De lichte brigade Andere bioscopen LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN ZATERDAG 10 APRIL 1937 HAARLEM'S DAGBLAD 14 FILMNIEUWi, Een film met een bedenkelijke tendenz Het valt niet te ontkennen, dat de film een plaats is gaan innemen in onze samen leving, waardoor zij een zeer belangrijken invloed uitoefent op den smaak en de men taliteit van het publiek. Doch daardoor wordt den filmproducenten tevens een zeer groote verantwoordelijkheid opgelegd. Want niet alleen dat door aesthe- tiseh onverantwoorde films de smaak van het publiek grondig kan worden bedorven, bovendien kan ook de strekking van een film het publiek belangrijk ten goede of ten kwade beinvloeden. Karei Wasch heeft dit onderwerp aange roerd in zijn roman ..Visschers der menschen" en hij zegt daar I over den leider van FrailS Hals een groote fïlmon- derneming: en eenmaal,, met een verzonken menigte de bedwelming onder gaande van den modernen, kunstmatigen droom, overkwam hem het verlangen in dien droom, voor de tegenwoordige mensch- heid onontbeerlijk geworden, tot hen te spre ken, zijn woordelooze boodschap over te dragen." Nu zal niemand kunnen ontkennen dat de filmmaatschappijen instellingen zijn, waar voor financieel succes onontbeerlijk is, en dus op den voorgrond staat. Doch daarnaast dient de filmproducent zich bewust te zijn van de cultureele taak die hij heeft te ver richten, juist omdat zijn invloed op de massa zoo groot is. Dit hebben de makers van ,.De charge van de lichte brigade" helaas uit het oog verlo ren. Zij hebben een film vervaardigd, die één verheerlijking is geworden van de „frische fröhliche Krieg", een verheerlijking van het brute oorlogsgeweld, des te gevaarlijker waar ons dit gepresenteerd wordt in den vorm van den ouden „romantischen" strijd van man tegen man", en grootsch opgezette ruiter- charges. Bezien we de film uit zuiver cineastisch standpunt, dan moeten we erkennen, dat de regisseur Michael Curtis een uitstekende film heeft vervaardigd, die vooral in den climax van de charge van een huiveringwekkende echtheid wordt. Een film, die het technisch en artistiek vakmanschap van den maker af doend bewijst. Ook de rolbezetting, waarop we de namen van Enroll Flynn, Patric Knowles, Olivia de Havilland, Henry Stephenson en C. Henry Gordon aantreffen, is uitstekend. Doch de tendenz van de film wordt door deze technische superioriteit niet minder ge vaarlijk. Pygmalion De Hollandsche succesfilm met Lili Bouw meester, Johan Meesters en Eduard Verkade in de hoofdrollen. Komische film, vervaardigd naar G. B. Shaw's tooneelstuk „Pygtnalion" onder regie van dr. Ludwig\ Berger. San Francisco Knappe film van den regisseur W. S..van Dyke, die haar climax vindt in de aardbeving welke in 1906 San Francisco verwoestte. In de hoofdrolle Jeannette MacDonald, Clark Gable en Spencer Tracy. Man en vrouw Sterke speelfilm, vervaardigd naar het be kende boek van Sinclair Lewis „Dodsworth". Geestige, brillante dialoog en zeer goede psy chologische typeering. In de hoofdrollen Ruth Chatterton en Walter Huston. HENK KREEFT f In den ouderdom van ruim 60 jaar is in het St. Elisabeths Gasthuis overleden de heer Henk Kreeft, bekend als kapelmeester van het eertijds zoo bekende gezelschap van de drie K's: Kreeft-Kelly-Kiel. De laatste 5 jaar was hij directeur van de operettevereeniging „Bart Kreeft" hier ter stede en heeft ook hier zich zeer verdientse- lijk en bij vele Haarlemsche operetteliefheb bers bemind gemaakt. De teraardebestelling zal plaats hebben Maandag 12 April a.s. om 10.15 op de R.-K. Begraafplaats St. Barbara te Haarlem (N.) GELOOF EN WETENSCHAP Jeugddemonstratie. „RADIJS". De jongens van ,.De Kruisvaart" van de Cohort Kathedraal St. Bavo hebben gister avond in onzen Stadsschouwburg voor de leden van Geloof en Wetenschap een de monstratie gegeven, welke werd ingeleid door den Plebaan, den heer Filbry. De heer Filbry stelde de cultureele beteekenis van het werk van „De Kruisvaart" in het licht en bracht hulde aan de Ver. Geloof en Wetenschap, in het bijzonder aan den heer en mevrouw Vorstman, die het mogelijk hadden gemaakt, dat deze voorstelling in den Stadsschouw burg voor een zoo talrijk publiek werd ge geven. Voor de pauze werden eenige tableaux op gevoerd met voornamelijk religïeuse strek king. Wat bij deze tableaux wel het meeste trof was de diepe ernst, de devotie, waarmee al deze jongens in het bewegingskoor de evoluties uitvoerden en den tekst van het spreekkoor zeiden. Vooral het tableau van de „waardeering van den arbeid" met de mu ziek van Marius Monnikendam maakte in druk door de sterk rhythmische bewegingen en de discipline, waarmede deze werden uitge voerd. En het slottableau Liefde voor Volk. Vorstenhuis en Vaderland waarbij de tekst van Gabriël Smit door een jongen met mooie, klankrijke stem en veel begrip werd gezegd was in al zijn eenvoud frisch en gezond en vond dan ook weerklank in de volle zaal, die aan het slot het Wilhelmus mede zong. Na de pauze kregen wij het eigenlijke hoofd nummer van het programma, de opvoering van Radijs, een jeugdspel van den Vlaming Anton van der Velde, die het publiek voortdurend ge boeid en ook dikwijls vermaakt heeft. Radijs, een jonge wees, trekt met zijn vriend Bot de wereld door op zoek naar het Paradijs. Radijs is de incarnatie van het goede in den mensch, Bot is de materialist, die aldoor hunkert naar de aardsche lekkernijen. Door het land van de Lente, den Zomer en den Herfst gaan zij, tot zij eindelijk aanlanden bij den Winter, waar de rust en het einde hun wacht. Voor de Poort van den Hemel hebben de twee „vagebonden" tegenover Petrus verantwoording te doen van hun daden op aarde en worden de goede en slechte daden tegen elkander afgewogen. Zoo wel voor Radijs als voor Bot opent zich de He melpoort, als St. Joris, die hen heeft be schermd. het gewicht van de aalmoes, welke Bot hem geschonken heeft, in de schaal doet en in heilige vervoering betreden de twee jon gens de regionen waar enkel zaligheid hen wacht en engelenkoren zingen. Anion van der Velden heeft dit gegeven met fantasie en dichterlijk uitgewerkt, en daarbij ook aan de humor een groote piaats inge ruimd. Dit jeugdspel staat dan ook ver boven de spelen die wij doorgaans te zien krijgen, al vrees ik, dat aan de jeugd veel van de sym boliek zal zijn ontgaan. Toen ik een klein kereltje, dat naast mij zat, vroeg, of hij alles begrepen had, ant woordde hij mij zonder aarzeling „neen" en ik meen dat dit bij de meesten wel zoo zal zijn geweest. Het is eigenlijk meer een spel voor groote menschen, gegeven door de jeugd, al is het slot de rechtspraak van Petrus dan ook weer zeer naief en kinderlijk gedacht. Er komen in dit spel zeer fijne, poëtische gedeelten voor, vooral wanneer Radijs en zijn vriend Bot in de lente in het land van den droom zijn aangeland. En een kostelijke echt Vlaamsche figuur is „Bot", dien wij een kruising van Tijl Uilenspiegel en Lamme Goedzak zouden kunnen noemen. Deze Bot werd in de opvoering van gisteren verrassend goed, volksch, levendig en sterk realistisch en met zoo'n gezonden, natuurlijken .humor gespeeld, dat het tintelend van leven werd. Hoe deze jeugdige speler zich geheel in zijn rol gaf. bleek wel het meest in het tooneel, toen Bot voor Radijs dood viel en hij door zijn vriend op zijn rug werd weggedragen. Dat was zóó frappant zuiver van spel, zoo overtuigend in de plotselinge verstarring van het lichaam van dezen knaap, als wij nauwe lijks bij een jongen hadden kunnen verwach ten. En Radijs, de meer idealistisch aange legde vriend van Bot, kreeg ook in dit spel alle relief, zoodat er een aardige contrast werking tusschen de 2 vrienden was. Trouwens heel de opvoering was zeer ver zorgd en de regie van Anton Sweers heeft zoowel aan de poezie als aan den humor van dit spel alle recht doen wedervaren. De sym bolische decors van de lente, den zomer, den herfst en den winter deden het zeer goed en geestig gevonden was ook het decor voor de hemelpoort. Daar werd door al die jongelui met groote ernst en toewijding gespeeld. Geen oogenblik was er sprake van hapering in de tekst en het spel was over het algemeen ook levendiger en natuurlijker dan wij het door gaans bij de jeugd zien. Een afzonderlijk woord van lof verdient St. Pieter, die zoo zui ver gearticuleerd sprak en zoo levendig ook speelde. Het zeer talrijke publiek bleek voortdurend mee te leven met dit zoo gevoelige, dichter lijke maar ook dikwijls rijk-humoristische spel en heeft aan het slot van zijn dankbaarheid blijk gegeven in een warm. hartelijk applaus. J. B. SCHUIL. „SNELVERBRAND". De Eerste Hulpverg. „Snelverband" hield gisteravond haar 27ste jaarlijksche alg. ver gadering, welke zich in een buitengewoon goede opkomst van de leden mocht verheu gen. In zijn openingswoord heette de voorzitter in het bijzonder de doctoren W. B. Smit en Terpstra hartelijk welkom. Het jaarverslag van den secretaris vermeldde een vooruit gang in het ledenaantal, en wel met 39, zoo dat Snelverband dus momenteel 222 leden telt. 12 leden slaagden vorig jaar voor het Ongevallendienstexamen. De O. D. werd voor 1741 ongevallen 1936 opgeroepen en in vele gevallen werd de eerste hulp door leden ver leend in samenwerking met leden van an dere corporaties. Deze samenwerking geschiedde in uitste kende harmonie. Verder werden posten be trokken bij verschillende festiviteiten, op voetbal en korfoalvelden en bij wandeltoch ten. Op de in Delft gehouden wedstrijden in E. H. b. O-, kwam de Seniores-damesploeg met een lsten prijs uit het strijdperk, terwijl ook de Jun. heerenploeg een prijs wist te veroveren. Het jaarverslag van den penning meester vermeldde een zeer klein batig saldo over 1936. De begrooting voor het jaar 1937 sloot in ontvangsten en uitgaven met een bedrag van f 845. In het jaarverslag van de Bootcommissie werd dank gebracht aan allen voor de spon tane zoowel financieele als daadwerkelijke medewerking. De beide boottochten, die op 24 en 25 Juni 1936 werden gehouden, kon den geheel door de binnengekomen vrijwil lige bijdragen worden gedekt. De commissie hoopt ook dit jaar, geholpen door de gelde lijke bijdragen, haar taak te kunnen volbren gen en de gebrekkige kleinen en volwassenen weer een zonnigen dag te bezorgen. De aftredende bestuursleden, J. H. Fort- gens, voorzitter; en N. Hartog, magazijn meester, werden bij acclamatie herkozen. De 2e voorzitter bood namens het lid Libosan en echtgenoote aan de vereeniging een vaandel aan, dat door den voorzitter onder harte lijke bewoordingen namens de vereeniging werd aanvaard. Hij hoopte, dat dit vaandel een symbool moge wezen voor den goeden geest, die er onder de leden dient te heer- sohen. Voor de viering van het 30-jarig bestaan werd een commissie benoemd, beslaande uit 3 bestuursleden en de leden mej. Kroonsberg en den heer Gramkow. Dr. W. B. Smit gaf 'n toelichting over den cursus van den Lucht beschermingsdienst. Verder bracht Dr. Smit nog een hartelijk woord van dank aan Dr. C. L. W. Ruys voor hetgeen hij als lid van de examencommissie van den O. D. heeft vol bracht en sprak nog een woord van hulde aan de nagedachtenis van Dr. M. Mauritz, eveneens lid van die commissie, die zijn taak opvatte, op een wijze die navolging verdient. Dr. Terpstra zal de plaats van Dr. Ruys bij den O. D. innemen. Bezoek van Fransclien. 1.50 Yascha Krein's Zigeunerorkest. 2.20 Decla matie. 2.45 De BBC-Zangers. 3.20 Het Commo dore Grand-orkest. 4.20 Relig. causerie. 4.40 Fred Hartley's Sextet mmv. solist. 5.20 Missie praatje. 5.40 Het BBC-orkest mmv. soliste. 6.35 irilmpraatje. 6.50 Radiotooneel met muziek. 7.35 Vioolvoordracht. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Hoorspel. 9.50 BBC-Theaterorkest mmv. so list. 10.50 Epiloog. RADIO PARIS 1648 M. 6.10 en 7.20 Gram.pl. 10.20 dito. 10.50 Orgel concert. 11.40 Gram.pl. 11.50 Pascalorkest en zang. 2.20 W. Pradys-orkest. 2.50 Zigeuner ensemble Bagretzoff. 2.20 Orkest en solisten. 4.20 Colonne-orkest, Amicitia-koor en solisten. 6.50 Radiotooneel. 7.35 Zang. 7.50 Radiotooneel. 9.50 Gram.pl. 10.20—11.50 J. Bouillon-dans- orkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Westduitsch Kamer orkest. 9.20 Gram.pl. 10.50 Orgelconcert. 11.20 Omroepkleinorkest, vliegeniersorkest en piano duo. 12.25 Nedersaks. Symphonie-orkest en NDSAP-Orkest. 2.20 Mannenkoor. 3.20 Om roepkleinorkest en solisten. 7.20 „Der Frei- schütz", opera. 9.5011.20 O. Kermbach's dans- orkest. BRUSSEL 322 M. 8.25 Gram.pl. 10.35 A. Felleman's orkest. 11.20 Gram.pl. 11.50 Salonorkest. 12.30 Kleinorkest. 12.50 Orgelspel. 1.35 Gram.pl. 1.50 Zang, 2.15 Gram.pl. 2.35 Kamermuziek. 3.20 Gram.pl. 4.20 Lucien Hirsch' orkest. 5.05 Radiotooneel. 6.20 Gram.pl. 7.20 „Het muzikantenmeisje", ope rette. Hierna tot 11.20 Het Omroepdansorkest. Aan de Bollenstreek. Men schrijft ons uit Hillegom: Dat er in Frankrijk groote belangstelling bestaat voor onze bloeiende bollenvelden blijkt wel uit het feit dat er verschillende extra- treinen loopen van Parijs naar Rotterdam. Op 17 April komt er een met 500, op 24 April 2 met 1000 en op 1 Mei 1 met 500 personen. Van Rotterdam gaat de reis dan verder met A.T.O.-bussen naar Sassenheim, Lisse en Hil legom. Het plan bestaat om de gasten te Hil legom in „nationaal" costuum door meisjes bloemen te doen aanbieden De bestorming van een Britsch-Indische voor post door de horden van Surat Kahn in „The Charge of the Light Brigade". (Frans Hals). ZONDAG 11 APRIL. HILVERSUM I 1875 M. 8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Geref. Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek. 12.15 KRO-orkest. (Om 1.00 Boekbespreking). 2.00 Gram.pl. 2.20 KRO-Symphonieorkest. (Van 3.153.30 „De Band tusschen Koloniën en Moederland", cau serie. 4.15 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.05 Ge wijde muziek (gr.pl.) 5.30 Orgelconcert. 6.00 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna: Orgelspel. 7.45 Sportnieuws. 7.50 KRO-orkest. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 KRO-Melodisten mmv. solisten. 9.15 Gram.pl. 9.30 KRO-Kamer- orkest mmv. solist. 10.10 „Het Huwelijk", cau serie. 10.30 Berichten ANP. 10.4011.00 Epiloog. HILVERSUM II 301 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 8.00 AVRO. 8.55 Gram.pl. 9.00 Sportnieuws. 9.05 Tuin- bouwpraatje. 9.30 Orgelspel. 9.45 „Van staat en maatschappij", causerie. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Protestantsche Kerkdienst. 12.00 Orgel concert. 12.10 Filmpraatje. 12.35 „Platen uit Prins Bernhard's koffer". 12.50 Omroep orkest. 1.25 Schilderijbespreking. 1.30 Gram.pl. I.40 Mannenkoor „Kunst naar Kracht". 2.00 Boekbespreking. 2.30 Gevar. programma. 3.25 Het Omroeporkest en solist. 4.10 Schaakles. 4.35 Sportreportage. 4.50 Gram.pl. en evtl. Sport nieuws ANP. 5.00 Gram.pl. 5.30 Kinderuurtje. 6.05 Sportpraatje. 6.20 Sportnieuws ANP. 6.25 Gitaar-duetten. 6.45 Declamatie. 7.00 VARA- Theaterorkest en solisten. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Het Concertgebouw-orkest. 9.05 Radiojournaal. 9.20 Kovacs Lajos' orkest, AVRO-Girls en solisten. 10.20 „Musica anti- qua". 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Het AVRO-Dansorkest. BRUSSEL 484 M. 8.20 Gram.pl. 9.20 A. Felleman's orkest. 10.20 Gram.pl. 10.35 Carillonspel. 10.55 Gram.pl. II.20 Salon-orkest. 11.40 Gram.pl. 11.50 Klein orkest. 12.30 Gram.pl. 12.501.30 en 2.05 Gram.pl. 1.50 Pianorecital. 2.05 Gram.pl. 2.20 Harmonie-orkest. 4.35 Reportage en Gram.pl. 6.35 Zang. 7.20 Bonte Avond. 8.20 Hoorspel. 8.40 Vervolg bonte avond. 9.30 Omroepdansorkest. 10.20—11.20 Gram.pl. DEUTSCHE ANDSENDER 1571 M. 7.20 Oude Dansmuziek. 9.20 Berichten. 9.50— 12.15 Fritz Weber's dansorkest. In de pauze: Orgelspel en om 10.05 Weerbericht. DROITWICH 1500 M. 12.50 BBC-Harmonie-orkest mmv. soliste. RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 12 APRIL 1937. HILVERSUM I, 1875 M. NCRV.- -Uitzending. 8.00. Schriftlezing, meditatie, Gewijde mu ziek (Gr.pl.): 8.30 Gram.pl. 9.30; 12.00 Be richten; 12.15 Gram.pl.; 12.30 Orgelconcert; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gram.pl.; 3.00 Voor tuinliefhebbers; 3.40 Gram.pl.; 3.45 Bijbellezing; 4.45 Het Utrechtsch strijkkwar tet; 6.00 Gram.pl.; 6.30 Vragenuur; 7.00 Be richten; 7.15 Vragenuur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.N.P.; Herh. SOS-Ber.; 8.15 Paaschbergkoor m.m.v. solisten en orkest; 9.45 Berichten A.N.P.; 9.50 Gram.pl. Hierna: Schriftlezing. HILVERSUM II. 301 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgenwijding; 10.20 Declamatie; 10.40 Orgelspel: 11.10 Declama tie; 11.30 Gram.platen; 12.00 VARA-orkest en Gram.pl.; 2.00 Gram.pl.; 3.00 Causerie „De werkloosheid en het sollicitatie-vraagstuk"; 3.30 Zangvoordracht; 3.45 Gram.pl.: 4.30 Kin deruur; 5.00 Gram.pl.; 6.05 De Ramblers; 6.30 Muzikale causerie; 7.10 Veiligheidskwar tiertje: 7.30 De Roodborstjes en Gram.pl.; 8.00 Herh. SOS-ber. 8.03 Berichten ANP.; 8.10 Oratorium-uitzending; 10.00 Berichten AN.P.; 10.05 Litausch-Europeesch concert; 10.35 Ensemble „Musica"; 11.30 Gram.pl. DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgelspel: 11.35 Declamatie; 11.55 Gram.pl.; 12.20 BBC-Welsch orkest en soliste, 1.20 Orgelconcert; 2.05 Het Bridgewater Harp-kwintet; 2.35 Gram.pl.; 3.20 Piano recital; 3.50 H. Engleman's kwintet; 4.20 Jazzmuziek (Gr.pl.); 4.50 Cello en piano; 5.20 Causerie „In Praise of Antiques"; 5.35 D. Hogben's Vocaal en Instrumentaal Ensemble, 6.20 Berichten; 6.40 Landbouwcauserie; 7.00 Theaternieuws; 7.20 Geraldo's orkest en so listen ;8.05 Komische voordracht; 8.20 Cau serie „What is Nutrition"; 8.40 Klarinet en piano; 9.20 Berichten; 9.40 Buitenlandsch overzicht; 10.20 BBC-Northern orkest; 11.20 Lew Stone's Band; 11.50 Dansmuziek (Gr.- platen) RADIO PARIS. 1648 M. 6.10 en 9.20 Gram.pl.; 11.20 Orkestconcert en zang; 1.20 en 2.20 Gram.pl.; 2.35 Zang; 4.50 Zang; 5.05 Piano-voordracht; 5.50 Ver volg zang; 6.05 Piano-oordracht; 6.20 Gra- mofoonpl.: 7.05 Pianovoordracht; 7.35 Zang, 7.50 „Le diable a Paris", operette 9.50 Gra- mofoonplaten. KEULEN, 456 M. 5.50 Fr. Hauck's orkest; 7.50 Omroepklein orkest 11.20 NSBO-orkest; 12.35 Nedersaks. Symphonie-orkest; 1.35 Schrammelmuziek; 3.20 Omroep-Amusements-orkest; 4.40 Zang en piano; 5.20 Omroeporkest, -kleinorkest, -koor en solisten; 6.20 Gram.pl.; 7.30 West duitsch weekoverzicht; 8.20 Omroepkleinor kest ;9.50 Omroeporkest. BRUSSEL, 322 M. 11.20 Gram.pl.; 11.50 Salonorkest; 12.30 Max Alexys' orkest; 4.20 Omroepdansorkest; 5.50 Salon-orkest; 6.15 Gram.pl.; 7.20 Om- roepsymphonie-orkest 9.30 Gram.platen. BRUSSEL, 484 M. 11.20 Max Alexys' orkest; 12.30 Salonorkest, 12.50 en 4.20 Gram.pl.; 4.50 Zang; 5.05 Viool recital; 5.35 Gram.platen; 5.50 Het Eldorado orkest; 6.20 Gram.platen; 7.20 Salon-orkest; 7.50 Radio-tooneel; 9.10 Gram.pl.; 9.30 Om roepdansorkest. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 Het Omroeporkest; 8.20 Maandover zicht; 9.20 Berichten; 9.50 K. Ristenpart's Kamer-orkest; 10.05 Weerbericht; 10.20 Gra- i mofoonplaten. Marie Gevers. De Reis naar het land van belofte. Den Ilaag, Z.-Holl. Uitg. Mij. Al schrijft deze Vlaamsche auteur in het Fransch en al moeten wij haar werk dan ook naar 'n Nederlandsche overzetting hier beoor- deelen een overzetting die ook ditmaal uit stekend geslaagd schijnt en door Martin J. Premsela verricht werd dat belet niet dat de lezer haar onmiddellijk, aan een paar zinnen slechts, herkent, zoozeer heeft haar schrijftrant een eigen karakter en schept een enkele alinea van haar reeds de haar eigen sfeer. Het is de sfeer van haar eigen huis en hof, haar boomen en haar bloemen, de legenden van haar Vlaamsche dorp. de spookhistories van haar oude huis. De lezer herinnert zich wellicht nog den geest Gul- dentop. die aan het leven der bewoners nog op geheimzinnige wijze deelneemt of de met zooveel genegenheid gedane verhalen over het leven op de oude buitenplaatsboeken, die in deze rubriek vroeger reeds met veel waardeering besproken zijn. In deze Reis naar het Land van belofte zal hij veel van het sentiment, waaruit Marie Gevers' werk ontstaat, terug vinden. Den te nuchteren mensch zal haar liefde voor de natuur misschien wel eens iets te geforceerd kunnen gaan lijken, alsof de schrijfster, om zich niet te herhalen in het overdrevene moest vervallen, dat aan gelegenheids-propa gandisten niet vreemd is. Doch wij gelooven wel aan de echtheid van het enthousiasme van Marie Gevers over de verrukkelijkheden der levende natuur, zelfs waar zij die meer als gastronoom, als smulpaap aan den rijken disch des levens beschrijft, dan als artiste, die zich vóór alles, tegen het uit het oog ver liezen van verhoudingen, moet behoeden. Boomen schonken Helene een genot voor alle vijf zintuigen, zegt zij. Ach ja, waarom niet? „En de smaak van een boom? Kan je een boom proeven? O sommige boomen smaken heerlijk! Een twijgje in je mond ne men is al voldoende. Er zit een zurig merg in de vlier: je proeft er, in de lente, het jonge uit. De esch maakt het puntje van je tong zoet, de linde ook, vooral zijn knoppen in April, de eik smaakt najaar-bitter; de els heeft iets wrangso, er is meer afwisse ling dan in de verschillende soorten tabak. Het is een onuitputtelijke vreugde voor de lippen, en een genot voor den geest, die zich door deze nieuwe gewaarwordingen verrijkt." Er Ls in Marie Gevers veel van de dichteres, waardoor voorkomen wordt dat men in haar te veel iets van een leidster eener natuur historische jongeliedenvereeniging zou gaan zien. Zij heeft iets der Oostersche dichter lijkheid geëerfd als zij haar boomen namen geeft. Regen-liefste of Kloek-in-de-Kou of Vreugd van 't Westen of Gedwee-in-den-wind Dat is niet alledaagsch, maar Helene, Marie Gevers' heldin en spreekbuis is nu eenmaal zoo, En daar danken wij dan nu ook de Reis naar het Land van belofte aan. Want aan een oud reisverhaal uit 1634, op zolder bij den jaarlijkschen schoonmaak gevonden ont leent zij de begeerte die reis voor een deel nog eens over te doen, drie honderd jaar later dus. „Korte ende geluekige Reyse van Broeder Jan van der Linden naar het H. Landt" heet te dat, in genoemd jaar te Antwerpen ver schenen boekske, en Helene vindt in de er varingen van Broeder Jan en in haar eigene zóóveel treffende overeenkomst dat het na trekken van dien tocht wel is waar slechts tot Marseille haar en haar man een ge lukkige en rijke vacantiebezigheid wordt. Zij nemen een jongen man en een jong meisje met zich mede en nu heeft Marie Gevers op buitengewoon aardige wijze Broer Jan's dag boek met de levens problemen van Helene en haar man, him beide jongens en Marie, het nichtje uit Maastricht dat daar onder de heerschappij eener oude tante dreigde te ver dorren, dooreengemengd en houdt ons met hun aller lotgevallen danig bezig. Het mag soms verrassend zijn hoe zij alles in hun le ven en in dat der jongelui, die zij in een Paaschvacantie bij zich verzameld hebben, met de Reyse van Broer Jan in verband brengt, dat neemt niet weg dat zij Helene fijne dingen laat zeggen en doen en dat Ma rie Gevers via haar, het zieleleven der jeugd, die van Broer Jan nog in ander opzicht dan de drie honderd jaar tijdsverschil, afwijkt, op begrijpende en genegen wijs bloot legt. Haar boek dat in de oorspronkelijke uitgaaf eenvoudig Le voyage de Frère Jean heet, heeft in het Hollandsch een nog beteekenis- voller naam gekregen. Want voor Mare en Marie, de jongelieden die met Helene en haar man meereizen, heeft die tocht in ieder op zicht het karakter van een reis naar het be loofde land gekregen en ook voor Helene en Lucien zelf is die niet zonder geestelijke bate volbracht. De lezer zal voortdurend door fijngevoelige inzichten getroffen worden en van Marie Gevers' dichterlijke wijsheid ge nieten, nog afgezien van het feit dat de reis die zij aan de hand van Broer Jan door Frankrijk ondernemen, zeer interessant is. Al kan ik dan ook voor dit boek als composi tie niet de waardeering hebben die ik, met mijn eerbied voor haar talent zou wenschen. ze is mijns inziens door de vermenging van dagboek en verhaal een te weinig aan nood wendige éénheid in den vorm dat neemt niet weg dat ook dit werk van de zeer sym pathieke schrijfster den lezers een. aantal uren van litterair genot zal kunnen schen ken, waaraan eenige profijtelijke bepeinzing niet. vreemd behoeft te zijn, zonder daarop zwaarwichtig aan te dringen. Het is in elk op zicht een „goed" boek. 3. K. van Eerbeek. Beumer en Co. Nijkerk, Callenbach. Een verhaal uit den Christelijken Midden stand. Beumer en Co. zijn behangers, stof feerders, verhuizers en nog zoo het een en ander in de goede stad Kampen en als er niets te behangen, stoffeeren etc. valt, is Beumer ook aanspreker bij de vereeniging voor begrafenissen. Het moeilijke leven van den kleinen man, ook in de provinciesteden, wordt ons in dit verhaal, dat negen dagen uit Beumer's leven bestrijkt uitvoerig voorgelegd, de moeilijkheden die een zoo zware strijd om het bestaan meebrengt scheppen vaak con flicten met de overtuigingen van den ge- loovige van christelijken huize en al laat Beu mer zelf de zorgen voor het dagelijksch brood nog wel eens luider spreken, om de stem van zijn bijbelsch geweten te overstem men, dan is daar zijn schoonvader, een on kreukbaar vroom man, om hem op hooger belangen te wijzen. Daar gebeurt in die ne gen dagen heel wat waardoor beroering komt in Beumer's innerlijk leven. Zijn vrouw krijgt in het ziekenhuis haar tweede kindje, in zijn afwezigheid verkoopt zijn moeder hun mooi ste karpet uit den winkel aan een oplichtster, hijzelf doet voor het eerst dienst bij de be grafenisonderneming en verhuist een inboe del naar Den Haag, waarbij het „schokkendst gebeuren" op den terugtocht plaats vindt. Dan rijdt hij in den nacht met den wagen bij Nunspeet tegen een boom op, hij reed veel te hard en was slaperig zoodat hij zich het ongeval, waarbij een kameraad van den wa gen geslingerd wordt en voor dood wordt op genomen, heeft aan te trekken. Het is niet oninteressant hoe de schrijver ons die ge- wetenspuzzles van den geloovig opgevoeden middenstander voorlegt, doch het is hier niet de plaats aan de mérites der overwegingen des ijverigen Beumers kritische aandacht te geven, en dat des te minder waar alles be trekkelijk goed afloopt en alles in orde komt. En de werkzame behanger, mee door de woorden van zijn schoonvader, in den ver vólge wel wat vaster in zijn ethische schoe nen zal zijn gekomen, na deze opwindende negen dagen. Beumer en Co. is onderhoudend geschre ven. Amusant zelfs hier en daar. In een ge makkelijke dialoog, die bekendheid met de menschen, die ze voeren, bewijst. Diep in gaan op de geestelijke moeilijkheden van Beumer doet de schrijver niet; het verhaal blijft de hoofdzaak en de auteur is een goed verteller. Den eenigen dialect-vorm waaraan hij als schrijver gehecht blijkt, is dat hij overal de h aan het begin der woorden weg laat en verder ook daar, waar men op de Ve- luwe gewend is die consonant in te slikken. Dat geeft hem tenminste nog aanleiding een aardigheid te plaatsen die ik onze lezers niet onthouden wil. Als Beumer met een paar vrinden de geboorte van de kleine Hanna bij den Burgerlijken Stand gaat aangeven, ont spint zich het volgende gesprek: 'oe moet 't kind 'eten? 'Anna. Anna. Elh - Hanna, zei Albert. Hanna? informeerde de ambtenaar. 'Anna De A van Albert of de A van Hendrik? De A van 'Endrik, zei de vader. 9 April '37. J. H. DE BOIS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 16