Zang en Muziek. Champagne Wals. Twee hoofdnummers. Een detectivefilm. LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN ZATERDAG 13 MAART 1937 HAAREEM'S DAGBE'AD s FILMNIEUWS Beniamino Gigli in Jij bent mijn leven Een film met Beniamino Gigli, Jan Kiepua*a of Joseph Schmidt is vooral alles 2angfilm, waarin het scenario grootendeels bijzaak is, en er op berekend, den zanger zooveel mogelijk gelegenheid te geven, zijn stemgeluid te laten hooren. iiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiüiniiiiiniiüii op, waarom het publiek blijkbaar wel inte resse heeft voor een dergelijke film, die vrijwel uitsluitend uit operafragmenten bestaat, ter- wijd de operagezelschappen er maar zelden in slagen een volle zaal te krijgen? Doch dat is tets, waarmee de onderhavige film niets te maken heeft. Remlbraii'dt Dat hierbij de logica wel eens heel erg uit het oog verloren wordt en het scenario geweld wordt aangedaan, schijnt de regisseurs over het algemeen niet te deeren. Het is daarom een bijzondere verdienste van de makers van „Jij bent- mijn leven", dat zij zich niet aan dit euvel te buiten zijn gegaan, doch een film hebben samengesteld, waarvan de behandeling natuurlijk verloopt en waarin de zanger desondanks volop gelegenheid krijgt te zingen. Men heeft dit heel handig gedaan, door den- hoofdpersoon (Beniamino Gigli) de rol van operazanger te laten vervullen, zoodat we niet alleen een góede film, doch bovendien een aan tal operafragmenten te genieten krijgen. Onwillekeurig dringt zich echter de vraag De Paramount- jubileum film- Champagne Wals is de film, waarin Para mount bij het 25-jarig jubileum heeft willen toonen, waartoe men op het oogenblik in staat is. Een film, gemaakt met den opzet: „Kijk, dat kunnen we tegenwoordig!" Als zoodanig weigeren wij deze film evenwel te accepteeren. Wij zijn er van overtuigd, dat men op het oogenblik meer kan presteeren, en ook gepresteerd heeft. Desondanks is Champagne Wals een film, waarmee we ons enkele uren koste- JrraiHlS Jrisils lijk geamuseerd hebben; een vlotte, charmante amuse mentsfilm, die als feestfilm uitstekend ge slaagd is. Maar nogmaals, dat dit de top prestatie is, waartoe de film op het oogenblik in staat is, weigeren wij te gelooven. In Weenen. de stad van de wals. de stad van Johan Strauss, doet de Amerikaansche baud van Buzzy Bellew zijn intred een verovert er in één slag het publiek. Kostelijk is het tafereeltje-bij de ontvangst op het station, waar tenslotte het geheele publiek door het rhythme van de „Tiger-rag" wordt meeee- sleept. Maanden lang trekt Buzzy Bellew's band volle zalen, en het walspaleis van Strauss moet het tegen deze ongelijke concurrentie afleggen. Het publiek taalt niet meer naar de oude, overbekende muziek. Dit blijkt, als Strauss met zijn orkest, waar bij Elsa, zijn kleindochter als zangeres op treedt den grooten haringvijver oversteekt. Want met evenveel enthousiasme als Bellew door het Weensche publiek werd ingehaald, begroet New-York de daar nog vrijwel onbe kende Weensche wals. De film eindigt met de verzoening tusschen wals en iazz. want Elsa arrangeert, om Buzzy, cue inmiddels in Ame rika teruggekeerd en zonder werk is. te hel pen. 't gezamenlijk op treden van band- eh walsor leest. In een gr.ootsehe slot scène spelen de beide orkesten, naast elkaar gezetentegelijk de Weensche Wals en de Tiger Rag. wat niet zoo valsch klinkt als men zou denken. Op ingenieuse wijze schui ven beide „in elkaar" en terwijl Buzzy op Strauss' viool de Blaue Donau" speelt, bege leidt deze hem op Buz zy's saxofoon. Een genoeglijke, amu sante film, waarin de ouderen het hart kun nen ophalen aan Strauss' meesleepende walsen en de jongeren kunnen genieten van de 100 procent Ame rikaansche jazz. De hoofdrollen wor den gespeeld door Gla dys Swavthout en Fred Mc. Murray, die een zuivere, eerlijke ver tolking van hun rollen geven. Beniamino Gigli vervult een hoofdrol in Jij bent mijji leven". (Rembrandt). Een andere vraag is, of het uit zuiver cine matografisch standpunt bezien juist is, een rolprent uit verfilmde operagfragmenten sa men te sitelQen. Wij meenen. dat er voor de film. met haar vrijwel onbegrensde mogelijk heden, een andere taak is weggelegd. Wat niet wegneemt, dat „Jij Benit mijn le ven" als zang- en muziekfilm uitstekend ge slaagd is. De zang van Gigli hoeven wij niet meer te roemen. Ook den scenarioschrijver hebben wij reeds een pluim op den hoed ge stoken. Rest ons dus slechts, het spel van Isa Mirada, die een knappe dubbelrol vervult te noemen. De fotografie is over hét algemeen zeer goed, terwijl de scène, waarin die rnenschen in de straat door Beniamino's zang geboeid worden, uitstekend van regie is. film is, dat als de angstige spanning voor wat zich daar op de machine afspeelt, te hevig voor de toeschouwers dreigt te worden, de camera verlichting brengt, door ettelijke rei zigers. waarmee we al kennis hebben gemaakt, in hun coupé weer even voor het voetlicht te brengen. Daar is de knappe chirurg, die in zijn coupé een hinderlijke, praatzieke, oude jonge juffrouw lyeft, een stel oplichters, een detec- tieve, een moeder met acht woelige spruiten, een overhaast getrouwd paartje, een juffrouw, die iedereen een tractaatje tegn drankgebruik wil aansmeren, enz. enz. En die allen gaan met de honderden andere passagiers in razende vaart hun ondergang en bloc te gemoet. Ge heel in de ban van het vreeselijke drama, dat zich daar voor Uw oogen aan het voltrekken is. beleeft ge alles mee, en een zucht van ver lichting ontsnapt u, als ge den trein lang zaamaan vaart ziet minderen en eindelijk tot stilstand ziet komen. De tweede hoofdfilm: „De Pseudo-Spion" is een spannende spionnagegeschiedenis, bewerkt naar het gelijknamige boek van Sir E. Phillips Oppenheim, en waarin de dubbelrol wordt ge speeld door Edmund Lowe. Ieder, die de boe ken van Oppenheim kent, weet dat de oplos sing en ontknooping altijd pas op het aller laatst komt. Nu is het voor de bespreking van deze film een moeilijk geval, moeten we hier \e „clou" onthullen, of moeten we vertrouwen ip de scherpzinnigheid van de bezoekers? De Pseudo-Spion speelt in 1914. Er is een inter nationaal munitie-syndicaat, dat in Londen een spïonnage-centrum wil organiseeren, waar van het streven moet zijn de machtige Engel- sche oorlogsmachine lam te slaan. Het syndi caat bedient zich van. naar het denkt, den Duitschen baron Leopold von Ragenstein, die een.sprekende gelijkénis vertoont met den En- gelschen edelman Everard Dominey. Samen hebben ze in Oxford gestudeerd en door een toeval ontmoeten ze elkaar in Duitsch Oost- Afrika. Verder willen we van deze intens span nende film niets meer vertellen, alleen de be zoekers nog een beetje op weg helpen met de volge»de samenvatting: „Door zijn vrouw ver- De laatste rit en de pseudo-spion. O, o. wat een avond in Luxor! Het is bijna te 'eel! Men valt van de eene opwinding in de andere. In „Zijn laatste Rit" rijdt een machi nist. die den pensioengerechtigden leeftijd bereikt heeft, zijn machine met- een vaart van 140 K.M. door alle onveilige seinen en langs alle stations, waar hij had moeten stoppen. Zijn ontslag heeft hem danig aangegrepen en als hij dan, juist voor hij zijn laatste rit zal gaan maken, meent te ontdekken, dat zijn vrouw hem bedriegt met den stoker, die bij hem op de locomotief staat, dan is de maat vol. De zenuwen worden hem de baas en hij wordt krankzinnig. Het zal een recordrit worden, denkt en zegt hij met zijn over spannen brein. Jij en ik en allemaal gaan er aan. wie voor dezen tocht een retour heeft genomen heeft zijn geld weggesmeten. Het geestige en talentvolle van de regie van deze EngeLsche Luxor Wera Engels en Edmund Lowe in „De Pseudo Spion". (Luxor). laten wegens een misdaad, die hij nimmer be gaan had, wierp hij zich in den strijd tegen een spionnage-complot. dat zijn vaderland noodlottig dreigde te worden". Gladys Swarthout en Fred Mc. Murray in de Par amount-jubileum- Mm Champagne Wals". (Frans Hals). Warner Oland en Boris Karloff. ..Charlie Chan in de Opera" is een echte griezelgeschiedenis, een film. die ge moet zien om de sensatie en de sensatie alléén. Een ril- en bibberhistorie, die het eenmaal zoo beruchte „Spook van de Opera" in de herinnering terug roept. Lon Chaney, die toen heele werelddeelen met zijn luguber „spook" deed huiveren, heeft thans een waar dig opvolger gevonden in Boris Karloff, want zoo er één op 't oogen blik tot het scheppen van ,.griezel"-rollen in staat is, dan is't zeker wel deze man met zijn uiterst expressief masker. Karloff is hier de mysterieuze eenling, die als een dreigende schim rondwaart en schrik en ontsteltenis verspreidt waar hij zich ook vertoont. Hij is de onbegrepene en de bedrogene, die in al zijn „unheimliche" verschrikking levensgroot voor ons staat. Prachtig speelt hij de rol van den rusteloos opgejaagd en zonderling, die het leger van achtervolgende politiemannen altijd iets te vlug af is en zich haast in het niet schijnt te kunnen oplossen, Waarlijk, de hoofdrol van dezen spannenden detective roman is den mysterie-speler Karloff „op het lijf" geschreven en zou door een ander bezwaarlijk beter vertolkt kunnen worden. Zoo suggestief als hij de figuur van den be drogen zanger Barelli uitbeeldt, zóó meester lijk is Warner Oland In zijn rol van den Chi neesehen detective Charlie Chan. Eigenlijk evenzeer een huiveringwekkende figuur, deze glimlachende Mongool, zooals hij met zijn dikwijls geveinsde hoffelijkheid zijn taak vervult en de schakels aaneen weet te rijgen tot den keten, die naar de oplossing van het mysterie voert. Deze beide rasacteurs zijn dan ook de dragers van het stuk, zij zijn het, die deze Edgar Wallace-achtige geschiedenis tot haar volle waarde doen komen. Warner Oland in de nieuwe Charlie Chan-film, waarin hij Boris Karloff als tegenspeler heeft. Liefhebbers van gezonde sensatie zullen in Charley vChan in de Opera" ongetwijfeld een kofje naar hun hand vinden. De film zal het zeker „doen" bij het Haarlemsche publiek. Aan de hoofdfilm gaat een uitgebreid voor programma vooraf. Behalve het journaal, waarin geslaagde opnamen voorkomen van de skiwedstrijden op Ypenburg, bevat deze „filmische" hors d'oeuvre een impressie van de Maartsche wispelturigheid, een komisch filmpje met Buster Keaton in de hoofdrol, een teekenfilm en een muzikale fantasie met zang en dans, waarin o.a. Paul Godwin en zijn orkest en de beroemde zangeres Irene Eisinger optreden Jamboree-propaganda-actle te Haarlem ingezet. Met de aanbieding van een brochure aan den burgemeester. Als inzet van de Jamboree propaganda-actie te Haarlem is gisteravond aan Burgemeester C. Maarschalk van Egmond en Rinnegom een exemplaar van de Jamboree-brochure over handigd. Vijf a zeshonderd verkenners hadden zich met kleurige schilden op hun fietsen op de Groote Markt opgesteld. Verscheidene yells en liederen werden ten gehoore gebracht, terwijl het politiemuziek corps vaderlandsche liederen speelde. De brochure werd op het stadhuis aan den burgemeester aangeboden door de heeren M. C. dé Jong, districts-commissaris van „De Nederlandsche Padvinders", B. Nooy, dis tricts-commissaris van „De Katholieke Ver kenners" Oubaas J. C. Smit. propagandaleider van de Jamboree te Haarlem en mr. Julius Hoog. voorzitter der af deeling Haarlem van de Ned. Padvinders. De brochure werd overhandigd door den ver kenner Bob Dootjes, terwijl commissaris M. C. de Jong een toepasselijk woord sprak. Vóór de overhandiging aan den burgemees ter is aan, den bisschop van Haarlem Mgr. J. P. Huibers een exemplaar van de brochure aangeboden door 4 groepen padvinders. Vandaag wordt een aanvang gemaakt met den verkoop van de brochure waartoe de stad in verschillende wijken verdeeld is, die alle door de padvinders zullen worden bewerkt. Het batig saldo van den verkoop zal in het Jamboree-fonds worden gestort; dit fonds is opgericht met het doel, ook minvermogende padvinders aan de Jamboree te laten deel nemen. Wij twijfelen niet of vele Harlemmers zul len deze interessante brochure in bun bezit willen hebben en daardoor het hunne er toe bijdragen om de Jamboree die vooral voor Haarlem van zoo groot belang is te doen slagen. Hierna sloeg de burgemeester vanaf het balcon het défilé der padvinders gade. RADIO PROGRAMMA ZONDAG 14 MAART. HILVERSUM I 1375 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA. 8.00 AVRO. 8.55 Gram.pl. 9.00 Sportnieuws. 9.05 Tuin- bouwpraatje. 9.30 Orgelspel. 9.45 „Van staat en maatschappij", causerie. 10.00 Zondags school. 10.30 Rem. Kerkdienst. 12.00 Orgelcon cert: 12.10 „Is geloof een goedkoope oplossing", causerie. 12.40 Kovacs Lajos' orkest, orgelspel en zang. 1.15 Schilderij-bespreking. 1.30 Jack Hylton en zijn Band. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Concertgebouworkest en solisten. 4.00 Gram.pl. 4.10 Schaakles. 4.35 AVRO-Dansorkest. Sport- reportage. 4.55 Berichten ANP. 5.00 Gesprek ken met luisteraars. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP. 6.20 De Ramblers. 6.50 Gram.pl. 7.00 Populair pro gramma mmv. solisten en het VARA-Theater- orkest. 8.00 Berichten ANP, Mededeelingen. 3.15 Operette-uitzending. 9.30 Radiojournaal. 9.45 Gram.pl. 10.00 Omroeporkest en solist. 10.40 „Nederlanders op avontuur", causerie. 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 AVRO-Dans orkest en gram.pl. HILVERSUM II 301 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.00 NCRV. 7.45— 11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gram.pl. 9.45 Hoog mis. 11.15 Gram.pl. 12.15 KRO-orkest. 1.00 „Kent U de Kruisvaart?", causerie. 1.20 R K. Ettensch Mannenkoor. 1.35 Gram.pl. 1.45 Ver volg Koorconcert. 2.00 Godsd. onderricht voor ouderen. 2.30 KRO-Symphonie-orkest. 3.25 „Finland en mijn Vicariaat", causerie. 3,40 Ver-, volg KRO-Symphonie-orkest. 4.15 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr.pl.) 5.50 Evang. Luth. Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50 „Christus in uw gezin", causerie. 8,10 Berichten ANP. Mede deelingen. 8.20 Gram.pl. 3.30 KRO-orkest en Gram.pl. In de pauze: Vragenbeantwoording. 9.50 Radiotooneel. 10.30 Berichten ANP. 10.40— 11.00 Epiloog. DROITWICH 1500 M. 12.50 Het Rich. Crean-orkest. 1.35 Fred Hartley's Sextet mmv. solist. 2.20 Tuinbouw- praatje. 2.40 BBC-orkest BBC-koor en solisten. 3.40 Gram.pl. 4.20 Relig. causerie. 4.40 Het Black Dyke Mills orkest. 5.20 Missiepraatje. 5.40 Orgelspel. 6.05 Eugene Pini's tango-orkest. 6,50 Filmpraatje. 7.05 Het Stratton-Strijkkwartet en solist. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids- oproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radiotooneel. 9.55 Alb. Sandler en zijn orkest mmv. soliste, 10.50 Epiloog. RADIO PARIS 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl. 11.20 dito. 12.20 Orgel concert. 1.20 Marlev-orkest en zang. 3.20 Zang en Coestier-orkest. 7.05 Gram.pl. 8.00 Kerk koor- en orgelconcert. 9.05 Radiotooneel. 11.20 12.50 J. Bouillon-dansorkest. BRUSSEL 322 M. 9.25 Gram.pl. 10.20 Muzik. causerie en gram. pl. 11.20 Gram.pl. 11.35 J. Sehnyders' orkest. 12.20 Salon-orkest. 12.51 Omroeporkest. 1.30 Gram.pl. 1.50 Orgelspel. 2.00—2.20 G-ram.pl. 2.50 dito. 3.20 Oud-Vlaamsch programma. 4.20 Kleinorkest. 5.20 Fud Candrix' dansorkest. 5.50 Radiotooneel. 6.20 Vocaal concert. 7.20 Salon orkest. 8.20 Bonte Avond. 10.30 Omroepdans- orkest. 11.20—12.20 Gram.pl. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Piano-voordracht. 3.20 Concert uit Ham burg mmv. solist. 9.20 Berichten. 9.5012.15 Rob Gaden's orkest en solisten. (Om 10.05 Weerbericht) RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) Chateaubriand. Door Johanne-- Tielrooy, Haarlem, Tjeenk Wil link. Uit de bibliographie over Chateaubrand. die Dr. Tielrooy aan zijn levensverhaal heeft toegevoegd, blijkt dat er in Frankrijk de laatste jaren weer vrij wat aandacht aan dezen Staatsman-schrijver is besteed. Het is een moedige onderneming van den Holland sehen letterkundige geweest. Chateaubriand's beeld ook voor zijn landgenöoten op te bou wen en daarbij af te zien van de in zwang geraakte gewoonte dergelijke levenshistories in een vorm te gieten, die wel niet direct die van den roman is, maar er toch eenlgszins op gelijkt en waaraan men dan den naam van histoire romancée pleegt te geven. Zoodanig is dit book van Tielrooy niet. Hoewel de mensch Chateaubriand met zijn ongedurig leven, zijn vele liefdes, zijn zeer verscheiden activiteit, zijn belangrijke be moeienissen in de zaken van den Staat, zijn lanp.duii'ge existentie hij werd tachtig jaar oud voor een in romantisch waas gehuld portret zeker een geschikt model zou zijn MAANDAG 15 MAART 1937. HILVERSUM I. 1875 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA; 10.0010.20 v.m. VPRO. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgenwijding; 10.20 Declamatie; 10.40 „Melody Circle"; 11.10 Ver volg declamatie; 11.30 Vervolg concert; 12.00 Orgelspel; 12.30 De Flierefluiters, zang en gram.pl.; 2.00 Piano-recital; 2.30 Gram.pl. 3.00 Gramofoonplaten en causerie: Het schoo ne gebaar; 3.30 Saxofoon en piano; 4.30 Voor de kinderen; 5.05 „Les Méhétriers"; 6.00 Orgel en zang; 6.30 Muzikale causerie; 7.10 Veiligheidspraatje; 7.30 „De Krekeltjes"; 8.00 Herh. SOS-ber.; 8.03 Berichten ANP; 8.10, Oratorium-uitzending; 9.15 VARA Groot-or kest en solist; 10.CO Berichten ANP; 10.05 Gram.pl.; 10.15 Vervolg concert; 11.00 Dans muziek (Gr.pl.) HILVERSUM II, 301 M. NCRV-uitzendïng. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mil* ziek (gr.pl,); 8.30 Gram.pl.; 9.30 Gelukwens schen; 10.30 Morgendienst; 11.00 Chr. Lec tuur; 11.30 Gram.pl.; 12.0.0 Berichten; 112.15 Gram.pl.; 12.30 Orgelconcert; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gram.pl.; 3.00 Voor tuinliefheb- bers; 3.40 Gram.pl.; 3.45 Schriftlezing; 5.00 Alt en piano; 6.00 Gram.pl.; 6.30 Vragenuur 7.00 Berichten; 7.15 Vragenuur; 7.45 Repor tage; 8.00 Berichten NP.; 8.15 Chr. Muziek corps „Euphonie"; 8.45 Lijdensmeditatie; 9.15 Vervolg concert; 9.45 Gram.pl; 10.00 Berich ten ANP.; 10.05 Chr. Residentie-Mannenkoor en gram.pl.; 10.45 Gram.pl. Hierna Schrift lezing. DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gram.pl.';> 12.20 Bijbelsche causerie; 12.45 Het BBC- Northern Ireland Orkest en soliste; 1.35 Or gelconcert; 3.20 Het Harp-Trio; 4.20 Jazzmu ziek (gram.pl.); 4.50 Piano-recital; 5.20 „Your passport", lezing; 5.35 Frank Walker's Octet; 6.20 Berichten; 6.40 Reportage; 7.10 Orgelspel; 7.40 Geraldo's orkest en solisten; 8.20 Causerie; 8.50 Cembalo-recital; 9.20 Be richten; 9.40 Buitenlandsch nieuws; 9.55 BBC-orkest en solist; 11.05 Declamatie; 11.20 L. Stone's dansorkest. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl.; 12.20 Poulet-kamer- orkest en zang; 2.55 en 3.55 Gram.pl.; 4,20 Orkestconcert; 5.50 Quatre-mains; 6.05 Zang, 6.50 Quatre-mains; 7.05 Zang; 8.20 Radio tooneel; 9.05 „La dame de Blanchefleur", opera. KEULEN, 456 M. 5.50 F. Hauck's orkest; 7.50 Gram.pl.; 11.20 SA-orkest; 12.35 Nedersaks. Symphonie-or- kest; 3.20 Omroep-Amusementsorkest; 5.20 Omroepkleinorkest; 7.30 Westduitsch week overzicht; 8.20 Gevarconcert; 9.50 Omroep orkest. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gram.pl.; 12.51 Kleinorkest; 1.30 Om roeporkest; 1.50 Gram.pl.; 5.20 Omroépdans- orkest; 6.50 en 8.20 Gram.pl.; 8.35 Conserva toriumconcert; 10.30 Gram.pl. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Zang, viool en piano; 8.10 Militaire causerie; 8.20 Radiotooneel; 9.20 Berichten; 9.50 Het Stamitz-kamerorkest; 10,05 Weer bericht; 10.20 Gevar. programma. geweest, heeft deze'schrijver die omhulling versmaad en allicht gemeend, dat er in de bloote zakelijkheid van Chateaubriand's le- van al romantiek genoeg stak. Hetgeen niet kan worden ontkend En ongetwijfeld heeft Tielrooy's boek daardoor in ernst gewonnen, al zij mede van eenige aantrekkingskracht op de massa afgezien, die, historisch en lit terair minder geschoold, op een lichtelijk fantastische aankleeding der feiten verzot Is, Tielrooy's Chateaubriand is een uit stu diezin en wijsgeerige onderzoekingsdrift ge boren werk. Hij is uitgegaan van de vragen, die hij zich stelde: „Hoe ziet het er in het binnenste van zulk een „groot romanticus" uit?" en „Welk is het echtheidsgehalte in het werk van den „vader der Fransche ro mantiek"? (voorbericht). Om daarop een bevredigend antwoord te kunnen geven zal een berg werk moeten ver zet zijn en de resultaten daarvan biedt hij zijn lezers in de bijna twee honderd pagina's zijner portretschets aan. Ernstig en betrouw baar, als al wat Dr Tielrooy verricht, is deze schets. Men mag evenwel aannemen dat verschillende lezers ook een verschillenden kijk op dat binnenste van den grooten ro manticus aan den dag leggen, ja zelfs in ver schillende mate er nieuwsgierig naar zijn. Hoewel de schrijver van de „Mémoires d'Outre-Tombe" ook in Holland tachtig jaar geleden nog veel gelezen werd, vrees ik dat voor menigen beschaafden landgenoot thans de ndam Chateaubriand meer associatie met een weelderig bereiden beefsteak dan met een grafzerk teweegbrengt. Voor hen is dit boek niet geschreven. En de overigen zullen zich, na lezing van Tielrooy's werk, het recht willen voorbehouden over den vader der Fransche -romantiek niet zonder gemengde gevoelens van eerbied te denken Per slot van rekening is hij in het maatschappelijke een opportunist en in het litteraire een rhetoor. al spreidt hij in beide qualiteiten de schitte rendste eigenschappen ten toon. Wat wij in onzen tijd onder een „karakter" verstaan is hij niet. Niet ondoordacht sprak ik van een moedige onderneming van den Hollandschen auteur, voor een Chateaubriand belangstel ling te vragen, zonder dezen te wikkelen in het kleed der wisselende kleuren van fanta sie en waarschijnlijkheid, hem integendeel, als het ware. naar het leven in gips af te' gieten. Maar daar raken wij juist de ver dienste van dit omvangrijk werk van onzen vroegeren stadgenoot. In den kring der stu deerenden zal het onmisbaar wezen, overrijp als het is aan gegevens over C.'s tijd en per soonlijkheid. Voor wie daarbuiten staat, zou veel minder misschien moer effect sorteeren. Maar dat, was des schrijver's bedoeling niet en zij die, wat hij gaf, gebruiken kunnen, zullen hem ongetwijfeld erkentelijk zijn. Van Passie tot Pasclïen. Lij- dens en opstandingsverzen van Nederlandsche Dichters. Baarn. Bosch en Keuning. In de aardige Libellen Serie dezer uitge vers verscheen dit weer aantrekkelijk uit ziende boekje, met een keur van gedichten, die in deze dagen gaarne gelezen mogen worden. (Hieronder vinden, onze lezers nog eenige andere nummers, die ons dezer dagen bereikten. Zooals men weet worden, wat de litteratuurafdeeling betreft, de auteurs van christelij'ken huize door deze uitgevers ver zorgd). In Van Passie tot Paschen zijn van de jon geren verzen van Willem de Mérode, Alber- tine Steenhoff. Jo Kalmijn-Spierenburg. W. A. P. Smit en Jan Eekhout bijeengebracht en van de klassieken zijn er lijdens- en op standingsverzen van o.a. Jan Luyken, Hei man Dullaart, Jacobus Revius en Stalpart van der Wielen opgenomen. En daartusschen treft men enkele strofen van Guido Ge- zelle en Albert Verwey aan. Van den laatste, in deze week verscheiden meester, het prachtige Sonnet „O. man van Smarte, waarvan de beide eerste strofen: O Man van Smarte met de doornenkroon, O bleek bebloed gelaat, dat in den nacht. Groeit als een groote, bleeke vlam, wat macht Van eind'loos lijden maakt uw beeld zoo schoon. Glanzende Liefde, in eenen damp van hoon, Wat zijn uw lippen stil, hoe zonder klacht Staart ge af van 't kruis, hoe lacht gij soms zoo zacht God van Mysterie, Gods bemindste Zoon! Nieuw verschenen: Sally Salminen. „Katrina". Bekroonde ro man uit het Zweedsch, vert, door C G. Behrens. 416 pag. A'dam Andries Blitz. Gabriel Chevallier. Angst. Roman; vert. door M. W. Vos. 283 pag. A'dam. Arbeiders pers. Hans Waldenburg. En Abram toog heen uit het Duitsch vert, door A. Tieleman. 232 pag Baarn. Bosch en Keuning. Van de Libellen serie van Bosch en Keu ning te Baarn (uitgaven zonder jaartal) ontvingen wij nr. 133 Jeremias de Decker. Bloemlezing uit zijn Gedichten. Nr. 137 Willem de Mérode. Tusschen ploeg en sikkel. Verzen van het land, en nr. 196 Dirk Verel. Vikings. Spel in drie deelen (alle plaquettes van 3246 pagina's). Alexander Cohen. Van Anarchist tot Mo narchist. 430 pag. Amsterdam. Uitgeverij De Steenuil. J. H. DE BOIS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 14