I DeitM Cefa I ROMANTIEK OF TECHNIEK? In Thijsse's Hof. Het dertigjarig jubileum van de teekenfilm. E' ZATERDAG 12 JUNI 1937 Dr. M. Euwe HAARLEM'S DAGBLAD Kemeri zal uitmaken welke stijl het beste resultaat oplevert. Aljechin heeft een bondgenoot. »p 13 Juni a.s. begint te Kemeri, een badplaats bij Riga, een internationaal tournooi van groote beteekenis. Er nemen 16 spelers aan deel, waaronder vijf van de topklasse, met name: Aljechin, Fine, Flohr, Keres en Re schewski. Daardoor zal Kemeri het grootste tournooi worden sinds Nottingham 1936. Deze wedstrijd zal in de geheele schaakwe reld de grootste belangstelling wekken en in het bijzonder ook in Nederland. Kemeri zal een krachtmeting worden tusschen twee ge neraties en tevens een krachtmeting tusschen twee stijlen. Aljechin vertegenwoordigt de oude genera tie en hij zal het hard te verduren hebben te gen zooveel jongere concurrenten Flohr. Fine, Keres en Reschewski. Zal het hem nog eens opnieuw gelukken zijn vroegere superiori teit te bewijzen of zal hij het moeten afleggen tegen de opkomende jeugd? Een tweede vraag is, welke stijl in dezen wedstrijd het beste resultaat zal opleveren, de romantische stijl van Aljechin of de meer nuchtere stijl van diens voornaamste rivalen. De krachtmeting beloof^ juist in dit laatste opzicht bijzonder interessant te worden, omdat Aljechin hier niet alleen staat: hij heeft een genialen bondgenoot in Keres, den Estlandschen groot meester. De romantici Aljechin en Keres te gen de technici, Fine, Flohr en Rechewski, een prachtig samentreffen, dat vermoedelijk tot een groot aantal levendige partijen zal lei den. ,De romantische stijl van Aljechin werd de laatste jaren vaak gecritiseerd. Zoolang Alje chin in dezen stijl steeds eerste prijzen won, koesterde men daarvoor louter bewondering. Toen hij echter in eenige wedstrijden (het eerst te Hastings 1933-1934) niet nummer een werd, begonnen de critici zijn speeltrant af te keuren. Zoo is het altijd en overal men moet succes hebben en dan wordt de gekozen speeltrant opgehemeld, maar wee als men den een of anderen keer faalt, dan verandert de bewondering, al gauw in het tegendeel. De opvatting dat de romantische stijl niet deugt, heeft in den allerlaatsten tijd een flinken klap gekregen door de verbazingwek kende successen van Keres, een romanticus van het zuiverste water. Keres doet in zijn partijen alles wat van zuiver wetenschappelijk oogpunt niet mag hij offert in de opening pionnen, hij wil persé aanval verkrijgen, hij stuurt zonder nood zaak op complicaties aan enz. Maar hij heeft succes en dit bewijst, dat de romantische stijl zeker niet minder kansen biedt dan de tech nische. Een teleurstelling van tijd tot tijd kan men trouwens met eiken stijl beleven. De resultaten van den wedstrijd te Kemeri zuilen grooten invloed hebben op de spelmode van den volgenden tijd. Er zal een slag ge leverd worden, die zal beslissen over de voor den romantischen of voor technischen speel trant. Van den uitslag valt m.i. maar weinig te zeggem. REPAREEREN VAN NUMEROTEURS DATUMSTEMPELS Wijnands v. Rensen 't Medaillehuis Schoterw. 78 o. kazerne tel 17256 (Adv. Ingez. Med.) VOETBAL. West-Europa—Centraal Europa. De Engelschman Jewell scheidsrechter. Naar wij vernemen heeft de commissie voor de spelregels van de F. I. F. A. den Engelsch man Jewell aangewezen als scheidsrechter voor den op 20 Juni a.s. in Amsterdam te spe len wedstrijd West EuropaCentraal Euronu WIJZIGING PROGRAMMA. De laatste wedstrijd voor het kampioen schap van Nederland FeijenoordBe Quick wordt niet as. Zondag, maar heden Zaterdag avond half acht gespeeld. Dit gebeurt ook met de bekerfinale SpartaanEindhoven (te 7 uur op het Spartaan-terrein). Ingelascht voor heden BleijerheideSport club Emma en voor Zondag: Aalsmeer A.P.G.S. Uitgesteld is BleijerheideLimburgia. HAARL. VOETBALBOND. Zondag 13 Juni: Finale Stads-Editiebeker: Zandvoort 2Kemphaan, zes uur, terrein E.D.O. Scheidsrechter J. Fortgens: grensrech ters Joh. Hendriks en J. H. van Mechelen. KAATSEN. NATIONALE WEDSTRIJDEN TE KOOG AAN DE ZAAN. Zondag 20 Juni a.s. houdt de kaatsclub Koog aan de Zaan een grooten nationalen wedstrijd, waaraan zullen deelnemen: Am sterdam, Zeist, Amersfoort. Den Haag, Hil versum, Bussum en Haarlem. DAMMEN. JUBILEUMCOMPETITIE HAARL. DAMCLUB- „GEZÉLLIG SAMENZIJN" ZAANDAM. Voor boven genoemde competitie, georgani seerd ter gelegenheid van het dertig-jarig bestaan der Haarlemsche Damclub. Damver- ecniging ..Gezellig Samenzijn" en damclub „Zaandam", speelde, Donderdagavond j.l. te Amsterdam de Haarlemsche Damclub tegen „Gezellig Samenzijn". De uitslag is 11—9 voor Gezellig Samenzijn. De meesters, die in Kemeri meespelen zijn goed uitgerust, zoodat men in het algemeen goed spel kan verwachten. Zeer gespannen ziet men de prestaties van Reschewski tege moet, die nu voor den tweeden keer aan een groot internationaal tournooi in Europa deel neemt. Van Nederlandsch standpunt bekeken in teresseert ons in het bijzonder het persoonlijk succes van Aljechin met het oog op de aanstaande revanchematch om het wereld kampioenschap. En voorts interesseert Ke meri ons, omdat 'de Nederlandsche kampioen Landau deelneemt. Deze heeft reeds in het tournooi te Ostende (April j.l.) bewezen.dat hij tot de meesterklasse behoort. Wel is Ke meri veel sterker bezet dan Ostende, maar men mag er op rekenen, dat Landau te Kemeri niet zal teleurstellen. DAMMEN. De match Springer—Raichenbach. Resultaat tiende partij: remise. Vrijdagavond werd te Leiden de tiende par tij van bovengenoemde match gespeeld. Het verloop was als volgt: Wit: SpringerZwart: Raichenbach. 3429 opening. 1. 34—39 17—22 Een ouderwetsch antwoord. Wit wijkt echter onmiddellijk af. 2. 32—28 11—17 3. 37—22 6—11 4. 41—37 1—6 5. 46—41 20—25 6. 40—34 19—23 Zwart wilde hier blijkbaar mee wachten tot veld 34 is bezet, om nu zelf in het bezit van het centrum te komen. 7. 28x19 14x23 8. 45—40 Wacht blijkbaar liever even om het centrum met 3228 te hernemen. 810—14 9. 50—44 5—10 10. 32—28 23x32 11. 37x28 16—21 12. 41—37 21—27 Reeds Zwart's 11de zet wees op een ontwik keling in dezen zin. Raichenbach acht zijn luttelen voorsprong van twee punten blijkbaar niet voldoende om nu reeds zeker te zijn van het winnen van den wedstrijd en de titelhouder huldigt het principe van Springer, toen die een voorsprong boekte, namelijk om de verdediging en consolidatie van zijn puntenmeerderheid te zoeken inden aanval! Het niveau der par tijen wint bij deze opvatting slechts. 13. 29—23 Wit richt zijn aanval nu niet op schijf 27 maar verplaatst dit stuk naar veld 28, het vijandelijke centrum. En theoretisch gesproker maakt Springer met zijn solide centrumpositie waaraan nog geen stuk is onttrokken, eer prachtige kans op een welslagen van een om- singelings- en aanvaltactiek tegelijkertijd. 1318x29 14. 33x24 22x33 15. 31x22 17x28 16. 38x29 11—17 17. 42—38 17—22 18. 38—32 Zet nu den aanval in tegelijkertijd met de bedoeling om door den ruil, welke Zwart thans moet laten volgen, de witte stukken rechts actief aan de omsingeling te laten deelnemen 1812—17 19. 32x23 13—19 20. 24x13 8x28. 21. 29—24 14—19 Gedwongen. Wit dreigt 24—19, 3430 en 40x27. Op 14—20 laat Wit slaan, op 9—13 volgt 20 en 34—30. 12. 24x13 9x18 23. 48—42 Op onmiddellijk 4338 volgt natuurlijk 28—32. 237—12 24. 35—30 De melding van de omsingeling. Het zwarte randstuk op 25 speelt hiei een voor Zwart on gunstige rol, daar na het doorstooten van schijf 30 naar 24 Zwart ruit 23 niet kan bezetten wegens de continu-dreiging 3430. 24~ 6—11 25. 30—24 11—16 Bereidt den opmarsch van schijf 6 naar veld 27 voor. De stand is na den 25sten zet van Zwart: Zwart 12 stukken op: 2, 3, 4, 10, 12, 15, 16 17. 18, 22, 25, 28. Wit 12 stukken op: 24, 34, 36, 37. 39, 40, 42 43. 44. 45. 47. 49. 26. 43—38 16—21 27. 34—29 15—20 Hier meent Zwart een „vreedzame" oplos sing te moeten nemen, waardoor zijn stuk op 28 verdwijnt. Op 272127 zou Wit kun nen offeren met 3631 en dan 3832 kunnen spelen, hetgeen hem den aanval zou hebben gelaten. 28. 24x15 28—33 29. 39x28 22x24 Een stand, waar nog niets van te zeggen valt. 30. 44—39 10—14 31. 36—31 21—26 32. 39—33 14—19 33. 33—28 2—7 34. 38—32 Het stuk op 15 vervult nu een eigenaardige taak. Schijnbaar geïsoleerd moet het straks dienen als steunbasis voor Wit's doorbraak naar dam. 3425—30 35. 49—44 30—35 36. 40—34 3—9 Een moeilijke positie, waarvan de opbouw veel vergt van de standenkennis en tact der spelers. De intuïtie voor den besten zet speelt een voorname rol. 37. 42—38 9—14 38. 47—42 18—23 39. 34—30 24—29 40. 30—24 Een pogen om uit het materieele voordeel dat nu volgt nog winst t* behalen. 4029x20 19x30 zou natuurlijk verlies opleveren. 41. 15x13 35—40 Een ..plakkertje" dat gemakkelijk tot remise leidt. 42. 28x10 40x49 43. 10—5 17—22 Dreigt nu 22—28. 44. 13—9 4x13 45. 32—28 49x46 46. 28x19 26x48 Remise. Een mooie partij door beiden Sterk behan deld. Raichenbach's centrumbezetting leidde niet tot de verwachte complicaties, doch dit doet niets af aan de technische prestaties van de spelers, die hiermede hun tiende ontmoeting hebben beëindigd. De stand is thans Rachenbach 11 en Sprin ger 9 p. De elfde partij wordt Zondagmiddag vier uur in hotel Peters te Borculo gespeeld. Eeti open, sc&tufdak in uw a utomobièl, doch dan een staaldahv, gespoten in de. kleur van uw wagen Een genot voor den bestuurder Gegarandeerd tocht-, lek- en rammelvrij N. V. Gebr. H. F. Kimman Wagenweg8-10 Plein 23-25 Telef. 13850 Telef 11578 (Adv. Ingez. Med.) CRICKET. HET PROGRAMMA VOOR ZONDAG. Eerste klasse: H. C. C. I—V.R.A. V.O.C.—Hermes-D.V.S. HaarlemH.C.C. 2. V.V.V.—Rood en Wit. Overgangsklasse H. C. C. 3—A. c. C. C. V. H.—H. B. S. ExcelsiorQuick- (N.) SpartaP. W. Tweede klasse A. Rood en Wit 2a—V.V.V. 2. A. C. C. 2Kampong. V.R.A. 2—R.I.O. Laren—S.C.H.C. 2. Hercules—Haarlem 2. Rood en Wit 2 b—U.V.V. Surrey wint van Somerset. Een extra-grillig verloop Vrijdag is de driedaagsche county-match SurreySomerset, te Londen op „The Oval" gespeeld, geëindigd in een overwinning van Surrey met elf runs, dus wel op het uiterste nippertje. Het verloop was zelfs voor cricket uitermate grillig. In de eerste innings maakte Serrey 406 (Sandham 56, Gregory 102, Squi res 116, Barling 53) waarna Somerset slechts op het randje den follow-on vermeed door het tot 264 te brengen (Lee 130). Hierop leek een draw waarschijnlijk, met first innings-points voor Surrey, maar de zaak liep heel anders. In Surrey's tweede innings nam Andrews, wiens cijfers de eerste maal 3—118 waren geweest, acht wickets voor twaalf runs en Surrey zat aan den kant voor35, zoodat Somerset plotseling weer een kans had om te winnen. Het moest daarvoor 178 maken. Op een wicket dat veel geleden had deed het deze sportieve poging en slaagde bijna. De freehitter Wel- lard was topscorer uit een totaal van 166 met 91 not out. Surrey won dus nog net met elf runs. Een buitengewoon spannend verloop! CRICKET IN ENGELAND. Op Lord's leed Yorkshire (1) 218 en 131 de eerste nederlaag, met innings nog wel, van het seizoen tegen Middlesex (10) 371. Surrey (15) 406 en 35! wint van Somerset (14) 264 en 166. Sussex (2) 4443 en 755 wint van Glouces ter (6) 230 en 287 (Hammond 160, zijn 4de century)Worcester 374 en 2086 wint van de Nieuw-Zeelanders 164 en 292 (G. L. Weir 134). Lancashire (8) 499 wint van Essex 199 '7) en 84. Derby (5) 187 en 2276 wint van Hampshire (11) 126 en 89. Cambridge Uni versity 387 en 471 wint van Northants 257 en 174. Warwick (9) 272 en 3508 (Santall 133, R. E. S. Wyatt 109) wint van Leicester (16) 399 en 2217 (gesloten). In een draw eindigde: Notts (3) 234 en 2818, dank zij een stand van het laatste wicket tusschen G. P. Heane (52*) en Voce (40*) tegen Glamorgan (4) 388. De stand is thans: 1 Sussex, 2 Yorkshire, 3 Derby, 4. Warwick, 5. Glamorgan, 6. Notts, 7. Lanes, 8. Middlesex. WIELRIJDEN. H.S.V. „DE KAMPIOEN". Zondag zeven uur de derde rit voor de Zo mercompetitie, voor A-, B-, en C-klassers en Juniores. Des middags half vijf vertrek van Kenne- merplein naar Alkmaar voor een clubontmoe ting met Alcmaria. VOET AFGEREDEN. Vrijdagmiddag omstreeks zes uur is op het Stationsemplacement te Zwolle, ter hoogte van het goederenstation, de stationsambte naar H. J. Borger komen te struikelen, met het gevolg, dat hem een z.g. rangeerdeel over den linkervoet is gereden. De man is nadat hem ter plaatse de eerste hulp was verleend, naar het Sophia-ziekenhuis ver voerd. Er bestond hoegenaamd geen kans dat hij het verminkte lichaamsdeel zou kun nen behouden. Emile Cohl, een vergeten pionier. en heel eigenaardige plaats in de film industrie nemen de teekenfilms in. Zij benaderen namelijk ontegenzeggelijk het meest het oer-principe van de film. Immers, de kunst van de geteekende film is en blijft beweging in een plat vlak en de camera is, omdat zij met doode objecten te doen heeft, het voornaamste medium. Zonder het optisch bedrog, van. de lens zou deze-kunst van de teekenfilm zelfs in het geheel niet mo gelijk zijn. De techniek van deze truc-film is echter niet nieuw. De schepper van de teekenfilm is Emile Cohl, een Franschman, die, thans dertig jaar ge leden, de eerste geteekende film vervaardigde. Terwijl echter de Scilly Symhonies, Popeye the Sailor, Micky Mouse en andere ver maarde „short pictures" de aandacht van millioenen menschen vasthouden en hen doen schudden van het lachen, terwijl de teeken film- industrie te Hollywood een periode van hoogconjunctuur meemaakt, heeft men den pionier van de geteekende film volkomen ver geten. Cohl, aan wiens vindingrijkheid de menschen ontzaglijk veel genoegen en vreugde te danken heeft, is thans tachtig jaar oud en leeft te Parijs in een armenhuis. De eerste teekenfilm. Cohl's eerste geteekende film had een lengte van slechts dertig meter en bestond uit 1872 plaatjes, wat toch een vrij groot aantal was, wanneer men bedenkt, dat zij slechts door één persoon geteekend waren. De titel van deze korte film luidde „Phantasmagoria" en de film werd in Juni 1907 voor de eerste maal afgedraaid in het Parijsche Théatre Gymnase. Het succes was betrekkelijk groot, zoodat Cohl daarin een aanmoediging vond, om in den loop der volgende vier jaar nog drie hon derd dergelijke teekenfilms te maken. Het hoogste honorarium, dat hij voor één film ontving, bedroeg 80 dollar. Na den oorlog gaf Cohl het maken van dergelijke films echter op; men besteedde niet genoeg aandacht aan zijn werk, en misschien mistte hij ook wel de gave, om ze voor het publiek zoo aantrekkelijk te maken, als de tegenwoor dige teekenaars dit kunnen. De „vader" van Mickey Mouse. Er was een Walt Disney noodig, om de tee kenfilm die populariteit te verschaffen, welke zij thans bezit. Iedereen kent Mickey Mouse en lacht er om. Hij is een zeer bijzonder fi guur, ontsproten aan het brein van Walt Dis ney, die hem over het doek laat loopen, hup pelen of springen, al naar gelang hem dat in den zin komt. Maar niet alleen Mickey Mouse heeft het witte doek en het publiek ver overd, ook Betty Boop en Poppeye the Sailor spreken een woordje mee. Walt Disney heeft een zeer aanstekelijke manier om ons te laten lachen; hij verzint meer dwaasheden, dan millioenen menschen samen en hij heeft de energie, om ze in daden Walt Disney, de schepper van vele teekenfilms heeft een ernstig onderhoud met een van zijn populairste figuren'. Poppeye the Sailorman. om te zetten.. Zij eerste, vele jaren geleden geteekende film, ^verkocht hij voor 15 ct. per meter; thans vraagt hij ongeveer honderd keer zoo veel. Nog een tien jaar geleden ver diende de kunstenaar in Hollywood zijn brood met het teekenen van reclames. Doch hij was onafgebroken bezig, de bewegingen van hom den, katten en muizen te bestudeeren en het verzamelde studiemateriaal gebruikte hij voor de films, welke hij teekende. De eerste Mickey film werd echter overal geweigerd, totdat de geluidsfilm kwam. Toen kon Mickey Mouse de wereld gemakkelijk veroveren, zoodat thans honderden kunstenaars dag in dag uit bezig zijn ovlgens Disney's ideeën te teekenen en te musiceer en. Hoe ontstaat de teekenfilm. Omdat er voor een film 8 a 10.000 plaatjes met de hand geteekend moeten worden, is een dergelijke omvangrijke productie alleen mogelijk in samenwerking met een heele groep. Het is zeer interessant, in het kort na te gaan, hoe een dergelijke teekenfilm tot stand komt. Allereerst wordt er een verhaaltje bedacht, waarbij Mickey Mouse in nieuwe avonturen gestort wordt, maar er gelukkig weer heelhuids uit te voorschijn komt. Daarna zet de chef teekenaar de belangrijkste perio des op papier. Zoo ontstaat een reeks teeke- ningen, zooals men ze wel eens in het humo ristisch deel van een tijdschrift ziet. Ver volgens wordt de begeleidende muziek gecom poneerd en in elkaar gezet. Pas daarna kan het gedetailleerde plan voor het aantal en de soort der teekeningen uitgewerkt worden wor den. Het onderhoudende van de Mickey Mouse- film bestaat gedeeltelijk daarin, dat alle fi guren, ongeacht of het personen of voor werpen zijn, huppelen, dansen of springen. Het geheel ziet er zoo gemakkelijk uit, maar er is ontzaglijk veel werk voor noodig, om de figuurtjes de juist bewegingen te laten maken en om de muziek daarbij weer te laten aan sluiten, om als het ware de bewegingen te accentueeren. Moet Betty Boop bijvoorbeeld een wals van Strauss dansen, dan moet in het plan iedere afzonderlijke beweging in overeenstemming gebracht worden met de maten der muziek. Op een walsmaat komen ongeveer 15 tot 20 beeldjes, die dan weer te zamen 3 passen moeten maken. Acht tot tienduizend beeldjes. Aan de hand van het plan hebben zoo honderden menschen werk: de „animators" teekenen de omtrek van de figuren op door schijnend papier, waarbij ieder volgend beeld je haast niets van 't voorgaande verschilt. Vrou welijke teekenaars ontwerpen daarbij den ach tergrond. Zijn alle 8 a 10.000 beeldjes klaar, dan worden zij achter elkaar in de juiste volg orde gefotografeerd. Technische hulpmidde len kunnen het proces echter eenigszins ver eenvoudigen. Moet bijvoorbeeld een achter grond eenige seconden blijven staan, dan wordt hij slechts één keer geteekend: het papier wordt dan bij het fotografeeren van ieder apart beeldje eronder gelegd en mee jefotografeerd. Ook tijdelijke verplaatsing, van op zich zelf onveranderlijke voorwerpen kunnen eenvoudiger worden voorgesteld: het papier of het doorschijnende folio wordt bij iedere fotografische opname over een kleinen afstand verschoven. Voor meerdere gelijktij dige, maar in snelheid verschillende bewegin gen kunnen eenige doorschijnende folio's over elkaar gelegd worden en ieder afzonderlijk verschoven worden. Bij de muziek hebben de z.g. „stem-artisten" wel een zeer zonderling beroep. De een bromt, de ander fluit, terwijl een derde kraait, blaft of gromt. Al deze geluiden worden bij iedere geluidsfilmopname op een loopende film ge teekend. zonder plaatjes. Tenslotte maakt men, dat de plaatjes met de muziek overeen stemmen. Den laatsten tijd is het werk nog ingewikkelder geworden, omdat vele teeken films gekleurd zijn, maar het eigenlijke prin cipe is daarbij natuurlijk gehandhaafd ge bleven. M. V. De cacao-drank vervaardigd met DROSTE'S VERPLEEGSTER CACAO. LEEST DIT De koopers van COFO op de tentoonstelling van de Ver. van Huisvrouwen worden er aan herinnerd, dat zij de ledige flesschen tegen vergoeding van statiegeld bij den winkelier kunnen inleveren. (Adv. Ingez. Med.) De Aristolochia clematitis. Binnenkort zal het honderd jaar geleden zijn dat de „Camera Gbscura" verscheen Ik herinner mij nog, dat het er vijftig waren en destijds was het boek in zijn volle glorie. Hoe het er tegenwoordig mee staat, weet ik niet precies. In Thijsse's Hof krijg ik daar af en toe wel eens een kijkje op. Een heel enkelen keer leid ik er wel eens een gezelschap rond. Voorloopig mag ik dat niet meer doen, van mijn dokter. Maar goed dan, wanneer wij bij de Pijpbloem stonden, dan zei ik wel: „daar hebt u nu de welbekende Aristolochia clema titis, u weet wel, die van Nurks". En dan blijkt het wel eens, dat Nurks en de Camera in het vergeetboek raken, wat heel jammer is. Neem het boek maar weer eens ter hand. Natuurlijk was ik er vijftig jaar geleden wel mee begaan, dat Hildebrandt en zijn vriend Boerhave om dien Nurks hun bota- niseertochtje moesten opgeven naar de Bree- saap en naar Zomerzorg en Velserend, waar de Aristolochia clematitis bloeit en waar de boomslakken over uw laarzen kruipen of 't zoo niets is. Een doorsnede van een bloem van de Aristolochia. Wel, de „schatten van de Breesaap" zijn verdwenen onder het Noordzeekanaal, de Pa pierfabriek en de Hoogovens, maar de Aristo lochia clematitis (Pijpbloem) groeit en bloeit nog op menige plaats langs den Hollandschen duinrand en ook de boomslak, alias wijn gaardslak ontbreekt niet. We moesten ze dus ook hebben in den Hof Inderdaad kunt ge op vochtige zomerdagen er de wijngaardslakken bij dozijnen zien rondkruipen, stand houdend tegen de weet gierigheid der Amsterdamsche studenten. Met de Aristolochia hebben we eerst nog al moeite gehad. We hebben er eenige planten van staan in vak I. onder de beuk en nu ook een goed partijtje in vak VI tegen over vak IV, waar die reusachtige asperge staat, waar over later. De Aristolochia of Pijpbloem dan ziet er nog al uitheemsch uit; de mooie groene bladeren hebben een ongewonen vorm en de gele bloemen staan in rare bosjes in de bladhoeken. Sommige van die bloemen staan rechtop, andere hangen neer. Wat dat beduidt, leer je tegenwoordig op de meeste scholen en het staat te lezen in tal van boeken en boekjes o.a. ook in mijn Verkade- album: Bloemen en hun vrienden. Voor de volledigheid geef ik hier een teekening van een staande bloem in doorsnede, om u te la ten zien hoe vliegjes gemakkelijk in de lok kende bloem kunnen binnengaan, maar hoe dan de terugtocht versperd wordt door de binnenwaarts gerichte „fuikharen". Eerst wanneer die vliegjes in de bloem het be- stuivingswerk hebben verricht, verwelken de haren en dan is de uitweg vrij. Dan gaat de bloem hangen. Splijt ge zoo'n hangende bloem open dan vindt ge in plaats van de haren allemaal kleine zwarte spikkeltjes. Nu is het afgesproken, dat ge in Thijsse's Hof nooit moogt plukken en ge kunt dus daar ter plaatse het geval niet nader be kijken. Maar wij weten nu ook, dat onze tuin de voorhof is naar de wijde, wijde wereld en ge gaat dus nu maar in de voetstappen van Hildebrand en Boerhave langs Zomer zorg en het Meertje van Caprera den Bergweg op naar de nieuwe begraafplaats van Bloe- mendaal. Waar die Bergweg zijn bocht maakt, vindt ge de Aristolochia clematitis bij hon derden in groote exemplaren in het wild. Meteen beseft ge, dat onder omstandigheden deze merkwaardige plant kan worden tot een lastig, bijna onuitroeibaar onkruid. Dat ge beurt allemaal door ondergrondsche uit- loopers, want, zonderling genoeg, deze plant met zijn verfijnde bestuivingsinrichting maakt bij ons nooit rijpe vruchten en zaden. Hij hoort dan ook thuis in zuidelijke landen, maar is al in de vroege middeleeuwen, om geneeskrachtige eigenschappen aangeplant in kasteel- en kloostertuinen, vermoedelijk ook wel als wijngaard-onkruid, den Rijn komen afzakken. Als klimplant aan huizen kweeken wij nog wel de verwante Moffenpijp Aristolochia Sipho) en in kassen mooie tropische soorten met reusachtige, kleurige vreemdgevormde kwalijk riekende bloemen. JAC. P. THIJSSE.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 10