Het Kerkconcert van Haarlems Dagblad. Kunstmatinée. Nieuwe Uitgaven 1( lt tl |f Dames! Weet U wel? H.J. VAN DER MEER VRIJDAG 23 OCTOBER 1936 H A A R L E M'S DAGBEAD 15 2500 bezoekers genoten van een mooi programma. Het was met eenigen schroom dat wij be sloten dit concert te organiseeren. Het vertrouwen heeft het van den schroom gewonnen. Reeds bij den kaartverkoop bleek dat onze lezers veel belangstelling voor dit concert toonden. Donderdagavond stroomde de kerk vol. Omdat er geen besproken plaat sen waren, kwamen velen al zeer vroeg om daardoor verzekerd te zijn een goede keuze te kunnen deen. Voor de kerkdeuren om half acht geopend werden, stonden er al honder den te wachten. De eersten waren zelfs al om half zeven gekomen! Om acht uur was de kerk al vol. Maar nog geregeld hield de stroom aan. Het werd nu zoeken naar plaatsen. Alles waarop gezeten kon worden werd aangesleept, materiaal dat in langen tijd niet gebruikt was. Want het gebeurt zelden dat de kerk zóó vol is. Maar toen om kwart over acht het concert moest beginnen, was toch door allen een plaats ge vonden. Natuurlijk konden'niet allen de uit voerenden zien, dat is nu eenmaal een be zwaar bij een kerk met zijbeuken, die van het middenschip gescheiden zijn door zware ko lommen. Maar voor een kerkconcert hindert dit niet veel, want het komt op de klank aan en die is overal in de kerk even mooi. Dit concert is dus een nieuw argument ge worden voor degenen die op het verblijdende verschijnsel wijzen, dat de belangstelling voor het bijwonen van concerten in den laat- sten tijd weer toeneemt. Dat velen op den duur aan de radio niet genoeg hebben, maar zelf willen zitten in de zaal waar de uitvoe renden zijn. Zelfs een goed radiotoestel kan immers maar een klein percentage van het kunstgenot geven dat in de concertzaal zelf te smaken is. Zoo krijgen de enthousiasten gelijk die beweren, dat er weer volle zalen te krijgen zijn als er goede kunst tegen lage prijzen geboden wordt. De machtige oude Kathedraal met haar dui zenden bezoekers bood een grootschen aan blik. Het zachte gaslicht van de koperen kaar senkronen wierp teere lichtschijnsels op de zandsteenen kolommen en witte kerkmuren, terwijl het bovendeel der hooge kerk in sche mer overging. Overal was stemming. Voor de beoordeeling van de prestaties van koren en solisten verwijzen wij naar het ver slag van onzeif muziekrecensent den heer K. de Jong, dat hieronder volgt. Dat de bezoekers met het gebodene zeer in genomen waren, was duidelijk. Er w.erd om dat het concert in een kerk gegeven werd na tuurlijk niet geapplaudisseerd, maar het hand geklap was ook overbodig om de ingenomen heid te doen blijken. Willem Hespe, de begaafde dirigent van „Polyhymnia" en het kinderkoor van „Zanglust". De heer G. A. Luitingh, koster der kerk, zei ons: „Ik heb natuurlijk zeer veel kerkconcer- ten bijgewoond, maar zelden is er een zoo goed geslaagd als dit. Als de menschen muisstil zitten, er geen geschuifel en gekuch gehoord wordt, dat weet ik uit ervaring dat zij inge spannen genieten en voldaan huiswaarts gaan." Even over 10 was het concert geëindigd. Toen verlieten de menschen de kerk, onder el kaar druk pratend over het vele mooie wat geboden was. Wij hebben van zeer velen daarbij opmer kingen gehoord die getuigden van dank jegens ons blad dat hen in staat stelde voor een kwartje zoo'n geslaagd concert bij te wonen. Dit succes geeft ook ons voldoening. Wij zijn blij daaraan te hebben kunnen medewerken. De band die tussehen courant en lezers be staat is ongetwijfeld weer versterkt en daar over verheugen wij ons. Onze muziekrecensent schrijft: In mijn voorbespreking wees ik op de wen- scheljjkheid, dat de groote St. Bavo dicht bezet mocht zijn, omdat alleen dan de acous- tische verhoudingen gunstig, althans niet hinderlijk werken. Die wensch is vervuld; alle beschikbare Mevr. Ankie van Wickevoort Crommeliu, de sopraan-soliste. Jacob Bijster die het orgel bespeelde. plaatsen waren Donderdagavond bezet. En de uitkomst heeft aan mijn verwachtingen be antwoord. Geheel verdwenen was de nagalm natuurlijk niet, maar zijn uitwerking was nog slechts in enkele gevallen, n.l. bij snelle har moniewisselingen hinderlijk of verwarrend. Daarentegen bevorderde dat deel, dat er van overgebleven was. de immaterialiseering van den klank der stemmen en voerde het effect daarvan tot hooger schoonheid op. Dit kwam in de eerste plaats aan de koor zang ten goede. Nimmer te voren hebben we van Polyhymnia's zang zóó genoten als nu. Het is waar dat de reeks der uitgevoerde stuk ken een bonte opvolging toonde, die noch door historische, noch door artistieke argumenten ingegeven scheen. Op het nogal zoete en niet zeer beteekenende werkje van Giesen volgde Palestrina's machtige kunst, waarna Blum- mer's „Aus Psalm 91" ondanks de degelijkheid der muzikale factuur zeker geen climax vormde. Maar zuiver, goed op toon en mooi genuanceerd klonken al deze werken; het diminuendo aan het slot van „O Domine Jesu Christe" mag in dit opzicht speciaal genoemd worden. Dezelfde uitstekende kwaliteiten wa ren bij de vertolking van Ingegneri en Bruch te bemerken, hoewel bij de stijging aan het slot van .Falmsonntagsmorgen" de koorklank wat harder werd. Het kinderkoor van „Zanglust" muntte uit in de drie- en vierstemmig a capello gezongen werkjes: een aardig, alleen aan het einde niet geheel bevredigend Kerstliedje van Jac. Bonset en de voortreffelijk klinkende bewerkingen van oude liederen die Willem Hespe geschre ven heeft. Het eenstemmige ..Hollands Kracht" van Van Oort leek me wat te langzaam geno men en de voordracht daarvan voldeed min der dan de a capella-zang. Ook die van „Heer Jesu heeft een Hofken" stond daarmee niet ;eheel op één lijn. De stem van Ankie v. Wickevoort Crom- melin bleek genoeg draagkracht voor de groote ruimte te bezitten, althans in het hooge re gister; het medium leek me soms wat zwak. De soliste zong in 't begin wel eens iets te laag. Later, in Mozart's heerlijk, weemoedig „Be tracht' dies Herz" en beroemd „Alleluja" was de zuiverheid ongerept. Het „Alleluja" kan ik me uitbundiger gezongen denken, maar op de klankschoonheid viel niets af te dingen. Op de coloratuur werkten echter de restanten van den kerkgalm niet bevorderlijk. Jacob Bijster opende met de machtig ge speelde d min. Toccata en Fuga van Bach. Hier klonk alles duidelijk en gemotiveerd, ook de wisselende registratie. Zijn eigen werk, dat hij later op den avond speelde, nl. Variaties en Dubbelfuga over „Merck toch hoe Sterck" toonde ons weer den bij uitstek kundigen harmonieus en contrapuntist, die gelukkig, zullen velen denken niet de ultramoderne pade» is ingeslagen, maar aan klassieke tra dities aanknoopt. Men zou kunnen zeggen dat zijn werk tussehen de stijlen van Franck en Reger staat: van den eerste heeft hij het streng vasthouden van het thema, van den tweede de snel wisselende chromatische har moniseering overgenomen. Maar op die wis selingen werkte de resonantie ongunstig, zoo dat we gaarne de gelegenheid zullen afwach ten om het werk eens in de Concertzaal te hooren. De kunstige structuur der dubbelfuga zal wel geen aandachtigen luisteraar verbor gen zijn gebleven. Met Beethoven's geweldig „Die Ehre Gottes aus der Natur", door Polyhymnia en Zanglust met begeleiding van het kleine orgel gezon gen, werd het in allen deele geslaagde concert op machtige wijze besloten. K. DE JONG. HET TOONEEL. Hef Feesf der Huisvrouwen. De af deeling Haarlem van de Vereeniging voor Huisvrouwen herdacht gisterenmiddag op feestelijke wijze in den Stadsschouwburg haar 20-jarig bestaan. Onze schouwburg was voor dit doel te klein, waarom op Dinsdag 27 Octo ber en niet op Donderdag 29 October, zooals in het maandblad der Vereeniging staat ver meld een tweede herdenkingsmiddag met hetzelfde programma zal worden gegeven. Toen het doek gisteren openging, stond de voorzitster der Haarlemsehe afdeeling, me vrouw C. J. Cohen TervaertKoch op het tooneel en nam onmiddellijk het woord voor het houden van haar herdenkingsrede. Het woord „herdenkingsrede" past eigenlijk niet bij mevrouw Cohen Tervaert. Er is altijd zoo'n intieme klank in haar stem. haar woorden zijn zoo onopgesmukt en gaan steeds zoo van hart tot hart, dat de gedachte aan alles wat officieel en plechtig is steeds verre blijft, wan neer men denkt aan de voorzitster der Haar lemsehe afdeeling der Ver. voor Huisvrouwen. Mevrouw Cohen Tervaert verwelkomde aller eerst de leden van het hoofdbestuur, die dezen middag in den schouwburg aanwezig waren. Daarna sprak zij er ha«r groote teleurstelling over uit, dat mevrouw Thiel—Wehrbein, die de Haarlemsehe afdeeling 20 jaar geleden had op gericht, door ongesteldheid verhinderd was aanwezig te zijn, want zij zou haar zoo gaarne gehuldigd hebben voor haar daad van initiatief. Twintig jaar geleden behoorde er moed toe, om een dergelijke afdeeling te Haarlem te stichten. Ook betrok mevrouw Cohen Tervaert in deze huldiging mevr. de Veer—Blok Sybran di, de presidente van het eerste bestuur, die zoo veel voor de vereeniging had gedaan. Dank zij den moed en het doorzettingsver mogen van dat 1ste bestuur telde de Haarlem sehe afdeeling. die met 40 leden was begon nen, thans 4000 leden; deze was nu een der grootste in het land. Mevrouw Cohen Tervaert herinnerde ver volgens aan de herdenkingsfeesten van het 10 jarig en het 12V2 jarig bestaan. Dat het 20 jarig bestaan op eenvoudiger wijze werd herdacht, was enkel te wijten aan de tijds omstandigheden. Evenals de leden van het eerste bestuur, hielden de leden van het tegenwoordig be stuur steeds het doel der Vereeniging. het behartigen zoowel van de stoffelijke als van de geestelijke belangen der leden, voor oogen. Wat de afdeeling heeft gedaan voor de kunst, de kunstgeschiedenis, kunstnijverheid, bezoe ken aan musea enz., heeft ongetwijfeld gees telijk een goeden invloed uitgeoefend op de leden. Ook herinnerde spreekster aan het groote belang der voorjaarsbeurzen. De har monie onder de leden werd bevorderd door stichting van muziek-, zang- en voordracht clubs en ook van bridge- en schaakclubs. Veel invloed ten goede had ook het maandblad uitgeoefend en zij bracht daarvoor hulde aan de redactie en de uitgevers van dit blad. Van de naaste plannen voor de toekomst kon mevrouw Cohen Tervaert nog niet veel zeggen, maar wel wist zij, dat het streven van het bestuur was: Wij willen steeds vooruit! Ook bracht mevrouw Cohen Tervaert dank aan den burgemeester van Haarlem, voor al les, wat hij voor de vereeniging had gedaan en een zeer sympathiek woord sprak zij ver volgens tot de pers. Met een wensch, dat de vereeniging mocht blijvend groeien en bloeien, besloot zij de hartelijk toegejuichte herden kingsrede, Namens het hoofdbestuur nam daarna me vrouw Douwes DekkerJolles het woord, om de Haarlemsehe afdeeling, die een zoo groote en belangrijke plaats in de Ver. voor Huis vrouwen inneemt, hartelijk geluk te wenschen met het feest van haar 20 jarig bestaan en zij deed deze gelukwenschen vergezeld gaan met de aanbieding van een bloemenmand. Toen verschenen nog de 4 artisten, die op dezen herdenkingsmiddag het programma zouden verzorgen, voor het voetlicht en las de heer Ezerman zoowaar een gelukwensch op rijm voor. Het werd een en al plechtig heid. maar Georgette Hagedoorn. in het kleed van een eenvoudig boerenmeiske ge stoken. brak het ijs met een spontaan: „Lang zullen ze leven!" en voor de „gloria" zorgden wij leden en niet-leden in de zaal. En toen sloot zich het doek om onmiddellijk daarna weer op te gaan voor het kunstgedeelte van dezen feestélijken herdenkingsmiddag. Ben Royaards en Georgette Hagedoorn openden het programma met „Terug naar de Natuur", een zangspelletje in 1 bedrijf. Het was een heel goedig gevalletje, dat mij deed denken aan een H.B.S.-opvoering en dan ook feitelijk stond beneden de artistieke stan ding van het echtpaar Royaards, Een kleine vergissing, die in de beste families voorkomt. „De Kwade Gevolgen van de Tabak" van Tchekow, door Ezerman trof meer door de voortreffelijke voordracht v'ari' Ezerman dan door den inhoud. Ezerman- bracht vooral het tragische in deze tragi-komische voordracht op zeer gevoelige wijze naar voren. En daarna kwam de groote verrassing van dezen middag. Georgette Hagedoorn zong Fransche chansons en zij deed dit met een zoo suggestieve voordracht, dat zij ons on middellijk van haar zeer bijzondere gave ook in dit heel aparte kunstgenre overtuigde. Wij vernamen, dat Nolst Trenité haar aan geraden had zich in deze richting te ont wikkelen en zoowel Georgette Hagedoorn als wij mogen hem daar dankbaar voor zijn. In La Passion was zij nog niet op haar sterkst. Het was wel zuiver van voordracht, maar dit lied eischt toch feitelijk een grooter stem. Maar kortweg subliem was haar voor dracht van „Le petit Grégoire". het lied van het soldaatje, dat overal te klein voor is, maar door Jezus wordt binnengevoerd in het Paradijs. Hoe prachtig was dit -van gebaar, hoe beeldend van voordracht. Het werd een klein, ontroerend drama, zooals Georgette Hagedoorn het voor droeg. Niet minder indruk maakte La Chan son de Jean Renaud. En verrukkelijk geestig was Les belles Manieres, volkomen Fransch van voordracht met die fijne gestes en expres sieve mimiek. Ik geloof -zeker, dat er op dit nieuwe terrein voor Georgette Hagedoorn nog een mooie toekomst open ligt. Haar zangstem is niet. groot, nu en dan zelfs nog wat ijl, maar dat is voor het zingen van dergelijke chansons geen bezwaar Yvette Guilbert heeft ook nooit een mooie zangstem gehad. Hoofdzaak is beelden de voordracht en die is reeds nu bij Georgette Hagedoorn voortreffelijk. En haar zangstem kan zij trouwens nog ontwikkelen. Wij wen schen deze veelzijdige kunstenares van harte geluk met het zeer groote succes, dat zij bij haar eerste optreden in dit genre in haar oude woonstad heeft gehad. De voordracht van haar chansons werd het hoogtepunt van deze kunstmatinee. Mevrouw RoyaardsSandberg, Ben Royaards en Ezerman speelden daarna ais laatste num mer voor de pauze den bekenden eenacter „De Beer" van Tchekow en zij deden het met en- train, al viel het ons 'n beetje moeilijk in Ezerman den RuSsischén „beer" te zien. Wij zagen telkens den gemoedelijken Ezerman achter dezen barschen boeman. Na de pauze speelde Pierre Verdonck een mij onbekende wals op den vleugel, droeg me vrouw RoyaardsSandberg fijn en geestig Andersen's sprookje van „De Halsboord" voor en speelden en zongen Ben Royaards en Geor gette Hagedoorn Offenbach's alleraardigst zangspel: Lieschen und Fritzchen, waarmee zij de vergissing van „Terug naar de Natuur" ge heel deden vergeten. Ben Royaards zingt fei telijk beter dan Georgette, maar in spel gaven zij elkaar niets toe. Het was een allergenoe- gelijikst slot van dezen middag, dat uitbundig succes had. Een kunstmatinee dus met een zeer geva rieerd en over het geheel heel gelukkig pro gramma, dat volkomen paste bij een feest, zooals er gisteren door de Ver. van Huisvrou wen werd gevierd. J. B. SCHUIL. SLAGERIJ ZWANKHUIZEN GEOPEND In de Jansstraat, op den hoek van de Rid derstraat, is een modelslagerij geopend. Inte rieur en uiterlijk van den nieuwen winkel, waar men een keur van fijne vleeschwaren vindt, zijn modern en practisch. Het lijdt dan ook geen twijfel of deze nieuwe zaak is een aanwinst voor de omgeving en zal zich over gebrek aan belangstelling niet te beklagen hebben. FILMKUNST. „De Dorpsdokter" een zeer geslaagde film. Van Vrijdag af te zien in Cinema Palace. „De dorpsdokter!" De dorpsdokter is niét de man, die buikvlies- ontsteking aanziet voor een indigestie, die middenoorontsteking kiespijn noemt en al die andere blunders begaat, die iedereen kent uit de verontwaardigde verhalen van hen, die door een plattelandsmedicus foutief behan deld denken te zijn of inderdaad zijn. De dorpsdokter is de wonderdoener, de man, die meer beteekent in het dorp dan wie ook, de man, die het dorp heeft helpen geboren worden 'en helpt sterven. Jean Hersholt als ,,DE DORPSDOKTER" ill het gelijknamig filmwerk. Deze dorpsdokter is het onderwerp van de film „The countrydoctor". Het is niet, zooals hier en daar in ons land, maar gelukkig niet in Haarlem, is voorgegeven, de film over de Canadeesche vijfling. Zeker, die speelt er in mee, die vormt er zelfs een belangrijk motief uit, maar de vijfling wordt nooit meer dan de aanleiding tot het eerherstel van den dorps dokter, die zijn dorp meer lief had dan zich zelf en die het heil van zijn dorp hooger stelde dan eigen maatschappelijk succes. „De dorpsdokter" is niet de film van de vijf ling, maar de film van Jean Hersholt, die hiel de rol van den eenvoudigen dokter John Luke op buitengewoon gave wijze vertolkt. Deze film geeft de geschiedenis weer van een dorpsdokter in een klein dorpje in Noord Canada. Dr. John Luke leeft met zijn patiën ten en zijn patiënten leven met hém. Als een diphtheritis-epidemie uitbreekt, juist op het oogenblik dat het dorp door strengen vorst geheel geïsoleerd is en alleen het onontbeer lijke .serum hier uitkomst zou kunnen brengen zorgt een neef van den dokter, Tony Luke, die vlieger is, voor dit serum. De ziekte wordt met goed gevolg bestreden en nu wil Dr. Luke stappen doen. om het zoo ewenschte hospitaal te krijgen. Daartoe reist hij naar Montreal, waar hij echter het hoofd stoot, wijl hij tegenwerking ondervindt. Mackenzie wil niets meer van Dr. Luke we ten en zoekt een middel om hem kwijt te ra ken. Dit middel nu .is te vinden; de dokter heeft indertijd verzuimd een licentie aan te vragen, dus kan hij eenvoudigweg worden uit gewezen. Verslagen en doodongelukkig neemt Dr. Luke de boot naar Montreal, maar een zekere Asa Wyatt haalt hem weer van boord en smeekt hem, mee naar zijn huis te komen, waar zijn vrouw een kind verwacht. De politie heeft inmiddels arrestatie-bevel ontvangen en volgt hen. Dr. Luke komt nog juist op tijd om de geboorte van een vijfling te leiden en om alle krachten in te spannen voor hun behoud. Radio en telegraaf brengen het opzienba rend nieuws van den vijfling de geheele we reld rond. Dr. Luke wordt nu als een held ge- eerd en verkrijgt zonder' moeite zijn zoo vu rig begeerde hospitaal. Wij zeiden reeds, dat de film is van Jean Hersholt. den acteur dien wij ook in „Men- schenjacht" als dokter vinden. Zijn typeering van den wat schuwen, verlegen man is wer kelijk zooveel beter, dan wij dit bij de meeste Amerikaansche acteurs gewend zijn, dat het woord „meesterlijk" hier niet misplaatst mag heeten. Het mag wel erkend worden, dat zijn mede spelers. hoe zeer men ze ook competent kan noemen, geen van allen dit hooge peil berei ken. Doch er is iemand anders, die voor deze film lof verdient, namelijk H. King, de regis seur. „De dorpsdokter" had, door het mede spelen van de vijfling in het bijzonder, maar ook om het gegeven, een draak kunnen wor den. Het zou waarlijk niet voor de eerste maal zijn, dat de „man met het menschelijke hart" in de film werd weergegeven op een wijze, die ons naar het einde van de voorstelling doet verlangen. Het had ditmaal weer nét zoo kun nen gaan, maar het is heel anders gegaan. Zonder opzettelijkheden, met hier en daar een opvallend goed motief. wij noemen het sneeuwlandschap met de omgevallen tele graafpalen. vertelt de regisseur ons zijn verhaal, een verhaal dat ons van den eersten tot den laatsten meter vasthoudt. Het is vol komen verdiend, wanneer wij King daarvoor hulde brengen. NIEUWE A U TO .MOB I EL K AA RT VAN NEDERLAND DER K.N.A.C. De K.N.A.C. zond ons een exemplaar van 't nieuwe Middenblad van haar Automobiel- kaart van Nederland, dat in een geheel nieuw omslag is verschenen en volkomen van de tot nu toe gebruikte kaart verschilt. De kaart is op fijn linnen in heldere kleuren gedrukt, waardoor de automobilist de wegen, ook naar hun beteekenis, op duidelijke wijze vindt aangegeven. Er is namelijk onderscheid ge maakt tussehen de hoofdverbindingen, dp wegen voor interlocaal verkeer en de overige wegen. Ook de wegen in aanleg en die, waar van het tot stand komen in de eerstvolgen de jaren mag worden verwacht, komen er op voor. Verder zijn vermeld alle vliegvelden (o.a het juist geopende terrein Teuge), alle golf- velden, de natuurbaden, de opengestelde landgoederen, tollen, ponten en veerdiensten, douane-stations, eerste hulpposten, ongelijk- vloersche spoorwegkruisingen, onaf gesloten overwegen enz. Ook bijzondere punten, welke voor den automobilist van belang zijn heb ben op de kaart vermelding gevonden, zooals bijv. de Maasstuwen, de Kaagsociëteit, de groote radiostations, het Crematorium Wes- terveld, het terrein voor den Wereldjamboree 1937, groote sanatoria enz. Het omslag is, behalve van een plaatsnaam register, voorzien van een afstandstabel tus sehen 65 van de voornaamste plaatsen in Ne derland en 16 plattegronden van steden met de doorgangswegen. Een bijzonderheid, welke het gebruik ten zeerste vergemakkelijkt is, dat bij de uitvals wegen van de steden op de kaart cijfers zijn geplaatst, welke correspondeeren met cijfers op de plattegronden. De kaart is ongetwijfeld een der beste en duidelijkste, welke niet alleen een automobi list, maar ook iedere toerist zich slechts kan wenschen De depreciatie van den gulden. Wisselkoersnoteeringen ondergaan weinig verandering. Onze fïnancieele medewerker telefoneerde ons hedenmiddag. Er is heden ter Voorbeurs te Amsterdam in ae wisselnoteeringen weinig verandering gekomen, de dollar is op f 1.85 3 4 geopend, het pond op f 9.07, terwijl gisteren resp. f 1.85 3 4 en f 9.09%. genoteerd werd. De pon- denkoers zakt dus ook tegenover den dollar weer iets in, hetgeen verband kan houden met de actie van het Fransche egalisatiefonds. Op den koers van den Fransche franc werd de laatste dagen te Londen een sterke druk uitgeoefend als gevolg van Fransche aan- koopen van fondsen in het buitenland. De Fransche wisselkoers te Londen was giste ren aanvankelijk flauwer, maar door het in grijpen van het Fransche egalisatiefonds trad tegen het einde van den beurstijd een herstel in. De wisselnoteeringen hebben de laatste dagen op de Amsterdamsche fondsenmarkt weinig invloed. Heden voorbeurs werden de leidende aandeelen als Koninklijken, H.V.A. en Amsterdam Rubber, lager verhandeld. Daar New York geen hoogere koersen heeft ge zonden lagen ook Amerikanen wat flauwer. DE DEPRECIATIE VAN DEN GULDEN deprec. deprec. Dollar te A'dam Pond tc A'dam In proc. In proc. 26 Sept. 1.48 3/8 7.46 29 Sept. 1.79 172 18.2 8.91 16.3 30 Sept. 1.82 1/2 19.4 9.02 17.3 1 Oct. 1.32 3'4 19.6 9.03 1/2 17.5 2 Oct. 1.85 3.-4 20.9 9.16 18.6 3 Oct. 1.89 22.3 9.28 19.7 5 Oct. 1.90 22.7 9 34 1/2 20.2 6 Oct. 1.88 1/2 22.1 9.24 19.3 7 Oct. „1.88 1,2 22.1 9.20 172 19.0 8 Oct. 1.87 7/8 21.7 9.191/2 18.9 9 Oct. 1.88 1/2 22.1 9.25 19.4 10 Oct. 1.88 21.8 9.19 18.8 13 Oct. 1.88 1/16 21.9 9.22 19.2 14 Oct. 1.87 5 8 21.7 9.18% 18.8 15 Oct. 1.87 1/4 21.6 9.16 1/4 18.6 16 Oct. „1.85 3/4 20.9 9.07 3/4 17.8 17 Oct. 1,85 5/8 20.8 9.06 3/4 17,7 19 Oct. 1.86 1/2 21.2 9.101/4 18 20 Oct. 187- 21.4 9.14 1 4 18.4 22 Oct. 1.85 3 4 20.9 9.09 12 199 23 Oct. v.beurs „1.85 3 4 20.9 9.07 17.8 INGEZOGEN /TUKKEN Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, geplaatst of niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet teruggegeven. Tuberculeus vee. Geachte Heer Hoofdredacteur. Naar aanleiding van een artikel in Haar lem's Dagblad van j.l. Zaterdag, waarin o.a. staat dat niet minder dan 38,6% van de in Haarlem geslachte runderen tuberculeus waren, zou ik gaarne het volgende in uw blad opgenomen zien: Het moet ieder die wel eens langs de buiten wegen komt, toch wel opvallen in wat voor uiterst slechte omstandigheden het vee, spe ciaal in dezen tijd van het jaar (de herfst), verkeert. Men moet zich eens indenken wat het wil zeggen, om in een N.W. storm en slag regens zonder de minste beschutting dag en nacht te moeten staan of liggen. De weilanden zijn door den regen van de laatste dagen in ware modderpoelen met hier en daar uitge strekte waterplassen herschapen, zoodat de koeien soms 5 a 10 c.M. in de modder wegzak ken. of in het water staan. In deze modder poelen moeten de beesten dan nog liggen herkauwen en slapen. Daarbij komt dan nog zoo nu en dan een nachtvorst om de ellende nog grooter te maken. Dat onder deze omstandigheden een veel te groote hoeveelheid lichaamswarmte aan het vee onttrokken wordt en dat hierdoor bacte riën en andere ziekteverwekkers een gemak kelijke prooi hebben, behoeft wel geen nader betoog. Tal van koeien sterven in dezen tijd van het jaar dan ook aan de z.g n. kopziekte, welke ziekte zooals ik mh door een veehouder heb laten vertellen, in hoofdzaak veroorzaakt wordt door kou. Is het nu niet mogelijk om door het plaatsen van open schuurtjes of houten schotten de beesten tegen de ergste koude te beschutten. Of als dit om financiëele redenen niet gaat, laten de veehouders dan tenminste zorgen dat een klein gedeelte van het land door een ver hooging van zand of anderszins droog blijft, zoodat het vee bij een doorweekt weiland een droge ligplaats heeft. Ligt hier niet een mooie taak voor de Ver. voor Dierenbescherming om de aandacht van veehouders en overheid hier eens op te ves tigen. Het gaat hier niet alleen om de gezond heid van de koe, doch ook van den mensch. die dagelijks de melk drinkt van koeien, waar van bijna 40% tuberculeus is. Met dank voor de verleende plaatsruimte. Hoogachtend, C. v. d. HEUVEL. (Ter voorkoming van misverstand wijzen wij er op. dat voor de melkvoorziening alleen de koeien die open tuberculose hebben gevaar opleveren. Dit percentage gaat tot hoogstens 4A terwijl bovendien aan den veehouder ver boden is de melk van zulke zieke koeien af te leveren. Redactie.) (Uit U bij een KAP vanaf f 4.- een moderne wandvcrllchtlng CADEAU krijgt? Ophangen geschiedt GRATIS. Complete kappen al vanaf 1.S0 Staande Leeslnmpen 1.98 Sehngeliolstraiu en hoek Gen. Cronjéstrnni

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 3