DOUWE EGBERTS THEE MOTORWIELRIJDEN WEEK- RECLAME llAVEBChlifïfsÜ HERINNERING 25 November a.s. Kennisgeving. Ifoat Milten Apothekers- Assistente MEISJE MAAND A" G 9 NOVEMBER 1936 HASREE M'S D A G B E A" D 13 Onze Gemeentereiniging B. en W. stellen reorganisatie van den straatreinigingsdienst voor. Een hygiënischer en economischer vuilophaling. B. en W. schrijven aan den Raad: Doordat het aantal straten in de laatste ja ren belangrijk is toegenomen en het personeel der gemeente-reiniging desondanks niet is uitgebreid, kan aan de straatreiniging niet steeds denoodige zorg worden besteed. Het wil ons voorkomen, dat door gedeelte lijke mechanisatie van den veegdienst t,e dien opzichte een belangrijke verbetering kan wor den verkregen. Wij zouden mitsdien willen overgaan tot aanschaffing van twee machines van Nederlandsch fabrikaat welke tijdens het vegen het stof van den weg opzuigen. Aangezien asphaltwegen, vooral in de bin nenstad, meer moeten worden gereinigd dan de overige wegen, en de aangebrachte papier manden dagelijks moeten worden geledigd, dient in de binnenstad en voorts op drukke verkeerspunten evenwel gebruik te worden ge maakt van vegers, voorzien van klein en vlug verplaatsbaar materieel. De reeds genomen proef met twee driewielige rijwielen, waarop een bak voor veegvuil is geplaatst, is ge slaagd. Wij achten daarom aanschaffing van 6 van deze rijwielen gewenscht. Bij invoering van een ander vuilnisophaal systeem lig het in de bedoeling op het frame, in plaats van een laadbak, vuilnisketels te doen aanbrengen opdat de vegers alsdan het vuil kunnen storten in de hen passeerende vuilnisauto's, dan wel gebruik kunnen maken van op bepaalde punten in de stad geplaatste wisselemmers. Voor het ledigen van de straatkolken was voorheen een afzonderlijke ploeg werklieden beschikbaar. Thans geschiedt dit zooveel mo gelijk door de vegei's, alsmede door één of meer werklieden, die eens een halven dag of langer kunnen worden gemist, b.v. bij droog weer en indien er weinig zieken onder de ar beiders zijn. Doordat dit werk niet regelmatig geschiedt, ontstaat er spoediger vervuiling van de riolen met de nadeelige gevolgen daarvan. De destijds aangeschafte kolkenwagen, welke tevens dienst doet voor het ledigen van beer putten, heeft al eenige verbetering gebracht. Dit niet alleen omdat de kolken, door het schoonzuigen en naspoelen, mechanisch beter geledigd worden dan met handkracht het ge val is, maar ook, omdat naar verhouding meer kolken kunnen worden geledigd. Er zijn in Haarlem pl.m. 20.CO0 kolken. De kolken aan asphaltwegen en hoofdverkeerswegen moeten meermalen, de overige minstens tweemaal per jaar worden behandeld. Ten einde dit werk voortaan regelmatiger en beter te kunnen doen uitvoeren, wenschen wij over te gaan tot aan schaffing van een tweede auto voor het ledi gen van kolken. Door een en ander kan jaarlijks een bezui niging worden verkregen van ongeveer 10.800. B. en W. stellen daarom voor hen te mach tigen. in het aanstaande dientjaar aan te schaffen: 2 zelfopnemende veegautomobielen voor 18.000 (2 x 9000.—); 1 automobiel voor kolkenlediging voor 13.500; 6 carriers voor het vegen met de hand voor 2.190 (6 x 365) In totaal dus voor 33.690. Ook reorganisatie van den vuilnis ophaaldienst. B. en W. schrijven verder aan den Raad o.a.: Tegen de wijzen, waarop het huisvuil thans wordt behandeld, kunnen van algemeen hygiënisch standpunt bezien o.i. terecht be denkingen worden geopperd. Ook het lossen van het vuil in de wagens is niet bevorderlijk te achten voor de gezond heid. De steeds voortschrijdende techniek heeft het evenwel mogelijk gemaakt dat op een meer hygiënisch en tevens meer economische wijze vuilnis kan worden ingezameld. Dit kan thans geschieden door middel van automobie len met rol trommels met stofvrije lading, waarbij gebruik wordt gemaakt van bij dat ophaalsysteem behoorende uniforme vuil nisemmers. Deze wagens met roltrommels werden voor heen, evenals de uniforme emmers, alleen in het buitenland vervaardigd. Deze fabrikaten kunnen nu van Nederland- sche ondernemingen worden betrokken. Bij invoering van een systeem van vuilnisin zameling als hiervoor bedoeld, kan het pu bliek alleen vuilnis afgeven in de van ge meentewege in bruikleen te verstrekken uni forme emmers, zoodat de openbare weg niet meer zal worden ontsierd en verontreinigd door- en tengevolge van de open kisten enz. Het ledigen van de emmers geschiedt als volgt. De volle emmer wordt gesloten aan den wagen gehangen. Bij de omkeerende bewe ging wordt de schuif door het deksel weder medegetrokken en de opening automatisch ge sloten. Daardoor wordt derhalve een stofvrije lading van de wagens verkregen. Er moeten tweemaal per week door den dienst der gemeente-reiniging pl.m. 36.0u0 ge zinnen worden bediend. Hiervoor zijn dage lijks in bedrijf 20 vuilnisauto's. De bediening bestaat uit 20 chauffeurs en 20 hulpvuilnisop halers. Bij 't nieuwe systeem zal kunnen wor den volstaan met 11 roltrommelwagens, 11 chauffeurs en 16 hulpvuilophalers. Tengevolge van de invoering van het nieuwe systeem zullen evenwel geen werklieden be hoeven te worden ontslagen. Toch zal en besparing kunnen worden ver kregen van pl.m. 20.000 per jaar. Het komt ons 'gewenscht voor het nieuwe systeem geleidelijk in te voeren. B. en W. stellen voor hen te machtigen tot geleidelijke reorganisatie van den vuilnisop haaldienst. Voor den aankoop van 3 vuilnis auto's op den kapitaaldienst der begrooting voor 1936 is beschikbaar 12.300—, terwijl voorts nog beschikbaar blijft een bedrag van 2.000, alzoo in totaal 14.300. Voor den aankoop ten laste van de begroo ting 1936 zal de post volgno. 1059 mitsdien nog moeten worden verhoogd met 37.600.— 14.300.of 23.300. B. en W. doen een daartoe strekkend voor stel. Twee nieuwe wereldrecords van Fernihough. Bridge-drive in Sociëteit ,,De Vereeniging". Zaterdagavond werd een bridge-drive speeid in de Sociëteit ..de Vereeniging". De vier en veertig deelnemers waren hiertoe door den heer v. d. Willigen uitgenoodigd, ten einde het door hem ontworpen wedstrijd-systeem te testen. Het is een erkend feit dat aan ieder be staand systeem vele fouten kleven, die vaak tot zeer onverwachte uitkomsten leiden. Het geven en krijgen van „cadeautjes" in den vorm van vele gedoubleei'de al of niet kwets bare downs was o.a. steeds een bron van ergernis voor de spelers die hun spel uitste kend hadden gespeeld, maar die een mindere waardeering kregen dan zij, die een hooge score zonder moeite incasseerden door fouten der tegenpartij. Voorts heeft men bij bepaalde systeemen het nadeel van de „slechte lijn". Zoo bijv. bij het Scheveningsch systeem waar men den heelen avond in dezelfde lijn O.-W. of N. speelt. Om aan vele van deze fouten paal en perk te stellen, heeft de heer v. d. Willigen een systeem uitgedacht, waarbij men wisselt van tafel als bij het Howell-ssteem. Men geeft nu echter de spellen niet zelf, doch ontvangt boards met uitgezochte spellen. De spellen zijn dusdanig verdeeld, dat ieder paar gelijke kan sen heeft. In een bijgevoegde enveloppe stond opge- teekend hoe het ideale eindbod moest luiden en hoe het spel gespeeld moest worden om net gemaakt te zijn, of hoe het tegenspel moest worden opgezet om een down te krijgen. Het gevolg hiervan was dat men zeer moeilijk en langzaam speelde, ieder spel was immers een probieem op zichzelf. Het einde van den strijd kwam dan ook eerst zeer laat; de spe lers klaagden algemeen tegen het einde over vermoeidheid. Dit systeem is, ongeacht de doeltieffendheid toch slechts geschikt voor wedstrijden met weinig deelnemers, waardoor het aantal te spelen partijen aanzienlijk minder is. Ook is een zaal vol menschen met de daarbij ko mende rumoerigheid, allerminst de omgeving voor een rustig geconcentreerd nadenken. De heer v.d. Willigen, bijgestaan door den heer Germeraad, beoordeelde nu de resultaten als volgt: Had de tegenpartij door foutief bod een blunder gemaakt, die hem een flink aantal downs bezorgde, dan kreeg die tegenpartij een nul. Het andere team kreeg dan echter geen hooger puntental dan het anders zou hebben gekregen bij zijn topprestatie (top-score). Kon dus bijv. N.-Z. vier schoppen spelen en daarmee 420 punten krijgen (120 300 voor de manche) en speelde O.-W. reddend 5 ruiten met 4 ged. down kwetsbaar (1100 punten) dan kreeg O.-W. een nul, N.-Z. echter kreeg top-score", gelijkstaand dus met 420 pun ten. Verder werden de scorepunten verdubbeld van het paar dat het spel moest spelen; de tegenspeuers kregen slechts de enkele score. Door de verdeeling der spellen was zorg gedra gen dat ieder team daarbij dezelfde kansen kreeg. Dit was echter niet voldoende om een ingrijpende verandering te vormen, wat de uitslag ook wel bewees. Wil men werkelijk een doeltreffenden uit- ag bereiken, dan zouden de leiders spel voor' spel moeten nazoeken wat geboden en wat gespeeld is en dan een waardeering voor bod en spel, resp. tegenbod en tegenspel moeten geven. De uitslag zou dan niet op den avond zelf kunnen worden bekend gemaakt, doch dat is geen bezwaar, wanneer men werkelijk op een kracht-(verstand)-meeting gesteld is, die steek houdt. Nu waren de enveloppen wel heel aardig om na afloop van het spel te controleeren of men al of niet juist had gespeeld en het was een prettige stimulans als je merkte, dat je het „goed had gedaan", maar ze werden niet door de wedstrijdleiding gebruikt bij de beoordeeling, zooals velen hadden ver wacht. Teleurstellingen bleven dan ook niet uit. Er werd bijv. een spel gespeeld, waarin door N.-Z. 6 harten moestt worden geboden die 1 down waren bij goed tegenspel. Een der N.-Z.- paren bood slecht en strandde op 4 harten. Door geraffineerd tegenspel wist O.-W. 3 sla gen te veroveren, een slag meer dus dan volgens het probleem was aangegeven. Het resultaat was echter dat N.-Z. 4 harten maakte en 620 punten boekte, dus zichzelf door slecht bod en slecht spel een cadeau gaf! Immers O.-W. moest een score hebben van 100 punten voor den downslag, zou in dit geval zelfs 250 punten moeten hebben (klein slem is 2 down bij dit tegenspel) en heeft nu een negatieve score van 620, en een nul voor de matchpoints. Geen juiste beoordeeling dus, waar de goede spelers een nul en de slechte spelers een 10 kunnen krijgen. Zooals aan alle systemen, kleeft ook aan dit systeem menig foutje. Het is echter de ver dienste van den heer v. d. Willigen dat hij tracht een oplossing te vinden en al is dit dan nog niet de ware, een verbetering hier en daar, een nieuwe poging en hij is er mis schien Inmiddels liet de leiding niets te wenschen over en de beide heeren moeten wel een vermoeienden avond hebben gehad, bij al de vragen die hun werden gesteld in ieder nieuw probleem. De uitslag was als volgt: Witte groep: le prijs mej. Salomons en den heer Groen 112 m.p. 2e prijs heer en mevr. Steenberghen 88 Va m-P- „r Gele groep: le prijs dames Maars en Wafe laar 98+ m.p. 2e prijs heer en mevi'. Schaap 92 m.p. HELEN. HET TOONEEL. De Amsterdamsche Tooneelvereeniging Midzomernachtsdroom. Uit Boedapest: De bekende Engelsche motoirenner Ferni hough heeft op den weg nabij Gyon twee nieuwe wereldrecords gevestigd. Met zijn 1000 c.c. Brough Superior reed bij de mijl met vliegenden start met een gemiddelde uur snelheid van 263.646 K.M. Den K.M met staanden start in de zijspanklasse reed hij I heb ik in het geheel niet kunnen ontdekken, met een gemiddelde uursnelheid van 129 543 I Twee, hoogstens 3 hoofdfiguren stonden nu en K.M. ldan in het licht al vielen er zelfs over hen Voor hen, die herinneringen bewaard heb ben van Royaards' opvoeringen van Mid zomernachtsdroom, moet de voorstelling van Zaterdagavond wel een groote desillusie zijn geweest. In het begin, bij het zien van die stel lage met gaspijpen en staaldraad, vreesden wij het allerergste. Shakespeare's droom en de nieuwe zakelijkheid, het was een al te g<-oot contrast. En laten wij het maar eerlijk er kennen, het bedrijf in Theseus' paleis was dan ook een groote mislukking. Van Dalsum is waarschijnlijk tot dien con structieven tooneelbouw gekomen door de voor beelden. welke hij in Moskou heeft gezien. Thalia beware ons voor meer van die experi menten! Het tooneel maakte een alleronge- zelligsten en vooral 1 e e g e n indruk. Het leek wel, of wij nog midden in een decor-change ment zaten en men maar was begonnen te pelen En voordeelen van dezen tooneelbouw nog slagschaduwen de rest speelde in het halfduister, of geheel in het donker. Ik begrijp wel, dat dit in den Amsterdamschen Stads schouwburg met zijn perfecte lichtinstallaties niet zoo zal zijn geweest, maar voor een schouwburg als de onze, die over zulke instal laties niet beschikt, bleek deze tooneelbouw absoluut niet te deugen. De voorstelling van de handwerkslieden aan het slot hoe grappig op zich zelf werd scenisch een paskwil. Welk een erbarmelijken indruk maakte dat afdalen van de trappen van den hertog van Athene en zijn gevolg. Daar ontbrak nu letterlijk alle statie en gratie aan, ondanks de fraaie door Marie Sternheim ontworpen costuums. De tribune waarop al die edelen waren gezeten, deed meer den ken aan een armelijke tribune van een pro vinciaal rechtbankje dan aan de loges in een hertogelijk paleis. Alle illusie werd met dit decor gedood, omdat het eer storend dan steu nend werkte. Het bosch en het rijk van Titania en de elfen waren wel iets beter, maar in het droo- menland waren wij toch maar heel zelden. Een enkelen keer, zooals bij de eerste verschijning van Oberon, kwamen wij in het rijk van Shakespeare, maar dat behoorde tot de zeld zaamheden. Wat te zeggen bijvoorbeeld van de matras, die door 2 tooneelknechten tij dens het spel notabene! voor de stellage v/erd neergeworpen, opdat Puck veilig naar beneden kon springen! En was het geen groo te vergissing kinderen voor de elfen te laten spelen? Zij bleven heel den avond voor mij snoezige lieve kinderen, maar elfen?neen! Ik kwam bij hun wat stuntelig dansen niet van den indruk los, dat ik bij een kinderope rette zat, inplaats van bij het schoonste sprookjesstuk, dat ooit gedicht werd. Maar er was toch Shakespeare, de onver gankelijke, groote Shakespeare, die in zijn tijd niet anders noodig had dan een onveranderlijk tooneel, zal men misschien zeggen. Ja, als die er geweest was, waar ook aan het spel ont brak te veel om ons in de sprookjessfeer te brengen. Het kwartet Lysander, Demetrius, Helena, Hermia was totaal onvoldoende. Dick van Veen, die als de dauphin nog pas in St. Joan zulke prachtige dingen heeft gedaan, voelde zich in het kleed van Lysander blijkbaar niet op zijn gemak en speelde, alsof Mid zomernachtsdroom een klucht was. Paul Storm was als Demetrius ernstiger, maai- veel te dilettantisch, Loudi Nijhoff, zoo voortreffe lijk nog pas in Biografie bewees weer, dat zij geen verzen kan zeggen en haar stem kreeg in de hoogte soms iets pijnlijk krijschends en Willy Haak de beste van de vier was toch voor Shakespeare te precieus. Zoo kwam een der voornaamste elementen van dit blijspel niet tot zijn recht. Peter van Hulzen was een decoratieve en vooral uiterlijk knappe Theseus, maar hij was te jong en miste waardigheid als den hertog van Athene. En ook hij stond niet op al te goeden voet met de verzen, die hij slordig zei. Nell Knoop miste als Hippolyta alle konink lijke waardigheid en ook Van Gasteren anders in het klassieke genre zoo volkomen op zijn plaats was Zaterdag niet bijzonder jelukkig. Van Dalsum was een koninklijke Oberon en gaf plastisch veel moois te zien. Ook het vers kwam bij hem volkomen tot zijn recht, maar ik vond als geheel zijn Oberon voor een blijspel toch te zwaar en dramatisch. Titania van Charlotte Kohier kon ik meer waardeeren. Zij had het lichte en etherische In haar spel, dat van de koningin der elfen verwacht mocht worden. Frits van Dijk was Puck. Deze Puck was prachtig van grime en costuum en als geheel was hij ongetwijfeld een fantastisch figuur. Ook zijn bewegingen waren dikwijls grotesk, maar zijn tekst kwam niet, of onvoldoende over het voetlicht. Dit bevreemdde mij bij een speler als Van Dijk, die'toch herhaaldelijk heeft bewezen over een voortreffelijke dictie en articulatie te beschikken. Wanneer ik mij den onvergetelijken Puck herinner van Jan Musch, danmaar nee. laat ik niet gaan vergelijken. Er was in alles te veel verschil. Waarom Do Hoogland haar dans uitvoerde, was mij eigenlijk niet duidelijk. Dit leek mij een vrij ongemotiveerde coreografische „Ein- en een fout was het bepaald, dat zij een oogenblik uit het elfenrijk naar voren schreed en geheel voor op het tooneel buiten het decor dus danste. Geslaagd vond ik de opvoering eigenlijk alleen ln het spel der handwerkslieden. Dit was werkelijk grotesk van allen La Cha- pelle, Bob de Lange, Benno Groenier. Mari van Warmelo en Oscar Tourniaire en het was waarlijk geen wonder, dat zij het groote succes van de opvoering oogstten. Tour niaire vooral! Hij stond als Shakespeare- speler verreweg boven aan en het was zeer juist gezien, dat hij vóór de pauze alleen voor het doek verscheen. In Tourniaire zagen wij onverzwakt, den speler uit den tijd van Royaards en zijn komisch spel was kortweg geniaal. Oscar Tourniaire werd de held van dezen Shakespeare-avond. En dan was er de muziek van Mendels sohn! Wij kunnen ons den Midzomernachts droom eigenlijk niet meer denken zonder deze muziek, die op eenzelfde hoogte staat als dit zooals Top Naeff het eens noemde „flonkerend- diep- en zwevend-licht" too- neelwerk Hier heeft het eene genie het an dere aangevuld en wij beklagen de Duit- schers. die voortaan op hoog bevel verstoken moeten blijven van deze prachtige muziek. Mendelssohn wordt ook buiten Duitsch- land in dezen tijd wel eens te veel mis kend. Had hij niet anders dan deze prachtige en onvergelijkelijke tooneelmuziek gecompo neerd, de ouverture componeerde hij, toen hij nog geen 20 jaar oud was dan zou hij zich reeds een onvergankelijken naam heb ben gemaakt. Nooit is het één ander zelfs Beethoven niet in zijn Egmond gelukt too neelmuziek te componeeren, zoo volkomen één met het werk als deze Midzomernachts- droom-muziek. Men moet die muziek hooren bij het spel om haar waarde volkomen te be seffen. De elfen-muziek, de Hochzeitsmarsch, de begeleiding van het spel der handwerks lieden, wij kennen ze allen, maar hoe dieper wordt de beteekenis van deze muziek, wan neer wij ze hooren als begeleiding van het spel. Hoe prachtig, hoe geniaal bijvoorbeeld is de muziek, wanneer Hermia en Helena hun gelieven zoeken in het bosch! Dit moet men zien en hooren, om volkomen te besef fen, wat Mendelssohn hierin heeft bereikt! De H. O. V. deed deze wonder-mooie mu ziek onder de vaste leiding van Joh. den Her tog geheel tot haar recht komen. Voortreffe lijk was ook het elfenkoor van de dames-leden van het koor der Wagnervereeniging, met den solozang van Ans Leeman en Hermance Haas. De stampvolle zaal onze Stadsschouwburg was behalve voor de stalles geheel uit verkocht heeft aan het slot de spelers en Joh. de Hertog een enthousiaste ovatie ge bracht. Succes heeft de opvoering van Mid zomernachtsdroom bij het publiek dus onge twijfeld gehad en wij hebben de Haarlemsche afdeeling van de Ver. voor Huisvrouwen weer dankbaar te zijn, dat zij deze opvoering onder haar auspiciën heeft genomen en daardoor mogelijk heeft gemaakt. Want een evenement was deze voorstelling toch zeker en wij zou den het hebben betreurd, als zij Haarlem voorbij was gegaan. Er is maar eenmaal een werk als Midzomernachtsdroom gedicht en gecomponeerd en al heeft de opvoering ons in zeer veel opzichten teleurgesteld, zij behoorde toch ook in Haarlem op het programma van dit seizoen. J. 1. SCHUIL MUZIEK INTIEME KUNSTAVOND. „Vroolijke en intieme kunst" we hebben ze ook reeds vroeger gehoord van dezelfde vocale artisten, die Zaterdagavond in de Muziekzaal van Brinkmann concerteerden. De plaats aan den vleugel was toen echter door Han Beuker bezet en „The twinkling five" van toen waren nu tot „three" gereduceerd. Tusschen de kunst van „The twinkling three" en die van Edith Klaverweiden bestaat een fundamenteel onderscheid. Bij de eerste is ondanks al de imltatorische, parodistische of humoristische bedoelingen en effecten toch het vocale en zuiver muzikale hoofdzaak. Bij Edith Klaverweiden daarentegen is dit bijzaak: wat zij geeft is voordrachtskunst, grootendeels in vrij rythme gesproken, voor een klein deel min of meer neuriënd gezongen, maar waarbij toch eigenlijk zangkunst niet op den voor grond treedt en de pianobegeleidingen een neutralen achtergrond vormen die op zich zelf geen bepaalde muzikale uitdrukking bezit. Reeds terstond bij het eerste nummer van het programma werden we vergast op een kostelijke imitatie van een saxofoon, die de tenor der „Tw 3" ten gehoore bracht. Deze soort nabootsing was in meerdere volgende nummers zijn specialiteit; de bariton daaren tegen, die als oratoriumzanger geen onbe kende in de groote concertzaal is muntte uit in den hoogen lyrischen of coloratuurzang die hij met zijn zeer ontwikkeld falcetregister produceerde. De drie zangers werden uitste kend geassisteerd door den pianist Jack Miller, die de hoekige rythmen der syncopations in strak verband hield, en wiens onbewogen ge zicht ook bij de soepele begeleidingen der gro teske operafragment-nabootsingen geen ver andering onderging. Onder de nummers, die deze vier ten gehoore brachten, waren er, als b.v. de door Jack Miller bewerkte „Temptation rag", waarbij de zangstemmen zuiver instru mentaal aangewend bleken. Zingen met geslo ten mond kwam ook in meerdere andere voor. Jazzrythmen werden met groote zeker heid, snelle figuren in volmaakte samenwer king uitgevoerd. Dat alles gaf verscheidenheid en jolijt. Maar het meeste genoegen verschaf ten toch de paraphrases over verschillende populaire liedjes, n.l. „Al in een groen groen knollenknollenland". „Toen onze mop een mopje was", ,,'k Heb mijn wagen volgeladen" en „Drie kleine kleutertjes". Het eerste werd o.a. als recitatief en aria uit een oratorium, als altsolo, als virtuoos gezongen wals als slowfox en als pasodoble voorgedragen; in het tweede zong de bariton alt met coloratuur en meenden we een vitrafoon in een foxtrot te hooren; in het derde waren o.a. een aardige rumba, een met zeer tragische gezichten ge zongen treurmarsch en een kostelijke imitatie van een kozakkenkoor; in het vierde een fox trot, een tango, een czardas en een operafrag ment, alle zeer welgeslaagd en waarvan het laatste gebisseerd werd. Edith Klaverweiden betrad maar in een enkel harer nummers n.l. in „Tante Klara tauscht um", het gebied der vroolijke kunst. De meeste harer voordrachten hielden min of meer schrijnende contrasten in. Zij doet die levendig gevoelen door mimiek en stembui ging; de tekst is echter vaak moeilijk te ver staan. Het is een apart soort kunst, waarin zij uitmunt; een kunst echter die door 't gewild- dramatische op den duur vermoeit. Haar voor dracht gaat zeer vrij met de muziek om, zoo dat haar begeleider Gerard Hengeveld een lang niet gemakkelijke taak had. wat natuur lijk toch voor dezen voor tref felij ken pianist geen bezwaar opleverde om zijn spel zoowel bij de meest subtiele als bij de meest grillige voordrachtsnuancen der zang- en spreekstem volkomen te doen aansluiten. Een extranummer werd door een der „Tw. 3" begeleid. Het auditorium was niet talrijk, doch toonde zich zeer voldaan. K. DE JONG. Heden overleed na een langdurig, geduldig lijden onze lieve Man, Vader. Behuwd- en Grootvader Johannes de Vries, Ridder in de Orde van Oranje-Xassau, in den ouderdom van 70 jaar. Uit aller naam: J. DE VRIES-VAN EDE Overveen. 7 Nov. 1936 Korte Zijlweg 6 De teraardebestelling zal plaats hebben Dinsdag 10 November a.s. te 1.45 uur op de Algemeene Begraaf plaats aan den Bergweg te Bloemendaal. Met diep leedwezen geven wij kennis van het overlij den van onze innig geliefde Vrouw en Moeder Gretel Brand-Schuh S. BRAND ROB BRAND De begrafenis heeft vol gens wenscli der overledene in alle stilte plaats gehad. Haarlem, Wagenweg 44 Gevraagd een technisch onderlegd PERS. Eenigszins bekend met waterzui- verings-install. genieten de voork. Aanv. sal. 1.G00.Br. no. 5723 bur. van dit blad De Heer C. TAUBER en Mevr. G. TAUBERBLOKKER bedanken ieder voor de vele blij ken van belangstelling, bij hun 40-jarig huwelijk ondervonden. Ter na testraat 58, H.N. alleen geldig voor goederen die wij ontvangen DEZE week JAPONNEN en KINDERKLEEDING STOOMEN «w /O Korting Dus DEZE week Tarief A JAPONNEN1.50 MANTELS2,20 OPKLAPBEDDEXPALEIS Grootste sort, in opklapbedden. ombouwen met boven- en zijkas- ten, ook verticaal en buitenmaat- sche, 30 modellen. Bedstellen, de kens, alles prima. Opklapbed met mass, ombouw 8.25. Twee pers. f 14.75. 1ste klas. 15 jaar gar. ORIONWEG 8 (gesloten huis) Tclef. 23932 Gevraagd nette banketbakkersbediende Br. met opg. van leeft., laatsten werkkring en verl. loon no. 5746 bur. van dit blad Sluitingstermijn Federatie-examens (Mercurius-diploma) op Deurloosfraat 122, Amsterdam Z. Woensdag 11 Nov. 1936 zal liet 35 jaar geleden zijn dat het tim mer- en aannemersbedrijf ge opend werd van den Heer W. J. BONKE. thans BURGWAL 72. Wegens herdenking hiervan zal de zaak dien dag GESLOTEN zijn. JAGER GERLINGS SPAARNE 86, Telefoon 10112 Gevraagd met 1 December FLINKE DIENSTBODE v. d. en n., goed kunn. koken. Mevr. Beekhuis, Zaandam, Ooie vaarstraat 66 voor halve dagen, vlug en accu raat kunn. werken, gevraagd tegen 1 December Praktijkervaring zeer gewenscht. Sollicitaties onder no. 5741 bur. van dit blad Gevr. te Overveen per 1 Deo, jong Duitsch of Oostcm-ijksch Intern, ultst k. koken en zelfst. werken. 1-Ioog loon. V. g. g. v. Br. no. 5740 bur. van dit blad Gevraagd voor Heemstede een STENO TYPISTE bekend met kantoorwerkzaamhe- den. Aanvangsalnris 30 p. mnd. Br. onder no. 2342 Wensing's Adv. Bur. Tempeliersstraat 32 De „THEE-KLIPPER" in 1828 bracht van Indië zijn kostbare lading thee naar Europa, voor de toen reeds 75 jaar oude firma Wed. Douwe Egberts. Thans gaat het heel wat vlugger en practischer. - en nog steeds krijgt D.E. het fijnste van de plantages! 183 jaar thee-ervaring... zegt U dit niet alles? Drinh dus steeds ANNO 1753 Ook D.E. koffie is het fijnste van de plantages, - T3,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 3