SANOSTOL MEUBELEN RANDO Hoe mh ékm HAARLEM RITSEMA Jaargetijden M' herfst. S\W^ Toonaangevende van hoog gehalte doch laag in prijs Gierstraat 16-22-24 Telefoon 10342 De Druivenplukkers. ZATERDAG 24 OCTOBER 1936 HAARLEM'S DAGBEAÖ IS fi Hebt U wel eens gehoord van „levertraan-liefhebbers"? Waarschijnlijk nooit. Maar daar gaat U nu van hooren. Sanostol is volwaardige, zuivere levertraan met den vollen, natuurlijken rijkdom aan vitaminen A en D en bovendien vitaminen B en C. Sanostol bevat absoluut authentieke levertraan, toch smaakt ze als de fijnste sinaasappellimonade 1 Sanostol is'n tractatie! Moeders, profiteert van dit enorme voordeel dat alleen Sanostol Levertraan biedt. Geeft Sanostol bij 12 of 3 theelepeltjes per dag, naar gelang van leeftijd, tenzij de arts anders voorschrijft. Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten f. 1.40 per flacon. LEVERTRAAN MET LIMONADESMAAK N.V Koninklijke Pharmaceutische Fabrieken vjh Brocades-Stheeman Se Pharmacia. Ged. O. Gracht t.o. Postk., Tel. 15900 Tot 31 October 20 KORTING Gegalv. Emmers 25 ct. Klompen Centrale op het pleintje. Reitzstraat 1, Dr. Leydsstr. 10. Voor de najaarsschoonmaak een Premier duplex (klopt, veegt en zuigt) 32.50 Volle garantie proole Houtstraat 13-, Tel. 1(3(593 Opvallend is de HELDERHEID en de AFWERKING van Uw wasch, indien deze behandeld is door de STOOMWASSCHERIJ F E M I N A, REGENTESSELAAN 40, Telefoon 13466, na 5.30 uur Telefoon 16262. Wij berekenen voor opgemaakte wasch 31 cent per K.G. Geheel gemangelde wasch (overhemden en jassen geperst) 26 cent per K.G. Gemangelde wasch (ook lijf goederen) 21 cent per K.G. anneer de Elzenkatjes komen Waar Sijsjes in de kale boomen Zoo zachtjes scharrelen en doen, Dan komt al gauw het bloemseizoen. v anneer de Iepen aan de grachten In paarsen gloed stil staan te wachten Op koesterenden zonneschijn,- Dan zal het spoedig Lente zijn. anneer de weiden volop bloeien, Het koren op het veld gaat groeien, Dan spreekt het land, dan spreekt de wei Van weelderige bloeimaand Mei. Wanneer de vogels juichend zingen En niet tot stilte zijn te dwingen, Van louter vreugde jub'len blij, Dan is het ook de maand van Mei. h anneer de Duinroos staat te geuren Laag op het zand, in teere kleuren, Is in het trillen van de lucht De eerste zachte zomerzucht. V v anneer de landlui gras gaan maaien, Met zacht gedruisch de zeisen zwaaien En rijke graanoogst binnenvoeren, Dan is het Zomer, tijd der boeren. anneer het vallen van de blaren Begint, en groote vogelscharen Naar Zuidelijker tenden gingen, Dan is het herfst in alle dingen. anneer de kale, koude boomen In rijp als kantwerk staan te droomen, Als sneeuw de wereld wit gaat kleeden, Dan is de Winter ingetreden. 'onsieur Huitre had de ronde ge daan, en kwam kuchend vertellen, dat de kleine wijngaard aan de Zuidkant van de rij dadelpalmen overrijp was. Voor het schaften werden daar om de emmers en tobben in de karren ge laden en 's middags, toen Jules op zijn ve nijnige fluitje geblazen had, togen ze alle maal loom naar de nieuwe wijngaard. Bon Dieu! Dit waren, gèen druiven, dit was de wijn zelf. Ze waren purper in het licht en blauw in .-de schaduw en.-wajjpepr-je er twee tegen je •gehemelte perste'en*Jé-oogen dichtdeed was het alsof je jonge wijn slurpte. De zon was heet, en wanneer je een mond vol sap had en je oogen dichtdeed en dan naar de zon staarde, was je heelemaal duizelig wanneer je weer om je heen keek. zoodat de anderen die gebukt stonden te plukken, met hun strui ken en emmers heen en weer zwaaiden; het was net of je brandende zoenen had gekregen, van een vrouw. Het was een d'ag om dol te worden. - Vladja had zijn wit linnen hemd met- rood borduursel aangetrokken want dat was koel in de hitte. SincVs Pjotr was weggeloopen droeg hij druiven voor vier: de smid, de schreeuwleelijk, de haaien tand en Hermann. Telkens wanneer hij een volle emmer weg kwam halen keek Hermann hem aan. Ook was hij ver achter bij de anderen, en stond telkens naar de lucht te kijken. Er waren dunne witte wolkenstrepen, zooals alleen maar in het Zuiden drijven. Ze waren lang en glad en dreven rustig en statig als balken in een breede rivier. Je zou er op toe willen vlie gen om er schrijlings overheen te gaan zitten en het dal van boven te bekijken. Dan zou de rook van de groote vuren, die op de leeg- gewoelde akkers brandden, je recht in de neus stijgen. Het was net of in die vuren de zomer verbrand werd eri omdat de rook de zon langzaam bleeker maakte werd het heele dal er droevig door. Maar achter dit dal was weer een dal. zonder vuren en wanneer je in de hemel op de balk zat. kon je het zien, en ook het dal daarachter. A. DEN DOOLAARD. (Uit: De Druivenplukkers). 'Nen dunne mist hing in het stille, vochtige, lauwe herfstbosch. Er was 'nen reuk van eik en afgeval len blaren. Ze vielen aan houdend van de boomen en lagen als doorzakkende tapijten op den grond. Pieter wandelde daardoor en luisterde naar hun geritsel over zijn voeten. Dan luister de hij weer lang naar de stilte, naar de verte, en naar het leven dat aan 't sterven was. Dieper, dieper ging hij voort tusschen de rechte boomen, Hij ging zoo al uren, zoo maar gaan, zoo echt op zijn Breugelsch: vrij, een zaam, zonder doel, vol stil vuur, vol heimwee en geluk. Hij was dezen morgen een schilderijke naar 't Lanteernenhof buiten de stad gaan dragen. En aangetrokken door de geheimzinnige ziel van 't bosch, meende hij er in 't weeromkomen 'nen kleinen omweg door te doen. Maar eens er in. hield het hem vast. En het bosch was zoo schoon en het bosch was zoo goed, 't slurpte hem op. en dieper en dieper slenterde hij in den schemer van gele en roode bladeren. Hij voelde de hernieuwende deugd van de ver drongen oude liefde voor de aarde. -IEn toen hij de zon mat-rood in 'nen blau wen mist zag wegzakken, ging hij terug FELIX TIMMERMANS. Jan Boon. Winter op den Rijn in Gelderland. li/ee-s snel - Uaudt de yoede, de interessante mstnenten vast - teacM bet diet te litycijpen. Als wij, Haarlemsche amateurfotogra fen. zoo gelukkig waren als onze Amsterdamsche confraters, die altijd hun Artistuin bij de hand hebben, zou ik over dierenfotografie kort kunnen zijn. Ik zou dan kunnen volstaan met het advies: Koop het boekje van A. P. W. van Dalsum „Met lens en vulpen in den dierentuin", lees dat aandachtig en trek met uw camera op pad. Wie echter in Haarlem of omgeving woont en zijn fotografisch genoegen moet ontwor stelen aan schamele uurtjes op Zaterdag middag of op Zondag als geen andere dingen ons roepen, moet met minder tevreden zijn. Geen leeuwen en tijgers, geen rhinocerossen en wildebeesten, gieren noch zilverreigers, maar honden, katten, konijnen, duiven of ander kleingoed zullen tot belangrijk onder werp gepromoveerd worden. Ook misschien een paardekop, de koeien van „Elswóut" of de meeuwen aan den waterkant? Wie onderwerpen zoekt, met ernst, vindt die overal! Maar denk niet dat het een gemakkelijke taak is een werkelijk goed geslaagde dieren- foto te maken. Karakter der foto. JLJ'e technische zijde van ontwikkelen en af drukken is in dit geval eigenlijk de minst be langrijke. Natuurlijk zal men hebben te letten op karakter der foto en papiersoort. Meeuwen op het ijs of in den mist moeten niet worden afgedrukt op chamoispapier en met bruine of andere warme tint, maar op wit papier en zwart of nog beter blauwzwart. Doch voor dat we aan afdrukken toe zijn moet eerst de opname gelukt zijn. Ik zeg hier met nadruk „gelukt" omdat het zoo moeilijk is bij dierenfotografie werkelijk een voltreffer te plaatsen. Met m'n Leica moest ik dezer dagen een aantal foto's van een „canis familiaris" ma ken, eigenlijk van een drietal honden. Ik heb er een heele film van 36 stuks op verschoten, de film ontwikkeld, en dacht toen dat ik min stens dertig goede foto's had verkregen. De beschouwing met het vergrootglas toonde al heel spoedig dat de hondenstaart zoo snel beweegt dat een vijftigste of zelfs een hon derdste seconde nog vaak te l&nge belichtin gen geeft. Een ander bezwaar was dat de opnamen in den schaduw, zonder onderbelicht te zijn, van zoodanige vlakheid waren geworden dat men niet bepaald van geslaagd kon spreken. Zon gevraagd. e komen hiermede tegelijk tot „des poe dels kern", dat wil zeggen dat dierenfoto's zon vragen. De harige beestenhuid met al de kleuren-nuances geeft ons geen vrijheid an dere dan hoog orthochromatische films of platen te gebruiken, eigenlijk zijn wij hier aangewezen op pan-films en -platen. Ook in effen zwart van een Groenendaler zit nog zooveel van andere kleuren, terwijl ook het teruggekaatste licht een rol speelt, zoodat panfilm geen weelde maar noodzaak is. Wat voor honden geldt, geldt ook voor kat ten, en evengoed aLs de vogels vragen ook de paarden en koeien een zuivere behande ling van de kleurwaarden. Daarmee is in geenendeele het geheele pro bleem opgelost. Fotografeer de kat van uw buurman op de schutting van uw tuin. Dat is een dieren- foto. Zij zegt u evenwel niets, noch iemand anders. Maak een foto van een hond die een stok of een pakje vasthoudt dat hem of haar is aangereikt, 't Wordt een plaatje en niets meer. Dierenstudie vereischt. vï il men goede dierenfoto's maken dan. dient men van z'n viervoetige of gevleugelde vrienden studie te maken. Men moet de psy chologie van het beest vatten en trachten zijn stemmingen vast te leggen. Het vullen van de maag is bij vrijwel alle dieren en ook bij de vogels een factor die drie kwart van hun stemmingen regeert. Een jonge kat die speelt met een kluw wol doet dat zoo omdat de kluw wol een bemach tigde prooi vertegenwoordigt. De oer-instinc- ten spelen hun rol en de kattennatuur dringt zich naar oefening in vlugheid. Aandrift tot voortplanting en daardoor het trachten naar bekoring der andere sexe is ook een factor van beteekenis. Neem b.v. de pronkende pauw, die heuscK z'n staartveeren niet opzet omdat een ama teur-fotograaf een kiek wil maken of omdat de Koningin langs komt. Maar'juist in de uiting van hun natuurlijke driften zijn de dieren het mooist. Als het u gelukt een edelhert in den paringstij d te kie ken, als het zich tegen de schemering naar de drinkplaatsen begeeft, hebt gij kans een juweel van een prent te bekomen, doch ik zeg u bij voorbaat dat de kansen zeer klein zijn', Vergis u 'óok in andere dingen niet. Als uw honcfl■■zoo- door en door melancholisch kijkt dat gè gnéent dat het beest zich meester ge maakt heeft van een complete „Weltschmerz", is hét., best mogelijk dat-ie wat spelen wil met de hond van den buurman die naar zijn beste weten al in den tuin wacht. En toch is die melancholische kop een fotoi waard, want gij hebt „stemming" gevonden. Een sleeperspaard dat met omlaaghangen den kop in den. mist staat is waarschijnlijk heelemaal niet bedroefd en uw tortelduifje dat een lachend geluid voortbrengt bedoelt daar misschien iets anders mee. Doch wat geeft dat? Als we stemmingen weer kunnen geven zijn we al gelukkig en laten het dan maar aan anderen over uit te visschen welke die stemmingen waren. Ik stel het ten slotte niet als een axioma, maar meen toch te moeten opmerken dat uit een oogpunt van aesthetica detailfoto's, kop pen en zoo, beter voor viervoeters zijn dan complete beesten. Vogels bezitten zoodanige fijnheid in haar veerentooi dat zij beter de totaliteit in beeld verdragen, zelfs in gezel schap. Het herkauwende deel van een koe is foto- grafeerbaar. het zuivelgedeelte alleen op vee tentoonstellingen. Zoo zou ik door kunnen gaan, eigen goed inzicht is bij iederen ama teur-fotograaf noodzakelijk, is zelfs aan te leeren. Resumeer en de zou ik allen willen aanraden: 1. Zorg te fotografeeren in goed licht; 2. neem een goede pan film, 3. laat er actie zijn en reken dan op zeer snelle bewegingen Ibij vrijwel alle dieren, dus belicht zoo kort als 't licht het toelaat. Wees bliksemsnel. v ergeet ten slotte niet, dat een dier zich niet stoort aan uwe foto-belangstelling. Po seeren doet het niet, als gij iets ziet dat u interesseert, zorg dan bliksemsnel voor de op name gereed te zijn. Het volgende oogenblik is in den regel al het interessante verdwenen en gij maakt een dood prentje van iets dat een goede greep uit het mooie dierenleven, had kunnen zijn. v. O. ,Hoe lang duurt het gezeur met dat ding nog?"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 16