Films van deze week
Drie Musketiers
Film van eigen bodem
,J
LITTERAIRE
KANTTEEKENINCEN
Lied van de aarde
Nog een „Keizer
van Californië".
ZATERDAG 12 DECEMBER 1936
HAARLEM'S DAGBLAD
8
FILMNIEUWS
Het boek van Dumas
verfilmd
Rowland V. Lec heeft de Drie Musketiers,
de avonturenroman van Alexander Dumas.
verfilmd. Hij kreeg met dit onderwerp een
bontoe stof. een avontuurlijk en romantisch
gegeven, zonder verfijnde psychologie, ge
schreven om het verhaal en om het avontuur.
Zoo heeft hij het ook verfilmd. Het is een
filmverhaal geworden vol beweging, vol
„gang"'. Daar heeft ook de muziek wel z'n
aandeel in. want het moet erkend worden,
dat deze allergezelligste bombariemuziek, die
nu niet bepaald uit den tijd van d'Artagnan
of zelfs maar van Dumas is. hier en daar heel
wat tot het tempo van de film heeft bijge
dragen. Dat zijn zoo de voordeelen van de
geluidsfilm, dat menige zwakheid van een re
gisseur door een goede muziek wordt wegge
werkt.
„De drie Muske
tiers" is een plezie
rig kijkspel. Het ver
haal is te algemeen
bekend, dan dat er
hier veel over gezegd moet worden en voor
zoover de film niet heelemaal parallel loopt
met het boek, laten we dat maar voor reke
ning van „Radio Pictures" en Rowland Lee.
De regisseur heeft zich niet verdiept in al te
diepzinnige filmerij hij heeft Dumas opgevat,
zooals het behoort, hij heeft hem wat opge
schilderd. waar hij door den tijd versleten
was en hij zet hem ons nu voor. zonder veel
omhaal als een aardig amusement.
En dan zal zelfs de vredelievendste onder
ons zijn plezier beleven aan deze vier man
nen. wier degen zoo los in'de schede zit, dat
hij er ieder oogenblik uitvliegt. Er vloeit niet
te veel bloed en het is altijd schuldig bloed
En tenslotte wordt de deugd beloond, na heel
wat spanning en ten koste van heel wat
builen.
„Klokslag 12", een Hollandsche
film van Leo Joannon
Ne een luchtig voorprogramma geeft Frans
Hals Theater deze week de nieuwe Nederland-
sche detective-film, waarin Fien de la Mar
en Louis de Bree de hoofdrollen vervullen en
die uitgebracht wordt door de France-Europe
film-onder regie van Leo Joannon. Sam Waa-
genaar en Louis de Bree verzorgden de Ne-
derlandsche bewerking. Tal van Nederland-
sche artisten verleenden hun medewerking,
we lezen de namen van Coen Hissink, Jules
Verstraete. Johan Elsensohn, Annie van Duin.
Mien Duymaer van Twist, Oscar Tourniaire,
Cor Hermus en nog zeer vele anderen.
In klokslag 12 zit een geweldige spanning.
Do film speelt in de gangsterkringen, waar
het rauw toegaat. Bijna 10 jaar geleden heeft
een jonge man in
een gevecht iemand
gedood. Zijn horlo
ge, dat hij in den
strijd verloren heeft
is gevonden door iemand van de bende.
Daardoor is hij ln de macht gekomen van de
bende, die hem met een geheime opdracht
naar Italië stuurt. Die opdracht is nooit uit
gevoerd, omdat de jonge man niet misdadig
is. Hij onttrekt zich aan de bende en ze zoe
ken hem langen tijd vergeefs. Hij heeft zich
op een reederijkantoor door zijn doorzicht en
zijn ijver een uitstekende positie verworven.
Niet alleen is hij directeur geworden, maar
hij zal ook huwen met- de dochter van den
directeur (Annie van Duin). Maar de bende,
die o.a. ook haar mannetjes heeft onder
scheepspersoneel. en op deze manier eenige
scheepsbranden heeft weten te stichten, is
hem op het spoor gekomen en wil hem in
haar macht krijgen. Een belangrijke rol in
alls ondernemingen speelt de dochter van den
leider (Fien de la Mar). Door haar koel, be-
heerscht optreden, weet zij menigmaal den
leden haar wil op te leggen. Wanneer de
jonge directeur (Louis de Bree) op het top
punt van zijn roem en zijn geluk staat, doet
een geheimzinnige zin, door onbekende hand
op zijn programma in den schouwburg ge
schreven, zijn verleden weer voor hem op
doemen. Het tragische is. dat den volgenden
dag 's avonds om 12 uur zijn misdaad ver
jaard is, dan is het tien jaar geleden. Hij
krijgt nog eenige waarschuwingen, die hij in
den wind slaat, en eenige uren. voor het uur
van zijn bevrijding slaat, valt hij in handen
van de bende. Hetgeen zich in die paar uren
afspeelt laat de film u beleven in hevigste
spanning. Er schijnt geen uitkomst meer voor
hem en de wijzers' van de klok kruipen naar
12 uur, in plaats van met hun gewonen gang
te gaan! Door een zeldzaam gelukkig toeval is
het hem in uiterste nood gelukt de politie te
waarschuwen, en in den vreeselijken veldslag
tusschen politie en gangsters, die daarvan het
Rembrandt
Frans Hals
Johann August Sutter in de film
„Sutter's Goud".
gen, doch wij willen ons hier verder niet aan
vergelijkingen wagen.
Sutter moet het vader
land verlaten, en belandt
na vele omzwervingen
tenslotte in Californië,
waar hij het land culti
veert en zijn Nieuw-Helvetia sticht. Deze ko
lonisatie-poging slaagt volkomen, dank zij
ook de tusschenkomsb van een operette-ach-
tigen Russischen officier als deus ex machina
en Sutter verdient niet alleen veel geld, maar
wordt ook een man van aanzien.
Totdat er op zijn uitgestrekt grondgebied
goud wordt gevonden. Een goldxush is het
gevolg, en ook zijn arbeiders worden door de
goudkoorts aangegrepen en laten Sutter ge
ruïneerd achter.
Dan begint zijn strijd om het verloren land
terug' te krijgen. Een strijd, waarin zijn zoon
het leven -laat. en waarin ten slotte slechts
zijn trouwe vriend Per kin aan zijn zijde blijft.
Een oogenblik schijnt het, alsof hij in het ge
lijk zal worden gesteld maar de regeering
zwicht tenslotte voor het volk, en Sutter's
aanspraken worden afgewezen. Vergezeld van
Perkin trekt de oude man tenslotte naar
Washington, om daar het recht te zoeken,
dat hem in zijn tweede vaderland wordt ont
houden. maar ook daar wordt hij telkens
weer afgescheept en tenslotte sterft hij, oud
en gebroken, op de trappen van het Witte
Huis, waar hij zijn recht zocht, maar het
niet kon vinden.
Dit is, in het kort, de inhoud van de film,
zooals de regisseur James Cruxe ons deze
geeft. De uitwerking daarvan toont naast
vele goede dingen, een zekere operette-ach-
tigheid. een zekere gechargeerdheid, welke
hier en daar stoort. Desondanks kwam een
film tot stand, welke goede momenten bevat
Luxor
Eén der beste momenten uit „Een Lied van
de aarde".
De hoofdfilm van deze week „Het lied van
de aarde", waarover in ons blad van
Vrijdag een bespreking werd opgenomen,
wordt voorafgegaan door een programma.
dat o.a. een film van onzen
stadgenoot J. C. Mol be-
Cinema vat. Dit is een van die
prachtige stukjes natuur-
film, zooals de heer Mol er
al verscheidene gemaakt heeft. Het betreft 't
ontluiken van bloemen, dat door den ver
vaardiger op meesterlijke wijze werd vastge
legd. Bovendien krijgt de beschouwer er een
indruk van, hoe zoo'n film tot stand komt
en welke maatregelen getroffen moeten wor
den om het indrukwekkende beeld van de
ontluikende bloem te verkrijgen.
Een gekleurde teekenfilm van Walt Disney
schetst ons in een reeks koddige tafreelen de
omvangrijke bezigheden van het Kerstman
netje.
Het journaal geeft o.a. opnamen van de
ramp met „de Lijster" en beelden uit het le
ven van den afgetreden Engelschen koning.
KERKEN VREDE.
De afdeeling Haarlem en omstreken van
„Kerk en Vrede" houdt Vrijdag 19 Decem
ber in de Luthersche Kerk den jaarlijk-
schen Kerst-getuigenis-avond. Sprekers zijn
Ds. G. J. Duyvendak, Ds. R. H. Oldem en Dr.
M. van der Voet. Het onderwerp is: „Christus'
kerk tegen eiken oorlog".
RALH)
PRUEPAMMA
ZONDAG 13 DECEMBER.
HILVERSUM I, 1875 M.
8.30 KRO, 9.30 NCRV. 12.15 KRO, 5.00
NCRV, 7.45—11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gram.pl. 10.15 Or
gelspel. 10.30 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna
Orgelspel. 12.15 KRO-Orkest. (Om 1.00 Boek
bespreking). 2.00 Vragenhalfuur. 2.30 KRO-
Symphonie-orkest en Gram.pl. 4.10 Gram.pl.
4.15 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde
muziek, (gr.pl.i 5.50 Geref. Kerkdienst. Hierna:
Gewijde muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50 „De
praktijk der vestigingsordening", causerie. 8.10
Berichten ANP. Mededeelingen. 8.20 Radio-
tooneel met muziek. 9.45 R.K. Mannenkoor „Die
Delftsche Sanghers" en gram.pl. 10.30 Berich
ten ANP. 10.35 Gram.pl. 10.40 Epiloog. 11.00—
11.30 Esperantolezing.
HILVERSUM II, 301 M.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 1.45 VPRO, 2.15
AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 6.30
VPRO. 8.00 AVRO.
8.55 Gram.pl. 9.00 Sportnieuws. 9.05 Tuin-
bouwpraatje. 9.20 „Een nieuwe ontmoeting"
causerie. 9.35 Gram.pl. 10.15 Natuur-historische
lezing. 10.30 VARA-Groot-orkest. 11.15 „Van
staat en maatschappij", causerie. 11.30 Ver
volg concert. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Boekbe
spreking. 12.35 Het Omroeporkest. 1.45 De
VPRO zendt uit naar Holland en Indië. 2.15
Televisiepraatje. 2.30 Concertgebouw-orkest en
solist. 4.00 Gem. koor „Zanglust". 4.30 AVRO-
Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Ge
sprekken met luisteraars. 5.30 Gram.pl. 6.00
Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP. Hierna:
Gram.pl. 6.30 „Voor wij 't jaar sluiten", cau
serie. 6.45 Gram.pl. 7.00 Rem. Kerkdienst. 8.00
Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Radio-
tooneel. 9.00 Chansons. 9.30 Causerie. 9.40 Het
Omroeporkest en solist. 10.15 Radiojournaal.
10.30 Het Omroeporkest. 11.00 Berichten ANP.
Hierna tot 12.00 AVRO-Dansorkest.
DROITWICH, 1500 M.
12.50 BBC-Harmonieorkest. 1.35 BBC-Variété-
orkest. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 Falk-
man's Apachenorkest mmv. solist. 3.20 Gram.
pl. 4.00 Religieuze causerie. 4.20 Oratorium
concert mmv. solisten, BBC-koor en orkest.
5.20 Boekbespreking. 5.40 „Delhi to-day and
yesterday", causerie. 6.00 Radiotooneel. 8.00
Piano-recital. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefda-
digheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 L. Jef
fries en zijn orkest mmv. soliste. 10.20 Decla
matie. 10.50 Epiloog.
RADIO PARIS, 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram.pl. 11.20 Pasdeloup-kamer-
orkest. 12.20 Orgelconcert. 1.20 Vervolg or
kestconcert. 3.20 Zang. 3.50 Pianorecital. 4.05
Een voor allen, allen voor een. („De Drie Musketiers" in Rembrandt).
Hawaiian-concert. 5.20 Goldy-orkest. 8.00
Populair concert. 8.20 en 9.05 Radiotooneel.
11.20—12.35 Locatelli-dansorkest.
KEULEN, 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.35 Westduitseh Kamer
orkest. 9.20 Gram.pl. 10.50 Viool en piano.
11.20 Hans Bund's orkest, balalaika-kwintet
en solisten. 2.35 Omroepkwintet. 3.20 Gevar.
programma mmv. het Omroepkleinorkest en
solisten. 7.20 Omroeporkest. 8.20 Voordracht.
9.50—11.20 Barnabas von Geczy's orkest'.
BRUSSEL, 322 M.
9.25 Gram.pl. 10.20 Ed. Loiseau's orkest. 11.05
Piano-recital. 11.35 Omroepkleinorkest. 12.20
Gram.pl. 12.50 Orgelspel. 1.30 Omroeporkest.
2.35 Omroepsalonorkest. 3.20 Symphonieorkest.
4.20 Gram.pl. 4.35 Vervolg concert. 5.10 Gram.
pl. 5.20 Omroepsalonorkest. 5.55 Radiotooneel.
6.20 Het Van de Velde koor. 7.35 Concert mmv.
solisten, koor en orkest. 9.35 Gram.pl. 10.45
Fud Candrix' dansorkest. 11.05 Reportage.
11.20—12.20 Gram.pl.
EABIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Inqez. Med.)
MAANDAG 14 DECEMBER 1936.
HILVERSUM I. 1875 M.
NCRV.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing; 8.15 Gram.platen: 10.30
Morgendienst; 11.00 Chr. Lectuur; 11.30 en
12.15 Gram.platen; 12.30 Orgelspel; 1.30 Gra-
mofoonplaten; 2.00 Voor de scholen; 2.35
Gram.platen; 3.00 Wenken voor de keuken;-
3.30 Gram.platen: 4 00 Bijbellezing; 5.00 Gra-
mofoonplaten; 5.20 Opwekking tot de Med.
Schooljeugd; 5.30 Gram.platen; 5.45 Piano
recital; 6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15
Causerie en Finsche gram.platen; 7.45 Re
portage; 8.00 Berichten A.N.P.; 8.10 Uitzen
ding ten bate van het Comité voor Bijzon
dere Nooden, verzorgd door de Omroepver.
AVRO. KRO. NCRV en VARA (toesprak-- n van'
o.a. H.K.H. Prinses Juliana en Z.Exc. Dr. H.
Colijn, en luister wedstrijd)9.15 Koorzang.
(Om 10.00 berichten A.N.P.); 10.35 Gram.
platen. Hierna schriftlezing.
HILVERSUM D, 301 M.
Algemeen programma, verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gram.platen; 10.00 Morgenwijding
Gram.platen; 10.30 Orgelconcert; 11.00 Het
Lyra Trio; 11.45 Gram.platen; 12.30 De
Gron. Orkestvereen. en Gram.platen; 2.00
Ensemble Jetty Cantor; 4.00 Gram.platen;
4.30 Muzik. 'causerie en pianospel; 5.30 „De
Violiers" en Gram.platen; 6.20 Opwekking
tot de Ned. Schooljeugd; 6.35 Vervolg „Vio
liers"; 7.00 Causerie „Spoorwegen en Kerst
mis 1936"; 7.15 Gram.platen; 7.25 Friesch
halfuur; 8.00 Berichten A.N.P.; 8.10 Zie Hil
versum I. Hierna muzikaal programma; 9.30
Omroeporkest en solisten; 11.00 Berichten.
A.N.P. Hierna AVRO-Dansorkest; 11.30 Gra-
mofoonplaten.
DROITWICH. 1500 M.
11.05 Orgelspel; 11.35 Gram.pl.: 12 20 BBC-
Northern-Ireland-orkest en solist: 1.20 Or
gelconcert: 2.05 Gram.pl.; 2.50 Sopraan en
bariton; 3.20 Gram.platen; 3.50 Het Harp-
Trio; 4.20 Gram.pl.; 4.50 Piano-recital; 5.20
Biologische causerie; 5.35 Het Olof-sextet en
solist; 6.20 Berichten; 6.40 Landbouwpraat-
je; 700 BBC-Dansorkest; 7.40 Gevar. pro
gramma; 8.20 „Mankind as an exclusive
group", causerie; 8.50 BBC-orkest; 9.20 Be
richten; 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55
Orgelspel; 10.20 Menges-strijkkwartet en so
list; 11.35 Het Grosvenor House-Dansorkest;
11.50 Dansmuziek (Gr.pl.)
RADIO PARIS. 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram.platen: 11.20 Poulet-ka-
merorkest; 4.20 Orkestconcert; 5.50 Parïjsch
Symphonie-orkest; 9.05 Benedetti-kwartet,
zang en voordracht; 11.20 Dansorkest „Les
cadets de France".
KEULEN. 456 M.
5 50 F. Hauck's orkest; 7.50 Omroepklein
orkest en vocaal sextet; 11.20 Fabrieksorkest-
concert; 12.35 Nedersaks. Symphonie-orkest
en solisten; 1.35 Omroep-Schrammelensem-
ble; 3.20 Gram.pl.; 4.50 Piano-recital; 5.20
Militair concert; 7.30 Omroepkleinorkest; 8.30
Weekoverzicht; 9.50 Omroeporkest.
BKIHSSEL 322 M.
12.20 Gram.platen; 12.50 Omroepsalonor
kest; 1.30 Omroeporkest; 1.50 Gram.platen;
5 20 Omroepkleinorkest: 6.50 Gram.pl.; 8.2Ó
Omroeporkest; 10.30 Omroepdansorkest.
Top Naeff. Juffrouw Stolk en
andere verhalen. Amster
dam. Van Holkema en Waren-
dorf.
Juffrouw Stolk, het eerste der zeven ver
halen waaruit deze bundel bestaat, verleende
dien niet alleen den titel, doch ook de be-
beiangrijkheid. Het is ook verreweg de groot
ste vertelling en zij is naar den omvang te
groot voor het begrip „short story", waartoe
sommige der haar vólgende eer te rekenen
zouden zijn. Met dat al bewijzen ook die. dat
wanneer den Hollandsc'nen auteurs verweten
wordt dat zij slechts dikke boeken en geen
bondige korte verhalen kunnen leveren, men
voor mevr. Top Naeff een uitzondering dient
te maken. Want ook die vertelsels, die zij op
Juffrouw Stolk laat volgen, zijn uitstekend
van taal, vinding en bouw. Mevrouw Top
Naeff behoort tot die enkele Hollandsche
schrijfsters, wier intelligentie en kunde van
het schrijf vak gepaard gaan met een zuiver
vrouwelijk gebleven intuïtie omtrent de dage
lij ksche dingen des levens, die zij met een
zekere nuchtere gevoeligheid maar gevoe
lig toch immer doorschouwt en verwerkt.
Juffrouw Stolk is de directrice eener open
bare leeszaal ln een provinciestad. Zij is
niet jong meer. maar nog niet oud genoeg
om van de charme van het vrouw-zijn afstand
gedaan te hebben. Zij is ongetrouwd geble
ven, maar heeft weinig van de oude jongejuf
frouw. Ze verzorgt kleeding en uiterlijk
juist genoeg om er steeds prettig uit te zien
ze is niet onknap geweest zonder een
voor haar leeftijd opvallend vertoon ten beste
te geven. Heeren van verschillenden leeftijd
blozen bij tijden nog wel eens als zij haar op-
ge wekten en steeds vriendelijken groet in
ontvangst hebben te nemen. Voor veel -ge
trouwe bezoekers der leeszaal is zij een ver
trouwde geworden met wie men. behalve
over boeken, ook over eigen moeilijke ervaring
praten kan en daarna een helder oordeel, een
opwekkend idéé mee naar huis kan nemen. Zij
heeft begrip voor de veranderde inzichten in
de samenleving, zoodat ook de jeugd meent
met haar te kunnen praten en zijzelve zich
daardoor niet oud voeltzoo kon zij ook
voor Evert, der. nog geen twintigjarigen zoon
van haar vriendin, die jong stierf, een goede
kameraad blijven, ai kon zij naar den leeftijd
zijn moeder zijn.
Met Tante Kea kon ]e praten als met een
man pochte Evert tegen zijn vriendjes. En
hij gaat dan ook met Kea Stolk praten, als
hij in de benauwenis zit. Als hij haar tele
fonisch om een spoedonderhoud verzoekt laat
hij doorschemeren dat het .,om een meisje
gaat". Maar Kea kan hem door werkzaam
heden op de bibliotheek niet eerder dan den
volgenden avond ontvangen.
En in den tusschentijd is Evert niet uit
haar gedachten. Wat zal de jongen op zijn
kerfst-ok hebbenwaarom die haast en dat
zenuwachtig spreken door de telefoon? Kea
Stolk kent de wereld van thans zooals zij die
van vroeger gekend heeft en ze is breed ge
noeg om voor veel, dat veranderde, begrip en
soms waardeering te hebben. Maar als er wat
ernstigs mocht zijn met Evert en een meisje,
dan, ja dan voelt ze nu al dat zij de partij
van het meisje nemen zal. Daarvoor is zij niet
alleen vrouw, maar daarvoor heeft zij ook in
haar eigen leven, lang geleden in haar studie
tijd, te veel persoonlijks ondervonden, waar
van in de provinciestad niemand iets weet.
Nog voordat Evert zijn bezoek komt brengen
heeft zij haar meening gevormd en is in haar
geest op felle wijze een periode herleefd die
zoetjes-aan in nevel scheen te zijn verzon
ken.
Tot zoover vertel ik u van den inhoud
dezer novelle. Want juist nu komt de aar
dige omzwaai in het verhaal, die men niet
verwachtte, en die door Top Naeff meester
lijk is voorbereid. Ik ontneem den lezers
van het boek niet het genoegen zelf voor die
verrassing geplaatst te worden, zou hen er al
leen op willen aandachtig maken hoe vol
maakt menschelijk dat ..geval" is aange
voeld en hoe intelligent het tot een éénheid
van vertelsel is opgebouwd.
Nu zal men misschien tegenwerpen, dat het
een doodgewoon iets is dat, een auteur men
schelijk gevoel en intelligentie bezit en tot op
zekere hoogte is dit juist, maar datgene
waarop het in ieder bijzonder geval aankomt
is de verhouding, waarin die beide eigen
schappen in een kunstwerk vermengd zijn.
Bepeinzen we zoo'n verhaal als juffrouw
Stolk met die bedoeling, dan komt die ver
houding wel als een zeer zuivere en echte, dat
wil zeggen niet geforceerde, te voorschijn. Een
schrijfster als Top Naeff en ik behoef nu wei
niet eerst te verzekeren dat ik het werk als
zoodanig zeer hoog waardeer is niet fantasie
loos, maar haar fantasie zoekt den steun bij
wat haar intellect eerst waarnam. Dat waar-
genomene breidt zij dan uit met hetgeen
haar fantasie haar toestaat als aankleeding,
vermooiïng of tot verhooging van interesse
te dienen, en eerst dan laat zij haar gevoe
ligheid meespreken in haar werk. Het is de
treffend juiste maat waarin die beide func
ties bij haar werken, die aan het resultaat,
het geschreven boek, zulk een gaaf karakter
verleent. Een aardig voorbeeld dezer wijze
van kunst-produceeren is het vertelsel „Ge
mengd bericht" uit dezen bundel, waarin een
letterlijk krantenbericht uit de rubriek „On
gevallen" scherp doordacht, voor haar de
ledepop wordt, die zij met haar natuurlijke
gevoeligheid verder omkleedt en door de
kracht van haar beelding tot een fijn proza
stukje vervormt. De ééne keer lukt het beter
dan de andere, maar de verhoudingen in Top
Naeff's werk blijven constant zuiver en dat
kan niet van alle schrijvende dames en heeren
gezegd worden. In „Het Raam" en „De Bood
schap", twee andere der kleine vertellingen,
komen even elementen te voorschijn, die van
het geheel een zwakkeren indruk nalaten,
maar ze verstoren den eindindruk toch niet,
dat ook in dezen bundel weer mooi litterair
werk geleverd werd.
Henriette van Eijk. Intieme Revue.
Amsterdam. Querido.
In deze dame ontmoeten wij een tegendeel
van mevrouw Top Naeff in zooverre, dat zij
alle gevoel voor verhouding opzettelijk aan
haar laars lapt. Dat verklaart misschien juis'
haar succes, bij de jeugd vooral, die immers
nog niet aan gevoel voor verhouding toe is. Ai
zij het succes haar van harte gegund, dat
neemt niet weg dat wij daaraan onze waar
deering niet kunnen afmeten. Henriette van
Eijk is ontegenzeggelijk grappig, oergrappig
zelfs, maar van een grappigheid, die spoedig
verveelt. Het is zoo jammer, want zij ziet. zoo
scherp. Maar zij begraaft haar heerlijk sar
casme in een soort gijn, die maar doorloopt
als een lekke kraan, onophoudelijk en met
een straaltje van steeds dezelfde dikte. Er
zit veel verspilden geest doch weinig humor
in, terwijl toch zeer velen dit voor humor
aanzien. En „ligt ook de prikkel van den hu
mor niet in het feit. dat men het onregel
matige en het onlogische vindt op plaatsen
en oogenblikken, waar men het regelmatige
en het logische verwacht?" vroeg nog onlangs
in een artikel .Anachronismen" Prof. F Hu-
dig. (Aprilnummer van Prisma der Kun
sten.) Bij mej. Van Eyk valt niets logisch te
verwachten en alleen haar grappigheid is re
gelmatig. Regelmatig als de waterstraal, bo
venomschreven.
Gravin Knal en haar gezelschap maken
mij warm noch koud. Ik vind ze alleen maar
vervelend. En ondanks alles zit er in deze
schrijfster- iets ingeboren, waarom dozijnen
scribenten haar benijden kunnen: iets zeld
zaams in onze dreven. Zij is misschien een der
zeer weinige Hollandsche auteurs, die een no
bele satire zouden kunnen schrijven. Waarom
sluit een zoodanig begaafd iemand den hoofd
kraan niet af en stuit dien doorloopenden
straal van muzikantengijn! Zóo ingenomen
met haar eigen truc. als zij het wil doen voor
komen. zal ze ook niet wezen. Daar is ze te
pienter voor.
J. H. DE BOIS.
en ons een scherp beeld geeft van den mensch
en idealist Sutter.
In het voorprogramma vallen vooral een
geestig teekenfilmpje en een kort muziek
filmpje op. Het laatste zal bij de liefhebbers
van jazzmuziek wel bijzonder in de smaak
vallen.
Sven Noldan, een kunst-
gevolg is, wordt bijna de geheele bende neer-
gepaft. en de rest gevangen genomen, waar
door hij op het nippertje gered wordt, (want
het is intusschen juist 12 uur geworden) èn
van de justitie èn van de bende.
Dé acteurs in deze film zijn Fien de la Mar
en Louis de Bree, qua spel is het inderdaad
voortreffelijk. Fien de la Mar heeft een bij
zondere gave voor dergelijke rollen, ook Louis
de Bree is in zijn rol onverbeterlijk, al maakt
zijn uiterlijk het niet direct aanvaardbaar,
dat twee zulke knappe, zij het totaal andere
vrouwen, hem haar liefde schenken. Fien heeft
die liefde voor hem zelfs tien jaar in haar
hart bewaard, hoewel ze elkaar in dien tijd
nooit meer gezien hadden.
Klokslag 12 is een Nederlandsche film waar
in spanning, vaart en uitstekend spel gegeven
wordt.
„Sutter's Goud" van
James Cruze
De figuur van Johann August Sutter, de
Zwitsersche boer, die in Californië tot macht
en aanzien geraakt, maar tenslotte toch door
de goudkoorts, welke zijn arbeiders aantast
zijn werk ziet verbrokkelen en zijn idealen in
puin storten, is reeds vele malen aanleiding
geweest tot roman, novelle en zelfs film. Nog
versch ligt ons de film „Der Kaiser von Ca-
liforniën" van Luis Trenker in het geheu-
schilder, regisseert
De spannende detec
tive-film „Klokslag
twaalf", welke in Frans
Hals draait, eindigt in
een ware veldslag tus
schen de politie en een
bende misdadigers.