uit muzieklessen willen la ten geven, is zeer begrijpelijk, maar van mu ziek houden dat is iets wat de meesten leeren kunnen, wanneer er maar moeite voor wordt gedaan. Dat zij deze liefde voor de mu ziek uit de radio zouden leeren, is niet goed denkbaar: uit den aard der zaak kan men zich bij de radio niet voldoende concentree- ren, ook al heeft men er alles op gezet. De telefoon en de voordeurbel zijn onver mijdelijke spelbrekers, terwijl ook ander la waai in huis of op straat roet in het eten kan gooien. Maar in de concertzaal kan de aandacht vastgehouden worden,, daar zijn geen storende nevengeluiden, daar concentreert alles en iedereen zich op het podium waarop de diri gent staat. Vele pogingen worden de laatste jaren al aangewend om de jeugd aan concertbezoek te gewennen, opdat zij ervan leeren genieten, maar het wil mij voorkomen, dat vele ouders het nog te weinig als een deel van hun eigen taak zien. Daarmee bedoel ik allerminst, dat jonge kinderen meegenomen moeten worden als er een concert, welk dan ook, gegeven wordt en dan liefst zoo vaak mogelijk! Iets dat geleerd moet worden moet geleidelijk aan groeien, en de moeder, die haar dochtertje voor het eerst meenam naar een concert met een zangeres, waarop niet te zware maar goede muziek werd uitgevoerd, en die het met de pauze voor deze eerste keer voldoende vond, zal het langza merhand maar dan ook héél langzamer hand - kunnen vermeerderen en verzwaren. Het moet met dezen gang naar de concert zaal zijn: ikmag naar een concert, en niet: ik moet alweer met moeder of vader naar een concert. Eigenlijk is het alleen maar de bedoeling om een fundament te leggen, dat dienst kan doen wanneer het kind een mensch is ge worden en zelf op dat fundament van muziek- kennis en liefde een eigen bouwwerk kan stichten dat zijn persoonlijke liefde en toe wijding uitstraalt. Natuurlijk is het voor volmaakt onmuzikale ouders uiterst moeilijk om hun kinderen hier in goed leiding te geven; zij weten zelf nau welijks wat wél en wat niet geschikt is voor het ongeoefende muzikaal gehoor, en met kinderen praten over de uitvoering, over den componist, den dirigent en den solist is, al even moeilijk. Maar voor wie dit willen is er zeker wel iemand te vinden, een bekende of een muziekleeraar, of leerares, die het kind een paar keer per winter mee wil nemen naar een voor hem begrijpelijk concert, en die daarover dan eenige eenvoudige verklaringen kan geven: Frappant van onwetendheid schijnt mij al tijd het volgende historische staaltje van een jongmensch die in alle ernst, sprekende over een beroemd Éuropeesch orkestdirigent, van meening was dat de beroemdheid van dien man overdreven was, die kon wel naar huis gaan. het orkest speelde immers toch wel! Maar dat is een jaar of vijf geleden, en de jongeman, die zeer toegankelijk is voor alles wat buiten hem gebeurt, heeft een vriend gevonden die uitermate muzikaal is, en ziet, deze vriend heeft hem muziek leeren hooren en waardeeren. Maar niet alle jonge kinderen en jeugdige volwassenen hebben zulke vrienden of vrien dinnen, die hun oogen en ooren doen open gaan voor nieuwe werelden van genot: daarom moeten de ouders en opvoeders hierin zoo veel mogelijk leiding geven, het kan meer ge luk beteekenen in het leven hunner kinde ren. E. E. J.P. „BAJADèRE-CEINTUURS". De zoogenaamde ,3jadèire-ceintuur", die vele jaren geleden reeds in de mode was schijnt weer op den voorgrond te komen en niet alleen als garneering van de herfst- namiddagjaponnen; maai- ook van avondja ponnen. - Over het algemeen zijn deze ceintuurs van satijn of gelakt satijn. Ze worden van voren :oo omgeslagen, dat men twee slippen var verschillende lengte krijgt. Een dergelijke „bajadère-ceintuur" moet om goed af te steken in een iets donkerder nuance gehouden zijn dan de japon. Deze ceintuur eischt een een voudige vorm van japon; alleen de mouwen kunnen apart zijn. Jumper met driekwart mouw Deze flatteuse jumper is gebreid van don kerblauwe „Figro"-wol, waarvan de eigen aardigheid is dat de draad afwisselend over een lengte van ongevee.r 6 cM. dik, en over een langte van 6 cM. dun is. Zonder patroon te breien krijgt de jumper toch patroon. Ge bruikt is hiervoor 250 gram wol en pennen no. 4. De jumper is gebreid in -ribbel" dus elke pen gewoon recht. Voor maat 42 zetten we op met de rug beginnende 70 st. en minderen tot de taille af tot 60 st. (om de 4 pennen eerste en laatste steek te samen breien). Dan meerderen we op dezelfde manier van eerste en laatste st. 2 maken tot 80 st. en breien door tot het armsgat (ongeveer 28 cM.) Voor het armsgat minderen we aan beide kanten 12 st. af (4x 3> en met de overgebleven 45 steken breien we in het midden 8 st. af en dan aan weers zijden van die 8 st. nog 2x2 st., zoodat er na 6 pennen 16 st. voor de hals afgeminderd zijn. De 20 st. van de schouder breien we nog 4 pennen op en rijgen ze daarna op een draadje. Daarna beginnen we met één der beide voorpanden. De voorpanden zijn dit keer n.l. gelijk omdat de bies met knoopsgaten er los opgezet wordt. We zetten 35 st. op en min deren evenals bij de rug af tot 32 st., daarna weer meerderen tot 43 st. Tot het armsgat breien, en voor het armsgat 13 st! afkanten (4x3 pl. 1) De overgebleven 30 st. opbreien tot de hals, daarna 'aan de halszijde eerst 5 st., daarna nog 2 x 2 st. en daarna nog l st. afminderen. De 20 st. van de schouder weer 4 pennen opbreien en de schouders aan elkaar breien. Andere voorpand evenzoo. Voor de losse bies, die in de lengte gebreid wordt zetten we 70 st. op. Na 3 ribbels breien we als volgt:, van onder af beginnende: 3 st. recht 3 af kanten, 7 recht, 3 afkanten, 7 recht 3 afkanten, 7 recht 3 afkanten, 2 recht. Terugbreiende zetten we telkens weer 3 st. op en breien daarna nog 3 ribbels. Los afkanten. We heb ben nu een knoopsgat bovenaan vlak bij de kraag. Aan te bevelen is het onder de kant waar de knoopen komen een biesje zij te naaien. De knoopsgatenbies wordt er los op gezet. Kraag. De kraag begint onderaan met 76 st. opzetten. Bij de 2e en 4e pen maken we van de eerste en laatste steek twee, en met die 80- st. breien we 12 ribbels. Stevig afkanten en bij het strijken de opzetkant even uit trekken. Mouw. Voor deze mouw met ruime kop zetten we 36 st. op. Daarna maken we om de pen van de eerste en laatste steek twee tot 60 st. Nu in éénmaal voor en achter 10 st. bijmaken en met de verkregen 80 st, 4 ribbels breien; dan om de pen voor en achter 2 st. te samen tot er 60 st. op de pen staan en dan om de 4 pennen voor en achter 2 st. te samen tot er 40 st. op de pen zijn. De mouw komt tot even over de elleboog en telt van de kop af 55 ribbels. Het onderste randje kan omgeslagen worden, waardoor de mouw boven de elleboog valt. De klepjes beginnen we van onderen met 16 st.. Om de pen van de eerste en laatste st. 2 maken om ronde hoeken te krijgen tot 20 st. Dan 5 ribbels breien en ze op de goede hoogte opnaaien. De jumper wordt op de gewone manier in elkaar genaaid en gestreken. Bij het inzetten van de mouw evenwel moet het rechte stuk (die 36 st.) stijf ingehaald worden zoodat alle ruimte boven aan bij den schouder zit. Bijpassende knoopen en ceintuur vervol maken het geheel. Sp. Th. SCHOENEN Met de algeheele 'verandering van het mo derne silhouet van de vrouw van heden heb ben ook de schdenmodellen een wijziging on dergaan. Want niet alleen zijn de lange, puntige modellen sterk in trek gekomen, ook de schoenen met breede, afgeplatte neuzen zien wij verschijnen. De lange, smalle schoenen zijn bij voor keur pumps, omdat dit ze natuurlijk nog langer en smaller doet schijnen. Hierop wor den dan groote gespen gedragen, ook wel ge- styleerde strikken, kleppen en andere ver sieringen, hetzij van peau de suède, van blank metaal of van hetzelfde leer als de schoen. De schoen met vierkante neus, het zooge naamde Richelieu-model is meer als wan delschoen bedoeld, het heeft hooger voor blad en is daardoor bij uitstek geschikt voor den winter. Of het model echter in den smaak zal vallen, en niet als te plomp weer het veld zal moeten ruimen, zal nog moeten worden afgewacht. De kleuren zijn veel bruin, blauw en zwart, vaak gegarneerd met andere kleuren en soorten leer. Het meest worden peau de suède glacéleer en boxcalf gebruikt. Wie trotsch is op kleine voetjes, zal het nu moeten aanzien dat .zij een vrij belang rijk verlengstuk krijgen door de schoenen: lange, smalle, puntige voeten zijn nu weer eens aan bod. Nr. 729: keurig ensemble voor de dame op middelbaren leeftijd. Het bestaat uit een japon met lange mouwen, waarover een mouwloos jasje gedragen wordt. Het geheel is zeer afkleedend. Benoodigd materiaal: 5.50 meter van 100 cM. breedte. Dit patroon is alleen in maat 48 te verkrijgen: bovenwijdte: 112 cM., taillewijdte 96 cM., heupwijdte 128 cM. Door het al of niet aanknippen van naden kan men het patroon passend maken voor het eigen figuur. Prijs van het patroon: 30 ct. per stuk. Nr. 755: korte mouwen in wollen japon netjes blijven ook dezen winter modern. Het hier afgebeelde model is bijzonder aardig: het bestaat uit rokje en vestblouse. Kraagje en revers van wit piqué verlevendigen het Teheel. Benoodigd materiaal: 4.50 meter van 100 cM. breedte. Dit patroon is te verkrij gen in maat 42; bovenwijdte 96 cM., taille wijdte 74 cM.. heupwijdte 104 cM. Door het al of niet aanknippen van naden kan men het patroon passend maken voor het eigen figuur. Prijs 30 ct. per stuk, Deze patronen zijn te verkrijgen bij het bureau van dit blad, plus 6 ct. portokosten. Den lezeressen wordt vriendelijk verzocht bij bestellingen duidelijk het nummer van het gewenschte patroon en tevens naam en adres zoo volledig en nauwkeurig mogelijk op te geven. Men voorkomt daardoor on- noodige vertraging in de verzending. We verzoeken onze lezeressen beleefd haar be stelbrieven voldoende te frankeeren, daar wij deze anders niet accepteeren. Bovenstaande patronen zijn ook naar maat leverbaar. Prijs wordt dan 70 ets. per stuk. Verder leveren we niet alleen patronen van de hier afgebeelde modellen, doch van ieder gewenscht model. Toezending van een af beeldingen of schetsje met vermelding van maten is voldoende. Prijzen van deze patronen naar maat zijn: een mantel 85 ct„ een japon 70 ct„ lingerie en kinderkleding 45 ct., blouse 40 ct., rok 35 ct. per stuk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 8