\lta
VERKOOPSTER
J.TaM
fovtBCHÜÖ
M. C. HILBRINK
„hientakd
wutdet
vta$
Pirandello
Een lied van de
aarde.
20% KORTING
TE HUUR
Abr. Meijer
DONDERDAG 10 DECEMBER 1936
TT A A R T; E M'S D A G B E A D
TT
Het Nationaal
Huwelijksgeschenk.
Aansporing: van Provinciaal Comité aan
Plaatselijke Commissies.
In de Dinsdag gehouden vergadering van
vet Provinciale Comité voor Noord-Holland
ibuiten Amsterdam) tot het aanbieden van
een Nationaal huwelijksgeschenk aan Prin
ts Juliana en Prins Bernhard werd met
blijdschap kennis genomen van de voorloo
pt bereikte resultaten. Om slechts één voor
bid te noemen, was een belangrijke bij-
crage ingekomen van de Zaansche indus
triëlen. Met belangstelling werd intusschen
•ntgezien naar hetgeen was bijeengebracht
jn een aantal gemeenten, wier Comité's nog
seen bericht hadden ingezonden. Gehoopt
jterd, dat zij met hun werkzaamheid den
toodigen spoed zullen betrachten. Het Pro
vinciaal Comité zou namelijk binnen kor-
ten tijd willen weten, welk bedrag het uit
jioord-Holland aan het Nationaal Comité kan
afdragen. Een vriendelijke aansporing, zoo
vel aan de plaatselijke commissiën als aan
ce velen, die wellicht nog geen gevolg heb-
ten gegeven aan hun voornemen door het
schenken van een gift van hun belangstel
ling in het Vorstelijke huwelijk te doen blij
ven, werd daarom niet ondienstig geacht.
Gerekend moet toch worden, dat de aanbie
ding van het Nationale geschenk vóór het
einde des jaars zal plaats hebben en dat het
Uitvoerend Comité dan behoort te weten
over welk bedrag het kan beschikken en of
jet tot de verwezenlijking van zijn plannen
in staat is.
Huwelijk Prinses Juliana.
Een schouwburgavond op den aanteekendag.
De Vereeniging Koninginnedag opent haar
feesten ter viering van het huwelijk van
Prinses Juliana met een wel zeer bijzonderen
Schouwburgavond op den dag van het aan
tekenen Zaterdag 19 December.
Daarbij zal mevrouw Marguerite Couperus
nationale zangen voordragen in Oud Neder-
iandsche historische costumes, fMiddeleeuwen
Geuzentijd, de gouden eeuw en de crioline van
30).
Bovendien zal de Javaansche hofdanser
Raden Mas Waloejo een fraaie dansdemon-
êtratie geven van de kunst en cultuur der
overzeesche gewesten.
De prijzen zijn zeer laag gehouden f 1.50 en
0.50, teneinde op dezen bijzonderen dag
velen in de gelegenheid te stellen dezen feest-
ivond mede te maken.
II kend en werd in 15 vreemde talen vertaald.
In 1925 richtte hij te Home een eigen
theater op, waar nieuwe Italiaansche en
buitenlandschestukken ten tooneele werden
gevoerd.
In 1929 werd hij benoemd tot lid van de
Italiaansche academie en in 1934 werd hem
den Nobelprijs voor literatuur toegekend.
HET TOONEEL
FILMKUNST.
Een Film vol schoonheid, belang
wekkend om gegeven en
verwerking.
Van Vrijdag a.s. af zal in Cinema Palace
«en film draaien, getiteld „Een lied van de
aarde" en het lijkt ons goed, deze film in al
ler belangstelling aan te bevelen. Het maken
van een dergelijke film is een goede daad ge
weest en de vertooning ervan in een week-
pro.?ramma is dat al evenzeer.
Wanneer „Een lied van de Aarde" in een
reeks Zondagmorgenvoorstellingen was ver
toond, zou zij zeker bij de toeschouwers de
bewondering hebben gewekt, die ze verdient,
maar.... bij te weinigen. Het zou dan ge
weest zijn als was deze film te documentair,
te „schoolsch voor een groot publiek. Het zou
eeweest zijn, alsof men deze film alleen kon
waardeeren, als men bijzondere belangstelling
tooi- mieren, voor sterren of voor geologie
had. Maar dit is nu juist zoo geheel anders!
„Een lied van de aarde" is niet op de eerste
plaats een „intellectual", een eultureele film.
De makers hadden niet in de eerste, ja hoog
stens in de laatste plaats de bedoeling, iets
te leeraren. Zij hadden veeleer den opzet, an
deren iets te vertellen van hun liefde voor,
men zou kunnen zeggen, hun opgetogenheid
over den Kosmos.
Het gaat in „Een lied van de Aarde" om
den mensch en juist niet om hem. Het gaat
om den geheelen grooten kosmos, in zijn maxi
male en zijn minimale verhoudingen, om den
mensch heen, om den mensch, te groot voor
den microcosmos, te klein voor den makro-
cosmos.
Dit alles is niet geschied op de imposante,
dikdoende wijze, waarop meestal de verhou
ding tusschen mensch en heelal wordt uitge
weid. Er is hier weinig of niets van de bom-
rat van „Wat is de mensch" en „Aardworm,
vat vermeet gij u?"
•Een lied van de Aarde" is eerder een opge
togen verhaal, een blijde boodschap dan een
apostolische vermaning.
Alles wel beschouwd lijkt het mij, dat voor
al de eerste helft het beste is geslaagd, waar
schijnlijk den opzet van den maker en in
leder geval mijn verwachtingen het beste ver
wezenlijkte. De episoden uit het leven der in
secten, het mierenleven, wordt met liefde voor
het onderwerp en met fotografischen smaak
weergegeven. Het is een aldoor weer bespieden
Tan het dierenleven, een op den voet volgen
en een verraden van al die kleine, onbewaak
te gedragingen, dat buitengewoon mooi mag
heeten.
Dan komen de menschen, steden, akkers
en zoo keeren de makers terug tot de aarde
met de vraag: „Wat is de aarde?"
Hiermee vangt dan meteen het meer didac
tische deel aan. Oorsprong en vormen van de
a.a™e, de aardkorst en de bodemgesteldheid,
Je geschiedenis der oudste tijden, en dan....
Jet uitspansel. En met dezen sprong hoog
!n de lucht, te midden van de sterren, in een
tets door het uitspansel, vindt „Een lied van
ee aarde" zijn besluit.
Het. lijkt mij niet te veel gezegd, als men
set verschijnen van een film als deze ge-
nikkig en van veel beteekenis noemt.
Sven Noldan heeft de natuur, het leven
zelf met liefde en piëteit benaderd. Het is
daardoor belangwekkend en mooi werk ge
worden, belangwekkender dan de meeste
filmdrama's, mooier dan tal van goede docu
mentaires.
Luigi Pirandello.
Pirandello gestorven! Het bericht komt wel
volkomen onverwachts en zal zeker over de ge-
heele wereld ontroering wekken, want met
Pirandello Is een van de grootste tooneel-
schrijvers van dezen tijd, die niet alleen het
Italiaansche tooneel beheerschte, heenge
gaan.
Het is opmerkelijk, dat Pirandello eerst in
de laatste jaren van zijn leven beroemd is ge
worden. Het groote publiek buiten Italië
heeft hem pas leeren kennen van het oogen-
blik af, dat hij voor het tooneel is gaan schrij
ven, nadat hij 20 jaar lang reeds de littera
tuur van zijn land ven-ijkt had met zeer
oorspronkelijke novellen, ware meesterstukjes,
die meer nog dan zijn romans, in Italië zeer
veel gelezen werden. Vele van die novellen
heeft hij later gebruikt als stof voor zijn blij
spelen en drama's, toen hij eenmaal tooneel-
schrijver was geworden. Geen schrijver van
dezen tijd was vruchtbaarder dan Pirandello.
Toen hij eenmaal zijn weg gevonden had, heeft
hij het tooneel overstroomd met stukken en
zijn invloed werd zoo groot, dat niet alleen
te Rome, maar ook in New York een Piran-
dello-schouwburg werd opgericht.
Hij heeft zijn tooneelwerk den verzamel
titel „Maschere nude" gegeven (Het naakte
Masker zouden wij het in Holland noemen)
En aan een bundel novellen gaf hij den titel
„La Vita nude" (Het naakte Leven). Deze
titels kenmerken zijn werk. Zijn meest karak
teristieke figuren zijn menschen. die niet
zijn, wat men zou denken, dat ze zijn of wat
ze schijnen te zijn. Zij redeneeren over hun
eigen leed, omdat zij buitengewoon helder
ziend zijn. Zij beseffen tenvolle den omvang
van hun smart, van hun ongeluk. Meestal
dragen zij een vermomming, die zoo zeer tot
werkelijkheid is geworden, dat zij er zich
niet meer van kunnen ontdoen.
Guiseppe Prezzlina heeft indertijd in „De
Gulden Winckel in een voortreffelijk, uitvoe
rig artikel over Pirandello als schrijver ge
schreven en ook deze de voornaamste
karakteristiek in zijn werk belicht. Zij past
bijna op alle stukken, welke wij hier van Pi
randello hebben gezien. Men denke slechts aan
De Consequentie van Fatsoen en „De Naakte
kleeden" beide stukken, hier indertijd ge
speeld door Het Schouwtooneel, „Wat is
Waarheid?" door Het Rotteirdamsch-Hof-
stad Tooneel vertoond met medewerking en
onder regie van Willem Royaards „Zes
personen op zoek naar een auteur" met
welk stuk Comoedia in 1923 Pirandello in
Holland introduceerde en dat twee jaar ge
leden in een voortreffelijke voorstelling hier
te Haarlem door Reinhardt werd gespeeld
in Beter dan vroeger, in welk stuk Cruys
Voorbergh Charlotte Kohier en Willy Haak
hebben uitgeblonken, maar het meest nog in
Zoo je me wilt, waarin bij Het Masker Else
Mauhs zoo schitterend de hoofdrol speelde
en in Hendrik TV, welk stuk hier met Moissi
en later in Het Hollandsch Tooneel met
Louis de Vries in de hoofdrol een zoo grooten
indruk heeft gemaakt
Velen hebben Pirandello met Shaw ver
geleken, omdat zij beiden in hun werk zoo
cerebraal waren. Toch is er een zeer groot
verschil tusschen den Ierschen en den Ita-
liaansehen schrijver. Pirandello gaf niet
zooals Shaw sociaal tooneel, hij behandelde
geen sociale of zedelijke vraagstukken. Hij
toonde veel meer „hart'' als schrijver dan
Shaw en in zijn stukken uitte zich steeds weer
een sterk medelijden voor zijn hoofdpersonen.
Zonder philosoof te zijn in de zuivere be
teekenis van het woord, behandelde hij toch
veel meer dan Shaw philosofische problemen,
waarom zijn werk dan ook d'kwijls „meta
physisch tooneel" werd genoemd.
Pirandello plaatste ons ondanks heT
telkens terugkeeren van dezelfde grond
gedachte steeds voor iets nieuws. Hij be
trad nooit de paden, die door anderen reeds
waren afgetrapt. Daarom boeiden zijn stuk
ken in zoo hooge mate. Deze Italiaan was
nooit banaal, hij gaf de problemen, welke hij
stelde, steeds in een frisch. nieuw kleed. En
over welk een fabelachtige techniek beschikte
deze schrijver! Hoe wist hij in al zijn stukken
de spanning tot het laatst toe op te voeren en
in het slottooneel het doar hem gestelde pro
bleem op geniale wijze af te wikkelen, het aan
de toeschouwers latend hun conclusies te
trekken.
De invloed van Pirandello op het tooneel is,
vooral in de jaren tusschen 1925 en '30
zeer groot geweest. In den laatsten tijd ver
minderde dit. Kwam dit misschien, omdat zijn
stukken op den duur voor het publiek toch
te cerebraal waren? Miste men in zijn stukken
toch te veel den bloedwarmen polsslag van het
waarachtige leven, zeker is het, dat men zich
moet verbazen, dat juist deze Italiaansche
schrijver over de geheele wereld een zoo groot
succes heeft gehad, want gemakkelijk om te
begrijpen zijn zijn stukken allerminst. In
tegendeel zélfs, zij eischen zeer veel van het
publiek. Dat hij ondanks dat zoo grooten in
vloed heeft gehad, kwam wel voornamelijk,
omdat hij een waarachtig tooneelschijver was
en „le don du théatre" in zoo hooge mate
bezat.
J. B. -SCHUIL.
Pirandello, die hedenochtend tengevolge van
een longontsteking overleed, werd op 28 Juni
1867 op Sicilië geboren.
In 1891 ging hij naar Duitschland om aan
de universiteit van Bonn te studeeren. Hij
behaalde hier een graad in de philosophie. Na
afloop van zijn studie keerde hij naar Rome
terug, waar hij leeraar werd aan een meisjes
school Deze functie behield hij tot 1923.
Zijn eerste literaire werk. de verzenbundel
„Mal Giocondo" publiceerde hij in 1889 en in
1894 zag zijn eerste roman „1' Esclusa" het
levenslicht.
Zijn werk is ver buiten zijn vaderland be-
Rotferdamsch-Hofsfad Tooneel
HET DOKTERSCEHEIM.
Mag een geneesheer het doktersgeheim
schenden, wanneer hij weet, dat een man,
die een meisje ten huwelijk vraagt ongenees
lijk is en haar dus ongelukkig zal maken?
Het probleem is zoowel door tooneel als ro
manschrijvers herhaaldelijk behandeld, maar
Sidney Philipps. de auteur van het gisteren
hier door het Rotterdamsch-Hofstadtoonee!
gespeelde „Gentlemen" maakt de kwestie nog
gecompliceerder door den dokter, die voor dit
moeilijk probleem komt te staan, den vader
van het meisje te doen zijn, zonder dat zij
weet. dat hij haar vader is. Hierdoor moge
het stuk dramatisch misschien boeiender
worden, het eigenlijke probleem wordt er min
der zuiver door gesteld, omdat wij nu voor
een uitzonderingsgeval staan en de vader in
dit gewetensconflict dan dokter geheel ver
dringt.
„Natuurlijk" zegt nu iedereen, „de vader kan
niet anders handelen".
Maar de dokter? Dat blijft, doordat Sidney
Philipps dezen professor in een zoo uitzon
derlijke positie plaatst, in dit stuk onbeant
woord. Zoo natuurlijk is de daad van Prof.
Coster, dat de officier van justitie, die na
het vrijsprekend vonnis in hooger beroep
wilde gaan, onmiddellijk hiervan afziet, zoo
dra hij verneemt, dat de professor zijn eigen
dochter beschermde, toen hij het doktersge
heim schond.
Al is het probléem in dit stuk dus allerminst
zuiver gesteld, Het Doktersgeheim boeit als
tooneelstuk in hooge mate van het begin tot
het eind. Wanneer men het zuiver critisch
beschouwt, moet men erkennen, dat de auteur
wel wat opzettelijk alles zóó precies heeft uit
gekiend, om de zaak voor professor Coster zoo
ingewikkeld mogelijk te maken.
Als een legkaart zit alles in elkaar, het
klopt als een bus en toch, en tochover
tuigt de schrijver ons niet geheel. Het Dok
tersgeheim doet min of meer „bedacht" aan.
Vooral in het derde bedrijf, dat trouwens
niet het sterkste deel van het. stuk is. Het
toeval speelt er wel een zeer groote rol in
en het bevredigend slot is er blijkbaar aan
gemaakt ten behoeve van het Amerikaansche
publiek, dat nu eenmaal den schouwburg in
een prettige, aangename stemming wenscht
te verlaten. Maar de eerste twee bedrijven zijn
zeer sterk geschreven en hierin ontwikkelt
zich de handeling op volkomen logische en
dramatisch hoogst boeiende wijze. Vooral II
is voortreffelijk tooneel. In deze acte volgt
de eene speelscène op de andere en in een
steeds stijgenden climax worden wij door den
auteur naar de groote scène a faire voor de
pauze gevoerd. Bijzonder knap en vol van
fijne details is het tooneel tusschen professor
Coster en Ivers, den patiënt, voor wien Coster
op uiterst kiesche wijze het: geheim van zijn
doodelijke ziekte weet te versluieren. het
daarop volgend groote tooneel tuschen Cos-
ter en Olivia, de moeder van zijn kind, van
wie hij altijd nog in stilte houdt, doet daar
in spanning niet voor onder en uit tooneel-
technisch oogpunt, is de scène, waarin Coster
hoort, dat zijn kind in gevaar is, door den
auteur meesterlijk voorbereid en geschre
ven.
Het is dan ook waarlijk geen wonder, dat
het publiek uiterst geboeid en gespannen de
handeling volgde, vooral ook, omdat de ver
schillende personen in dit stuk zoo sterk ge-
teekend en werkelijk „karakters" zijn. Welk
een prachtig mensch is Coster, de professor!
En Olivia de opera-zangeres is niet minder
een van leven trillende figuur kunstenares
en vrouw geworden. Uitstekend geteekend
is ook Isolde, het in het wild opgegroeide
dochtertje.
Het is geen wonder, det de artisten van het
Rotterdamsch-Hofstad Tooneel zich met groo
te liefde aan deze rollen gegeven hebben. Het
was als geheel dan ook een op zeer hoog peil
staande voorstelling, die bij het helaas niet
talrijk publiek een doorslaand succes had.
Het spel was dank dj de zeer knappe regie
van mevrouw Ranucci Beekman heel fijn
op elkaar afgestemd en vooral Fie Carelsen en
Dirk Verbeek hebben in de hoofdrollen hoog
staande creaties geleverd.
Het is een genot Fie Carelsen in een rol als
Olivia Landis te zien. Hoe prachtig van scha
keering was dit aldoor vitale, levendige spel.
hoe warm was het ook in de diepe accenten
van vrouw en kunstenares. Fie Carelsen is een
actrice, die altijd weer treft door het zuivere
en oprechte van haar spel, een van onze wer
kelijk groote comédiennes.
En voor Dirk Verbeek is elke nieuwe rol bij
het Rotterdamsch Hofstad Tooneel een succes.
Deze acteur is in de la riste jaren wel ~eer ge
groeid. Het vlakke daf vroeger wel eens van
hem hinderde, is geheel verdwenen, hij heeft
zich -in de rol van dezen professor volkomen
„ingeleefd" en geeft hem alle menschelijke
warmte, welke de schrijver hem heeft toege
dacht. En daarbij is hij „perfect gentleman"
Vooral in het tooneel met zijn patiënt heb ik
hem bewonderd. Hoe fijn en subtiel speelde
hij dat!
Enny Meunier was het dochtertje waarvoor
de vader zijn doktersgeheim schendt om haar
voor een eatastrophaal huwelijk te behoeden.
Zij speelde het wufte meisje in I voortreffe
lijk, maar in het dramatische slot vond ik haar
spel nog wat te onbeheerscht.
Piet Bron was de zieke man. Bron heeft
een zeer natuurlijke wijze van spelen en zijn
Ivers was dan ook een levend mensch Maar
dat hij ook de aangewezen persoon voor deze
rol was, kan ik moeilijk zeggen. Het leek mij
niet zeer aannemelijk, dat Isolda op deze
wat groven. bruten man haar zinnen zou
hebben gezet. Volgens mij zou Frenkel bij
dit gezelschap deze rol hebben moeten spe
len.
Paul Steenbergen maakte iets heel goeds
van den wat weeken, slappen en „beschrank-
ten" aristocratischen prins Constantin en
Joekie Broedelet gaf alle relief aan de wat
zure, venijnige 'verpleegster, die enkel zoo
hard is geworden, omdat haar liefde voor
den professor niet beantwoord wordt.
Eerst „Onschuldige Meisjes", daarna „Een
Lentedag" en nu „Het Doktersgeheim", waar
lijk. men kan moeilijk zeggen, dat er bij Het
Rotterdamsch-Hofstad-Tooneel tegenwoor
dig niet voortreffelijk tooneel wordt gespeeld.
Zou Het Doktersgeheim niet als abonne-
merte'morstelling kunnen worden gegeven?
Ik ben er wel zeker van. dat de abonnés er
dankbaar voor zouden zijn.
J. B. SCHUIL.
Wij werden verblijd met de ge
boorte van een Zoon
„JOHN"
A. VASEN
M. VASEN
HOOGERDUIX
Zijlweg 108
Heden overleed na een
langdurig lijden, onze lieve
zuster, behuwdzuster en
tante, mejuffrouw
Cornelia Gezina
Zalsman
in den ouderdom van 74
TH. CRAMER
exc. test.
Haarlem, 10 December '36
Lakenkooperstraat 6
Op verzoek van de over
ledene geen bloemen
De teraardebestelling zal
plaats hebben op Zaterdag
12 December a.s. te 11.30
uur op de Algemeene Be
graafplaats, ingang Klever
laan.
Eenige en algemeene
kennisgeving
T.m. 15 December
STOOMEN - VERVEN
Dus tijdelijk Tarief A
Volledig Chemisch Reinigen.
HEERENCOSTUUM 1.75
JAPON1.50
MANTEL2.20
DEMI 1.80
Arts
Zijl weg 56, Telef. 123SS
Met ingang van 10 Dec. spreek
uren als volgt GEWIJZIGD:
ZIJLWEG 56:
Fondsleden 8—8.30 uur
Fondsleden 11.30 uur
Particulieren 11.30 uur.
AMSTERDAMSTRAAT 55:
Fondsleden: 99.30 uur v.m.
R. C. VENEMA
Arts
heeft de volledige praktijk
HERVAT
Haarlem, 10 December 1936
Door hét verbindend worden
van de eenige uitdeelingslijst in
het faillissement van
H. JANSEN
vertegenwoordiger, wonende te
Heemstede, heeft dit faillissement
een einde genomen.
De curator:
Mr. B. SLINGENBERG
Ged. Oude Gracht 92
Bij vonnis der Arrondissements-
Rechtbank te Haarlem d.d. 1 De
cember 1936 is verklaard in staat
an faillissement:
J. W. CORNELISSEN
Aannemer, wonende te Halfweg,
Dubbele Buurt no. 32, met benoe
ming van den E. A. Heer Mr. L.
Vliegenthart tot Rechter-Com-
missaris en van ondergeteekende
tot Curator.
Haarlem, 9 December 1936
De Curator:
Mr. W. VENLET
Ged. Oude Gracht No. 11 b
Haarlem
Oost. meisje zoekt betrekking als
2e meisje
of meisje alleen, v. g. g. v. Br. no.
590-i bur. van dit blad
Strijksters
evraagd, en
aankomende meisjes
Wasscherij RHEE, Bleekersvaart-
weg 55. Heemstede
Gevraagd
net meisje, v. g. g. v., IS jaar, v.
S-7 uur. Adres Mevr. SCHRAA,
Lanckhorstlaan 115, Heemstede
Verkoop naar Inkoop
HEDEN:
Lamslappen20 ct. p. p
arkenscarbonade 35 ct. p. p
Prima Runderlappen 40 ct. p. p
Dik Niervet 35 ct. p. p
Harde Reuzel 35 ct. p. p
L. QUIST Mr. Vleesch homver
Anthoniestraat 81
CO** ve°'
eO
ce*
AS*
*>tc
N*
Geven kennis dat de uitoefening van de praktijk van wijlen
Arts M. MAURITZ wordt voortgezet door
Arts W. H. BROUWER.
SPAARNE 50 TELEFOON 11924.
SPREEKUREN Particulieren 13l/ï—14Vs uur.
Ziekenfonds 89 uur.
Namens de familie wijlen Arts M. MAURITZ.
VORSTELIJK HUWELIJK.
ZITPLAATSEN beschikbaar op binnenshuistribune vanaf ƒ7.50
tot ƒ20.Verwarmd - Radioreportage - Koffie en Thee
verkrijgbaar.
DE FEESTELIJKE VERLICHTING
IN DEN HAAG.
Vanaf 19 DECEMBER lederen avond naar Den Haag. Retour 1.-.
Vraagt nadere inlichtingen bij
REIBUREAU DU MEE,
KRUISWEG 27, HAARLEM, Telefoon
Garage: ROZENSTRAAT 15. Telef. 125«.
In Boekhandel te Haarlem is plaats voor
VOLONTAIR of TWEEDE BEDIENDE.
Br. m. opg. v. Godsd., ref., verl. sal. ond. nr. 5905 Bur. v. d. Blad.
NETTE FIETSJONGEN GEVRAAGD.
Loon 3.50 per week.
Brieven onder nr. 5903 aan het Bureau van dit Blad.
TER OVERNAME GEVRAAGD
HEERENMODEZAAK,
gelegen op prima stand. Geheimh. verzekerd. Kapitaal
aanwezig. Br. ond. nr. 5908 aan het Bureau van dit Blad.
FLINKE VERKOOPSTER
GEVRAAGD, in Speciaal zaak van CORSETTEN, KOUSEN,
TRICOTAGES. Vakkennis van een dezer vakken ver-
eischt. Brieven met opgaaf van verlangd salaris en
vorige betrekking onder nr. 5906 aan het Bur, v. d. Blad.
Net meisje zoekt
NETTE VRIENDIN.
Leeft, ongeveer 26 j.. k. fietsen en
dansen. Br. no. 5902 bur. van
dit blad
Dagmeisje
gevraagd, van S tot 3 uur. Keizer
straat 4, Haarlem
Kan geplaatst worden voor de afd.
Stoffen. Zijde enz. een bekwame
Verkoopster. Volkomen bekend
met deze afdeeling. Aanb. met opg.
ref., leeft., verl. salaris no. 5901
bur. van dit blad
Zelfst. Dienstbode
gevr. voor onmiddellijke indienst
treding v. d. en n., of zelfst. nood
hulp. Aanm. Prins Mauritslaan 109
Overveen, Tel. 10966
ZIT-SLAAPKAMER
met pension gez.. omg. Klever-
parkw. pl.m. 45 p. mnd. Br. no.
5900 bur. van dit blad
•ij huis gel. Saracenenstraat 27.
Te bevr, S. FEENSTRA, Mercu-
riusstraat 5, Tel. 23118
GROOTE HOUTSTRAAT 16.
RUIME KEUZE in
WARME WOLLEN
TRICOT JAPONNEN.
met de a.s
Feestdagen
Sta ndaa rdvlag
100x150 c.m; com
pleet met stok en
houder
Zuiver Wollen
Standaardvlag
100x150 c.m. com
pleet met stok en
houder
Verder alle malen
Vlaggen en Stokken
VOORRADIG
Lange Veerstraat
en Gr. Houtstraat
HAARLEM
Raad hstr..H'stede
Hoog zijn de eischen, die beroep en sport, het haasten en jachten
en het geraas van het tegenwoordige verkeersleven aan onze
zenuwen stellen. Overspanning van de zenuwen beteekent echter
volgens Prof. Danilewsky en Prof. Hammersten verbruik van
de zenuw-grondsubstantie, lecithine. Tijdige aanvulling door de
geneeskundig beproefde zenuwvoedingsstof
Dr. Buer's Pure Lecithine
is daarom een gebod van het verstand. Ook bij de sterkste
inspanning van de zenuwen, bij zenuwzwakte, verval van krach
ten, uitputting, nerveuze hoofdpijn, nerv. slapeloosheid, ls ze
proefhoudend gebleken. Zoo schrijft b.v. uit eigen beweging de
bekende wielrenner, de wereldkampioen E. IVIöLLER
„Sedert meer dan 15 jaar ben ik op de wielerbaan werkzaam
en heb reeds titels, zooals dien van den zesvoudig internationaal
Parijzer kampioen behaald. Er is al een tijd geweest, dat mijn
zenuwen mij eenvoudig den dienst weigerden Toen beval mijn
apotheker mij Dr. Buer's Pure Lecithine aan. Ik heb ze langen
tijd gebruikt en ik kan niet anders zeggen, dan dat ze mij
werkelijk zeer geholpen en mij telkens weer in staar gesteld
heeft, de hoogste prestaties te volbrengen."
Doozen ad ƒ0.904.25 (kuurverpakking) bij Apothekers
en Drogisten.