2 QUP0NS RZ0N A. PRINS EEN VEILIGE HOOGE HUISTRAP IS GOUD WAARD Praliné eitjes ZATERDAG MAANDAG EXTRA DAGEN WOLLEN-, ZIJDEN-, KUNSTZ IJ DEN EN WASSTOFFEN Gevraagd Asthmalijders Nieuwe Cursus TYPEN f 10.— Stenografie Winkelhuis Winkelhuis Te Koop BEKWAME STRIJKSTER, LEERLING - NAAISTERS. HOOFDAGENTSCHAP. Te Huur TE KOOP GEVRAAGD De drukkeri j van Drukwerk Klompencentrale VRIJDAG 12 MAART 1937 HAARLEM'S DAGBLAD 15 HET TOONEEL De Wedstrijd van Cremer. (Slot). Helmers en Molière. Er was een opmerkelijk verschil tusschen de opvoeringen van Ado-D.V.S. en Helmers. Even als in De Dienstknecht in het Huis Manson, de dienstknecht, de alles en allen beheerschen- de figuur is, zoo is het de duivel in het stuk van dien naam van Molnar. Zoo domineerend is de rol van den duivel, dat men zelfs van een solorol, die tegen 'alle andere rollen in het stuk opweegt, zou kunnen spreken. Kreeg de dienstknecht bij Ado-D.V.S mijns inziens niet het hem toekomend deel en bleef de rol daardoor onder het vereischte niveau, de duivel daarentegen werd bij Helmers in alle opzichten zoo superieur gespeeld, dat de figuur in de voorstelling één en al schittering werd. De bedoeling van den schrijver kwam al thans naar mijn persoonlijke meening bij De Duivel dan ook meer tot haar recht dan bij De Dienstknecht in het Huis. Maar daartegenover stond, dat de overige bezetting van Helmers veel zwakker was en het evenwicht van de voorstelling door dat groote verschil wel wat te veel verbroken werd. Hier was een boven alles uitstijgende hoofdrol in een matige omgeving, bij Ado een zwakke hoofdrol in een sterk milieu. De duivel van den heer Wim Bischot is wel de groote verrassing van dezen wedstrijd geweest. Zelden zal men op een dilettanten- opvoering een rol van zoo groot formaat als deze duivel zoo vex*bluffend knap en sugges tief zien spelen. Geen der andere spelers in heel dezen wedstrijd heeft dan ook de ver gelijking met den lieer Bischot kunnen door staan. Hij was verreweg de matador, de ster in dezen wedstrijd. Alles was feitelijk even goed van dezen speler en ik zou hem in deze rol zeker niet onder Verkade willen stellen. Wat ik het meest in hem waardeerde was. dat hij geen imitatie van Verkade gaf. Hij had een eigen opvatting en speelde die prachtig lenig en werkelijk diabolisch uit. Zijn niet mooie, wat rauwe stem paste volkomen bij de fi guur van den duivel; zij gaf aan alles, wat hij zeide, het snijdende en sarcastische, dat hier verlangd' werd. Voortreffelijk was hij ook van plastiek, grime en kleeding. Waar lijk, dat was een volmaakt gespeelde rol welk een vaart gaf hij ook op sommige mo menten aan de voorstelling zooals men dit tot zijn gro.ote verbazing een heel en kelen keer van een liefhebber ziet. Dat aan hem de eerste prijs hoofdrol werd toegekend, zal wel niemand verbaasd heb ben. Bij een zoo in. allé opzichten excelleerenden duivel moest de omgeving wel teleurstellen. Men kan waardeeren, dat er distinctie over het geheel lag, dat er veel werk was gemaakt van de aankleeding van het tooneel en de dames en heeren behalve Elza hun toiletten en rokken goed wisten te dragen, in het spel, stegen deze Amsterdammers toch niet boven de middelmaat uit. Wanneer zij niet werkelijk spel hadden te geven, was het aeer voldoende, maar zoodra er „gespeeld' moest worden, konden zij het dilettantische niet wegwerken. Dit geldt zoowel van Jolanthe als van Alfred en Hans. Zij gaven in de speel- scènes het eene oogenblik te veel, het an dere moment te weinig en hun plastiek was dan dikwijls allesbehalve fraai. Bepaald onvoldoende was Elza. Zij had de rol niet begrepen of kon haar niet aan. Elza is het jonge, nog onbedorven meisje en zij moet in haar spel dus iets naïefs hebben. Als zij zooals in II anders wil schijnen, is dat van haar slechts spel. Van die bedoelin gen van den schrijver kwam slechts heel wei nig terecht. Ook was de speelster voor deze rol niet jong genoeg. Veel beter was Seiden Mizzi van mevrouw Bischotvan de Vrande. Zij had het type wel goed getroffen en speelde ook pittig, al denk ik mij zoo'n Weensch modelletje nog wat sappiger in haar uitdrukkingen en als ge heel wat „naturwiichsiger". Toch als geheel een aardig gespeelde rol. Als goede elementen in deze voorstelling noem ik hier nog het zeer vlotte tempo, de uitstekende rolkennis^n de lofwaardige re gie, die in de groote lijn het stuk tot zijn recht wist te doen komen. Want ten slotte mag men het de regie niet wijten, dat niet alle spelers acteurs en actrices zijn. „Molière" uit Utrecht zou zeker veel hoo- ger in de ranglijst hebben gestaan, wanneer de heeren e\*en goed waren geweest als de dames. Het is wel opmerkelijk, dat èn Sonna èn Niti eerste prijzen hoofd- en bijrol kregen en de vereeniging toch met de laat ste plaats tevreden moet zijn. In een stuk met zoo kleine bezetting, wreekt het zich onmiddelijk, wanneer twee der hoofd rollen niet sterk genoeg bezet zijn. Ik zou niet willen beweren, dat de heeren Hart en Jacobs slecht speelden als de kapitein en de assistent resident, volstrekt niet, maar hun spel ging toch niet boven middelmatig dilettantisme uit. Men voelde aldoor, dat zij hun rollen volkomen en zuiver begrepen, maar zij be schikten niet over voldoende techniek, om ook mimisch en plastisch hun innerlijke ge voelens tot uitdrukking te brengen. Vooral in het laatste bedrijf, waarin de schrijver de rol van Van Velzen geheel los laat en slechts alle aandacht heeft voor Sonna, schoot de heer Hart te kort. Hier had hij met zijn spel moe ten aanvullen, waar de auteur hem in den steek liet. De heer .Jacobs had als de assistent-resident een gemakkelijker taak en dit kwam in zijn spel ook tot uitdrukking. Het spél der beide heeren was voor een wedstrijd nu en dan niet altijd wat te zwak. Zeer goed daarentegen waren Sonna en Niti en ik zou haar zelfs uitstekend hebben durven noemen, wanneer zij werkelijk den in druk van Soendaneesche vrouwen hadden ge maakt. Soendaneesche vrouwen waren zij niet, noch in haar grime Sonna, die 'n zeer slech te pruik droeg, deed meer aan een Indiaan- sche dan aan een Indische denken noch in haar loopen, haar gang en haar spreken. Maar dat zal alleen de toeschouwers heb ben getroffen, die zooals ik in Indië zijn geweest. Ik vermoed dan ook, dat zij bij het publiek wel de illusie van Oostersche vrou wen wekten en dat is toch eigenlijk hoofd zaak. En wat het belangrijkste is dra matisch voldeden beide dames volkomen aan de eischen. welke de rollen van Sonna en Nita aan de speelsters stellen. Mevrouw van der Bilt-Kouw heeft Sonna met fijn begrip en sterk dramatisch accent gespeeld. In haar spel met Njo wist zij met eenvoudige midde len te ontroeren en het was vooral in het laatste bedrijf, dat zij ons de tragiek van deze vrouw volkomen deed gevoelen door haar overtuigend en krachtig spel. Ook Niti, de lijfmeid, werd eenvoudig, lief en gevoelig gespeeld. Zeer aardig en in goe den toon bijvoorbeeld was zij in het tooneel - tje met Aria Prawiro in I, bijzonder goed in haar medegevoel voor Sonna in m. De Soendaneesche klerk Arïo Prawiro werd zeer verdienstelijk getypeerd door den heer Heil, al was hij ook geen Soendanees. Een Soendanees bijvoorbeeld blijft uiterlijk veel onbewogener, ook als hij een vrouw het hof maakt. Uitstekend daarentegen was hij in de confrontatie in III, welk tooneel trou wens een der beste van heel de voorstelling was. Een bepaald zwakke plek in de voorstelling was Njo. Men kon moeilijk aan deze travesti gelooven en wij zagen in dit jongetje on danks zijn maniertjes aldoor het verkleede meisje. En in 't spel van mej. Van der Bilt hin derde ook herhaaldelijk de irriteerende iee- lijke houding met de handen op de knieën, waaruit men al te duidelijk zag, dat zij met haar handen geen raad wist. Zoo waren dus de indrukken van deze voor stelling nog al verschillend, maar de hoofd indruk was toch, dat de spelers zich met lief de en volkomen overgave aan dit stuk van Fabricius hadden gegeven. Wanneer zij in som mige booneelen te kort schoten# kwam dit althans bij de heeren door gebrek aan techniek. De regie had op loffelijke wijze gezorgd de Oostersche sfeer op het tooneel te brengen. Decor en aankleeding vielen te loven. Ook had men getracht de tropische avondstemming in m te verhoogen door het slaan op den „be doek", maar dit mislukte vrij wel geheel. En hoe zeer zou juist hier de mysterieuse sfeer van het Oosten hoor- en voelbaar hebben kunnen worden gemaakt, wanneer wij zacht en van uit de verte het klagend gezang, be geleid door de bedoek, zooals ieder oud- Indischman zich die herinnert, hadden ge hoord. J. B. SCHUIL. Zondag 14 Maart verloren zich: MIEN VAN VELTHUYSEN en PETER VAN SLOTEN Garenkokerskade 44 Coltermanstraat 5 zw. Ondertrouwd: W. J. VAN DUIN ass. accountant en H. G. FOCKENS lerares M.O. Lich. Oef. Huwelijksbevestiging. D.V. Don derdag 25 Maart a.s. 12.15 uur, Geref. Kerk Koediefslaan Receptie: Zaterdag 2o Maart a.s. van 20—21.30 uur Bronstee- weg 25. Heemstede, 12 Maart 1937. Heden overleed tot onze groote droefheid onze ge liefde Echtgenoot, Vader Behuwd- en Grootvader Abraham Overakker in den ouderdom van 78 jaar. Uit aller naam: F. C. OVERAKKER- MOERBEEK Bloemendaal, 11 Mrt. 1937 Bloemendaalscheweg 149 De teraardebestelling zal plaats hebben op Maan dag 15 Maart a.s. te 11 uur op de Algemeene Be graafplaats te Bloemen daal (Bergweg). De Nederl. Tooneelgroep. De „schrijver van de Stilte" is Jean Jacques Bernard, van wien wij ons „Martine" en „Le Feu qui reprend mal" in uitstekende Holland- sohe opvoeringen herinneren, wel genoemd. Spottend heeft men wel eens van den jongen Bernard gezegd, dat hij de „scènes a faire" door de „scène a taire" wilde vervangen. Het is een wel heel eenvoudig bijna simpel gegeven, dat de jonge Bernard in zijn nieuw ste tooneelspei Rijksstraatweg No. 6, heeft uit gewerkt. Aan de „Route Nationale 6", den groo- ten rijksstraatweg, waarlangs dag en nacht, het snelle autoverkeer gaat, van Parijs naar de Cóte d'Azure en de Middellandsche Zee In een klein huisje wonen daar drie eenvou dige menschen, papa Michel, moeder Elisa en hun dochtertje Francine. Voor papa Michel, den gepensionneerden ambtenaar beteekent dat huisje aan dien rijksstraatweg het lang gewenschte ideaal. Hij droomt er van de verre, wijde wereld, wanneer hij al die auto's voorbij ziet snorren en Francine droomt met hem mee. Van waar komen ze en waar gaan ze heen, al die mensahen, die daar in razende vaart voor bij vliegen. Hun stille ver laargen is, dat er nog eens een auto zal stranden in hun buurt en zij daardoor in contact mogen komen met die onbekende wereld daax buiten. Tot dat op een zekeren dag het lang verlang de wonder gebeurt. De auto van Antoine Vanier. een romanschrijver, blijft steken in een greppel en verbrandt; Vanier en zijn zoon zoeken hulp in het huisje bij papa Mi chel en zijn dochtertje en wanneer zij een maal zijn opgenomen in dit kleine gezin, on dervinden ook zij de bekoring van den een voud en de landelijke rust van dit voor.hen niéuw milieu. Maar al heel spoedig volgt de ontgoocheling. Vanier en Robert verstoren, zonder dat zij dit willen, de rust in het kleine huis. Antoine Vanier krijgt Francine lief, maar als hij tot de ontdekking komt dat de af fecties van het meisje naar den zoon en niet naar hem gaan en deze liefde door Robert niet beantwoord wordt, trekken de Vaniers verder en blijven Michel en Elisa weer met hun dochtertje alleen achter aan den groo- ten straatweg. De droom is uit en als papa Michel ®hoort. dat de rijksstraatweg zal wor den ..omgelegd" is ook alle illusie weg, want hij begrijpt dat er nooit meer een auto bij zijn huisje zal „stranden" en hij met zijn kleine Francine voortaan afgezonderd van de wijde, groote wereld zal wonen. Men ziet, eenvoudiger intrige is bijna denkbaar. Maar hoe fijn en teer heeft Ber nard dit gegeven in de eerste vier bedrij ven uitgewerkt! De verschillende personen spreken zich nauwelijks'tegen elkander uit. In de stilte, die tusschen de soms tastende woorden blijft hangen, wordt het ons klaar wat zij allen denken en voelen. Dit is geen stuk van sterke dramatische effecten. Het is alles van een soms roerende intimiteit. Wanneer deze vijf menschen in het vierde bedrijf aan tafel zitten, zonder bijna een woord te spreken, ieder met zijn eigen gedachten, staan zij klaarder en helderder voor ons dan het in een dialoog mogelijk zou zijn. De stilte geeft hier volkomen het gewenschte dramatische Jammer dat het laatste bedrijf zoo teleur stelt. Het stuk was met IV eigenlijk uit en wat daarop volgt is van geen beteekenis meer ja, hierin spreekt Bernard zelfs te veel. Want wat papa Michel daar zegt, wordt bijna rhetorisch en is daarom min of meer irri teerend. Maar wij zullen aan dit stuk een lieve herinnering bewaren door den poèti- schen. teeren toon. waarin de eerste vier bedrijven zijn geschreven In deze zuiveren, intiem en toon werd het ook door de artisten van de Nederlandsche Tooneelgroep gespeeld, althans door vier van hen. Cruys Voorbergh en Max Croiset gaven als Antoine Vanier en zijn zoon zeer fijn op elkaar afgestemd spel. Ook in hun spel was dat zoekende, tastende en teere, dat Bernard in zijn dialoog weet te leggen. Tusschen die twee was de verhouding van vader en zoon kameraden beiden prachtig geteekend en zoo kwam deze verhouding ook uit in het spel. Een ware verrassing was voor ons Jeanne Verstraete in de rol van Francine Wat was dat lief. teer en juveniel! Als een klein droom stertje stond zij daar voor ons met haar vra gende oogen. Het was heel, heel mooi en ont roerend jong. En een zeer aardige rol was ook Elisa, de moeder, de eenige, die met haar beide voeten op den grond stond door Rika Hopper eenvoudig en overtuigend gespeeld. Ben Royaards had als papa Michel een hem minder goed liggende rol. Hij spande zich ge ducht in dezen vader gestalte te geven maar deze inspanning was voor ons al te zichtbaar. Het bleef te veel komediespel, doch tot leven kwam Michel niet. De zaal was vrij goed bezet, maar het pu bliek reageerde althans voor een deel niet steeds zuiver op dit fijne stuk van Ber nard. De „stilte" werd nu en dan door een storend gelach verbroken, wat heel jammer was. Aan het slot was er echter hartelijk en langdurig applaus. J. B. SCHUIL Eenige en algemeene kennisgeving. Heden overleed na een langdurig lijden onze lieve Moeder, Behuwd- en Grootmoeder Maria Gabina Kampman weduwe van George Lodewijk Smit, in den leeftijd van ruim 77 jaren. Overveen, Adriaan Stoop plein 11, M. C. G. LIJSEN SMIT H. J. LIJSEN Ju'lianalaan 106: C. J. T. C. WIJNBERGH- SMIT H. J. WIJNBERGH Den Haag: Weduwe THEO D. SMIT— MEYER 11 Maart 1937 Liever geen bezoek De teraardebestelling zal plaats hebben vanaf Adriaan Stoopplein 11, Overveen, op 15 Maart e.k. te 12 uur op de Alge meene Begraafplaats te Haarlem, ingang Klever- laan. AUFGEBOT 5 wird zur allgemeinen Kennt- nis gebracht, dass 1. der Hafenarbeiter Fritz Wrobel, wohnhaft in Duisburg, Mühlenstrasse 22 (Hamborn), die beruflose Gertrud Le- wandowski, wohnhaft in Duis burg, Bergstrasse 2, (Hamborn) vordem in Zandvoort, Holland, die Ehe miteinander eingehen wollen. Duisburg, om 1 Marz 1937 DER STANDESBEAMTE Kantoren, Fabr., Winkels, enz. Gloeilamp 50 k. 27, 100 k. 53, 200 k. 66. Neemt proef. Prima. Al leen bij Rozenheek, t. 14450, Srhagchelstraat 6. mei de vermaarde noga-pralinévulling EN a/modehuiv! Psycho-Synthese Zondagmorgenvoordracht op 14 Maart a.s. v.m. 10.30 uur door den Heer B. v. d. MEER. Onderwerp: „De Verzoeking in ie Woestijn" in het gebouw van den Protes tantenbond, ingang Vestestr. 1. TOEGANG VRIJ NETTE AANK. MEISJES gevraagd. Stoomwasscherij ANNA, Bleekersvaartweg 4, Heemstede. door Heer van 37 jaar (midden stand) bijverdienste, onverschil lig wat, liefst vertrouwenspost. Zonder goede referenties zou steller dezer zich niet aanbie den. Br. no. 6393 bur. v.d. blad Groote Zit- en Slaapkamer (gestoffeerd) te huur gevraagd in Haarlem of directe omgeving- Voorzien van alle moderne com fort (tel., badkamer) etc. garage in onm. nabijheid. Br. no. 6395 bur. van dit blad Te koop: Inhalatie-apparaat „Electro-Atmos", zoo goed als niet gebruikt, voor helft van prijs, gekost hebbende 95. Br. no. 6398 bur. van dit blad Bouwterrein te koop pl.m. 2400 M2. n.b. Julianalaan, Overveen. -Te bevr. bij H. P. v. d. Aardweg, Beëedigd Makelaar- Taxateur. Kleverparkweg 225 Telef 11310. UW BOEKHOUDING ingericht en wekel. of maandel. bijgehouden door erv. Boek houder. Jarenl. refer. Telefoon 17170 Leeraar Piano en Theorie Dipl. A'damsch Conservat. Tempeliersstraat 20 FLINKE VERKOOPSTER gevr in drukke groenten- en fruitzaak, v. g. g. v. Br. no. 6391 bur. van dit blad NED. INST. 19»7 ZIJLWEG No. ZZ LET OP No.!:: ALLE MACHINES 15 Maart Lesuren dagel. van 10—10 u. Aanvang der nieuwe cur sussen 16 Maart 3.— p. mnd. 4 clubu. p. wk. Dinsdag en Donderdag 2.304.30 uur Lesuren avondcursus: Dinsdag en Vrijdag 7—9 uur. Spreekuren voor inschrijving 10—12, 1.30—5 en 7—9 uur. HET INSTITUUT d. iooo-den GESLAAGDEN. GRATIS PLAATSING- BiKIAI Te huur: modern winkelhuis met woning, gelegen Smedestr. (lioekperceel). Huurprijs billijk. Inl. Makelaars Niephaus en Blansert, Kruisweg 68 A, telef. 10269. t E HUUR Kruisweg met moderne pui. Huurpr billijk. Inl. b. d. Makelaar Henk Th. Fibbe, Nassau- straat 14, Tel. 13781 HET SCHOENREPARATIEBEDRIJF „DE CENTRALE" KLEINE HOUTSTRAAT 2 blijkt een „SUCCES". Santpoort, Terrasweg, modern huis, 6 kamers, zolder aangel. tuin. Koopsom 6000. H. P? v. d. Aardweg, beëed. mak. taxa teur, Kleverparkweg 225, tel. 11316 GEVRAAGD BEKWAAM DAMESKAPSTER, bij MAISON SCHUTTER, Kleverparkweg 70. VROOM DREESMANN, HAARLEM, vraagt voor direct alsmede enige NETTE Aanmelden bij den portier, ingang Gierstraat. RDWIELVERZEKERING, die door nieuwe condities en methodes uitstekende mogelijkheden tot massaomzet biedt, heeft nog Hoofdagentschap voor HAARLEM vrij. Alleen actieve en solide firma's komen in aanmerking. Brieven No. 5045, MAX R. NUNES, Amsterdam. Bekend fabrikant van een goed ingevoerd product op huis houdelijk gebied, vraagt voor HAARLEM en OMSTREKEN EEN IJVERIG WERKER om den verkoop van dit artikel op zich te nemen. Alleen personen van onbesproken gedrag, gelieven te solliciteeren onder nr. 6396 aan het Bureau van dit Blad. Tobt toch niet!! Uw huis wordt wel verhuurd of verkocht, geeft 't maar op aan H. P. v. d. Aardweg Beëedigd Makelaar - Taxateur Kleverparkweg 225, Tel. 11310 Deze heeft als oud-Hoofdambte naar Publieke Werken Gem. Amsterdam zeer veel relatiën. bijk. Schouwtjeslaan 55 GRATIS INSCHRIJVEN Santpoort Terrasweg, schitte rend huis met aangel. tuin, 6 kamers, te aanvaarden naar verkiezing. Huur 37.50 p. mnd. H. P. v. d. Aardweg, Beëed Mak. Taxateur, Tel. 11310. Klever parkweg 225. Meubelen en net gedragen Kleeding Overbeek, Jansweg 59 tel. 13256 Haodms do^Uad HAARLEM Voor: Voor direct R.K. MEISJE gevraagd, van 9 tot 5 uur. Ju lianalaan 57, Overveen. VOORJAARS AANRIEDING De NIEUWSTE COSTUUMS ontvangen vanaf 7.50—29.00 lOOOden PANTALONS vanaf 0.86— 8.50 GABARDINE REGENJASSEN vanaf ƒ11.9 I COSTUUM NAAR MAAT vanaf 25.00 I WED. H. v. ALPHEN - BREESTRAAT 9 - HAARLEM. Vereen.-Drukwerk Handels-Drukwerk Familie-Drukwerk Massa-Oplagen Periodiek en UitiloiUnd good reriorgd op d«n tijd dito wij b«loTca TEGEN BILLIJKE PRIJZEN en kost sléchts enkele zilverlingen in de Op het Pleintje Reitzstr. 1, Dr. Leijdsstr. 10, Tel. 11784, levert overal heen franco thuis

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 3