Films van deze week Louis Trenker's Jean Hersholt als dorpsdokter grootsche film De aarde zingt Onzichtbare macht Jeannette Mac Donald LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN ZATERDAG 24 OCTOBER 1936 HASStElS DAGBESD FILMKUNST. Goed spel en regie Wij schreven gisteren over „De Dorpsdokter'' de film die heelemaal gedragen wordt door Jean Hersholt. Er is, na den lof dien wij daar bij toezwaaiden aan hoofdrolspeler en regis seur, geen reden om nog eens uitvoerig over „De dorpsdokter" te schrijven. Wij noemden het een zeer geslaagde film en herhalen die uitspraak hierbij, 't Voor-program ma. rijk voorzien van nieuws-reportages, geeft ons te zien de „ver duistering" van Parijs, ditmaal op Eclair Journal, een prachtig duet van schaatsenrij ders in het Foxnieuws en een uitvoerige les in korfbal. Ook hier ontbrak het Profilti- nieuws niet. Frans Mals De Keizer van Californië Wij hebben Don derdagavond uit voerig deze film van Louis Trenker be sproken en kunnen hier dus met een enkel woord volstaan. Doch wij willen er toch op wijzen, dat ook een nog maals zien ervan geen verandering brengt in onze waardeering. Dit zegt misschien nog meer dan de geestdrift bij een eerste kennis making. Wij noemden deze film voor tref ef lijk en daar blijven wij bij. Het voorprogramma van Frans Hals geeft ons het Paramount-Journaal, waarin wij op namen aantreffen van de „luchtaanval" op Parijs. Het Nederlandsche nieuws wordt ge toond door Profilti, van welke opnamen wij in het bijzonder willen vermelden het voor- loopig Nederlandsche elftal en de onthulling van Tiet monument voor koningin Emma. Dan is er ten slotte nog een „Merry Merndy". een gekleurde teekenfilm getiteld: „I don't take any orders from you!" Een prachtige Tsjechische film Zondagmorgen in Rembrandt. De aarde zingt! In deze film wordt ons dat verteld, maar er wordt ons nog meer verteld. Deze film spreekt ons van het voortdurende wonder, dat in de „dingen", in het alledaag- sche, besloten ligt. Want niet alleen daar. waar de folklore, het schilderachtige, blijde en intense leven van het Tsjechische volk zich aan ons voor doet, krijgt deze film schoonheid. Die schoonheid vindt men voortdurend, bij hei kleinste, bij het gewoonste, om zijn plaats in de film en zijn plaats in het beeldvlak. De Slowaken zijn een artistiek begaafd volk. Door hen zingt de aarde van hun land al door eeuwen heen de heerlijkste liederen. Zoo zingt de wind, die voortjaggt over de uitgestrekte korenvelden, de aren als snaren bespelend, zoo bruist de stormwind, die neerstrijkend over de bergkammen neerdaalt in de dalen, de toppen der boomen van hun oerwouden tot. bukkens toe zweept, zoo jagen de zware wolken langs het zwerk over de onmetelijke vlakten. Dan weer klinkt de lieflijke melodie van de stra lende zon. alles badend in haar warme licht, in hun zang. die de dolheid van de geheele na tuur in al haar volheid bezingt.. Zooals zijn liederen is ook de mensch een met de na tuur. Zie hier de jeugd stoeien, zie de origi- neele wijze, waarop zij elkanders krachten meten. De natuur speelt met de jeugd, de natuur is een deel van de jeugd geworden. De winters zijn lang en streng in de gebied. Wan neer dan ook het voorjaar komt, de eerste mil de winden de bloemen uit hun winterslaap wekken, wanneer de beken weer hun juichend lied gaan zingen, dan schaart zich de vrouwe lijke jeugd rondom Morena, een pop, symbool van de winter, en zij trekt naar een diepe af grond, waarin Morena, de stervende winter, geworpen wordt. Herinneringen aan oude hei- densche tijden schemeren door deze ge bruiken. Dit is slechts een enkele episode uit wat ik de buitenkant van „De Aarde zingt" wil noe men. De buitenkant van de film als film. Want even belangrijk als het onderwerp, kan men de wijze van behandeling noemen. De Tsjechen zijn, als zij een „speelfilm" maken, niet op hun best. Doch hier, in deze zuivex-e reportage van natuur en menschen. van bestaande dingen, blijken zij prachtig waar te nemen en weer te geven. Er is een bijzondere vreugde in de fotografie van deze film, in de montage en ook in wat ik te voren noemde het beeldvlak, de verdeeling van ilcht en donker binnen de lijst van het projectie doek. Karei Plictza was regisseur- en fotograaf en hem komt de geheele lof voor dit werk toe. Want wel hoort, men bij deze film goede be werkingen van Tsjechische volksmuziek, doch waar de componist. Fr. Sjkvor, zelf aan het woord is, wordt het geluid minder belangrijk. Doch voor wat het visueele gedeelte van „De Aarde Zingt" betreft, kan men zeggen, dat dit een der allerbeste natuurfilms is,~die de laatste jaren vervaardigd, althans vertoond zijn. FILMNIEUWS Nieuwe film van Boris Karloff Hoog op de hoogste toppen der Karpaten staat een oud kasteel, de werkplaats van Dr. Janos Rukh. Daar ontwikkelt de vreemde ge leerde zijn theorie over de mogelijkheid, om in stralen, weerkaatst door hemellichamen, die honderden lichtjaren van ons verwijderd zijn, gebeurtenissen uit de geschiedenis op te vangen. Ten overstaan van groote geleer den brengt doctor Rukh zijn theorie dat Luxor Dr. Rukh (Boris Karloff met zijn vrouw (Frances Drake). honderden jaren geleden een meteor in de aarde is gedrongen. Dan begint een expeditie van zes blanken naar het hart van Afrika, waar de meteoor eens moet zijn neer gevallen. Zes blanken zijn het, Dr. Rukh en zijn jonge vrouw, een Fransche professor, een Engelsche geleerde met zijn echtgenoote en een neef van hem, een ontdekkingsreiziger. Lang zoekt Rukh in de wildernis, in de afmattende hitte. Zijn vrouw Diane (Frances Drake) lijdt onder de warmte en de een zaamheid, waarin haar man haar achter laat, terwijl hij zelf alleen op onderzoek is. De eenzaamheid kwelt haar, terwijl ze om ringd is door vier vreemden, waarvan Ro nald Drake, (Frank Lawton) de neef van den Engelschen geleerde, er één is. Want tus- schen Diane en Ronald is een spanning ont staan, een groote genegenheid, waartegen beiden zich verzetten. Langzaam aan groeit deze genegenheid tot liefde. Rukh ontdekt den meteoor en daarmede een nieuw element, duizend maal krachti ger dan radium. Doch een oogenblik van onvoorzichtigheid maakt hem het slachtof fer van zijn uitvinding. Hij raakt besmet en zelfs een tegengif kan slechts de werking van zijn radium-X-vergiftiging stuiten, hem niet genezen. rilane vlucht van hem weg, zijn collega's ontnemen hem de al leen-wetenschap van zijn uitvinding, omdat zij hem gevaarlijk achten. En inderdaad, het tegengif heeft zijn verstand aangetast. Een gloeiende haat tegen allen groeit in hem. Hij vervolgt zrn reisgenootenéén voor één zullen zij sterver.! Doch het zal niet voltooid worden, niet ge héél voltooid. Hoe? Dat is. wat „De onzicht bare macht" u laat zien, doch wat wij u ver zwijgen. Moeten wij u nog zeggen, dat deze ma- cabere-rol van Dr. Rukh slechts gespeeld kon worden door Boris Karloff? Voor hen. die graag griezelen, die houden van laboratoria, waar millioenen volt heen en weer spatten, van al die verschrikkingen die een machtige uitvinding in de handen van een waanzinnige kan brengen, voor hen is deze, film een prachtig schouwspel. Uit het voor-programma noemen wij een aardige teekenfilm, en het nieuws van de wereld. Rembrandt W. S. van Dyke's Rose Marie Het is met het grootste genoegen, dat we Jeanette Mac Donald, die we in eenigen tijd niet hier in Haarlem gehad hebben, weer hebben kunnen zien en hooren in een film. Haar mooie stem. haar elegante wezen, de zeldzame gratie, waarmee ze haar schitte rende toiletten draagt en daarbij de gave, die ze heeft om zich geheel in de te verbeel den figuur in te leven, brengen een film van haar altijd op het eerste plan. vooral als haar tegenspeler, zooals in Rose Marie, tot dezelf de klasse behoort. Het moet voor den regisseur W. S. van Dijke een vreugde geweest zijn met zulk materiaal te mogen werken. Naar Oscar Hammerstein's operette is de film gemaakt, de bekende songs, o.a. Rose-Marie I love you; Indian Love-Call; Totem Tom-Tom song en Song of the Mounties, zijn gecomponeerd door Ru dolf Friml en Herbert Stothart. Rose Marie is een wereldvermaarde zan geres. die alles heeft: roem, schoonheid, geld, aanbidding, alles, behalve liefde. Geen enkele man, die tot nu haar zijn liefde bood, vond genade in haar oogen. Er is maar één man, voor wien ze iets voelt, en dat is haar broe der, een jongeman, die evenwel van het rechte pad is afgeweken en zich nu verbor gen moet houden voor de politie, die hem zoekt. Een Indiaan bij wiens moeder de jon gen een schuilplaats heeft gevonden, komt bij Rose Marie om haar geld voor haar broe der te vragen, zoodat hij zal kunnen vluch ten uit 't land om ver weg een nieuw, hopen we. beter leven te beginnen. Rose Marie, impulsief als ze ls. besluit met den Indiaan mee te gaan om het, geld zélf aan haar broeder te geven. Een romantische tocht, door het bergland maakt ze, maar het wordt haar een beetje al te romantisch, wan neer haar gids er met haar geld van door gaat en zij alleen, zonder een sou, in het haar volkomen onbekende land staat. Een winkelier brengt haar bij den sergeant der politie. Nelson Eddy. die. o wreede speling van het noodlot, juist is uitgezonden om haar broer gevangen te nemen. De sergeant wordt hals over kop verliefd op Rose Marie, maar dat weerhoudt hem niet. later als hij weet dat Rose Marie de zuster is van den man. dien hij zoekt, zijn plicht te doen. Het spel van Jeanette Mac Donald en van Nelson Eddy bereikt op hun gezamenlijken tocht door het gebergte, een niet veel voor komende hoogte. Een paar allergeestigste ta fereeltjes verhoogen nog de waarde van dit gedeelte, en ik denk dan in de eerste plaats aan de eetpartij bij het kampvuur, waar een uitgehongerde Rose Marie, die eerst niets van den sergeant wilde aannemen, hem als het ware de stukken uit zijn mond kijkt. De sergeant merkt zoogenaamd niets en doet of hij eigenlijk al të veel gegeten heeft en de rest maar wil weggooien. Dat wordt de arme hongerende Rose Marie toch te bar! Of dat andere kostelijke scènetje, waar Rose Marie in de tent van den sergeant zal gaan slapen, maar zélfs in de wildernis blijft ze voor alles vrouw, een geknirs duidt aan. dat ze har1- '"'••'""V in reepen scheurt om.... Jeannette MacDonald. in ha..ar papillotten te draaien. Daar de lamp in de tent brandt teekent haar scha duwbeeld zich op het tentlinnen af met de linnen krullappen in haar haar tot vreugde van den sergeant en van het publiek. Het is een film, die we iedereen kunnen aanbevelen om den boeienden inhoud, de ro mantische sfeer, maar bovenal voor het uit stekende spel van Jeannet en van Nelson Eddy. Een teekenfilmpje Aladin's wonderlamp en het journaal vormen het bij-programma. Cinema. Filmkunst. SOLISTEN-CONCERT. In de Doopsgezinde kerk zal op Donderdag October een solisten-concert worden ge geven ten bate van het Steunfonds tot Huis vesting van Ouden van Dagen der Haarlem- sche Doopsgezinde Gemeente. Hieraan verlee- nen hun welwillende medewerking mevrouw C. A. Stroink, alt. de heeren Fr. Althuizen, viool en Jacob Bijster, orgel. Het programma bevat composities van Schütz, Bach, Handel, Franck, Aubert, Andriessen en Althuizen. BELLAMY. Door de Internationale Vereeniging „Bel lamy" zal op Vrijdagavond 30 October in het gebouw van den Ned. Protestantenbond Ber kenstraat Haarlem-Noord, een propaganda- vergadering worden gehouden. De sprekers de heeren M. van der Stijl uit 's Gravenhage en C. Oderkerk uit Velsen. heb ben als onderwerp respectievelijk „Door samenwerking tot welvaart" en „Wat wil Bel lamy?" Nieuw proces tegen de Koninklijke. Men zal zich herinneren, dat eenigen tijd geleden een procedure gevoerd is tegen de Koninklijke Petroleum maatschappij door een obligatiehouder, die verlangde dat de verschenen coupons betaald zouden worden door de Koninklijke tegen papier-dollarkoers, onder reserve van zijn recht het meerdere te vorderen indien zou blijken, dat de goud clausule rechtsgeldig is. De Koninklijke Petroleum Maatschappij is veroordeeld aldus te betalen. Zij maakte ech ter. nadat de Hooge Raad de goudsclausule geldig verklaard had, in Augustus bekend, dat haar vrijwillig aanbod tegen den koers van f 2.46 per dollar de verschenen coupons te betalen, niet gelden zou voor de coupon houders, die krachtens bovenbedoeld vonnis de papierdollarwaarde reeds ontvangen had den. Thans heeft een couponhouder de Ko ninklijke opnieuw gedagvaard voor het kan tongerecht, voor wien als raadsman optreedt mr. L. van Gigch, die ook de vorige bedoelde procedure geleid heeft, teneinde de betaling' te verlangen van het verschil tusschen het reeds verkregen bedrag en de waarde van den gouddollar. Daar immers de devaluatie van den gulden gekomen is, wordt niet een bepaald bedrag gevorderd, doch het bedrag hetwelk op den dag der betaling de gouden dollar alsdan in guldens waard zal zijn. ZONDERLINGE FIETSER, DIE WANDELAARS SLOEG. Zwakzinnige jongeman aangehouden. Naar het A.N.P. verneemt, bevindt zich thans naar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden aangenomen - het zonderlinge jongmensch in arrest, dat ver scheidene personen in Amsterdam min of meer ernstig verwond heeft door, op zijn rij wiel zittende, dicht langs hen heen te rijden, waarbij hij hun met een stuk ijzer een klap op het hoofd toebracht, om daarna met grooten spoed te verdwijnen. De aangehoudene is een 19-jarige jonge man. Hij maakte bij zijn verhoor den indruk van een zwakzinnige, hetgeen een bevestiging is, van de vermoedens, dat dit uiterst vreemde optreden tegenover medeburgers niet het werk kon zijn van een normaal mensch. De jonge man ontkent hardnekkig de hem ten laste gelegde feiten, doch zeer bezwarend is, dat hij reeds door een drietal op de vermelde wijze mishandelde personen is herkend. Hij zal dan ook voor den officier worden geleid, ij DOODELIJK ONGELUK. Vrijdagmiddag om half zes passeerde een vrachtauto, komende uit Amsterdam en op weg naar Giessendam, den tol te Vreeswijk, toen een der inzittenden, de 18-jarige tim merman D. de Rooy uit Giessendam, het hoofd buiten de cabine stad om iemand iets toe te roepen. Dit had tot noodlottig gevolg, dat hij met een boom in aanraking kwam. en een schedelbasisfractuur opliep. Na enkele oogenblikken is het slachtoffer overleden. PROGRAMMA ZONDAG 25 OCTOBER. HILVERSUM I, 1875 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV., 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding mmv. zang en orgel. 9.30 Gram.pl. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gram.pl. 12.15 KRO-Orkest (Om 1.00 Boekbespreking en om 2-00 Godsd. onderricht voor ouderen). 3.00 Af- scheidsplechtigheid in het Missiehuis te Cadier en Keer. 4,35 Gram.pl. 4.40 „Het Christus Ko ning Feest", causerie. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Geref. Kerkdienst. Hierna gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Sportnieuws. 7.50 Een Paters- praatje over film 8.10 Berichten ANP. Mede- deelingen. 8.20 De KRO-Melodisten en solist. 8.55 De Missie Verkeersmiddelen-Actie. 9.10 Muzikale causerie. 9.25 Sted. orkest Maastricht mmv. solist. 10.30 Berichten ANP. 10.35 Gram. pl. 10.4011.00 Epiloog. HILVERSUM II, 301 M. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO 5.00 VARA. 8.00 AVRO. 8.55 Gram.pl. 9.00 Sportnieuws. 9 05 Tuin- bouwpraatje. 9.30 Orgelspel. 945 „Van staat en maatschappij", causerie. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Doopsgez. Kerkdienst. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Filmpraatje. 12.30 AVRO-Aeolian-orkest, orgelspel en zang. 2.00 Literaire canserie- 2.304.00 Concertgebouw-orkest en solist. 4.15 Dansmuziek. (Om 4.45 Sportnieuws ANP.) 5.00 „Hoe leert men denken", causerie. 5.20 Gram.pl. 5-30 Sportpraatje. 550 Sportnieuws ANP. 6.00 VARA-Groot-orkest. 7.00 Dansmu ziek en solisten. 8 00 Berichten ANP. Mede- deelingen. 8.15 Omroeporkest en soliste. 9.00 Muziek u. d. Tijd van Frederik de Groote. 9 45 Radio-journaal. 10.00 Radio-hoorkrant. 10.45 Gram.pl. 11.00 Berichten ANP. 11.10 Dans muziek. 11.3012.00 Orgelconcert. DROITWICH, 1500 M. 12.50 BBC-Theater-orkest mmv. solist. 1.50 Studentenliederen. 2.20 Tuinbouwpraatje. 2.40 Het Wingates Temperance-orkest. 3 20 Gram pl. 4.00 „What is the Church for", interview. 4.20 Coates-concert mmv. soliste. 5.20 Religieuze causerie. 5 40 Radio-tooneel met muziek. 6 35 Filmpraatje. 6.50 Zwitsersche volksliederen. 7.20 Het Commodore Grand-orkest. 8.15 Kerk dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9 10 Berich ten. 9.25 Radio-tooneel. 10.35 Piano-recital. 10 50—11.20 Epiloog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl 11.20 Orkestconcert. 12.20 Orgelconcert. 1.20 Vervolg orkestcon- cert 3.05 Nat. Orkest. 5.50 Goldy-orkest. 7.50 Zang. 8.20 Radio-tooneel. 11.1512.35 Dans muziek en populair concert. KEULEN. 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Omroepkwintet en solisten. 9.20 Gram.pl. 10.20 Liszt-concert. 11.50 Orkestconcert. 2.20 Piano-recital. 3.20 Gevar. programma mmv. het Omroeporkest en solisten. 7.20 Omroepkleinorkest. 9.5011.20 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 M. 9.25 Gram.pl. 10.20 J. Schnyders' orkest. 11.05 Piano-recital. 11.35 Reportage. 11.50 Salon orkest. 12.05 Gram.pl. 12.20 Klein-orkest, 1 30 2 20 Orgelspel. 2.35 Grampl. 3.20 Ed. Lolseau's orkest. 4 05 en 5.05 Grampl. 5.20 Klein-orkest. 5 50 Viool en piano. 6.35 Gram.pl. 7 20 Salon orkest. 8 20 Symphonieconcert. 9.05 Piano recital. 9.50 Gram.pl. 10.30 Dansmuziek. 11.20 12.20 Gram.pl. BRUSSEL, 484 M. 9 20 en 10.20 Gram.pl. 11.15 Reportage. 11,35 J. Schnyders' orkest. 12.20 en 12.50 Salon orkest. 1.30 Klein-orkest. 2.20—2.35 Gram.pl. 2.50 dito. 3.50 Piano-recital. 4.20 Ed. Loiseau's orkest. 5.20 Dansmuziek. 7.35 Zang. 8.20 dito. 8.35 Reportage. 8.55 Gram.pl. 9.20 Symphonie- orkest. 10.30 Gram.pl. 11.3512.20 Dansmu ziek. DEUTSCIILANDSENDER, 1571 M. 7.20 Populair concert. 9.20 Berichten. 9.50 Cello en piano. 10.05 Weerbericht. 10.20—12.15 Dansmuziek. RADIO MOORS N.V. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 26 OCTOBER 1936. HILVERSUM I, 1875 RL NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gram.platen; 10.30 Morgendienst; 11.00 Chr. Lectuur; 11.30 en 12.15 Gram.platen; 12.30 Orgelconcert; 200 Voor de scholen; 2.35 Causerie over kamer planten; 3.15 Gram.platen; 4.00 Bijbellezing, 5.00 A'damsch Salonorkest; 6.30 Vragenhalf- uur; 7.00 Berichten; 7.15 Verk eerspraat je; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten ANP.; 8.15' Oecumenische Kerkdienst; 10.00 Berichten A.N.P.10.05 Alt-mezzo en piano; 10.50 Gra- mofoonpl.; hierna schriftlezing. HILVERSUM n, 301 RL Algemeen programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 Voordracht; 10.35 Gram.platen; 11.00 Vervolg voordracht; 11.20 Vervolg orgelspel, 12.00 Gram.platen; 12.30 VARA-orkest; 1.00 Gram.platen; 145 Vervolg orkestconcert; 2.00 Paedagogische causerie; 2.15 Voordracht; 2.30 Gram.pl.; 3.00 Gram.pl.; en causerie over woninginrichting; 3.30 Dansmuziek; 4.05 Gram.pl.; 4.30 Kinderuurtje; 5.00 „Melody Circle"; 5.30 Orgelspel; 6.00 Vervolg concert; 6.30 Muzikale causerie; 7.10 „Doe het veilig"; 7 30 „De Krekeltjes"; 8.00 berichten; 8.03 Be richten A.N.P.; 8.10 P.T.T.-kwartiertje; 8.25 Residentie-orkest; 9.10 Voordracht; 9.30 Ver volg concert; 10.00 Berichten ANP.; 10.05 Gram.pl.; 10.15 „De Flierefluiters" en zang; 11.00 Gram.pl.; 11.15 Dansmuziek. 11.45 Gra- mofoonplaten. DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gram.pl.;' 12.20 Relig. causerie; 12.45 BEC-Northern Ireland Orkest en piano; 1.35 Orgelconcert; 3.20 Gram.platen; 4.20 Cello en piano; 4.50 Gram.pl.; 5.20 Causerie „The Inn Sign Exhi bition"; 5.35 Het Broadhurst Septet; 6.20 Be richten; 6.40 Landbouwpraatje; 7.00 BBC- Midland-orkest; 7,40 Geraldo en zijn orkest; 8.20 Causerie „School and College"; 8.50 Ge- var. programma; 9.20 Berichten; 9.40 Bui- tenlandsch overzicht; 9.55 Het Turner Strijk kwartet en mezzo-sopraan; 11.20 Voordracht; 11.35 Dansmuziek. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.platen: 11.20 Orkestcon cert; 2 50 Gram.platen; 4.20 Symphoniecon cert; 5.50 Orkestconcert; 8.20 Zang; 9.05 Ka mermuziek; 11.05 Dansmuziek en populair concert. KEULEN, 456 RI. 5.50 en 11.20 Orkestconcert; 12.35 Omroep kleinorkest; 3.20 Populair ocncert; 5.20 Om roeporkest: 6.20 Gram.pl.; 7.30 Weekover zicht: 8.40 Omroepkoor en solisten; 10.20 Po pulair concert. BRUSSEL 322 M. 12.20 Gram.pl.; 12.50 Omroeporkest; 1.30 Salonorkest: 1.50 Gram.pl.; 5.20 Salonorkest, 6.50 Gram.pl.; 8.20 Symphonieconcert; 10.30 Gram.platen. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gram.pl.; 12.50 Salonorkest: 1.30 Om roeporkest; 1.50 Gram platen; 5.20 Omroep orkest; 6.35 Dansmuziek; 8.20 Radiotooneel; 10.30 Dansmuziek. DEUTSCHLANDSENDER. 7.30 „Ein Lied geht umgevar. con cert; 8.20 Omroeporkest; 9.20 Berichten; 9.50 Pianoduetten; 10.05 Weerbericht; 10.20 Ge var. concert. Een kunstgeschiedenis der Nederlanden. Utrecht. W. de Haan. N.V. Nog afgezien van den inhoud is dit boek een prestatie van de Utrechtsche uitgevers firma, die bewonderd mag worden. Voor nog geen vijf gulden een keurig gebonden en rijk geïllustreerd kwartoboekdeel van vijf en een half honderd pagina's aan te bieden, met een tekst die geheel oorspronkelijk Hol- landsch werk is, en in zeker opzicht in een werkelijk bestaande behoefte voorziet, het is een daad die beloond mag worden met een woord van lof van den referent en een groot debiet bij het publiek: want men be grijpt dat alleen door een groote oplaag die uitgaaf haar kosten kan dekken. De bedoeling schijnt, geweest te zijn een prettig leesbaar overzicht te geven van wat sinds dc Middeleeuwen in de Nederlanden aan kunst geproduceerd is. Men vond een aantal specialisten bereid in dien geest te arbeiden. De specialisten die de verschillende hoofd stukken van de kunstgeschiedenis der Neder landen hebben behandeld, zijn: voor de Bouwkunst der Middeleeuwen. Frans Ver meulen. Voor de Noord Nederl Boekkunst dier tijden, Dr. A. W. Bijvanck; voor de N. Nederl. beeldhouwkunst, Prof. Vogelsang; de schilderkunst uit de 15e en het begin der 16e eeuw wordt behandeld door Mr. N. Beets, de rest der 16e eeuw door J. G. van Gelder en N. F. van Gelder Schrijver. Frans Vermeulen volgt dan weer met de bouwkunst der vroege Renaissance en Prof. Vermeylen volgt hem op met een hoofdstuk over de Vlaamsche schilderkunst ten tijde van Bruegel en Rubens. De redacteur Dr. H. E. van Gelder behandelt in twee gedeelten de schilderkunst der 17e eeuw. De bouwkunst tijdens de Republiek wordt, eveneens in twee gedeelten, door M. D. Ozinga behandeld; voor den nieuweren tijd vond men in Dr. F. van Thienen een be spreker. Over de beeldhouwkunst in de 17e eeuw refereert Jonkvr. Dr. C. H. de Jonge, over die van onzen tijd spreekt Dr. G. Knuttel Wzn. Aan de schilderkunst wordt dan verder het resteerende dezer kleine encyclopaedie gewijd: die der 18e eeuw neemt Mr. A. Sta ring voor zijn rekening, de 19e tot 1860 wordt door J. Knoef gewaardeerd, de Haagsche School door Dr. Gerard Brom. De heeren A. M. Hammacher en Dr Knuttel schrijven over de twintigste ceuwsche peinture en als intermezzo geeft Prof Vermeylen dan nog een beschouwing over de Belgische schilder kunst der laatste honderd jaar. Deze opsomming toont voldoende aan dat men op meer dan waar-voor-zijn-geld mag rekenen. Het boek is een soort volksuniversi teit voor kunsthistorie geworden waarin de ééne docent, wat gemoedelijker, de andere wat meer uit den katheder spreekt maar allen zich beijverd hebben aangenaam on derhoudend te zijn zonder aan wetenschap pelijkheid in te boeten. Op de tweehonderd illustraties zijn een twaalftal kleurplaten ingevoegd, die voor mijn gevoel nu niet bepaald tot het meest geslaagde deel dezer uitmuntende uitgaaf behooren. Voor groote oplagen is natuurlijk als men toch kleur wil reproduceeren de vier- of vijf kleuren-cliché druk noodza kelijk. Maar als die niet buitengewoon zorg vuldig gedrukt wordt komt men soms tot onzuivere, soepige resultaten die vooral den leek zullen verhinderen zuiver klem- te lee- ren zien. Liever daarom zuiver zwart-en-wit, dan die onzuivere kleurplaatjes.al vindt het publiek die misschien ook aantrekkelijk. Maar dat is ook de eenige opmerking die ik op het oogenblik zou willen maken, wat de uitvoerig van dit handboek aangaat. Het is opmerkelijk dat er tot nu toe niets van dien aard in onze taal en over onze kunst bestond. Wel natuurlijk speciale wer ken over onderdeelen en die behoeven door dit nieuwe volstrekt niet buiten wer king te worden gesteld doch geen samen vattend geheel over de kunst van Noord- en Zuid-Nederland. Voor de schilderkunst der 17e eeuw zal Prof. Martin's jongste werk van grooter uitvoerigheid en intenser behande ling blijven; voor die der negentiende zal men steeds het werk van G. H. Marius blij ven raadplegen; over de geschiedenis onzer bouwkunst zijn uitnemende werken voor handen. maar een werk als dit. dat ik een ware volksuniversiteit blijf noemen, ontbrak en zal voor zeer velen een aangename en nuttige vraagbaak blijken te zijn. Wij zullen er nog wel vaker een loonend gebruik van maken en dan op den inhoud terug komen. Jan Poortenaar. Rembrandt. Zijn Kunst en zijn Leven. Jan Poortenaar. Het Chinee- sche Landschap, naar de be schouwing van den Chineeschen meester Kwo Sji (elfde eeuw) uitgegeven. Beide uitgaven bij den schrij ver te Amsterdam en De Sikkel te Antwerpen Het lijkt vermetel aan de litteratuur over Rembrandt nog weer een nieuw boek toe te voegen. Als „een boek over den meester door een schilder" wordt dit aangekondigd en zonder twijfel zal een schilder tot de eersten behooren die in staat zijn de grootheid dier nationale figuur in haar diepsten grond te vatten. En Jan Poortenaar is niet de eerste schilder die van die grootheid komt getui gen: Eugène Fromentin en. in ons land. Jan Veth, zijn de eerst invallende namen dezer voorgangers, Toch blijft, naast de vermetel heid. die schijnbaar is. het goed recht van dezen jongeren kunstenaar bestaan Rem brandt te schetsen zooals hij. op zijn beurt, den Meester ondergaan heeft en wij, lezers, kunnen daar slechts ons voordeel mee doen. Poortenaar is een vlot schrijver, een vlug denker, die, omdat hij zoo geheel apart staat van de heilige huisjes der kunsthistorie, zich veroorloven kan. op werk en omstandighe den in Rembrandt's leven een eigen kijk te hebben en daarvan op levendige wijze te ge tuigen. Zoo wordt dit boek om meer dan één reden tot een stuk aangename en hier en daar zeer leerzame lectuur dat, door ruim tachtig illustraties opgeluisterd, ons eenige avonden kon bezig houden, onzen eerbied voor Rembrandt nog schragend terwijl wij van Poortenaar's frissche intuïtie vaak ge noten. Zijn belangstelling is even veelzijdig als zijn arbeidzaamheid. Men dankt dezen schrijver reeds velerlei aansporing tot be langstelling. Zoo richtte zijn jongste activi teit zich naar het Chineesche landschap in de vroegste schilderkunst, Een geschrift van een kunstenaar uit de elfde eeuw, vertaald en ingeleid door L. Cranmer-Byng en Jan Poortenaar geeft antwoord op de vragen: „wat de Chineesche kunstenaars bewoog, het schilderen van het landschap boven alles te stellen, boven figuur, dier of bloem? Wat bewoog hen, die lang-gerekte vormen te kiezen, soms wel dertig maal zoo breed als hoog. of vele malen zoo hoog als breed? Wat ging er om in hun gedachteleven, wat waren hun godsdienstige begrippen en hoe beïnvloedden deze hun schilderkunst?" Terwijl de latere Japansche prent een al gemeen verbreide Europeesche belangstelling gevonden heeft, weet men van de oudere kunst van China betrekkelijk weinig af. Tot een dieper inzicht daarin, kan deze schit terend uitgevoerde publicatie bijdragen. Zij verscheen in 300, bij Joh Enschedé gedrukte exemplaren op Hollandsch-Van Gelder, met een reeks prachtige reproducties op mat- kunstdruk en in een door Poortenaar ont worpen band. Voor de vrienden der kunst uit het Oosten een fraai feestgeschenk. J. H. DE BOIS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 10