List en verraad.
Tusschen 5 en 6.
Ein Mann mit Herz.
Amusante comedie
Nog eens Ben Hur.
ZATERDAG 6 NOVEMBER 1937
HAARLEM'S DAGBLAD
8
Film van Geza von Bolvary.
Dit is de .vroolijke geschiedenis van ver
liefdheid, liefde en happy end door den re
gisseur Geza von Bolvary handig in elkaar
gezet en verwerkt met artisten als Gustav
Fröhlich, Paul Kemp en Maria Solveg en
andere zeer goede spelers. Gustav Fröhlich is
de bankemployé Ritter, die prima vista tot
over zijn ooren verliefd wordt op de dochter
van den bankdirecteur, zonder dat hij weet,
dat zij diens dochter is. Om indruk op haar
te maken, zegt hij dat hij directeur ls, ten
minste ten naaste bij. en om meer van het
echte leven te begrijpen, haalt zij haar va
der over. dat zij als correspondente aan de
bank verbonden wordt, natuurlijk onder een
aangenomen naam. De pipa stemt daarin toe
op voorwaarde, dat ze de consequenties van
de baan aanvaardt, d.w.z. ze moet van het
salaris, dat zoo'n meisje verdient rond ko
men. Ze moet dus ergens een kamer met
pension zoeken ln
verhouding tot
haar inkomsten.
En nu kan het spel
beginnen. Ze komt
niet alleen in dezelfde kamer, maar zelfs aan
dezelfde tafel als Ritter te zitten, tot groote
jalouzie van een der andere meisjes, die ver
liefd op Ritter is. Hier heeft von Bolvary
weer even volop gelegenheid zijn groote re
gisseurs gaven te demonstreeren. De meisjes
komen 's morgens op kantoor en trekken
even de la van hun schrijftafel open, waar
mee ze ineens ten voelen uit voor u staan.
De eerste, een stijf meisje, met strak japon
netje en steil achterover gekamd haar,
heeft een la waarin alles ongelooflijk netjes
ligt, niet de minste afwijking, no. twee met
haar jongenskop, trui en onverzorgde klee
ding heeft een vreesellike rommel en ie der
de. de jaloursche. gebruikt haar ia all toilet
tafel, poeder, donsjes, nagellak enz.
Paul Kemp doet als vriend van Fitter en
als grapholoog prachtig werk. het is altijd
weer een genoegen hem op de film te zien,
omdat er altijd zooveel goeds en zooveel ge-
noegelijks van hem uitgaat,
Een 'film. die u een oretti^e verstrooiing
geeft en waarvan u echt genieten zult.
De twee filmpjes van het voorprogramma
zijn naar onzen smaak wat te lang uitge
sponnen.
Cineone
Hoe laat werd Diana Roggers vermoord?"is
de vraagwelke het motief vormt van de
spannende detective-film Tusschen 5 en 6",
waarin Loretta Young en Franchot Tone de
hoofdrollen vervullen.
(Cinema Palace).
Een jonge Officier van Justitie die door zijn
bekwaamheid algemeen wordt geacht en zelfs
op de nominatie staat om minister van Jus
titie te worden, wordt juist als hij zelf aan een
sensationeel proces bezig is. gearresteerd on
der verdenking van moord. De bewijzen sta
pelen zich tegen hem op, hij speelt echter
hoog spel en weet door een listige manoeuvre
den waren dader in de val te lokken.
Ziedaar heel in het kort de inhoud van
„Tusschen vijf en zes" een van die vele uitste
kende Amerikaansche films die naast een
buitengewoon geestige en sprankelende dia
loog ook een bijzonder spannenden inhoud
bezitten.
Regisseur Sam Woods geen onbekende in
filmland, heeft met
zijn uitstekend spe
lersmateriaal
Franchot Thone,
Loretta Young, Ro-
lana Young en Lewis Stone een film kun
nen maken die met de beste op dit gebied kan
wedijveren.
Franchot Thone is een van de sympathiek
ste jeune premiers die Hollywood bezit. Jaren
lang was hij een zeer gezien acteur op Broad
way en niet dan na veel moeite gelukte het.
hem voor de film te winnen.
Er wordt van hem de anecdote verteld, dat
toen zijn vrouw, de filmster Joan Crawford,
hem haar ja-woord had gegeven zij er tevens
angstig aan toevoegde „Als wij maar nooit
ruzie krijgen". Thone moet toen geantwoord
hebben: „Dat kan nooit want om ruzie te ma
ken moet men met zijn tweeën zijn."
Dit verhaaltje, al dan niet verzonnen ty
peert Thone ten voeten uit. Zoowel in het ge
wone leven als op de film is hij altijd even
rustig, bedaard en beheerscht. Naast hem zien
we ditmaal Loretta Young die echter niet op
hetzelfde niveau als Franchot Thone staat.
De bekende acteurs Roland Young en Lewis
Stone passen zich bij de hoofdvertolkers goed
aan.
In het voorprogramma wordt deze week een
filmpje vertoond vervaardigd op de Philips
Studio te Eindhoven dat tot titel heeft Philips
Broadcast 1933.
Deze „short" is daarom zoo merkwaardig
omdat er alleen maar poppen in voor komen.
Ambrose en zijn band zorgden voor de muzi
kale illustratie en zoo ontstond een heel bij
zonder filmpje, dat ook reeds de aandacht van
Hollywood heeft getrokken.
Daar bij deze films niet wordt gesproken
hebben zij uiteraard een veel grooter afzetge
bied dan andere Hollandsche producties. Wie
weet of niet bij de poppenfilm Holland's kans
op de internationale filmmarkt ligt?
Cinema
Ben Hur is een van die films, die jaren ge
leden furore maakte en als een der hoogte
punten der filmkunst werd beschouwd. Maai
de tijden zijn veranderd en de filmkunst heeft,
zoowel technisch als aesthetisch een ontwikke
ling beleefd die ons van die oude producten
vervreemd blijkt te
hebben. Immers, na
de eerste vertooning
behielden wij een
I herinnering aan een
'sterke film, met vele uitmuntende kwalitei
ten. En de stage groei der filmkunst is zoo
geleidelijk gegaan, dat wij ons die nauwelijks
bewust 'waren.
j Doch wanneer men dan, zooals nu, een dier
oude producten tegenover de huidige presta
ties stelt, dan kan het niet anders, of de ver
gelijking moet in het nadeel van de „old
timer" uitvallen.
Want al is er nóg veel in deze film, dat wij
ten volle kunnen waardeeren, zijn daar
niet die prachtig verfilmde wagenrennen,
waarbij nu het geluid de beelden nog komt
versterken en die èn wat fotografie én.wat
montage betreft een knap staaltje filmkunst
zijn gebleven dit op de „stomme" film in
gestelde spel, waarin het gebaar het woord
moest vervangen, doch daardoor voor onze
verwende oogen overdreven is geworden is
wel heel anders dan het natuurlijke acteeren,
waardoor de films van thans zoo iets warm-
menschelijks hebben gekregen.
De synchronisatie heeft zich bepaald tot
begeleidende muziek en natuurlijke geluiden
we wezen reeds op de uitstekende werking
daarvan bij de ren-scène doch heeft zich
wijselijk niet gewaagd aan het vervaardigen
van het gesproken woord, wat ongetwijfeld
juist gezien is.
Waarschijnlijk zullen velen deze gelegen
heid aangrijpen, om deze film nog eens te
gaan zien. Zij brengt ons in elk geval tot een
betere waardeering van het huidige filmpeil.
Loxor
Armand Jean Dupiessi, Due de Richelieu,
kardinaal en eerste minister van Lodewijk
XIII, één der belangrijkste figuren uit het
kleurige verleden van het Frankrijk voor de
revolutie! Een man, bezeten door een groot
en sterk ideaal: de eenheid van Frankrijk,
dat hem zijn weg doet volgen, door intrige
en verraad, recht naar een doel, dat de mid
delen waarvan hij zich bedient moet heiligen.
Dit is de figuur, die uitbeeldt in het boeien
de filmwerk, dat het Frans Hals Theater ons
deze week brengt. En laten wij hier onmid
dellijk aan toevoe-
voegen, op voortref
felijke wijze. Want
hij slaagt er in deze
staatsman, die in
naam de eerste minister van den onzelfstandi-
gen, besluiteloozen Lodewij k XIII was, doch in
werkelijkheid de heerscher over het Frank
rijk, dat al zijn handelingen beheerschte, ten
voeten uit voor ons te teekenen, hoewel deze
film ons toch slechts een episode uit zijn le
ven toont. Deze sluwe, geslepen staatsman,
die alles aan de belangen van zijn land weet
dienstig te maken, zonder zich te bekomme
ren om de vijanden die hij zich maakt, slechts
denkend aan t welzijn van zijn land, staat
voor ons, in zijn grootheid, zijn zwakheid
enzijn menschelijkheid. Een mensche-
lijkbeid, die ook groote figuren als een de
Richelieu, hebben bezeten, doch die de ge
schiedenis ons veelal onthoudt, omdat zij als
de onze is, en dus niet belangrijk.
Frankrijk is niet bijzonder gelukkig ge
weest met zijn koningen. Want hoewel prach
tige paleizen aan hun glorie en spilzucht her
inneren, hoewel zij met zwier en gratie een
hofleven wisten te enscèneeren, dat de oogen
van geheel Europa naar Versailles zou rich
ten, lieten zij de belangen van hun land over
aan hun raadslieden, priestersof mai-
tressen, dat was hen om het even.
Heel deze kleurige bonte tijd, waarin een
gril van den Koning over leven en dood be
sliste, waarin verraad en list de wapenen wa
ren, waarmede men elkaar vriendelijk glim
lachend bestreed, is op schilderachtige wijze
weergegeven in de 20th Century Foxfilm
„Kardinaal de Richelieu", die ons een kleu
rig beeld geeft van een tijdperk, waarin de
grondslagen werden gelegd voor de roem
van Louis de XIV, de „Zonnekoning" en
i-eeds daarom onze belangstelling over
waard is,
VERSCHROEIDE AARDE.
Den 17den Januari 1934 vertrok per auto
mobiel onder leiding van commandant Bron-
deel, een expeditie bestaande uit een luxe j
auto en twee vrachtauto's, uit België, met de
bedoeling de eerste autoverbinding met Bel
gisch Congo tot stand te brengen.
Den 9den Mei van het zelfde jaar keerden
de leden van deze expeditie terug te Brussel,
na in 112 dagen 26.457 kilometer te hebben af
gelegd, d.w.z. 218 K.M. en 400 meter per dag.
De film Verschroeide Aarde is opgenomen tij
dens deze reis. Alle opnamen zijn naar het
leven en de natuur, op de plaats zelf gemaakt.
De inboorling in zijn eigen omgeving, de woeste
natuur zijn in beeld gebracht door Charles
De Keukeleire, en Frangois Rents, twee van de
beste Belgische filmoperateurs.
In het groote rijk der zwarten voeren twee
krachten, twee elementen: water en vuur een
voortdurenden strijd. Van deze beide krachten
zijn leven en dood afhankelijk. Het tropische
woud, het gebied der breede rivieren en dat
der groote meren, vertegenwoordigen de heer
schappij van het water; Tanesrouft, „de ver
schroeide aarde" van Kivu en Hoggar zijn het
gebied van het vuur.
Planten, dieren en menschen, vastgegroeid
met dezen grond, bieden zoo goed en zoo
kwaad als het gaat weerstand aan de ver
schillende phasen van dezen strijd. Deze wor
steling om het bestaan, die dramatischer is
dan welk scenario ook, is de kern van deze
film, 'die Zondagmorgen in het Frans Hals
theater vertoond zal worden.
KEULEN 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.35 Solistenconcert. 8.50
Gramofoonmuziek. 10.50 Bach-cantate. 11.20
Waldemar Hass-kwintet en Alex. Bier's Bala
laika-kwintet. 12.25 Militair orkest. 1.20 Om-
roep-Amusementssextet. 3.20 Omroeporkest,
-kleinorkest en solisten. 7.20 Gramofoonmu
ziek. 10.0011.20 Joost's orkest en solist.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.50 Orgelspel. 11.20
Kamermuziek. 11.50 .Zang. 12.20 Gramofoon
muziek. 12.50 Omroepdansorkest. 1.30 Salon
orkest. 1.502.20 en 2.35 Gramofoonmuziek.
3.05 Accordeonmuziek. 3.20 Dubbelmannen-
kwartet „Animato" en gramofoonplaten. 5.35
Salonorkest. 6.20 Pianovoordracht. 6.50 Gra
mofoonmuziek. 7.20 Zang. 8.20 „Drei arme
Madchen". operette. 10.30 R. de Kers' dans-
orkest. 11.2012.20 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M,
9.22 Gramofoonmuziek. 10.20 Orgelconcert.
10.50 Gramofoonmuziek. 11.35 Choura Kouz-
netzoff's orkest. 12.05 Gramofoonmuziek. 12.50
Salonorkest. 1.30 Vroolijke duetten. 2.202.35
Gramofoonmuziek. 2.50 Accordeonmuziek. 3.05
Gramofoonmuziek. 3.20 Symphonieconcert uit
Parijs. 5.20 Gramofoonmuziek. 7.35 Vioolvoor
dracht. 8.20 Gramofoonmuziek. 8.40 Reportage.
8.50 Omroeporkest, Omroepdansorkest, solis
ten en Jachthoorn-ensemble. 11.0512.20 Ver
volg concert.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.20 Omroeporkest en -koor, Kinderkoor en
solisten. 9.20 Berichten. 9.5012.15 O. Joost's
dansorkest en orgelspel (gr.pl.) Om 10.05 Weer
bericht.
RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv inoez Med.)
MAANDAG 8 NOVEMBER 1937.
HILVERSUM 1. 1875 M.
NCRV.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek fgr.pl.); 8.30 Gramofoonmuziek: 9.30
Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek; 10.30
Morgendienst; 11.00 Christelijke lectuur;
11.30 Friesch halfuur: 12.00 Berichten; 12.15
Gramofoonmuziek; 12.30 Stichtseh Salonor
kest: 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gramofoon
muziek; 3.00 Causerie over kamerplanten'
3.40 Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing;
4.45 Berichten; Gramofoonmuziek; 5.00 Voor
de kinderen; 5.45 Piano-voordracht; 6.30
Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vervolg vra
genuur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten ANP.
Herhaling SOS-berichten; 8.15 Orgelconcert,
9.00 ,.De liturgie in den Protestantschen eere-
dienst: 9.30 NCRV-orkest: 10.00 Berichten
A.NP 10.05 Dampraatje; 10.20 Vervolg con
cert; 10.45 Gymnastiekles; 11.00 Vervolg con
cert; 11.30 Gramofoonmuziek. Hierna Schrift
lezing.
Frans Hals
Remnbraniclt
Een ex-Koning verveelt zich.
Men vertelt, dat de film „De koning en het
revuemeisje geïnspireerd is op de abdicatie
van ex-koning Edward en onmogelijk lijkt
dit niet. De geschiedenis van den afgetreden
monarch, die verliefd wordt op een vrouw
van niet-koninklijken bloede, noopt onwille
keurig tot Combinatie met de „ware historie"
van den Britschen vorst, waarbij nog komt
dat Alfred de Zevende uit de film ontegen
zeggelijk eenige gelijkenis vertoont met den
huldigen hertog' van Windsor. Echter ver
wachte men niet een verhaal, dat parallel
loopt met de historische gebeurtenissen van
het vorige jaar, want dat doet deze filmro-
man allerminst.
Wat wij in „De koning en het revuemeisje"
te zien krijgen is de kluchtige, hier en daar
met wat tragiek ge
accentueerde ge
schiedenis van den
fictieven ex-koning,
die zijn fictief ko
ninkrijk heeft verlaten, een flat in de Licht
stad heeft betrokken, maar desondanks in
het dwangbuis der koninklijke etiquette ge
vangen blijft. Vlak en inhoudloos is het le
ven van dezen beklagenswaardigen eenling.
Zijn voornaamste bezigheden zijn slapen,
drinken en het bijna dagelij ksche bezoek aan
de Folies Bergère, waar hij als een ziellooze
pop in de loge zit en de grapjes-van-elken-
avond uit pure verveling gelijk met de ko
mieken opdreunt. Zoo zou het machinale le
ven van Alfred den Zevende wellicht tot het
einde zijner dagen zijn doorgegaan, ware liet
niet, dat Zijn Majesteit een plotselinge inte
resse was gaan stellen in een der koormeis
jes van Folies. Dit meisje brengt een omme
keer van belang teweeg in het leven van Al
fred, die geleidelijk tot een resuluut minnaar
uitgroeit en gedachtig aan het devies van zijn
geslacht „Geen pas achteruit" krasse staal
tjes van amoureuze doortastendheid demon
streert. De toestand is des te gecompliceer
der, omdat het meisje zich feitelijk in dienst
heeft gesteld van Alfred's eenig overgeble
ven hovelingen, hertogin Anna en den wan
kelmoedigen graaf Humbert, met de op
dracht Zijne Majesteit het mateloos drinken
af te loeren zonder hem lief te krijgen. Dat
HILVERSUM H. 301 M.
Algemeen programma, verzorgd
door de VARA. 10.00 10.20
VPRO.
8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij
ding; 10.20 Declamatie; 10.40 Gramofoonmu
ziek; 11.10 Vervolg declamatie; 11.30 Orgel
spel; 12.00 The Lucky Birds, en solist; 12.45
Gramofoonmuziek; 1.00 „Fantasia"; 2.00 Gra
mofoonmuziek; 3.05 Declaamtie; 3.30 Zang
en gramofoonmuziek; 4.00 Gramofoonmu
ziek; 4.30 Kinderuurtje; 5.00 VARA-orkest;
6.00 Optreden van amateurs; 6.30 Muzikale
causerie en gramofoonmuziek; 7.10 „Drij
vende vastelanden?" causerie; 7.30 Viool en
piano; 8.00 Herhaling SOS-berichten; 8.03
Berichten ANP; 8.10 VARA-orkest; 9.00 De
clamatie; 9.30 De Ramblers; 10.00 Berichten
ANP.; 10.05 Residentie-orkest; 11.00 Orgel
spel; 11.30 „Fantasia".
DROITWICH. 1500 M.
11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gramofoon-
ziek; 12.20 Religieuze causerie; 12.45 BBC-
Schotsch orkest; 1.20 Actueele causerie; 1.35
Orgelconcert; 3.20 Geiger en zijn orkest;
4.20 Het Rae Jenkins Trio en solisten; 4.50
Gramofoonmuziek; 5.20 Piano-voordracht;
5.40 Het Schwiller Strijksextet; 6.20 Berich
ten; 6.40 BBC-orkest, -koor en soliste; 7.20
Cabaretprogramma; 8.05 Komische voor
dracht; 8.20 „Housing the workers", cause
rie; 8.50 Variété-programma; 9.20 Berich
ten; 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55 Gra
mofoonmuziek; 10.20 Radiotooneel met mu
ziek; 11.20 Maurice Winnick en zijn Band;
11.50 Dansmuziek (gr.pl.)
zij haar woord tenslotte maar half houdt zal
ieder wel duidelijk zijnEen „happy end"
dat klinkt als een klok, blijft dan ook niet
uit, maar voor het zoover is heeft men heel
wat zonderlinge escapades van den jongen
vorst meegemaakt.
Een woord van aanbeveling mag deze zeer
geestige film met haar uitstekende hoofd
vertolkers: Fernand Gravet als Alfred VU,
Joan -Blondell als het koormeisje en Edward
Everett Horton als graaf Humbert, zeker niet
onthouden worden. Opvallend goed is ook de
muzikale begeleiding, die de verschillende
scènes tot achtergrond dient.
In het voorprogramma een vroolijke tee
kenfilm met het koddige zwijntje „Porky"
als hoofdpersoon.
FILM OVER AFRIKA GEPROLONGEERD.
Op veelvuldig verzoek zal het Rembrandt
Theater de in Fransche equatoriaal Afrika spe
lende „negerfilm" met toelichting van den
heer de Josselin de Jong prolongeeren.
Mislukte inbraak in station.
Daders bij hun werk gestoord.
In den nacht van Donderdag op Vrijdag
hebben brutale inbrekers zich toegang weten,
te verschaffen tot het bureau van het sta
tion Nieuwersluis.
Nadat zij op het eerste perron eerst een'
automaat hadden vernield en de daarin aan
wezige dubbeltjes hadden weggenomen, heb
ben zij zich door het indrukken van een ruit,
waarbij zij groene zeep gebruikten, die zij1
zelf tevoren nog in de bag'age-afdeeling had
den gestolen, toegang verschaft tot het sta
tionsbureau, waar de brandkast stond. De
inbrekers schijnen met de situatie althans
eenigermate op de hoogte te zijn geweest,
want den dag, volgende op den nacht der
inbraak, zou het betaaldag zijn, zoodat er
ruim elfhonderd gulden in de brandkast aan
wezig was, i
De pogingen, die de inbrekers hebben aan
gewend om de geheele brandkast weg te ha
len, mislukten, omdat de kast met een zware
moer aan den muur is bevestigd. Daarop
hebben zij met een boor en een snij-apparaat
een gat in den zijwand der brandkast ge
maakt. Zij hadden reeds een gat van onge
veer 15 c.M. hoogte in den stalen wand ge
sneden, toen zij verdacht geluid hoorden.
Boor en snij-apparaat hebben zij in den
steek gelaten en het avontuur, dat voor hen
zoo goed scheen te beginnen, eindigde in een
overhaaste vlucht. De snijder stond nog rus
tig in het gemaakte gat.
Op dat oogenblik nl. kwam de heer S. bij
het station, om zijn dienst te beginnen. Deze
zag allereerst den pot met groene zeep staan,
hetgeen hem al zeer verdacht voorkwam. En
toen hij de deur opende, zag hij twee man
nen in gebukte houding vluchten.
Hij heeft hen nog aangeroepen, maar de
inbrekers verdwenen als wielrenners langs
het Kanaal in de richting' van Loenen.
De heer S. heeft hierop den stationchef
gewaarschuwd, die via de diensttelefoon de
omliggende posten inlichtte en de politie
waarschuwde van Amsterdam, Utrecht en
Hilversum. Deze heeft de wegen afgezet en
onmiddellijk het onderzoek grondig aange
vangen.
Het tweetal is nog gesignaleerd door een
overwegwachter bij Weesp, maar verder mist
men nog ieder spoor van de daders.
Kardinaal de Richelieu.
Een scène uit de roemruchte film Ben Hur,
7oaarin Ramon Novarro triomfen Toehaalde, en
die nu door de M.G.M. gesynchroniseerd is.
(Luxor Theater
PROGRAMMA
ZONDAG 7 NOVEMBER.
HILVERSUM I 1875 M.
8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO. 5.00
NCRV, 7.45—11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek
(gr.pl.) 9.50 Nederduitsch Hervormde Kerk
dienst. Hierna: Gewijde muziek. 11.30 Orgel
spel. 12.15 KRO-Orkest. 1.00 Boekbespreking.
1.20 De KRO-Melodisten en solist. 2.00 Gods
dienstonderricht voor ouderen. 2.30 Gramo
foonmuziek. 3.00 Hartvelt-Strijkkwartet en
piano. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.00 Ziekenlof.
4.55 Sportnieuws. 5.00 Gereformeerde Kerk
dienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45
Sportnieuws. 7.50 „Nederlandsche Heiligen",
causerie. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.25 Gramofoonmuziek. 9.30 KRO-Orkest en
solist. 10.30 Berichten ANP. 10.40—11.00 Epi
loog.
HILVERSUM II 301 M.
8,55 VARA. 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00
VPRO, 5.30 VARA, 8.00 VARA.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 „Twintig jaar Sov
jet-Unie", causerie met inleidende gramofoon
muziek. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Doopsge
zinde Kerkdienst. 12.00 Orgelconcert. 12.10
Filmpraatje. 12.35 Orgel- en saxofoonsoli. 1.00
Schilderij bespreking. 1.15 Aeolian-Orkest. 2.00
Boekbespreking. 2.30 Ensemble „Musica An-
tiqua" en solisten. 4.00 Dordrecht's Mannen
koor „Caeeilia". 4.30 AVRO-Dansorkest. 4.55
Sportnieuws ANP. 5,00 Gesprekken met luiste
raars. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Noviteiten-Or-
'kest, mmv. „Dubbel Zeven". 6.30 Sportuitzen-
ding. 6.45 Berichten ANP. Hierna Gramofoon
muziek. 7.00 „The Lucky Birds" en solisten.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Om
roeporkest en solist. 9.00 Radiotooneel. 9.20
Gramofoonmuziek. 9.45 Radiojournaal. 10.00
Concertgebouw-orkest, Koninklijke Oratorium
Vereeniging en solist. 10.30 Kovacs Lajos' or
kest en solisten. 11.00 Berichten ANP. Vervolg
concert 11.30—12.00 AVRO-Dansorkest.
DROITWICH 1500 M.
12.50 Coventry Hippodrome-orkest. 1.55 BBC-
Mannenkoor en solisten. 2.20 Voor filmliefheb
bers. 2.40 Crystal Palace Band. 3.20 Gramo
foonmuziek. 3.50 Herdenkingsdienst der Jood-
sche Oud-Strijders. 4.05 Pianovoordracht. 4.20
Psychologische causerie. 4.40 A. Campoli's or
kest. 5.20 Religieuze causerie. 5.40 Het, Werts-
Strijkkwartet. 6.35 Filmpraatie. 6.50 BBC-
Variété-orkest en soliste. 7.25—8.10 Radio
tooneel. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids-
oproep 9.10 Berichten 9.25 Radiotooneel. 10.05
Leslie Jeffries en zijn orkest. 10.50 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 fcf.
7.20. 8.15 en 11.25 Gramofoonmuziek, 11.50
Orge'concert. 12.40 Gramofoonmuziek, 12.50
Dubrnille-nrkpst en mok 3.20 Areorder»-,con
cert. 3 35 Zang. 3.5r( flid'otooneel. 5 20 Parijs'
Symphonie-orkest. *.50 Zigeunerorkest. 8.35
Zang. 8.50 Radiotooneel. 11.201.20 J. Bouillon-
dansorkest.
Loretta Young en Franchot
Tone.
Ben H ur gesynchroniseerd.
Een schilderachtige scène uit het historische filmwerk Kardinaal de Richelieu, waarin
George Ar'liss de titelrol speelt. (Frans Hals).
RADIO PARIS 1648 M.
8.00 Gramofoonmuziek; 10.40 dito. 12.20
Jacbara-orkest en zang; 3.05 Pianovoor
dracht; 3.20 Zang; 4.20'dito; 4.35 Het Valmi-
rac-koor; 5.20 Gevarieerd concert; 8.35 Gra
mofoonmuziek; 8.50 „La poupée", operette;
10.50 Gramofoonmuziek.
KEULEN, 456 M.
5.50 Omroepkleinorkest; 7,50 Orkestcon
cert; 11.20 Verzoekconcert; 12,35 Nedersak-
sisch Symphonie-orkest en soliste; 3.20 So
listenconcert ;4.30 E. Roosz' orkest; 5.20 Mi
litair concert: 6.20 Programma aan den
vooravond van den 9en November 8.20 Om
roeporkest en -koor 9.40 Blaas-ensemble,
omroepkoor en solisten.
BRUSSEL 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek 12.50 Omroepor
kest; 1.50 Gramofoonplaten; 5.20 Omroep
dansorkest; 6,50 Gramofoonmuziek: 8.20 Om
roeporkest: 9.20 Cabaret; 10.30 Omroepdans
orkest en soliste.
BRUSSEL 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek: 12.50 Kleinorkest
en solist- 1.50 5.20 en 6.00 Gramofoonmu
ziek; 6.50 Kleinorkest: 7.35 Gramofoonmu
ziek; 8.2-0 Ornroepsymphonie-orkest en so
list; 9.20 Radiotooneel; 9.50 Toespraak; 10,30
Gramofoonmuziek en lezing.
">VTïT>c?rm ANDSFNDFR 1571 M.
6.20 Programma aan den vooravond van
den 9den November; 8.20 Zie Keulen; 9.20
Berichten; 9.40 Solisten, omroepkoor en
v fclaasensemble. Van 10.05 Weerbericht.
De Belgische acteur Fernand Gravet, die in
Hollywood omgedoopt werd tot Fernand Gra-
vey maakt zijn Amerikaansch dehuut in de
amusante film „De Koning en het Revue
meisjewaarin Joan Blondell zijn tegenspeel
ster is.
Rembrandt Theater,