Muziek, zang en dans.
Koning Salomo's mijnen
De gevaarlijke leugen.
Kind van de rekening
ir i
PSD6RAMMA
Litteraire
Kantteekeningen.
Z A T E R D A G 4 SEPTEMBER 1937
HAARIEM'S DAGBEAD
8
Born to Dance.
In „Born to Dance", heeft de bioscoopbezoe
ker volop gelegenheid om de juistheid van
de uitspraak van de voornaamste dansexperts
van Amerika over Eleanor Powell te be-
oordeelen. Deze heeren hebben haar name
lijk uitgeroepen tot de grootste tapdanseres
ter wereld. Een van haar belangrijkste presta
ties op dansgebied is. dat ze 90 verschillende
„taps" kan maken, terwijl het lijkt, alsof ze
stil staat.
Om het tapdansen van Eleanor Powell is een
.amusant verhaal gewe
lf .ven, dat tot achtergrond
(LUXOr een onderzeeër van de
Amerikaansche marine
.heeft. De regisseur Roy
del Ruth heeft niet het in Amerika gebrui
kelijke recept gevolgd, waar het de „navy" be
treft. Op de film zijn de Amerikaansche
jantjes en officieren altijd stuk voor stuk
kranige, fijne, vlotte jongens, in deze film zijn
juist de drie matrozen, die het meest naar
voren worden gebracht, echte stoethaspels
en de kapitein lijdt klaarblijkelijk lichtelijk
aan seniele aftakeling. Een opmerkelijk goede
rol in „Bom to dance" speelt Una Merkel als
Jenny Saks, de vrouw van Gunny Saks. Om
Eleanor Powell zijn, behalve een groot aantal
dansgirls en figuranten en mooie en kost
bare decors, nog ettelijke bekende film-artis-
ten gegroepeerd. Una Merkel noemden we
reeds, verder Virginia Bruce, die de wispel
turige, verliefde revue-ster heel verdienste
lijk speelt. James Stewart, Sid Silvers, Frances
L ngford, e.a.
Deze film wordt aangeduid als een cocktail
- n een blijspel, een musical, een show en een
ariétéfilm. hetgeen inderdaad juist is. En
Eleanor Powell, de Argentina van den tap
dans, zooals men haar genoemd heeft, danst
door de film heen.
Om Charley Chase, die weer zijn moeilijk
heden heeft in het voorprogramma, is ge
schaterd, het kan voor hem nooit dol genoeg
zijn met zijn onnoozele hoofd.
Naar het boek van
Sir Rider Haggard
Paul Robeson is een zanger van wereld-
reputatie en als zoodanig natuurlijk film
speler, zooals dat bij de meeste zangers van
wereldreputatie het geval is. Doch hiermede
houdt de vergelijking ook schoon op. aange
zien Robeson naast zanger ook acteur is,
een acteur met een prachtige vorstelijke ge-
stalte en met een soe
pel
Rembrandt
doch uitermate
imponeerend gebaar.
Eigenschappen die we
bij andere zangers
filmacteurs slechts sporadisch aantreffen.
Maar een veel belangrijker verschil is nog,
dat men Ro'beson niet laat spelen in films,
die uit louter opera-fragmenten bestaan en
eigenlijk te onbenullig zijn, om aan te zien,
doch hem een scénario geeft, waarin hij als
acteur zijn talenten kan ontplooien en ons,
op die oogenblikken waar het gelukkig niet
storend is, van zijn prachtige stem kan laten
genieten.
Dat was het geval met „Zinga", en ook in
„De mijnen van Koning Salomo" is men hier
in uitstekend geslaagd.
Trouwens, er valt meer te waardeeren in
dit product der Britsche filmindustrie, dat
vervaardigd werd naar het fantastische boek
van Sir Rider Haggard. Haggard was een
schrijver, wiens fantasieën meestal zweven
op de grens van het onwaarschijnlijke, doen
zoo, dat het- er niet al te dik op ligt. Wat wel
één van de redenen zal zijn geweest van zijn
enorme succes.
Amusante speelfilm.
Cinema
In de amusante speelfilm „De gevaarlijke
leugen" vervult Jenny Jugo een der hoofd
rollen, geassisteerd door Theo hingen en Harry
Liedtke.
(Cinema Palace).
Twee eenmaal zeer populaire burgers van
filmland, Harry Liedtke en Jenny Jugo. ver
vullen hoofdrollen in „De gevaarlijke leugen".
Harry Liedtke speciaal leek inmiddels wel tot
het rijk der filmisch verstorvenen te behoo-
ren, want sinds langen tijd hoorden wij niets
van den gevierden jeune-premier van weleer.
Thans is de verloren gewaande teruggekeerd,
niet als Don Juan of amoureuze vorstenzoon,
maarals vader! Teleurgestelde bak-
visschen diene tot troost, dat Harry Liedtke
sinds zijn glansperiode uiterlijk maar weinig-
veranderd is; het is feitelijk alleen de ietwat
gedunde haardos, die zijn gevorderden leeftijd
verraadt. En wat zijn spel
betreft, dit heeft eerder
gewonnen dan verloren.
Liedtke kreeg in deze film
bovendien een rol, die niet
in de eerste plaats bedoeld is romantische
jongemeisjesharten van streek te brengen. De
figuur van den achterop geraakten edelman
stelde hem in de gelegenheid meer te geven
dan datgene, wat van hem in onze herinnering-
is blijven voortleven. Deze Liedtke is krachti
ger, plastischer en gerijpter en derhalve heeft
zijn terugkeer in deze gedaante ons veel ge
noegen gedaan.
Ook de naam van Jenny Jugo was tot een
haast vergeten klank geworden. Als partner
van haar beroemden confrater zorgt zij thans
voor een geslaagde rentrée op het witte doek,
zoodat ook de bewonderaars van 'deze artiste
zeker niet voor een desillusie komen te staan.
„De gevaarlijke leugen" behandelt de lot
gevallen van een baron, die, om zijn schuld-
eischers te kunnen betalen genoodzaakt is zijn
landgoed te verkoopen en vervolgens een be
trekking als kellner aanneemt om aan het geld
voor de nog resteerende schuld te komen. Zijn
dochter weet het benoodigde bedrag echter
los te krijgen van den man, die zich als haar
beschermer heeft opgeworpen en bovendien
een vurige liefde voor haar heeft opgevat. Het
jonge meisje komt dan in een lastig parket
omdat zij niet wil zeggen voor wien en voor
welk doel zij het geld noodig heeft. Er volgen
verscheidene moeilijke en pijnlijke situaties,
die nog ingewikkelder worden, omdat het
meisje voorgeeft de echtgenoote in plaats van
de dochter van den kellner-graaf te zijn. Na
tuurlijk komt te rechter tijd de ontknooping
van het geval, maar aan het „eind goed, al
goed" gaat heel wat spanning en emotie
vooraf.
Voor de humoristische noot in het stuk zorgt
Theo Lingen, die toont ook geestig te kunnen
zijn zonder dat hem de rol van butler of chef
de réception werd toebedeeld.
Een welverzorgd programma gaat aan de
hoofdfilm vooraf. Het bestaat uit een muzikale
show-film, een teekenfilmpje en het journaal,
waarin de zegetocht van de ..Piet Hein" en
flitsen van Koninginnedag de voornaamste be-
standdeelen zijn.
Met Adèle Sandrock
Wel een zeer bijzonder licht werpt „Het kind
van de rekening" op de uitzonderlijke film
actrice, die Adèle Sandrock was. Nog eens
komen wij tot het besef welk een waarlijk
grootsche actrice met haar dood is heenge
gaan. Zij weet de lachers op haar hand te
krijgen en toch voelt men door haar spel heen
de schrijnende tragiek van de ouder wordende
vrouw die zich met weergalooze vitaliteit tegen
de onherroepelijk voortschrijdende tijd tracht
te verzetten. Teza
men met Ralph Ar-
Frans Hals
thur Roberts vorm-
de zij een duo dat
in de Europeesche
film zijn gelijke niet had. Er is een typische
overeenkomst in hun beider spel al is dat van
Roberts veel -eenzijdiger dan dat van Adèle
Sandrock. Ge moet haar hier eens zien staan,
temidden van de Canadeesche ijshockey-ers,
ge moet nog eens voor het laatst haar prach
tige mimiek bewonderen en dan pas zult ge
bemerken dat er een leegte door haar heen
gaan is ontstaan die niet licht te vullen
zal zijn.
„Het kind van de rekening" is overigens een
van die pretentielooze Duitsche films, die hoe
wel ze aan vlotheid en vaart niet met de
Amerikaansche producten zijn te vergelijken.
U toch eenige uren op de meest aangename
wijze bezig houden. Ralph Arthur Roberts is
de vader van een hardwerkende dochter die
heel haar ziel aan haar hoedenzaak verpand
heeft. Ongelukkig genoeg heeft papa Roberts
aan zijn rijke Canadeesche tante geschreven
dat hij een tweeling 'heeft om daardoor zijn
toelage te verdubbelen.
Dit alles zou nog zoo erg niet zijn als de
Canadeesche tante haar neef niet eens met
een bezoek kwam vereeren. Als we dan nog
verklappen dat Adèle Sandrock als Canadee
sche tante fungeert dan behoeft ge slechts
weinig fantasie te hebben om U de kostelijke
verwikkelingen van deze film voor te stellen.
Een film die men, al was het alleen maar uit
piëteit tegenover de groote actrice die Adèle
Sandrock was, niet mag verzuimen.
Het Frans Halstheater schijnt geabonneerd
te zijn op „Popeye the Sailor"-teekenfïlmpjes.
Ook deze week weet Popeye zijn tegenstander
weer den baas te blijven, al is het ditmaal dan
ook op het kantje af. Een allerkostelijkst
filmpje.
STICHTING „HET NEDERLANDSCHE
DROGISTDIPLOMA"
Op initiatief van den heer H .M. Koornneef,
leeraar-eigenaar van de vakschool voor dro
gisten te Doorn en voorzitter-secretaris van
de vereeniging van vrije handelaren in dro
gerijen. chemicaliën, parmaceutische en aan
verwante artikelen „Vrijpharm", werd dezer
dagen te Doorn een vergadering van een aan
tal belanghebbenden bij en belangstellenden
in het drogisten-vakonderwijs gehouden.
De vergadering constateerde, aldus wordt in
een ons toegezonden communiqué gezegd, dat
de huidige toestand ten aanzien van de uit
breiding van drogist-diploma's adsoluut on
voldoende is, omdat dit uitsluitend geschiedt
door personen of vereenigingen, die zelf cur
sussen exploiteeren. Wanneer er eventueel
vestigingseischen voor het drogistvak vastge
steld zullen worden, is het noodig, dat daar
voor één centrale organisatie komt', omdat de
regeering moeilijk het eene particuliere di
ploma boven het andere zal kunnen voortrek
ken en de zeer verschillende eischen, die voor
de diverse diploma's gesteld worden, niet
voor samenvatting vatbaar zijn.
Daarom besloot de vergadering tot het in
het leven roepen van de stichting „Het Ne-
derlandsche Drogistdiploma", welke de taak
van alle particuliere diploma-uitreikers kan
overnemen. De initiatiefnemer verklaarde in
principe bereid te zijn zijn eigen diploma bij
de stichting onder te brengen.
Tot directeur werd benoemd de heer H.
Koornneef jr., oud-voorzitter van de afd. Rot
terdam van den Algemeenen Nederlandsehen
Drogistenbond, Groote Markt 7 te Rotterdam
De stichting zal met alle nog afzijdig staande
belanghebbenden tot overeenstemming zien
te komen.
VONNIS IN VERDUISTERINGSZAAK
TE ASSEN.
ASSEN, 3 Sept. De rechtbank te Assen
deed heden uitspraak in de zaak tegen A. W.
B„ gewezen boekhouder-diaken van de Gere
formeerde Kerk te Assen en penningmeester
van de vereeniging tot instandhouding van
het militair tehuis. B. had in deze functies res
pectievelijk 1890 gulden en 456 gulden ver
duisterd in het tijdvak Januari 1936 tot Maart
1937.
De rechtbank veroordeelde hem hedenmor
gen tot acht maanden gevangenisstraf, waar
van vier maanden voorwaardelijk met een
proeftijd van drie jaar en onder toezicht stel
ling van de Protestantsch Christelijke Reclas-
seeringsvereeniging.
De eisch luidde acht maanden gevangenis
straf.
De deze week gestorven actrice Adèle Sandrock
speelt een der hoofdrollen als old sportsgirl"
in „Het kind van de rekening".
(Frans Hals).
BALLONBREVET BEHAALD
De examencommissie voor het ballonbrevet
die Vrijdag te Brussel zitting heeft gehouden,
om een Nederlandschen candidaat te exami
nee ren gedurende de laatste 15 jaren was
geen aspirant-ballonvaarder verschenen -
heeft aan dezen candidaat, den heer J. Boes
man, voorzitter van de Haagsche ballonclub,
het brevet toegekend. De heer Boesman had
zijn instructeur in België gezocht en den
bekenden balloncommandant Jean de Voge-
laer bereid gevonden hem op te leiden. In
zeer korten tijd heeft deze officieel aange-
Paul Robesonde beroemde negerzanger speelt
een hoofdrol in „De mijnen van Koning
Salomo", een fantastische film, vervaardigd
naar Sir Rider Haggard's gelijknamige boek.
De British Gaumont producers zijn er op
voortreffelijke wijze in geslaagd, het fantas
tische van het gegeven uit te buiten, zonder
te overdrijven of het al te onwaarschijnlijk
te maken. Bovendien hebben zij de moeite ge
nomen. een geheele expeditie te zenden naar
de landstreek waar het verhaal zich afspeelt,
zoodat we het verhaal gesteund en versterkt
zien door den prachtige» achtergrond van
een knap gefotografeerd bergmassief, de wij
de verlatenheid van een zandwoestijn of de
grasvlakten van het Kaapland.
Belangrijk ook, zijn de prachtige fragmen
ten van krijgsdansen en andere negerfolk-
lore, die aan deze film een bijzondere charme
verleenen.
Robeson heeft naast zich een aantal spe
lers als sir Cedric Hardwicke. Anna Lee. Ro
land Young en John Loder, Young speelt hier
op kostelijke wijze de rol van den Engelschen
edelman, die geen oogenblik zijn kalmte ver
liest en wiens woorden, door die onverstoor
baarheid een sterk humoristische waarde
krijgen.
Zoo kunnen we zonder eenige schroom vast
stellen, dat de film het boek van Rider Hag
gard volkomen recht deed wedervaren en ons
het verhaal voorzet, met een rijkdom van
beelden en bonte afwisseling, als we het ons
slechts in onze stoutste fantasieën hadden
voorgesteld.
ZONDAG 5 SEPTEMBER.
HILVERSUM I 1875 M.
8.55 VARA. 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 6.30
VPRO. 8.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Postduivenbe-
richten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Orgelspel.
>10.00 Uitzending gewijd aan de gevluchte
'Spaansche kinderen. 10.15 Gramofoonmuziek.
10.45 Declamatie. 11.00 Arbeiders-Muziekver-
eeniging „Voorwaarts". 11.20 De Stem des
Volks, Rotterdam. 11.40 Vervolg orkestconcert.
12.00 Orgelconcert. 12.10 Omroeporkest en Gra
mofoonmuziek. 1.30 Causerie „Wat de Volks
raad thans bezig houdt" (Uit Indië). 1.50 Het
Omroeporkest. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Orgel
spel. 3.00 Residentie-orkest en soliste. 4.30
Sportreportage: 5.00 Arbeiders-Zangvereeni-
ging „Morgenrood" en Gramofoonmuziek. 5.30
Gramofoonmuziek. 6.00 Sportuitzending. 6.15
Sportnieuws ANP. 6.20 Gramofoonmuziek. 6.30
„De Bijbel vertaald", reportage. 7.00 Protes-
tantsche Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP.
Mededeelingen. 8.15 Concertgebouw-orkest en
solist. 9.15 Radiojournaal. 9.30 Musette- En
semble en solist. 10.00 Declamatie. 10.20 Kovacs
Lajos' orkest en soliste. 11.00 Berichten ANP.
Hierna tot 12.00 AVRO-Dansorkest.
HILVERSUM II 301 M.
8.30 NCRV. 9.30 KRO, 5.05 NCRV, 7.45—
11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek.
10.00 Hoogmis. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15
KRO-orkest. (Om 1.00 Boekbespreking!. 2.00
Vragenhalfuur. 2.30 Stedelijk orkest Maas
tricht. (Om 3.15 Causerie over de Auto-Zege
ning te Amsterdam). 4.00 Ziekenlof. 4.555.00
Gramofoonmuziek. 5.05 Gewijde muziek (Gr.
pl.) 5.50 Nederd. Hervormde Kerkdienst. Hier
na: Gewijde muziek (Gr.pl.) 7.45 Gramofoon
muziek. 7.50 Causerie „Rondom een Jubileum".
8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gra
mofoonmuziek. 8.30 KRO-orkest en solisten.
(Om 9.15 „Jubelend Ulvenhout"). 10.15 Gra
mofoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40
Epiloog 11.0011.33 Esperantolezing.
DROITWICH 1500 M.
12.50 Het Crystal Palace orkest en solist.
1.50 Het New Georgian Trio. 2.20 Declamatie.
2.45 Gramofoonmuziek. 3.20 Het BBC-Northern
orkest en solist. 4.20 Causerie „The World Con
ference of the Society of Friends". 4.40 Het
Londensch Palladium-orkest. 5.20 Religieuze
causerie, 5.40 Pianovoordracht. 6.20 Causerie
„As I look back". 6.35 BBC-Harmonie-orkest.
7.208.10 Radiotooneel met muziek. 8.15 Kerk
dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berich
ten. 9.25 BBC-orkest, -koor en solisten. 10.25
Fred Hartley's Sextet en solist. 10.50 Epiloog.
RADIO PARIS 1648 M.
7.10 en 8.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Ray
Verney-orkest. 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gra
mofoonmuziek 12.50 Religieuze muziek, 1.35
Gramofoonmuziek. 2.05 Zang. 3.20 Zang. 3.35
Dubruille-orkest. 4.05 Zang. 5.20 Roland Porée
orkest. 7.50 Zang. 8.50 Radiotooneel. 10.50 Gra
mofoonmuziek. 11.201.20 Het Goldy-dans-
orkest.
KEULEN 456 M.
6.20 Havenconcert. 8.35 Orkestconcert. 9.50
Gramofoonmuziek. 11.35 Pianoduetten. 12.20
W. Noack's orkest, Accordeonorkest en piano
duo. 3.20 Gevarieerd concert. 4.20 Omroep
orkest. -kleinorkest en solisten. 7.35 Piano-
vooi'dracht, 8.20 Omroeporkest en solisten.
11.1512.20 E. Wolff's dansorkest.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.20 A. Felleman's
orkest. 11.05 Accordeonmuziek. 11.20 A. Felle
man's orkest. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50
Omroeporkest. 1.30 Salonorkest. 1.502.20 en
2.35 Gramofoonmuziek. 3.05 Zang. 3.35 Gra
mofoonmuziek. 4.05 Ed. Loiseau's orkest. 4.50
Gramofoonmuziek. 5.20 Koor „De Melomanen".
6.35 Pianovoordracht. 7.20 Gramofoonmuziek.
8.20 Omroeporkest en reportage. 10.30 Omroep-
dansorkest. 11.20—12.20 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.20 Zang- en Kla
rinetvoordracht. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20
Orgelconcert. 11.50 Gramofoonmuziek. 12.50
Salonorkest. 1.30 Omroeporkest. 1.50 Gramo
foonmuziek. 2.202.35 Pianovoordracht. 2.50
Ed. Loiseau's orkest. 3.50 Gramofoonmuziek.
4.20 Pianosyncopations en Zang. 5.20 L.
Hirsch's orkest. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.35
Pianovoordracht. 8.20 Omroepsymphonie-
orkest en solist. (In de pauze: Gramofoon
muziek). 10.30 Gramofoonmuziek. 11.3512.20
Omroepdansorkest.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
8.20 Het Omroepkleinorkest. Omroepkoor en
solisten. 10.20 Berichten. 10.40 Duitschland-
Echo. 10.50 Orgelspel (Gr.pl.) 11.05 Weerbe
richt. 11.201.15 Eugen Wolff's dansorkest.
KAOIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEF.146U9
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. inqez. Med.)
MAANDAG 6 SEPTEMBER.
HILVERSUM I, 1875 M.
Algemeen programma, verzorgd door
de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij
ding; 10.15 Gewijde muziek (gr.pl.); 10.30
Gramofoonmuziek; 11.15 Declamatie: 11.45
Gramofoonmuziek: 12.15 Orgelspel en gra
mofoonmuziek; 1.30 Kovacs Lajos' orkest;
2.00 Zang en piano; 3.00 Declamatie; 3.30
Het Omroeporkest; 4.30 Muzikale causerie;
5.30 Kovacs Lajos' orkest en soliste; 6.30 Gra
mofoonmuziek; 7.00 AVRO-Dansorkest; 7.40
„De 37ste Nederlandsche Jaarbeurs", cause
rie; 8.00 Berichten A.N.P. Mededeelingen;
8.10 Het Omroeporkest en solisten; 9.30 Va-
cantie-interviews; 9.50 De Palladians en or
gelspel: 11.00 Berichten A.N.P. Hierna: AVRO
Dansorkest: 11.40 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II. 301 M
NCRV.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek (gr.pl.) 8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Ge-
lukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek; 10.30
Morgendienst; 11.00 Christ, lectuur; 11.30
Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten; 12.15
Gramofoonmuziek; 12.30 Stichts Salonorkest,
2.00 Voor de scholen; 2.35 Gramofoonmuziek,
3.00 Onthulling Koningin Emma-Gedenktee-
ken, Middelburg, door H.M. de Koningin; 3.45
Bijbellezing; 4.45 Gramofoonmuziek; 5.00
Voor de kinderen; 5.45 Gramofoonmuziek;
6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vragen
uur: 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.N.P.
Herhaling SOS-berichten; 8.15 Arnhemsche
Orkestvereeniging; 9.00 ,.Di Afrikaansche Bij
belvertaling", causerie; 9.30 Vervolg concert.
(Om 10.10 Berichten A.N.P.) 10.45 Gymnas
tiekles; 11.00 Gramofoonmuziek. Hierna:
Schriftlezing.
DROITWICH, 1500 M.
11.05 Orgelspel: 11.35 Gramofoonmuziek:
12.20 Militair orkest; 1.20 Orgelconcert: 2.05
Gramofoonmuziek; 2.30 „The British Dia
rists", causerie, 2.50 Pianovoordracht; 3.20
Stedelijk Orkest Harrogate: 4.20 Jazzmuziek
fgr.pl.); 4.50 Viool en piano; 5.20 E. Leggett's
orkest en solist; 6.20 Berichten; 6.40 Muzikale
causerie; 7.00 Piano-voordracht: 7.20 Geva
rieerd programma; 8.05 Komische voordracht
8.20 BBC-Symphonie-orkest en solist; 9.00
Orgelspel; 9.20 Orgel en de BBC-zangers;
10.00 Berichten; 10.20 Buitenlandsch over
zicht; 10.35 Het Rich. Crean-orkest: 11.35
Maurice Winnick's Band; 11.50 Dansmuziek
(gr.pl.)
RADIO PARIS, 1648 M.
7.10, 8.20 en 10.35 Gramofoonmuziek; 12.20
Jacbara-orkest en zang; 4.05 Vioolconcert;
4.20 Kwartetconcert; 5.20 Ellis-orkest; 7.23
Piano en fluit; 8.50 Violaconcert; 9.05 Con
cert uit Vichy.
KEULEN, 456 M.
6.50 Omroepkleinorkest; 8.50 SA-orkest;
12.20 Orkestconcert; 1.35 Nedersaksisch Sym-
phonie-orkest; 2.35 Omroep-Schrammel-en-
semble; 4.20 Omroep-Amusementsorkest;
7.20 Gramofoonmuziek; 8.30 Omroeporkest;
10.50 Concert uit München.
BRUSSEL, 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Kleinorkest,
1.30 Salonorkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20
Omroeporkest; 6.50 Voor Oud-Strijders; 7.20
Gramofoonmuziek: 8.23 Omroeporkest en so
list; 10.30 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL, 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Salonorkest,
1.30 Kleinorkest; 1.50 2.20 en 5.20 Gramo
foonmuziek; 6.35 Kleinorkest; 7.35 en 8.20
Gramofoonmuziek; 8.35 1ste en 2de acte van
de opera „Siegfried".
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.30 Pianovoordracht; 9.20 Berichten; 9.35
Gramofoonmuziek en declamatie; 10.20 en
10.35 Berichten; 10.50 Uitzending van den
Rijkspartijdag 1937.
Eleanor Poicell in de grootsch opgezette finale
van de M.G.M.-füm Born to dance".
(Luxor).
stelde balloninstructeur den heer Boesman
opgeleid. De jonge balloncommandant is thans
de eenige Nederlander die een geldig brevet
heeft. Hierbij dient te worden opgemerkt, dat
een dertigtal jaren geleden een opleiding voor
ballo'ncommandant werd ingesteld, die een
aantal jaren heeft bestaan en eenige ballon
commandanten heeft opgeleid, wier brevet
echter later is vervallen.
Balloncommandant Boesman heeft dit jaar
reeds zes vaarten gemaakt en hij zal zijn eer
ste opstijging in Nederland van Den Haag uit
doen geschieden op 18 September a.s.
Jeanne Reyneke van Stuwc. De
seizoenen der Ziel. Utrecht, Bru-
na's Uitgeversmij.
IT is zegt de titelpagina een psy
choanalytische roman. Dat behoeft
echter de bescheidene lezeressen, die
de beroemde Haagsche romancière
bij duizenden telt, volstrekt niet af te schrik
ken. Sinds we met de psycho-analyse, om zoo
te zeggen, opstaan en naar bed gaan, is ook
de daarin gedrenkte roman voor alle hofjes-
juffrouwen gesneden koek geworden. Heel erg
vind ik het dus niet dat de schrijfster haar
werk aldus aankondigt, al wil ze ons daardoor
dwingen een geleerd gezicht te zetten bij iets
dat noch als psychologie, noch als analyse
houdbaar lijkt. De eerste is al zeer fantastisch
en van de analyse bemerkt men niet veel
gelukkig zoodat men den roman zonder
veel hoofdbrekens door kan peddelen en zich
dan ook een enkele maal de gelijke der op-
gemelde hof jesjuff rouwen gevoelen mag.
De seizoenen van Ankie's ziel duren iets
langer dan die van een gewoon kalenderjaar.
Als zij achttien is viert haar ziel de lente, in
de hoofdstukken zomer, herfst en winter is de
ziel respectievelijk 20, 22 en 24 jaar en in het
slothoofdstuk, een „nieuwe lente", viert zij
haar 26en verjaardag. Daar zit tenminste
systeem in en het is voor voortzetting vat
baar. Of kent de ziel na haar hereeniging met
Rosmer geen seizoenen meer en blijft de tem
peratuur normaal? Dat zou toch op den duur
vervelend worden voor een vrouw als Ankie.
Waarmee we alleen maar zeggen willen, dat
die titel „Seizoenen der ziel" ook alweer een
beetje te grootscheepsch is neergezet voor wat
een nog al gezochte historie is van de evo
luties die de liefde in het leven van een jonge
vrouw, tusschen achttien en zes-en-twintig, op
het slappe koord vertoont. Misschien zou
„Het Trieste Drama van den Trouwring" een
juister titel voor dit boek geweest zijn. Want
als Ankie; die in het zomerhoofdstuk Yette
heet, den grooten Hem ontmoet heeft waar
naar haar ziel smachtte en in de zaligheid van
den eersten kus verzonken is, ziet ze plots, als
bij een bliksemschicht, dat Hij een trouwring
aan heeft. En dan zegt ze niets maar vlucht,
vlucht van Hem vandaan en naar de volgende
seizoenen der ziel, waar zij Regina heet en in
de medicijnen gaat studeeren of Joanna wordt,
en dan een genialen musicus steunt. Dat is het
winterseizoen en het loopt allemaal mis. Dat
van dien eersten kus met Rosmer is het ware
geweest, en laten we nu blij zijn dat Rosmer
intusschen weer een artist van beteekenis ge
worden is, en dat Ankie zijn tentoonstelling
bezoekt en haar portret vindt, haar weerge
vend zooals zij toen, bij dien kus, gekeken moet
hebben! Zij wil nu Rosmer terugzien en hem
haar leven vertellen en zeggen dat zij van
hem en van hem alleen houdt, al is hij ook
getrouwd! En dat gaat ze gelukkig dan maar
doen ook. Want dat spul komt best in orde;
immers dan blijkt dat Rosmer's trouwring
niet van hemzelf, doch van zijn overleden
moeder is en dat hij die als souvenir aan haar
draagt en zelf nooit getrouwd was. Daar is
dan de nieuwe lente, en we willen nu maar
hopen dat het voor Ankie, Yette en hoe ze ver
der nog meer geheeten mag hebben, voort
durend mooi weer blijft. En dat ze geen last
van psvcho-analyse mag hebben, want dat is
een vervelende ziekte. Blijf liever gezond.
Want wat ze als Regina voor afgekloven ge
meenplaatsen opdischt, of. als Joanna, voor
onnoozelheden met den heer Ralph uithaalt
is niet alles door een schijn van wetenschap
pelijke psychologie te dekken.
Het is het geheim eener overgewinterde ro
mancière als mevrouw Van Stuwe, dat zij de
geconfijte nonsens kan produceeren, waarnaar
gansche volkstammen eenvoudig zitten te
snakken. Daarbij komt het onmiskenbaar
Haegsch accent, dat wellicht in Je provincie
gewaardeerd wordt:
„het voortdurend gezelschap van een ander
zou me oppresseeren" bladz. 86.
„het zou haar aan hardiesse ontbreken, aan
aplomb" bladz. 95.
„het denkbeeld van suicide had haar al
lang gehanteerd" bladz. 160,
en dan die soort fraaiigheden als, op bladz.
126, „de roode lippen sensueelen". Wel ja.
waarom niet! Ik sensueel, gij sensueelt, enz.
enz.
Wanneer men dergelijke aantrekkelijkheden
der schriftuur te baat neemt ligt het voor de
hand dat men voor een behoorlijke verzorging
der taal niet veel tijd over houdt:
„haar weekgeld spaarde zich op" pag. 27,
„Eduard is gepuzzeld" (86) en iets is „on
heimelijk" (149) enz.
En ondanks dat alles zal mevr. Jeanne Rey
neke van Stuwe eene onzer meest gelezen ro
mancières blijven. Hetgeen wij haar niet mis
gunnen. als wij ons voor de eerstvolgende tij
den maar weer met iets anders mogen bezig
gouden. j. h. DE BOIQ j