WINTERSPORTFILM. EEN STAD VERDWEEN. PRINSenBEDELKNAAP KOSTELIJKE PARODIE. RADIO TOONKUNST, ZATERDAG -16 OCTOBER 1937 HAARLEM'S DAGBLAD Cineone Voortreffelijke fotografie. De hoofdfilm in de Cineone brengt ons deze week naar Pontresina, waar de wintersport hoogtij viert. Te midden van prachtige win terlandschappen zijn wij getuigen van span nende ski-springwedstrijden, van interessante ski-tochten. Ook de dramatische kant, die aan zulke tochten en wedstrijden verbonden kan zijn, wordt ons niet onthouden: wij zien enkele 'eelijke tuimelingen, ie echter voor de be- .•okkenen geen levens- ;evaar opleveren. Alle onderdeelen van het prettige wintersportleven passeeren de revue, zoowel buitens- als binnenshuis en wij krijgen indrukken van het gezonde sport leven, zoowel a'.s van de mondaine genietin gen in de bal- en concertzalen der groote hotels. Het eenige wat tegen deze film aan te voeren zou zijn, is dat zij, evenals vele uit boe ken getrokken rolprenten, hier en daar wat fragmentarisch is, maar hinderlijk is dit niet. Wie Pontresina niet kent. zal door een be zoek aan de Cineone zeker worden opgewekt, er kennis mee te gaan maken, anderen zullen den lust in zich voelen opkomen, de kennis making te gaan hernieuwen. Dat nog eenige kleinere films, waarbij een zeer aardige teekenfilm. het programma in de Cineone op aangename wijze aanvullen be hoeft nauwelijks gezegd te worden» De laatste dagen van Pompeji. Onder regie van Ernst B. Schoedsack. den man. die met King Kong lauweren verwierf door zijn technische vindingrijkheid, is de film „De laatste dagen van Pompeji" tot stand gekomen. Een van de grootste rampen uit de ■wereldgeschiedenis, de ondergang van een rijke bloeiende stad uit de oudheid, wordt hier met een overweldigend realisme verfilmd. De film beeldt ons de verfijnde luxe. maar teyens de barbaarsche wreedheid van de Pom- pejers uit, in de kostbare paleizen en rijke gewaden en in de gruwelijke gevechten in de arena. De held van deze film is Marcus (Preston Forster) een jonge heel sterke smid, een Her- ■mlesfiguur, die door iet leven op harde Mark Twain's boek verfilmd. De Amerikaansche filmproducenten heb ben een van Mark Twain's bekendste romans „Prins en bedelknaap" voor zorgvuldige en kostbare verfilming uitverkoren. En dit zeker niet ten onrechte, want de charme van deze romantiek is onsterfelijk en de rijke fantasie van den Amerikaanschen schrijver vormt vrijwel pasklaar materiaal voor den filmregis seur. Typeerend voor Twain's meesterschap is zeker wel het feit, dat een toch zuiver jon gensboek als dit in ongewijzigden vorm ge schikt bleek niet alleen de jeugd, maar ook „groote menschen" ongemeen te boeien. Zelfs de traditioneele love-story ontbreekt en de toeschouwer aanvaardt haar afwezigheid zonder bezwaar, wat heel wat zeggen wil. Luxor vijze heeft geleerd dat .eld macht beteekent in Pompeji. Hij stelt zijn kracht in dienst van de arena, wordt in korten tijd een rijk man en doordat hij al zijn tegenstanders verslaat, de lieveling van het publiek, de kampioen-zwaardvechter. Het zes jarig zoontje van een van zijn gedoode tegen standers, Flavius genaamd (David Holt) neemt hij als zijn zoon aan. Naast een groote liefde voor Flavius heeft hij een groote liefde voor geld, hij wil rijk, voornaam en machtig wor den, ook al om Flavius dat alles te verschaf fen; en hij slaagt, hij wordt een der eersten van Pompeji. Als Flavius opgroeit wordt zijn afkeer van de arena en de slavernij steeds grooter, hij helpt zelfs slaven te ontsnappen en wijst hun een schuilplaats in de bergen aan. De schuilplaats wordt verraden en allen worden door de Romeïnsche soldaten gevan gen genomen, Flavius incluis. Ze worden naar ■de Arena gebracht, waar ze om hun leven mogen vechten. Gedurende dat gevecht begint de Vesuvius te werken, het volk wordt door een panischen schrik aangegrepen en vlucht naar de zee, naar de booten. Vreeselijke tooneelen spelen zich af, gloeien de lava vloeit uit over de menschen, gebouwen storten in, groote menschenmassa's bedelvend overal dood en verderf, overal onbeschrijflijke angst en wanhoop. Het is met 'de grootste aandacht, dat men deze zeer bijzondere belangwekkende film volgt. Mae West in „Go West young man". We zijn uit Amerika, op het gebied van pa rodie en persiflage heel wat gewend. De Ame rikanen, zelf een volk zonder historie en. tra ditie, houden er van om den draak te steken met tradities van anderen, al vergeten zij daarbij wel eens, dat deze uit de historie ge groeid zijn. Zoo hebben we uit Hollywood menige parodie op de „stijve Engelschen" te zien gekregen, wat meestal niet zoo moeilijk was, omdat een Engelschman nu eenmaal.... De volgende stap was Frans Hals de parodie op Ameri ka en de Amerikanen zelf, en het geschied de met een volkomen verrassende openhartigheid, die zelfs bij de slachtoffers van vroeger veel goed moet hebben gemaakt. En nu tenslotte Mae West, de incarnatie van het begrip „sex-appeal", die ons in door haar zelf. naar een tooneel- stuk bewerkte film „Go West young man" een parodie brengt opMae West. Ën een pa rodie, die niet mis is ook. Want in de filmster Mavis Arden kunnen we moeilijk iemand anders zien, dan de filmster Mae West, zooals we ons haar karakterbeeld uit haar films gevormd hebben. En eerlijk gezegd komt Mae West er nog maar bekaaid af ook. Want we kunnen bij het zien van deze heupwiegende, buikdr aaiende, ietwat perverse actrice nauwelijks een gevoel van tegenzin onderdrukken, en moeilijk eenige sympathie voelen voor de Mae West-Mavis Ar den, zooals deze film haar teekent. En we vin den het eigenlijk een beetje zonde van de energieke sympathieke managers Morgan, dat Cinema Met ..Prins en bedelknaap" herleeft de ro mantiek van het zestiend'eeuwsche Engeland. De vervaardigers van de film hebben het boek op den voet ge volgd en alle midde len te baat genomen om die herleving grondig te doen ge schieden. Men verwilt er aan het hof van Hendrik Vin. v.aar statige edellieden en ge harnaste wachten den vorst omgeven en de lucht vergiftigd is door intrige, men dwaalt tusschen het volk op marktpleinen en in kroegen, beleeft hun ondeugden en hoort hun nooden, men aanschouwt de bonte mengeling der kleedij, van de zwierige costuums der hooge heereri tot de armzalige plunje der pau pers en dat alles levert de uiterst dankbare entourage, die den eigenlijken roman van den prins en den bedelknaap omgeeft. En zoo is men dan nogmaals getuige van de, zoo al niet historisch juiste, dan toch zeker geniaal geconstrueerde geschiedenis van den jeugdigen prins Edward, die zijn kleeren verwisselt met die van zijn dubbelganger, den bedeljongen. Als spel begint de verkleedpartij, maar het toeval maakt er bittere ernst van, zonder dat iemand de verwisseling bemerkt. Tegen wil en dank moet Edward voor be delknaap en Tom Canty voor koning spelen. En tenvijl beiden hun goede en slechte er varingen opdoen, ontwikkelt zich de intrige om den troon. Want de hertog van Hertford, een der hoogste edellieden in den lande, komt de ware toedracht te weten en poogt den pseudo-prins op den troon te plaatsen en Edward uit den weg te ruimen. Zijn plan mis lukt echter, hoofdzakelijk door het heldhaf tig optreden van Edward's beschermer, den soldaat Miles Henton. die in het duel afdoen de met diverse belagers afrekent en den prins ter elfder ure naar Westminster Abbey voert, nog juist- op tijd om de reeds aan den gang zijnde kroningsplechtigheid een ge trouwe copie van de gebruikelijke „corona tion"! in de war te sturen en den bedel knaap voor den prins te verwisselen. Een aantrekkelijkheid op zichzelf is in deze film het optreden van de tweeling Billy en Bobby Mauch. die met verrassend talent en een toch groote mate van kinderlijkheid den prins en den bedelknaap tyfceeren. Opmer kelijk is wel. dat hun spel vrijwel van gelijke kracht is. Claude Rains vertolkt den intri gant Hertford, Errol Flynn den sympathie ken Miles Henton en Montagu Love Hendrik vm„ Zooals men ziet zijn de Mauch-dreumesen dus wel in illuster gezelschap! Het journaal bevat deze week o.a. beelden van de bietencampagne en eenige fragmenten van het bezoek van den hertog van Windsor aan Duitschland. prins en bedelknaap, in de film van dien naam, die vervaardigd werd naar het bekende boek van Mark Twain „The Prince and the Pauper". Cinema Palace). Een scène uit het grootsch opgezette filmwerk ,J)e laatste dagen van Pompeji". (Luxor Theater.) PRDEEAMMA ZONDAG 17 OCTOBER. HILVERSUM I. 1875 M. 8.30 NCRV., 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45— 11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10,00 Hoogmis. 11.15 Gramofoonmuziek. 12.15 De KRO-Melodisten en solist. 1.00 Gramofoon muziek. 1.15 KRO-orkest. 2.00 Vragenbeant- woording. 2.45 Gramofoonmuziek. 3.00 Piano voordracht en gramofoonplaten. 3.45 Gramo foonmuziek. 4.05 KRO-Kamerorkest. 4.30 „De a.s. Algemeene Missie-Zondag", causerie. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Christ. Dameskoor „Looft den Heer" en orgel. 5.30 Gewijde muziek (gr. pl.). 5.50 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Sport nieuws. 7.50 Causerie namens de R.K. Artsen- vereeniging. 8.10 Berichten ANP. Mededeelin- gen. 8.25 Reportage Schaakmatch. 8.30 Herin nering aan de Jamboree (gr.pl.) 9.30 KRO- orkest en solisten. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperanto-lezing. HILVERSUM II 301 M. 8.55 VARA, 10.00 Ned. Evang. Ver., 11.30 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO., 5.30 VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.40 „Van staat en maatschappij", causerie. 10.00 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Het Omroeporkest. 12.40 Orgelspel. 10.00 Het Omroeporkest. 1.30 causerie „Het Indische Pandhuis". 1.50 Gra mofoonmuziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 So listenconcert. 4.05 Nijmeegsche Mannenzang- vereenigïng Apollo" en gramofoonplaten. 4.30 AVRO-Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 .Gesprekken met luisteraars", causerie. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sport nieuws ANP. 6.20 Gramofoonmuziek. 6.30 „Het werk van de commissie voor reizende biblio theken van de Nederlandsche Protestanten bond", causerie. 6.45 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelin- gen. 8.15 Omroeporkest en solist. 9.00 Radio journaal. 9.15 Pianovoordracht, 9.35 Revue programma. 11.00 Berichten ANP. Hierna: Viool en orgel. 11.30—12.00 Eddy Oliver's Band. DROITWICH 1500 M. 12.50 Orkest der Baxendale Fabrieken en so list. 1.50 Het Vario-Trio. 2.20 Voor tuinliefheb- bers. 2.40 Falkman's Apachen-orkest en so liste. 3.20 Stedelijk orkest Eastbourne. 4.20 Psychologische causerie. 4.40 Het BBC-Orkest. 5.20 Religieuze causerie. 5.40 „Great occasions in the House of Commons", causerie. 6.00 Or gelspel. 6.30 Radiotooneel. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Zi- geunermuziek. 10.10 Het BBC-Theater-Orkest. 10.50 Epiloog. RADIO PARIS 1648 M. 7.10. 8.20, 10,35 en 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 Loyon-orkest en zang. 3.20 Zang. 3.35 Amyel-orkest. 5.20 Visciano-orkest. 7.50 Rus sisch Balalaika-orkest. 8.35 Zang. 8.50 Radio tooneel. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.201.20 J. Bouillon-dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Militair orkest. 7.35 Gevarieerd concert. 8.50 en 11.05 Gramofoonmuziek. 11.20 Omroep- kleinorkest, Jungherr's accordeon-ensemble en pianoduo. 1.20 Vocaal concert. 2.20 Quatre- •mains. 2.35 Gevarieerd programma. 3.20 Om roeporkest, -klemorkest en solisten. 5.00 en 6.50 Pianovoordracht. 7.20 Bielefelder Kinder koor en solisten. 8.20 Kamermuziek. 9.50—11.20 E. Bauschke's orkest en orgel. BRUSSEL 322 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 10.50 Orgelconcert. 11.20 Zang. 11.45 Pianovoordracht. 12.20 Gra mofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Omroepklein- orkest. 1.502.20 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.05 J. Schnijders' orkest en Accordeonmuziek. 5.35 Salonorkest. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.20 Cello en piano. 8.20 Kleinorkest. 9.05 Repor tage. 9.20 Vervolg concert. 10.30 Omroepdans- orkest. 11.2012.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 11.05 Pianospel. 11.20 Ed. Loiseau's orkest, orgelspel en gramofoon platen. 1.05 en 2.202.35 Gramofoonmuziek. 2.50 Accordeonmuziek. 3.15 Gramofoonmuziek. 3.20 Symphonieconcei't mmv. soliste. 4.20 Gra mofoonmuziek. 4.30 Vervolg concert. 5.50 en 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Bont programma en gramofoonplaten. 10.30 Gramofoonmuziek. 8.20 Bont programma en gramofoonplaten. 10.30 Gramofoonmuziek. 11.2012.20 Dans muziek (gr.pl.). DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 6.50 „Tosca". opera. 9.20 Berichten. 9.50 12.15 E. Bauschke's orkest en orgelspel (gr.pl.) Om 10.05 Weerbericht. kAïllO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEF.146Ü9 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 18 OCTOBER 1937. HILVERSUM I, 1875 M. NCRV.-Uitzending. 8.00—9.30 VARA. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (gr.pl.); 8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen9.45 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Christ, lectuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Orgelconcert; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gramofoonmu ziek; 3.00 Keukenpraatje; 3.30 Gramofoon muziek; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Voor de kinde ren; 5.45 Gramofoonmuziek; 6.30 Vragenuur, 7.00 Berichten; 7.15 Vervolg Vragenuur; 7.30 Causerie over diphterie-bestrijding; 7.45 Re portage; 8.00 Gramofoonmuziek: 8-45 VARA- orkest en solist; 9.30 Christ. Muziekvereeni- ging „Euphonia"; 10.00 Berichten ABP.; 10.05 Dampraatje; 10.20 Vervolg concert; 10.45 Gymnastiekles; 11.00 Vervolg concert; hij zich aan deze vrouw „verslingerd". Wat niet wegneemt, dat deze film een ste vige dosis gezonde humor bevat, dat in de geestige dalogen hartige dingen worden ge zegd over filmsterren en dezelver gedragin gen en dat ons een objectieve, zij het soms misschien wat gechargeerde kijk op het leven van deze dames wordt gegeven. Het is vooral deze humor in de dialogen, die voor rekening van Mae West komen, die ons weer met deze actrice verzoenen. Want dat is de humor, zoo als we die slechts uit de beste Amerikaan sche films kennen. En ondanks de physieke tegenzin, die we te gen dit type voelen, moeten we volmondig er kennen, dat die Mae West een ras-actrice is, die hier een rol heeft gevonden, die haar als het ware „op het lijf geschreven" is. Daar naast zijn Warren William, als haar manager en Randolph 9cott als de-jonge-man-van- het-platteland van een frissche natuurlijke eenvoud, die prettig aandoet. Een prachtig rolletje is dat van Elizabeth Patterson als tan te Kate. RENOIR'S „GROOTE ILLUSIE" De voortreffelijke Fransche film van Jean Renoir ,De groote Illusie" werd reeds gis teren in ons blad uitvoerig besproken zoodat wij nu kort kunnen zijn. Alleen zouden wij nog eens speciaal de aandacht willen vestigen op de bijzondere creatie die Erich von Stroheim van den Duit- schen officier, von Rauffenstein, maakt. Van zijn samenspel met de krijgsgevan gen kapitein de Boel- dieu (Pierre Fresnay) weet bij een onge- meene en diep-menschelijke scène te maken. Trouwens dat is wel het hoofdkenmerk van „De Groote Illusie", het diep-menschelijke saamhoorigheidsgevoel dat zich zelfs door grenzen en door oorlog niet laat bedwingen. Een der beste Fransche films van den laat- sten tijd. Rembrandt NAGEKOMEN PREDIKBEURTEN. DEUTSCHER JUGENDB. FÜR E. C„ Ripper- dapark 30. Sonntag Nachm. 3.30: Jugend- bundstunde. Sonntag Abd. 8.30: Zusammen- kunft. Mittwoch Abd. 8.30: Zusammen- kunft. Freitag Abd. 8.30: Bibelstunde. 11.20 Gramofoonmuziek. Hierna: Schriftle zing. HILVERSUM H, 301 M. Algemeen programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Ensem ble J. Cantor; 11.00 Declamatie; 11.30 Ver volg Ensemble J. Cantor; 12.30 AVRO-Dans orkest; 1.00 Gramofoonmuziek; 1.45 Het Om roeporkest; In de pauze: Declamatie; 4.30 Muzikale causerie; 5.30 Gramofoonmuziek; 6.50 Causerie over diphterie-bestrijding; 7.00 Zang en piano; 7.30 Orgel en cello; 8.00 Be richten A.N.P. Mededeelingen; 8.10 Gramo foonmuziek; 8.20 Europeesch concert uit Rome m.m.v. solisten, koor en orkest; 9.20 Radiotooneel; 10.30 Gramofoonmuziek; 11.00 Berichten A.N.P. Hierna tot 12.00 AVRO- Dansorkest en gramofoonmuziek. DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gramofoon muziek; 12.20 Religieuze causerie; 12.45 BBC- Schotsch orkest; 1.20 Declamatie; 1.35 Orgel concert; 3.20 A. Salisbury's orkest; 4.20 Het Rae Jenkins Trio en solisten: 4.50 Gramo foonmuziek; 5.20 Zang; 5.40 Reg. King's or kest; 6.20 Berichten; 6.40 BBC-orkest; 7.20 Cabaret-programma; 8.05 Komische voor dracht; 8.20 Cyclus „Design in everyday things"; 8.50 Halfuurtje Amerikaansch va riété; 9.20 Berichten; 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55 BBC-Theater-orkest; 10.35 Concert m.m.v. solisten, de BBC-zangers en leden van het Boyd Neel strijkorkest; 11.20 Bert Firman en zijn Band; 11.50 Dansmuziek (Gr.platen). RADIO PARIS. 1648 M. 7.10 en 10.35 Gramofoonmuziek; 12.20 Po- rée-orkest en zang ,2.50 Gramofoonmuziek; 3.05 Zang; 4.05 en 5.00 Gramofoonmuziek; 7.23 Zang; 7.35 Piano-voordracht; 8.50 „La Créole", operette; 10,50 Gramofoonmuziek. KEULEN. 456 M. 5.50 Omroepkleinorkest; 7.50 Orkest van de Rijksluchtbeschermingsdienst; 11.20 Schu- po-orkest; 12.35 Nedersaksisch Symphonie- orkest en solisten; 1.35 Amusementssextet en solisten; 3.20 Omroep-amusementsorkest; 5.40 Alt en piano; 6.30 Gramofoonmuziek; 7.50 West-Duitsch weekoverzicht; 8.20 Euro peesch concert uit Rome; 10.35 Omroepor kest en Keuls Piano-trio. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroepor kest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Omroep- dansorkest; 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Omroeporkest; 10.30 Omroepdansorkest en zang. BRUSSEL. 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek: 12.50 Kleinor kest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Piano voordracht; 6.35 Kleinorkest en Radiotooneel, 8.20 „A Treüs-Ponts", operette; In de pauze's Cabaretprogramma, DETfTSCHLANT^UNOER, 1571 M. 6.30 ..Der blaue Montag". gevarieerd pro gramma; 8.20 Berichten; 8.35 ..Wartezim- mer", vroolijk programma; 9.20 Berichten; 9.35 Europeesch concert uit Rome: 10.35 Weerbericht; 10.50 Gramofoonmuziek. MUZIEK AFDEELINC HAARLEM. EERSTE KAMERMUZIEKAVOND De rij der Haarlemsche Kamermuziek avonden werd geopend met een klavier recital van Willem Andriessen, die na een tusschenruimte van verscheiden jaren het podium van onzen Stadsschouwburg weer eens betrad. De avond had een eenigszins feestelijk cachet wegens de aanstaande her denking van Andriessen's vijftigsten verjaar dag; bij zijn verschijnen op het podium werd hem een groote lauwerkrans, werden hem bloemstukken overhandigd. Maar ook zonder deze huldeblijken zou het recital van Andriessen zich als een pianis tisch en muzikaal festijn hebben doen ken nen na de excentrieke klaviervoordrachten die we in 't begin dezer week hoorden. An driessen's virtuoze en suggestieve vertolking van de trits „Gaspard de la Nuit" was op zich zelve reeds voldoende om dezen avond tot een van groote beteekenis te stempelen: een document van eminent pianistisch kunnen en muzikaal inzicht. Van dit recital vormde de voordracht van Ravel's enorm veeleischend werk dan ook het glanzende hoogtepunt. Ook verschillende van Andriessen's overige vertolkingen schonken vele mooie momenten. Ik noem als voorbeelden „Reconnaissance" en het slot van „Promenade" (een juweeltje van fijne pianistiek) uit Schumann's „Car- neval", de Nocturne op. 62 no. 1 waarom echter die coupure kort voor het slot? de Mazurka's op. 31 no. 4 en op. 56 no. 1, de Etude op. 25 no. 5, de Preludes op. 28 no. 5 en 13 en het Scherzo op. 39 van Chopin. Dat in de uitvoering van zulk een omvang rijk en zeer veel van concentratie, geheugen en physieke kracht eischend programma ook kleine inzinkingen waar te nemen vielen, be hoeft geen verwondering te wekken. Bij da Etude op. 10 no. 8 en het Prélude op. 28 no. 24 scheen de pianist wat vermoeid; des te merkwaardiger was dat het onmiddellijk daaropvolgende Scherzo met een frisehheid. een beheersching en een entrain gespeeld werd, als ware het het eerste nummer van den avond. Het fijne stacato en de uitvoering der octaven verdienen een afzonderlijke ver melding. De ovaties aan het slot van het programma noopten Andriessen tot een toegift: vier van de Walsen op. 39 van Brahms. Na afloop van het recital werd de gelegen heid geboden om Willem Andriessen geluk te wenschen met zijn aanstaand halve-eeuw- feest. Naar leeftijd begint hij nu langzamer hand tot de oudere garde te behooren, maar zijn artitiek vuur en zijn techniek waarbor gen hem nog steeds een plaats in de eerste rijen onzer Nederlandsche pianisten, en ver moedelijk zullen voorloopig de jongeren hem daaruit nog niet kunnen verdrijven. K. DE JONG. Mae West als Mavis Ardende filmster dia volgens haar contract niet trouwen mag en door haar manager dag en nacht bewaakt wordt, tot deze zélf op haar verliefd ivordt. (Frans Hals Theater TEHUIS VOOR DAMES EN MEISJES. De afdeeling Haarlem van de Nederland sche Vereeniging ter behartiging van de be langen der jonge meisjes heeft het tehuis voor Dames en Meisjes, Nieuwe Gracht 100 aan zienlijk laten vergrooten en verbeteren door een verbouwing, die begin Augustus is klaar gekomen. Het logeergedeelte is met 4 slaap plaatsen vermeerderd, zoodat het huis nu aan 12gasten logies kan aanbieden. Ook het woon gedeelte, waar vele jonge meisjes hun vrijen avond en Zondag gezellig komen doorbren gen, heeft een belangrijke uitbreiding on dergaan. Het bestuur heeft allen, die belangstel ling hebben voor dit werk uitgenoodigd. om het vernieuwde huis te komen bezichtigen en op Dinsdag 19 October van 1112 uur en van 3-5 uur en Woensdag 20 October van Ut 12 en 35 uur. J Het hooggebergte, met zijn met sneeuw bedekte toppen en prachtige wolkenluchten vormt den achtergrond van de fraaie wintersportfilm Seizoen in Pontresina (Cineone Theater).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 16