Verkade's THANS AATSTE WEEK ECHTE WALES ANTHRACIET 3 BALANS OPRUIMING Weill en Zoon barteljorisstr. 26-28 thalia. agenda. concert der h. o. v. fritz hirsch operette. ^WEERBERICHT wittop koning - haarlem SÏ A A N D' JXNÜ.XRÏ 1937 HAASEEM'S DAGBEAD Hef Nederlandsch-indisch Tooneel „Menschen van 3 dat zijn in Frankrijk de kleine luiden van dien middenstand, die van hun pensioentje en niet al te hooge rentes leven. In dat milieu speelt „Trois Pourcent", de comedie van Roger Ferdinand, waarvan Cor Ruys Zaterdag in het Centraal Theater te Amsterdam de première heeft ge geven. Hippolyte Giraud is een oud onderwij zer, die altijd in een klein stadje in Auvergne heeft gewoond. Toen hij met zijn vrouw op de huwelijksreis zou gaan, miste hij de aanslui ting van den trein, wat voor hem voldoende reden was om maar weer naar huis terug te keeren en na dien tijd is hij nooit meer op reis gegaan. Maar hij is tevreden en gelukkig met zijn vrouw, al zijn ze dan ook nooit zonder geldzorgen. Zij hebben een zoon, die mijn ingenieur Is, en een dochter, die op een bank werkt. Hun kinderen zijn hun trots en hun vreugde en hun verlangens gaan niet verder dan naar een rustig, vredig bestaan in het kleine stadje in Auvergne met eiken dag een partijtje dam of een spelletje triktrak. Laten nu die eenvoudige, brave burgerluidjes op 'n goeden dag terecht komen in een chic luxe-hotel te Vichy! Hoe zij daar verzeild ra ken? Camille, de zoon. heeft liefde opgevat voor Christians Barbouin. de dochter van een groot-industrieel, die in Vichy logeert en orn aat hij het ernstig meent, weet hij zijn ouders te oven-eden met hem mee te gaan naar de badplaats om kennis te maken met Christia- ne en haar vader/Deze reis wordt, zooals te ver wachten was. een groote mislukking. Hippo lyte Giraud voelt zich in dat deftige hotel als een kat. in een vreemd pakhuis, maar nog erger is het, dat papa Barbouin niets van het huwelijk van zijn dochter met den eenvoudi- gen mijningenieur wil weten en de familie Giraud dus met de kous op den kop naar haar stadje moet terugkeeren, maar toch niet voordat Hippolyte den groot-industrieel eerst geducht de waarheid heeft gezegd. Want Hippolyte is niet alleen diep getroffen zijn vadertrots, wanneer hij hoort, dat de heer Barbouin zijn zoon gedecoreerd nog wel in den oorlog en een wetenschappelijk man! heeft afgewezen als schoonzoon, maar nog meer verontwaardigd over het feit, dat de industrieel zijn jongen naar een van zijn mij nen in een zeer ongezonde streek in Afrika waar reeds twee ingenieurs aan gevaarlijke koortsen zijn gestorven, wilde sturen. Het is wel de aardigste scène uit deze comedie, wan neer Hippolyte, onwetend dat hij tegenover Barbouin staat, dezen in vertrouwen neemt en hem spreekt over de gemeentheid en de ploertigheid van sommige menschen. die e: niet tegen opzien een braven jongen man wil lens en wetens den dood in te sturen en als hij Barbouin hartelijk de hand schudt om hem te bedanken, dat hij wel zoo vriendelijk naar hem heeft willen, luisteren, davert de zaal van den lach. Teruggekeerd in zijn stadje, meent Hippolyte over het geluk van zijn zoon te moeten wa ken en hij onderschept daarom alle brieven, welke Christiane aan Camille schrijft. Want hij is er van overtuigd, dat een huwelijk van zijn jongen met het rijke meisje niet-s dan ellende zal brengen. Maar Christiane is anders dan haar vaderT Zij laat niet af en als zij op een goeden dag plotseling in zijn huis ver schijnt, valt Hippolyte door de mand en moet bekennen dat hij de man is, die haai- brieven verdonkeremaand heeft. Dan is ook de laatste hinderpaal voor het huwelijk van Christiane met zijn zoon weggeruimd. Camille begrijpt, dat zijn vader enkel uit al te groote zorg zoo heeft gehandeld en als het doek voor het laatst zakt, heeft de liefde het gewonnen en zit Hippolyte stralend gelukkig tusschen de twee jonge menschen, die ten slotte toch ondanks het verschil van milieu, een paar zullen worden. Roger Ferdinand, de schrijver van Trois Pourcent is wel wat lang van stof. Voor dit be trekkelijk eenvoudig gegeven, heeft hij 3 lange bedrijven noodig gehad, die bij deze eerste voorstelling nog erg gerekt werden bo vendien, omdat het stuk in een uiterst traag tempo werd gespeeld. Dit laatste zal natuur lijk, als het meer is ingespeeld, eiken dag be ter worden, maar dan nog zal deze comedie door gebrek aan handeling eenige leege plek ken vertoonen. Vooral het eerste bedrijf is zeer gerekt en het blauwe potlood zal hier bij voorbeeld in de scène met den begrafenison dernemer nog goede diensten kunnen be wijzen. Maar een deugd is het van den schrij ver, dat hij zich geen oogenblik tot kluchtige chargeering heeft laten verleiden, ook niet, waar de situatie zooals in het luxe hotel te Vichy daar zoo gemakkelijk aanleiding toe zou hebben kunnen geven. Hij heeft zijn gemoedelijk, vriendelijk stuk voortdurend in den toon van de comedie weten te houden. En ook Cor Ruys is dit keer niet voor de ver zoeking bezweken om te gaan „ruysen". Ein delijk hebben wij hem weer eens als karakter speler en niet als komiek gezien en hij heeft in de rol van Hippolyte Giraud opnieuw ge toond, hoe fijn en gevoelig zijn spel kan zijn. Hoe zuiver en mooi bijvoorbeeld speelde hij het tooneeltje met zijn dochter, wanneer hij vreest, dat hij haar vertrouwen zal gaan ver liezen. En hoe prachtig was hij in de groote scène met Barbouin een zeer goede rol van Jan C. de Vos wanneer hij dezen weinig scrupuleuzen zakenman in het vertrouwen neemt en hem onwetend zoo ongezouten de waarheid zegt. Als het stuk repertoire mocht houden, dan zal dat voornamelijk te danken zijn aan Cor Ruys, die zich in de rol van Hippolyte Giraud weer eens als een voor treffelijk karakterspeler heeft doen kennen. J. B. SCHUIL. L Nogmaals sterk verlaagde prijzen voor Bontmantels, Japonnen en Mantels (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 18 JANUARI Stadsschouwburg, Wilson spie in„Met St. Juttemis", door het Centraal Tooneel, 8.15 u. Gebouw Kegelbond, Tempeliersstraat: Non stop cabaret- en kunstavond, 8.15 uur. Palace Filmac: 115 uur: Doorloopend 50 minuten wereldnieuws. Luxor Sound Theater: „Als het circus komt". 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals Theater: „Amsterdam bij nacht" geprolongeerd. 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Met verzegelde orders". 7 en 9.15 uur. Rembrandt Theater: „Hofkonzert". 2.30, 7 en 9.15 uur. Heemstede: Tentoonstelling in ,,'t Pa let'Bronsteeweg 31. 1012 en 1417 uur. DINSDAG 19 JANUARI Koningstraat 39: Bak- en kook-demonstra tie firma K. Hoesbergen. 2.30 uur. Palace Filmac: 11—5 uur: Doorloopend 50 minuten wereldnieuws. Bioscoopvoorstellingen, 's middags en des avonds Heemstede: Tentoonstelling in ;,'t Pa let", Bronsteeweg 31, 1012 en 1417 uur. HIJ, ZIJ EN HOTTENTOT. „Hij, Zij en Hottentot" is een van die blij spelen, welke wij geregeld eens in de twee jaar op de planken terug zien. Ditmaal was het de R.-K. Tooneelver. Thalia, die het ten tooneele bracht en om Sem Harrington, den armen kerel, die al de stuipen op het lijf krijgt, als hij een paard ziet en toch gedwon gen wordt op Hottentot een levensgevaar lijke steeple chase te rijden, hebben twee avonden achtereen weer honderden men schen geschaterd van pleizier. Thalia is de eenige tooneelvereeniging te Haarlem, die zooveel leden telt. dat zij twee maal onzen Stadsschouwburg kan vullen, Maar wat mij meer zegt, is. dat deze vereeni- ging onder leiding van Willy de Maaré hard werkt en haar voorstellingen telkens op hoo- ger peil weet te brengen. Had Thalia met Oud-Heidelberg nog wat te hoog gegrepen, met Hij, Zij en Hottentot had zij haar krachten niet overschat. Willy de Maaré, die dit 'keer zelf ook mee speelde, blijkt voor Thalia een niet genoeg te waardeeren kracht te zijn. Men ziet aan een voorstelling onmiddellijk, of er een doel bewust regie achter zit. Dat het tooneel er bij deze leiding uitstekend verzorgd zou uit zien -was te verwachten. De Maaré had voor de eerste twee bedrijven zelfs een geheel nieuw décor geschilderd en dit zeer fraaie salon maakte een fleurigen en gedistingeer- den indruk. En ook voor de renbaan met dat platvorm had de Maaré een aardige oplossing gevonden. Maar nog belangrijker was het. dat er met zooveel entrain, opge wekt. levendig en in een vlot tempo werd gespeeld en het spel planmatig was verdeeld. Men voelde, dat de spelers er zelf plezier in hadden en er hard op deze voorstelling was gewerkt. Het was een opvoering, waarnaar ook de criticus met genoegen kon kijken, omdat er gang in de voorstelling zat en de spelers ook individueel zeer verdienstelijk spel lieten zien. Het grootste succes was natuurlijk voor Sem Harrington, den armen sukkel, die genood zaakt werd in een levensgevaarlijke steeple chase een wild paard te berijden en voor Cweek, den butler, die zoo'n medegevoel voor het slachtoffer toont. Beide rollen waren bij Thalia zeer goed bezet. Louis Hopstaken be wees als Sem een voor een liefhebber niet ge woon komisch talent te bezitten. Hij speelde de rol volkomen uit zonder een oogenblik van inzinking. Dat hij nu en dan nog wat te veel deed en soms al te druk was, was te vergeven. De rol leidde er onwillekeurig toe en op den duur zal deze speler zich ook in het komische wel leeren temperen. Piet Loerakker, dien wij zelden beter zagen dan als Cweek, moest zich in zijn rol vanzelf reeds inbinden. Hij maakte van dezen butler een werkelijk komische figuur. Deze twee beheerschten de opvoering en aan hen was voornamelijk het uitbundig lachsucces te danken. Maar ook de anderen gaven aardig spel te z-ien. Piet Dieben was een goede OUie Gilford en Willy de Maaré een rustige maar wel wat kleurlooze Larry Crawford. Cobi Dingerdïs was levendig genoeg als de ner- veuse Mrs. Carol Chadwick, Ans Assendelft is steeds een pittig persoontje op het tooneel en Rie Koning gaf relief aan de wat oudere en meer bezadigde May Gilford. Alleen mag de Ma are nog wel wat meer letten op de dictie der dames, die door hun accent nu en dan te veel op een enkel woord te leggen, onduidelijk en gejaagd gaan spreken. Dat Hij, Zij en Hottentot in deze opgewekte, fleurige en kleurige opvoering bij de stamp volle zaal een daverend lachsucces had, was niet te verwonderen. Thalia heeft zich in de 7 jaar van haar bestaan een waardige plaats onder de Haarlemsche dilettanten-vereenigin- gen weten te veroveren, J. B. SCHUIL. MUZIEK Aan de medewerking van Eduard Biele als solist op het Zondagnamiddagconcert van 17 Januari hebben we de kennismaking met twee moderne werken voor ceilo en orkest te danken, n.l. de door Paul Hindemith bij het overlijden van Koning George V gecomponeerde „Treur muziek" en de door den Vlaamschen componist Maurits Schoeniaker geschreven Variaties voor orkest en violoncello obligate, die den titel „De Legende van Heer Halewijn" hebben. Hinde- mi th's „Treurmuziek" is eigenlijk voor altviool en strijkorkest bestemd; de altviool kan echter door violoncel of viool worden vervangen. Naar ik vernam heeft Hindemith deze muziek in één enkelen nacht geconcipieerd en uitgewerkt op verzoek der B.B.C. en ze den volgenden dag voor de microfoon van den Britschen Omroep gespeeld. De moderne schrijfwijze is in deze compositie minder sterk voelbaar dan in de meeste andere werken van Hindemith; daar tegenover kan men zeggen, dat terwijl deze meerendeels nogal objectief schijnen, de diep tragische stemming van de „Treurmuziek" den hoorder terstond pakt. Deze stemming is tot het einde van het betrekkelijk korte stuk con sequent volgehouden. Het laatste gedeelte, het Koraal „Für Deinen Thrön tret' ich hiermit" is het mooist van klank, maar ook in de drie 'oorafgaande onderdeelen heeft de componist een prachtig gebruik gemaakt van het strijk orkest. Het spreekt vanzelf dat het solo-instru ment hier geen brillante partij te vertolken heeft: het voegt zijn uitingen van droefenis bij die van het orkest. Van geheel anderen aarduitvoeriger bewe- gelijker, luidruchtiger en ook „moderner" is het werk van Maurits Sehoemaker. Hier is dan ook hei. volledige orkest aangewend en het slag werk vooral doet danig dienst. De solopartij heet slechte „obligaat" en is dus vermoedelijk in een soortgelijke verhouding tot het orkest gedacht als die van Rich. Strauss' „Don Quixote", dat eveneens den omschrijven den neventitel „Variaties" bezit. Dit is wel het eenige punt van overeenkomst tusschen de beide genoemde werken; noch de stijl, noch de muzikale techniek, noch de kunstwaarde van „Halèwijn" komt die van „Don Quixote" nabij. De obligate cellopartij is ook in „Halewijn" zeer solistisch behandeld: veel hooge liggingen en heele reeksen flageoletten en dubbelgrepen komen er in voor. Mooie indrukken kregen we echter maar weinig. Dat een componist de ouderweteche sextènopvolgen nu voor de va riatie eens vervangt door opvolgingen van leege kwarten, is zijn zaak en er is slechte een ge ringe technische verwisseling voor noodig, maar of 't mooi is, mogen we betwijfelen. Biele was met de uitvoering der flageoletten niet ge lukkig: overigens kregen we den indruk dat hij de solopartij goed beheerschte en we hebben met bewondering bemerkt wat Schuurman en het orkest in een enkele repetitie van de or kestpartij hebben weten te maken. Was dus het aesthetisch genot bij dit- laatste wex-k niet onvermengd, toch moesten we het in Biele prij zen dat hij twee onbekende werken ten gehoore bracht en daarvoor een gemakkelijker te be halen succes opofferde. Bij de uitvoering der „Rosamunde"-muziek onderscheidden zich de eerste Clarinet en hobo, bij het- derde der Russische Volksliederen van Ljadow de solocellist van ons orkest. „L'Ap- prenti Sorcier" besloot dit concert. K. DE JONG. (Adv. Ingez. Med.) PR1NZENHOCHZEIT. Vorstenhuwelijk het onderwerp is wel zeer actueel! Maar in de Operette, die het gezelschap van Fritz Hirsch, na een geheele reeks van succesrijke opvoeringen in de Resi dentie, Zaterdagavond in onzen Stads schouwburg vertoonde, gaat het toch wel eenigszins anders toe dan bij de gebeurtenis die gedurende de eerste dagen van deze maand in ons heele land blijdschap veroor zaakte. In „Prinzenhochzeit" gaat niet alles zoo op rolletjes. Dit is dan ook geen wonder, want het is een operette en daar moet een spannende intrige in zitten. Dus zijn Prinses Charlotte en Prins Paul om politieke of dy nastieke redenen reeds kort na hoogstderzel- ver geboorte tot toekomstige wederzijdsche echtgenooten benoemd en, als zij eenmaal den vereischten leeftijd bereikt hebben, maakt men aanstalten om het huwelijk te voltrekken. Maar de vorstelijke jonge lieden hebben elkaar nooit gezien en Prins Paul heeft geen zin om zich op die manier te la ten verhandelen en binden. Deze houding is misschien heel ondynastiek maar heel anen- schelijk. Hij komt dus niet eens de presentie lijst teekenen, maar eclipseert en laat aan zijn buitengewonen gezant Muckl von Sterzei de lastige taak om de situatie aan het hof der Prinses te redden. Deze doet dat door het huwelijk per procuratie te sluiten. Waar de Prins vertoeft weet hij wel, maar dat is een diplomatiek geheim. Intusschen lekt dat toch uit en blijkt het dat hij in het hotelletje „lm blauen Rössl" aan de Wolfgangsee ver blijf houdt met eenige vroolijke kameraden. Charlotte haar hofdame Elly en haar Ober- hofmeiste'r Von Flipp besluiten er heen te gaan en nu ontstaan allerlei kostelijke ver wikkelingen. die ik verder niet verklappen zal, want wie daar benieuwd naar is, moet zijn nieuwsgierigheid maar bedwingen tot „Prinzenhochzeit hier weer opgevoerd wordt, waartoe, naar ik vernam, bij de directie der F. H-Operette het voornemen aanwezig is, omdat de schouwburg Zaterdagavond uitver kocht was. De muziek die Emmerich Kalman voor deze operette geschreven heeft, munt niet uit door oorspronkelijkheid en ook niet door bijzondere melodische bekoorlijkheid; zij is I echter vlot en ligt gemakkelijk in 't gehoor. Voor 't grootste deel bevat wals- en marsch- rythmen, en vooral deze laatste hebben tot aardige muzieknummers aanleiding gegeven (b.v. in no. 2). Zijn orkestratie is meerendeels een iwsrf&f aan den luidnichtigen, schette renden kant. Een Lehar is Kalman lang niet. Er is over 't algemeen verdienstelijk gezon gen en soms zelfs meer dan dat. Zoo bleek Henk Speyer (Prins Paul) een goede tenor te zijn en Martha Wagner (Prinses Char lotte) de prima donna. Terstond bij de eer ste scène hoorden we goeden koorzang. Wat Paul Harden (Mucki) en Liesl Frank (Elly von Rossenau) vocaal presteerden mocht ruimschoots voldoende genoemd worden. De muzikaal-solistische taak der overige hoofd personages was niet omvangrijk. Hoofdzaak bij deze opvoering waren weer spel en regie die zooals steedsbij Hirsch al lervoortreffelijkst waren. In een meeslepend tempo ging de vertocning, zoodat er zelfs geen klein oogenblik van verslapping trad, en door de situaties en de talrijke kwinkslagen volgden de lachsalvo's elkaar haast onafgebroken op. Sommige der kwink slagen waren zeer actueel, b.v. toen verteld werd dat de Prins weggebleven was omdat hij geen pas had kunnen krijgen, en toen Fritz Hirsch van het menu van het hotel letje „Weisse Taube a la Volkenbond" voor las. Maar nu zou ik toch weer aan 't verklap pen gaan en dat zou anti-diplomatiek zijn tegenover zoo'n diplomatengezelschap, dat ons o.a. ook gedemonstreerd heeft hoe diplo matieke betrekkingen verbroken en weer ge sloten kunnen worden. Dat de aankleeding weer tot in de puntjes verzorgd was, de doctors origineel en de dan sen uitmuntend ingestudeerd bleken, behoeft geen vermelding meer: we zijn van Fritz Hirsch en de zijnen niet anders gewend. Aan het slot verrastte ons een aardig fereel. dat gaande weg opgebouwd werd en eindelijk een Hollandsch landschap te zien gaf. Toen is het Wilhelmus gezongen En daarna zijn al de hoofdpersonen voor het voetlicht getreden om hun zelf gedachte heil- wenschen met het nieuwe jaar uit te spre ken. Enkelen deden dat in goed Neder- landsch. Eén bijzonderheid van deze voorstelling moet ik nog memoreeren, nl. de medewer king van drie echte Tiro Iers. één vrouw en twee mannen, in nationale dracht. De Ti- rolerin heeft echt gejodeld, hetgeen zooals men weet precies het tegenovergestelde is van wat de zangpaedagogiek tracht te berei ken op het punt van egalisatie der stemre gisters. En de Tirolers toonden zich acroba ten van belang, die elkaar klinkende klap pen toedienden en dit zelfs tegelijkertijd we derzijds op eikaars partes posteriores wisten te doen, hetgeen lang niet zjoo eenvoudig is als deze of gene misschien denkt. Gaat dat zien en probeert het dan ook maar eens: 't kan goed zijn als vooroefening voor het ski- loopen K. DE JONG. 473e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 1ste lijst Trekking van Maandag 18 Januari 1937 Hooge Prijzen 25.000.— 20172 1.000.— 5022 8523 8833 400— 1405 7068 200— 557 16943 100— 628 2796 4430 6763 7302 7543 7600 8548 10454 16230 18463 Prijzen van 70. 81 294 462 565 589 746 757 1007 1315 1476 1482 1597 1780 1870 1894 1899 1918 1932 2039 21362411 2551 2552 2588 2624 2686 2695 2949 3201 3337 3442 3493 3504 3507 3744 3783 3901 3966 4234 4492 4553 4863 4894 5438 5450 5541 5715 5940 6043 6091 6322 6378 6478 6533 6683 6780 6807 6947 7095 7138 7171 7245 7298 7348 7350 7451 7730 7757 7766 7798 7847 7923 8203 8268 8561 8578 8728 8815 9104 9156 9191 9218 9533 9628 9746 9865 10090 10205 10286 10659 10821 10867 10879 10894 10999 11176 11332 11405 11454 11539 11622 11647 11708 11757 11898 11989 12299 12315 12591 12607 12711 12894 13024 13025 13030 13159 13161 13215 13434 13729 13869 13870 13961 13998 14016 14634 14704 14742 14754 14777 14926 14996 15226 15236 15239 15338 15355 15395 15926 15934 15967 16115 16341 16378 16518 16519 16656 16692 16784 16860 16953 17065 17109 17124 17387 18068 18203 18455 18644 18700 18897 18924 19073 19244 19278 19-382 19534 19554 19614 19615 19684 19874 19892 19924 20016 20157 20291 20556 Nieten 205 214 253 266 41 72 73 375 390 411 701 711 745 955 1165 1386 1793 2471 2742 2953 3399 3696 4046 4429 4840 982 1170 1399 1874 1011 1240 1446 1910 2500 2844 537 815 1029 1261 1453 590 653 672 871 872 1030 1044 1078 1125 1284 1343 1355 1384 1494 1496 1606 1618 1963 2182 2259 2343 2399 2524 2540 2577 2659 2723 2818 2844 2895 2901 2927 2931 2947 3001 3029 3103 3140 3216 3314 3363 3432 3441 3496 3557 3655 3675 3693 3730 3814 3855 3885 3970 3987 3989 4167 4173 4198 4297 4302 4359 41-06 4437 4517 4583 4671 4691 4765 4774 4935 4937 4963 4985 5023 5024 5083 5105 5276 5315 5402 5495 5555 5561 5574 5586 5593 5595 5613 5638 5666 5683 5816 5923 5934 6104 6113 6169 6241 6261 6403 6408 6424 6498 6522 6540 6550 6607 6623 6641 6685 6777 6856 6956 6976 7006 7014 7108 7113 7126 7169 7213 7282 7327 7358 7416 7610 7656 7739 7823 7825 7868 7839 7915 7960 7979 7997 8059 8075 8145 8216 8229 8262 8354 8362 8372 8402 8451 8484 8512 8577 8660 8751 8780 8783 8871 8879 8977 9020 9057 9073 9114 9115 9130 9165 9171 9201 9236 932'3 9364 9449 9474 9491 9516 9521 9546 9565 9578 9616 9673 9691 9707 9719 9756 9915 9936 9965 10021 10163 10166 10221 10270 10373 10388 10439 10443 10479 10485 10500 10503 10522 10569 10571 10598 10662 10672 10688 10689 10711 10742 10759 10838 10961 10979 10992 11042 11114 11133 11159 11192 11230 11304 11355 11383 11425 11427 11435 11512 11524 11540 11552 11590 11677 11691 11789 11810 11960 12040 12095 12103 12118 12176 12186 12222 12234 12241 12245 12265 12283 12373 12401. 12458 12487 12508 12520 12541 12545 12548 12624 12637 12709 12784 12834 12886 12895 12906 12992 12993 13023 13103 13150 13216 13230 13246 13262 13268 13317 13331 13502 13559 13661 13674 13693 13700 13730 13741 13759 13777 13831 13839 13852 i2 13887 13924 13941 13960 13973 14033 14080 - 32 14098 14121 14155 14163 14186 14209 14330 14372 14393 14409 14417 14422 14426 14452 14484 14516 14542 14555 14571 14611 14783 14820 14824 14853 14962 15045 15081 15197 15277 15305 15328 15398 15454 15548 15653 15698 15736 15783 15870 15908 15949 16068 16094 16160 16166 16173 16179 16205 16234 16282 16286 16322 16546 16559 16599 16605 16683 16741 16746 16812 16842 16942 16978 17019 17020 17126 17148 17151 17176 17204 17283 17308 17428 17475 17578 17599 17713 17738 17760 17773 17778 17779 17929 17935 1793. 17965 18195 18262 18306 18327 18328 18382 18513 18689 18729 18758 18856 18912 18925 18966 19009 19013 19018 19033 190°" 19061 19083 19133 19160 19161 19163 19206 lf 19280 19397 19428 19457 19474 19502 19560 19„.o 19626 19670 19713 19809 19835 19884 1996' 19966 19991 20004 20021 20033 20038 200=6 200ud 20073 20090 20117 20171 20178 20206 2022- 20339 20391 20401 20548 20585 20588 20603 20ol3 20671 20680 20709 20718 20756 20875 20905 20915 20948 Door een fout in het ons toegezonden cliché zijn in de lijst der nieten enkele cijfers niet leesbaar. Deze moeten zijn: in de vierde kolom 17938; in de zesde kolom 20056 en 20222; in de zevende kolom 13862, 14092, 19962 en 20063; in de laatste kolom 19035, 19215 en 19613. Een echte wintersche tractatie is nog altijd een kop chocolade of thee met Verkade's Lange Beschuitjes. 12 ct. per pakje. Met een platen-bon voor het album „Waar wij wonen". LANGE BESCHUITJES (Adv. Ingez. Med./ De Bilt voorspelt: Krachtigen tot matigen Zuidoostelijken tot Zuidelijken wind, betrokken tot zwaar bewolkt met tijdelijke opklaring. Regen of sneeuw en temperatuur om het vries punt in het Noordoosten; in het Zuid westen tijdelijk regen met weinig veran dering in temperatuur. THERMOMETERSTAND Hoogste gisteren Laagste hedennacht Hoogste heden 38 F. 34 F. 38 F. Het karakter der luchtdrukverdeeling veran dert niet van beteekenis. In Finland blijft de luchtdruk bij voortduring zeer hoog en het weer helder, met strenge tot matige vorst. Het stationnaire gebied van lagen luchtdruk is dichter naar onze omgeving gekomen en de secundaire depressies, die over de Britsche eilanden trekken, met snelle doch kort duren de barometerdalingen, doen haar invloed ge voelen aan de Oostzijde van het Kanaal en de Noordzee. Over het continent stormt het over een breed gebied uit Zuidoost en wordt de vorst- lueht uit het binnenland naar de Oostzee ge transporteerd, die wel spoedig zal dichtvriezen. Op korte afstanden komen groote tempera tuurverschillen voor. In midden-Duitschland is de temperatuur tot 8 graden onder normaal, in midden-Frankrijk en in Bretagne 6 tot 7 graden boven normaal. Het warme gebied bedekt nog het Zuidwes telijk deel van ons land. De regen bleef be perkt tot het Westen. Op het vasteland is de bovenlucht helder en droog en valt geen sneeuw. Het is te verwachten, dat de vorstlijn dicht ten Oosten van ons land zal blijven en het vorstgebied kan zich bij het verzwakken van de activiteitder depressies, verder naar het Westen gaan uitbreiden en ons land bedekken. HOOG WATER TE Z ANDVOORT: Dinsdag v.m. 7.23 uur; n.m. 19.42 uur. Strand berijdbaar van 12.3017.45 uur. o.a. a f 2.25 HARMENJANSWEC 67a. TELEF. 16100 (Adv. Ingez. Med.) Nationaal Herstel wil een defensie-leening. Naar het Zwitsersche voorbeeld. In een adi-es aan den ministeri-aad heeft het hoofdbestuur van het verbond voor nationaal herstel verklaard, dat het de overtuiging is toegedaan, dat snel en krachtig de achter stand in de defensiemiddelen in Nederland en ïndië moet worden ingehaald en dat het kennis genomen heeft van den geest waar mee het Zwitsersche volk bezield is. om zijn zelfstandigheid van land en volk te hand haven, het welk o.a. gebleken is uit de ruime overteekening van een door de Zwitsersche regeering uitgeschreven vrijwillige oorlogs- leening tegen lagen rentestandaard. Adressant is de meening toegedaan, dat ook ons volk met denzelfden geest ten aan zien van de verdediging van ons rijk bezield is en hij dringt er derhave krachtig op aan, zoo spoedig mogelijk in ons land eveneens een vrijwillige oorlogsleening tegen lagen rente standaard uit te schrijven. AARD APPELMARKT. Brielsche Eigenheimers f 1.802,10 per H.L. Zeeuwsche Eigenheimers f 1.75—1.90 per H.L. Zeeuwsche Bonte f 22.25 per H.L. Zeeuwsche Blauwe f 22,25 per HU. Eigenheimers Blauwe f 1.60—1.70 per H.L. Eigenheimers, Poters f 1.401.50 per H.L, Blauwe Poters f 1,201.30 per H.L. Bevelanders f 1,701,85 per H.L. Vlas-aanvoer: 5350 K.G. blauw, schoon f 0.1600.80 p. K.G. 3000 K.G. Groningsch f 0.65—0.78 per K.G. 3050 K.G. Hollandsch Geel f 0.68—0.80 p. K.G. 700 K.G. Dauwroot f 0.55—0.60 per K.G, Doordat er verleden week op het land een vlugge handel was. waren de aanvragen ter beurze niet groot. Er was voldoende kooplust en de bestaande prijzen bleven ten voll» ge handhaafd. Alles werd tenslotte verkocht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 2