(UN/T IN LETIESEK Elizabeth, De Vrouw zonder Man M een colfei1 c/occl/coi OMDAT DE PRIJS LAAG IS? Ifan De bouwnijverheid te Haarlem. De nieuwe Openbare School in Haarlem-Noord. DIGESTIF RENNIE De „Zeearend" vliegt over den Oceaan. VRTTDAG 2 APRIL 1937 HA ARi: EM'S DAGBLAD 7 HET TOONEEL HULDIGING ELSE MAUHS. Het was te verwachten, dat gisteravond bij het eerste weder-optreden na haar ziekte van mevrouw Mauhs onze stadsschouwburg stampvol zou zijn. Er was dan ook geen plaats onbezet en het publiek heeft Else Mauhs aan het slot een ovatie gebracht, waarin de diepe genegenheid en de groote bewondering voor onze eerste actrice wel op zeer treffende wijze tot uiting kwam. Reeds na de derde acte van ..Elisabeth, De Vrouw zonder Man" had het publiek haar staande toegejuicht en aan het slot der voor stelling rees heel de zaal onmiddellijk na het weder opgaan van het gordijn, op. en moch ten wij getuige zijn van een dier groote mo menten in onzen schouwburg, die altijd weer ontroeren door hun oprechtheid en sponta neïteit. Hoe groot de vereering voor Else Mauhs bij het Haarlemsch publiek is, heb ik persoon lijk mogen ondervinden bij de voorbereiding der huldiging van de actrice ter gelegenheid van dit eerste weder optreden in onze stad. Nog nooit te voren was de belangstelling voor een jubileum zoo groot en de deelneming zoo algemeen als voor de huldiging van giste ren. die in opzet niet anders bedoeld was als een eenvoudige bloemenhulde namens het Haarlemsch publiek. Als spreker op dezen avond heb ik mevrouw Mauhs dit tot mijn vreugde kunnen zeggen en mijn dankbaar heid en blijdschap mogen uiten met haar herstel. Blijde was het publiek in de eerste plaats voor de actrice zelf, die wederom in staat was haar groote kunst te geven en dankbaar dat het opnieuw van haar waarlijk koninklijk spel in de rol van Elisabeth had mogen genieten. Als blijvend souvenir' aan dezen avond mocht ik namens het Haarlemsch publiek mevrouw Mauhs met een bouquet orchi deeën een jade-hanger aanbieden en daar mee den wensch uitspreken, dar Neerland's grootste actrice nog zeer vele malen in Haar lem zou mogen optreden. Het duurde zeer lang voor mevrouw Mauhs zelf het woord kon nemen. Zij sprak haar dank uit in eenvoudige en gevoelige woor den en toen zij nogmaals, wuivend met haar zakdoek, naar voren trad, scheen het, of er aan de toejuichingen geen einde zou komen. Het was een groote en ontroerende tooneel- avond ook door het grandioze spel van Else Mauhs in de rol van koningin Elizabeth. Het leek mij toe, of haar spel in deze rol nog rijker van nuance, nog grootscher van uit beelding was geworden. Hoe waarlijk ko- ninklijk blijft haar spel heel den avond, zelfs in de momenten, waarin de koningin zooals in den slag dien zij Essex geeft zich het meest vergeet. Wie brengt als Else Mauhs zoo de „royalty" mee op het tooneel? Ook verder is de bezetting vair Josset's stuk dat wij in de eerste vier bedrijven meer ifcunnen waardeeren dan in de laatste acte urne'vrouw Mauhs volkomen waardig. John Go- bau gaf weer al zijn vurig temperament aan Essex hij liet zich in het begin zelfs wel eens te veel gaan tein koste van de duidelijk heid en Ko Arnold! was als Robert Cecil prachtig in zijn koele gereserveerdheid en ge slepenheid. Elias van Praag verving Cruys Voorbergh in de rol van Francis Bacon en trof mij vooral door zijn uitmuntende, fijne dic tie. Johan Fiolet speelde Lord Burghley in denzelfden geest als Gimberg het in de vroe gere voorstellingen heeft gedaan. Georgette Reyewsky was ook nu weder Mary Howard. Wij vernamen, dat Het Masker waarschijn lijk Zaterdag 17 April met Elizabeth, De Vrouw zonder Man in Haarlem terugkomt. Het lijkt mij wel zeker, dat ook dan de Stadsschouw burg stampvol zal zijn, vooral omdat de prij zen dan niet verhoogd zullen zijn zooals gis teravond. J. B. SCHUIL. MUZIEK Concertgebouw te Amsterdam Het abonnementsconcert van 1 April, het laatste van dit seizoen, was voor ons Haar lemmers belangrijk wegens de medewerking der Haarïemsehe R.K. Oratori urn ver ee n igdmg Ed. van Beinum voerde met dit koor en het Concertgebouworkest het „Te Deum" en het „Stabat Mater" van Verdi uit: de twee der vier „Pezzi Sacri", die ons hier verleden jaar op het concert der R.K. Oratoriiuimvereeniging in bewondering brachten voor de genialiteit van den grooten Italiaanschen meester en in ver bazing voor diens onverzwakte geestelijke frisohheid op zeer hoogen leeftijd. Want Verdi was 85 jaren oud toen hij de „Quattro Pezzi Sacri" schiep, vijf jaar nadat hij de muzikale wereld door zijn opera „Falstaff" verrast had. Was reeds de Haarlemsche uitvoering een openbaring van ongedachte schoonheid, de Amisterdamsche werd dit in nog hooger mate, doordat ruu het eerste orkest van ons land, het onvolprezen Concertgebouworkest, het instru mentale deel vertolkte. Bovendien werd nu die ideale eenheid bereikt, die alleen dan verkre gen kan worden wanneer koor en orkest ge regeld onder dezelfde leidende hand werken. Zoo kwam onwillekeurig de wensch bij ons op, dat we in 't vervolg ook hier ter stede de me dewerking van het Concertgebouworkest bij de uitvoeringen der R.K. Oratoriumvereeni ging zouden verkrijgen. Tenslotte is de moge lijkheid daarvan slechts een financieele kwes tie, en dat de arbeid dier vereeniging een gunstige oplossing van die kwestie waard is, daaraan behoeven we na de uitvoering van Donderdagavond zeker niet te twijfelen. Het koor zong zijn gewichtige partij prachtig, met groote klankschoonheid zelfs daar waar het uiterste van de stemmen geëischt wordt de sopranen gaan tot de hooge b! en in 't bij zonder trof ons de heerlijke klank van de man nenstemmen, die sinds de vorige uitvoering een aanzienlijke aanvulling en versterking hebben ondergaan. Over het „Te Deum" en het „Sabat Mater de andere twee der „Pezzi Sacri" zijn voor koor a cape 11 a geschreven en kwamen dus niet voor uitvoering in aanmerking heb ik naar aan leiding van de Haarlemsche auditie geschreven. Verdi heeft zijn dramatischen zin daarin niet verloochend. Het Te Deum is een onafgebroken reeks van nu lyrische, dan weer dramatische momenten; in het Stabat Mater zijn bijna alle terzinen tot afzonderlijke toonschilderingen van felle kleur en aangrijpende werking ge worden. Hier zijn alle denkbare stemmingen verklankt, van deemoedige smeeking en diepe droefenis tot stralende glorie, en het is ver wonderlijk dat deze werken betrekkelijk zoo Belden worden uitgevoerd. ShchiA dan i& swi ctiMsi qasudkmp wanneer dit het figuur verbetert, aangenaam zit en de organen steunt. In één woord: een !li^4»ii? corset Dat zit! Dat houdt vorm! Dat is goedkoop! Art. 235. Een SKI model zeer lang over de heupen, volmaakte pas vorm. Zware broché stof, veter in den rug. r q nn Busc. met stof overslag 1 '.vjvj Art. 54-1. Moderne SKI bustehouder, voor in het midden gehaakt, wel- ke niet alleen voor slanke, maar ook voor gezette figuren, de jeugdige bustelijn, welke de we reldmode 1937 eischt, f o "7c geefti ^./D HOLLANDS BRON VOOR GOEDE CORS ET TEN AMSTERDAMHAARLEM .UTRECHT.BREDA.NIJMEGEN .TILBURG GROOTE HOUTSTRAAT 10 Het laatste abonnementsconcert was ook nog in andere opzichten belangrijk. Vooreerst door de uitvoering van een Concerto grosso van Torelli, dat door Van Beinum uit onvolledig materiaal met veel smaak en inzicht gerecon strueerd is en waarin de violisten Helmann en Hekster in voortreffelijk samenspel het „con certino" vertegenwoordigdenVoorts wegens de Amsterdamsche première van het Cellocon cert van Hdebrando Pizzetti, waarvan de dia bolisch moeilijke solopartij letterlijk vol maakt gespeeld werd door Enrico Mainardi. Zulk een absolute zekerheid, zulk een toon- schoonheid en warme, maar steeds binnen de perken blijvende voordracht behooren tot de groote zeldzaamheden. Het werk zelf is niet uitgesproken modem: het bevat vele mooie momenten, vooral in het Largo, maar is, mede door zijn groote lengte, weinig overzichtelijk en daarom althans bij een eerste auditie moei lijk als geheel te aanvaarden. In het eerste hoofddeel treedt de cello minder solistisch op den voorgrond dan in de beide volgende. Het slot is zeer eigenaardig: c wisselt af met een combinatie van des en d! De furieuze moei lijkheden, die vooral in de Finale opgestapeld liggen zullen de meeste cellisten wel afschrik ken. Ook het slotstuk van den avond was een première, maar een van een werk dat nage noeg een eeuw geleden geschreven werd: Spoartini'is Ouverture „Olympic". Frissche, kernachtige muziek van een slag, dat nu wei verouderd mag heeten, maar waarnaar men van tijd tot tijd nog wel met genoegen luistert. De vermaning, die Spontini in de veertiger jaren der vorige eeuw gaf, om maar niet meer te componeeren, aangezien hij zelf, Spontini, op het gebied der opera het laatste woord ge sproken had. is toch wel lichtelijk ongemoti veerd gebleken en Spontini's zelfoverschatting is dan ook door den tijd gestraft, want de meesten van tegenwoordig kennen den naam van den componist van „Le Vestale" nauwe lijks meer. Van hoe velen der tegenwoordige generatie zal die naam blijvend zijn? Van Beinum ontving van de leden der R.K Or. Ver. een prachtige bloemenmand. Willem Mengelberg woonde dit concert bij en uitte zijn groote voldoening, ook over de prestatie van het Haarlemsche koor K. DE JONG. Vijfde Haarlemsche Voor jaarsbeurs. Den eersten dag al druk bezoek. De eerste dag zette voor de Vereeniging van Huisvrouwen reeds dadelijk goed in en de vele mooie stands hadden niet te klagen over te weinig belangstelling. Het. aantal bezoekers aan de Beurs bedroeg dezen eersten dag reeds 1651. Gedurende den avond was het cabaret in de Tuinzaal overvol want daar traden de gevierde cabaretzangers Tholen en Van Lier op, terwijl de Harlem Kings onder leiding van den heer Jan Monnickendam door hun uitste kenden muziek veel bijval oogstten. HAARLEMSCHE JEUGD VEREENIGING „TEMPO". De Haarlemsche Jeugdvereeniging „Tempo" belegt op Woensdag 7 April 's avonds 8 uur in het gebouw van den Protestantenbond een jeugd-bijeenkomst. Doel van dezen avond is, de jongeren te informeeren over den strijd in Spanje. Als spreker tareed op ds. Mol van Charante, terwijl zooals dat steeds het geval is bij de ..Tempo'-bijeenkomsten, voor een uitstekend bijprogramma is zorg gedragen. O.a. zingt mevr. Menage Challa, aan de piano begeleid door Herman Kruit, Spaansche lie deren. Verder brengt een muziektrio Spaan sche muziek ton gehoore. Als bijzonderheid kan nog vermeld worden dat de entree niet alleen door betaling in geld, kan geschieden, maar dat ook met proviand, als tabak, sigaretten, thee, koffie, geconden seerde melk of verpakte levensmiddelen kan worden voldaan. AANBESTEDING Hedenmorgen werd door den Rijkswaterstaat te Haarlem aanbesteed het vernieuwen van een plankiergedeelte en vier stutstoelen, be- hoorende tot de werken van de Rijkszeehaven „Het Nieuwediep". Het laagst werd ingeschre ven door I. C. Kooyman te Harlingen voor 9340. VEREEN. VAN PROV. PERSONEEL IN N.-HOLLAND Propaganda-avond De propaganda-commissie van bovengenoem de vereeniging heeft een propaganda-avond georganiseerd, welke heden (Vrijdag) avond gehouden zal worden in het gebouw van den H. K. B. in de Tempeliersstraat. Het programma, dat 14 nummers telt, ver meldt o.a. muziek, zang, voordrachten, too neel, community singing en een propaganda- rede door den heer F. Kroon, voorzitter van den Alg. Bond van Prov. Personeel in Neder land. Bij verleden jaar vergeleken is er een kleine verbetering. In den laatsten tijd is er een geringe op leving in de bouwbedrijven te Haarlem te constateeren. Het is onmogelijk cijfers te krijgen over het aantal werkende bouwvak arbeiders. zoodat onze conclusie moet steu nen op het feit, dat er thans minder werk- loozen zijn. Daartegen kan weinig bezwaar worden ingebracht, want niets wijst er op, dat het aantal beoefenaars van die vakken in aantal zou zijn afgenomen. Het lijstje der werkloozen over de ver schillende vakken verdeeld ziet er als volgt uit; 1936 1937 Timmerlieden 637 559 Metselaars 218 188 Betonwerkers 41 36 Opperlieden 126 133 Grondwerkers 163 155 Heiers 23 22 Stucadoors 73 60 Loodgieters 98 83 Schilders 262 305 Totaal 1641 1541 Daaruit blijkt dus, dat het aantal werklooze bouwvakarbeiders op dit oogenblik precies 100 lager is dan een jaar geleden. Alleen de groep schilders ls belangrijk ge stegen. maar aan den Werkloosheidsdienst had men het vermoeden, dat dit slechts een tijdelijk verschijnsel is. Het weer is den laat sten tijd niet best geweest, zoodat aan te nemen is, dat daarom verschillende schil- derswerken nog niet begonnen zijn. Nu het wat. zachter en minder regenachtig wordt kan de hoop gekoesterd worden, dat er ook meer schilders aan den slag zullen gaan. Wij wezen eenige weken geleden reeds op het feit. dat er weer meer bedrijvigheid komt in den particulieren woningbouw. Het aantal leegstaande woningen is ook in de laatste drie maanden weer naar beneden ge gaan, zoodat de reserve op de woningmarkt die eerst zoo groot was. dat zij den bouw van nieuwe huizen zeer sterk vertraagde kleiner wordt en meer het normale percen tage nadert. Êen belemmerende omstandigheid is thans evenwel de stijging van de prijzen der bouw materialen die na den vol van den gulden is ingetreden. De heer J. Broertjes, directeur van de bouwmaatschappij ..Vondelkwartier'', die ten Noorden van de Jan Gijzenvaart in Haar lem-Noord de laatste jaren meer dan 400 huizen heeft gebouwd, verklaarde ons: Door de devaluatie is de prijs van de nieuw te bouwen huizen met meer dan 20 pet. naar boven gegaan. Vrijwel alle materialen zijn enorm in prijs gestegen. Voor hout bedraagt de verhooging niet minder dan 100 pet. LTzer is duur en ook nog moeilijk te krijgen. Alles gaat naar boven sanitair, tegels, steenen. Voor een huis dat ik in September kon le veren voor f 3700 moet ik nu f 4400 hebben. Dat moet natuurlijk in de huurprijzen ver rekend worden. Maar dat gaat nu juist heel bezwaarlijk. De loonen en salarissen zijn over het algemeen zoo gedaald, dat de menschen er niet aan kunnen gaan denken om meer te gaan verwonen, temeer niet omdat na de devaluatie verschillende levensbehoeften in prijs gestegen zijn. Als wij de devaluatie niet gehad hadden en dus nieuwe huizen konden bouwen tegen de huurprijzen van September 1936, dan zouden wij in dit kwartier nog Wij plaatsen een tweetal foto's van perspec tief teekeningen van de door de gemeente Haarlem te bouwen zesklassige school met gymnastieklokaal aan de Gijsbrecht van Aem- stelstraat (Haarlem-Noord). De bovenste foto geeft het beeld gezien uit N.W. richting langs de Gijsbr. v. Aemstelstraat. De onderste foto geeft de aanblik, gezien van het speelterrein en wel uit het zuid-oosten. Het speelterrein is omsloten door de P. C. Hooftstraat in 't oosten en de Constantijn Huygensstraat in 't westen. Een halve eeuw geleden Uit Haarlem's Dagblad van 1887 2 April: Onder Spaarnwoude zijn de eerste kievitseieren gevonden. Ze werden ver kocht voor f 2,50 per stuk, zoodat de ar beider. die het tweetal snapte, een goeden dag had. honderden nieuwe huizen hebben kunnen bouwen. Maar nu moeten wij voorloopig heel kalm aandoen. Ik ben er evenwel van over tuigd en het is mij gebleken dat anderen, die van die vraagstukken meer verstand heb ben dan ik, die meening deelen dat in de naaste toekomst de loonen en salarissen weer naar boven zullen gaan. Blijkt dit in derdaad zoo te zijn, dan zal een hoogere huur van f 0 50 per week i.als een gevolg van de gestegen bouwkosten der huizen) geen bezwaar meer zijn en zal de bouw van nieu we huizen weer in een sneller tempo gaan. Hotel „Oud Meeresteyn" Bestemd voor belastinginspectie en ontvangkantoor. Zooals wij melden is hotel Oud-Meeresteyn verkocht aan den Staat der Nederlanden. Naar wij thans vernemen is het gebouw be stemd voor de inspectie der belastingen en voor ontvangkantoor. ZOEKEN NAAR DE „VLIEGENDE HERTOGIN" DUURT VOORT. Naar Reuter uit Londen meldt, heeft het zoeken naar het vermiste vliegtuig van de hertogin van Bedford nog geen resultaat op geleverd. De pogingen worden voortgezet- Na jaren verlost van branderige pijnen ontstaan uit overzuring der maag. „Digestif Rennie is tot nu toe het eenige middel, dat mij verlichting gebracht heeft, en deze beterschap is onveranderd gebleven". Dit schreef ons de apotheker N. te Z. Geen wonder. Digestif Rennie Pastilles bestrijden deze klachten op geheel nieuwe wijze, door het overtollige maagzuur niet alleen te neutraliseeren, maar tevens ook te absorbeeren, terwijl bovendien de spijsver tering door het in deze pastilles voorkomende pancreatine en pepsine krachtig bevorderd wordt. Digestif Rennie Pastilles helpen snel en afdoende. Zij zijn prettig te nemen, men late één of enkele dezer smakelijke pastilles eenvoudig langzaam in den mond smelten. Verkrijgbaar bij alle apoth. en erkende dro gisten a f 0.40 per pakje en a f 1.25 per groot pak. omzetbelasting inbegrepen. PASTILLES (Adv. Ingez. Med.) FILMNIE UWS Knap camerawerk van Jan Hin. In Juli 1936 werd, in het kader van de Olympische Spelen, een oceaanrace voor zeil jachten gehouden van de Bermudas naar Hamburg, waaraan voor Holland werd deel genomen door de „Zeearend", voor dit doel ontworpen door den Amerikaan Olin Stephens en in opdracht van den heer G. Bruynzeel uit Zaandam gebouwd op de Amsterdamsche scheepswerf van G. de Vries Lentsch. Dit kleine scheepje, nauwelijks zestien en een halven meter lang, maakte met een be manning van zeven koppen, allen amateur zeilers, een tocht van ruim 4000 zeemijlen. Een tocht, waarbij vele moeilijkheden moesten worden overwonnen en het den zeilers niet steeds „voor den wind" ging. Des te fraaier was dan ook het resultaat van deze race. waar in de „Zeearend", na vijf en dertig lange, een zame dagen over den oceaan te hebben ge zworven, als vierde in Hamburg aankwam. Een prestatie, die onze bewondering afdwingt! Den vierden Juli 1936 vertrok de „Zeearend" met negen andere jachten, van de Bermuda's, om den grooten sprong over den oceaan te wagen. Het groote avontuur begon! Het was geen plezierreisje, want de beman ning moest elk oogenblik gereed staan om aan te pakken waar het noodig was. Voortdurend eischte het schip hen op, voortdurend waren aij in touw, bezield met slechts één gedachte: als eerste in Hamburg aan te komen. Onder de bemanning bevond zich de beken de cineast Jan Hin, die tevens een uitstekend zeiler is, en als zoodanig deze reis medemaak- te. Doch het bloed kruipt waar het niet gaan kan. en het spreekt vanzelf, dat in de weinige vrije oogenblikken de filmcamera ter hand werd genomen, om de steeds wisselende beel den van dezen tocht op den celluloidband vast te leggen. Voorwaar geen gemakkelijke taak. De ob jectieven van de camera, de filmcassettes wer den door het zeewater aangetast en zaten vaak onwrikbaar vast. Het filmen bleek geen klei nigheid aan boord, waar juist precies genoeg ruimte was als noo dig is. Terwijl het schip op de golven danste, moest de cineast oppassen, niet in den weg te loopen; voor hem opzij gaan kon niemand: terwille van de film kon niets herhaald of onderbroken worden. Het was immers een wedstrijd! Des te meer moet het ons verwonderen, dat Hin in staat was een zoo volledige en boven dien zoo fraaie reportage van deze race te vervaardigen, een reportage, die geen enkele watersportminnaar mag verzuimen te gaan den. En de anderenwel, voor hen is het nog veel dringender noodzakelijk om deze ilm die in 't Zondagochtendprogramma van 't Rembrandt Theater zal worden vertoond, met een toelichting van Jan Hin, te gaan zien, want hij zal de liefde bijbrengen voor deze ferme, zuivere, koninklijke sport. Rembrandt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 13