Films ill De ontvluchting. Zonen der Zuidzee. LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN Kostelijke nonsens. Zaken zijn zaken. ZATERDX'G 6 MAART 1937 H A A R L E M'S DAGBLAD 8 FILMN1E UWS Lotus en Mala Spannende film uit den tijd van den wereldoorlog 1916. De wereld staat in brand. Menschen staan elkaar naar het leven, als wilde dieren en de strijd aan de fronten duurt voort., ver bitterd en meedoogenloos. Achter die fronten, in de gevangenen kampen, zijn duizenden die verlangen naar het verre vaderland en wanhopen, dit ooit terug te zullen zien. Ergens in een kamp in Duitschland, is een aantal Engelsche, Fran- sche en Russische officieren ondergebracht. Een van hen weet te ontsnappen, doch een schildwacht, die hij heeft omgekocht, wil hem op het laatste oogenblik neerschieten. Een korte worsteling volgt, waarbij de schild wacht gedood wordt, doch de luitenant weet te ontkomen. De autoriteiten zijn gewaarschuwd, de kranten berichten de sen sationeele ontvluchting, maar desondanks weet de vluchteling Berlijn te bereiken, van waar hij naar zijn vaderland hoopt terug te kunnen keeren. Aan het station maakt hij kennis met een meisje, dat hem meenneemt naar haar huis. Tusschen deze beide jonge menschen ontluikt een sterke, zuivere liefde, ook als het meisje ontdekt, wie de man is, dien zij gastvrijheid verleende. Zij dwingt hem. zich schuil te houden in haar woning en weet den detective, die hem achtervolgt om den tuin te leiden. Doch van alle kanten dreigt het gevaar en zij besluiten naar Holland te vluchten. Vermomd verlaten zij de stad, doch de de tective. die een oogenblik het spoor bijster was. ontdekt de vlucht en arresteert den man. die hen over de grens zou smokkelen. Deze verraad de plaats van samenkomst, en terwijl de vluchtelingen in angstige spanning zijn komst afwachten, wordt hun verblijf plaats omsingeld. Als de politie tracht binnen te dringen, wordt het meisje neergeschoten en de lui tenant, die reeds in veiligheid is, keert te rug, om haar te helpen. De detective, die zelf op het meisje ver liefd is, ontroert door deze daad, en laat hen ontvluchten, waarna hij zichzelf van het le ven beroofd. Met het meisje in de armen overschrijdt de vluchteling de grens, waar achter de vrijheid wacht. Dit is in kort de inhoud van deze Gau- mont British-film, die hier in Nederland on der den titel ..Opgejaagd' vertoond wordt. Een film. die ondanks alie bedenkingen tegen het scenario, van een vaak adembenemende spanning is. en alleszins gelegenheid geeft tot sterk spel. Constance Bennet is het meisje, dat haar vaderland verraadt voor den man. dien zij liefheeft. Douglas Montgomery geeft een goede typeering van den rol van den ont vluchten krijgsgevangene, terwijl Oscar Ho- molka een goede creatie van den speurder geeft, al is zijn zelfmoord aan het slot psy chologisch weinig verantwoord. Doch zonder deze daad was een „happy end' niet moge lijk geweest. In het voorprogramma draait een geestig Fransen truc-filmpje, dat boeit door de ver makelijke trouvailles. Een suggestiebeeld met Constance Bennet in de Gaumont British-film Opgejaagd (Cinema Palace De geschiedenis van mijn Vader door Daphne Du Maurier. Den Haag. Zuid-Holl. Uitg. Mij. Dit gezellig-dikke, smakelijk uitziende boek men kent het formaat van de boeken de zer uitgeverij nu langzamerhand wel door haar succesnummers van de Tryge Gull- branssen-serie bracht me iets anders dan waarop ik was afgestevend. Dat wil ik. om te beginnen, eerst even vastleggen doch er met een aan toevoegen dat ik door dat andere geenszins me benadeeld voel. Trouwens dan nog zou het mijn eigen schuld geweest zijn: de ondertitel vermeldt duidelijk dat hier het leven van Gerald du Maurier. den tooneel- speler, directeur en tenslotte filmartist ver haald wordt en niet dat van zijn vader George, den beroemden teekenaar van „Punch" die als schrijver van „Trilby" bo vendien een wereldsucces behaalde. In plaats van een schildersbiografie uit het Engeland van het midden der negentiende eeuw las ik een acteursleven van een generatie later, en al zou de eerste mijn nieuwsgierigheid meer bevredigd hebben, met het andere heb ik mij al lezende verzoend omdat ook dat mij ging boeien en tot velerlei nieuw inzicht aan leiding gaf. De eerste zeventig, tachüg bladzijden zijn J in de hoofdrollen. Lotus en Mala, de hoofdrolspelers in de Zuid- zee-film „De zonen van de Zuidzee". (Rembrandt). Het merkwaardige van de film „Zonen van de Zuizee" is ongetwijfeld, dat zij vrijwel ge heel door inboorlingen van het Zuidzee-eiland Tafoa gespeeld wordt. Een expeditie van de Metro-Goldwyn-Mayer heeft langen tijd in dit geïsoleerde wereldje vertoefd en er inder daad het materaal gevonden, dat voor een fantastische film als deze vereischt wordt. De hoofdpersonen Taro en Lilleo, die in den bur gerlijken stand van Hafoa respectievelijk als Malo en Lotus moeten ingeschreven staan, beschikken over voortreffelijke dramatische capaciteiten en spelen hun groote liefdesge schiedenis met volle overtuiging, De regie vond ook de gelegenheid iets vast te leggen van de wonderlijke gebruiken van dit primitieve volkje, zooals de vrouwen- roof, en van de overweldigende natuurschoonheid, die de Zuidzee-eilanden het aanzien van een tweede paradijs geven. Aan avonturen ontbreekt het overigens niet in dezen roman, want het liefdespad van Taro en Lileo gaat allerminst over rozen. Er is een stamhoofd, dat, nadat Taro zijn jonge vrouw aan de bewoners van een naburig eiland ontfutseld heeft, zijn machtig oog op de bevallige Polynesische laat vallen en er niet voor terugdeinst Taro op slinksche wijze te verkwanselen, waardor deze tot een bitter slavenbestaan in de phosphaatimij nen ge doemd is. Een poging tot ontvluchting van het schip, dat hem haar dezen hel van men- schelijke ellende vervoerde, mislukte, maar toch slagen de beide gelieven er in weer tot elkander te komen, Lilleo ziet namelijk kans zich als verstekelinge te verschuilen aan boord van een schip, dat van Tafoa naar Patoea, Taro's ballingsoord, vaart. Doch ook hier is een bestendig en gelukkig leven nog niet voor hen weggelegd, want Lilleo wordt met geweld aan boord teruggebracht. Taro krijgt er bij tijds de lucht van en spoedt zich naar het schip, waar zich vervolgens menig sensatio neel tafereel afspeelt. Een cycloon in volle j zee brengt tenslotte uitkomst, want hierdoor krijgt het tweetal gelegenheid zich in een kleine boot aan hun belagers te onttrekken en op een nieuw eiland een nieuwe en hopelijk schoone toekomst tegemoet te gaan. In het bij programma is de AVRO-film „Eén dag omroepbedrijf" opgenomen, een interes sante rolpren.t die talrijke bekende radio figuren en -ensembles op het doek brengt en den toeschouwer, een goeden indruk geeft van wat er zoo allemaal binnen de muren van het Hilversumsche studiogebouw geschiedt. Met Guus Weitzel als gids wordt een rond gang gemaakt, waarbij de populaire omroeper zich als een uitstekend explicateur ontpopt. Vrijdagavond luisterde het orkest van Kovacs Lajos „in levende lijve" de beide avondvoor stellingen op. Het behoeft geen betoog, dat deze attractie „getrokken" heeft. Kovacs con certeerde beide malen voor een stampvolle zaal en, had ware ovaties in ontvangst te nemen. De directeur van het Rembrandt' Theater, de heer Bakker, huldigde het orkest met een fraaie krans. Behalve de AVRO-film bevat het voorpro gramma het journaal dat oa. flitsen biedt van het verblijf van het prinselijk paar in Oostenrijk en de „gestrande" potvisschen in beeld breast. Een geestige persiflage. Dat het bij de Amerikaansche verkiezingen wonderlijk toegaat, is moeilijk te ontkennen, doch dat het scenario van deze 20th Century Fox-film op waarheid berust, zal zelfs de re gisseur Joseph M. Schenk wel niet durven be weren. Doch als persiflage op de vaak wonderlijke toestanden is deze film uitstekend geslaagd. Een bandleader, die zich met zijn gezelschap laat engageeren om op de verkiezingsvergade ringen van een impopulairen candidaat het publiek te lokken, wat ten gevolge heeft, dat de candidaat wordt vervangen door den popu- lairen crooner van de band. die tenslotte in derdaad tot gouverneur wordt gekozen, het is een vondst die we alleen maar in een Amerikaansche film kunnen verwachten en een vondst, die een waar succes opleverde. Dick Powell is de candidaat voor het gouver neursschap en zijn. verkiezingspropaganda be staat uit geraffineerde show-nummers, die ons volop gelegenheid geven van goede muziek en dans en Powell's sympathieke stemgeluid te genieten. Kostelijk is de scène, waarin Powell de man nen, die hem candideerden, aan de kaak stelt en onbetaalbaar ook is het slot als Powell, die, zonder van den uitslag der verkiezingen op de hoogte te zijn. wilde vluchten, in triomf door de motorpolitie, die op de maat van de muziek achter zijn auto aan zwiert, naar de hoofdstad wordt teruggebracht. Een film, tintelend van humor en geest, met een schuimende, sprankelende dialoog. Een film vol heerlijke, daverende nonsens en tevens een kostelijke persiflage van de excessen der Amerikaansche verkiezingen. Honderd procent amusement, zonder zwaarwichtige problemen of quasi-belangrijke verwikkelingen. Een film, zooals er veel te weinig gemaakt worden. De hoofdrollen zijn uitstekend bezet, even als trouwens de bijrollen. Dick Powell verovert met zijn sympathieken snuit de toeschouwers even gemakkelijk als zijn kiezers, terwijl Ann Dvorak met haar ongekunstelde spel en haar expressief, beweeglijk gezichtje een opmerke lijke creatie levert. Fred Allen geeft een goede typeering van den zakelijken bandleader, waarnaast Patsy Kelly, die wij reeds in enkele shorts zagen, een weinig uit den toon valt. Dick Powell tijdens een van zijn „verkiezings redevoeringen" in de geestige film „Duizend maal dank". (Luxor). Een film, die men niet verzuimen mag te gaan zien, omdat zij ver boven het peil van de oppervlakkige en zinledige amuse mentsfilms, zooals er reeds zoovele aan de an dere zijde van den grooten haringvijver ver vaardigd werden, uitsteekt. Joe Brown als handelsreiziger. Welke enorme populariteit Joe Brown hier in Haarlem geniet, bleek Vrijdagavond over duidelijk al bij de eerste voorstelling en het werd nog eens extra aangedikt bij de tweede voorstelling, toen bij afloop de eerste bezoekers zich door een haag van belangstellenden moes ten heen werken. Óok heerschte in Frans Hals die eigenaardige opgewekte stemming, die men wel meer, zij het niet heel dikwijls, kan con- stateeren, als er een vroolijke film gedraaid zal worden, waarvan het publiek zich heel veel voorstelt. Ja. hoe moeten we nu eigenlijk al die dwaas heden, de zotternijen en die hachelijke situa ties beschrijven, waarin de gren- zelooze zelfver zekerdheid, dom heid en brutali teit, Joe, in de film Alexander Botts. in zijn tractor brengen! Dat gaat gewoonweg niet. dat moet men gaan zien! Joe, die zich, zelfs door de grootste stommiteiten, nooit uit het veld laat slaan, nooit twijfelt aan zijn eigen kunde, gaat, om zijn meisje te believen, over van het verkoopen van snuisterijen, tot het verkoopen van tractors. Zijn sollicitatie brief is even origineel als brutaal. Juist door Joe Brown, de Amerikaansche komiek viert triomphen als handelsreiziger in „Zaken zijn zaken". (Frans Hals). dien brief krijgt hij zijn kans hoewel hij niets van tractors af weet. Tot welke verschrikkin gen het kan leiden, als iemand, die net zoo veel verstand heeft van een tractor als een pygmée, zoo'n instrument moet demonstree- ren, laat zich gemakkelijk begrijpen. Eerst kan Joe het ding niet op gang krijgen en als het eenmaal luistert naar de verschillende handles, die Joe lukraak overhaalt, dan staat het voor niets meer, alles neemt het bergen, moe rassen, auto's, huizen, standbeelden, alles en alles. Zijn ongelukkige aanstaande schoonpapa, die de rit meemaakt, sterft duizend dooden, vooral als ze door rotsen rijden, die voor en achter hun worden opgeblazen met dynamiet. Joe zet bij dat ritje een gezicht of hij in de heerlijkste rust in de meest-Iuxueuse auto door het vreedzaamste landschap reist. Het is bij deze film nog een genot apart om het plezier van het publiek te hooren, men leeft Alexander Botts' avonturen zoo van harte mee. dat- men telkens luide opmerkingen maakt. De heele film is eigenlijk Joe Brown, hij heeft zoo de geheele aandacht, dat de an dere spelers heelemaal in de verdrukking ko men, hoewel vooral bijv. Guy Kibbles als de houthandelaar-aanstaande schoonpapa, ook uitstekend spel geeft. Ons persoonlijk was het laatste deel van de rit in de bergen wat te lang gerekt, maar ver der niets dan goeds over deze amusante film. Een goed programma met o.a. een alleraardigst kinderfilmpje en een zeer uitgebreid Profilti Nieuws gaat aan „Zaken zijn Zaken" vooraf. PROGRAMMA ZONDAG 7 MAART. HILVERSUM I 1875 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO. 8.55 Gram.pl. 9.00 Voetbalnieuws. 9.05 Tuin- bouwpraatje. 9.20 ..De eenige zekerheid", toe spraak. 9.35 Orgelspel. 10.15 Natuur-historische lezing. 10.30 Gram.pl. 11.15 „Van staat en maatschappij", causerie. 11.30 „Melody Circle". 12.00 Orgelconcert. 12.10 Lezing „Wat kan de mensch van God kennen?" 12.40 Kovacs Lajos' orkest en orgelspel. 1.45 Boekenhalfuur. 2.15 Gram.pl. 2.25 Reportage voetbalwedstrijd. (In de pauze: Tennisreportage). 4.15 Gram.pl. 4.30 AVRO-Dansorkest. Event, sportnieuws ANP. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Kinder uurtje. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sportnieuws ANP, hierna gram.pl. 6.25 Berichten. 6.30 Post- propaganda van de N.P.B. 6.45 Evang. Unie- Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. 8.15 Omroep orkest en solist. 9,10 Radiotooneel. 10.00 Radio journaal. 10.15 Omroeporkest en solist. 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 AVRO-Dans orkest. HILVERSUM II 301 M. 8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek. (Gr.pl.) 9.50 Ned. Herv. Kerkd. Hierna orgel spel. 12.15 KRO-Orkest (van 1.001.20 Lite raire causerie). 2.00 Vragenhalfuur. 2.30 KRO- Symphonie-orkest, en gram.pl. 4.00 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Geref. Kerkd. Hierna Geref. Gem. Koor en de Chr. Muziekvereen. „Harmonie". 7.45 Sportnieuws. 7.50 „De be hoefte aan ware cultuur", causerie. 8.10 Be richten ANP, Mededeelingen. 8.20 Gram.pl. 8.30 Declamatorium met muziek. 9.00 Gram.pl. 9.J0 KRO-orkest. 9.40 Reportage. 9.50 Radiotooneel. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Esperantolezing. DROITWICH 1500 M. 12.50 Het „Salvationist Supplies"-orkest en solist. 1.50 Het Willie Walker-Octet. 2.20 Voor wordt. Hij had vele qualiteiten van zijn va der geërfd, was een groot regisseur en met- teur-en-scène, zooals zijn vader groot was als teekenaar van groepen van menschen, en had ook diens onuitputtelijke fantasie. Wij zullen Gerald's leven hier nu niet verder volgen. Hij was directeur nu eens van die, dan weer van een der andere groote Lon- densche schouwburgen en had een bijzon dere begaafheid speciale talenten te ontdek ken'onder de medewerkenden, die niet op den voorgrond stonden. Hij heeft groote po pulariteit gekend en groote sommen ver diend, maar in den regel met die echt-En- gelsche stukken, waarvan de kunstwaarde belangrijk minder was dan de aantrekkings kracht die er van aankleeding en spel als zoodanig uitging. Het waren echte show stukken met eminente acteurs, waardoor een gemiddeld weinig litterair ontwikkeld pu bliek maanden en maanden lang geboeid bleef. Voor wie in tooneeltoestanden zooals die vroeger in een stad als Londen moge lijk waren, belang stelt is dit boek amusante en instructieve lectuur. Voor acteurs in dezen tijd om van te watertanden. Het minste sa laris dat Du Maurier zijn belangrijken mede werkers aanbiedt als hij ze engageert Is twintig pond in de week (240 gld.) en hij kan het ze uitbetalen ook, dat is het aardigste. Maar ook hij heeft den ommekeer beleefd, zijn zalen leeger zien worden en schouwburgen in bioscooppaleizen zien me- tamorphoseeren. Geen nood. Gerald heeft zich „aangepast" en is óók voor de film gaan werken. Hij heeft zelfs als filmspeler succes sen behaald, zoodat ook onder onze lezers er I tulnllefhebbers.' 2.40 BBC-Oorkest en solist. 3.40 Gram.pl. 4.20 Religieuze causerie. 4.40 I Eugene Pini en zijn tango-orkest. 5.20 Reli gieuze causerie. 5.40 De New Aeolian Players en solist. 6.35 Causerie „As others see us". 6.50 Het BBC-Theater-orkest, mmv. solisten. 7.508 10 Declamatie 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadig- heidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radiotooneel. 10.50 Epiloog. RADIO PARIS 1648 M. 7.20, 8.20 en 1.20 Gram.pl. 12.20 Orgelspel. 1.20 Pascal-órkest, en zang. 2.20 Parijsch Man doline-orkest, en zang. 7,05 Gram.pl. 8.00 Zang. 8.20 en 905 'Radiotooneel. 11.2012.50 J. Bouil lon's dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Westduitsch Kamer orkest. 9.20 Gram.pl. 10.50 Viool en piano. 11.20 Blaasconcert. 12.35 H. Bund's orkest, vliegers orkest en pianoduo. 2.20 Mannenkoorconcert. 3.20 Omroepkleinorkest en solisten. 5.50 Kas- tertkwartet. 7.20 Omroepkoor- en -orkest, en solisten. 9.50—11.20 R. Gaden's dansorkest. BRUSSEL 322 M. 9.25 Gram.pl. 10.20 Zang. 10.50 Gram.pl. 11.35 E. Loiseau's orkest 12.20 Gram.pl. 12.50 Salon orkest 1.30 Kleinorkest. 1.502.20 J. Schnij- der's orkest. 2.35 Dito. 3.20 ,.In 't Scheldeland", zangspel. 6.50 Gram.pl. 7.20 Pianorecital. 8.20 Omroepsymphonie-orkest en solisten. 10.30 Gram.pl. 11.35—12.20 Omroepdansorkest. BRUSSEL 484 M. 9.20 Gram.pl. 10.20 E. Loiseau's orkest. 11.20 Gram.pl 12.20 Salonorkest. 12.50 Kleinorkest. 1.30 Orgelconcert. 2.05—2.35 Gram.pl. 2.50 Zang. 3.05 Gewijd concert. 5.20 Radiotooneel. 5.50 en 7.35 Gram.pl. 8.20 Omroeporkest. 10.30 Omroep dansorkest. 11.20—12.20 Gram.pl. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 „Aennchen von Tharau", operette. 9.20 Berichten. 9.50—12.15 R. Gaden's dansorkest en pianoduo. (Om 10.05 Weerbericht). SkADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. ingez. Med.) MAANDAG 8 MAART 1937. HILVERSUM I. 1875 M. Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gram.platen; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gramplaten; 10.30 Het Omroeporkest repeteert; 11.00 Ensemble J. Cantor en Gra- mofoonplaten; 1.00 Orgelspel; 1.30 Het Aeolian-orkest; 2.00 Het Omroeporkest. In de pauze: Declamatie; 4.30 Muzikale causerie. (Met illustr. a. d. vleugel); 5.35 De Octopho- nikers; 6.30 AVRO-Dansorkest: 7.00 Friesch programma; 7 45 PTT-kwartiertje; 8.00 Be richten A.N.P.; Mededeelingen; 8.10 Causerie over de 36ste Jaarbeurs; 8.30 Operaconcert m.m.v. solisten, St. Jansen's Korencombina tie en het Concertgebouworkest; 9.45 Gram. platen; 9.55 Revue-uitzending; 10.30 Gram. platen; 11.00 Berichten ANP.; AVRO-Dans orkest; 11.45 Gram.platen. HILVERSUM II. 301 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (Gr.pl.); 8.30 Gram.pl.: 9.30 Gelukwen- schen; 10.30 Morgendienst: 11.00 Chr. lec tuur; 11.30 Gram.pl.; 12.00 Berichten; 12.15 Gram.pl.; 12.30 Amsterd. Kamermuziekkwar- tet; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gram.platen; 3.00 Wenken voor de keuken; 3.30 Gram.pl.; 3.45 Bijbellezing; 5 00 Amsterd. Salon-orkest, 6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vervolg vragenuur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.N.P.; 8.15 Troepavond van Leger des Heils Padvinders; 9.15 Gram.pl.; 9.30 Orgelconcert (Om 10.00 Berichten ANP), 10.30 Gram.pl.; Schriftlezing. DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gram.pl.; 12.20 Bijbelsche causerie: 12.45 BBC-Welsch orkest en soliste; 135 Orgelconcert; 3.20 Frank Rea's orkest; 4.20 Jazzmuziek (Gr.pl.) 4.50 Piano-voordracht; 5.20 Causerie „I took to sculpture"; 5.35 Het Dulay-kwintet; 6.20 Berichten; 6.40 Landbouwcauserie; 7.00 Mu zikale causerie; 7.15 BBC-Zangers m.m.v. so list; 7.40 Eric Siday en zijn orkest; 7.50 Zang en piano; 8.05 BBC-Theater-orkest en soliste, 8.20 Actueele causerie; 8.50 Piano-voordracht, 9.20 Berichten; 9.40 Buitenlandsch overzicht, 9.55 Orgelspel; 10.20 BBC-orkest en solist; 11.35 Billy Gerhardi's Band; 11.50 Dansmu ziek (Gr.pl.) RADIO PARIS, 1648 M. 7.20, 8.20 en 12.20 Gram.pl.; 1.35 Zang; 1 50 en 2.50 Gram.pl.; 4.20 Orkestconcert; 5.50 Gram.pl.; 6.05 Cellovoordracht en Gram.pl.; 8.20 Zang en piano; 9.05 „L'Enlèvement de la Toledad". operette. KEULEN, 456 M. 5.50 F. Hauck's orkest; 7.50 Gram.pl.; 11.20 Militair concert; 12.35 Nedersaksisch sym- phonie-orkest; 3.20 Omroep-Amusements-or- kest; 4.35 Harp, viool en piano; 5.20 Omroep kleinorkest. -koor, Schrammel-ensemble en solisten: 9.50 Omroeporkest. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gram.platen; 12.50 Omroeporkest; 1.30 Salonorkest; 1.50 Gram.pl.; 5.20 Salon orkest; 6.50 en 7.20 Gram.platen; 8.20 Om-f roepsymphonie-orkest en grm.platen; 10.30 Omroepdansorkest. BRUSSEL, 484 M. 1:2,20 Gram.platen; 12.50 Salonorkest; 1.30 Omroeporkest; 1.50 en 5.20 Gram.pl.; 6.35 Omroeporkest; 7.35 Gram.pl.; 8.20 „Quand l'Pinson t'chantera". operette; 9.05 Omroep kleinorkest: 10.30 Cabaret. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 Gevarierd concert: 8.10 Berlijn Philh. orkest: 9.20 Berichten; 9.50 Trioconcert; 10.05 Weerbericht; 10.20 Gevar. programma. wel zullen zijn die zich zijn naam van het witte doek herinneren. Maar het was toch het oude niet meer Een beetje moe, een beetje teleurgesteld in het leven, is* Gerald een paar jaar geleden gestorven, even zestig jaar oud. Dat laatste hoofdstuk van Daphne's' boek bevat wel de beste, de gevoeligste bladzijden van haar vader's biographie. Het zijn niet de eenige waardoor het boek mij getroffen heeft. De dochter, die als romanschrijfster reeds eenigen naam in Engeland heeft, be wees van het goede artistenbloed der fa milie haar deel te hebben meegekregen.. Zij kan thans een ongeveer dertigjarige vrouw zijn en dit levensverhaal van haar vader boeide mij onverwachts meer dan ik ver moedde om de zekerheid, de bewustheid, de gevoelige zakelijkheid zou men kunnen zeg gen, waarmee het geschreven werd. Zij ont leedt het karakter en de eigenschappen van den vader zonder sentimentaliteit, zonder ophemelarij, maar tevens niet zonder eer bied, niet zonder genegenheid, alsof het een sympathieken vreemde gold. Zij ziet zóó ook de broers en zusters, rustig en zuiver, en blijft zelve waarneemster, uitbeeldster. Met dat al is zij onbewust de vertegenwoordig ster eener derde generatic. het kind van de zen tijd, een tijd die de wijze van zien dei- familierelaties grondig wijzigde. Dat lijkt mij een der interessante kanten van dit zeer goede boek. dat. naar het mij voorkomf, door Clara Asscher-Plnkhof uitstekend be werkt is. J. H. DE BOIS. trouwens aan Daphne's grootvader, den tee kenaar. gewijd. Deze oude Du Maurier' had in Parijs gestudeerd in den tijd van de roman tische school. In Londen verkeerde hij in den kring van Whistler en had omgang met Leigh ton, Millais en Burne Jones; tot de vrienden behoorden William Morris en Swin burne en nog meer artistieke beroemdheden van die dagen: een prachtig milieu uit de nieuwere kunsthistorie om er iets meer van te weten. Maar Daphne blijft, over haar grootvader vertellend, wat dat betreft aan de oppervlakte en is uit den aard der zaak uitvoeriger over zijn gelukkig huiselijk leven. Dat was een echt Engelsch huishouden, voor een artist buitengewoon solide gegrond vest, eenvoudig begonnen en zoo langzamer hand als de welstand toeneemt, een beetje meer met luxe en comfort versierd. In den beginnen kon Du Maurier slechts nu en dan ergens iets van zijn teekeningen kwijt raken, maar toen in 1865 de beroemde Punch-tee- kenaar Leech gestorven was. werd Du Mau rier zijn opvolger aan de teekentafel van dat wereldweekblad. Punch is wel een zeer eigen aardige onderneming en is dat op den hui- digen dag gebleven. Wat er de laatste eeuw aan teekenaars van belang in Engeland ge weest mag zijn heeft bijna zonder uitzon dering korter of langer tijd aan Punch mee gewerkt zoodat een serie jaargangen van dat blad voor de geschiedenis der Europee- sche caricatuur en humor onmisbaar is. Het Ls er nog altijd, als voor vele jaren, een soort regentenfamilie onder de medewerkers, die bij den dood of het vertrek van één hunner zichzelf aanvult. Daardoor is er in geest en in presentatie een regelmatigheid bereikt die onovertroffen bleef, terwijl het tot medewer king uitverkoren worden nog steeds een groote eer beduidt. Afgezien nog van de ho noraria, die even eerbiedwaardig zijn als de leeftijd van Europa's oudste spotblad. Du Maurier was een geestig man, opgewekt ook in het dagelijksch leven, een leuke vader voor zijn vijf kinderen, een prachtig echtge noot, zoodat het leven in dat gezin, in een tijd waarin ook aan pretjes en ontspannin gen minder opgeschroefde eischen werden gesteld dan tegenwoordig, op rolletjes liep. Hij had ook al eens geschreven: een roman „Peter Ibbetson" had de aandacht getrok ken. maar een volgend boek zou dat nog veel sterker doen. Dat was Trilby, de roman waarin de hyp nose gebruikt wordt om spanning in de han deling te brengen. Trilby heeft Du Maurier een fortuin bezorgd, eerst als boek. later als tooneelstuk Want nadat het boek door een zekeren Paul Potter voor het tooneel be werkt was, bracht de groote Beerbohm Tree het in 1895 voor het eerst op de planken en van dat moment af begon de wereldreis van het stuk, dat overal een successtuk werd. Ouderen onder onze lezers zullen zich Trilby nog herinneren, zooals het met Royaards als Svengali op het Leidsche Plein avond aan avond gespeeld is. Een der jongste kinderen van Du Maurier Gerald, speelde in de eerste opvoering bij Beerbohm Tree in een kleine rol mêe. Gerald had eindelijk toestemming gekregen aan het tooneel te gaan en het is elgenijk zijn leven dat door zijn dochter Danhne ons verhaald Cinema Rembrandt Luxor Frans Hals

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 14